Kapi Kepun nimenmuutoksen takana!

PäteväKapi

Avauksellaan "Keskustapoliitikasta" Kapi on Kepun viimeisemmän nimenmuutoksen takana. Tosin Kapi ehdotti nimeksi Suomen Reunustat, kun puolueaktivistit haluavat nimeksi Suomen Reunustan. Joka tapauksessa Kepun on Kapia kiittäminen tästäkin järkevästä aloitteesta.

30

262

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bjarner
    • reuna-aluepuolue

Kapi tuntee Keskustapuolueen tarpeet parhaiten. Nimenmuutos on tarpeen, koska keskustalaiset käyttävät harhaanjohtavasti nimessään keskusta- sanaa vaikka puolue ei toimi kasvukeskusten alueella vaan taantuvilla reuna- alueilla.

• Suuliboikp

Työpaikalla keskusteltiin pitäisikö gebun (r.) vaihtaa nimeä. Kyllä pitäisi, Suomen oikeisto oli suosituin, mutta Suomen uusliberaalitkin sai kannatusta. Voisiko kuitenkin yhdistää...voisiko se olla Suomen uusliberalistinen oikeistopuolue? Jess!! Kokoomukselle jää sitten tämä keskustan paikka, mutta kerrankos sitä??

• Todella hyvä, asialinen avaus on ollut minulta (aukeaa tuon toisen viestin linkistä). Tietenkin sellaisena sinäkin sitä olet pitänyt, kun vieläkin tuot sen esille. Itse en tuota enää muistanut, mutta nyt taidan ottaa sen linkin talteen, kiitos siitä!

• Olet siis sitä mieltä, että keskustan kannatus on noussut Suomen eteläreunalla niin suureksi, että puolue voi jo tuohon uuteen nimeensä siirtyä?

• Pystyyn_kuollut kirjoitti:

Olet siis sitä mieltä, että keskustan kannatus on noussut Suomen eteläreunalla niin suureksi, että puolue voi jo tuohon uuteen nimeensä siirtyä?

En toki ole sitä mieltä, niin ei ole tapahtunut eikä tule koskaan tapahtumaan. Mutta oikea Suomen keskusta on juuri tässä maan eteläreunalla. Täällä on pääkaupunki ja Suomen suurin väestötihentymä muutenkin, joten tietenkin täällä on Suomen todellinen keskusta. Eikä kepu ole täällä vaikuttamassa, vaikka senkin puoluetoimisto tosin on täällä Suomen keskustassa, Helsingin Apollonkadulla tietääkseni.

Kepulle oikea nimi olisi siis Suomen Reunustat. Ellei kepu sitten tarkoita olevansa vain maa-alueiden, eikä niillä elävien ihmisten puolue. Jos niin tarkoittaa, nimi Suomen Keskusta on oikeutettu, sillä Suomen maantieteellinen keskusta sijainnee jossain Keski-Suomen ja Pohjanmaan rajoilla, muistaakseni Siikalatvan kunnassa. Niillä alueilla ei tosin paljon ihmisiä ole, mutta ne vähät kyllä kai kannattavat tuota puoluetta.

• kapi_ kirjoitti:

En toki ole sitä mieltä, niin ei ole tapahtunut eikä tule koskaan tapahtumaan. Mutta oikea Suomen keskusta on juuri tässä maan eteläreunalla. Täällä on pääkaupunki ja Suomen suurin väestötihentymä muutenkin, joten tietenkin täällä on Suomen todellinen keskusta. Eikä kepu ole täällä vaikuttamassa, vaikka senkin puoluetoimisto tosin on täällä Suomen keskustassa, Helsingin Apollonkadulla tietääkseni.

Kepulle oikea nimi olisi siis Suomen Reunustat. Ellei kepu sitten tarkoita olevansa vain maa-alueiden, eikä niillä elävien ihmisten puolue. Jos niin tarkoittaa, nimi Suomen Keskusta on oikeutettu, sillä Suomen maantieteellinen keskusta sijainnee jossain Keski-Suomen ja Pohjanmaan rajoilla, muistaakseni Siikalatvan kunnassa. Niillä alueilla ei tosin paljon ihmisiä ole, mutta ne vähät kyllä kai kannattavat tuota puoluetta.

Kyllä kai kepu erottuu muista puolueista parhaiten juuri aluepolitiikkansa ansiosta. Myönnä vain, ettet tullut ajatelleeksi, että myös eteläreuna on yksi niistä reunustoista, jotka ehdotukseesi monikkomuotoon laitoit.

Kyllä kai kepu erottuu muista puolueista parhaiten juuri aluepolitiikkansa ansiosta. Myönnä vain, ettet tullut ajatelleeksi, että myös eteläreuna on yksi niistä reunustoista, jotka ehdotukseesi monikkomuotoon laitoit.

Okei, jos sinä ajattelet noin, olkoon mielestäsi niin. Mutta minun ajattelussani kyllä tämä Suomen eteläinen palmurannikko on se maamme todellinen keskusta, ja tietenkin sen keskustana tämä pääkaupunkiseutu ja keskipisteenä tämä Stadi. Tietenkin, sillä täällähän minä asun.

Kuukauden vaihteessa lähden taas käymään - vielä tämän, ehkä viimeisen kerran - synnyinpitäjässäni Rautavaara-päivillä. Kyllä minä silloin koen meneväni Suomen reunusta-alueelle, ja sielläkin pitää valtaa nykyisin tuo puolue, jolla on harhauttava nimi Suomen Keskusta. Ja kun sieltä siis tänne palaillessani lähes 500 kilometrin matkaa ajellessani - tällä kertaa toivottavasti ilman nopeusrajoitussakkoa - ajattelen koko ajan palaavani taas Suomen Keskustaan.

Aihe puoleltani loppuun käsitelty.

• uutisissasta.bongattu
        kapi_ kirjoitti:

Okei, jos sinä ajattelet noin, olkoon mielestäsi niin. Mutta minun ajattelussani kyllä tämä Suomen eteläinen palmurannikko on se maamme todellinen keskusta, ja tietenkin sen keskustana tämä pääkaupunkiseutu ja keskipisteenä tämä Stadi. Tietenkin, sillä täällähän minä asun.

Kuukauden vaihteessa lähden taas käymään - vielä tämän, ehkä viimeisen kerran - synnyinpitäjässäni Rautavaara-päivillä. Kyllä minä silloin koen meneväni Suomen reunusta-alueelle, ja sielläkin pitää valtaa nykyisin tuo puolue, jolla on harhauttava nimi Suomen Keskusta. Ja kun sieltä siis tänne palaillessani lähes 500 kilometrin matkaa ajellessani - tällä kertaa toivottavasti ilman nopeusrajoitussakkoa - ajattelen koko ajan palaavani taas Suomen Keskustaan.

Rautavaaralla pääsi nyt läpi 4 ylioppilasta.
        Että pieni on lukio siellä. Ja pieni väkimääräkin kunnassa.

• uutisissasta.bongattu kirjoitti:

Rautavaaralla pääsi nyt läpi 4 ylioppilasta.
        Että pieni on lukio siellä. Ja pieni väkimääräkin kunnassa.

Minäkin katsoin sen uutisen ja ihmettelin, miten noin pieniä lukioita voi ollakaan ja että Rautavaaralla vieläpä halutaan jatkaa sen toimintaa. Toki opiskelumenestys on noin pienissä luokissa hyvä ja sama opettajakunta opettaa lukiossa kuin peruskoulussakin.

• kapi_ kirjoitti:

Loogisesti ajateltuna sitten SDP:kin joutuisi muutamaan nimensä. Eihän se ole demokraattinen puolue vaan SAK:n rahoittama ja johtama puolue.

Minäkin katsoin sen uutisen ja ihmettelin, miten noin pieniä lukioita voi ollakaan ja että Rautavaaralla vieläpä halutaan jatkaa sen toimintaa. Toki opiskelumenestys on noin pienissä luokissa hyvä ja sama opettajakunta opettaa lukiossa kuin peruskoulussakin.

Huomasin minäkin uutisen, ja myös sen, että lukio nousi noiden neljän ylioppilaan keskiarvolla Suomen lukioiden kärkipäähän. Ei toki kymmenen parhaan joukkoon, sillä nehän olivat kaikki tältä pääkaupunkiseudulta.

Ajatella - Rautavaarallakin on lukio, on ollut jo melko kauankin. Mutta minun lapsuudessani ei ollut edes keskikoulua, lähin sellainen oli Nilsiässä, Rautavaaran kirkolta yli 50 km:n päässä, minun lapsuuskodistani lähes 70 km:n päässä.

Lähimmät lukiot olivat Nurmeksessa ja Iisalmessa, niihin matkaa rautavaaralaisilla oli 50-80 km. riippuen siitä, millä puolella laajaa pitäjää he asuivat.

Eipä sitten Rautavaaran silloisista lapsista ja nuorista päässyt korkeamman opin tielle muut kuin harvalukuisten "herrojen" lapset, joilla oli varaa kustantaa lastensa opiskelu vieraalla paikkakunnalla.

• kapi_ kirjoitti:

Huomasin minäkin uutisen, ja myös sen, että lukio nousi noiden neljän ylioppilaan keskiarvolla Suomen lukioiden kärkipäähän. Ei toki kymmenen parhaan joukkoon, sillä nehän olivat kaikki tältä pääkaupunkiseudulta.

Ajatella - Rautavaarallakin on lukio, on ollut jo melko kauankin. Mutta minun lapsuudessani ei ollut edes keskikoulua, lähin sellainen oli Nilsiässä, Rautavaaran kirkolta yli 50 km:n päässä, minun lapsuuskodistani lähes 70 km:n päässä.

Lähimmät lukiot olivat Nurmeksessa ja Iisalmessa, niihin matkaa rautavaaralaisilla oli 50-80 km. riippuen siitä, millä puolella laajaa pitäjää he asuivat.

Eipä sitten Rautavaaran silloisista lapsista ja nuorista päässyt korkeamman opin tielle muut kuin harvalukuisten "herrojen" lapset, joilla oli varaa kustantaa lastensa opiskelu vieraalla paikkakunnalla.

Lisään vielä, että lapsuudessani Rautavaaralla oli lähes 6000 asukasta ja koulutilanne oli se, jonka kerroin. Nyt siellä on enää vajaat 2000 asukasta ja on siis lukiokin.

Nyt siellä on myös koulukuljetukset niin, että joka puolelta laajaa pitäjää lapset ja nuoret kuljetetaan kouluun. Ei ollut niin minun lapsuudessani, vaan jalkaisin ja talvella hiihtäen minunkin täytyi kulkea kuuden kilometrin koulumatkani (monella koulussamme se oli pitempikin). Silloin kansakouluja oli tosin laajassa kunnassa muistaakseni 17, nyt siellä on kai vain kaksi peruskoulua, joihin siis oppilaat kuljetetaan.

• Luuletko
        kapi_ kirjoitti:

Lisään vielä, että lapsuudessani Rautavaaralla oli lähes 6000 asukasta ja koulutilanne oli se, jonka kerroin. Nyt siellä on enää vajaat 2000 asukasta ja on siis lukiokin.

Nyt siellä on myös koulukuljetukset niin, että joka puolelta laajaa pitäjää lapset ja nuoret kuljetetaan kouluun. Ei ollut niin minun lapsuudessani, vaan jalkaisin ja talvella hiihtäen minunkin täytyi kulkea kuuden kilometrin koulumatkani (monella koulussamme se oli pitempikin). Silloin kansakouluja oli tosin laajassa kunnassa muistaakseni 17, nyt siellä on kai vain kaksi peruskoulua, joihin siis oppilaat kuljetetaan.

että sinäkin olisit lukenut ylioppilaaksi jos rautavaaralla olisi silloin lukio ollut?

• Luuletko kirjoitti:

että sinäkin olisit lukenut ylioppilaaksi jos rautavaaralla olisi silloin lukio ollut?

En luule, vaan olen siitä varma. Aina olin luokkani priimus kansakoulussakin. Minut kasvattaneilla köyhillä isovanhemmillani olisi ollut kyllä varaa kustantaa minulle linja-autoliput, joita olisin 14 km:n koulumatkaan tarvinnut. Linja-autoja silloin kulki niin, että niillä olisin koulumatkani voinut aina taittaa. Tosin maantien varresta kotiini oli vielä neljän kilometrin kävelymatka. Nythän siellä ei enää linja-autoja juurikaan kulje.

Opiskelumahdollisuuksiani ajatellen kansakoulun opettajani sitten järjestivät minut tänne Helsinkiin, ja opiskelinhan minä aluksi, mutta eivät ne opinnot kouluihin johtaneet. Tietenkin minulla oli päiväopinnot estävä työ, ja sitten tuli muuta mielenkiintoista, etenkin ne stadin friidut! Ja olin kovin seikkailunhaluinenkin, josta johtuen tieni sitten johti mm. Lapin savotoille, mutta se olisi eri jutun aihe.

Hyvinhän minulla on sittenkin mennyt elämässäni, joten ei mitään aihetta katkeruuteen!

Nyt tämäkin aihe on puoleltani loppuun käsitelty.

• kapi_ kirjoitti:

Oli oikein sydäntä lämmittävää, kun noinkin pienellä paikalla annetaan lukion olla. Ilmeisesti sitten turhan etäällä olisi isompi lukio ?.
        Tai kunta vain halunnut lukion pitää ? Kun pelit sun vermeet siihen olemassa. Erittäin hienoa, että arvostetaan pienen kunnan lukiota näin.
        Nämä neljä ylioppilasta oli oikein salskeita kaikki. Ei sitä aina kustannus tehokkuutta kannata niin katsoa. En nyt moiti muitakaan, mutta koulutustaso ihan eriluokkaa, kun opetus on hyvin intensiivistä. Kun sattuu hyvät opettajat, ja siitä ei tule kuin hyviä oppilaita vain. Kyllä sen heistä huomasi.
        Maaseutu pitää asuttuna, se kokomaan etu, turha pakkautua yhteen koloon.Kolossa oppivat vain tavoille, mitä halliseva punavihreys tuo.
        "että annetaampa yhteiskunnan hoitaa meidätkin, mitä me yrittämään, ja opiskelemaan".

Suomi 100 vuotta, ja kyllä passasi näitä katsoa, ja ottaa vaikka esimerkiksi, miten laadukasta onkaan maaseudun koulutus.

• Osmium2

Minusta munakarva-au:n nimitys voitaisiin vaihtaa anusreunustaksi on papparaisella sen verran homon vinkeitä...

• Sonnimulkero

Muistuttaa jo kepun Rossia?

• MinunEhdotus

Tämän keskustelun aloittajana ja Suomen Reunusta- nimen kannattajana en voi kuin ylistää Kapin kykyä nähdä asiat oikealla ja rehellisellä tavalla tässä nimiasiassakin. Kohta varmaan itsekin hyväksyisin Suomen Keskustalle uudeksi nimeksi Suomen Reunustat, vaikka vieläkin Suomen Reunusta tuntuu ehdottamanani paremmalta.

• Reunustat on parempi, koska käsite sulkee sisäänsä koko Suomen.

• Kiitos, kiitos! Kun noin annat minulle tunnustusta, voin myöntyä siihen, että kepulle sopivin nimi olisi Suomen Reunusta. Teen tällaisen myönnytyksen huolimatta siitä, että kepun kannattaja mutta siitä huolimatta arvostamani pystyyn_kuollutkin näkyy perääntyneen tuolla ylempänä esittämästään näkemyksestään ja hyväksyisi nyt puolueen nimeksi Suomen Reunustat.

Sen ehdon kyllä asetan, että tämä pääkaupunkiseutu lähiympäristöineen, varsinainen Suomen keskusta, ei kuulu käsitteeseen Suomen reunusta. Kyllä niitä reunustoja silti riittää, lännessä, idässä ja pohjoisessa, joka laajana kokonaisuutenakin on Suomen reunustaa.

• vai.niin
        kapi_ kirjoitti:

Kiitos, kiitos! Kun noin annat minulle tunnustusta, voin myöntyä siihen, että kepulle sopivin nimi olisi Suomen Reunusta. Teen tällaisen myönnytyksen huolimatta siitä, että kepun kannattaja mutta siitä huolimatta arvostamani pystyyn_kuollutkin näkyy perääntyneen tuolla ylempänä esittämästään näkemyksestään ja hyväksyisi nyt puolueen nimeksi Suomen Reunustat.

Sen ehdon kyllä asetan, että tämä pääkaupunkiseutu lähiympäristöineen, varsinainen Suomen keskusta, ei kuulu käsitteeseen Suomen reunusta. Kyllä niitä reunustoja silti riittää, lännessä, idässä ja pohjoisessa, joka laajana kokonaisuutenakin on Suomen reunustaa.

Arvostat Pystyä. Sehän olet sinä. Kai M-karvaJohtajaa on uskottava;-))

• vai.niin kirjoitti:

Arvostat Pystyä. Sehän olet sinä. Kai M-karvaJohtajaa on uskottava;-))

En toki ole loukkaantunut siitä, että tuo kyseinen ”johtaja” minua on pystyyn_kuolleksi luullut. En ole loukkaantunut siitäkään, että hän on luullut minuksi hyvin monta muutakin, joista luuloista ei ole ollut aihetta ylpeyteen, mutta huvittavana olen sellaisen ottanut.

Mutta jos joku alkaisi luulla minua tuoksi ”johtajaksi”, silloin kyllä loukkaantuisin. En sentään halua tulla mielipuoleksi luulluksi.

Nyt saa riittää minun osuudekseni tälle avaukselle. Poikkeuksellisen tiiviisti olen nyt täällä ”päivystänytkin”, mutta kun sateinen päivä on muuttunut iltaa kohden oikein kauniiksi auringonpaisteiseksi täällä Suomen eteläisellä palmurannikolla, lähden nyt ulkoilemaan. Sitten meneekin myöhään katsoessani tv:sta ensimmäistä EU-matsia, jossa isäntämaa Ranska saa vastaansa Romanian. Ei siinä tosin pitäisi olla jännitettävää voittajasta, mutta mielenkiintoista on nähdä, esiintyykö Ranska jo sellaisena, että se voi viedä Euroopan mestaruuden, sillä ykkössuosikkinahan sitä näytään pidettävän.

• Komea.järvikin.siinä

https://www.fonecta.fi/kartat?lon=28.290686540699955&lat=63.46482163985165&z=10
      Pikkasen on syrjässä Rautavaara, kun katsoo matkoja esim Kajaani 100, Kuopio 100, Iisalmi 70.
      Hienoa kun on oma lukio, jostain syystä ei halukuutta kunnassa lukioon ole enempää. Kunan sivujen mukaan oppilaitten määrä on nousemassa, ja oliko myös asukaslukukin nuosusuhdanteessa.

• Nurmes siinä lähimpänä lukiopaikkakunnista näyttäisi olevan. Etäisyys 50 km, mikä ei ole kovin paha. Tuollaiselta etäisyydeltä monet kävivät lukiota ja ammattikoulua minun nuoruudessani.

Maaseutulukiot yleistyivät 1980-luvulla. Kysymys ei ollut maaseutupolitiikasta, vaan siitä, että kiinnostus lukion käymiseen kasvoi kasvamistaan, mistä syystä joka tapauksessa olisi pitänyt rakentaa uusia koulutiloja jonnekin.

Nurmes siinä lähimpänä lukiopaikkakunnista näyttäisi olevan. Etäisyys 50 km, mikä ei ole kovin paha. Tuollaiselta etäisyydeltä monet kävivät lukiota ja ammattikoulua minun nuoruudessani.

Maaseutulukiot yleistyivät 1980-luvulla. Kysymys ei ollut maaseutupolitiikasta, vaan siitä, että kiinnostus lukion käymiseen kasvoi kasvamistaan, mistä syystä joka tapauksessa olisi pitänyt rakentaa uusia koulutiloja jonnekin.

Nurmes on 50 km:n päässä Rautavaaran kirkonkylältä (minun lapsuudessani tosin oli 52 km:n päässä, sittemmin tietä on oikaistu). Mutta minun lapsuuskodistani oli Rautavaaran kirkonkylälle matkaa 18 km (14 km maantietä ja 4 km maantielle). Lapsuuskotini sijaitsi Rautavaaran luoteisella laidalla, kotimäkemme takana virtaava Tiilikanjoki oli rajajoki Varpaisjärven ja hieman pohjoisempana Sonkajärven kanssa.

Iisalmi taisi olla lapsuuskodistani jopa Nurmesta hieman lähempänä, vaikka sinnekin oli matkaa lähes 70 km. Samanlainen matka maanteitse olisi ollut myös Nilsiään, jossa ne muutamat onnekkaammat rautavaaralaiset nuoret keskikoulunsa kävivät. Ihan muutama heistä pääsi jatkamaan lukiossa Kuopiossa.

Useimmille, lähes kaikille Rautavaaran nuorille keskikoulukin oli mahdottomuus. Niin minullekin. Päivittäiset koulumatkat eivät millään olisi onnistuneet kotoa käsin, vaan olisi tarvinnut hankkia ”kortteeri” koulupaikkakunnalta. Ei sellaista ainakaan minulle kukaan olisi voinut kustantaa.

• Tasa-arvoista
        kapi_ kirjoitti:

Nurmes on 50 km:n päässä Rautavaaran kirkonkylältä (minun lapsuudessani tosin oli 52 km:n päässä, sittemmin tietä on oikaistu). Mutta minun lapsuuskodistani oli Rautavaaran kirkonkylälle matkaa 18 km (14 km maantietä ja 4 km maantielle). Lapsuuskotini sijaitsi Rautavaaran luoteisella laidalla, kotimäkemme takana virtaava Tiilikanjoki oli rajajoki Varpaisjärven ja hieman pohjoisempana Sonkajärven kanssa.

Iisalmi taisi olla lapsuuskodistani jopa Nurmesta hieman lähempänä, vaikka sinnekin oli matkaa lähes 70 km. Samanlainen matka maanteitse olisi ollut myös Nilsiään, jossa ne muutamat onnekkaammat rautavaaralaiset nuoret keskikoulunsa kävivät. Ihan muutama heistä pääsi jatkamaan lukiossa Kuopiossa.

Useimmille, lähes kaikille Rautavaaran nuorille keskikoulukin oli mahdottomuus. Niin minullekin. Päivittäiset koulumatkat eivät millään olisi onnistuneet kotoa käsin, vaan olisi tarvinnut hankkia ”kortteeri” koulupaikkakunnalta. Ei sellaista ainakaan minulle kukaan olisi voinut kustantaa.

Keskustan viisasta politiikkaa, kun mahdollistaa lukion noinkin pienelle paikkakunnalle.

• OpeOulusta
        kapi_ kirjoitti:

Niin ja eihän heikkolahjaisuutesi olisi keskikoulua mahdollistanut.
        Muistaakseni valehtelit keskikoulun käyneesi aikuisiällä Helsingissä, vaikka totuus oli. että kävit muutaman luokan kansakoulua Rautavaaralla.

• OpeOulusta

Ei kapin lahjoilla olisi lukiota käyty, vaikka olisi syntynyt lukiossa.
      Kyllä karjakon äpärän älynlahjat ovat niin vähäiset, että hyvä kun rottakoulun pystyi lusimaan.

• Su-Re

Joka tapauksessa Kapilla on älliä ja silmää myös Keupun / Suren nimiasiassa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minkä ikäistä ikävöit?

Minkä ikäinen hän on ja mitä hän sinulle merkitsee/merkitsi?
      Ikävä
      87
      1847
    2. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      403
      1839
    3. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

Olet järkyttävä.
      Ikävä
      99
      1766
    4. Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan

Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam
      Kotimaiset julkkisjuorut
      379
      1763
    5. Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin

Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀
      Haapavesi
      51
      1374
    6. Aika pieni se on

Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht
      Haapavesi
      54
      1355
    7. Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin

Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆
      Maailman menoa
      297
      1211
    8. Sinun ja kaipaamasi törmääminen

Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?
      Ikävä
      97
      1076
    9. Kiitos siitä

Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak
      Ikävä
      50
      1017
    10. vinkki miehille

Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli
      Ikävä
      168
      1008
    Aihe