Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

439

Kommenttia

6616

1. Vertauksesi+tuntui+minusta+ensiksi+niin+yliampuvalta,+että+se+vain+huvitti.+Mutta+kun+ajattelin+tarkemmin,+kyllä+vertauksellesi+on+perusteet.+Media+tietysti+aina+seuraa+presidentin+tekemisiä+ja+sanomisia+ja+kommentoi+niitä.+Hänen+kanssaan+toista+mieltä+olevat+poliitikot+tuovat+mielipiteensä+kärkkäästi+esille+ja+yrittävät+lytätä+presidentin+-+nyt+siis+Niinistön+-+mielipiteitä.+Varsinkin+näin+vaalien+alla+istuva+presidentti+saa+kuulla+haastajiltaan+mitä+pahimpia+ilkeyksiäkin.Juuri+noinhan+eräät+tällä+palstalla+suhtautuvat+minuun.+Tallettavat+kaiken,+jota+joskus+olen+tänne+laittanut.+Kuten+tuossa+yllä+pojastanikin+sanomani+-+tuon+olen+sanonut+jo+kauan+sitten,+kun+poikani+on+jo+monta+vuotta+omistanut+kyseisen+firman+yksin.+Aamuvarhaisella+on+omana+avauksenaan+nostettu+palstalle+lähes+10+vuoden+takainen+kirjoitukseni+veljeni+savusaunasta.+Varmaan+ainakin+satoja+ellei+jo+tuhansia+vanhoja+viestejäni+on+tänne+nosteltu,+eräitä+niistä+kymmenet+ellei+jo+sadat+kerrat+toistaen.Ei+kenenkään+muun+kuin+minun+vanhoja+viestejä+ole+talletettu+ja+täällä+toistella+tuolla+lailla.+Täytyyhän+minun+siis+olla+tässä+maailmassa+-+siis+tällä+palstalla+-+vähintään+samassa+asemassa+kuin+presidentti+Niinistö+on+Suomessa.+Varsin+oikeutettua+on+myös+tuon+viestieni+tallettajan+ja+nostelijan+vertaaminen+Väyryseen.+Hupiukkohan+Väyrynen+jo+on,+pyrkyrinäkin+jo+vähän+säälittävä.+Mutta+ihan+tuon+vistejäni+tallettaneen+ja+nostelevan+tasolle+Väyrynen+ei+sentään+ole+vajonnut+-++vielä+toistaiseksi.
  2. Joskus+puhutaan+kuuluisuuden+kirouksesta.+Sitäkö+lienee+tuo,+että+tänään+taas+on+useampaan+kertaan+nosteltu+palstalle+10+vuotta+vanhoja+viestejäni.+Sitä+vain+ihmettelen,+että+kenelle+ja+miksi+minä+olen+niin+tärkeä,+että+hän+on+kymmenen+vuotta+seurannut+tekemisiäni+täällä+ja+tallentanut+tuota+kaikkea!+Tallentaa+hänen+on+niitä+täytynyt,+ei+niitä+miljoonien+viestien+joukosta+etsimällä+löytäisi.No+ihan+mukavaltahan+tuntuu+olla+tuollainen+kuuluisuus,+noin+tärkeä+henkilö+jollekulle.+Ei+hän+eikä+kai+kukaan+muukaan+täällä+ole+tallentanut+ja+esittele+noin+esim.+Matti+Vanhasen+10+vuotta+sitten+sanomaa.+No,+Tarja+Halosen+vanhempiakin+tekemisiä+ja+sanomisia+täällä+kyllä+muutama+muistelee+jatkuvasti,+tosin+ne+kovin+erikoisella+tavalla+ymmärtäen.+Otto+Ville+Kuusinen+myös+näkyy+olevan+muutamalle+sellainen+ihanne,+että+hän+muistaa+tämän+yli+sadan+vuoden+takaiset+tekemiset,+joita+minä+en+muistanut,+vaikka+jonkinmoinen+historian+harrastaja+olen.Olisin+tuollaisesta+saamastani+asemasta+suorastaan+ylpeä,+jos+pitäisin+tuota+viestieni+tallettajaa+ja+tänne+nostelijaa+täyspäisenä,+mutta+sitä+hän+ei+valitettavasti+ole.+Ei+edes+puolipäinen,+vaan+kyllä+hänen+päänsä+on+täysin+hajonnut+minun+vuokseni.+Lieneekö+johtunut+siitä,+ettei+hän+ole+minulta+saanut+kaipaamaansa+arvostusta+minuun+osoittamastaan+ihailusta?+Vai+johtuisiko+se+minua+kohtaan+tuntemastaan+kateudesta+ja+sen+tuomasta+katkeruudesta?+Sama+se,+sillä+ei+minulla+ole+syytä+kokea+syyllisyyttä+hänen+tilastaan,+sillä+päänsä+on+täytynyt+olla+jo+alkujaankin+kovin+heikko.+Sanotaan,+että+kiitokset+täytyy+ansaita,+mutta+säälin+saa+pyytämättäkin,+joten+inhimillisenä+ihmisenä+totean+vain+-+voi+poloista!
  3. Sinä+olet+”hyvä+esimerkki”+kepulaisesta+järjellisyydestä;))+Nimimerkistäsi+alkaen.+Ja+siitä,+että+minä+(munakarvavanhukseksi+ristimänäsi)+ole+aina+mielessäsi+niin,+että+kenet+tahansa+sinulle+järjellisesti+vastaavan+tai+muutenkin+järjellisesti+esiintyvän+”näet”+minuna!+Nyt+siis+Mielipidepankin.En+suinkaan+loukkaannu+siitä,+että+noin+näet”,+eikä+tuo+Mielipidepankkikaan+näy+välittävän+siitä+loukkaantua.+Jos+joku+täysipäinen+päättelisi+minun+olevan+Mielipidepankki,+olisin+siitä+jopa+vähän+hyvilläni,+mutta+sellaista+ei+ole+tapahtunut.Vaikka+täysi+sekopää+olet,+onneksi+et+sentään+ole+alkanut+”nähdä”+minua+palstan+”majurina”+tai+noina+muina+kepulaisina+”järkimiehinä”:+Lienee+vain+ajan+kysymys,+kun+niinkin+tapahtuu+ja+kehitys+varmaan+huipentuu+siihen,+että+alat+nähdä+itsesikin+minuna.+Silloin+viimeistään+sinut+pitäisi+hoitaa+sellaiseen+paikkaan,+johon+kuuluisit,+panna+siellä+lepositeisiin,+jottet+tänne+pääsisi.+Mutta+ei+niin+tapahtune,+sillä+ei+kai+liene+ketään,+joka+sinun+tilastasi+vähääkään+välittäisi.
  4. Vaikka+tuon+minua+koskevan+12+vuotta+vanhan+avauksen+nostossa+ilmoitin+jo+poistuvani+ainakin+tältä+illalta,+tämän+avauksen+johdosta+täytyy+vielä+tulla+sanomaan+kommenttini.+Mielipidepankki+näkyy+sanovan+yhdessä+viestissään,+että+”Suomen+kylmissä+ilmasto-olosuhteisteissa+on+järjetöntä+tuottaa+maataloustuotteita+enempää+kuin+mitä+tarvitaan+kriisiaikojen+varalle”.+Tästä+tulee+mieleeni+episodi+aikoinaan+-+lähes+60+vuotta+sitten+-+Huoltokoulusta+kanta-aliupseerien+huoltokurssien+keittopäiviltä.+Opettajanamme+ollut+hyvin+maataloushenkinen+emäntämme+oli+moneen+kertaan+puhunut+maatalouden++tärkeydestä+niin,+että+se+alkoi+meitä+jo+tympiä+ja+niinpä+minä+sitten+”lohkaisin”:+En+ymmärrä+maataloudesta+juuri+muuta+kuin+että+kahta+kanaa+pienempi+karjatalous+olisi+ilmeisesti+kannattamatonta,+mutta+jos+joskus+siirryttäisiin+maailmanvaltioon,+kaikkinainen+maantonkiminen+näillä+leveysasteilla+lailla+kiellettäisiin”.Kyseinen+emäntä+kanteli+siitä+Huoltokoulun+johtajalle+eversti+Korpiselle+väittäen,+että+Korhonen+on+kommunisti,+ja+niinpä+jouduin+everstin+puhutteluun.+Kerroin+hänelle+tapahtuman+taustoineen,+ja+hymyilyttihän+se+vain+everstiä,+joka+kuitenkin+kehotti+minua+olemaan+varovaisempi+sanomissani+kyseiselle+emännälle,+josta+ilmeisesti+koulun+johdossakin+oli+tietty+käsitys.Kiitettävän+yleisarvosanan+muuten+siltäkin+kurssilta+sain,+mutta+olin+vasta+kolmanneksi+paras+kurssilla;+heikoin+sijoitukseni+kaikilla+kursseilla.+Kurssin+jälkeen+tuli+mieleeni,+että+olisikohan+tuo+episodi+vaikuttanut+asiaan,+sillä+tietääkseni+kokeiden+ja+muiden+esitysteni+jälkeen+tuskin+siinä+n.+30-miehisessä+joukossamme+olisi+juuri+minua+paremmin+menestyneitä+ollut.Jääköön+tuo+sanomani+vain+omaan+huvittavuuteensa.+tse+asiassa+olen+varsin+maahenkinen+ihminen.+Ensimmäinen+vaimoni+ja+lasteni+äiti+oli+satakuntalaisen+maatalon+tytär,+ja+siellä+aina+kesälomillamme+ollessamme+minäkin+sain+kokea,+että+kovaa+työtä+ja+uurastamista+se+maamiehen+työ+on,+eikä+palkka+siitä+tule+helpolla.+Onneksi+apuna+ovat+muun+yhteiskunnan+maksamat+tukiaiset,+jotka+lienevät+suurempi+tulonlähde+kuin+tuotteista+saatavat+tulot.+Muuta+maataloutta+paremminkin+vanhana+valiolaisena+tunnen+muuta+maataloutta+paljon+vähemmän+tuetun+suomalaisen+maitotalouden,+ja+olen+vankkumatta+sen+puolella.+Minusta+on+törkeää,+että+monikansallinen,+laivalasteittain+mm.+Ruotsista+maitoa+tuova+yritys+mainostaa+tuotteitaan+suomalaisina+ja+että+Valiota+uhkaavat+kymmenien+miljoonien+sakot+siitä,+että+se+on+myynyt+tuotteitaan+halvemmalla+kuin+tuo+monikansallinen+suurfirma.+Eipä+tulisi+mieleenikään,+että+ostaisin+kaupasta+minkään+muun+firman+kuin+Valion+maitoperäisiä+tuotteita.+Sellainen+yhteys+on+siis+minulla+ja+Matti+Vanhasella+-+mutta+se+ei+tarkoita+sitä,+että+meillä+olisivat+myös+samat+puoluepoliittiset+näkemykset;))
  5. Avasinpa++vielä+tämän+palstan+ja+kun+huomasin+tämän,+se+herätti+ajatuksia,+joita+täytyy+tuoda+esille:Tämän+lähes+12+vuotta+vanhan+minua+koskeneen+avauksen+näkyy+nostaneen+palstalle+tuo+palstan+hienoimman+nikin+omaava+(joka+siis+unelmoi+maissia+pyllyynsä).+Nostanut+tänään+kahteen+kertaan,+nähdään+siellä+pitkän+jonon+keskipaikkeilta,+eikä+kukaan+muu+ole+tänään+tällä+avauksella+käynytkään.Siis+hänkö+on+tallettanut+tämän+12+vuotta?++Herää+epäilys,+että+ei+tuo+epeli+ehkä+sittenkään+ole+se+tietty+Ossi,+joksi+hän+on+halunnut+tulla+täällä+identifioiduksi.+Ei+Ossi+vielä+noihin+aikoihin+-+12+vuotta+sitten+-+täällä+liikkunut,+tuli+muistaakseni+nikillä+ylil+evp+joskus+v.+2010+paikkeilla.+Kuka+siis+voisi+olla+tuollainen,+jolle+minä+näyn+olevan+tuollaisen+kiinnostuksen+kohde+tällä+palstalla?+Alkaisin+epäillä,+että+kyseessä+olisi+Keris,+mutta+hänenhän+on+kerrottu+kuolleen.+Onko+sittenkään?+Vai+olisiko+kyseessä+Keriksen+vaimo,+jonka+Keriksen+kaveri+”Lappeenrannan+Martti”+kertoi+myös+täällä+ahkeroivan?Olkoonpa+kuka+tahansa,+mutta+kyllähän+minun+täytyy+rintaani+röyhistää,+sillä+ei+täällä+kukaan+ketään+muuta+ole+tällaiseen+asemaan+nostanut.+Sama+sille,+onko+hänen+innoittajanaan+ihailu+vai+viha+minua+kohtaan,+kun+joka+tapauksessa+olen+häneen+unohtumattoman+vaikutuksen+tehnyt.+No,+inhimillisistä+syistä+minun+täytyy+tuntea+sääliäkin+sellaista+ihmispoloa+kohtaan,+jonka+elämän+suurin+ja+samalla+ainoa+mielenkiinnon+kohde+on+vain+tällainen+tavallinen+vanha+mies.+Voi+raukkaa!!!
  6. On+kiva+nähdä,+että+avaukseni+ei+ollut+turha!+Monia+se+on+inspiroinut+avautumaan,+sanomaan+sanottavansa+tärkeämmiksi+näkemistään+asioista,+joita+eräille+on+ollut+Suomen+itsenäisyys,+sen+historiallinen+kehitys+ja+vaikuttimet,+Suomen+asema+nykymaailmassa+jms.+-+ja+muutamalle+vain+avaajan+persoona!Todella+hyviä,+asiallisia+ja+mielenkiintoisiakin+puheenvuoroja+on+käytetty.+Niihin+moneenkaan+en+ole+mielipiteilläni+osallistunut,+kun+olen+jo+näin+vanha+ja+väsynyt.+Mielenkiinnolla+niitä+kuitenkin+luin,+ja+kiitos+niistä.+Erityiskiitos+Mielipidepankille+viesteistään,+joista+huokuu+hänen+laajapohjainen+sivistyneisyytensä+ja+sen+tuoma+tietorikkautensa+ja+ymmärryksensä+asioista+ja+niiden+merkityksistä+ja+taitonsa+sanoa+sanottavansa.+No,+ehkä+sanonnan+värikkyyttä+rajoittaa+lainoppineen+tapa+ilmaista+näkemyksensä.Mieltäni+lämmitti+saada+myös+viestit+vanhalta+faitterilta,+entiseltä+luotsiltamme,+sekä+kerran+tapaamaltanikin+takavuosien+keskustelukumppaniltamme+tällä+ja+muistaakseni+myös+historian+palstalla.+Eräiltä+muiltakin+on+tullut+avaukselleni+oikein+kivoja+viestejä,+kiitos+niistä.+Olenhan+myös+tällä+avauksellani+antanut+elämäntarkoitusta+myös+niille+muutamille,+joiden+elämä+sykkii+vain+tällä+palstalla.+Täällä+he+ovat+voineet+tehdä+itsestään+sellaisia,+joita+he+eivät+elävässä+elämässään+missään+tapauksessa+voi+olla.+He+ovat+voineet+kertoa+heille+tärkeimmästä+asiasta+-+tai+ihmisestä+-+joten+siinäkin+mielessä+avaukseni+on++ollut+tarpeellinen.Tämä+on+loppuviestini+tälle+avaukselleni,+joten+nyt+ei+enää+muuta+kuin+toistan+toivotukseni+joulunalusajan+hyvistä+vaiheista+ja+kivasta+joulun+odotuksesta+ja+vielä+yksi+toivomus+-+laittakaahan+nyt+vielä+viestejä+sen+veran,+että+saisitte+sadan+täyteen+tälle+avaukselle!Nyt+kuitenkin+vain+hyvää+yötä!
  7. Isänmaamme+Suomi+on+nyt+siis+jo+100-vuotias,+mutta+nuorukainen+-+tai+neitonen+-+se+vielä+on+maailman+valtioiden+joukossa.+Siinä+suuressa+joukossa+on+kyllä+lapsiakin,+etenkin+Afrikassa+ja+Aasiassa,+mm.+entisestä+Venäjästä+-+myöhemmästä+Neuvostoliitosta+-+eronneita+toistakymmentä.Kahteen+tiistaisen+poistumiseni+jälkeen+tulleeseen+vastineeseen+olen+vielä+vastaillut,+enkä+enempään+näe+aihetta+olevan.+Joten+tämä+avaukseni+lienee+puoleltani+vain+loppukuittausta+vailla.Komeat+olivat+Linnan+juhlat!+Suomen+100-vuotispäivän+merkitystä+haluttiin+korostaa+sillä,+että+niihin+oli+kutsuttu+väkeä+enemmän+ja+monipuolisemmin+kuin+yleensä+ja+myös+ohjelma+oli+jossain+määrin+monipuolisempi,+vaikka+musiikissa+ja+muussakin+haluttiin+pitäytyä+vain+suomalaiseen.+Yllättävän+monia+yli+100-vuotiaita+ihmisiäkin+oli+juhlaan+saatu.+Joukossaan+jopa+varsin+hyväkuntoisen+oloisiakin,+heikompikuntoisia+näkyi+nuoremmissa.Juhlivassa+joukossa+oli+paljon+tuttujakin.+Mm.+kenraali+Jaakko+Valtanen,+joka+vielä+93-vuotiaana+näkyy+olevan+oikein+hyvässä+kunnossa.+Hän+Pääesikunnan+komentopäällikkönä+oli+Esikuntakoulun+luoja+ja+yleisesikunnan+päällikkönä+korkea+esimieheni+viimeisessä+tehtävässäni+Pääesikunnassa.+Hieno,+kannustava+ja+alemmassakin+portaassa+olevalle+alaiselleen+tunnustusta+antava+esimies!+Puolustusvoimain+komentajistamme+viimeinen,+jolla+oli+jo+sotakokemusta.+Oli+myös+Heikki+Ikola,+ampumahiihtäjäsuuruus,+joka+oli+oppilaana+johtamallani+mestarikurssilla,+oli+Pertti+Torstila,+hiljattain+eläkkeelle+jäänyt+ulkoministeriön+valtiosihteeri,+vanha+Kyproksen+faitteri+kuten+minäkin,+jonka+tunsin+jo+nuorukaisena+Santahaminassa,+jossa+hänen+isänsä+palveli+upseerina.+Oli+monta+muutakin+ainakin+puolituttua,+mutta+minua+ei+ole+sinne+vielä+toistaiseksi+kutsuttu;)).Ihan+koti-iltana+tuli+tuo+juhlailta+vietetyksi,+syystä,+josta+kerroin+aikaisemmin.+Naisseuralaiseni+kanssa+seurasimme+juhlia+tv:sta+ja+maljoja+Isänmaalle+nostelimme.+Ja+kun+tanssit+alkoivat+linnan+ruuhkaisella+parketilla,+alkuvalssia+pyörähtelimme+sukkasillamme+paljon+väljemmällä+kotini+parketilla!Eräät+palstan+vakioväkeen+kuuluvat+ovat+näköjään+viettäneet+itsenäisyyspäivän+iltaansakin+tällä+palstalla.+Missäpä+muuallakaan+-+sanoisin+heidän+tapansa+jo+tuntien+-+mutta+en+voi+olla+ihmettelemättä+sitä,+että+tuollaisena+iltanakin+heillä+on+ollut+mielissään+vain+eräät+toiset+palstakeskustelijat.+Voi+sitä+ihmispolon+elämän+tyhjyyttä!+Tuon+iki-ihailijani+päässä+minä+näyn+olleen+alastomana,+kuten+aina.+Edellä+todetun+johdosta+vielä+muistutettakoon,+että+vain+kerran+olen+näyttänyt+täällä+kuvaa+alastomasta+itsestäni;+se+oli+kuva+minusta+veljeni+hienon+savusaunan+lauteilla,+otettu+tarkoituksella+niin,+että+mitään+genitaali-+tai+anaalialueita+kuvassa+ei+näkynyt.+Silti+se+kuva+ilmeisesti+ole+tuolle+yhdelle+niin+ihana+näky,+ettei+hän+ole+voinut+sitä+koskaan+hetkeksikään+unohtaa+ja+se+hänen+heikon+päänsä+on+lopullisesti+hajoittanut.+Olen+tarjonnut+hänelle+toisenkin+ihanan,+unohtumattoman+näyn;+siitä+hän+kertoo+nikeilläänkin.+Näky+voi+kyllä+johtaa+häntä+hieman+harhaan,+sillä+en+ole+enää+ihan+samassa+kuosissa+kuin+tuossa+lähes+40+vuotta+sitten+Golanin+rinteillä+napatussa+kuvassa.+Laitan+kuvan+nyt+hetkeksi+profiilikuvakseni.+Voitte+ottaa+siitä+kopion+ja+suurentaa+sen+ja+tarkastella,+onko+siinä+maissi+anuksessani,+kuten+hän+röntgensilmillään+näkee.+Nytpä+ei+sitten+muuta+kuin+hyvää+joulunalusaikaa+ja+joulun+odotusta!+Ehkäpä+tulen+aikanaan+vielä+joulutervehdykseni+tänne+tuomaan.+Mutta+nyt+lähden+viikkojumppaani!(Jumpasta+palattuani+vaihdan+tuon+profiilikuvan+entiseen,+joka+paremmin+kertoo+nykyisestä+olemuksestani)
  8. Heitin+tuossa+vielä+melko+pitkän+viestin+tuolle+ammoisesta+sotilasurastani+yhä+jatkuvaa+traumaansa+täällä+purkavalle+-+kyseessä+ilmeisesti+tuo+omatekoinen+majuri,+siis+oikeasti+saunamajuri+-+ja+nyt+voinen+omalta+osaltani+päättää+tämän+avaukseni.+Ainakin+toistaiseksi,+luultavasti+ainakin+näiden+pyhien+ajaksi.+Valitettavasti+muutama+asiallinenkin+viesti+täytyy+nyt+jättää+kommentoimatta.+Minulla+nimittäin+on+jo+naisseuraa+täällä+kotonani+ja+luulen,+että+minulla+on+nyt+mukavampaa+puuhaa+kuin+tänne+kirjoittelu.+Nyt+ensiksi+lounaspöytään!Nyt+vielä+kerran+kuitenkin+toivotan+kaikille+Oikein+Juhlavaa+Itsenäisyyspäivää!