Vapaa kuvaus

Turkulainen luonnon ja valokuvauksen harrastaja Suosikkibändit/artistit: Eput, Sir Elwoodin Hiljaiset Värit, Juice, Van Morrison...levyjä liki tuhat aika moni lajityyppi on edustettuna. Leffat: Noita on myös kertynyt paljon. Hyvä draama kaiketi etusijalla, mutta eihän sitä aina Bergmania jaksa. Vapaa-aikanani: valokuvaus, retkeily, netti Parhaat matkakohteet: Liettua, saaristo, Siviilisääty: Sinkku

Aloituksia

8

Kommenttia

283

  1. On muitakin Linux jakeluita kuin Ubuntu. Uudet UEFI bios-piirit voivat olla hankalia ja vaikeuttavat Linux asennusta jos Windows 10 on esiasennettuna. Läppäreissä erilaista rautaa kuin pöytäkoneissa. Itselläni on toiminut sama Gentoo asennus melkein 9 vuotta vaikka rauta on vaihtunut välillä. Ja aina koetettu ostaa yhteensopivaa rautaa. Varsinkin TV-kortit toimivat Linuxissa paljon vakaammin (jos yhteensopivaa rautaa). Itsellä ei ole ikinä jäänyt TV-ohjelma tallentumatta. X ja sen ajurin asentaminen vaatii osaamista ja X:n uudelleen käynnistyksen. Paketinhallinta osaa sen monissa jakeluissa.

    Pääte on tehokas kun sitä osaa käyttää. Gentoossa nvidian näytönohjaimen ajurin asennus. Vaatii root oikeudet eli su -
    emerge nvidia-drivers
    /etc/init.d/xdm stop (sammutetaan X)
    eselect opengl list (tarkistetaan mikä opengl käytössä)
    /etc/init.d/xdm start (käynnistetään X uudestaan)


    Vaatii gcc kääntäjän, kernelin lähdekoodin tai osan niistä, symbolinen linkki käytössä olevaan kerneliin pitää olla oikein. Nuo ovat yleensä kunnossa.

    Windows käyttäjältä menee tovi jo ajurin etsimiseen. Version valitsemiseen. Lataamiseen ja purkamiseen. Asentamiseen ja uudelleenkäynnistykseen. Usein pelien rajapinta pitää asennella uusiksi. Usein HDMI ei toimi ym. ongelmia pitää ratkoa. Jos asentaa väärän version kone ei enää käynnisty...

    Firefoxin asennus....

    emerge firefox-bin

    Asentuu myös kielipaketit ja flash (jos niin asettettu)

    emerge firefox
    asentaa firefoxin lähdekoodista lisukkeineen. Jos haluaa voi asentaa vaikka sen uusimman kehitysversion. Mikä haetaa gitillä automaattisesti.

    Mitähän Windows käyttäjä tekee?

    Jos oikeasti osaa käyttää konetta ja tuntee rautansa ei ongelmia juuri ole.
    Palomuuri on Linuxin kernelissä. Säädöt suht selkeitä. Parempi vielä
    rautamuuri reitittimessä. ssh, vpn saa helposti käyttöön. Samoin musiikin,
    TV-lähetysten, ym. lähetyksen kotiverkkoon. Pystyn katsomaan TV-tallennetta
    yhdellä koneellä ja jatkamaan samaa ohjelmaa toisella koneella. Käskyttäminen
    onnistuu myös kännyllä. Asioita joita ei saa toimimaan vakaasti Windows
    systeemillä.

    Windowssin käyttö on oikeasti kömpelöä. En osaa edes käynnistää ohjelmaa tietylle näytölle. Miten esim. vlc käynnistetään makkarin TV ruudulle? Linuxilla saan vaikka etäyhteydellä määriteltyä näytön mihin ohjelma käynnistyy ja miten. Jos joku kertoisi minulle tämän yksinkertaisen asian. Jos vaikka haluan pelata GTA:ta olkkarin TV:ssä.
  2. D3100 aika lelu. Käytettynä parempi tilalle. Croppi-kennolle valovoimainen 200 mm myös vaihtoehto. Kyllä lokkeja, sorsia ym. pääsee kuvaamaan läheltäkin. Siihen riittää hyvin 150 mm. Tutusta lähiluonnosta kannattaa aloittaa. Itse en ole lintukuvaaja. Lokkeja olen kuvannut 85 mm muotokuva lasilla. Aloittelijan setiksi 35 mm dx, 150 tai 200 mm tele ja myöhemmin telelisäke. Itsellä on Sigman 150 mm makro jota olen käyttänyt enemmän kuin 300 mm lasia. Itse pidin kovasti D90 rungosta. Harmittanut välillä kun tuli myytyä halvalla pois. Nikonin halvin FX runko on kallis. Etuna tulee sitten isommat ISO-luvut.