Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

437

Kommenttia

6606

• Uusimmat aloitukset
  • Suosituimmat aloitukset
  • Uusimmat kommentit
  1. Olen+nyt+katsonut+noita+EM-matseja+(Slovakia-Englanti+ja+Venäjä-Wales)+poikkeuksellisesti+tämän+kirjasto-työhuoneeni+pienemmästä+televisiosta+-+en+siis+olohuoneen+isosta+tv:sta,+kuten+aina+aikaisemmin),+ja+kun+ne+eivät+ole+niin+kovin+merkittäviä+olleet,+olen+niitä+katsoen+surffaillut+tv+2:n+ja+tv-femman+välillä.+Ja+siinä+ohessa+myös+heittänyt+muutaman+viestinkin+tälle+palstalle.Noiden+matsien+päätyttyä+ja+jo+iltapesuilla+käytyäni+tulin+vielä+pistäytymään+täällä+luvatakseni,+että+tästä+alkaen+jätän+tuon+palstan+”majurin”+häntä+mitenkään+kommentoimatta.+Kuten+olen+jo+paljolti+tehnyt+myös+tuon+toisen+palstan+”merkittävän+sotilaan”,+palstalla+johtajaksikin+munakarvojeni+kera+ylenneen+suhteen.+Luulenpa,+että+jätän+jatkossa+tyystin+vaille+huomiotani+myös+tuon,+joka+minua+aina+ressukaksi+nimitellen+kokee+itsensä+myös+opettajakseni.+Edesmennyt+vaimoni+oli+sairaanhoidon+opettaja,+ja+joskus+”leukailin”+hänelle,+että+lukiko+hän+itsensä+sairaanhoitajasta+opettajaksi+siksi,+kun+”ne+tekevät,+jotka+osaavat,+jotka+eivät+osaa,+ne+opettavat”.+Sain+vaimoltani+nopean+vastakysymyksen:+”siksikö+sinäkin+olit+myös+opettajana+siellä+koulussasi”.+No,+varmaan+vaimoni+kuten+itsenikin+myös+opettajaksi+päätymiselle+olivat+muut+perusteet.Tuossa+edellä+joku+sanoo:+>>Esikunnassa+majurit+yleensä+olivat.+Hankkivat+sitten+esikuntaansa+kirjoitustaitoisia+toimiupseereita+ja+saivat+kunnian+niiden+kirjoittamista+laittaessaan+oman+nimensä+kirjoitusten+alle<<Ei+se+aivan+noin+mennyt.+Toki+me+toimiupseerit+-+esikuntavääpeleinä+ja+myöhemmin+toimistoupseerina+ja+toimistopäällikköinä+-+kirjoitimme+rutiiniluonteiset,+toistuvat+asiakirjat+kuten+päiväkäskyt+yms.+kun+tehtäviimme+kuului+ylläpitää+niiden+aineistoja+-+ylennyksiä,+nimityksiä+yms.+-+ja+esimiehemme+ne+sitten+vain+allekirjoittivat.+Totta+kai+esikuntien+johdossa+haluttiin+ja+valittiin+sinne+sellaisia+toimiupseereita,+joiden+tiedettiin+noista+tehtävistä+esitystaitonsakin+puolesta+selviytyvän.Mutta+kyllä+myös+ne+majurit+joutuivat+ihan+itse+kirjoittamaan+paljonkin+erilaisia+asiakirjoja.+Esim.+toimintaan+liittyviä+käskyjä,+suunnitelmia,+ylennys-+ja+nimitysesityksiä+-+vielä+ylemmiltään+päätökset+saatuaan+-+yms.++Sellaisia+ei+todellakaan+olisi+kirjoitettu+palstan+”majurin”+kirjoitustaidolla.Lupasinkohan+liikaa,+kun+sanoin+jättäväni+tuon+palstan+”majurin”+tästä+alkaen+tyystin+vaille+huomiotani?+Pakkohan+minun+on+vielä+tulla+hänelle+häveten+anteeksipyyntöni+esittämään+sitten,+kun+hän+esittää+”majuriudestaan”+ne+todisteet,+joita+edellisessä+viestissäni+pyysin.Öitä!
  2. Pakko+tuota+on+vielä+kommentoida+tässä+ottelujen+tauolla:>>Olen..olen+ollut+kapiainen,+100+%:sesti,+jos+et+usko+laitetaan+101+%.<<Säästyäksesi+enemmiltä+jo+säälittäviksi+menneiltä+puheiltasi+sinulla+on+hyvin+helppo+konsti+saada+epäilijäsi+hiljaisiksi+ja+häpeämään:+Esitä+jokin+vakuuttava+todiste+siitä,+että+olet+ollut+kapiainen+ja+olet+arvoltasi+majuri!+Niin+minä+olen+joutunut+tekemään+myös+tuota+sotilasuraani+koskien,+eli+olen+esittänyt+todisteet+siitä,+että+asia+on+todella+niin+kuin+olen+kertonut.+Saman+toki+olen+joutunut+tekemään+myös+kumotakseni+todisteilla+vääriksi+teidän+mielikuvituksenne+minusta+tuottamaa.Vakuudeksi+ei+tietenkään+riitä+kuva+sotilaspuvusta+ja+kauluslaatoista+ilman+arvomerkkejä,+ei+majurin+arvomerkeilläkään+ilman+"pärstää",+sillä+niitä+arvomerkkejä+voi+ostaa+kuka+vaan.+Toki+myös+jonkun+sotilaspukuisen+majurin+kuvankin+voi+netistä+löytää,+joten+ainoa+täysin+pitävä+todiste+olisi+kertoa,+kuka+olet+ja+missä+olet+palvellut.+Niin+minä+olen+joutunut+tekemään.Sen+voin+ainakin+varmalla+vakuudella+sanoa,+että+niissä+kuudessa+joukko-osastossa,+jossa+minä+palvelin,+ei+ollut+yhtäkään+kaltaistasi+majuria;+kaltaistasi+ei+sotilaallisilla+tiedoillaan+ja+ymmärryksellään+sotaväen+kokonaisuuksista+eikä+esitystaidollaan.+Ei+muuten+ollut+kaltaisiasi+toimiupseereitakaan+niillä+kursseilla,+joiden+opettajana+tai+kurssinjohtajana+toimin.+Jos+joku+olisi+onnistunut+kurssin+pääsykokeet+läpäisemään+"esitystaidollasi",+ei+hän+olisi+enää+ainakaan+kurssia+läpäissyt,+se+on+ehdottoman+varmaa.Mutta+nythän+sinulla+on+erinomainen+tilaisuus+häpäistä+minut+esittämällä+ehdottamani+todisteet!+Ellet+sitä+tee,+lopeta+jo+viimein+nuo+moiset+puheesi,+sillä+eivät+ne+enää+ketään+huvittane,+ja+säälinhän+olet+jo+saanut,+jos+sitä+olet+metsästänyt.
  3. "+Ei+nyt+armeija+sentään+niin+heikkotasoinen+ole,+että+he+ja+jokin+pystyyn+kuollut+olisi+väärtiä+heitä+haukkua.+Itse+asiasta+eivät+tiedä+tuon+taivaallista."Mutta+jos+sinä+olisit+ollut+kapiainen,+olisit+pitänyt+huolta+armeijan+pysymisestä+korkealla+tasolla.+Omalla+tasollasi+näyttämissäsi+sotilastiedoissa+ja+käsityksissäsi+puolustusvoimien+eri+osa-alueiden+ja+eri+tehtävien+merkityksistä.+Tietysti+myös+armeijan+ulkoisessa+kuvassakin.+Korkean+koulutuksesi+tuottamalla+ainutlaatuisella+esitystaidollasi.+Meillä+olisi+nyt+armeija,+josta+voisimme+olla+ylpeitä.+Eiks+niin?Mitä+minä+höpötän,+olethan+sinä+ollut+kapiainen,+sillä+ainutlaatuisesta+esitystaidostasi+päätellen+olet+palstalla+tutuksi+tullut+evp-majuri!++Tosin+olet+majuri+vain+tällä+palstalla,+mutta+mitä+siitä.+"Köyhän+ainoo+huvitus+on+vilkas+mielikuvitus",+lauleli+Junnu+Vainio,+eikä+varmaan+tarkoittanut+vain+aineellisesti+köyhää;))Korjaan+kuitenkin+jostain+syystä+vääräksi+jäänyttä+käsitystäsi+ylennysperusteista+ja+ylentäjistä+puolustusvoimissamme.+Eivät+ne+asiat+olleet+demareiden+määräysvallassa,+vaan+sotilasesimiehemme+ne+ylennysperusteet+arvioivat+meidän+kunkin+kohdalla.+Aliupseeriarvoissa+palvellessamme+joukko-osaston+komentajalla+(vastaavalla)+oli+oikeus+ylentää+ylennyksen+mielestään+ansaitsevia+alaisiaan+avoimien+vakanssien+sallimissa+rajoissa.+Korkeimmat+aliupseeritoimetkin+olivat+useampien+joukkojen+"nipuissa"+ja+Pääesikunnan+päällikkö+minutkin+sotilasmestariksi+ylensi.+Mutta+jo+reservin+vänrikiksi+minutkin+ylentänyt+oli+kai+Tasavallan+Presidentti+-+ja+ylennys+tapahtui+pelkästään+RUK:n+suorittamisen+perusteella,+ilman+sdp:n+vaikutusta.+Luutnantiksi+ja+siitä+ylöspäin+kapteeniksi+asti+minut+ylentänyt++oli+edelleen+Tasavallan+Presidentti,+muotoseikka+vain,+sillä+korkeat+sotilasesimieheni+siitä+esityksen+hänelle+tekivät.+Ja+jälleen+ilman+sdp:n+vaikutusta.Koeta+jo+hyvä+mies+päästä+yli+tuosta+minun+sotilasurani+sinulle+aiheuttaneesta+pahasta+traumastasi,+sillä+se+sotilasurani+on+jo+hyvin+kaukaista+menneisyyttäni,+hyvin+paljon+sotilasuraani+pitemmän+ajan+olen+jo+ollut+siviilimies.+Ja+asia+todella,+siis+ihan+oikeasti+on+niin+kuin+tuolla+toisella+avauksellani+sanon+eräälle:>>Itselleni+ei+se+sotilasurani+ole+ollut+enää+aikoihin+niin+merkittävä,+että+se+minua+omassa+mielessäni+määrittäisi,+kun+elämässäni+on+sen+jälkeen+tapahtunut+niin+kovin+paljon+muuta.<<Sepä+siitä;))
  4. Täytyy+nyt+sentään+sinulle+vastata+-+mielelläni+sen+teen+-+vaikka+en+enää+ota+huomioon+tuon+opettajakseni+itsensä+kokevan+kirjoituksia,+jolle+sinä+vastaat.+Puutun+vain+tuohon,+jonka+hänen+tekstistään+tuot+esille:>>Kapi+nimittelee+muita+mm.+kepulireppanoiksi.+Vähättelee+toisten+koulutusta,+sotilasansioita+ja+mollaa+muiden+kirjoituksia<<Jos+lienen+joskus+käyttänyt+jostakin+nimitystä+kepulireppana+-+en+kyllä+muista+käyttäneeni+-+ehkä+hieman+ilkeämpiä+nimityksiä+minusta+ovat+eräät+ahkerasti+käyttäneet,+mm.+tuo,+jolle+vastaat.+Jos+lienen+jonkun+kirjoitusjäljen+perusteella+arvellut+hänen+koulutustaan+varsin+vähäiseksi,+taatusti+monin+verroin+enemmän+olen+heiltä+saanut+kuulla+olevani+vain+rottakoulun+antaman+koulutuksen+varassa.+Ja+aivan+varmasti+he+ovat+mollanneet+enemmän+minun+kirjoituksiani+kuin+minä+heidän,+aina+tuolla+samalla+sivistyneellä+tavalla+kuin+jo+tällä+avauksellasikin.Kenenkään+sotilasuraa+en+kai+ole+täällä+kovin+väheksynyt,+kun+sellaista+noilla+edellä+tarkoittamillani+lienee+ollut+oikeasti+vain+sittemmin+itsestään+MunakarvaJOHTAJAN+tehneellä+-+jos+todella+hän+on+henkilö,+joksi+hänet+on+itse+antamiensa+lukuisten+vihjeiden+perusteella+identifioitu.+Ja+jos+kyseessä+on+siis+hän,+ainakaan+hän+ei+ole+esimiestensä+mielestä+ollut+minua+suurempi+sotilaskaan,+kun+minua+kauemmin+armeijassa+palveltuaan+on+minua+alempaan+sotilasarvoon+jäänyt.Itselleni+ei+se+sotilasurani+ole+ollut+enää+aikoihin+niin+merkittävä,+että+se+minua+omassa+mielessäni+määrittäisi,+kun+elämässäni+on+sen+jälkeen+tapahtunut+niin+kovin+paljon+muuta.+Mutta+noita+eräitä+se+näkyy+jostain+syystä+kalvavan+niin+kauheasti,+että+päivittäin+he+ottavat+sen+esille+ja+saan+kuulla+olevani+heikkolahjainen+aliupseeri.+Tuo+nyt+on+lievimpiä+saamiani+herjoja,+mutta+otan+sen+esille+kun+tuosta+aihepiiristä+puhe+oli.+Jos+lahjojeni+suhteen+olisivat+oikeassakin,+huonosti+he+tuntevat+määräyssuhteet+Suomen+armeijassa,+kun+uskovat+sdp:n+minusta+kapteenin+tehneen;))Nyt+ei+enempää+Sinulle+eikä+kenellekään+tällä+kivalla+avauksellasi!
  5. Tylsin+lukemani+kirja,+vai?+Sitä+on+vaikea+äkkiä+nimetä,+sillä+olen+lukenut+montakin+mielestäni+tylsää+kirjaa.+Muutamia+niinkin+tylsiä,+että+olen+lukemisen+kesken+jättänyt.Kalle+Päätalon+kirjat+minusta+aluksi+tuntuivat+varsin+tylsiltä+pitkään+jatkuneine+samasta+asiasta+kertomisineen,+mutta+sitten+ne+”imaisivat”+minut+mukaansa.+Jari+Tervon+”Revontulten+tie”+oli+hiljattain+lukemistani+kirjoista+mielestäni+melko+tylsä,+mikä+oli+yllättävää,+kun+Tervon+aikaisemmat+kirjat+ovat+olleet+minusta+hyvinkin+mielenkiintoisia.Hyvä+ehdokas+tylsimmäksi+lukemakseni+kirjaksi+voisi+kyllä+olla+Antti+Hyryn+”Uuni”.+Koko+kirja+pysyy+vain+uunin+rakentamisessa+ja+sen+myötä+tapahtuneessa,+lähinnä+uuninrakentajien+melko+pitkäpiimäisissä+keskusteluissa.+Kun+kirja+sai+jopa+Finlandia-palkinnon,+siinä+lienee+hyvinkin+syvällistä+sanomaa,+mutta+minulle+se+ei+oikein+auennut.
  6. Kyllä+minäkin+toivoisin,+että+palsta+saisi+taas+sheriffin+-+luotsi+sen+”virkanimi”+taisi+viimeksi+olla.+Kovin+törkyiseksi+palsta+on+mennyt+taas+sen+jälkeen,+kun+aito-arska+hommansa+jätti.+Varsin+työlästä+tällaiseksi+menneen+palstan+puhtaanapito+olisi,+mutta+törkimysten+into+varmaan+laantuisi+vähitellen,+kun+heidän+oksennuksensa+eivät+kauan+palstalla+pysyisi.+En+tiedä,+oliko+aito-arskalla+enää+oikeutta+laittaa+törkyjen+suoltajia+banniin,+eli+sulkea+heidän+tiensä+palstalle,+mutta+kymmenkunta+vuotta+sitten+toimineella+sheriffi+Sagittariuksella+sellainen+oikeus+oli.+Siitä+joutui+”kärsimään”+myös+City-Keskusta+eli+S.H,+joka+palstalle+taas+päästyään+alkoi+kutsua+Sagittariusta+Leteensuon+ohranaksi+(oli+käynyt+ilmi,+että+tämä+toimi+Hämeenlinnan+Leteensuolta+käsin).+Normaalielämää+elävän+ihmisen+silmissä+älyttömintä+on+tuo,+että+eräille+täällä+toiset+keskustelijat+nousevat+pääpuheenaiheiksi,+kiinnostavammiksi+kuin+mikään+muu,+ja+niistä+toisista+keskustelijoista+he+tekevät+avauksiaankin.+Tuollaisen+ihmisen+oman+elämän+täytyy+olla+kovin+tyhjää+ja+itsetuntonsa+-+luultavasti+ihan+aiheellisesti+-+kovin+alamaissa.+Heidän+avauksensa+usein+täyttäisivät+hyvin+törkeän+kunniankoukkauksen+tunnusmerkistön,+mutta+kukapa+kehtaisi+kunniansa+perätä+moisilta,+jotka+ilmiselvästi+ovat+syyntakeettomia.Ymmärränhän+toki+sen,+että+minä+olen+noiden+eräiden+mielestä+niin+merkittävä,+että+olen+heidän+jatkuvan+mielenkiintonsa+kohteena.+Mutta+sitä+en+oikein+ymmärrä,+että+muutamien+mielenkiinnon+kohteeksi+on+noussut+myös+muuan,+joka+ei+todellakaan+ole+huomion+arvoinen.+Sellainen+ei+ole+tarpeen+siksikään,+kun+hän+osaa+omilla+avauksillaan+keskustella+tehokkaasti+itsensä+kanssa;))+Yleensä+minusta,+nähden+kaivattunsa+muissa;))+Minua+huvittaa,+että+eräs+piti+pahimpana+häiriköintinä+tuota+minun+avaustani,+jossa+julistin+kilpailun+noiden+futiksen+EM-kisojen+voittajamaan+ennustamisesta!+Pahasti+se+hermostutti+häntä+siellä+avauksellani+ja+onhan+tuo+otettu+esille+jo+tälläkin+avauksella,+kenties+sitä+tarkoitetaan+tällä+avauksellakin.+Luulen,+että+hänkin+on+niitä+samoja,+joista+olen+tuossa+edellä+puhunut.+Mutta+nytpä+en+itse+sillä+avauksellani+käy+ennen+kuin+kisojen+päätyttyä+voittajan+julistamassa.+Ennusteita+voittajasta+siellä+voitte+tehdä+vielä+22.6.+asti.Niin,+kyllä+tämä+palsta+järjestyksenpitäjää+tarvitsisi,+mutta+lienee+turha+sellaista+tänne+toivoa.+Palstan+nykyiselle+omistajalle+tanskalaiselle+Allerin+perheelle+nämä+palstat+ovat+vain+tulonlähde,+ja+jokainen+törkykin+pyöräyttää+mainoksia+ja+samalla+Allerien+kassaa.+Ilmeisesti+siellä+kuitenkin+jotain+valvontaa+on,+kun+hyvin+harvoin+joitakin+viestejä+näkyy+poistellun,+ilmeisesti+jonkun+ilmiannosta+Suomen+lakeja+törkeästi+rikkovina,+kun+uhkaukset+turpiin+annosta+eivät+näy+sellaisia+olevan.
  7. Ennen+Portugali-Itävalta+-matsin+alkua+tulin+vielä+käymään+täällä.+Mutta+lupaan,+että+en+enää+palaa+tälle+avaukselleni,+ellei+jotain+ihan+järisyttävää+yllätystä+noissa+kisoissa+tapahdu.+Enkä+palaa+tähän+aihepiiriinkään+ennen+kuin+kisojen+päätyttyä,+jolloin+tulen+julistamaan+futistietoviisaaksi+tällä+avauksella+oikeaan+osuneen+ennusteensa+esittäneen.+Näin+lupaan+siksi,+kun+keskustelu+tästä+aiheesta+näkyy+pahoin+hermostuttaneen+erään.+Hän+ei+ole+mitenkään+paheksunut+tuollaisia+avauksia+kuin+esim.+”Keskusta+ja+MunakarvaJomben+perse”,+jollaisia+hän+varmaan+pitää+keskustapoliittiseen+keskusteluun+kuuluvina;))Vaikka+Unkari-Itävalta+-matsissa+toivoin+etäisen+sukulaiskansamme+Unkarin+voittoa+-+joka+sitten+tapahtuikin+-+kyllä+minä+nyt+tuossa+äskeisessä+matsissa+toivoin+pienen+pohjoismaisen+veljemme+Islannin+voittoa.+Lähellä+se+oli,+mutta+Islanti+meni+sutimaan+pallon+omaan+maaliin+ja+ottelu+päättyi+tasan.+Unkari+on+nyt+neljällä+pisteellään+vahvasti+jatkoon+menossa,+Islannin+tilanne+kahdella+pisteellä+on+niin+hankala,+että+maa+pudonnee+jatkosta.+Tai+eihän+sitä+vielä+varmaksi+tiedä;+jos+Islanti+voittaa+viimeisessä+alkusarjan+matsissaan+Itävallan+ja+Unkari+häviää+Portugalille+-+jonka+kanssa+ekamatsissaan+Islanti+pääsi+tasuriin+-+tilanne+kääntyykin+Islannin+eduksi!Jännitettävää+siis+riittää.+Puolivälierien+aikana+olen+ensin+siskoni+70-vuotissynttäreillä+ja+sitten+Rautavaara-päivillä,+jossa+kyllä+hotellihuoneessani+on+tv,+josta+matseja+voi+katsoa,+mutta+luulen,+että+siellä+minulla+on+iltaisin+paljon+muutakin+mukavaa+houkutinta.+Esim.+hotellimme+jokailtaisissa+tansseissa+sinne+laillani+muualta+tulevia+lapsuustovereihini+kuuluvia+tyttöjä+tanssitellen+-+no,+eivät+he+ihan+tyttösiä+enää+ole,+mutta+tiedän,+että+heilläkin+vielä+jalka+liikkuu+kepeästi+tanssiparketilla.Mutta+välierien+ja+loppuottelun+aikaan+olen+taas+kotona+ja+tietysti+ne+matsit+katson+ja+vasta+niiden+jälkeen+palaan+tähän+asiaan.+Sitä+ennen+saatan+hyvinkin+keskustella+täällä+muista+asioista,+tehdä+jopa+avauksenkin,+jos+kepupolitiikka+tai+politiikka+yleisemminkin+siihen+aihetta+antaa.