pertti.e

Olen uskis,ev.lut..naimisissa.
Harrastan kuntoilua, lukemista, penkkiurheilua.
"Ei uskonmäärä pelasta vaan uskon kohde".
Sanal.11:25:"Hyväätekeväinen sielu tulee ravituksi, ja joka muita virvoittaa, se itse kostuu."
Koulutus: yo, laborantti
Liittynyt sitten
Muokkaa profiilia12 aloitusta · 6913 kommenttia
- Eiköhän tuon keräämisen tarkoituksena ole tukea tv7:an työtä, että kanava pystyisi jatkossakin lähettämään hengellisiä ohjelmia ja levittämään evankeliumia eteenpäin. " Jotta Raamatun sanoma saisi koskettaa jokaista kotia."
- Kyllähän "euaggelion"- sana esiintyy useamman kerran jo Uuden testamentin teksteissä. Eli se on varhaisempaa perua.
- Totta, tietyssä mielessä Jeesus oli toki kapinallinen. Jeesus haastoi uskonnollisen eliitin ja kävi heidän kanssaan tiukkoja keskusteluja. Jeesuksen "sotasuunnitelma" oli hengellinen. Jeesus itse sanoi että, "joka miekkaan tarttuu se miekkaan hukkuu".
- Uskoontulo prosessini oli aika pitkä. Luin, kyselin, tutkin, pohdin ja kyseenalaistin. Kun sitten tulin uskoon tuli tunne kuin olisin kotiin tullut ja se usko on kestänyt läpi elämän myllerrysten. Eli kyllä sitä uskon analysointiakin löytyy :)
- Ymmärrän, että kaikkea ei tässä ajassa voi Jumalasta tietää. En Jumalan olemassaoloa epäile. Toisaalta uskoon voi kuulua myös epäily, se ei vielä ole epäuskoa. Enkä koe että se analyyttinen luonteenlaatuni mihinkään katoaa uskonasioista keskustellessa.
- Näin on, ja olemmekin vaimoni kanssa viettäneet myös kahden kesken kotona ehtoollista.
- Jeesus liikkeeseen kuului alusta alkaen ja myös myöhemmin naisia. Kristinusko ole ennen kuulumattoman suvaitsevainen, koska hyväksyi yhteyteensä myös naiset, orjat ja lapset.
Essealaiset oli oma juutalainen ryhmittymä, johon Jeesus ei kuulunut. Essealaiset elivät eristyneenä toisin kuin Jeesus ja hänen seuraajansa.
Jeesus ei niinkään ollut lainkiivailija, Jeesus oli itse lain "täyttymys, päämäärä". Jeesuksen tulon myötä lain aika väistyi. " "Lain ja profeettojen aika kesti Johannekseen asti. Siitä lähtien on julistettu hyvää sanomaa Jumalan valtakunnasta, ja jokaista vaaditaan tulemaan sinne."(Luuk.16:16). Jeesus ei myöskään aikonut käydä Rooman kimppuun väkivalloin ja asein kuten selootit. - Sellainen mielikuva voi tulla, ei ole kuitenkaan kyse kolmesta jumalasta eli polyteismistä. Kaikkea emme tässä ajassa tule ymmärtämään, osa jää salatuksi, myös Jumalan osalta.
- Toki näin korona aikana ei kannata ehtoollisellekaan mennä. Meillä vaimo harrastaakin ahkeraan virkkausta ja itse olen paneutunut siihen kirjojen lukemiseen :)
- Minusta tässä ei nyt tarkoiteta evankeliumi kirjoituksia. Sana joka on käännetty "evankeliumiksi" on alkutekstissä "euaggelion" ja se tarkoittaa "ilosanomaa". Ei siis kirjoitettuja evankeliumeja.
Matteuksen rinnakkaiskohdasta tämä käykin hyvin ilmi: " Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää."(Matt:28:19-20).
Eli voimme luottaa siihen että lähetyskäsky on evankeliumeissa ihan aito ja oikea. Tämänhän ymmärsi myös Paavali josta tuli oikein lähetyspioneeri. - Jumala on kuitenkin Luoja ja niin paljon enemmän kuin luotu ihminen. Aste ero on niin suuri että emme kykene ymmärtämään Jumalaa täysin emmekä selittämään Häntä tyhjiin. Mutta varmaan on parempikin niin.
- Toisaalta Jeesus itse painotti lähetystyön merkitystä. Eli ei niinkään uskon ja sen sanoman salassa pitoa maailmalta. Paavalikin oli oikea lähetyspioneeri, kosmopoliitti, joka kiersi ympäri maailmaa.
Ja jos ajattelemme ehtoollista, niin se on myös yhteysateria. Ihmisyyteen kuuluu enemmän tai vähemmän yhteisöllisyys, niin se vaan on. - Se on Raamatun käsitys, josta olen samaa mieltä. Itse puolestani koen että usko on vain lisännyt analyyttisyyttäni kaikkia asioita kohtaan. Näin ne näkemykset voivat vaihdella :)
- "jos ei ole lain tekoja, ei ole parannuksen tekoa, eikä sen takia ole armoa eikä pelastusta."
Tämähän on jo itsessään ristiriitainen lause, se kumoaa itse itsensä. Ei armoa voi ansaita lain teoilla eihän se enää silloin olisi armoa. - Vähän kaukaa haettu että Jumala olisi opettanut lain Abrahamille. Abraham tuli vanhurskaaksi uskosta: "Muistattehan Abrahamin: "Hän uskoi Jumalan lupaukseen, ja Jumala katsoi hänet vanhurskaaksi."(Gal.3:6).
Toisaalta Jaakob käyttää uskonvanhurskauden toisena esimerkkinä Raahabia. Hän oli vierasmaalainen ja-uskoinen eli hän ei noudattanut Mooseksen lakia.
Ihminen ei kykene pitämään koko lakia, koska ei ihmisestä synnitöntä tule tässä ajassa. Lain tehtävä onkin osoittaa ihmiset "lain rikkojiksi", kuten Jaakobkin asian ilmaisee.(Jaak.2:9).
Gal. 3 luku on otsikoitu:" Ei laki vaan usko". Ja luvun sanoma on selvä:" On selvää, ettei kukaan tule Jumalan silmissä vanhurskaaksi lakia noudattamalla, sillä "uskosta vanhurskas saa elää" (Gal.3:11). - Juurikin näin, olen kanssasi samaa mieltä.
- Itselläni on sellainen ajatusmalli että en pidä Raamattua tieteenoppikirjana, vaan näen että Raamattu vastaa aivan eri kysymyksiin. Tieteeseen ja sen tuottamiin tutkimustuloksiin suhtaudun avoimen mielenkiintoisesti.
- Joskus huomaa vasta jälkeenpäin että näinhän asioiden pitikin mennä. Ja siitä seuraa hyvä ja kiitollinen mieli :)
- Minusta tiede ja historia ovat mielenkiintoisia. Tuleekin luettua molempiin aihealueisiin liittyvää kirjallisuutta.
- Uskoon kuuluu hyvät teot, mutta ne eivät ole pelastuksen edellytys. Ristin ryöväri on hyvä esimerkki: hän usko ja sai armon ja pelastuksen Jeesukselta. Missä välissä ryöväri rukka olisi tekoja kyennyt tekemään kun oli ihan kuoleman kielissä ristillä riippumassa?