Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

437

Kommenttia

6606

1. Olet+rohkea+mies,+kun+uskallat+sanoa+minusta+tuollaista!+Suuret+kiitokseni!++Ihme,+ettet+ole+jo+kapiksi+joutunut!+Siltä+kaamealta+kohtalolta+sinut+pelastanee+erinomainen+ilmaisusi,+joka+on+paljon+parempi+kuin+minulla,+vaikka+minunkin+tekstiäni+näyt+tuossa+toisessa+viestissäsi+kehaisevan.+Kiitos+siitäkin!Olethan+näköjään+jo+saanut+palautettakin.+Eniten+sitä+on+tullut+tuolta+eräältä,+joka+tulee+aina+jokaiselle+avaukselleni+kertomaan,+miten+mitätön,+kyvytön,+kehityskelvoton+olin+jo+siellä+armeijassa,+en+saanut+oikeaa+koulutusta+enkä+käytännön+oppiakaan+ja+jouduin+sitten+heittopussiksi+ajautuen+esikuntiin+hallinnon+vähäarvoisiin+avustaviin+tehtäviin,+pahnanpohjimmaiseksi,+jollaiselle+oikeat+sotilaat+nauroivat.++Hän+tietää,+että+todellista+sotilasosaamista+omaavat+toimiupseerit+toimivat+tärkeissä+teknisissä+tehtävissä,+kuten+järjestelmien+huollossa+ja+uusien+järjestelmien+käyttöönotossa.+Hän+kertoo+tehneensä+alihankintoja+puolustusvoimille+teknisellä+puolella+ja+niissä+hän+on+tutustunut+niihin+päteviin+toimiupseereihin,+jotka+toimivat+erikoisalansa+asiantuntijoina+ja+muissa+todellista+sotilasosaamista+edellyttävissä+tehtävissä.+No,+kai+sitten+meidän+puolustusvoimillamme+oli+aikoinani+niin+ruhtinaallinen+budjetti,+että+sillä+oli+varaa+pitää+riveissään+tällaisia+turhimuksiakin.+Paperinpyörittäjinä+joissakin+esikunnissa,+turhia+varmaan+nekin.+Mutta+jospa+sittenkin+myös+niissä+tarvittiin+erityisosaamista+ja+jospa+sitä+jopa+arvostettiin?+Siihen+viittaisi+se,+että+me+neljä+ensimmäisinä+kapteeneiksi+ylennettyjä+kaikki+olimme+saaneet+viimeisen+koulutuksemme+esikuntatoimintoihin+ja+palvelimme+silloin+esikunnissa,+vaikka+jokainen+meistä+oli+urallaan+aikaisemmin+palvellut+kentälläkin,+yksi+meistä+jopa+teknillisellä+puolella.Melkoinen+tumpelo+minä+todellakin+olen+teknisissä+asioissa,+mutta+onneksi+pojistani+on+tullut+siinä+suhteessa+fiksumpia,+”tekniikan+ihmelapsia”+he+molemmat+ovat.+Siihen+kai+viittaat?+Sellainen+uskoo+olevansa+myös+tuo+vakioarvostelijani.+Ihmettelen+vain,+kuinka+hänellä+liikenee+aikaa+olla+jatkuvasti+tällä+kepupalstalla.+Pojillani+ei+riittäisi+sellaiseen+aikaan+eikä+heillä+olisi+siihen+kiinnostustakaan.+He+eivät+varmaan+pidä+isäänsä+niin+merkittävänä,+että+hänen+vuoksensa+täällä+olisivat;+toisin+näkee+tuo+toinen,+sillä+hän+esiintyy+vain+minun+avauksillani+tai+muualla+siellä,+jossa+minusta+puhutaan.Joo,+esimiesteni+”perseen+nuolennalla”+hän+uskoo+minun+siellä+sotaväessä+niinkin+hyvin+pärjänneen.+Samalla+konstilla+kai+pärjäsin+sitten+myös+siviilityössäni.+Kun+hän+antaa+ymmärtää+olevansa+yrittäjä,+varmaan+ne+hänenkin+alaisensa+sillä+keinoin+etenevät.+Todettakoon+nyt+kuitenkin,+että+minun+kohdallani+totuus+asiasta+on+päinvastainen.+Jouduin+useammankin+kerran+sotaväessä+ja+muutama+kerran+siviilityössänikin+hakaukseen+esimiesteni+kanssa+siksi,+että+sanoin+asian+sellaisena+kuin+sen+näin,+mutta+kun+he+pian+ymmärsivät+minun+olleen+oikeassa,+luultavasti+arvoni+heidän+silmissään+nousi.+Totuus+on+myös,+että+hyvin+harva+toimiupseeri+urallaan+sai+olla+niin+itsenäisissä+tehtävissä+kuin+minä+mm.+puolustusvoimain+ensimmäisenä+henkilöstöhallinnon+opettajana+ja+mestarikurssin+johtajana.+Hyvin+harva+varmaan+on+mistään+työstään+saanut+yhtä+kiittäviä+arvosteluja,+kuin+minä+noistakin+sain+-+olen+sen+saamani+arvostelun+joutunut+joskus+täälläkin+näyttämään.Hän+kertoo+ikään+kuin+hyvin+harvinaisena+poikkeuksena,+että+eräs+hänen+tuntemansa+teknisen+puolen+toimiupseeri+toimi+kotikaupunkinsa+kunnanvaltuuston+puheenjohtajana.++Kanssani+samalla+peruskurssilla,+samalla+RUK:n+kurssilla+ja+vielä+samalla+luutnanttikurssillakin+oli+mies,+joka+toimi+pitkään+Lahden+kaupungin+valtuuston+puheenjohtajana+ja+on+nykyisin+kunnallisneuvos.+Esikuntamiehiä+siis+hänkin.+Oli+tosin+nuorempana+myös+maamme+parhaita+suunnistajia+ja+on+meritoitunut+ja+kunniajäsenyydellä+palkittu+myös+urheilujärjestöpuolella.+Kyllä+minä+todellakin+mielestäni+ihan+oikeutetusti+olen+jo+kauan+nauttinut+työni+hedelmistä+mm.+siten+kuin+sanot.+Ja+niin+aion+tehdä+vastakin+niin+kauan+kuin+elämää+ja+kuntoa+riittää,+eikä+minua+yhtään+pelota+varmuus+siitä,+että+näinkin+korkean+iän+saavuttaneella+mahdollisuudet+sellaiseen+eivät+voi+olla+enää+kovin+pitkäaikaisia.+Vaatimattomista+lähtökohdistani+huolimatta+olen+saanut+elää+hyvän+ja+monipuolisesti+antoisan+elämän,+joten+olen+varmaan+siitä+kiitollinen+lähtönikin+hetkellä.+Halusin+vain+kiittää+Sinua+noista+mielipiteistäsi,+mutta+tuli+näin+pitkä+vuodatus.+Sorry!+Minä+en+näy+osaavan+tiivistää+sanottavaani+siten+kuin+Sinä+hienosti+teet.+En+rasita+Sinua+enkä+muitakaan+enää+enemmällä,+vaikka+arvatenkin+tämä+saa+tuon+edellä+puheena+olleen+kertomaan+lisää+minun+mitättömyydestäni.
  2. Ovatpa+eräät+yhä+jaksaneet+keskustella+aiheesta,+joka+heitä+tällä+kepupalstalla+eniten+ja+samalla+ainoastaan+todella+kiinnostaa!+Mikä+se+aihe+onkaan?+Minäpä+tietenkin.Viisaasti+he+näkevät+totuuden+minun+ammoisesta+sotilasurastani.+Heidän+näkemyksensä+perusteella+voidaan+yleistää,+että+tietenkin+vain+ne+kyvyttömimmät+ja+osaamattomimmat+pääsevät+-+ei,+kun+joutuvat+-+sinne,+jossa+joukkoa,+firmaa+tai+muuta+yhteisöä+johdetaan.+Sotaväessä+siis+esikuntiin,+firmoissa+pääkonttoreihin,+yhdistyksissä+hallituksiin,+joihin+kaikkiin+minäkin+olen+joutunut.+Tietysti+myös+puolueissa+niiden+johtoportaisiin,+puoluetoimistoihin+ja+puolueen+johtoonkin.+Sellaisiin+minä+en+ole+joutunut,+mutta+ilmeisesti+he+näkevät+noin+tapahtuneen+kepussa+-+vai?Kyllä+tuollaisiin+mitättömiin+hommiin+joutuneille+ovat+nauraneet+ja+nauravat+kaikki,+jotka+ovat+sellaisilta+varjeltuneet+-+kiitos+osaamisensa+ja+viisautensa!+Tuossa+edellä+sanotun+perusteella+jäin+kuitenkin+pohtimaan,+että+keillähän+se+paha+trauma+näyttäisi+olevan+ja+miksi;+minulla+teistä+vai+teillä+minusta?+Ja+kukahan+meistä+on+ketäkin+vienyt+kuin+litran+mittaa,+te+minua+vai+minä+teitä?+Miten+minusta+näyttääkin+siltä,+että+paljon+enemmän+minä+olen+teidän+mielissänne+kuin+mitä+te+olette+minun+mielessäni?+Ja+niin+on,+jos+siltä+näyttää,+sanoi+Kekkonenkin,+joten+todennäköisesti+kepulaisina+ette+voine+olla+toista+mieltä.Tietenkin+olen+”otettu”+siitä,+että+saan+tuollaista+huomiota+koulutetuilta+debatööreiltä,+ja+että+niin+sotaväessä+kuin+siviilissäkin+suurilla+johtamiskyvyillään+poikkeuksellisen+hyvin+menestynyt+ja+vaaleissakin+poikkeuksellisen+suurta+luottamusta+saanut+ilmoittaa+nikilläänkin+haluavansa+olla+bestikseni!+Tällä+erää+en+ole+tämän+pitempään+teidän+eräiden+elämän+ainoana+sisältönä.+Vaikka+se+hyväntekeväisyyttä+olisi,+on+kai+minulla+tällä+korkealla+iälläni+oikeus+olla+itsekäskin+ja+tehdä+sitä,+joka+itseäni+enemmän+kiinnostaa.++Mutta+kyllä+minä+taas+tulen,+kun+kepupolitiikka+siihen+aihetta+antaa.+Joten+koettakaa+kestää+jonkin+aikaa+ilman+läsnäoloani,+vaikka+varmaan+se+hyvin+vaikeaa+teille+eräille+onkin!Jaa+-+kysynpä+vielä:+kumpihan+puoli+meistä+nyt+ihan+oikeasti+ja+hyvin+aiheellisesti+hymyileekään+huvittuneesti;))
  3. Toivottelin+jo+hyvät+yöt+ja+sanoin,+että+jatkossa+pitäydyn+ottamaan+kantaa+vain+esitettyihin+asioihin,+en+siihen,+keneltä+se+tulee.+Mutta+täytyy+vielä+puuttua+tuohon,+sillä+on+se+niin+hauska:>>Eipä+liiemmin+käytännön+osaaminenkaan+sinuun+istu,+ilmankos+esikunnan+apulaistehtävissä+olet+palvellut+sotilaanakin.+Ei+niihin+hommiin+päästä,+niihin+joudutaan.+Jouduit+sinäkin+ressukka<<Ei+se+ehkä+ihan+noin+mennyt.+Ja+vaikka+olisi+mennytkin,+mitäpä+siitä,+kun+tuon+mainitsemani+sotilasmestariylennyksen+jälkeen+etenin+urallani+aina+ensimmäisten+joukossa,+ensin+luutantiksi,+sitten+yliluutnantiksi+ja+vielä+kapteeniksikin+neljän+ensimmäisenä+ylennetyn+ja+erikoisluokan+toimeen+nimitetyn+joukossa.+Mutta+jo+36+vuotta+olen+ollut+sotaväestä+vain+eläkeläinen.Noista+sotaväkiajoistani+on+siis+jo+hyvin+kauan,+ja+sen+jälkeen+on+elämässäni+tapahtunut+niin+kovin+paljon+muuta.+Mm.+pitkä+ja+ainakin+palkallisesti+jopa+merkittävinkin+työurani+siviilissä,+josta+siltäkin+olen+ollut+eläkkeellä+jo+18+vuotta.+Merkittävimpänä+kuitenkin+jo+sotaväestä+eläkkeellä+ollessani+solmimani+21+vuotta+kestänyt+avioliittoni,+josta+olen+ollut+leskenä+jo+kohta+12+vuotta.+Mutta+vielä+tässä+keikutaan+ja+maailmanrantaa+ravataan+ja+yhä+saan+kokea+kaikkea+sellaista,+jota+voi++elämäksi+nimittää.+Sinulla+ei+taida+sellaista+olla,+kun+olet+noin+katkera+ressukka?+Kaikesta+huolimatta+sinullekin+hyvää+yötä+-+ja+koeta+kestää+itseäsi+ymmärtäen,+että+tasan+eivät+käy+elämänlahjat!
  4. On+tuo+”majuri”+voinut+tehdä+ihan+hyvän+uran+käytännönläheisessä+osaamisessa,+vaikkapa+maanviljelijänä,+metsänkasvattajana+ja+ehkä+teknisimmissäkin+töissä,+esim.+rakennuksilla+tai+tietöissä.+Mutta+ei+missään+tapauksessa+armeijassa+ainakaan+niin+pitkälle+kuin+majuriksi+päässeenä.+Älä+viitsi+vastoin+parempaa+ymmärrystäsi+enää+innostaa+häntä+yhä+samanlaista+jatkamaan+ja+itseään+nolaamaan.Vai+rock'n+rollia+hänen+ilmaisunsa+on!+Jos+se+pitäisi+ilmaista+musiikillisella+vertauksella,+kyllä+se+paremmin+on+kalevalaisen+runolaulun+ja+saamelaisen+joiun+sekoitusta.+Pitempihän+tuo+hänen+”erikoinen”+viestinsä+on+kuin+minun+piiiitkä+vuodatukseni.Vai+oli+sinulla+kansakoulussa+haittaa+siitä,+että+vanhempasi+osallistuivat+sdp:n+edustajina+kuntapolitiikkaan.+Minä+olin+v.+1972+ylivääpelinä+ollessani+kuntavaaliehdokkaana+sdp:n+listoilla,+tosin+sitoutumattomana,+ja+vaikka+sain+kyseiselle+puolueelle+244+ääntä,+ei+siitä+haittaa+ollut+sotilasuralleni,+kun+seuraavan+vuoden+alussa+sain+ylennyksen+sotilasmestariksi.+Kai+minut+nähtiin+vaarattomaksi,+kun+silloin+palvelin+niissä+esikunnissa,+Topografikunnan+esikunnassa+tuolloin.No,+tuosta+on+jo+aikaa+jonkin+verran,+joten+en+ole+myöhemmin+katsonut+sen+sitoneen+minua+äänestämään+aina+sitä+puoluetta.+Enkä+minä+siitä+25-vuotisesta+sotilasurastani+palvellut+esikunnissa+kuin+vain+noin+puolet,+mutta+kaikissa+muissakin+hommissani+-+mm.+sotakoulun+opettajana+-+vaadittiin+kyllä+parempaa+ilmaisutaitoa+kuin+on+tuolla+”majurilla”.+Mutta+noista+sotaväkiajoistani+yleisemminkin+on+jo+hieman+aikaa,+36+vuotta.+Hyvin+paljon+muuta,+jopa+merkittävämpääkin+on+sen+jälkeen+ollut+elämässäni.+Silti+olen+täällä+eräille+edelleen+aliupseeri+ja+esikuntamies;))
  5. Väitän,+ja+olen+siitä+täysin+varma,+että+et+ole+ollut+Suomen+armeijan+majuri.+Jos+olisit+ollut,+kirjoittaisit+majurin+pienellä+alkukirjaimella.+Varmuuteni+asiasta+ei+toki+perustu+ainoastaan+noihin+kirjoitusvirheesi,+vaan+kielellinen+ilmaisusi+muutenkin+on+sellaista,+että+et+todellakaan+olisi+voinut+toimia+majurina,+sillä+jokainen+majuri+joutuu+urallaan+myös+tehtäviin,+jossa+kieli+-+niin+puhuttuna+kuin+kirjoitettuna+-+on+tärkeä+työkalu.Tulin+aikoinaan+tuntemaan+monia+majureita+myös+läheisinä+työtovereinani,+ja+muutama+heistäkin+oli+sellainen,+jota+ei+voida+ruudinkeksijänä+pitää,+mutta+kyllä+heidänkin+esitystaitonsa+oli+aivan+toista+luokkaa+kuin+sinulla.+Tietenkin+myös+heidän+näkemyksensä+sotaväestä+ja+sen+eri+tehtävien+merkityksestä.+Sinä+olet+siitäkin+asiasta+esittänyt+sellaista,+jota+kukaan+majuri+ei+kehtaisi+edes+leikillään+esittää.+Ethän+tuntenut+edes+nimellisvarausjärjestelmää,+jolla+siviilityönantajani+varasi+minut+käyttöönsä+mahdollisen+kriisinkin+tullessa.+Majuri+sen+tuntisi,+kun+heistä+lähes+jokainen+toimii+uransa+loppuvaiheissa+sotilaspiirien+esikunnissa.Majuriksi+yletäkseen+miehen+on+täytynyt+olla+jo+ylioppilas+-+ellet+ole+minua+vanhempia+ikäluokkia,+joissa+oli+muutama+majuriksikin+ylennyt+esim.+keskikoulun+ja+jonkin+opiston+perusteella+tai+sodanaikaisista+ansioistaan.+Majurin+olisi+täytynyt+käydä+kadettikoulu,+kapteenikurssi+ja+esiupseerikurssi+-+sotakorkeakoulun+käyneethän+ylenivät+majuria+korkeammalle,+elleivät+lähteneet+siviiliin+pian+sen+koulunsa+jälkeen.+Mutta+sinun+kielelläsi+et+olisi+läpäissyt+mitään+mainitsemiani+kouluja.+Eikä+sinun+kielellisellä+taidolla+varustetulle+olisi+ollut+armeijassamme+tarjolla+mitään+majurin+tehtävää.Mahdotonta+minun+olisi+uskoa+sinun+olevan+edes+reserviläisenä+majuriksi+kohonnut,+vaikka+olisit+kuinka+ravannut+niissä+kertausharjoituksissa,+joista+usein+puhut.+Enpä+usko,+että+kielellisillä+taidoillasi+olisi+läpäisty+edes+reserviupseerikoulua,+ei+ainakaan+enää+v.+1963+minun+kurssillani,+jolla+oli+varsin+paljon+myös+kirjallisia+kokeita.++Niitä+kielellisiä+vaatimuksia+ajatellen+minua+suuresti+huvittaa+mm.+tuo+sanomasi:>>Lukiota+kohti+sitten+numerotkin+alkoi+parantuntuun.mm+kielet+veteli+jo+täydellisyyttä,+-numeroina,+kun+osasin+jo+kotoa+jotain.Muttä+kielillä+ei+elä,+pitää+osata+oikeita+töitä+-ollut+ajatukseni.Se+vaihe+meni+ohi,+ja+RUK+jälkeen+hain+Kadettikouluun,+johon+pääsinkin.<<Etkö+todellakaan+itse+ymmärrä+tuohon+sisältyvää+hauskuutta?+Mikähän+mahtoi+olla+se+toinen+”koekeakoulusi”,+jonka+kävit+sotilasurasi+jälkeen?+Teknillinen+korkeakouluko,+josta+valmistuit+dipl.+insinööriksi,+jollaisena+myös+olet+täällä+esiintynyt?+Satun+ihan+lähipiiristäni+tuntemaan+senkin+koulun+vaatimuksia+myös+mm.+kielellisen+esityksen+suhteen.+Mikähän+mahtoi+ollakaan+diplomityösi+siellä+ja+millaisen+arvostelun+siitä+mahdoit+saadakaan;))Nyt+kyllä+kirjoitat+paremmin+kuin+yleensä,+mutta+ei+tuokaan+teksti+ole+majurin+eikä+insinöörinkään+kynästä+lähtöisin.+Kielelläsi+on+nytkin+niin+paljon+yhtäläisyyksiä+moniin+muihin+täällä+muilla+nikeillä+esitettyihin+täysin+sekaviin+kirjoituksiin,+joten+luulenpa+myös+niitä+lähteneen+sinun+näppäimistöltäsi.+Ehkä+tuo+avauskin+ja+muutamat+muutkin+viestit+myös+tässä+ketjussa.Voit+olla+muuten+ihan+kunnon+mies,+ja+olet+voinut+tehdä+myös+ihan+arvostettavan+työuran,+mutta+suomen+armeijan+majurina+sitä+et+ole+tehnyt.+Ihmettelen,+miksi+olet+saanut+tuollaisen+pakkomielteisen+pinttymän+päähäsi+esiintyäksesi+täällä+nimenomaan+majurina.+Toki+nimettömänä+ja+arvomerkittömänä,+tuollaisia+hupaisia+kuvia+nikilläsi+käyttäen,+ja+siten+oikeastaan+itsekin+vahvistat+sen,+että+majuri+et+voi+missään+tapauksessa+olla.Nyt+sinulla+on+helppo+mahdollisuus+nolata+minut:+kerro,+kuka+olet+ja+missä+olet+majurina+palvellut!+Jos+niin+teet,+pyydän+nöyrimmästi+anteeksi+sanojani+ja+varmaan+nolostun+niin+paljon,+että+lopetan+kirjoittelemisen+tänne.+Enpä+usko,+että+minulle+tulee+nyt+aihe+lopettaa+kirjoittelemisen+tänne+heti,+tosin+saatan+sen+lähiaikoina+tehdä+muutenkin,+sillä+kovin+vastenmieliseksi+huvittavuudessaankin+tämä+palsta+on+tullut.+Ette+te+”majurit”+ja+”johtajat”+ole+siihen+ainoita+syyllisiä,+mutta+osanne+on+teilläkin.Jos+tuon+majurina+esiintymisesi+tarkoitat+vain+pelleilyksi,+kovin+yksinkertaiseksi+osoittaudut+siinäkin.
  6. On+ollut+juhlapäivä,+joten+en+ole+tätä+aikaisemmin+ehtinyt+tätä+palstaa+vilkaista,+joten+pyydän+anteeksi,+että+vasta+nyt+vastaan+sinulle+varmaan+hyvin+tärkeään+kysymykseen:Kyllä+minä+mm.+Sinuhen+ainakin+kolmeen-neljään+kertaan+lukeneena+ja+Egyptin+mailla+pitkäänkin+olleena+olisin+tiennyt+vastauksen+kysymykseesi.+Kirjuri+oli+todellakin+hyvin+korkealle+arvostettu+muinaisessa+Egyptissä.+Joten+kiitän+kunniasta,+jos+minut+näet+vertaisenaan.+Meidän+kirjoitusjärjestelmässämme+kirjurin+osa+on+toki+paljon+helpompi+kuin+muinaisessa+Egyptissä,+jossa+kirjurin+tuli+hallita+tuhansia+hieroglyfejä.+Tosin+näkyy+tämäkin+helppo+järjestelmämme+olevan+varsin+vaikea+eräille+jopa+melko+korkeisiin+upseerinarvoihin+ylenneille;))Mutta+meitä+kun+on+niin+moneksi.+”Niin+on+aina+ollut,+niin+on+ja+niin+on+aina+oleva”+-+Sinuhea+lainatakseni.Tässäpä+alla+on+egyptiläinen+kirjuri,+jonka+minäkin+olen+nähnyt+ihan+seillä+paikan+päällä:https://peda.net/oppimateriaalit/e-oppi/lukio/näyteluvut/epookki14/media/valokuvat/imho/jakso-i/koaaeVoi+kamalaa+-+mutta+hänhän+on+vähissä+pukeissa,+nyt+saattaa+eräs+tuosta+kiihottua,+kun+luulee+häntä+minuksi!Mainitsen+aluksi,+että+tänään+on+ollut+juhlapäivä.+Toki+salossamme+on+liehunut+lippu+puolustusvoimain+juhlapäivän+kunniaksi,+mutta+muuten+en+ole+niihin+juhlallisuuksiin+osallistunut.+Enkä+ole+ollut+lakkiaisissakaan,+kun+lähipiirissäni+ei+nyt+ollut+lakitettuja.+Mutta+muutkin+koulut+päättyivät+tänään.+Peruskoulun+kolmannen+luokan+”yli+hypännyt”+pojanpoikani+sai+neljänneltä+luokaltaan+todistuksen,+jossa+ei+ollut+juuri+muita+kuin+kymppejä.+Sitä+olen+juhlinut.+Vaariinsa+kai+poika+on+tullut.+No,+onhan+häneen+ollut+geneettisestikin+jo+monia+muitakin+vaikuttajia,+mutta+kyllä+minä+nyt+rintaani+siitä+kaarelle+nostan!Hyvää+yötä!
  7. Olen+tässä+siis+antanut+tukeni+Juha+Sipilän+ja+hallituksen+pyrkimykselle+tuossa+kilpailukykysopimuksessa+ja+antanut+tunnustusta+Sipilälle+hänen+sinnikkyydestään.+Naurettavanahan+minua+tämän+vuoksi+näkyy+pitävän+tuo+”johtaja”+sillä+auktoriteetilla,+jonka+hän+kuntavaaleissa+on+saanut+-+ekakerralla+viisi+ääntä,+toisella+yrittämällä+tosin+vain+yhden,+kuten+käy+ilmi+jonkun+eilen+tänne+laittamista+vaalien+tulosluetteloista.Ei+tuota+saavutusta+ihan+naurettavana+näy+pidettävän+Hesarissa,+jossa+asiaa+käsitellään+koko+aukeaman+uutisena+ja+jutussa+annetaan+Sipilälle+ja+hallitukselle+tunnustusta+monelta+taholta.Sipilä+itse+toteaa,+että+saavutus+on+historiallinen.+Sitä+se+varmaan+on+hänelle+itselleen+politiikassa,+varmaan+olisi+myös+kenelle+tahansa+kepupoliitikolle.+Mutta+kyllä+vähintään+yhtä+merkittävä+historiallisesti+on+Liinamaa+I:n+nimellä+tunnettu+v.+1968+solmittu+ensimmäinen+tulopoliittinen+sopimus.+Liinamaa+oli+sosialidemokraatti+ja+toimi+tuolloin+valtakunnansovittelijana.+Sopimuksen+solmineiden+osapuolten+pääedustajina+toimivat+työnantajien+STK:n+toimitusjohtaja+Päiviö+Hetemäki+ja+työntekijäin+SAK:n+puheenjohtaja+Niilo+Hämäläinen.+Sopimus+oli+vähintään+yhtä+merkityksellinen+kuin+tämä+”kiky”,+varmaan+kauaskantoisempikin.+Silti+täysi+tunnustus+Sopilälle+ja+hallitukselle+tuosta+sopimuksesta.+Ehkä+sekin+pääsee+vielä+Wikipediaan+kuten+on+päässyt+tuo+Liinamaa+I:https://fi.wikipedia.org/wiki/Liinamaa_I