Vapaa kuvaus

Viiskytkahdeksan marraskuuss, syntyi pieni tyttö uus, kasvoi keskellä maaseudun, itsenäiseksi varttuen. Sanat löytää paikkansa, tienaa kyllä palkkansa, asuu kanssa perheen oman. Suosikkibändit/artistit: Jari Sillanpää, Lea Laven, Katri Helena, Kari Tapio, Veikko Lavi, Irwin Goodman Suosikkileffat: Tuntematon sotilas, Täällä pohjan tähden alla Vapaa-aikanani: Hoidan puutarhaani Katson tv:stä mieluiten: salatut elämät, Rekkakuskit jäällä, Hollywoodin eläinpoliisit, Animal-planet, Uutiset Kotieläimet: Kissat ja koira Ruoka & juoma: makaronilaatikko, perunamuussilaatikko, Jauhelihakeitto, lihakeitto, kalakeitto, silakkalaatikko, kinkkukiusaus, lihapullat Linkit: http://www.venetpalo.net, http://www.unicef.fi/kala-_ja_pyhajokilaakso, http://www.kemi.fi/madetoja/ Koulutus: Ammattikorkeakoulu Koulut: Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu Ammatti: Koulutus/opetus Työskentelen: Vakuutusedustaja,atk-kouluttaja,myyntineuvottelija,kirjanpitäjä,webtukihenkilö Yhdistykset/kerhot: Venetpalon kylätoimikunta,Unicef Kala- ja Pyhäjokilaakso,Madetojan sukuseura Siviilisääty: Varattu Lapset: En halua lapsia Skype: pirkkopiisami Messenger: [email protected] Email: [email protected]

Aloituksia

257

Kommenttia

319

• Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Rakasta lähimmäistäsi kuten itseäsi ja anna anteeksi itsellesi kuin myös kaikille läheisillesi ja myös toisille ihmisille.

Anteeksiantaminen on elämän vaikeimpia, mutta parhaimpia asioita. Taito on tarpeen, koska kukaan ei pääse pakoon omaa eikä toisten epätäydellisyyttä. Loukkaamme toisiamme tahtomattamme ja tahallamme. Joskus loukkaannumme, vaikkei kukaan loukannut – luulimme vain niin.
    Harvoin pohdimme sitä, miten voisimme paremmin antaa anteeksi, tai miksi ylipäätäänsä niin kannattaisi tehdä. Sitä olisi tuumattavaa yhteisesti kaikissa kodeissa, kaikilla työpaikoilla tai vaikkapa seurakunnassa. Ketkä näyttäisivät hyvää mallia? Ja tietä myös anteeksi antamisen ja anteeksi annon tiellä..

Anteeksianto ei ole helppo pikaratkaisu, eikä siihen voi pakottaa. Se ei ole alistamista eikä alistumista, ei ehtojen sanelemista, ei myöskään lupa jatkaa vääriä tekoja. Se ei auta väärään syyllisyyteen. Anteeksianto ei muuta väärää tekoa oikeaksi, kuten monet luulevat.

Toimivin olisi kaksipuolinen anteeksianto: loukkaaja pyytää ja loukattu antaa anteeksi. Yhteys voisi palautua ennalleen tai jopa aiempaa paremmaksi.

Hyvin usein ja erityisesti kaikkein kipeimmissä asioissa kuitenkin käy niin, ettei loukkaaja koskaan pyydä anteeksi. Hän ei pysty tai ei halua. Ehkä hän ei edes tiedä tai ymmärrä sitä että on loukannut toista teoillaan tai sanoillaan..

Silti voi onneksi antaa anteeksi, yksipuolisesti. Niin päästää itsensä vapaaksi ja voi elää paljon vapaammin, miettimättä tuon toisen tekoja tai sanoja, sillä itse hän omista teoistaan tai sanoistaan kantaa lopulta sen vastuun. Niin itsensä kuin kenen tahansa muunkin silmissä..

Sen takia monet ihmiset sairastuu ja katkeroituu, kun eivät osaa tai halua pyytää anteeksi.. siltä ihmiseltä jota ovat loukanneet.. Mikäli he rehdisti tulisivat sanomaan, anteeksi minä olin väärässä.. Niin heidän oman itsensäkin omatunto olisi puhdas.. ja he itsekkin voisivat paremmin..
  2. aiemmiltakin vuosilta.. että tyhjän saa pyytämättäkin.. Muistan -90 luvun alusta joitain asioita.. niin vaikka olin ns. pitkäaikaistyötön.. en minä päässyt työllistämistuki töihin kuten muut pääsi.. jotenkin se tuntui silloin kummalta.. sitten rukoilin taivaan isää avuksi.. ja kappas kummaa.. hänen kautta sain leipää pöytään.. Mulla on suhteet olleet kunnossa tuohon taivaan isään ja on yhä..Monet asiat järjestyy tavalla tai toisella.. Riitelemällä ja toista syyttämällä mikään asia maailmassa ei ratkea.. on oltava neuvottelu valmis.. on osattava neuvotella. Asia kun asia ratkeaa kun löytyy keskustelu tahtoa ja ollaan itse kukin hieman valmiita joustamaan omissa mielipiteissä.. Ihminen ei ole kone.. eikä koneeksi syntynyt.. ihminen on syntynyt ihmiseksi.. Mutta tuo -90 luku on taakse jäänyttä elämää.. nyt eletään -2009 vuodessa.. tuosta ajasta on jo 19 vuotta.. niin se tuo aika rientää.. Monet asiat on eri mallilla mitä ennen oli.. Monia asioita joudutaan ratkomaan.. ja ehkä tämän laman tarkoitus onkin järkiperäistää ihmisten toimintatapoja ja ennen pitkää se yhdenvertaistaa ihmisiä.. ja tasoittaa ihmisten toimintaa muutekin.. Monet asiat saa erilaisen näkemyksen.. kun asioita tarkastellaan hieman muutoin.. Kaikkia elämäni asioita en ole kertonut tänne internettiin ja mun mielestä ne ei tänne kuulukkaan ihan kaikki.. jokaisella on oikeus kertoa ne asiat mitkä millonkin mieltä painavat.. Kansalaispalkka aloitekkin on asia.. jota voi moni miettiä.. eikä vain tyrmätä heti kättelyynsä.. Moni ajattelee että tuleeko siitä isommat verot kun kansalaispalkkakinhan maksetaan verovaroista.. Mutta jos mietitään ihmisten elämistä ja elinkustannuksia.. itse kunkin kohdalla.. niin silloin se on järkevä vaihtoehto.. ja silloinhan työnantajan maksama palkka voisi olla pienempi jos siitä valtio maksais osan.. kuten ilkka-lehdessä joku ehdotti.. siinä vain nuo summat oli mun mielestä lähinnä johtajien palkka tasoon viittaavia.. ja kansalaispalkastakin pitää periä vero.. ei se verotonta tuloa saa olla.. Tässä nyt hieman täsmennystä lisäystä.. ja ehkä hieman selvennystä.. Keskustelu tästäkin asiasta varmaan jatkuu vielä.. ja toivottavasti jatkuu.. sillä mitä enempi siitä keskustellaan.. niin sen enempi se jalostuu.. ja muuntuu matkan varrella saavuttaen lopulta sen lopullisen muotonsa.. näin minä ainakin ajattelen asiaa..
  3. Te ootte monta asiaa ymmärtänyt väärin.. Mitä tarkoitan kansalaispalkalla.. niin tarkoitan niitä monia muitakin minun asemassa olevia ihmisiä.. niitä on varmasti muitakin.. jotka törmää siihen tosiasiaan.. että yhteiskunnan sairaalat.. ym. tahot määrää erilaiset maksut.. Mutta ajatteleeko ne noita maksuja määrätessään.. keskustelematta ao. ihmisen kanssa.. että mistä tuo ihminen ottaa siihen sen maksuun tarvittavan summan..

Täällä puhutaan sitä että minä aloitan viesti ketjun.. tottahan se on minä sen aloitan.. Mutta tarviiko noiden ilkeilijöiden joilla ei oo ymmärrystä taikka heillä ei oo omassa elämässään kokemusta niihin vastata.. Minä muistutan jälleen kerran sitä.. että nuokin ovat ihmisiä.. mikä tahansa päivä hekin voivat sairastua.. tai saada sairaskohtauksen.. siis mikä tahansa päivä.. Jos tänään oot terve.. aamusella.. voit saada kohtauksen jo tunnin päästä ja olla lasareetissa hoidettavana.. Niin äkkiä se kävi miehellenikin.. Miten sitten kun tulee tuommoisia sairaskohtauksia.. miten elämässä eteenpäin.. Minä tiedän omien asioidenikin taustat.. tiedän mieheni sairauden taustat.. syyt on aivan muualla kun meissä.. minussa ja mun miehessä.. Jopa tositteet niistä löytyy jos kaivamalla kaivetaan.. Mutta minä oon ihminen joka monia asioita en ihan oikeuteen asti haluaisi viedä.. Haluaisin elää ihmisten kanssa.. syyllistämättä ketään.. tässä jokapäiväisessä elämämässä.. myös noiden sairauksien kanssa.. Sillä kuten sanottu on.. jumala päättää ihmisen elämän.. ei toinen ihminen.. Minä kiitän monia ihmisiä jotka ovat vastanneet aloittamiini viestiketjuihin.. Te ihmettelette lu enko niitä.. toki luenhan minä.. ja joskus huvittuneena täällä katselen mitä niihin on kirjoitettu vastaukseksi.. Pitkällä aika välillä tulee lisää työttömiä eri aloilta kun lama saavuttaa huippunsa.. Silloin työt pitää jakaa jos kansalaispalkkaa ei ole.. Kansalaispalkka voi olla sellainenkin että se velvoittaa sinua tekemään jotain.. vaikka syöttämään vanhusta vanhainkodissa tai lukemaan lehtiä.. Se voi olla kevyttä tai vaativampaa työtä.. Kuitenkin sellaista jota tykkää tehdä.. se pitää perustua vapaaehtoisuuteen.. ja jos ei ota jotain kevyttä työtä siihen rinnalle.. niin sitten olisi jotkut rajoitukset saako kansalaispalkkaa vaiko ei.. Mutta se tulisi kaikille.. siinä ei katottaisi puolison tuloja.. saako hän niitä vaiko ei.. Vaan siinä katottaisiin se perheen kokonaisvaltainen tilanne.. joka sillä hetkellä on.. Sen pitäisi olla ja tulla voimaan vasta sen j älkeen kun kaikki muut konstit on käytetty.. se voisi olla toimeentulotuen korvike.. esimerkiksi.. jos tätä asiaa hieman kertoilen.. Tämä on idea jota ei mun mielestä kannata suinkaan haudata.. vaan kehittää ja viedä eteenpäin.. aina sinne päättäville ihmisille saakka eduskuntaan.. sinne asti..

Minusta ihmisistä pitäisi löytyä lämpöä ja rakkautta toista ihmistä kohtaan.. hieman toisenlaista sen kohtelun toiselle ihmiselle pitäisi olla.. rakentavaa.. sellaista josta kaikki tykkää.. mukavaa.. kivaa. ja iloista..
  4. Kyllä minä vaadin muita maksamaan meidän elämän.. Se on ihan vissi.. Miksi sitten on luotu tämä suomalainen hyvinvointi valtio.. joka tämä joskus kait on ollut..

Kuule mä en taloa myy.. se on fakta.. joka pitää paikkansa.. Ja toiseksi jos miehelleni pitäs palkata henkilökohtainen avustaja.. pitäs meille tehdä asunnon muutostyöt.. ihan muiden ihmisten ja muiden kustannuksella.. koska mä oon työtön ja mulla ei oo varaa.. mä en pysty ottamaan uutta velkaa.. kun pankit ei sitä myönnä työttömille.. Siis onko vika minun .ei suinkaan.. Minä ja mun mies on oltu terveitä ja nuoria aikoinamme.. Mutta onko mun miehen vika että hoitovirheen vuoksi sairastui.. ei ole.. vaan sen lääkärin.. sen vika se on.. Entä sitten tuo että minä oon työtön.. Tämäkään ei oo mun vika.. Olenko minä saanut sairaanhoitajilta tukea kun mieheni sairastui.. onko he tulleet ja sanoneet. että voi mä autan sua.. Mä hoidan sinuakin.. mä en oo kohdannut mitään tuollaista.. Tai onko joku tullut käymään täällä mun kotona.. ja olis sanonut.. hei, minä kaivan sulle perunamaan istutetaan yhdessä ne perunat.. jotka minä laitoin itse..

Onko kukaan tullut.. Kyllä minusta on muissakin ihmisissä vikaa.. puuttuu lähimmäisen rakkaus toista kohtaan.. ihmiset luulee että tietokone on kaikki voipa.. sehän on vain toisten ihmisten kirjoittamaa tekstiä.. ja tiedon välitystä ihmiseltä toiselle ei mitään muuta.. sitähän tämä on.. samanlaista kun jos näet naapurisi ja juttelet hänen kanssa.. tämä on ihan samanlaista.. mutta vain siten että täällä se naapuri voi olla toisesta päästä suomea.. Jossa tuo toinen ei oo koskaan käynytkään katsomassa hänen elin oloja.. miten tuo naapuri tai kaveri elää.. Mä oon nähnyt elämää.. oon tehnyt paljonkin asioita.. jos vain ne ihmiset ne oivaltaa oikein.. Miten moni oppi silloin aikoinaan.. minun kautta.. miten moni sai jotain.. Voi hyvä ihminen.. oon sanonut monesti että jos jumala jossain on.. niin se ainakin näkee .. miten ne asiat on todellisuudessa.. eikä vain täällä netissä.. vaan tuolla oikeassa elämässä..

Jos mä kerron että joku yhtiö meni konkurssiin ja mä tein sille opinnäytetyön ja se yhtiön konkurssipesä ei edes sen vertaa muistanut että olis edes kortin laittanut.. viime syksynä.. Miten minä odotin että he muistavat tekijäänsä.. tai miten jotku muutkin muistaa.. Muistavat heille sen tärkeän ihmisen.. jonka kautta he niin paljon aikanaan sai.. itsekkin asioita..