Vapaa kuvaus

Oon uusi luomus Kristuksessa, Hän puhdisti mun verellään. Ja otti omaksi lapsekseen, poisti pimeän, toi elämän. Olen saanut syntini anteeksi, olen saanut syntyä uudesti. Olen löytänyt aarteen kalleimman, olen löytänyt Jeesuksen. Sanat ja sävel: Heikki Raatikainen Siviilisääty: Varattu Lapset: Olen ylpeä vanhempi

Aloituksia

10

Kommenttia

318

1. Tuossa edellisessä tekstissä profetia-sana olisi pitänyt laittaa lainausmerkkeihin, koska en usko, että Jumala enää puhuisi ja antaisi profetioita pilkan tehneelle ihmiselle. Tuollainen profetia ei siis mielestäni voi olla Jumalalta tullut profetia.
  2. Monet ovat joutuneet vakaviin hengellisiin kriiseihin pelätessään, että olisivat tehneet Pyhän Hengen pilkan, eikä ole enää mahdollisuutta pelastukseen. Olen kuullut, että joku olisi saanut jopa sydäninfarktin ja kuollut, saadessaan profetian, että on syyllistynyt Pyhän Hengen pilkkaan. Moni vilpitön uskovainen aivan turhaan pelkää, että olisi syyllistynyt tähän anteeksiantamattomaan syntiin. Myös moni ei-uskovainenkin pelkää, ettei voi pelastua, koska on tehnyt tämän vakavan ja peruuttamattoman synnin.

Ihminen, joka on tehnyt Pyhän Hengen pilkan, on täysin paatunut, eikä koe minkäänlaista halua tulla ja olla Jumalan yhteyteydessä - eikä koe edes syyllisyyttä asian johdosta.

Tässä on hyvää luettavaa Pyhän Hengen pilkasta:

"Pyhän Hengen pilkka on siis tahallinen, täysin tietoinen synti, jota kukaan ei voi tehdä 'vahingossa'. Pelkäätkö sinä tehneesi kuolemansynnin? - Älä suotta pelkää, sillä ihminen, joka on syyllistynyt Pyhän Hengen pilkkaan, on paaduttanut itsensä niin täysin Jumalaa kohtaan, ettei hän enää tunne minkäänlaista syyllisyyttä asiasta. Pyhän Hengen pilkka on äärimmäisen syvää epäuskoa, johon uskova ihminen ei voi vahingossa syyllistyä."

http://www.kotisatama.net/fi/raamattujasana/viikonsana/sana.php?paivays=2000-07-30

"Lopuksi vielä soveltava kysymys omaan elämään: oletko sinä voinut syyllistyä Pyhän Hengen pilkan kaltaiseen kadottavaan syntiin? Onko sinulla ikuisuustoivoa? - Voin vakuuttaa, että sinun asiasi ovat aivan varmasti kunnossa. Jos näet tunnet pelkoa tai ylipäätään huolta siitä, että oletko syyllistynyt kuolemansyntiin, voin vakuuttaa sinulle, ettet ole varmasti tehnyt tässä mainittua ikuista syntiä. Nimittäin se, joka todella pilkkaa Jumalan Henkeä, ei tunne minkäänlaista syyllisyyttä tai mielipahaa Jumalan armon kadottamisesta, koska hän on tietoisesti kääntänyt selkänsä Jumalalle - lopullisesti. Se, että sinulla on ylipäätään halu kohdata Jumalan armo, on Jumalan Hengen työtä sinun sydämessäsi ja samalla todiste siitä, ettet ole paaduttanut itseäsi Jumalan armon ulottumattomiin.

Vielä kerran lyhyesti: se, joka kaipaa Jumalan puoleen, ei voi olla osallinen ikuiseen syntiin, jota ei anteeksi anneta. Ethän siis pelkää, vaan mene rauhassa."
  3. Tuossa edellisen tekstini alussa oli erään tunnetun ja arvostetun vanhan ajan helluntaiopettajan määritelmä henkien erottamisen armolahjasta. Muistaakseni hän oli Juhani Kuosmanen, mutta saattoi olla Juhani Karvinenkin - muisti voi vähän pettää, joka tapauksessa luotettavan ja kypsyneen pastorin määritelmä:). Mielestäni se on erittäin kuvaava määritelmä ja kertoo hyvin lahjan luonteesta. Se ei ole arvostelemisen armolahja - sitä tänä päivänä valitettavasti on:), eikä sitä tule käyttää väärässä hengessä toisten tuomitsemiseen. Se ei ole ennakkoluuloa tai ennakoasennetta toisia kohtaan. Sillä ei saa lyödä toisia, eikä väärällä tavalla domioida. Sitä on käytettävä aralla ja Jumalaa pelkäävällä sydämellä, eikä saa unohtaa rakkauden kaksoiskäskyä. Armolahjat ovat palvelemista varten ja niitä pitää käyttää palvelijan mielellä.