Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

440

Kommenttia

6623

1. Heh+heh.+Vähemmänkin+hauska+totuuden+voi+näköjään+sanoa+hauskasti,+jos+sanojalla+on+siihen+taito.+Myös+lyhyesti+ja+silti+tyhjentävästi.+Kadehdittavaa,+kun+minulla+ei+tuollaisia+taitoja+ole.+Mutta+silti+tuo+sai+minut+hyvälle+tuulelle,+josta+alkusanani+kertovat.Mutta+inhimillisenä+ihmisenä+en+kuitenkaan+toivoisi,+että+enempää+jatkaisitte+-+sinä+tai+muutkaan+-+tuollaista,+sillä+ei+ole+kaunista+lyödä+jo+lyötyä+enempää.+Tarkoitan+noita+esille+tuomiasi+asianomaisen+kokemuksia.+No,+ehkäpä+nuo+Ossin+kovat+kokemukset+eivät+sittenkään+ole+tarkoittamasi+henkilön+kokemuksia.+Vaikea+minun+on+uskoa+-+tai+en+ehkä+vain+halua+uskoa+-+että+siinä+minun+ammoisessa+ammattikunnassa+olisi+palvellut+hänen+kaltaisensa.+Hyvin+monessa+mukana+olin+silloin,+eri+joukko-osastoissa,+erilaisissa+tehtävissä+ja+myös+sen+ammattikunnan+edustus-+ja+heidän+etujaan+ajamaan+pyrkivissä+tehtävissä,+mutta+en+koskaan+missään+tullut+tuntemaan+sellaista+"veljeä",+jollaiseksi+hän+on+täällä+näyttäytynyt.+Ei+kunnon+ali-+tai+toimiupseeri+olisi+tuollainen+mistään+syystä,+ei+kateudestaan+tai+katkeruudestaan+paremmin+menestynyttä+entistä+ammattiveljeään+kohtaan.+Eikä+hän+käyttäisi+edes+tällaisella+palstalla+sellaisia+nikkejä,+vaikka+itsensä+puskaan+piilottaisikin.+Muutama+viime+päivä+on+ollut+minulle+urheilupainotteinen+-+nuo+olympialaisten+tv-lähetykset+ja+pari+omaakin+hiihtolenkkiäni+täällä+Paloheinän+hienoilla+laduilla+-+mutta+nyt+avasin+palstan.+Selasin+palstaa,+enkä+nähnyt+täällä+avausten+otsikkojen+perusteella+mitään+kiinnostavaa.+Sitten+huomasin+tämän,+enkä+voinut+olla+sitä+kommentoimatta.+Tietenkin+tuli+ihan+turhan+pitkä+kommentti;+sorry+vaan,+sellainen+lienee+huono+tapani,+mutta+toivottavasti+jaksoit+sen+lukea,+jos+tämän+huomasit.+Hauska+tuo+viestisi+on,+joten+nyt+voin+tässä+hymyn+kare+suupielessäni+alkaa+vetäytyä+"yöpuulle"+eli+kirjan+kanssa+vuoteeseen.
  2. No!+Olihan+taas+henkisesti+tasapainoisen+ajassaan+elävän+ihmisen+puhetta+sinulta;))Mitä+helevatin+väliä+sillä+sotilaan+tärkeimmällä+tehtävällä+on+enää+minulle+tai+sinullekaan.+Varsinkaan+tällä+kepupalstalla.+Sitä+paitsi+kovin+väheksyvää+tuollainen+varsinaisia+taistelijoita+kohtaan+on+tuollainen+asenne,+että+vain+johtaja+on+merkittävä,+ei+ne+taistelijat.+Onneksi+siviilityönantaja+on+varjeltunut+tuollaiselta+”johtajalta”,+jolle+työntekijöillä+ei+olisi+ollut+mitään+arvoa!+Onneksi+et+päässyt+rauhanturvatehtäviinkään,+sillä+siellä+olisit+varmaan+alkanut+"johtaa"+niin,+että+olisit+komentanut+joukkosi+tulittamaan+niitä+molempia+osapuolia,+joiden+välissä+rauhanturvaajat+olivat.No,+sainhan+minä+sentään+sitä+taistelujohtamiskoulutusta+siellä+RUK:ssa,+ilmeisen+menestyksekkäästi,+koskapa+olin+koko+kiväärilinjan+priimus.+Sinä+kai+toimit+siellä+apukouluttajana,+sillä+joukkueenjohtajatkin+siellä+olivat+kaikki+kadettiupseereita.+Oman+joukkueeni+johtaja,+luutnantti+silloin,+oli+sitten+myöhemmin+Esikuntakoulun+johtajana+majurina,+ja+hän+minut+priimuksena+suorittamani+luutnanttikurssini+jälkeen+poimi+kouluun+opettajaksi+ja+myöhemmin+toimin+siellä+sitten+myös+mestarikurssin+johtajana.+Mutta+vaativampi+ja+vastuullisempi+johtamisenkin+kannalta+oli+myöhempi+siviilityöni.+Silläkään+ei+tosin+ole+minulle+enää+muuta+merkitystä+kuin+muutamia+hyviä+kavereita+ja+vähän+eläkettä+myös+sieltä+kuten+sotaväestäkin.Ole+huoletta,+en+tule+niihin+puskiisi,+joissa+sinä+aina+olet+enkä+minä+ole+niissä+koskaan+ollutkaan.+Mitähän+sekoillet+noilla+pörssikurssiasioilla?+Niihin+en+ole+mitään+kantaa+täällä+ottanut,+kun+minulla+ei+ole+paljonkaan+sijoituksia+osakkeisiin,+enemmän+on+sijoitusrahastoihin,+joissa+enempää+kurssien+äkilliset+laskut+kuin+nousutkaan+ainakaan+ihan+pian+vaikuta.Nyt+saat+puolestani+vapaasti,+minun+siihen+puuttumatta+jatkaa+itsesi+kanssa+keskustelua+ja+nähdä+kapeja+vaikka+kuinka+monissa,+kunhan+et+vain+ala+itsessäsi+nähdä.
  3. Henkistä+tasapainoisuuttaan+kai+halunnee+osoittaa+tuo+avaaja+sillä,+että+sivuuttaa+toisarvoiseksi+näkemänsä+ja+juuttuu+vain+tärkeimpään,+eli+minuun.+Vain+minusta+hän+on+avauksensa+jatkoksi+puhunut,+keskustellen+itsensä+kanssa+ja+eräiden+muidenkin+kanssa,+nekin+vain+minuksi+”nähden”!Puutun+vain+tuossakin+jatkuvasti+esillä+pitämääsi+sotilas-teemaan.+Myönnän+heti,+että+en+todellakaan+ole+enää+sotilas,+olenhan+kohta+jo+83-vuotias.+Vuosikymmeniinkään+en+enää+ole+ollut+sotilas.+Kaikista+sotilaspuvuistanikin+luovuin+jo+1980-luvun+loppupuolella,+kun+olin+kasvanut+niistä+ulos.+Sotilaana+ollessani+painoni+ei+koskaan+ylittänyt+72+kiloa,+mutta+mainitun+vuosikymmenen+lopulla+se+oli+jo+reippaasti+yli+80+kiloa.+Olin+päässyt+tehtäviin+ja+asemaan,+jossa+tuollainen+”lisä”+tuli+vääjäämättä.+Osuutensa+siihen+oli+kai+v.+1983+solmimallani+viimeisellä+onnellisella+avioliitollanikin,+kun+vaimoni+oli+myös+erinomainen+ruoanlaittaja.+Nyt+painoni+on+tosin+enää+vain+73+kiloa,+mutta+en+kai+niitä+sotilaspukuja+enää+pukisi,+vaikka+ne+olisivatkin,+sillä+ei+tämä+naamanikaan+ole+enää+sotilaan+naama.+Ja+vaikka+sotilasurani+oli+tasollaan+menestyksekäs,+en+toki+ole+juuttunut+siihen+henkisesti,+kun+elämässäni+on+ollut+niin+kovin+paljon+muutakin.+Kuten+jo+16-vuotiaana+tapahtunut+tuloni+sieltä+maankorvesta+tänne+Stadiin+ja+silloin+alkanut+itsellinen+elämäni,+joka+sitten+pari+vuotta+myöhemmin+vei+minut+Lapin+suurille+savotoille,+joilta+1,5+vuoden+kuluttua+sotaväkeen+Sandikseen+ja+sitten+suoraan+kapiaiseksi+ja+pian+ensimmäiseen+avioliittooni+ja+jo+23-vuotiaana+olin+kahden+pojan+isä.+Ja+sitten+viiden+hyvin+erilaisen+joukko-osaston+ja+hyvin+erilaisten+tehtävien+kautta+45-vuotiaana+kapteenina+eläkkeelle+ja+välittömästi+siviilityöhön.+Jne…+tiedättehän.Aivan+hullua,+että+sinä+olet+tuolla+tavalla+jumittunut+siihen+sotilasuraasi,+joka+kuitenkin+oli+kovin+väritön+ja+millä+tahansa+mittareilla+mitaten+paljon+vaatimattomampi+kuin+minulla.+Samassa+joukko-osastossa+samassa+tehtävässä+pakersit+paljon+kauemmin+kuin+minä+monin+tavoin+vaiherikkaammalla+urallani+ja+jäit+vain+yliluutnantiksi.+Ei+tuollaisessa+järjellä+ajatellen+olisi+paljonkaan+ylpeilyn+aihetta.+Mutta+eihän+pysty+järjellä+ajattelemaan+sellainen,+jolla+järkeä+ei+ole,+sen+puutteen+olet+täällä+hyvin+näyttänyt.+Ihmettelen,+että+silti+sait+niinkin+kauan+pakertaa+edes+tasollasi+siellä+sotaväessä.+Jos+olisit+joutunut+tositoimiin,+kyllä+alaisesi+olisivat+olleet+harhaisuutesi+vuoksi+suuremmassa+vaarassa+kuin+vihollinen.+Ja+nyt+sitten+jatkuvasti+korostat+johtajuuttasi,+täällä+ja+jopa+kuntavaaliesitteissäsikin,+joiden+tuottama+tulos+tiedetään!Todellinen+johtaja+ei+korosta+johtajuuttaan,+ei+pidä+sitä+tärkeimpänä+johtamansa+joukon,+yhtiön,+työmaan+tai+johtamansa+hallituksenkaan+kannalta.+Kyllä+hän+päinvastoin+korostaa+muiden+merkitystä+ja+saa+heidät+siten+toimimaan+tuloksellisimmin.+Mikään+suuri+johtaja+en+ole+koskaan+ollut,+mutta+johtamistaitojakin+edellyttäviä+vastuita+minulla+kyllä+oli+jo+sotaväessäkin+ja+varsinkin+viimeisessä+pitkäaikaisessa+siviilityössäni,+jossa+ilmeisen+hyvin+onnistuin,+kun+eläkkeelle+jäädessäni+minut+palkittiin+korkeimmalla+saamallani+kunniamerkillä.+Tuo+tunnustus+tuli+korkeilta+esimiehiltäni+ja+arvostan+sitä,+mutta+tuotakin+mukavammalta+minusta+on+tuntunut+kuulla+nyt+jälkeenpäinkin+silloisilta+alaisiltani+ja+työtovereiltani+saamiani+kiitoksia+toiminnastani.+En+kuitenkaan+ole+henkisesti+juuttunut+tuohonkaan+aikaan,+kun+elämässäni+on+sen+jälkeenkin+tapahtunut+kovin+paljon,+enimmäkseen+mieluista,+mutta+myös+surullista,+vaimoni+kuolema+tietysti+ikävimpänä.+Elämäni+on+kuitenkin+jatkunut+varsin+antoisana+sen+jälkeenkin+ja+sellaisena+se+jatkuu+yhä,+joskaan+ei+varmaan+enää+kovin+kauan,+kun+on+jo+tätä+ikää….Tulipa+taas+pitkä+kirjoitus,+mutta+silti+toivon+sinun+pystyvän+tämän+lukemaan+ja+toivon+jopa+pystyvän+lukemaasi+ajattelemaan,+jottet+enää+jatkossa+entiseen+tapaasi+eläisi+harhoissasi+johtajuutesi+suhteen+etkä+ainakaan+kehtaisi+tuoda+sellaisia+harhojasi+täällä+jatkuvasti+esille.+Pysyisit+vain+niissä+harhoissasi,+joissa+näet+minut+lukemattoman+monissa+muissa,+ne+näkyvät+olevan+eräille+riemun+aihe,+ja+huvittavat+ne+hieman+minuakin,+kun+en+koe+olevani+velvollinen+sinua+säälimään,+sillä+en+kai+voisi+mitään+hyväksesi+tehdä.
  4. Onpa+minulla+ollut+täällä+todella+hyvä+avaus+runsaat+kymmenen+vuotta+sitten!+En+ihmettele,+että+joku+on+sen+tallettanut+ja+eilen+nostanut+palstalle,+vaikutuksen+häneenkin+se+on+tehnyt!Hyvin+minulla+on+tuolloin+ajatus+”juossut”+ja+hyvin+olen+sen+sanoinkin+pystynyt+kuvaamaan.+En+kai+enää+-+tällaisena+vanhuksena+-+pystyisi+samaan.+Eipä+tämä+palstan+nykyinen+formaatti+mahdollistaisikaan+noin+pitkää+esitystä,+joka+olisi+kyllä+edelleenkin+joskus+tarpeen.No,+ei+tuo+kaikki+ole+vain+omaa+viisauttani.+Tukeudun+siinä+muutamaan+muuhunkin,+joita+pidän+noissa+(ja+eräissä+muissakin)+asioissa+itseäni+ehkä+jopa+viisaampana.+Heidän+sanomansa+haluan+vielä+nostaa+esiin+tässä:>>Ben+Zyskowicz+totesi+kerran:+"Kepu+valittaa,+että+maaseudulla+menee+huonosti.+Kepun+mielestä+syylliset+ovat+jossain+muualla,+vaikka+se+itse+hallitsee+viidenneksen+kannatuksella+neljää+viidesosaa+Suomen+pinta-alasta."+Tuota+paradoksia+minäkin+olen+koettanut+tähdentää.+Miksi+maaseudun+ihmiset+eivät+vain+tuota+ilmiselvää+tosiasiaa+näe+ja+tee+siitä+oikeita+johtopäätöksiä+vaaliuurnilla?+En+voi+ymmärtää,+kun+en+halua+pitää+maaseutuväestöä+suurimmaksi+osaksi+tyhmänä.+Onko+kepun+propaganda+ollut+yhtä+etevää+kuin+natsien+propaganda+aikoinaan+Saksassa,+eli+onko+maalaiskansa+todella+alkanut+uskoa+”tuhat+kertaa+toistetun”+valheen,+kuten+Göbbels+väitti+tapahtuvan.++Kepun+politiikka+on+määrätietoisesti+kaupunkivastaista.+Mielipidepankki+kerran+totesi:+”Kepulaisuus+on+osa+kulttuurista+sitoutumista+ja+näyttää+siltä,+että+se+on+osa+maaseutuasumisen+kulttuuria.+Tällaiseen+kulttuuripiiriin+kuuluu+luonnonläheisyys,+luonnosta+hyödyntäminen,+patriarkaalisuus,+pesäpallon+peluu,+paikoin+vahva+uskonnollisuus,+maakunta-ajattelu+eli+määrätynlainen+impivaaralaisuus+jne.+Sellainen+kulttuuri+on+itsellisyyttä+ja+muutoksen+pelkoa+korostava.+Muutoksen+pelko+voi+näkyä+myös+vihamielisyytenä+sellaisia+kulttuureja+kohtaan,+joissa+elämän+arvot+asetetaan+toisin+tai+suvaitaan+monimuotoisuutta.+Tälläkin+näkyy+usein+Helsinki-vihamielisyyttä,+joka+ilmentää+juuri+tätä+erilaisuuden+pelkoa.++Kepulaisuus+kulttuurisena+ilmiönä+on+varsin+vahvasti+paikkaan+sidottua.+Kun+ihminen+muuttaa+toisenlaisen+kulttuurin+piiriin,+hän+useimmiten+luopuu+maaseutukulttuurista+ja+sen+myötä+kepulaisuudesta.+Tämä+on+ihan+tilastollisesti+osoitettavissa.+Kepun+kannatus+ei+seuraa+kaupunkiin+muuttaneiden+mukana.+Pesäpallokin+usein+vaihtuu+jääkiekon+seuraamiseen”.<<Vaikka+tuo+avaukseni+on+siis+jo+runsaan+kymmenen+vuoden+takaa,+mitään+sellaista+ei+ole+tapahtunut+sen+jälkeen,+että+minulla+olisi+ollut+syytä+muuttaa+mieleni+noista+asioista.+Tuskinpa+siihen+on+aihetta+Ben+Zyskowiczillakaan,+vaikka+hän+nyt+puolueensa+hallituskumppani+kepun+vuoksi+pyrkii+pitämään+ajatuksensa+sisällään.+Enpä+usko+olevan+siihen+aihetta+Mielipidepankillakaan,+vaikka+ilmeisesti+hän+ei+ole+viime+aikoina+juuri+ottanut+kantaa+tuollaisiin+asioihin,+en+ole+ainakaan+huomannut.+Enpä+noihin+asioihin+ole+enää+viime+aikoina+paljon+kantaa+ottanut+itsekään.+Miksipä+olisin,+kun+oma+elämäni+on+hyvin+ja+varsin+riippumaton+politiikassa+tapahtuvasta.+Mielenkiintoni+suuntautuu+yhä+enemmän+itselleni+tärkeämpään+ja+miellyttävämpään,+mm.+ystävieni,+entisten+ammatillisten+yhteyksieni+ja+etenkin+jälkeläisteni+kautta,+joita+minulla+on+jo+kolmessa+polvessa+itseni+jälkeen,+yhteensä+yhdeksän+ihmistä.+Koen+siis+tehneeni+velvollisuuteni+tuossakin+asiassa+eli+Suomen+kansan+jatkuvuuden+puolesta!Näissä+ajatuksissa:+Hyvää+yötä+niille,+jotka+sattuvat+tämän+huomaamaan!
  5. Vaikka+joltinenkin+historian+harrastaja+olen+ollut,+tiedoissani+oli+tuolloin+-+kai+yli+10+vuotta+sitten+-+aukko+tai+lukemani+unohdus+siltä+osin,+että+en+tiennyt+-+tai+muistanut+-+Kuusisen+olleen+joskus+sdp:n+puheenjohtaja.+Siis+v.+1911.+En+tiennyt+sitäkään,+että+tuo+”filkandi”+oli+sitä+ennen+alkiolainen.+Tässä+siitä+tietoa:Kuusisen+varhaisia+isänmaallisia+kirjoituksia+ilmestyi+Oras-koululehdessä.+Syksyllä+1900+hän+kirjautui+Helsingin+yliopistoon+valiten+pääaineikseen+filosofian,+estetiikan+ja+taidehistorian.[4]+Lainoilla+opintojaan+rahoittanut+Kuusinen+toimi+aktiivisesti+Hämäläis-Osakunnassa,+jossa+hän+politisoitui+yhteiskunnallisia+keskusteluja+käytyään.[4]+Kuusinen+oli+tuolloin+viehättynyt+vanhasuomalaisuudesta+ja+alkiolaisuudesta.[9],+[10]+Hän+toimi+Suomalainen-lehden+toimittajana+lyhyen+aikaa+1901–1902.+Kuusinen+valmistui+filosofian+kandidaatiksi+lokakuussa[11]+1905.https://fi.wikipedia.org/wiki/Otto_Wille_KuusinenMutta+kommunisti+hänestä+sittemmin+tuli,+syistä+ja+vaiheista,+joista+myös+kerrotaan+tuosta+e.o.+linkistä+aukeavassa.Noilta+osin+hatarat+tietoni+Kuusisesta+johtunevat+siitä,+että+minä+en+ole+kokenut+häntä+itselleni+niin+läheiseksi+kuin+ilmeisesti+nuo+tuota+yli+sadan+vuoden+takaista+asiaa+jauhavat.+Ehkä+Kuusinen+on+ollut+minusta+vastenmielinen+siksikin,+kun+hänen+poliittinen+suuntauksensa+on+kulkenut+päinvastaiseen+suuntaan+kuin+minulla.+Tosin+hänellä+lienee+ollut+siihen+pakko+henkensä+säilyttämiseksi.Silti+outoa,+että+Stalinin+luotettu+tuli+tuosta+alkujaan+uskonnollisesta+miehestä,+joka+nuorena+filosofian+kandina+kirjoitteli+mm.+tällaisia+runoja:"Sinä+nääthän+sieltä+korkeudestas,+kuinka+saamme+me+täällä+raataa.+Mitä+satoa+meidän+kylvöstä+nous,+se+salli+myös+meidän+kaataa!+Suur+Jumala,+katso+syvälle:+sydän+meillä+on+puhdas+ja+vakaa!+Sinun+oikeutes,+Sinun+pyhyytes,+ne+heikolle+voiton+takaa!"Sitä+vaan+täytyy+ihmetellä+kenelle+ja+miksi+minä+olen+ollut+joa+kauan+sitten+ja+olen+yhä+edelleen+niin+merkittävä+suuruus,+että+hän+on+talletellut+noita+jo+hyvin+vanhoja+kirjoituksiani+ja+tuo+niitä+edelleen+tänne.+Kuten+tuon+ja+vanhemmankin,+yli+10+vuoden+takaisen+avaukseni,+eli+tämän,+joka+on+muuten+oikein+hyvä:https://keskustelu.suomi24.fi/t/5332085/keskustapolitiikan-vahingollisuudestaTuon+kuten+tämänkin+nostaneen+nimimerkki+näkyy+olevan+nyt+roletaari+,+mutta+luulenpa,+että+yleisemmin+hänet+tunnetaan+täällä+eräillä+muilla,+vaihtelevilla,+mutta+aina+samassa+teemassa+pysyvillä+nikeillään.+No,+on+hän+nyt+laittanut+myös+avauksen,+jossa+ilmoittaa+taipumuksensa+ja+mieltymyksensä,+mutta+väärällä+asuinpaikalla.+Siis+tässä:https://keskustelu.suomi24.fi/t/15174756/miksi-upseeri-riehuuVaikka+en+voi+olla+ylpeä+siitä,+että+olen+hänen+kaltaisensa+suurimman+mielenkiinnon+kohde,+mutta+tunnen+toki+mielihyvää+hänen+puolestaan+siksi,+että+hän+on+noin+saanut+sisällön+muuten+typötyhjään+elämäänsä.
  6. Voi+Hyvä+Luoja!+Tilasi+on+vielä+huonompi+kuin+ymmärsinkään+eilen+illalla+näin+todetessani:>>Voi+sinua+raukkaa,+kun+joudut+vain+näkemään+pääsi+sisältä+tuollaista,+jota+et+sen+ulkopuolelta+voi+silmin+nähdä<<Sinun+täytyy+olla+todella+hyvin+sairas+päästäsi,+hyvin+sairas.+Minäkö+sen+olen+aiheuttanut,+kun+vain+minulle+siitä+noin+haluat+kertoa?+En+ymmärrä.Sen+kuitenkin+vannon+Jumalan,+sieluni+autuuden,+jälkeläisteni+onnen+ja+kaikkien+minulle+tärkeiden+arvojen+nimeen,+että+yksikään+niistä+tarkoittamistasi+viesteistä+ei+ole+tullut+minulta.+Yhtään+viestiä+tuon+eilisiltaisen+jälkeen+en+ole+tänne+jättänyt.+Tämä+on+taivahan+tosi!Miksi+ihmeessä+minä+poistattaisin+viestejäsi;+eivät+ne+ole+minun+häpeäni+vaan+sinun+häpeäsi.+Ovat+varmaan+olleet+sellaisia,+että+palstan+valvonta+on+ne+oma-aloitteisesti+poistanut.+Tai+poistoa+ovat+pyytäneet+ne,+joille+niillä+törkeästi+vastasit.+Ja+miksi+MINÄ+alentuisin+omimaan+noita+sairaudestasi+kertovia+nikkejäsi,+kun+minulla+on+tämä+nikkini,+jossa+voin+ihan+ylpeästi+esiintyä+ihan+omilla+kasvoillani+kuten+esiinnyn+ja+olen+esiintynyt+aina+ja+kaikkialla,+hyvin+monilla+tällaista+palstaa+merkittävimmillä+areenoilla.Jos+mielestäsi+todella+minä+olen+sairautesi+aiheuttaja,+kerro+jo+ihmeessä,+miten+olen+sen+tehnyt!+Jos+tuo+kaikki+johtuu+vain+siitä+kymmenkunta+vuotta+sitten+täällä+näkemästäsi+saunakuvastasi,+unohda+jo+se,+sillä+en+minä+enää+ole+niin+komea+mies+kuin+silloin.+Jos+tuollaiselle+on+jokin+muu+syy,+kerro+jo+viimein,+mikä+se+on,+jotta+voisin+edes+yrittää+jotenkin+hyvittää+tekoni+ja+auttaa+sinua.+Jos+et+halua+kertoa+tällä+palstalla,+kerro+se+vaikka+sähköpostitse;+osoitteeni+löydät+nikiltäni.
  7. Tulin+pistäytymään+palstalla+nähdäkseni,+millaista+jatkoa+on+tuottanut+eilinen+Pystyyn_kuolleen+hyvä+avaus+presidenttipariskunnan+vauvasta.+Itsekin+siihen+vastineeni+eilen+laitoin.+Näköjään+se+avaus+on+poistettu.+Ei+sitä+ole+siirretty+edes+presidenttipalstalle,+kävin+katsomassa.++En+todellakaan+ymmärrä+syytä+tuollaisiin+poistoihin.+En+varsinkaan,+kun+palstalla+on+saanut+lillua+tämä+älytön+avauksesi,+jossa+olet+keskustellut+itsesi+kanssa+-+ja+nähnyt+minut++monissa+muissa!Ihmetyttää+sekin,+miksi+olet+muka+ottavanasi+kantaa+kepun+ja+kepulaisten+puolesta,+kun+pressavaalissakin+kerroit+äänestäneesi+Väyrystä.+Hänhän+on+kepun+pahin+tuholainen,+pyrkii+vain+hajottamaan+puolueen+ja+saattaa+siinä+jossain+määrin+onnistuakin.+Sitäkö+siis+perimmiltäsi+toivonet.+Vai+tarkoitatko+avauksesi+otsikolla+sitä,+että+kepulaiset+ovat+henkisesti+tasapainoisempaa+joukkoa+siksi,+kun+et+kuulu+siihen+joukkoon?+Jos+sitä+tarkoitat,+helppo+on+yhtyä+näkemykseesi.Joo,+kovasti+olen+näköjään+mielessäsi+taas+ollut.+Ihan+alastomanakin,+jopa+maissi+pepussani.+Miksi+niin,+mitä+se+kertoo+sinusta+ja+mieliteoistasi?+Varsinkin,+kun+kukaan+muu+ei+ole+nähnyt+täällä+muuta+alastonkuvaani+kuin+erään+saunakuvan,+veljeni+hienossa+savusaunassa+otetun.+Sen+kuvan+näyttämisestä+on+aikaa+jo+kai+lähemmäs+10+vuotta,+mutta+sinulle+se+näky+oli+unohtumaton+ja+sai+sinut+”näkemään”+minut+alastomana+vaikka+missä!Teinpä+varmaan+turhan+kysymyksen+edellä,+kun+kysyin,+mitä+nuo+viestisi+kertovat+sinusta+ja+mieliteoistasi.+Annatahan+itse+siihen+tyhjentävän+vastauksen+jo+nikeilläsi.+Voi+sinua+raukkaa,+kun+joudut+vain+näkemään+pääsi+sisältä+tuollaista,+jota+et+sen+ulkopuolelta+voi+silmin+nähdä.
  8. Pitäisiköhän+minun+röyhistää+rintaani+ylpeydestä,+kun+olen+taas+tälläkin+avauksellani+tullut+hyvin+paljon+kiinnostavammaksi,+tärkeämmäksi+ja+merkittävämmäksi+kuin+avaukseni+aihe,+presidentinvaalit+ja+puolueiden+kannatus?+No,+ei+siihen+ole+tarvetta,+kun+näen,+millaisilta+olen+tuon+kiinnostavuuteni+ja+merkittävyyteni+tässä+saanut.Sitä+vain+täytyy+ihmetellä,+ihan+oikeasti,+että+miksi+noille+se+minun+ammoinen+sotilasurani+on+niin+merkittävä.+Sehän+kesti+vain+selvästi+vajaan+kolmasosan+tähänastisesta+elämästäni,+ja+päättyi+jo+lähes+40+vuotta+sitten.+Kyllä+se+oli+aikoinaan+silloiselle+elämälleni+merkittävä,+ja+ilmeisesti+sen+näkivät+merkittävänä+muutkin,+kun+niinkin+mukavasti+sillä+menestyin.+Mutta+minulla+oli+elämää+jo+ennen+sitä+sotilasuraani+ja+vielä+kauemmin+on+ollut+sen+jälkeen,+ja+noissa+elämäni+vaiheissa+on+tapahtunut+hyvin+paljon+sellaista,+joka+elämälleni+kokonaisuudessaan+on+ollut+sittenkin+sitä+sotilasuraani+paljonkin+merkittävämpää.Ilmeisesti+noilla+itsensä+sotilasuraani+kytkeneillä+täytyy+olla+joitakin+siihen+aihepiiriin+liittyviä,+heitä+pahasti+traumatisoineita+syitä.+Ainakin+tuo+yksi,+joka+jo+nikilläänkin+on+liittänyt+itsensä+kuvitelmiinsa+minusta,+lienee+ollut+sotaväen+palveluksessa,+ja+varmaan+ihan+aiheellisesti+kokee+siellä+huonosti+menestyneensä+ja+häntä+kalvaa+se,+että+minä+menestyin+paremmin.+Mutta+ei+kai+hän+ole+menestynyt+muutenkaan+elämässään.+Lienee+pyörinyt+kotinurkissaan+aikuisuuteensa+asti+eikä+sen+sotaväen+palveluksensa+jälkeen+liene+mihinkään+siviilitöihin+kelvannut.+Minun+elämäni+on+kulkenut+toisin.+Jo+16-vuotiaana+lähdin+maailmalle+ja+siitä+lähtien+olen+itseni+ja+vähän+muitakin+elättänyt+omilla+töilläni+ja+jo+kauan+niistä+töistä+ansaitsemillani+eläkkeillä.+Monet+muut+asiat+ovat+jo+hyvin+kauan+olleet+elämässäni+sitä+sotilasuraani+minulle+paljon+merkittävämpi,+niin+työ+-+kuin+yksityiselämässäni.+Mutta+on+sillä+sotilasurallanikin+kyllä+ollut+merkitystä+sen+jälkeenkin.+Paljon+yhteyksiä+entisiin+sotilaihin+minulla+on+senkin+jälkeen+ollut,+niin+puolustusvoimissamme+kuin+rauhanturvajoukoissa+palvelleihin.+Olenhan+ollut+perustamassa+heidän+yhdistyksiään,+kuulunut+niiden+johtoelimiin+ja+edelleen+niiden+toimintaan+hieman+osallistun.+Tiistaina+13.2.+on+mm.+Pääkaupunkiseudun+päällystön+evp-osaston+vuosikokous+Santahaminassa,+ja+sinne+olen+ilmoittautunut.+Päällystöliiton+evp-yhdistyksen+vuosikokous+on+Hyrylässä+Ilmatorjuntamuseolla+17.3.,+ja+sinnekin+aion+mennä.+On+paljon+muutakin,+kuten+loppukesästä+kesäpäivät,+joille+vanhaan+tapaan+luultavasti+osallistun.+Myös+rauhanturvaajilla+on+kuukausittaiset+illat+ja+muutakin+toimintaa,+jossa+jonkin+verran+olen+mukana.+Mutta+tuo+em.+kaveri+ei+ole+koskaan+missään+tuollaisessa+mukana.+Mitä+se+kertoo+hänestä,+miksi+on+niin?+Jokainen+pystynee+syyt+sille+päättelemään.+Silti+hän+kuitenkin+uhoaa+”sotilasurallaan”!!!Vaikka+tuo+aihepiiri+näkyy+siis+olevan+muutamalle+ke+kaikkein+tärkein,+tätä+enempää+en+siitä+nyt+puhu+ja+koetan+olla+vastakin+puhumatta,+vaan+ainakin+tällä+palstalla+mieluummin+keskityn+palstan+aihepiiriin.+Siitäkään+en+nyt+puhu+enempää,+joten+voinen+puoleltani+päättää+tämän+avaukseni+vain+muistuttamalla,+että+huomenna+on+juhlapäivä,+kun+Tasavallan+Presidentti+Sauli+Niinistö+astuu+virkaansa+toiselle+kuusivuotiskaudelleen.+Iloitkaamme+siitä!
  9. Onhan+myöhään+eilen+illalla+siirrytty+avaukseni+aihepiiriä+tärkeämpään;))+No,+siitä+sitten+minäkin.+Vain+noista+paria+kommentoin.+Ensiksi+tuolle+hohottelijalle+totean,+että+hänen+esille+nostamiaan+aineita+opiskelin+jo+siellä+”rottakoulussa”+ja+sitten+RUK:ssa.+Kiitettäviä+arvosanoja+niistä+sain,+ja+olinpa+jopa+priimus+niin+”rottakoulun”+toisella+jaksolla,+siis+jalkaväen+aselajilinjalla,+kuten+myös+RUK:n+jalkaväki-+eli+kiväärilinjalla.+Sotilasurani+edistyttyä+ja+päästyäni+vaativampiin+tehtäviin+jouduin+-+tai+pääsin+-+sitten+opiskelemaan+ja+vähän+myöhemmin+jopa+opettamaan+niitäkin+aineita,+joiden+käytännön+osaamista+niissä+vaativammissa+tehtävissä+tarvittiin.xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxSitten+tuolle+Yhdysvaltain+ja+Suomen+armeijan+erojen+syitä+kyselevälle.+Niihin+eroihin+on+moniakin+syitä.++Jos+Yhdysvallat+ei+ole+sodassa,+sillä+on+vain+palkka-armeija.+On+siellä+myös+vuosittainen+tiettyä+ikäluokkaa+koskeva+asevelvolliseksi+rekisteröitymispakko,+jopa+ankarin+seurauksin+sen+laiminlyönnistä,+mutta+palkattomaan+sotaväkeen+niitä+rekisteröityneitä+ei+laiteta+rauhan+aikana.+Eli+Yhdysvaltain+armeijassa+koko+henkilöstö,+miehistökin,+on+siis+”kapiaisia”+meidän+katsannossamme.+Yhdysvaltain+armeijassa+muita+kuin+kouluttajia+on+paljon+siksi,+kun+heidän+armeijansa+on+hyvin+teknistynyt.+Sen+aseistus+ja+kalusto+on+paljon+monipuolisempi+kuin+meillä,+ja+se+siis+tarvitsee+enemmän+sen+teknisiä+hoitajia+ja+ylläpitäjiä.+Myös+kuljetus-+ja+muutakin+huoltohenkilöstöä+ja+esikuntahenkilöstöäkin+siellä+tarvitaan+enemmän+kuin+meillä.+Kun+armeijasta+suuri+osa+toimii+maailmalla,+Naton+tehtävissä+tai+maailman+kriisipesäkkeissä,+niissä+tarvitaan+suuri+määrä+myös+monia+erilaisia+osaajia,+mm.+yhteyshenkilöinä+ja+kohdemaiden+kielen+ja+kulttuurin+tuntijoina.En+todellakaan+ole+asiantuntija+tuolla+alueella,+mutta+jotain+sentään+siitä+tiedän.+Keskustelimme+noista+asioista+mm.+noissa+YK:n+rauhanturvajoukoissa+olleiden+amerikkalaisten+kanssa,+joissa+tosin+lähikumppaneinamme+oli+enemmän+kanadalaisia+kuin+yhdysvaltalaisia,+mutta+jokseenkin+samanlaiset+systeemit+noissa+kummassakin+maassa+on.+Samaan+suuntaan+meilläkin+mennään,+jolloin+tarvitaan+yhä+enemmän+muita+kuin+varusmieskouluttajia.+Meidänkin+puolustusvoimamme+teknistyvät+ja+monipuolistuvat,+joten+niiden+täytyy+sopeuttaa+henkilöstöään+sen+mukaan.+Varusmieskouluttajien+tärkeyttä+ei+saa+väheksyä,+mutta+täytyy+ymmärtää,+että+aivan+yhtä+tarpeellisia+ovat+ne+muutkin,+jotka+luovat+armeijalle+materiaalisia+toimintaedellytyksiä+ja+huolehtivat+myös+sosiaalisesti+ja+oikeudellisesti+sen+kaikesta+henkilöstä.Mikä+on+sotaväessä+tärkein+henkilöstöryhmä?++Otan+rinnastuksen+rakennusmaailmasta.+Siellä+muurari,+kirvesmies+tai+muu+ammattimies+voi+pitää+itseään+tärkeimpänä+rakennuksen+valmistumisen+kannalta.+Työmaata+valvova+rakennusmestari+saattaa+pitää+itseään+tärkeämpänä+siksi,+että+hän+opastaa+ja+valvoo+sitä,+että+rakennus+valmistuisi+ajallaan+ja+piirustusten+mukaiseksi.+Rakennuksen+suunnitellut+arkkitehti+varmaan+pitää+itseään+asiassa+tärkeimpänä,+ja+jos+rakennuksesta+tulee+sellainen,+joka+saa+kehuja+ja+mainetta,+arkkitehti+siitä+kunnian+saakin.+Samoin+on+sotaväenkin+kanssa.+Jos+”tositoimissa”+menestytään,+joukon+korkein+päällikkö+siitä+suurimman+kunnian+saa,+vaikka+hänen+alaisensa+-+lähimmistään+aivan+sinne+alimpiin+sotilaisiin+asti+-+olisivat+tehneet+sen+työn,+jonka+tuloksena+menestyttiin.+Tosiasia+kuitenkin+on,+että+noita+kaikkia+eri+tasoilla+toimivia+tarvitaan+yhtä+tärkeästi,+jotta+kokonaisuus+toimisi+ja+tehtävässä+päätäisiin+tavoitteisiin.+Tuo+varmasti+ymmärretään+ylimmällä+tasolla,+ja+tuleehan+sieltä+silloin+kiitosta+myös+sinne+alemmille+tasoille.+Pitäisi+tuo+ymmärtää+alemmillakin+tasoilla.+Jos+joku+sitä+ei+ymmärrä,+hän+on+todella+tyhmä.Meniköhän+nyt+jo+liian+filosofiseksi?+Ehkä,+mutta+noin+se+vain+on,+niin+tuossa+kuin+muussakin+edellä+sanomassani.+Enpä+jatka+filosofointiani+enkä+mitään+muutakaan+tätä+enempää+tällä+erää.+Näkemiin!