Vapaa kuvaus

Olen uskis,ev.lut..naimisissa.

Harrastan kuntoilua, lukemista, penkkiurheilua.

"Ei uskonmäärä pelasta vaan uskon kohde".

Sanal.11:25:"Hyväätekeväinen sielu tulee ravituksi, ja joka muita virvoittaa, se itse kostuu."

Koulutus: yo, laborantti

Aloituksia

12

Kommenttia

6913

1. Itse+en+ole+törmännyt+lukiessani+kuin+"Jeesus+seminaarin"+äänestys+tulokseen+koskien+Jeesuksen+sanoja+jossa+Jeesuksen+sanomiset+saivat+näin+alhaisen+prosentin.+Siinä+on+sekin+sitten+että+tohtorit+ja+tutkijat+saattavat+päätyä+hyvinkin+erilaisiin+tuloksiin+samasta+aineistosta.+Silloin+joutuu+valitsemaan+tai+saa+itse+valita+mihin+luottaa+ja+uskoo.+Itselläni+on+syvä+luottamus+juuri+päinvastaiseen+tulokseen.Ei+niissä+selityksissä+niinkään+uskoa+kysytä+vaan+ihan+faktoja,+jotka+valaisevat+ristiriitaisia+ja+haasteellisia+kohtia+tai+sanomisia.+Minusta+juuri+Raamatun+"ohdakkeisuus"+on+todiste+sen+aitouden+puolesta,+kohtia+ei+ole+yritetty+silotella+pois.
  2. Todella+hyvä+ja+tärkeä+kohta+tarkasteltavaksi+ja+pohdittavaksi.Kun+kohtaa+lukee+asiayhteydessä+huomaa+että+siinä+kerrotaan+mitä+Jeesuksen+seuraaminen+voi+vaatia.Onko+siis+vihattava+läheisimpiä+jotta+voi+olla+Jeesuksen+seuraaja?Raamatun+teksteissä+"vihata"+sana+voi+olla+myös+ilmaisutapa,+jota+käytetään+kun+rakastetaan+vähemmän.+(Novum-2).Vuoden+-92+käännös+onkin+huomioinut+tämän+asian+paremmin:+"Jos+joku+tulee+minun+luokseni+mutta+ei+ole+valmis+luopumaan+isästään+ja+äidistään,+vaimostaan+ja+lapsistaan,+veljistään+ja+sisaristaan,+vieläpä+omasta+elämästään,+hän+ei+voi+olla+minun+opetuslapseni."Ja+Matteuksen+rinnakaiskohta+vieläkin+paremmin:"Joka+rakastaa+isäänsä+tai+äitiänsä+enemmän+kuin+minua,+ei+kelpaa+minulle,+eikä+se,+joka+rakastaa+poikaansa+tai+tytärtänsä+enemmän+kuin+minua,+kelpaa+minulle.(Matt.10:37).Mistä+sitten+tiedämme+että+kyseiset+kohdat+kuvaavat+paremmin+Jeesuksen+opetusta+kyseisessä+kohdassa?Jeesus+kehoittaa+rakastamaan+lähimmäisiään,+toisiaan+ja+jopa+vihamiehiä.+(Esim.Luuk.6:27+ja+Joh.15:17).+Ja+sukulaiset+ovat+niitä+kaikkein+lähempiä.Raamattu+kehoittaa+myös+pitämään+huolta+toisistamme+useissa+kohdissa.Näiden+asioiden+valossa+Jeesus+ei+ole+"vihapuheen+lähde".+Kyseisessä+kohdassa+Jeesus+opettaa+että+mikään+tai+kukaan+ei+saa+mennä+uskovaisen+elämässä+Jeesuksen+edelle.+Tässä+on+myös+hyvä+esimerkki+että+Raamattua+kannattaa+lukea+ja+tutkia+asiayhteyksissä+ja+kokonaisuutena,+näin+tehden+tulee+parempi+ja+syvempi+kuva+asioista.
  3. Uskovaisetkin+ovat+yksilöitä.+Jokainen+voi+tässä+asiassa+katsoa+peiliin+vakaumukseen+katsomatta.+Itse+olen+kokenut+että+antaessaan+saa+myös+itse.+Itse+olen+saanut+apua+sekä+uskovaisilta+että+ei-uskovaisilta+ja+hyvä+niin.Ketään+ei+pidä+katsoa+ylen+ja+sen+parannuksen+tekemisen+voi+aloittaa+ihan+itsestä,+kuten+Raamattu+kehottaa.+Mutta+myös+harhaoppi+ja+synti+on+sanottava+vääräksi,+myös+siihen+uskovaiset+ovat+kutsuttu.