Vapaa kuvaus

Olen uskis,ev.lut..naimisissa.

Harrastan kuntoilua, lukemista, penkkiurheilua.

"Ei uskonmäärä pelasta vaan uskon kohde".

Sanal.11:25:"Hyväätekeväinen sielu tulee ravituksi, ja joka muita virvoittaa, se itse kostuu."

Koulutus: yo, laborantti

Aloituksia

12

Kommenttia

6913

1. Totta, itseasiassa tämän aamun Raamatun lukemisessani luin juuri tuon kohdan. Herodes mestautti Jaakobin, ja vangitutti myöskin Pietarin, mutta Pietarin pelasti enkeli kun seurakunta oli rukoillut hänen pelastumistaan.
  2. Itse pyrin ankkuroimaan kantani Raamattuun ja perustelemaan sen Raamatulla. Hankalahan on sellaisen kanssa alkaa "yhteistyöhön" joka ennakko-oletuksena jo aloituksessa lyö pöytään totuutensa, että "Raamattu ei ole totta missään kohdin, puhdas satukirja". Kyllä siinä on jo pelimerkit silloin käytetty, ja yhteiselle pohjalle ei löydy pintaa,valitettavasti.

Itseasiassa olen tekemisissä vapaakirkkolaisten, helluntalaisten ja muiden vapaasuuntaisten kanssa. Ainut asia mistä olemme "olleet erimieltä", siitäkin toki asiallisesti keskustellen, on kaste asia. Ja kas siinäkin on yhteistä pintaa paljon, kun kaikki osapuolet ovat samaa mieltä että, kastettava on :) Oma vankka "ruohonjuuri-tason" kokemukseni vuosikymmenien aikana on että näitä erimielisyyksiä liioitellaan. Aina kun olen esim. ev.lut kirkon tilaisuuksissa, pongaan sieltä vapaan suunnan edustajia, siellä me sulassa sovussa ylistämme ja palvomme yhteistä Jumalaa.

Kuten kirjoitin en niinkään pyri "omaan totuuteen" vaan Raamatun totuuteen. Sehän on ihan luonnollista koska uskon että Raamattu on totuus. Annan Raamatun määrittää oman oppini, enkä oman näkemykseni määrittää Raamattua. Tämä on tavoite, toki on otettava huomioon oma vajavaisuus ja kyky erehtyä, mutta se ei estä pyrkimästä tähän. Esim. juuri homoseksuaalisuuden Raamattu ilmoittaa yksiselitteisesti synniksi, tämän olen kuullut myös monen ateistin tunnustavan.
    Joustavuutta on minun mielestä se että suostuu kuuntelemaan sitä vastapuolta ja keskustelemaan asiallisesti, silti ei tarvi muttaa omaa käsitystä, jos ei niin koe. Maailmaan mahtuu mielipiteitä ja hyvä niin.
  3. Hyvä on tietenkin olla joustava ja toista osapuolta kuunteleva. Onkin asioita jotka eivät ole pelastumisen tai opin kannalta niin ratkaisevia, ne muodostavat sen kristinuskon ulkokuoren ja niissä voi joustaa. Mutta kristinuskossa on olemassa se ydinoppi josta ei voi joustaa (näinhän on monissa muissakin asioissa), muuten ei olisi mitään mihin kristinuskon ankkuroisi. 1+1=2, eikä voi opettaa että se olisi 3 tai 2½, ei vaikka kuinka saisi "suvaitsemattoman", "konservatiivisen" tai "tiukkapipon" leiman.

Tulkinta onkin kysymyksiä herättävä asia. Itse näen, että tulkinnan on tehtävä oikeutta itse tulkittavalle asialle. Minusta se ei tee Raamatulle oikeutta, että se vesitetään liberaalien toimesta kokonaan tyhjiin, kannet vaan jätetään jäljelle, nekin kyseenalaisena.

Tokihan aina ihmisten kesken esiintyy "linjariitoja", kun vajavaisia olemme emmekä tässä ajassa täydelliseksi tule. Mutta näillä on mentävä.

Mitä itse olen kirkkoni sisällä kuullut ja lehdistä lukenut niin kyllä sitä ovea pyritään näyttämään niille jotka haluvat pitää kiinni Raamatusta. Tälläinenhan on jo ihan ylimmän johdon kanta. Arkkipiispa ei Raamatusta perusta, vaan "haistelee maailman tuulia", joiden mukaan kirkon on muututtava. Eräs piispa antaisi kirkot enemmin islam uskoisten käyttöön kuin Raamatusta kiinni pitävien käyttöön. Valitettava suunta on menossa. Toisaalta tälläinen juuri vahvistaa konservatiiveja pitämään Raamatusta kiinni, näinhän on ollut läpi vuosisatojen.