Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Maanantaista se viikko taas alkaa, Viivi juhlii nimipäiväänsä, onnea!
    Vappu ohi, kotona hyvin sujui, ei paljonkaan tavallisesta pyhästä eronnut, en lähtenyt edes vakaumuksensa edestä kaatuneiden haudalla, melkein aina siellä olen ollut laulamassa.
    Kai tämä alkaa sitä irtautumisen aikaa olla, ajatuksissa kuitenkin elää nuo menneet.
    Nuokaan sen ajan tapahtumat ei saa ihmisiä sotia ja tuhoja lopettamaan, aina jossakin toinen toistaan vastaan sotaa käydään ja vakavalta nuo uhittelut Suomen kohdalla myös tuntuu.
    Pihakeinut näkyi väkeä vetävän täälläkin ja luulen aika hiljaisen oloisesta kaupungista, että mökeillä ihmiset olivat, olihan tosi kauniita päiviä ja jatkuu yhä.
    Minäkin pidän sitruunasta, sen happamuus on hyvä, kai sitä tykkää siitä mikä hyvältä tuntuu ja sitä elimistökin kaiketi kaipaa.
    Hyvä, että selvisit ilman tuota ikävää olo tilaa ynnämuu, mikä joskus illan istujaisissa tavoittaa, saa jopa tekemään päätöksiä, ei koskaan enää;)
    Työpäiväksi sitten meni hurskaisen vappupäivä, no mikäpä siinä, eläkeläisillä on sama olipa pyhä tai arki.
    Nuo harmit ne tuppaa noihin omenapuihin ja marjapensaisiin tulla ilman suojauksia.
    Muistan inhottavan kiusan mikä joka vuosi uusi, oli karviaispensaan syövä otus ei kauan mennyt, kun koko pensas oli lehdetön.
    Jos aikanaan huomasi niiden ilmestymisen saattoi onnistua ihan vaan pois keräämällä säästää pensaat, myrkkyjä en tykännyt laittaa.
    Taattua-Kahvipirttiä, toivon että tälläisenä pirtin henki pysyisi, kiva jos tykkäät;)
    Nyt ne pyykit sitten muoria odottaa;)
    Tänään menemme yhden kerholaisen kotiin, vietämme viimeisen käsityökerhon hänen luonaan.
    Mukava ilma sattui, mukava irrottautua tavallisesta menosta, uskon että kiva päivä tulee ja sitähän toivon teille toisillekin, kesä alkaa olla lähellä;)
  2. Huomenet ja oikein hyvää vappupäivää.
    Eilisen todella kauniin ja lämpimän päivän jälkeen pilvipoutaan on täällä meillä päivään heräilty.
    Pää ei ole kipeä ja olo melko mukava muutenkin, lämmintä on mittarissa kahdeksan astetta.
    Hyvin meni aatto ja samalla mallilla kai päiväkin menee, ei mitään rientoja, aina aiemmin on jotakin ohjelmaa ollut.
    Olipa mukava kuulla Klara sinusta, vai ulkomailla oleilet, ei sitä aina arvaa mihin kaikki aina katoaa.
    Olihan se hauskaa aikaa, kun silloin viestiteltiin, mitähän ellumarille kuuluu ja monelle muulle sen ajan kirjoittajille.
    Hauska olisi saada kaikki vielä pirtin lämpimään, tämä kutsuna kaikukoon;)
    Surkealta kuulostaa Lasikukkasen elämä, vai joko kohentui, kun kaljat jaksoit kuitenkin hakea ja juoda.
    Voin vakuuttaa, että elämä hymyilisi jos jättäisit nuo nautinto aineet, mutta jos näin menee, kun kerrot, kai hyvä niinkin;)
    Vielä tuo rollaattorikin katosi, kaikki pitää yhdelle ihmiselle sattuakin;)D
    Meriliillä ihanat ajat edessä, kun mökille pääset, kyllä sitä aina vieläkin vain ikävöin, mutta ei se aivan samaa olisi yksin siellä asustaa, kuitenkin kymmeniä kesiä yhdessä siellä asustettiin mieheni kanssa.
    Tuo suunniteltu Tallinnan matka on vähän sellainen innostus matka yhdistyksen puuha ihmisille, että vetäjiä riittäisi eri ryhmille.
    Todella toukokuun ensimmäinen päivä ja leivoset leikkiä lyö, viimeinen kevät kuukausi alussa, seuraava jo sitten kesää eletään.
    Nyt alkaa maata tonkiville puuhakkaat ajat, toivossa ollaan ja kaikkea multaan laitetaan, loppu onkin sitten Luojalta, lämmintä ja sadetta sopivassa suhteessa.
    Noita "yömyssy " tarpeita on kaapissa, mutta ei niitä tule koskaan otettua, yksin ei sekään tapa oikein onnistu, jos nyt ei paljon ole koskaan kavereidenkaan kanssa juhlittu.
    Olisihan tuolla pirtin nurkkakaapissa varasto, mistä Late on huolta pitänyt ja voin taata, että sieltä nauttiville ei pää kipeäksi tule;)
    Pyykin pesin minä myös eilen ja sainpa kuivaksi parvekkeella, minusta kai sitten pojat tykkää;)
    Miten lienee ynnämuu selvinnyt kotiin illallisilta menoiltaan, vai menikö pitkäksi;)
    Kai sitä tuota Savoa viäntää ihan tietämättään, vaikkakin on väljähtynyttä, ei noin selkeänä tule, kuin Ruiskukalta, mutta varmasti sinne etelään tai muualle maata mentäessä erottuu murre.
    Nyt toivotan iloista vappumieltä vielä täksikin päiväksi ja huomenna sitten taas arkeen.
  3. Hyvää Vapun aaton aamua, pilvisenä, mutta ei kuitenkaan sada, eilen tuli vettä koko päivän.
    Nyt luultavasti routa on lähtenyt, kun on öisinkin lämmintä, jäistäkin alkaa muisto olla.
    Tytär seilasi jäähileiden seassa eilen mökille, sinne vaan on pakko päästä heti kun vaan suinkin pääsee.
    Minä tässä myös aloittelen noiden pölyjen keräämisiä,, kumma miten sitä vaan kertyy.
    Aatto menee tässä niin kuin muutkin päivät, sauna taitaa olla se kohokohta.
    Miksihän ei tunnu haluja mihinkään, mutta eiköhän hyvin näinkin mene.
    Lappiin on aikomus sitten ruskan aikaan mennä, mutta sinne on monen miehen ikä, ehtii muuttua suunnitelmat.
    Tallinnaan myös aikomus toukokuun lopulla, saapa senkin nyt nähdä, kunnostakin riippuu.
    Aamusta on tuo kunto korkeimmillaan, iltapäivällä jo uupumus tavoittaa.
    Kalan hinnat on aika tavalla noussut, silakka file pisti silmään, 2 euroa kilo hinta noussut.
    Niin myös muikkujen hinta, taitaa saanti olla huonompaa tällä hetkellä.
    Pitkä tämä ketju alkaa olla, mutta yritetään se 200 viestiä tavoittaa, minulla ei toimi nuo end ja home nappulat, korjauksen myötä toimiminen lakkasi.
    Yritän tuosta sivusta olevasta palkista vetää alas, hieman nopeampaa.
    Jaksa nyt vähän aikaa KuollutjaKuopattu, kiva kun heti apuja tarjotaan;)
    Hauskaa vappua myös sinne Valkeakosken suuntaa, kiva kuulla taidokasta Savon murretta pitkästä aikaa.
    Hiljaiselta näyttää kaupunki, on juhlimiset taidettu alkaa jo eilen illalla ja nyt väsyttää.
    Katsotaan miten päivä etenee, tiedä vaikka vappu tunnelma tästä tarttuu, vaikka epäilen, että saunan jättäisin käymättä;)
    Oikein iloista vappua teille kaikille, toivotaan auringon joka puolella iloon yhtyvän.
  4. Huomenta, ohut harmaa peittää taivaan ja siinä ja siinä sataakinko?
    Lämmintä kymmenen astetta ja se on jo kesän alun tuntua.
    Minulle taitaa käydä nyt samoin, mistä Merilii kerroit, olen ostanut siemeniä, taimia ja nyt joudun ehkä ostamaan valmiit kukat.
    Vähän harmittaa, kun tilasin taimia ja nyt ne yksi kerrallaan kuolee, missä vika?
    Haaveilin krassiköynnöksestä ja miljoonakellojen loistokkuudesta, nyt ehkä tuplat joudun maksamaan.
    Maanviljelyksen kerrotaan olevan Luojan armosta, niin kai sitten minunkin yritykset siihen sortuu.
    Rahalla saa ja hevosella pääsee on sanonta, kyllä ne pihat upeiksi tekevät, kun vähän aikaa ammatti ihmiset koneineen ja taitoineen touhuavat.
    Aika outoja nimityksiä samoille asioille eri murteissa löytyy, ei sen edemmäksi tarvitse meiltä mennä kuin Jyväskylän seudulle, ohrarieska on ohraleipä, eivät pannurieskaa olleet kuulleetkaan.
    Meille savolaisille ohrarieska on herkkua silloin tällöin, hyvää on myös ohraleipä.
    Kylvämistä se siementen laitto maahan on, taimet istutetaan.
    Lähikaupassa ei ole kuin kukkamultaa, luulisi sen kelpaavan kukan siemenillekin, mutta eipä taida kelvata.
    Noin se oli silloin, kun äidit kasveja viljeli, kuten Kristiina muistit ja satoa tuli kaikesta.
    Muistan vahvat tomaatit liiterin seinän vieressä, täynnä punaisia tomaatti terttuja.
    Onko maan läheisyys kadonnut, eikö enää osata ymmärtää kasvun aikaan saantia, rakkautta ainakin saavat, joka päivä ruukkuja tuijotan, vai siitäkö peräti loukkaantuvat;)
    Aurinkoa en koskaan ole vältellyt, en liioin suojautunut, lapsena päivät pitkät auringossa telmittiin, kai se otsonikerros on niin paljon ohentunut, että nyt vaaraksi aurinkokin on tullut.
    Paljon ihosyöpää tämän päivän ihmiset sairastaa, kuten kaikkia syöpä sairauksia muutenkin, pelottava sairaus.
    Päivä hyvällä alulla, tästäpä jatkan, tulkaa turisemaan;)
  5. Huomenta, pilviseltä tuo ulkoilma näyttää, mutta ei onneksi sada, suunnitelma olisi pestä tuo parveke vappu kuntoon.
    Sen verran vappua juhlistan, taitaa jäädä minulle sauna ainoaksi juhlaksi.
    Nuorna ollessa se oli toisin, yleensä teaterilaiset olivat juhlivaa sakkia ja siellä mukana pyörin, toki vappupäivänä torille mentiin kuuntelemaan juhla puheita.
    Marssimassa en ole ollut ja jo kymmeniä vuosia siitä onkin, kun on marssittu, noista marsseista on jäänyt mieleen baariapulaisen tokaisu, katsotaan, kun työläiset marssii.
    Taisi olla sitä aikaa, kun baariapulainenkin kuului kastin yläpäähän?
    Vai sellainen helppo Heikki siellä sini-sirkulla isännöi, mutta voipa asiat hoitua, kun oikea piälysmies puuhaan on saatu;)
    Homejuusto on hyvää, tuota ruotsalaisten herkkua en ole haistanut, en maistanut, ei kyllä mieli sitä kaipaa.
    Telkkarista puhuttaissa, meillä tehtiin muutoksia antenni hommiin ja nyt piti viritellä kanavat itse ja eihän se minulla tietenkään täysin onnistunut, kahdeksan kanavaa näkyy, loput vaan etsivät tietoja.
    Miksihän kaikkea pitää aina ja aina parannella, tuottaa tuskaa tämmöselle mummolle joka ei mitään osaa.
    Automaattisesti piti kanavat löytyä, mutta jokin meni vikaan.
    Ostinpa rasian perunasalaattia ja punajuuri salaatin myös, nakkeja paketti, sillä mennään vappu, no tein sitä raparperimehua, aika voimakas makuista on, mutta kyllä sitä juo.
    Minkähän laista olisikaan, jos lorauttaisi jotakin vielä vahvempaa sekaan, enpä viitsi kokeilla.
    Räkittämisestä meilläkin puhutaan, kun aurinko oikein helottaa.
    Täällä päin prismat palaavat entisiin aukiolo aikoihin ja luulisi tuon riittävän ostajille, kuka sitä nyt yöllä ostoksilla tarvitsee olla.
    Tiukille on myyjät laitettu kaupoissa, vähennyksiä tehty ja arpavoitto melkein on jos myyjän hyllyjen välistä löytää ja kassoillakin melkein aina jonotusta tulee.
    Minulle kyllä riittää nykyiset aukiolot, usein heti aamusta kaupalla käyn, ja korkeintaan kaksi kertaa viikossa.
    Kyllä se pensseli kädessä pysyy kaikilla ja rohkeutta omaavat saavat tuloksia aikaan, ei sitä aina tiedä mitä kykyjä onkaan itse kullakin, no minä olen kokeillut yhtä ja toista, millään alueella en huippuja ole aikaan saanut.
    Radio minullakin aina auki, tanssahtelut on jääneet, mutta aika paljon asiaa sieltä kuitenkin tulee, auttaa pysymään ajan tasalla.
    Nyt näyttää siltä, että ei sadetta tule ja näin aloitan urakkani parvekkeen kanssa, mukavaa päivää ihmiset;)
  6. Huomenta, tänä aamuna tuulisesta ja sateisesta Savosta, suomenliput tangoissa saa kyytiä, veteraanipäivää liput juhlistaa.
    Yli kymmenen astetta lämmintä yölläkin, kyllä nyt kasvu vauhtiin pääsee, lopettaisi jo sateen, pellot kuivaisivat, pääsi isännät koneineen laittamaan siemeniä maahan.
    Minä laitoin uudet kurkun siemenet multaan, aiemmin laitetut kaikki kymmenen kuolivat, siemenissäkö vai laittajassa vika?
    Ei oikein kukoista nyt taimi viljelmät, mitähän nuo kaupan mullat oikein sisältääkään?
    Simaa en itse tehnyt, karviaismarja mehua kylläkin ja tuolla odottaa pullotusta, aika voimakkaan makuista, ehkä joudun laimentamaan.
    Pirtin sima hommasta en tiedä, taitaa tuo nurkkakaappi olla niin hyvin varustettu, että ostamalla jonkun hapokkaan juoman saa sekoiteltua mieleistään;)
    Tuo suunnitelmien teko pitäisi varovaisesti tehdä, joskus joutuu ylittämään omat taito ja voimavarat, ja sittenkin vaan "susia" saa aikaan.
    Minulla on seinät täynnä niitä susia, mutta siinäpä katson ja häpeilen.
    Joskus on käynyt ajatus, että otan jonkun alas ja yritän korjata, mutta eipä siihenkään ole uskallusta riittänyt.
    Monenmoisella ahertamisella niitä ulkomaa matkan rahoituksia tekevät, marjojen, sienien ja jopa pullojen keruulla on jokunen ulkomaan matka onnistunut yrittelijöiltä.
    Vesijuoksu olisi minulle sopivaa uimahalli harrastusta, mutta enpä saa itseäni sitäkään tekemään, iho ei oikein tykkää siitä uimahalli vedestä, uintia en voi toteuttaa, niska siinä esteenä.
    Olen laittanut joskus noita mukuloita multaan mökillä, mutta ei oikein kunnon kukkaa jaksaneet tehdä.
    Laulamaan ei tänään mennä, laulun vetäjä matkoilla, vaikka kyllä harjoittelua tarvitaan, jos mieli jotenkin onnistua sitten siellä piirin kuoro konsertissa.
    Kaupalle ei tarvitse lähteä koko viikolla, tein eilen ostokset tulevaa vappuakin varten.
    Eipä sitä mitään kummaa viitsi suunnitellakaan, eiköhän tuo vappukin mene jo entisiä muistellen.
    Tänään saatan kulkea ikkunasta ikkunaan, jos en nyt jotakin mielekästä keksi, kaikille Merjoille onnittelut ja myös veteraaneille;)
  7. Huomenta pilviseen ja kolmen asteen lämpötilaan valkenevaan tiistai päivään.
    Orava kipitti tien yli, päivä on alkanut silläkin.
    On ihan aistittavana, että kohta alkaa vihreys esiin tulla, muutama lämmin yö ja päivä, sitten räjähtää, varmasti järvetkin lähipäivinä vapautuu jääpeitteistään.
    Lämmintä, sitähän on luvassa, saapa nähdä saadaanko lämmin ja kaunis vappu sää.
    Simakin olisi tehtävä jos sitä aikoo nautiskella, minä taidankin tehdä juoman raparperistä, jostakin sellaisen ohjeen luin ja kun on noita raparpereja pakkasessa on niitä tuhottava kohta uudet joutuu.
    Onhan se niin, että niillä kymmenillä elellään, että aina vaan harvenee ikäryhmät, lehdestä tulee aina katsottua, kenen vuoro se on ollut.
    Sairauksista kertominen se aika monilla on päälimäinen asia, kun tavataan, niin itsellänikin.
    Vaikka varsinaista sairautta en vielä omaksi tunne, niin aina sitä valittamisen aihetta löytyy.
    Eilen seisoin aika pitkän rupeaman ja ei ollut tukipohjallisia kengissä, sittenpä illalla oli ylen vaikeaa kävellä.
    Lehdestä senkin sain tietää, että Naapuripelistä voitto tuli paikkakunnalleni, ei kovin moni täällä sitä peliä pelaa, kun sivuvoitot kauemmaksi meni, tuhat euroa saivat hekin.
    Olisi ollut nyt oltava pelissä mukana, en ole koskaan sitä pelannut, lotto ja jokeri, voittoja ei heru.
    Vähiin menee lumikasat ennen kuin kokonaan sulavat, ei näy enää minkäänlaista jää tai lumikasaa lähiympäristössä.
    Eipä tässä tämän kummempia, aloitellaan tätä Teresan päivää, onnea vaan nimen omaaville ja meille kaikille antoisaa päivää.
  8. Räntäsateesta huomenet, lämpöä pari astetta, ei kerry lumisohjoa maahan, vesilammikoiksi muuttuu.
    Eipä eilen illalla olisi millään jaksanut uskoa miten sää muuttui, oli niin kirkas taivas vielä nukkumaan mennessä.
    Tämä päivä ratkaiseva vanhan tiedon mukaan minkälainen kesä tulee, no pakkasta ei ollut, joten ei kai kylmä ainakaan.
    Tuon unen saannin kanssa ei minulla onneksi ongelmia, kun hyvän asennon löydän, nukku-matti vie mennessään.
    Joskus olen yön valvonut ja se oli todella pitkä ja ikävän tuntuinen.
    Kuuntelin jostakin, että lintuja voi syöttää koko vuoden, mutta se harmi on, että eivät sitten osaa löytää ruokaa luonnosta ja arveli tämä kertoja, että tulee kalliiksikin tämä ruuassa pito.
    Sään mukaan sitä ruokintaa on hyvä jatkaa, varmasti linnut kiittelevät anteliaisuuttasi hurskainen.
    Yhden kerran olen unipillerin ottanut, olin poikaani hakemassa sairaalassa ja silloin ei uni ollut tullakseen, ei se pilleri sitä myöskään tuonut.
    Oliko olotila niin onnellinen, että unta en tarvinnut.
    Ei tulisi mitään asumisesta kuudennessa kerroksessa ilman hissiä, nyt vintille meno jo jalat heikoiksi tekee ja vain neljä kerrosta joudun kiipeämään.
    Kyllähän se hyvä kunnon hoito olisi, sen tiedän, mutta mukavuuden halu voittaa ja kunnon hoito unohtuu.
    Nuo niskajäykkyydet myös tiedän, ei auta kovin kauaa katsella pää kallellaan, kun kipu tulee, no sitten yritän virutella ja venytellä, muutan asentoa ja vielä on onnistunut, en lääkäriin ole tarvinnut mennä.
    Kyllähän nuo kipupisteet kasvavat päivä päivältä, milloin missäkin kipua tuntuu, nyt oikea kylkeni on kipeä, entisiin olotiloihin ajattelen, että ohi menee tämäkin kipu.
    Taisin puhua suolakalasta, tarkoitin kyllä, että kaikki kala hyvän suolan tarvitsee, mieluummin hieman yli suolainen, kuin tuima.
    Olen muorin kanssa samaa mieltä, kyllä se kesä tulee, kun aika sille tulee, lämmin tai kylmä, erilainen ainakin kuin tammikuu.
    Sitä odottamaan ja käsitöiden pariin lähtö.
    Paistan pannukakun kahvin kanssa, tuonpa halukkaille pirttiinkin, se on harvakseltaan hyvää syötävää.
    Rupesiko mieli tekemään, no sehän onkin helppo tehtävä, tekipä miten vaan "pannukakku" siitä tulee, päivän jatkoja;)
  9. Sunnuntai aamun rauhaa,
    Kauniina päivä alkanut, nollan tietämillä yö mentiin, nyt varmaan muutaman asteen nousee.
    Ensi viikolla ainakin tänne meidän kulmille lämpimämpää lupailivat, kaakosta sitä tulee.
    Nuo kaikenlaiset vero ym. asiat joka päivä vaan lisääntyvät, uusia paljastuksia ilmenee, mutta tuskin on kuin jäävuoren huippu nämä paljastukset.
    Keinot on monet millä omaisuuttaan voi rahakkaat suojella, hyvä kuitenkin, että jotakin läpinäkyvyyttä ilmenee.
    Kyllä nämä monelta suunnalta tulevat epäilyt ovat aiheellisia, mutta toinen toistaan suojelevat, tähän kaiketi jää kansan keinot. Maksumiehiä/naisia on oltu ja luulen että aina näin tulee aina olemaan.
    Muorin mielipiteeseen yhdyn, "jäkätystä" viisaiden (muka) suusta, sitä se TV nykyään paljon syöttää.
    Tuo siivouksen aikaan saaminen ja sen jälkeinen olotila on todella mukava, kannattaa vaikka kukkakimppu ostaa sitä juhlistamaan.
    Todistin taas itselleni miten imurin tehokkuus on yli arvostettu, imuroin ja sitten sellaisella pölyä keräävällä liinalla vielä moppasin ja pölyä liinan pinta kummasti keräsi.
    Imurini pitäisi olla oikein tehokas, oli ainakin hinnakas.
    Eihän sitä pölyä pois saa millään, mutta uskoni vaan lisääntyy siitä, että kostealla pyyhkiminen parantaa tulosta.
    Tuo silakka on meillä päin hieman hyljeksitty ollut, mutta nyt hinta on arvoa nostanut ja harvempi saatavuus.
    Kyllä kaikki kala paikkaansa puolustaa, kun vaan suola ja maustaminen onnistuu.
    Tilli taitaa olla suolakalan paras mauste, kala ei juurikaan mausteita tarvitse, kun suolaus vaan on oikeissa lukemissa.
    Tuima kala on ötläkkä.
    Toivoisi todella, että Marja-Liisa tietojaan ja taitojaan pirttiin kertoilisi, mutta ymmärrän sen, että aika ei noin kiireisellä ihmiselle joka paikkaan riitä, vaikka paljon ehtiikin.
    Kyllä tuo auttamisen halu saisi levitä myös heidän piiriin, joilla annettavaa riittää, mutta vanha sanonta, hyvä antaa vähästäkin, paha ei paljostakaan, pitää paikkansa.
    Niinhän sitä pitäisi olla ja uskoa, että maailmaan tullut pieni ihminen ei eväkseen saisi eriarvoisuutta, mutta näin vaan on, kultalusikka jo syntyessä on toisen käteen asettaa.
    Tällekään asialle ei mitään mahdeta, näin on osannut jotkut asian järjestää jo aikojen alussa.
    Hurskainen, ne asennot vaan muodostuvat, kun virkkaa ja neuloo ja itseäni saan syyttää näistä kipuiluista, pitäisi jättää nuo käsityöt, mutta mitäs sitä sitten tekisi ? ;)
    Kestän kivun, huilaan välillä ja taas puikot käteen, joku on sanonut että vaiva paranee sillä millä on tullutkin, ei taida ihan kaikkeen päteä.
    Kauniina tuo sää jatkuu, taivas kirkas, pilvetön, nyt on mukava pyhää viettää, onko teillä yhtä kaunista muualla suomessa?
    Toivon näin olevan ja olipa miten tahansa, hyvää ja leppoisaa sunnuntaita.
  10. Lauantaiaamua, pienellä pakkasella päivän aloitamme ja hieman on luntakin nurmikolla muistuttamassa, että voi kylmääkin tulla.
    Vapun aattoa jo viikon päästä vietämme, jospa siitä sitten kesä alkaisi.
    Nuo laihduttamiset vaatii tiukkaa luonnetta, aina pitäisi seurata mitä ja miten paljon suuhunsa laittaa ja kun ruoka maistuu, siinäpä sitä ollaan.
    Liikkuminen käy vaikeaksi, osin juuri paino syypää, mutta ikäkin jo rajoja laittaa, varsinkin kun se liikkuminen ei milloinkaan suurin harrastus ole ollut.
    Valitin lääkärille painon noususta, hän kysyi, että ruokako maistuu, totesin myöntävästi ja hän sanoi sitten vaan syö, kai ne jo tälle iälle sallivat ruuan aiheuttaman mielihyvän;)
    Harmillista se on aina vaan samoja lukuja vaa`asta katsoa.
    Jopas köpelösti hurskaiselle kävi, se home juusto taisi olla tosi homeinen;)
    Minun käsivarsi myös kipuilee, onkohan myötätunnosta hurskaisen käden kunnon huonoudesta minulle myös tarttunut tämä vaiva;)
    Liian innokas pyykkäri myös meinasi vahinkoa saada aikaan, mutta hyvä ettei niin käynyt.
    Taitaa se muovitus korttien päällä olla aika vahva, kestää pyykkikoneessakin.
    Eihän nämä pirtin olemassa olo kustannukset päätä huimaa, joskus vaan käy mielessä, että jokohan tämä riittää, mutta niinhän olen lupaillut, että jos yksikin kirjoittaja viestin laittaa, pirtti hengissä pysyy;)
    Voihan se loppua minun tahdosta riippumatta, kun aika täyteen tulee.
    Minä käyn lukemassa facebookissa päivittäin, mutta en juurikaan mihinkään kantaa ota, menee aikaa sielläkin liian kanssa, tulee käsityö malleja katseltua, ideoita etsin.
    Sama Marja-Liisa siellä kirjoittaa, hyvät aamut toivottelee kukkasten kera ja joskus niitä taidokkaita töitäänkin esiin tuo.
    Olen käynyt hänen luonaan ja voin todeta, että noin on mitä kuvista näkyy ja ihmettelen jatkuvasti hänen taitojaan ja voimiaan.
    Noista pirtin hyödyllisyyksistä vielä, aina täällä oppii jotakin uutta monenkin asian suhteen, tuli mieleen miten hyviä tomaati silakkarullia voikin tuosta silakasta laittaa.
    Meillä aina jouluruokailuun kuuluu nämä silakkarullat ja voi miten onkaan hyvää kala tarjontaa.
    Voisi se onnistua muikuistakin, ahvenistakin, pitäisi vaan kauemmin uunissa pitää, ahvenessa ruodot kovia.
    Miksi muori sitä kuuta vahdit, rupea nukkumaan, minä en tiedä kuun olemassa olosta mitään, totta kun puhutaan, toisille sekin taitaa riesa olla.
    Äijän nilkat tohjona sinulle sanon, että miksi harmittelet painoasi, elämä voi olla mukavaa, vaikka ei niin hoikkia ollakaan, minä en uskalla mitään noita laihdutus lääkkeitä kokeilla, kun ei tiedä mitä muuta saattavat aiheuttaa.
    Nyt kohentamaan huushollia ja viikon ruokien valmistuksen kimppuun, syödä sitä kumminkin pitää ja sitä huonoa omaatuntoa sitten on jaksettava kantaa, mutta onnea päiväänne.
  11. Huomenet, kylmä yö, aamulla mittarissa vain kaksi astetta ja näinpä minä lumihiutaleita lentelevät aivan kuten Puskasuleimakin.
    Ei maanpeitoksi asti ainakaan vielä tullut, mutta luvassa on.
    Hyvähän se olisi, että kaikki lumeksi aikova nyt alas tulisi ja pääsimme oikeat kevään merkit luonnossa näkemään.
    Kuulin vanhan kansan ennusteiden mukaan, jos ukkonen jyrisee ennen vappua, tulee kylmä kesä ja nyt se on näin tapahtunut, pankaapa mieleen.
    Kaunis sateenkaari oli meillä täällä muutama päivä sitten ja taivaalla ilme vaihtui tiheään, aurinkoa ja tummaa taivasta, jopa aivan henkeä väliin salpasi.
    Joskus tulee halu ottaa maalit esiin ja yrittää jäljentää, mutta sitten halut katoaa, kun tietää että se epäonnistumisen vaara on suuri.
    Noita pomppulan pyörimisiä minulla myös Merilii ja sitten taas kirjoitus katoaa, aina silloin kun olen viimeisiä rivejä kirjoittamassa, kai se on joku merkki, että nyt lopeta;)
    Meillä yhtiökokous ei vielä ole ollut, puheenjohtaja valittaa tilien joutumattomuutta, isännöinti on levinnyt niin laajalle, että tilitkin jossakin kauempana tutkitaan.
    Kunpa ei nyt suurempia muutoksia talossa tapahtuisi.
    Milloinkahan(ei kai koskaan) tämä Suomi24 olisi niin valmis, että kaikki toimisi kunnolla?
    Tuo googlettaminen olisi tiedon saannin suhteen hyvä konsti, mutta en jaksa ja mielestäni en ehdikään sitä selaamaan, mieluummin luen täältä teidän vastauksia eri asioihin;)
    Nyt pistän pisteen viestiini, että ei ehtisi ne "ammatimiehet"asialle.
    Hyvää ja toivorikasta päivää teille kaikille, kyllä se siitä iloksi muuttuu;)
    Miksihän nyt koko lauseen punakynällä merkkasi ja eikun jatkaa, kai se viesti olisi laitettava uusiksi, koneen mukaan, mutta enpä takerru.
  12. Hyvää huomenta, pilvinen aamu, mutta päivä se tänäänkin etenee, keskellä viikkoa mennään.
    Tänään on kulttuuri pläjäys menemme teatteriin katsomaan " Juokse ku hullu" arvostelut ristiriitaisia, mutta illallapa tiedän omat tuntemukset.
    Pienestä se ilo syttyy, minä kuulin ja näinkin ukko peipposen ja hyvä mieli tuli.
    Laulu niin helakasti kajahti.
    Minä olin myös syömättä kokeita ennen, kunnes kuulin, että ei tarvitse ollakaan tähän minulle tehtävään, kerran vuoteen nykyisin koe tehdään.
    Saisivat kyllä tehdä useammin, vuosi on pitkä aika näitä vaivoja ja niiden syntyä ajatellen.
    Minun kirjahyllystä löytyy Otavan kymenosainen (kaikilla se varmaan on)syytä olisi niitä vanhentuneitakin tietoja lukea, niin paljon on aukkoja tiedoissani.
    Samoin karttakirja olisi tutkittava, niin paljon on paikkoja ilmennyt, joiden olemassa olosta en ole kuullutkaan.
    Joskus tarjosin kaupan noita numeroituja, mutta eipä ostohalukkuutta ilmennyt, joten pölyyntykööt hyllyssä.
    Eilen kuulin kauneinta kotia etsiviltä, että kirjahyllyt on tulossa muotiin, joten siinäpä perikunnalle valmiina ihan mittava kirjasto.
    Jospa jättäisi vielä kirjat hyllyyn ja aloittaisi tämänkin päivän touhut, jotakin vielä ehtii ennen teatteriin lähtöä mukavaa päivää ystävät pirtissä.
  13. Huomenta, pilvipoutaa, ei kovin lämmintä kolme astetta mittarissa.
    Näillähän sitä mennään kesää kohti, lumet on hävinneet ja siivoaminen talven jäljeltä voimissaan.
    Eilen oli onnistunut juhlamme, väkeä tupa täynnä ja varmaan kaikki hyvillä mielin kotiin lähti.
    Juhlapuhuja kertoili miten mummon euro on 66 senttiä ja pienituloisia eläkeläisiä on luvattoman paljon.
    Kuitenkin eläke miljardeja ulkomaille sijoitetaan, niillä voisi pienellä euro määrällä kohottaa näitä pienempiä eläkkeitä, koskematta verotuloihin lainkaan.
    Eläkerahastot kasvavat tunnissa 40 000 euroa, nämä rahastot ovat viisikertaistuneet 20 vuodessa kysymyksessä on jättimäinen kansallisomaisuus, joka pääsääntöisesti ulkomaille sijoitetaan.
    Eläkkeen nostaminen toisi ostovoimaa ja näin lisäten työtä, myös verotuloja valtiolle ja kunnille.
    Ruotsissa eläkkeitä nostettiin viime vuonna 4,5 prosenttia.
    Jotakin olisi tehtävä.
    Noita arkisia hommia niitä aina vaan riittää, pyykinpesu yksi toistuva toimi, nykyisin kuitenkin hoituu helpolla, kun muistelee entisiä aikoja.
    Vaatteissakin jo itse siliäviä paljon, se silityskin helpompaa, mutta tehtävä nämä kuitenkin on joka päiväisen elämän kulussa.
    Kerran viikkoon pyörii minunkin pesukone.
    Jäin kuuntelemaan noita linnunlaulajien esityksiä sini-sirkun laittaman linkin kautta, kaikkea sitä täältä tietokoneelta löytyykin.
    Muistin, että minulla on yksi lintukirjasarjan osa täynnä lintujen laulua kasetilla, enpä vaan koskaan ole sitäkään joutanut kuuntelemaan
    Suomen linnut on neliosaisen kirjasarjan nimi, joskus sen olen kalliilla rahalla hankkinut, nyt sitten pölyttyy muiden sarjojen kanssa kirjahyllyssä.
    Tietokoneen yleistyttyä on kirjojen osuus romahtanut.
    Tänään laulellaan taas ja harjoitusta tulevaan yhteiskonserttiin mikä piirin järjestämänä Iisalmessa toteutetaan, mukava tapahtuma odotuksissa.
    Elämä on täydessä sykkeessä, kun ikkunasta katson, on tässä mukaan laittauduttava, onnistunutta päivää teille kaikille.
  14. Huomenta, sateinen aamu ja varmaan sitä riittää koko päiväksi, näin luvattu, koko viikko saattaa olla kolea ja sateinen.
    Routa kyllä maasta nyt pika vauhtia lähtee, kun ei yöpakkasia ole.
    Punarinta on minunkin lempi lintuni, se on hyvin seurallinen, muistan kun oli pilkottujen puiden pinousta useana päivänä, punarinta tuli kanssani työmaalle, siinä seuraili hommiani.
    Kaunis pirteä lintu.
    Jopa surullinen vahinko, siivoaminen hankalaa, kun multa löytää joka koloon ja jo silmuihin ylettäneet siemenet tuhoutuivat, vai saitko niitä takaisin multaan?
    Näitä vahinkoja sattuu aina vaan enenemissä määrin, kun kömpelyys lisääntyy.
    Älä sure, vielä ehdit laittaa uudet siemenetkin sini-sirkku.
    Eipä kottaraisia todella näy, eikö olisi jo aika ruveta sitä suojelemaan, Saimaan norpalla nyt hyvä kuuttien taso, suojelu tuonut tulosta.
    Kun nyt eivät vain verkkoihin joutuisi.
    Lasten leikit meidän nuoruudessa oli juuri tuollaisia, mitä Ramoona kerroit, ei kuviteltu olevankaan mitään kaupasta ostettua, mielikuvitus antoi vauhtia.
    Nyt alkaa tuntua, että lapsuutta ei nykyään olekaan, pieniä aikuisia pienestä lapsesta lähtien.
    Haurastaa kortisoni luustoakin, jos usein itä joutuu ottamaan, voimistelu olisi hyvä keino, säännöllinen joka aamuinen viruttelu minulla on auttanut, kun kipeytä ilmenee.
    Tietysti vaivat ovat erilaisia ja jos oikein tulehtunut n, ei liikuttaminen saata hyväksi olla.
    Kyllä nu polvet oireilee minulla, katselin saunassa miten kamalan paljon paksumpi olikaan oikea polveni, mutta yritän sillä vaan linkata, iltapäivästä on jo melkoisen kipeä, ei kylläkään pakota, liikkeessä vaan koskee.
    Särkylääkettä en ota, uskoni on vahva siitä, että liika lääkitys ei ole hyväksi, tottahan kipuun on otettava.
    Tähän kun lisää vielä nilkkojen vaivat, voi todeta, että aika raihnainen olen.
    On se kumma mien joka aamu pitää vaivoja valittaa, ei taida apua olla, mutta kai se on tätä elämän vaihetta, kun ei paljon muuta elämään mahdu;)
    Tänään kumminkin tapahtuu, kaikkien paikkakunnan eläkeläisten yhteinen juhla, laulamme oman osuutemme ohjelmasta, kahvittelu ennen juhlaa.
    Kerran vuoteen tämä tapahtuma on j on saanut kivasti yleisöä, kesällä on letunpaisto ja saunominen samalle eläkeläisporukalle.
    Viikko alkamassa, mahtuu siihen vielä teatterissa käynti ja sitten olemmekin loppuviikossa.
    Eletään kuitenkin päivä kerrallaan, näihin viisaisiin sanoihin päätän tämän viestin;)
  15. Kaunis sunnuntaiaamu, hieman on harsoa taivaalla, luntahan ne lupailivat.
    Kuuluu varmaan tähän vappusään odotuksiin, joskus muistan hyvinkin lämmintä ollut vapun aikoihin, mutta myös lumisen vapun muistan, lunta illalla nilkkaan asti.
    Olin ostanut kesäisen leningin illan rientoihin, ei oikein istunut sään kanssa.
    Vai jo on Neeassa saanut pihan siivouksen, sen urakan muistan hyvin, tykkäsin haravoida, kun sen jälkeen näki selkeästi työn tuloksen.
    Miten sitä yhdeksi päiväksi joskus urakoi liikaa hommia, kuten muorille oli sattunut, mutta kun vauhti päällä siinä ne menee.
    Minä olen puhunut silityksestä monta päivää, mutta aina vaan on laiskuus yllättänyt, tänään sen teen.
    Ärsyttää tuo pöly, tässä istuen musta tulostin on silmien alla ja aina vaan pölyisenä, vaikka eilen pyyhin.
    Niin paljon turhaa työtä.
    Kyllä olisi minullakin inventaarion paikka, on kaksi yläkomeroa täynnä jotakin, en tiedä mitä, mutta on niin hankalasti siivottavaa, kun tikkailla pitäisi kiivetä, sitä olen siirtänyt aina vaan.
    Ainakin siellä on äitini hauta adressit, tuskin jälkipolvi niitä haluaa, mutta mihin ne laitan, ei ole paikkaa polttaa.
    Paljon muutakin joutavaa, sota-ajan eläneenä, ei mitään voi kylmästi pois laittaa.
    Facebook vie luvattoman paljon minunkin aikaa.
    Meillä oli samat puuhat Laten kanssa, silakkapihvejä minäkin paistoin, olivat vaan euroa kalliimmat kilo mitä siellä.
    On niin hauras kala, ettei meinaa pannulta ehjänä saada.
    Nyt varmaan apua voit saada hurskainen, kun hoitoja menet ottamaan minulla tuolla lapojen välissä on kipu pisto, oikean käden puolella, yritän kovasti pyöritellä kättä, usein menee näin ohi.
    Kovasti on kipeä, jos ei mehulasikaan enää nouse, vaivat rasittaa pienikin vaiva kiusaa.
    Hiljaista on vielä kadulla, ihmiset nauttivat vapaa päivästä nukkuen pidempään, minulla tämä aamu rupeama sitä tehokkainta aikaa ja siksipä alan jotakin puuhailemaan.
    Uhkaavan näköisenä alkaa pilviä kerääntymään, tänään ei aurinkoa varmaan parvekkeella otetakaan, mutta meneepä se päivä ilmankin, mukava ajanvietto teille pirtissä kävijät.
  16. Huomenta, nyt toivottavasti saan kirjoituksen kunnialla tehtyä.
    Ihan omatoimisesti tämän korjasin, löysin palaute nimikkeen ja sitten alkoi kone korjaus hommiin.
    Monta tuntia siinä meni ja nyt sitten muutamia latauksia joudun etsimään, muuten toimii kuin salama.
    Jospa tämä nyt alkaisi olla kunnossa, kun en vaan taas vääriä latauksia ja muita sellaisia rupea höheltämään.
    Minulla on voimassa oleva Avast suoja, mutta sitäpä en saa esille, uutta asennusta vaativat, pitää kysellä viisaammilta.
    Päivä alkaa ainakin kauniina, hieman pilviharsoja näkyy, mutta taitavat painua itä suunnalle.
    Mistä niitä aina niitä järjestely hommiakin ynnämuulle kerääntyy, taidat muisteluja läpi käydä.
    Minä en uskalla valokuvia esimerkiksi ottaa esille, kun niitä juuttuu sitten katselemaan ja aika hurahtaa nopsaan.
    Sitä aikaa meillä pitäisi kyllä olla, mutta aina vaan tuntuu, että kesken loppuu.
    Pitää pesasta pyykki tänään ja sitä silitystä minullakin, nuo painetut tyynyliinat on silitettävä kiinni ja vähän muutakin kertynyt raudan tehtäväksi.
    Kyllä tuota muoria aina vaan hemmotellaan;)
    Ihana tuollaista matkaa on suunnitella, mistä kerroit Ramoona, ihana varmaan tulla sitten kotiin, erilaiseen kesään ja ennen kaikkea omaan sänkyyn;)
    Tuo häkä on vaarallinen, minä aina (sen harvan kerran) kun uunia olen lämmittänyt aivan mustakasi olen palamiset saattanut, kai siitä harakat sitten lämmintä saivat.
    Voi että, tuollako meinaat saada kätesi terveeksi hurskainen, usein pidät kättäsi väärässä asennossa, kun kipeäksi sen saat.
    Olen ollut huomaavinani, että vähän väliä joku paikka pahasta asennosta kipeytyy, mutta paraneekin kyllä ihan saman tien, voimistelu olisi myös hyvä lääke.
    Niin, se liikunta hyväksi se varmasti on, mutta kun jaksaa jotakin vaikka seisten tehdä pitemmän aikaa, ei enää liikkuminen meinaa sujua.
    Useamman tunnin tein noita tyynyliinoja, jopa jäykistyi jalat, ei siitä ulos mieli tehnyt.
    Pyörällä ajo on muisto vain.
    Tänään aion kyllä kaupalle mennä, alkaa jääkaappi tyhjyyttä valittaa.
    Niinhän se taivas kirkastui, aivan pilvetön on ja elämä siinä ohessa hymyksi muuttuu, ihana lauantai päivä, sitä nyt viettämään;)
  17. Kolmas kerta toden sanoo, tämä minun koneeni on aivan höperö, lennättää viestini taivaan tuuliin, kun valmiiksi saan.
    Ei taida sellaista seppää löytyä, joka tämän kuntoon laittaa.
    Kaunis päivä, viileä, mutta, ikkunasta katsoen tarkenee.
    Ynnämuun kanssa tuosta ajankäytöstä olen samoilla linjoilla, pitäisi kiireet jättää ja tehdä vain mielekkäät hommat, mutta minkäs voi luonteelleen, kun idea syntyy se on toteutettava ja niitähän syntyy.
    Pääkoppani on pahin orjuuttajani..
    Venlastiinassa on kirjallisuus menettänyt kyvyn, mutta pirtin ilo, saamme hänen huumorilla höystetyistä viesteistä nauttia.
    Voihan olla, että kirjojakin on syntynyt, mutta salaisuutena ne pitää.
    Naurulla voi monet asiat ohittaa ja palstallakin se pätee.
    Kaunis runo ja niin totuudellinen Merilii, jospa kaikilla tiensä alkupään aloittavilla olisi ne enkelit matkassaan, sillä jo tänne päähän tulleet tiedämme mitä vaaroja ja houkutuksia matkalle kertyy.
    Ihan kateeksi käy Ramoona sinua, kun siellä puutarhaasi pääset tonkimaan kasvua seuraamaan, uutta maahan laittamaan.
    Pöntöissäkin elämä kohta alkaa kukoistamaan ja siitä konsertit saat iloksesi, kiva seurata sitä touhua mitä pönttöjen suulla tapahtuu.
    Lähdetkö taas tulppaaneja katselemaan?
    Ei kai vaan hurskainen ole mennyt sitä pistorasiaa tonkimaan, kun ei eilen pirtissä piipahtanut.
    Nyt on pakko lopettaa, edellisten merkkien mukaan taas kohta lentoon lähtee, oikein aurinkoista päivää ja iloista mieltä kaikille.
  18. Pilvisenä alkaa tämä päivä, uusi päivä kumminkin ja väliin pitää pilvien ilmestyä, että auringolle oikea arvo osataan antaa.
    Sadetta joskus kaivataan ja tuuli taas homman hoitaa ja pilvet pois pyyhkii.
    Olipas tyhmästi aloitettu, mutta onneksi pirtissä tyhmyys sallitaan, kukaan ei pieniin puutu;)
    Toista on palstan joissakin ketjuissa, en oikein osaa sanoa leikkiäkö viestit ovat, vai ihanko tosissaan ilkeilevät, en aina tiedä mitä uskoisi.
    Olen huono arvuuttelemaan ja rivien välistä en osaa lukea, niin sanotusti rautalangasta on minulle taivuteltava.
    Toisille hyvin ikävästi kumminkin viestejä on tullut ja se on harmillista, tuohon ketjussakin mainittuun "Puutunpeliin" ajatuksiin yhdyn.
    Osani olen vuosien mittaan saanut minäkin, nyt vähän vähemmän, kai huomattu on, että sivuutan moiset viestit huomaamatta ja kukaan ei enää jaksa toistaa sitäkään minkälainen pirtti on ja miten tyhmästi täällä viestitellään, hyvä niin.
    Tuota hitautta olen minä myös olen kohdallani huomannut, mutta eipä nyt hirveä kiire mihinkään ole ja loppuun päästään täälläkin vauhdilla ynnämuu;)
    Hyvä että et sähköiskua saanut hurskainen, mitä pirtin kirjoituksiin tulee, hyviä on kaikki viestit mitä tänne tulee.
    Joku voi olla toista mieltä, mutta eipä me viedä kuin yhden ketjun tila ja kun huomaavat tyhjänpäiväiseksi, osaavat kiertää, sillä hyvä;)
    Mik.si, sinun kysymysmerkit jäivät mietityttämään, kerro nyt mitä tarkoitit, Meriliille kai merkkisi osoitit?
    Ystäviksi melkein on tultu Merilii ja viestisi on tietenkin tervetulleita pirtin ketjuun, mitä muualla tapahtuu, ei koske pirttiä.
    Hiljaisena aina nämä minun istunnot tässä koneella alkaa, mutta nytpä jo vilkasta ulkona on, samalla tapaa tässä liikennettä seuraan , kuin Venlastiinakin.
    Autoja, polkupyöriä, ihmisiä koirineen ja ilman, tässä näköala paikalla istuen näen, elämä sykkii ja siinä tunnen mukana olevani, vaikka vaan katsellen.
    Nyt aion ruveta tyynyliinoja painamaan, 20 kpl odottaa tätä toimen pidettä, eilen loput ompelin, siinä aika haastellinen työ, on kuin maalausta aloittaisi, lopputulos tiedossa vasta, kun silittämään pääsen.
    Värien sekoittaminenkin taitoa ja silmää tarvitsee, onko sitä, jää nähtäväksi;)
    Oikein mukavaa päivää teille toisillekin, loppuviikkoa kohti taas mennään;)