Vapaa kuvaus

Olen pohjoisen poikia, syntynyt Torniossa ja kouluni käynyt pääosin Oulussa. Asun nyt Oulussa. Tykkään luonnosta ja kulttuurista. Olen harrastanut aikoinani mm. ilmailua. Eläkkeellä nyt olen. Koulutus: Yliopisto/korkeakoulu Koulut: Kansakoulussa Rantsilan Sipolankylässä, Kalajoen Etelänkylässä, Limingan Ala-Temmeksellä ja Temmeksen Haurukylässä. Oppikoulussa Oulun yhteislyseossa. Korkeakoulut Tampereen yliopisto ja Högskolan i Borås Ruotsissa.

Aloituksia

23

Kommenttia

624

• Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. oiva vastaus.
  2. Mikä oli asiasi?
  3. Trollipa hyvinkin.
  4. Ja sinä olet humoristi.
  5. että trolli.
  6. Kun vertailin etelä- ja pohjoiskoeralaisia, tarkoitin nimenomaan testeissä saatavia tuloksia. Eli niihin vaikuttaa ympäristö kokonaisuudessan: koulutus, ruokavalio, virikkeet... Ei ole mitenkään mahdollista, että kolmen sukupolven aikana olisi voinut tapahtua älykkyyteen vaikuttavia biologisia muutoksia.

Jotta älykkyys kasvaisi jossakin (ihmis)populaatiossa, se edellyttäisi, että älykkäät saisivat enemmän jälkeläisiä. Tapahtuuko tällaista? Sitä emme voi mitenkän tietää. Itsekin viittasit mittaamisen vaikeuteen. Voimme vain tehdä oletuksia.

Teoriassa tietenkin on mahdollista, että mustat ihmiset olisivat valkoisia tyhmempiä. Mutta teoriassa voi olla toisinkin päin. - Muutamia vuosikymmeniä sitten, kun rotuopeilla oli suurempi vaikutus yhteiskunnassa, mongoleja, niinkuin silloin sanottiin, pidettiin euripidejä tyhmempinä. Tämä johti Suomessakin siihen, että kiivaasti haluttiin kieltää suomalaisten mahdollinen aasialainen alkuperä. Ja kun ulkomailla haluttiin solvata Suomea ja suomalaisia, puhuttiin mongoleista. "Tyhmät ja laiskat suomalaiset"

Lähden kuitenkin siitä, että eri rotujen välillä ei ole eroja älykkyydessä, koska sellaista ei ole missään pitävästi osoitettu. Kaikki esitetyt ihmistä käsittelevät rotuopit ovat osoittautuneet yhtä todeksi astrologia.

Minä en koe ketään kilpailevan geenipoolin edustajaksi. Minulle jokainen ihminen on yksilö. Sen lisäksi hän kuuluu myös joihinkin ryhmiin ja yhteisöihin, joilla saattaa olla erilainen kulttuuri kuin minulle. Mutta rotua en ajattele sen enempää, kuin panen vaikka merkille, että joku nainen on blondi. Enkä tyypittele blondejakan.