Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

437

Kommenttia

6606

1. Pystyyn_kuollut+vakuuttaa,+että+kyllä+Allerin+perhe+antaa+tällaisen+avauksen+jäädä+palstalle,+ja+sanoo+sille+kai+todenmukaiset+perusteetkin.+Huojentunut+nyt+olen,+kun+olin+hieman+epävarma+avaukseni+palstakelpoisuudesta,+kun+se+ei+ole+kepupolitiikkaa+siten,+kuin+esim.+avaukset+munakarvajohtamisesta.+Saksalle+siis+pystyyn_kuollut+ennustaa+Euroopan+mestaruutta.+Ei+lainkaan+mahdotonta,+pikemmin+päinvastoin+eli+hyvin+mahdollista,+mutta+Espanjan+mestaruutta+minä+ennustan.+Saksa+ja+Espanja+todellakin+kohtaavat+toisensa+vasta+loppuottelussa,+jos+molemmat+voittavat+lohkonsa.+Niin+muistelen+heti+kisojen+alussa+Hesarissa+tuodun+esille,+ja+senhän+toteaa+nyt+myös+tuo+nimim.+Italiaaaa.+Hänen+voittajaehdokkaansa+onkin+Italia.+Hyvin+mahdollista+sekin,+vaikka+Italian+puolustus+ei+ole+nykyisin+ihan+yhtä+vahva+kuin+oli+ennen,+eikä+maalla+ole+enää+Paolo+Rossia.+Toki+Italian+puolustus+toimi+hienosti+Ruotsia+vastaan,+mutta+Belgia-ottelussa+siinä+nähtiin+heikkouksiakin.Nyt+on+siis+ennustettu+kolme+Euroopan+mestaria,+Espanja,+Saksa+ja+Italia.+Ottaisikohan+joku+riskin+ja+ennustaisi+mestariksi+myös+Ranskaa+tai+Englantia?+Muita+varteenotettavia+ehdokkaita+ei+kai+liene.+Ellei+joku+pidä+sellaisena+vielä+Belgiaa,+jota+kovasti+hehkutettiin+kisojen+alla?++Tai+eilen+Tsekin+jyrännyttä+Kroatiaa,+jonka+mestaruus+ei+olisi+läheskään+niin+suuri+yllätys+kuin+oli+Tanskan+mestaruus+v.+1992.En+minä+oikean+ennusteen+esittäneelle+voi+antaa+muuta+palkintoa+kuin+palstan+parhaan+futisasiantuntijan+nimen,+mutta+kannustakoon+sekin+vielä+lisää+asiantuntijoita.+Ennusteiden+antamisen+takaraja+on+alkuerien+päättyminen+22.06.+Sen+jälkeen+mahdollisesti+tulevilla+ennusteilla+ei+ole+arvoa.
  2. Olet+tuolla+älyttömällä+avauksellasi+"Jotakin+taas+johtamisesta”+sairaassa+päässäsi+minuksi+joutuneelle+vastatessasi+”nähnyt”+minut+myös+siitä+Perhon+surullisesta+tapauksesta+räävineenä.+Kun+se+älytön+avauksesi+ei+näy+aukeavan+siihen+vastatakseni,+vastaan+siellä+sanomaasi+koskien+tässä.Inhottavaa+se+rääviminen+minusta+on+ollut.+En+todellakaan+sellaiseen+alentuisi.+Olen+ollut+mukana+korjaamassa+kolmen+itsemurhan+tehneen+ruumista,+ja+surullisia+näkyjä+ne+ovat+olleet.+Ennen+sotaväki-aikaani+Lapissa+ollessani+eräs+vanha+ojuri+räjäytti+itsensä+ojadynamiitilla,+ja+minä+erään+työkaverini+kanssa+keskeltä+katkenneen+ruumiin+löysimme+ja+sinne+hälyttämiemme+poliisien+kanssa+sen+korvesta+paareilla+poliisien+ambulanssiin+raahasimme.+Varusmiesaikanani+komppaniamme+vääpeli+ampui+itsensä+kasarmimme+ullakolle,+ja+minä+komppanian+päivystäjänä+olevana+ruumiin+pataljoonan+päivystävän+upseerin+kanssa+sieltä+raahasimme+alas+ulkona+oven+pielessä+olevaan+ahkioon.+Ensimmäisellä+YK-reissullani+Kyproksella+eräs+jääkäri+(reserviläinen)+ampui+itsensä+talon+tasakatolla+olleelle+vartiopaikalleen,+ja+hänenkin+ruumiinsa+sitten+näin,+kun+häntä+laitettiin+arkkuun+Suomeen+lähetettäväksi.Sinulta+kun+tuollaisetkin+kokemukset+puuttuvat,+voisit+hyvin+niillä+rääviä,+kuten+räävit+paljosta+muustakin.+Mutta+minä+en+räävi+tuollaisista+enkä+paljon+muustakaan.+En+kepustakaan,+vaikka+sitä+kritisoin,+enkä+ainakaan+sinusta,+kun+en+pidä+sinua+edes+räävimisen+arvoisena.Älyttömästäkin+älyttömämpää+on+puhua+minun+pitkäkestoisesta+motiivista+päällesi+oksentelemisessa.+Kummallahan+meistä+onkaan+ollut+pitkäkestoinen+motiivi+toisemme+suhteen,+kumpihan+meistä+onkaan+enemmän+toisensa+päälle+oksennellut?+En+kai+ole+tehnyt+yhtäkään+avausta+sinusta,+enkä+varmaan+joka+kymmenenteenkään+minua+koskevaan+viestiisi+ole+vastannut.+Ja+kumpihan+meistä+onkaan+muiden+hylkäämäksi+joutunut?+Ja+kumpihan+meistä+-ilmeisesti+tilanteestaan+johtuen+-+onkaan+pyrkinyt+omimaan+kepun+saitin,+jossa+ainoastaan+hän+kokee+olevansa+edes+jotenkin+elämässä+kiinni?Eivät+tuollaiset+jatkuvasti+toistuvat+älyttömyytesi+voi+olla+pelleilyä,+hyvin+vakavasta+henkisestä+sairaudestasi+ne+kertovat.+Siitä+tietysti+kertovat+nuo+jatkuvat+hölötyksesi+johtamisesta+ja+johtajuudesta,+jolta+osin+olet+saanut+todenmukaista+palautetta+tuolta,+jolle+olet+siellä+älyttömällä+avauksellasi+vastannut+hänet+minuksi+”nähden”.Eiköhän+tämä+jo+alkane+riittää+ihan+lopullisesti+minulta+sinulle.+Päätän+toistaen+sen,+mitä+sanoi+ihanteellesi+S.H:lle+hänen+entinen+kaverinsa+M.H:+”Elä+puolestani+rauhassa,+himmiö!”
  3. Kyllä+sinä+historian+hyvin+tunnet,+sen+olen+jo+kauan+tiennyt+ja+olemme+siitäkin+keskustelleet,+emmekä+ole+olleet+edes+kovin+erimielisiä+näkemyksissämme.+Mutta+nykytilannetta+tuossa+asiassa+et+näy+oikein+ymmärtävän.+Joten+turha+meidän+on+siitä+enempää+puhua;+minun+näkemykseni+on+se+kuin+on,+ja+sinun+näkemyksesi+näkyy+olevan+tuo,+jolle+en+oikein+syytä+ymmärrä,+kun+olet+kuitenkin+hyvinkin+teräväpäinen+järkimies+monissa+muissa+asioissa.Ei+näkemykseeni+vaikuta+se+sotilasurani,+johon+viittaat,+vaan+kyllä+se+on+muotoutunut+monista+muistakin+lähtökohdista,+oman+ajatteluni+perusteella.+Voimakas+vaikuttaja+siinä+on+nykyinen+Venäjä,+joka+on+näyttänyt+todelliset+kasvonsa+jo+monta+kertaa,+viimeksi+Ukrainassa.+Toki+nykyisten+ammattisotilaidenkin+suuri+enemmistö+on+samoissa+näkemyksissä+kanssani,+hiljattaisessa+gallupissa+muistaakseni+yli+70+%+Upseeriliitonkin+jäsenistä+oli+sitä+mieltä,+että+meidän+pitäisi+päästä+Naton+jäseniksi.+Uskon+heidän+ammattinsa+tuomaan+asiantuntemukseensa+ja+vastuullisuuteensa+pyrkimyksissään+Suomen+parhaaksi.+No,+ilmeisesti+vajaat+30+%+tuossakin+joukossa+on+niitä,+jotka+kokevat+olevansa+yksilöinä+omnipotentteja+ja+yhtä+”realistinen”+käsitys+heillä+on+myös+Suomen+omaan+puolustuskykyyn+nähden.Natojäsenyysmyönteisyyttäni+osaltaan+kasvattaa+se+piiloleikki,+jota+nyt+käydään+pyrkiessämme+kaikessa+olemaan+kuin+Natomaa+-+kalustoja+ja+käytäntöjä,+jopa+ohjesääntöjä+yhdenmukaistamalla,+käyden+yhteisiä+harjoituksia+jne..+-+mutta+kuitenkin+unohtaen,+että+Nato+antaa+täydet+turvatakuut+vain+jäsenilleen.+Olisi+aika+lopettaa+tuollainen+säälittävä+”ollako+vai+eikö+olla”+ja+tunnustaa+totuus:+me+tarvitsemme+Natoa+ja+kaikkea+sitä,+jota+se+täysimääräisesti+vain+jäsenilleen+tarjoaa.En+siis+jatka+enempää+tästä+aiheesta.+Näin+ollen+on+varmaan+parempi,+että+keskustelemme+tässä+tilanteessa+vain+jalkapallosta,+josta+olemme+jo+keskustelleetkin,+ja+jossa+näyt+olevan+mielestäni+huomattavasti+parempi+asiantuntija+kuin+turvallisuustarpeissamme.+Olipa+ihan+jännittävä+matsi+tuo+juuri+päättynyt+Englanti-Wales.+Jännittäväksi+se+tuli+Walesin+tehtyä+ensimmäisen+maalin.+Sen+jälkeen+Wales+jähmettyi+liikaa+puolustukseen,+mutta+ei+auttanut,+Englanti+tasoitti.+Ja+jatkoajalla+teki+voittomaalin.+Eli+toistui+sama+kuin+eilisessä+Ranska-Albania+-matsissakin.+Näköjään+suuret+ovat+suuria+ja+pienet+pieniä+futiksessakin.Tämän+illan+seuraava+ottelu+Ukraina-Pohjois-Irlanti+ei+minua+kovinkaan+kiinnosta,+vaikka+tietysti+sen+katson.+Paljon+kiinnostavampi+on+Saksa-Puola+-matsi,+jossa+Saksalla+on+tilaisuus+näyttää+olevansa+potentiaalisin+EM-+ehdokas+-+tai+Puolalla+mahdollisuus+se+Saksan+asema+kyseenalaistaa.+Mutta+en+enää+tänä+iltana+kommentoi+tätä+enemmän+tätäkään+aihepiiriä.
  4. Kun+tuossa+taas+joku+ihan+syytön+näkyy+sairaassa+mielessäsi+minuksi+joutuneen,+täytyy+itsenikin+siihen+puuttua.+Vaikka+hän+näkyy+minunkin+todenneen+olleesi+myös+kaltaisesi+”johtaja”,+eli+varusmieskouluttaja+siellä+väessä,+hän+kuitenkin+tarkoittanee+siviiliuraani+sillä,+jossa+olen+saanut+myös+kokemuksia+oikeasta+johtamisesta.+Samaa+mieltä+kanssaan+olen+asiasta,+mitenkään+väheksymättä+sotilasurani,+joka+varmaan+oli+kokemusrikkaudessaan+monipuolisempi+kuin+sinulla,+ja+ilmeisesti+menestyksekkäämpi,+ainakin+esimiestemme+mielestä,+kun+nopeammin+ja+korkeammalle+silläkin+etenin.+Tähän+vastaukseeni+minut+kuitenkin+sai+nuo+vihjailusi+tuohon+JS-+nimiseen.+Sinähän+et+tosin+koskaan+”nimiä+nostele”+-+kun+pidät+niin+pahana,+jos+joku+muu+niin+tekee+-+mutta+minä+kyllä+tiedän,+ketä+tarkoitat.+Tuon+JS:n+kanssa+olimme+samanaikaisesti+rauhanturvaajina+Siinailla,+ja+hyväksi+kaverikseni+voin+hänet+edelleen+lukea,+mutta+hän+ei+kuitenkaan+ollut+se,+jonka+mukaan+sinulla+palvelusaikanasi+oli+aina+ja+kaikessa+molemmat+jalat+tukevasti+ilmassa.Ammattikuntamme+yhdistyksissä+toimineena+tulin+tuntemaan+moniakin+Haminassa+palvelleita+ammattitovereitamme,+ja+oli+niitä+muutama+myös+samoilla+kursseilla+-+jo+peruskurrilla,+mestarikurssilla+ja+luutnantti+kurssilla+-+ja+myöhemmin+oppilainanikin+Esikuntakoulun+mestari-+ja+luutnanttikursseilla.+Joten+nyt+sitten+nostelemaan+uusia+nimiä+mahdolliseksi+”syylliseksi”.Tuo+sama+ominaisuus+-+molemmat+jalat+aina+tukevasi+ilmassa+-+sinulla+näkyy+säilyneen+edelleenkin,+ilmeisesti+jopa+pahentuneena.+Jos+tuollainen+olisit+ollut+jo+palvelusaikanasi,+et+kai+olisi+niin+pitkää+”uraa”+saanut+pakertaa+vaatimattomissakaan+tehtävissä.
  5. Hauskaa,+tuo+kepulaisuus!+Olet+kanssani+samaa+mieltä+siitä,+että+tarvitsisimme+Natojäsenyyden+suojaa,+mutta+sanomaltani+menee+pohja+pois,+kun+Matti+Vanhanen+on+eri+mieltä!Joo,+tuo+on+asia,+jossa+olemme+Mielipidepankin+kanssa+erimielisiä,+vaikka+olemmekin+samanmielisiä+monista+asioista,+kuten+esim.+kepusta+-+ellei+nyt+mpp+ajattele+koko+kepusta+toisin,+kun+tuon+Vanhasen+näkemyksen+vuoksi;))Ehkä+meidän,+minun+ja+mpp:n+on+parasta+nyt+tässä+tilanteessa+keskustella+futiksesta,+josta+olemme+olleet+hyvin+samanmielisiä;))Eivät+olleet+kovin+kiinnostavia+nuo+illan+kaksi+ensimmäistä+matsia,+mutta+olihan+niissäkin+ajoittain+ihan+hyvää+meininkiä.+Kohta+alkava+Ranska-Albania+-matsi+kiinnostaa+enemmän+siksi,+että+jos+Ranska+ei+siinä+selvästi+jyrää+Albaniaa,+se+tuskin+tulee+voittamaan+Euroopan+mestaruuttakaan,+vaikka+ennakkosuosikkeihin+kuuluukin.Huominen+Englanti-Wales+kiinnostaa+myös+siksi,+kun+noiden+kahden+Iso-Britanniaan+kuuluvan+maan+kesken+on+varmaan+kipinää+siksi,+kun+pieni+Wales+on+yhtyneessä+kuningaskunnassa+hieman+poikapuolen+asemassa.+Yhtyneen+kuningaskunnan+lippu,+Union+Jack+koostuu+Englannin+lipusta+(punainen+risti+valkoisella+pohjalla),+Skotlannin+lipusta+(valkoinen+vinoristi+sinisellä+pohjalla)+ja+Pohjois-Irlannin+lipusta+(punainen+vinoristi+valkoisella+pohjalla),+mutta+Walesin+lipusta+(mikä+lohikäärme+siinä+onkaan)+ei+ole+päässyt+Union+Jackin+osaksi.Puhuinpa+noin+sinullekin+futiksesta,+kun+olen+huomannut+sinunkin+olevan+kiinnostunut+tuosta+jalosta+pelistä.+Ehkäpä+siitä+voimme+olla+enemmänkin+yksimielisiä+kuin+kepusta;))
  6. Jatkanpa+minäkin+samalla+keskustapolitiikkaa+”väljästi+tulkitsevalla+linjalla”+kuin+avaajakin,+aluksi+en+tosin+yhtä+mielenkiintoisesta+aiheesta+kuin+hän;))Eilen+illansuussa+viimeisessä+viestissäni+toivoin+Unkarin+voittoa+Itävallasta,+ja+toiveeni+toteutui,+vaikka+Itävalta+suosikki+oli.+Kiitos+pystyyn_kuolleelle+onnitteluista!+Islannin+yltäminen+tasapeliin+Portugalia+vastaan,+oli+vielä+paljon+suurempi+yllätys.+Oikein+pystyyn_kuollut+tulkitsee+tuosta+matsista+näkemänsä.Sitten+noihin+eräisiin+muihin+viime+käyntini+jälkeen+tulleisiin+viesteihin:Ei+minulle+ole+aivan+sama,+mitä+minusta+kirjoittavat+vakavammin+otettavat,+mutta+varsin+yhdentekevää+on+se,+mitä+esim.+minua+nikissäänkin+kantava+ja+eräät+muut+kaltaisensa+minusta+kirjoittavat.+Kieltämättä+hieman+hivelee+itsetuntoani+tällainen+avaus,+jossa+kirjoittamani+on+nähty+niin+merkittäväksi,+että+koonnos+sellaisesta+on+nostettu+palstalle+omana+avauksenaan.+Kirjoitusteni+merkittävyyden+ymmärtäen+avaaja+on+niitä+noin+esille+tuonut.+Sitä+halutaan+korostaa+tuossakin+(ehkä+avaaja+itse):+”+Avaaja+on+lainannut+kapin+kirjoituksia+pääosin,+pystyäkin+näkyy+olevan.+Ei+avaaja+ole+niitä+itse+kirjoittanut,+kopioinut+tekstin”.++Noin+sanottaessa+ei+siis+ole+haluttu+ottaa+itselle+kunniaa+kirjoitusistani.Kovin+”välkyksi”+avaaja+ei+kuitenkaan+osoittaudu,+kun+hän+on+kysellyt+pystyyn_kuolleelta+palstan+sääntöjen+-+oikeasti+kai+vain+tämän+palstan+ohjeen+-+tulkintaa.+Pystyyn_kuollut+on+vastannut+kysyjälle:+”Voithan+lukea+ne+säännöt+itsekin.+Nimenomaan+lukea,+sillä+oma+suullinen+esityskykyni+on+siinä+määrin+heikko,+että+asia+tulee+lukemalla+paremmin+ymmärretyksi+kuin+minua+kuuntelemalla.”+Ehkä+kuitenkin+suullinen+vastaus+olisi+kysyjälle+tarpeen,+sillä+kyllä+hän+kai+puhuttua+kieltä+ymmärtäisi,+vaikkei+näy+ymmärtävän+kirjoitettua+tekstiä.Oikein+on+pystyyn_kuollut+nähnyt+myös+syyn+sille,+miksi+tämä+palsta+on+tullut+tällaiseksi,+kun+täällä+ei+enää+sheriffiä+tai+luotsia+ole.+Olen+itsekin+jo+muutaman+kerran+todennut,+että+mitäpä+palstan+omistajat+sen+sisällöstä+välittäisivät,+kun+jokainen+törkykin+kilauttaa+sen+kassaa+samoin+kuin+asiallinenkin+kirjoitus.+Varmaan+oikein+hyvä+asia+avaajankin+mielestä,+kun+hänkin+saa+tehdä+avauksiaan+tärkeimmiksi+näkemistään+aiheista,+tuollaisenkin+silloin,+kun+vielä+tärkeämmäksi+yleensä+näkemä+Halonen+on+hetken+poissa+mielestään;))On+tullut+niin+kaunis+päivä+tänne+Suomen+eteläiselle+palmurannikolle,+että+tämän+enempää+en+aio+sisätiloissa+olla+ennen+kuin+illalla+taas+niitä+EM-matseja+katsoessani!
  7. Ennen+tuon+Itävalta-Unkari+-matsin+alkua+tulin+vielä+vilkaisemaan+ja+tuon+johdosta+pikkuisen:Etköhän+ole+perin+väärä+henkilö+muistuttamaan+minua+siitä,+mitä+lukee+palstan+säännöissä.+Kehotuksesi+parantaa+tapani+kirjoittamisessani,+olisi+aiheellisempi+sinulle+itsellesi+kuin+minulle.+Missä+ja+miten+olen+syyttänyt+muita+kirjoituksistani?+En+todellakaan,+ja+kun+omalla+nikilläni+olen+ne+kirjoittanut,+en+halua+antaa+niistä+kehujakaan+muille,Palstan+säännöillä+tarkoittanet+tosin+tämän+palstan+kehotetta,+ja+siitäkin+olet+ihan+väärä+henkilö+muistuttamaan+muita.+Katsopa+esim.+noita+nyt+etusivulla+olevia+avauksia,+”tekstityylistä”+päätellen+koneeltasi+tulleita:http://keskustelu.suomi24.fi/t/14332317/siina-taas-arhin-porukka-rettoloihttp://keskustelu.suomi24.fi/t/14332021/kapi-pysty-mpp-ymEikä+täällä+suinkaan+ole+kiellettyä+pyrkimys+vähäisempien+veljiemme+valistamiseen;+siitähän+Mielipidepankki+hienosti+puhui.+On+tuo+hyvä+pyrkimys+näköjään+huomattu+muuallakin:http://keskustelu.suomi24.fi/t/14332184/kepuleita-sivistetaan-saitilla-Niin,+kohta+alkaa+siis+Itävalta-Unkari+-matsi.+Mukava+sanayhdistelmä+tuo+Itävalta-Unkari,+kun+sen+niminen+suurvaltakin+oli+olemassa+varsin+pitkäänkin,+mutta+hajosi+ensimmäiseen+maailmansotaan.+Hieman+kaksijakoinen+se+oli+jo+ollessaan,+kun+esim.+sen+myöhemmän+Jugoslavian+osista+Slovenia+kuului+Itävallan+hallintaan+ja+Kroatia+Unkarin.+Habsburgien+hallitsijasuku+oli+oikeastaan+merkittävin+yhdistävä+tekijä+tuolla+suurvallalla.Mutta+nyt+siis+tuota+Itävalta-Unkari+-matsia+katsomaan+ja+jännittämään,+sillä+toivoisin+etäisen+sukulaiskansamme+Unkarin+voittoa,+vaikka+nykyisen+Unkarin+politiikka+ei+miellytä+minua+ollenkaan;+se+on+hieman+samalla+tavalla+sisäänlämpiävää+kuin+kepunkin+politiikka.
  8. Täytyy+ihan+kiittää+tuota+avaajaa,+joka+on+pitänyt+minun+noista+kielistä+ja+futiksesta+sanomaani+niin+merkittävänä,+että+on+tehnyt+ihan+oman+avauksensa+niiden+tiimoilta.+Vai+olisikohan+sittenkin+hieman+ns.+”heikompisaattoinen”,+ja+ymmärtää+palstan+kehotteen+”Keskustele+Suomen+Keskustasta+ja+puolueen+harjoittamasta+politiikasta”+tarkoittavan,+että+”kehu+Suomen+keskustaa+ja+sen+politiikkaa”?Sen+verran+joustava+hän+kuitenkin+on,+että+ei+ole+pitänyt+paheksuttavana+-+on+kai+pitänyt+niitä+kepun+ja+sen+politiikan+kehumisena+-+esim.+näitä+avauksia:http://keskustelu.suomi24.fi/t/14331130/keskusta-munakarvajombe-ja-tuhkiksethttp://keskustelu.suomi24.fi/t/14326464/keskusta-ja-munakarvan-sekotHuvittaa,+että+Mielipidepankkia,+pystyyn_kuollutta+ja+minua+ollaan+ajamassa+demaripalstalle+siksi,+että+me+hänen+mielestään+olemme+demareita.+Kyllä+pystyyn_kuollut+on+selvästi+osoittanut+kannattavansa+kepua+-+senkin+kannattajissa+on+myös+ihan+selväjärkisiä+-+eikä+Mielipidepankki+ole+koskaan+kertonut+olevansa+varsinainen+demari+ja+itsestäni+tiedän+varmaksi,+että+kaikkiin+puolueisiin+nähden+olen+riippumaton+ja+roikkumaton,+villi+ja+vapaa.+Mutta+olkoonpa+meissä+minkä+tahansa+puolueen+kannattajia,+ei+se+edellytä+sitä,+että+vain+sen+puolueen+palstoilla+meidän+pitäisi+keskustella.+Eli+tuossakin+asiassa+tuolla+ns.+”heikompisaattoisella”+avaajalla+on+väärinkäsitys.Okei,+eivät+nuo+hänen+lainaamansa+kirjoitukseni+toki+ole+keskustapolitiikkaa,+vaan+ne+on+poimittu+muutaman+noista(kin)+asioista+kiinnostuneiden+kesken+käydystä+keskustelusta.+Mutta+ei+kai+se+keskustelu+liene+tänne+tai+minne+tahansa+sopimattomampaa+kuin+esim.+nuo+avaukset,+joihin+edellä+linkit+laitoin.+Ja+saattoi+sillä+keskustelullamme+olla+hieman+myös+sellaista+sivutarkoitusta,+jonka+Mielipidepankki+tuossa+ylempänä+kuvaa+näin+hauskasti:>>Siinä+on+vähän+sama+juju+kuin+koulussa.+Opettajat+eivät+ole+vain+keskenään+opettajanhuoneessa,+vaan+käyttävät+suurimman+osan+ajastaan+oppilaiden+opettamiseen.+Myös+kepulaisen+katsetta+avartamassa+ovat+sellaiset,+jotka+siihen+kykenevät<<Kun+tuo+tämän+avaaja+on+tehnyt+toisenkin+avauksen+saman+aiheen+tiimoilta,+siellä+Mpp+antaa+asiasta+vielä+täydentävää+selitystä;+menkääpä+sinne+lukemaan!Minun+osuuteni+tälle+avaukselle+saa+nyt+riittää,+eikä+minulta+tulle+tänään+enää+mitään+muuallekaan,+jolleivät+nuo+illan+futismatsit+inspiroi+minua+valistamaan+noita+Jukolan+jusseja+futiksesta+ja+jollei+siitä+syntyvässä+keskustelussa+tule+taas+esiin+mielenkiintoisia+kysymyksiä+suomen+kielen+ja+eräiden+muiden+kielten+yhteisistä+sanoista;))
  9. Noin+kerrotaan+Wikipediassa.+Muistan+tuon+toki+ihan+omakohtaisestikin:Palvelin+silloin+Puolustusvoimain+Tutkimuskeskuksen+esikuntavääpelinä.+Huoneni+oli+ulko-oven+vieressä+ensimmäisenä,+ja+laitoksen+johtaja+eversti+Gustafsson+lähes+joka+aamu+poikkesi+huoneeseeni+tupakalle,+kun+minäkin+olin+tupakkamies.+Töihin+tullessani+aamulla+Santahaminasta+Katajanokalle+ajaessani+kuuntelin+autoradiosta+uutisia,+joissa+kerrottiin+Keinosen+olevan+vahvin+ehdokas+puolustusvoimain+komentajaksi.+Kerroin+tuon+everstille.”Heh+heh”,+hän+hekotteli,+”Kaikkea+ne+toimittajat+keksivätkin”.+Työpöydällänikin+oli+radio,+josta+päivällä+kuulin+uutisen+Keinosen+nimittämisestä.+Eversti+kävi+ruokatunnilla+syömässä+kotonaan+Eirassa,+ja+sieltä+palattuaan+hän+heti+poikkesi+huoneeseeni+ja+oli+kuin+myrskyn+merkki,+kun+oli+myös+kuullut+tuon+uutisen+radiosta.+”Kyllä+nyt+ovat+maailmankirjat+sekaisin”,+päivitteli+eversti”+ja+jatkoi:+”puoluepolitiikka+on+tullut+puolustusvoimiinkin,+siitä+ei+hyvä+seuraa.”Vielä+viikkoa+ennen+Keinosen+nimitystä+selvästi+todennäköisimpänä,+lähes+varmana+ehdokkaana+pv:n+komentajaksi+pidettiin+kenraaliluutnantti+Jorma+Järvenheimoa.+Ja+kun+kenraalimajuri+Keinonen+siihen+nimitettiin,+Järventaus+lähti+välittömästi+siviiliin.