pertti.e

Olen uskis,ev.lut..naimisissa.
Harrastan kuntoilua, lukemista, penkkiurheilua.
"Ei uskonmäärä pelasta vaan uskon kohde".
Sanal.11:25:"Hyväätekeväinen sielu tulee ravituksi, ja joka muita virvoittaa, se itse kostuu."
Koulutus: yo, laborantti
Liittynyt sitten
Muokkaa profiilia12 aloitusta · 6913 kommenttia
- Ei se oikein onnistu, uskon enemmin Jumalaan kuin sattumiin. Kuten erästä uskovaista toruttiin rukousvastauksista ja sanottiin että ne ovat vain sattumia. Tähän uskovainen totesi että: "ihme juttu, mitä enemmän rukoilen sitä enemmän niitä sattumia tapahtuu"...:)
- Jumalalla voi olla myös muita syitä olla vastaamatta myöntävästi rukouksiin. Tässä ajassa ei maan päälle tule paratiisia. Jumala voi myös kääntää pahat ja ikävät asiat hyviksi.
Jumala toteuttaa omaa suunnitelmaa, aina me ihmiset emme sitä näe ja osa jää salatuksi tässä ajassa. Mutta voimme luottaa siihen että Jumalan suunnitelma etenee ja toteutuu. - Ei tietenkään ole ihan sama mitä Jumalalta pyytää. Ei Jumala vastaa myöntävästi pahantahtoisiin rukouksiin.
Me elämme raadollisessa, epätäydellisessä maailmassa, koska saimme lähteä paratiisista tottelemattomuuden vuoksi.
Esim. mainitsemasi nälänhädän lopettaminenkin lienee tahtokysymys. Meillä länsimaissa olisi logistiikka, tietotaito ja taloudelliset varat lopettaa nälänhätä, vain se tahto valitettavasti puuttuu.
Usko ei kuulu sairausluokitukseen, ja miksipä kuuluisikaan, varsinkin kun usko lisää ihan tutkimuksienkin mukaan uskojan hyvinvointia. - Itse ajattelen että hyvä on koetella sanoma, myös tv 7 tarjoaman ohjelmiston puitteissa. Pitää se mikä on hyvää ja hylätä se mikä ei ole rakentavaa ja hyvää.
Tokihan on vaihtoehtoja, mainitsin tuon kielen opiskelun ja sen salojen avaamisen vain ohjelmiston monipuolisuuteen viitaten.
Itsekin harrastan "aivojumppaa" ja opiskelen Uuden testamentin aikaista kreikkaa oma toimisesti. Voin todeta että on hyvin antoisaa ja avartavaa. Monet Uuden testamentin kohdat saavat uutta syvyyttä ja lisämerkitystä. - En erottele eri koteja, kaikkiin koteihin uskon että tv7 ja kristityt yleensäkin haluavat että Raamatun sanoma leviäisi. Jeesus itse antoi lähetyskäskyn viedä Raamatun sanomaa ympäri maailman, jokaiseen kotiin.
- Hyvä on myös muistaa että Jumala antaa tahtonsa mukaan. Eli sen pyytämisen tulee olla linjassa Jumalan tahdon kanssa.
Kyllä Jumala "vastuunsa" kantaa. Ihmiselle vastuunkanto on sitä vastoin hankalampaa. Vaikka hyvänsä se on että vastuunsa kantaa. - Jeesus julisti sanomaa ensin Israelin kansalle, kun he torjuivat Jeesuksen, Hän kääntyi pakanoiden puoleen. Evankeliumeista löytyy tästä todisteena lähetyskäsky.
Paavali sekä muut opetuslapset toteuttivat tätä lähetyskäskyä: "Silloin Paavali ja Barnabas sanoivat heille suorat sanat: "Kaikkein ensimmäiseksi Jumalan sana oli julistettava teille. Mutta koska te torjutte sen ettekä pidä itseänne iankaikkisen elämän arvoisina, me käännymme pakanoiden puoleen." (Ap.13:46).
Ja:" Tietäkää siis: Jumala on lähettänyt pelastussanomansa pakanakansoille, ja ne myös kuulevat sitä!"(Apt.28:28). - Kiitos selvennyksestä, nyt meni jakeluun. Itse uskovaisena pidän kuitenkin tätä kehitysmaan presidentin kuvausta rukouksesta hyvin puutteellisena. En minä uskovaisena näe että rukous sulkisi pois muun avun, tässä tapauksessa lääketieteen ja kunnon turvatoimien.
Ei rukoileminen sulje pois terveen järjen käyttöä. - Tv 7 ohjelma tarjonta on aika laajaa. Toki joukkoon mahtuu "kyseenalaisiakin" ohjelmia. Mutta onneksi on sitten ihan asiallistakin ja Raamatullista opetusta ja ohjelmaa. Esimerkiksi Heprean-kielen opiskelu ohjelma oli hyvä. Muutenkin ohjelmat jossa avataan hepreankielen saloja ovat olleet ainakin minulle mieleen.
- Koskaan ei voi tietää, aina on toivoa. Niin raadollista kuin se onkin niin "raha pyörittää maailmaa" tai voisi sanoa että asioita. Tv-kanavan pyörittäminen ei liene halpaa lystiä.
Toisaalta tv 7 on toiminut jo 17 vuotta eli tilausta kanavalle on. - Jumalahan voi vaikuttaa sen antamisen. Tulee sydämeen "pistos" antaa omastaan.
Ehkä sinulla on Jumalasta hiukan väärä kuva. Jumala ei ole taikauskomainen "rukousautomaatti", joka toimii ja tottelee rukoilijan mukaan, ei vaan Jumala on täysin suvereeni, ja hyvä niin. - Kyllä, joulun eli Betlehemin tähteä.
- Jo uskossa oleville se tarjoaa "Sanan ravintoa", opetusta, musiikkia, kielten opiskelua, Raamattu tunteja, Jumalanpalveluksia, todistuksia ynm. ja näistä voi myös uskosta osaton nauttia ja samalla tutustua kristinuskon arvoihin ja oppiin.
Eli ei ollenkaan turha kanava, ilmankos kanava on jo toiminut 17 vuotta. Sekin kertoo että tilausta on. Itse tulee myös katsottua kyseistä kanavaa, ja vaimo katselee myös :) - Jos arkeologia kiinnostaa niin Mikko Louhivuoren ja Eero Junkkaalan kirjat ja kirjoitukset ovat hyviä. Tähtitieteen alalta Risto Heikkilän kirjoitukset. Joulun alla luin itse sopivasti Riston kirjan "Joulun tähti", jossa Risto todistaa ihan tieteellisestikin että joulun tähti on ollut mahdollinen.
- Hyvä ja selventävä kirjoitus sinulta. Näin asia juurikin on.
- En ihan tavoita mitä yrität sanoa. Miksei uskova voisi uskoa siihen että Jumala myös vastaa rukouksiin?
Toisaalta rukous on paljon muutakin kuin anomista ja pyytämistä, tätä puolta ei vain kovin usein tuoda esille. - Ei sinällään ole mitään kirkkokauhua, mutta seuraan ev.lut kirkon kehitystä jo siitäkin näkökulmasta, että jos kehitys ja meno jatkuu nykyisellään tulee minunkin vuoroni erota ja etsiä "hengellinen ravinto" seurakuntaan liittyen muualta.
- Kävin itse tutustumassa alkuperäiseen sivustoon ja sain kyllä tuon kuvan, että kanava kerää rahaa evankeliumin levittämiseen. Sitähän tv 7 on tehnyt toki jo alusta asti, enemmän tai vähemmän menestyksekkäästi.
- Tuskin koko kanavaa kannattaa lopettaa joidenkin huonojen ohjelmavalintojen johdosta. Kuten kaikessa kannattaa ohjelmat koetella ja pitää se mikä on hyvää ja rakentavaa.
- Uskonnon hyväpuoli on siinä että se lisää uskojan hyvinvointia. Tutkimukset ovat tämän asian todistaneet.