Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Lankalauantaiaamua, räntäsateista, kuinkas muuten;)
    Lämmintä kumminkin, nyt jo kaksi astetta ja siitä se päivän mittaan kohoaa, ehkä aurinkokin taivaalle tulee.
    Sitä se on ihmisen elämä, toivossa ollaan monen asian suhteen, hyvä niin, elämässä odotusta paremmasta.
    Omassa elämässä kaikki hyvin, se lottovoitto vaan puuttuu, toisiko se onnea enemmän rahakaan?
    Jokaisella ei edes pieniä onnen muruja näkyvissä, elämä synkeää ja pelottavaa, heille sitä toivoa toivoisi riittävän.
    Vaikeita oli ajat täälläkin, kun sodan aikaa elettiin, ja nuo rajan pinnassa asuneet sen tunsivat hyvinkin katkerasti, koti oli jätettävä ja outoihin oloihin joutuivat, nyt jo varmaan paikkansa ja kotinsa tänne oman tuntuiseksi saaneet.
    Miehelläni, viisi vuotiaana joutui kodin jättämään, hänellä ei kovin mukavia muistoja niiltä ajoilta ollut, kuitenkin olivat saman maan kansalaisia.
    Voi vaan kuvitella näitä nyt tosissaan turvaa hakevien tunteet, aivan erilaisista olosuhteista tulevat, kylmään ja outoon maailmaan.
    Kunpa voisivat takaisin mennä, sodat loppuisivat.
    Tuon pitkäksi venyvän päivän minäkin tunnistan, kun heti viiden jälkeen unet kaikkoaa, mutta iltaisin sitten ennen kymmentä se päivä aina kuitenkin päättyy.
    Aamut on kyllä ihania, on aivan omaa aikaa, ilman häiriö tekijöitä;)
    Voin kuvitella tuollaisen puheautomaatin kanssa seurustelun, minkä ynnämuu kohtasit, olen sellaisia minä myös tavannut ja voi miten se ärsyttää kun yrityksistä huolimatta ei sanaa väliin saa.
    Sellaisiakin on, jotka eivät koskaan huomaa, että olen jonkun kanssa puheissa ja huomioni on muualle suunnattu, siihen sitten pitäisi jakaa huomio hänellekin.
    Olen melkoinen "räpätäti" minäkin, mutta yhtä aikaa en tykkää puhua, kyllä sitä mielellään kuuntelee toisenkin sanomiset.
    Pajunkissat ovat tänä pääsiäisenä ollut hakusissa, ei ole vielä kasvuun päässeet, näin kertovat niitä etsineet.
    Minulle eräs ystävä kimpun toi ja nyt tuolla parvekkeen pöydällä pääsiäisestä muistuttaa.
    Kaksi ruukkua pikku narsisseja ostin, pojan tytär toi tulppaani kimpun, Aalto maljaan ne tarkoitti, todeten, että se vaatii ison määrän näyttääkseen hyvältä, totta tuo onkin.
    Vielä sain keltaisen krysantiimin, on siis kukkiva koti;)
    Mullat olen kukkiin vaihtanut, tomaatit pienessä kasvussa ja varmaan saan ensi viikolla tilaamani kukkien taimet, siitä se sitten alkaa se "kavattaminen" onnistuuko, aika näyttää.
    Rahkapiirankan paistoin ja toinpa maistiaisia pirttiinkin, sen verran pääsiäisaikaan kuuluvaa.
    Kyöpeli ei taida nyt saada innostusta syttymään, ollaanko me vanhoja jo?
    Hyvää ja hauskaakin lankalauantaita, ihan näyttää kirkkaammalta tuo taivaskin, jospa se siitä iloksi säänkin puolesta syntyy.
    Ensi yönä sitten kellojakin taas siirrellään, aika hassua sekin.
  2. Pitkäperjantai ja sää tyypillinen tälle päivälle, lunta viskoo, onko päivä normaalia pidempi, eipä kai, vaikka lapsena siltä tuntui.
    Munia, rahkaa, kanaa ja lammasta ja mämmiä, niitähän useassa kodissa ruokapöydässä näinä päivinä on.
    Karjalaisilla hapankaali myös pääsiäisen ruokiin kuuluu ja hyvää se olikin, kun joskus sitä myyjäisistä ostin, itse en ole koskaan tehnyt.
    Joulua on pidetty suurimpana kristinuskon juhlana, mutta pääsiäinen sitä kuitenkin on.
    Noiden pakolaisten tulosta vielä, kyllä sitä vähän ihmetellen katseli, kun koneesta vain nuoria miehiä alkuun tuli, missä naiset ja lapset, mutta syistä tietämättä en osaa muuta kuin ihmetellä.
    Onhan heitä nyt sitten paljon poiskin lähetetty ja kaiketi siellä missä papereita ja anomuksia tutkitaan oikeat syyt esille tulevat.
    Ehkä tulijoilla on myös työ halukkuutta, mutta eihän työtä tahdo olla edes oman maan kansalaisille.
    Vaikea on ottaa kantaa, kun ei tarkemmin tiedä, omasta ikkunasta näen joka aamu neljä tummempaa miestä autoon nousevan ja oletan heidän menevän lähellä olevaan bio laitoksen työmaalle.
    Joka aamu, lauantainakin he linja-autoa odottavat ajallaan ja kyytiin nousevat.
    Vihreä silmäinen olen ja eipä paljon sinisilmäinenkään osaa asiaa auttaa, meidän ääni ei täältä mihinkään kanna.
    Tietämättömyys saa paljon väkivaltaakin aikaan, kun uskotaan kyseenalaistamatta johtajia, ollaan valmiita näihin tekoihin, ei siinä mietitä seuraamuksia, lupaukset kaikesta hyvästä tuon puolisessa saa näihin hirvittäviin tekoihin ryhtymään.
    Vahvojen johtajien vuoksi on maailmassa tehty kauheuksia aiemminkin, eikä nuo tapahtumat kovin kauaksi kanna, meidän elinikänä on tuhottu ihmisiä ja millä perusteille?
    Tietoa ja sivistystäkin on ollut, silti sokeasti on johtajiin luotettu.
    Tänä päivänä tieto kulkee nopeasti ja sitä on saatavilla, mutta ei ihmiset silti paremmiksi tule, päin vastoin, tuntuu kuin tieto tuskaa lisäisi.
    Työtä tekemällä ja sisulla on suomalaiset maailmallakin elonsa kuntoon saanut ja uhri mikä sodassa annettiin oli kallis, mutta siitäkin on selvitty, korvaukset maksettu, ehkä tänä päivänä sitäkin historia aikaa olisi useammin esiin tuotava.
    Koneeni alkaa taas hidastelemaan on kai aika lopettaa.
    Vietetään pitkä pitkäperjantai ja toivotaan asioiden oikeaan suuntaan kääntyvän, näin pieni ihminen ei ääntään kuuluviin saa ja murhetta riittää ympäri maailmaa.
    Pääsiäisen odotusta ja muna rikasta sellaista toivon kaikille.
  3. Lumisateesta huomenet, maa on valkoisena ja pakkasta pari astetta.
    Tyypillinen sää kiirastorstain seutuun.
    Nyt ei katupöly lennä, huhtikuussa alkavat katujen puhdistuksen, näin lehti kertoo.
    Parvekkeen siivous alkaa olla minullakin ajankohtainen lähiaikoina, odottelen vielä, että nuo kadut puhdistava, lasien pesu on yhtä tyhjän kanssa ennen sitä, sama myös ikkunoiden kanssa.
    On vaan jaksettava katsoa noita hyvin likaisia laseja, mutta huomaapa paremmin eron, kun joskus ne pestyä saa.
    Onhan se eläimillä hyvin tarkka arvojärjestys, olen minäkin katsellut luonto ohjelmia tämän nähnyt ja kuullut kerrottavan.
    Voimakkain ensin, ei niin kuin meille on opetettu, että ekana ottava valitsee pienimmän tarjotun;)
    Muistan äitini kertoneen, kun he olivat, äiti ja lapset kylässä opettajan luona ja veli pääsi (vanhempi) ottamaan ensimmäisenä otti isoimman omenan, opettaja otti sen pois ja antoi pienemmän, kai se oli oikeinkin.
    Tämä järjestys jos toimi, olisi aina viimeisenä pitänyt päästä ottamaan, ei ahneen nimeä olisi saanut.
    Oletpa kiltti hurskainen, kun ostit sen sahan, toivotaan, että se toimiikin hyvin ja näin empaattisuutesi palkitaan.
    Ihanaa myös, että tuollaisen hienon tunteen sait pariskunnan myötä, lämmin ja syvä suhde poikii ympärilleenkin.
    Hyvin selvitit ynnämuu tuon Isis terroristi järjestön toimia, ihmettelen vaan edelleen mikä se saa heidät noin kauheisiin tekoihin.
    Onko uskonto perusteena.
    Tuo kaikkiin pakolaisiin kohdistuva viha meidänkin maassa kauhistuttaa, olen aina pitänyt suomalaisia rauhaa rakastavina ja senhän tietää mitä tuollainen viha saa aikaan.
    Suurin osa heistä todella on avun tarpeessa ja pelko on saanut heidät lähtemään ja mitä kaikkea siitä onkaan seurannut.
    Vieras maa, vieras kieli ja sitten vielä tämä heihin suuntautuva viha tekee elämän vaikeaksi.
    Toivoisi inhimillisyyden saavan valtaa ja myös luottoa siitä, että ei apua tarvitsevia palautetaan.
    Eipä tässä osaa muuta kuin toivoa parempaa ja pelolle ei kannata antaa valtaa, tosin olemme vielä hyvin turvallisessa maassa, mutta eipä sitä koskaan tiedä, mitä edessä on.
    Näihin arkisiin toimiin taas, myyjäiset ohi ja kauppa kävi, nyt saan henkäistä monta päivää, miten aikani kulutankaan;)
    Pääsiäisen odotuksiin kuitenkin, voikaa hyvin
  4. Huomenet jälleen ja nyt jo neljäntoista asteen pakkasesta, sitkeästi pitää talvi meitä otteessaan.
    Näinhän se usein maaliskuussa on, kai se on hyvä, ei kevät liian aikaisin tuppaa.
    Katsoin eilen kauhukuvan ja ajattelin että en saa unia näkemättä nukuttua, mutta en ainakaan muista mitään unia nähneeni.
    En tavannut Venlastiinaakaan;)
    Kyllä noilla taidoilla hengissä pysyy ynnämuu, hyviä kunnon ruokia nautit.
    Eipä masu paljon täyty, jos kaksi heinää ristissä lautasella, kuten joskus näkee, muutama tippa jotakin kastikkeen näköistä, tahallaan lautasen vaan likaavat.
    Alkaa tuo aika noiden harrastustenkin kanssa jo loppulaskuaan tehdä, sitä jo monta kertaa miettii, viitsinkö lähteä, vielä kuitenkin jossakin mukana, vaikka jo hyvin viihdyn kotonakin.
    Tulee mieleen, että milloin se yksinäisyyden tunne tuleekaan, kun siitä niin paljon puhutaan, sen pelossa ei kaikesta voi irtaantua.
    Noita kieliongelmia ei ole, kun en mitään täydellisesti osaa( vieraita en lainkaan), en edes tätä omaa murrettani.
    Löysin vanhan kouluaine vihkoni ja voi sitä punakynän merkkaamaa määrää, mutta pituutta aineessa oli.
    Kai se on juuttunut niin vahvasti tämä kirjoituksen juoksuttaminen, että tätä vaan tulee;)
    Herkullisen tuntuisia ovat perunasi sini-sirkku, pitänee minunkin kokeilla, vaihtelua toisivat keitettyjen perunoiden tapaan.
    Siinäpä hurskaisella pilkkomisen urakka edessä, kun sitä rankaa nyt pihaan on tuotu, mutta taas kunto samalla kohenee.
    Minun katuni varrella on iso parkkipaikka ja kyllä niitä "pyhiä lehmiä" useinkin melko täysi, autoja on paljon, ehkä tulisi vähemmälläkin toimeen.
    Koneen kanssa aika usein painiskelen minäkin, on nämä ihme laitoksia, mikään ei suututa kovemmin, kuin tälläinen kuollut esine, joka osaa temppuilun taidot.
    Jospa siirryn muihin puuhiin, laulamaan sitten päivemmällä, siitä sitä iltaa kohti aherretaan ja päivä loppuun saatetaan.
    Tehkää kaikkea kivaa, mistä mieli ilostuu ja kanssa ihmisetkin nauttivat.
  5. Huomenet taas uuteen alkavaan viikkoon, onpa ihan viimeinen maaliskuun täysi viikko ja nyt on sitten päivä ja yö yhtä pitkiä, vähän aikaa, kohta päivä voittaa.
    Pakkasella aloitetaan viikko, yli kymmenen astetta minun mittarissa, hanget eikun kestävämmiksi jäätyy.
    Eipä virpojia näkynyt minullakaan, ovat jo niin isoja lapsenlapsenlapset, että eivät enää suostu pikku noidiksi, matkoillakin olivat, no eipä tuo niin tärkeää ole.
    Virvonpa tänään kerholaiset, saavat suun makeaksi;)
    Tietoa on tuolla ylhäällä Sinebrychoffin alkuperästä, vuosi luku piti varmaan olla 1830-1904, Venäjältä siis lähtöisin tämä yritys.
    On kovasti hankalaa, kun tuonne väliin joku viestin laittaa, etsiä pitää.
    Taas mainitsen sen oksapuun, sitä aina vaan kaipaan.
    Hiljaista on pyhän tienoo ollut, onko ulkoilu vienyt kaikki kävijät, tai virpojia koko päivän riittänyt?
    Hiljainen on viikkokin edessä, pääsiäisen aikaa elämme ja sen tapahtumien alkuperää vietämme, kaikki tietenkin omin tavoin, ainakin ortodokseille on tärkeää aikaa.
    Muistan anoppiani, joka oli tämän viikon harras toteuttaja ja paastosi sääntöjen mukaan.
    Perinteitä soisi enemmän kunnioitettavan, mutta taitaa tänä päivänä kaikki ja kaikille olla melko yhden tekevää, ennen pyhäpäiväkin oli lepoa, nyt tehdään samoja töitä pyhät arjet, minä muiden mukana.
    Aika muuttuu ja tämän ikäiset eivät kaikkeen tahdo tottua, mutta ajan virrassa vaan mennään, hyvin tai huonommin.
    Nyt jätän taas tällä kertaa, katson hiljeneekö pirtti tyystin, vai jatkuuko taas samaan tapaan, päivän jatkoja, hyviä tietenkin;)
  6. Sunnuntaiaamua, pakkasta kymmenen ja taivas kauniin sininen, ja nukkuva kaupunki ympärillä.
    Palmusunnuntai, saapa nähdä onko virpojia, olen kyllä varautunut yllätyksiin.
    Ennen palkka sitten pääsiäisen aikaan haettiin.
    Viikon päästä taas kesäaikaan siirrytään, on se sekin yhtä tyhjän kanssa.
    Kotiin päin se on tuo väsyttäminen mitä harrastat hurskainen, ei osto puu halpaa ole ja tuleehan kunnon hoito päälle.
    Tuolla autolla ja junalla liikkuessa on ilo katsella hyvin hoidettuja metsiä, kyllä niitä metsiä omistavien pitäisi vaivaa nähdä jo maisemoinninkin tähden, puhumattakaan rahallisesta hyödystä.
    Eipä noita huolia ole, ihastelen ja vihastelen toisten metsiä;)
    Migreeni oireilee samalla tapaa mistä Mdk-Mdk kerroit, mutta kyllä se oire silmän sairaudesta on.
    Minä kysyin lääkäriltä, viimeksi käydessä, miten sen verkkokalvon vioittumisen voi huomata, kertoi, kun oven pielet alkavat mutkia tehdä, silloin on aika kiirehtiä lääkärin puheille.
    Tyttäreni toisen silmän verkkokalvo vaurioitui ja eivät saaneet korjattua, vaikka nykyään niin paljon silmienkin hyväksi pystytään tekemään.
    Oikein paha migreeni saa pahoinvoinnin aikaan, tutuillani tämäkin vaiva on ja toistuu aika ajoin.
    Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty, näinhän sanotaan, kyllä minullakin suunnitelmat melko usein päivän varalle on tehty aamulla herätessä.
    Tänään ei kummempia, viimeistelen kerhoon vietävät käsityöt ja silitän eilen pestyn pyykin.
    Tein eilen riisirieskan ja lohen laitoin myös uniin, nyt on valmista, perunat ja höysteet lisäksi jopa kelpaa.
    Viimeiset purkit menossa omia punajuuri ja kurkku säilykkeitä, melkein uutiseen pääsen, viime vuosi ei oikein antelias ollut sadon suhteen.
    Ensisyksynä varmaan toriin joudun turvautumaan näidenkin säilykkeiden laiton suhteen, tuskin kuntoni antaa kyykkiä kasvinmaalla, vaan eipä sitä tiedä.
    Kälyni mailla on tilaa minunkin laittaa kasvinmaa, jos intoa ja kuntoa vaan riittää.
    Siellä on marja maatkin ihan ulottuvilla, vaikka pieniä määriä kävisi kerrallaan keräämässä.
    No nyt sitä jo syksystä puhun, kun ei kesäkään ole vielä tullut;)
    Nyt tätä kaunista päivää, (ikkunasta katsellen ainakin) kuluttamaan, jospa pienen lenkin tekisin, eilen näin tein ja vaikealta tuntui ei millään selkä ja jalat yhteistyöhön meinanneet alkaa, mutta kotiin pääsin.
    Jospa tänään olisi helpompaa, eilen siivouksen päälle kai liikaa oli.
    Iloisia virpojia toivottelen ovenne taakse ilmestyvät ja kaunis virpomavitsa sitten pääsiäisen tunnuksena käteen annetaan, jospa vaikka maljakollinen kertyisi.
  7. Huomenta kauniiseen lauantaiaamuun, pakkasta oli herätessäni liki kymmenen astetta, onneksi tuuli on vähän laantunut, oikein hyvä ilma siivoukselle.
    Ande2, kiitos kiitoksista, onhan se aika vaikeaa tänä päivänä tietää paikkansa, mutta sydämen ääntä on hyvä kuunnella.
    Minulla on ollut helppoa kulkea tieni nuoresta lähtien, suuntaa en ole vaihtanut, periaatteellinen olen, koskaan en muuta voi olla, maata, en rikkauksia omista, multaakin vain kynsien alla;)
    Jäsenkirjastani en hyötyä ole saanut, en sitä ole hakenutkaan, olen omillani ja hyvä niin.
    Pienen ihmisen asian tunnen omakseni ja jos lotossa voittaisin, tietäisin mihin voitostani osan jakaisin.
    No eipä tule voittoa, sanonta raha menee rahan luo pitää paikkansa.
    Tämäpä tästä.
    Olen nyt yrittänyt sisäistää ajattelua, että joka päivä pienen lenkin tekisin, taidan huijata itseäni, mutta toisaalta aurinkoiset ilmat voivat intoa lisätä.
    Syksyllä on aikomus Lapin maisemia mennä katsomaan, kuntoa olisi haalittava, ettei ihan sisällä siellä joutuisi istumaan.
    Suojattava on jos on jokin paikka kehossa arempi ja jokainen itse tietää mitä päälleen tarvitsee, korvatkin osaa olla kipeät jos arat ovat.
    Vanhemmiten olen huomannut minäkin tuulen käyvän korviin, vaikka aika usein avopäin kuljen, tyhmyyttä kaiketi.
    Uskonpa, että nyt hanki kestää painavammankin ihmisen, ihana ajatuksenakin olisi suksilla viilettää;)
    Pääsiäisherkkuja yritän välttää, mutta on sitä mämmiä maistiaisiksi ostettava ja munia on keitettävä, siitähän sitä pääsiäisen tunnun saakin.
    Lasten pieninä ollessa, munia värjättiin ja muutenkin enemmän juhlavaksi tehtiin, pajunoksat koristeltiin, en muista kävikö lapset virpomassa.
    Isän puolelta tämä perinne hyvinkin läheinen oli, ortodoksilla näin usein tehdään.
    Kaikki perinteet ne meinaa kadota, isän tahdosta lapset luterilaisiksi kastettiin, ehkä katkeria muistoja siirtolaisuudesta tämän aiheutti.
    Miten voikaan joku tuollainen ärsyttää, kun aiemmin mainitsin tuon opetusministerin tavan, mutta seuratkaapa, melkein joka puheenvuorossa hyvin totisena tästä kurjasta olotilasta mainitsee, onko tämä "tilakin" vähän liioiteltu?
    Nyt pitäisi puheen sijasta saada tekoja aikaan, kaikki raha työpaikkojen luomiseen siitä se tila kohenee, porkkanoita yritysten perustamiseen, meillä on taitavia ja tietäviä yrittäjiä.
    Nyt on paras lopettaa ennen kuin alan oikein innostumaan;)
    Ylös, ulos ja lenkille kaikki, minä muiden mukana, no illalla sitten tiedän sainko itseni liikkeelle, tahto on kova, kun ei vaan sika söisi eväitä;)
  8. Huomenta kauniiseen torstai päivään, tuuli on yllättävä, voipa vaikka pilviä taivaalle heittää, olikos se sanonta kevät ajaa seitsemillä rattailla?
    Vai olemme me saaneet yhden esi-isämme jälkeläisen joukkoomme apinoiden seuraan, sopiihan se.
    Toivottavasti sinä tuot järjenkin valoa pirttiimme;)
    Kiitos muuten kakusta Venlastiina, löysin palan jääkaapista, ei kaikkea Ramoona kuitenkaan vienyt, ajatteli palan jättää mattimyöhäiselle.
    Ideoita kaivataan Kyöpeliin aikovilta, on vähän hakusissa into koko matkaan, mutta tulkaapa innostamaan.
    Meri-kukkakin on meidät unohtanut, hänellä niitä ideoita aina pursusi.
    Tuo alma-täti on oikein oivallinen, käytä sitä toki ph.
    Onpa kerennyt meillekin tuo muorin kaveri" joku" niminen, viikonlopulla sen meinaan ajaa takaisin sinne muorille;),
    Noita pääsiäisleivonnaisia en aio enemmälti laittaa, tulee sellainen pakko syönti, mutta rahkapiirakka on tehtävä ja jotakin pääsiäiseen viittaavaa koristetta, pikku narsisseja jo ostinkin parvekkeelle.
    Virpojia ei varmaan tule, omat nuo nuorimmaiset ovat tällä hetkellä Floridassa, eivät ehdi virpomaan.
    Ei ole kovin runsaasti ollut virpojia liikkeellä näissä ympyröissä, kai he vaan omia sukulaisia virpovat.
    Mansikoita on vielä runsaasti pakkasessa minullakin, vaikka usein iltaisin niitä nautiskelen, hedelmien välissä.
    Tuo on totinen tosi, kun ei tulostinta käytä patruunoiden päät kuivaa, harmittaa, kun kuntoon nyt sain ja joskus jotakin haluaisi tulostaa, ei onnistu.
    En arvannut silloin koneen korjauksen yhteydessä pyytää asentamaan myös tulostimelle käytön mahdollisuuden.
    Kuvittelin kaiketi, että on valmiina tässä niin hyvässä 10:ssä, mutta totuus on toinen.
    Saisi nyt kiinni jonkun osaavan.
    Kyllä tuo lumen sulaminen on joutuisaa, aina vaan isommilta alueilta mustaa tulee näkyviin, kaduilla on hyvä tepastella, ei ainakaan liukkaus esteenä, vähän ehkä tuo hiekotus hiekka kengän alla hiertää, aina valittamista löytyy;)
    Jospa alkaisi puuhastelemaan, löysin kivan kissan mallin cd levyistä tehdyn, niitä aion lisää värkätä.
    Myyjäiset ensi viikolla, jotakin pääsiäisaiheisia olisi mukaan saatava.
    Leivonnaisia pääasia ihmiset käyvät ostamassa, mutta joskus joku meidänkin näpertäjien tuote kaupaksi käy.
    Aurinkoista päivää toivotan, vaikka täällä jo pilviä keräilee, vielä kuitenkin sininen se kirkas päävärinä on.
  9. Huomenta lupaavan näköiseen säähän tänä aamuna sain herätä, ihme on jos ei aurinko tänään täydeltä terältä paista.
    Kummasti on vesilammikot kuivaneet, tuo pieni yöpakkanen siinä hommassa avittaa, polkupyöriä alkaa kaduilla enemmän näkymään ja mikä on ajellessa kadut alkaa olla sulia.
    Taas on huomattu miten pirtissä voidaan apua antaa nyt varmaan menee tabletit oikein astianpesukoneeseen, arvelin minäkin, kun sellaisen käärön lokeroon laitoin, mutta hyvin se onnistui ja puhdasta tuli.
    Minä nämä tiskit usein pesen käsin, kun yhden huushollissa astioista hitaasti kone täyttyy ja ei vajaita koneita kannata pestä.
    Pakko on kerran viikkoon ainakin pestä koneessa, että ei putket kuiva, näin neuvoi huoltomies.
    Vettä kehottavat säästämään ja vajaita koneita ei pitäisi pestä ei pyykeissä ei astioiden kohdalla, kaikessa kulutuksessa se säästäminen olisi poikaa;)
    Soittelin Soneralle laskustani, kun kertyi mielestäni runsaanlaiseksi, sopimuksen yli, selvisi, että mokkulasta menee yli 12 euron, senpä poistatin, voin ottaa taas tarvittaessa käyttöön puhelin soitolla.
    Ei noita kytköksiä aina muista.
    Tulostimen korjautin ja nyt taas on apua pyydettävä, kun ei tähän uuteen versioon voi muka tulostinta kytkeä, varmaan helppo homma, mutta enpä edes yritä näitä asennuksia.
    Olen sen verran noita maalaisemäntien ja isäntien töiden tekoa voinut nähdä, että kovaa on hommaa ainakin ennen, kun ei koneita juurikaan apuna ollut, nyt sitten byrokratia meinaa hommat tyrehdyttää.
    Joka puolella omat vaikeutensa, maalla on kuitenkin se luonnon läheisyys plussana.
    Luonnossa myös omat selviytymisongelmat, sitkeyttä sielläkin niin kasvit kuin eläimetkin tarvitsevat, vahvat selviää, kuten nuo lesken lehdetkin, miten nämä ihmislesket sitten;)
    Katselin sitä luvattua kakkua, mutta eipä vielä näkynyt, no kovin aikaista vielä onkin, jospa sitä huomen aamuksi pala jää, onnea vaan pojan täysille ja puolelle vuodelle ja terveiset sille kiltille vapaaherralle;)
    Taivas on niin kauniin sininen, pakko on tänään elämän hymyillä, minun myös, menenpä heti aamusta kauppaan, ostan halpoja appelsiinejä.
    Banaaneista oli Facebookissa juttua miten ne tekee hyvää koko ihmisen elämälle, aivoin asti vaikuttavat, niitäkin pitää ostaa.
    Aurinkoa, hymyä ja iloa päiväänne.
  10. Huomenta maaliskuun puolivälin tiistai päivään.
    Sumuisena tämä päivä aloitetaan, pakkasta kolme astetta, kovin on tiukkaa tuon auringon kanssa, tipottain melkein paistettaan antaa, mutta odotetaan kärsivällisesti kyllä se vielä sieltä täydellä teholtaan paisteeksi muuttuu.
    Aurinko antaa intoa myös linnuille, vaikka valoisuus sitä myös tekee, ystäväni kertoi, miten virta koti ikkunansa alla oli auennut ja heti siihen kaksi joutsenta kotiutui.
    Ikkunasta taas vilkaisin ja nyt pienen koiran taluttajaksi on vaihtunut rollaattorin kanssa kulkeva nainen, jonakin aikana viime viikolla oli ambulanssi siinä pihassa ja näinköhän on koiran isäntä sairaalaan joutunut?
    Niin ne asiat saattaa ykskaks muuttua.
    Tuo kierrätys on hyvä asia, monesti aivan hyvää vaatetta hukkaan viskataan, onnittelut hurskaiselle, kun sellaisia tuttuja on jotka muistavat.
    Meillä on täällä sellainen tietokoneella saatava ostaa, myy ja vaihtaa kaupustelu, olen ajatellut sinne minäkin jonkun huonekalun laittaa myytäväksi, kun nyt vaan rohkenisin;)
    Hintataso on kirpputori luokkaa, mutta helppoa olisi saada kaupattua, hyvällä onnella vielä joku ostaisikin.
    Eilen lähti pöytäkelloni korjaukseen, meillä on niin hyvä palvelu kotoa hakivat, kun valitin, että en jaksa tuoda liikkeeseen, painavaksi totesi kauppiaskin.
    Mukava mies, olisipa kaikki ihmiset tuollaisia, olisi mukava elää, hymy herkässä ja komeakin oli, silmä vanhallakin lepää;)
    Kyllä sitä liikkuu isompikin ihminen ihan taitavasti, jos on rytmi veressä, niin kuin tuosta linkistä voi todeta.
    Tanssi on ollut minullakin mukava harrastus aikoinaan ja sainpa tunnustustakin, mutta se oli ennen, en ole kyllä aikoihin kokeillut, voisi se jotenkin vielä onnistuakin, mutta ne ajat on ohi.
    Ei ole minullekaan mitään suurempaa straumaa tuottanut tämä kouluttamattomuus, hyvin olen selvinnyt ja sinne päässyt minne olen halunnut, vaatimattomia on vaatimukseni olleet.
    Mennyttä elämääni ajatellen, en juuri muuta ole osannut kaivata, kai sitä on saanut sellaisen mielen, että näin on minun elämä tarkoitettu.
    Katkeruutta en mistään tunne ja toivon lopun elämän sujuvan yhtä hyvin.
    Tosi hienoja, sydämellisiä ihmisiä olen saanut ystäviksi ja ei ole koskaan oppineisuutta kukaan esiin tuonut, tieto kyllä on ollut.
    No tämäpä tästä, tuli taas tätä elämää paljastettua, mutta haitanneeko;)
    Oikein onnistunutta ja nautittavaa päivää teille ystävät pirtissä.
  11. Huomenta uuden viikon alkuun, puolikuuhan jo tästä maaliskuustakin päästy.
    Maa oli valkoisena kun heräsin, mittari nollassa, eipä kauan mene kun taas tämä uusi kerros hupenee.
    Harmaa on tuo taivas, mutta uskon päivällä selkenee, näin ainakin luvattiin.
    Noista oppinoista joku arveli minulle vähän sitä lajia tuleen, totta, elämän koulua pääasiassa ja tiukille on välillä siinäkin koulussa menty, siinä ja siinä vaihtuiko luokat.
    Kuuntelu oppilaana suurimmin ja sieltä sitten vähäiset taitoni kertyneet.
    Tuohon, että joku ei alennu pirttiin astumaan on tietenkin oma asia, mutta mielestäni oikean sivistyksen saanut ei sellaisia raja aitoja laadi, tänä päivänä korostetaan ihmisyyttä, kaikki sitä lajia ollaan.
    En kyllä ole mitään huonoa pirttiä kohtaan näiltä täällä viihtymättömiltä ole mistään lukenut, no ainoa tämä palstanystävä, hajupoika on sitten runsaammin moittinut.
    Muistelen joskus mökin osto vuonna oli hyvät hankiaiset, olipa kiva kipitellä ilman uppoamisvaaraa, nyt ei hangille mitään asiaa.
    Tuo on totta, kun pitäytyy omissa asioissaan ei tee vahinkoa puheillaan.
    Hienosti kävi tanssi hiihtäjä veteraanilta, siitäpä aina paranee, kun loppua kohti menee.
    Mieto oli mukana Perjantai ohjelmassa ja sitä oikeaa miehen mallia siellä muisteli ja kertoi, voi olla tanssin kanssa heikommalla, mutta eipä sitä tiedä, vaikka parkettien partaveitsi olisi;)
    Taitaa olla viisaampaa jättää tänään tähän, kun ei tuo vähäinen järjen valo meinaa mitään aikaan saada.
    Ei synny tyhmää ei viisasta sanottavaa, joten päivän jatkoja vaan kaikille.
  12. Sunnuntai aamun rauhaa ja kauniin ilman odotusta.
    Eilen istuin parvekkeella jonkun aikaa ja oli lämmintä, kasvoja jo poltteli.
    Tämä kevät aika minun parvekkeella on sitä olo aikaa, kesällä ei jaksa istua on niin kuumaa.
    Taas on tuo "keskustelu" esiin tullut, meillä on jokaisella oma käsitys keskustelusta ja usein tämä niin sanottu keskustelu väittelyksi ainakin täällä palstalla menee ja sitä ei jaksa lukea.
    Tiedotusvälineet on täynnä näitä keskustelijoita, asiantuntijaa joka lähtöön, niitä katsellen ei enää täällä sitä eipäs juupas juttua viitsi käydä.
    Tokihan mielipiteitään voi tuoda esille ja niihin toisten kantaa ottaa, mutta useinkin nämä ajankohtaiset asiat on niin puhki käsitelty ja kun meidän keskustelut ei kauaksi kanna.

Se mitä jokainen omassa elämässään touhuaa voi monta kertaa antaa sysäyksen itse kullekin ja siksi on mukava näitä viestejä lukea.
    On varmaan monta kertaa hyötyäkin ollut jonkun asian kohdalla.
    Voihan olla tyhjää p----a, mutta vapaus on kaikilla lukea tai olla lukematta ja tuo maininta googlettamisesta, sehän on kaikille mahdollista, ei hienostelun tarvetta vaan asioiden selvyyttä, minä harvoin jaksan sieltä mitään etsiä.
    Minä en koskaan ole ostanut karitsaa, tunteilla siihen vaikutus, vaikka tiedän, että osa näistäkin pienistä herttaisista eläimistä on ruuaksi joutuvaa, niin kuin moni muukin.
    Vastenmielistä on myös lammas, siihen syynä joskus saatu huono maku, siis villan maku oli jäänyt lihaan.
    Valmista ruokaa laitoin minä myös pakkaseen koko viikoksi sitä riittää, kaali oli pääaineena ja muut juurekset.
    Niin tyypillistä suomalaisille miehille, ettei mikään "pistä" silmään, luulen kuitenkin, että ynnämuu huomasi värien rikkauden, kun niiden parissa puuhastelee;)
    Mitäpä turhista puhumaan, mielikuvitus vaan näitä temppuja teettää;)
    Hieno oli musisointi Meriiliin linkissä kiitos, voin yhtyä hurskaisen mielipiteeseen, myös Ramoonan linkistä, tuota leipää on kokeiltava.
    Minä jostakin luin ohjeen, missä leipä siivutettiin ja juustoa laitettiin viiltohin ja sitten muuta täytettä oman mielen mukaan, uuniin alumiinifolioon käärittynä, noin 20 min ja sitten ilman käärettä 10 minuuttia, no maistui sekin.
    Leipä oli vaalea, ei siis kovin terveellinen.
    Tuo perinne sinne Kyöpeliin menosta, mistä Venlastiina muistutit, näinköhän vielä kyetään, no vaatteet kyllä kaivan ja matkaan lähden, jos en ihan yksin tarvitse lähteä, hiukan on pelottava tuo kohde.
    Mielikuvitusta keräämään jokainen;)
    Tuo kuperkeikka kakku oli avioliiton alkuainoina hyvinkin paljon tehty kakku ja hyväähän se onkin.
    Varmaan pihasi on kaunis Ramoona, voin kuvitella ne kukkameret puiden katveessa, noin minä tekisin myös jos olisi mahdollista.
    Katselin Facebookista näppärän tekijän ohjeita ja nyt pitää ruveta kokeilemaan minunkin, sieltä muuten löytyy aivan ihania virkkaus ja muitakin malleja.
    Nyt sitten ulos aurinkoon kykenevät, minä tuolla parvekkeella meinaan taas istuskella, väriä naamaani pyrin saamaan.
  13. Huomenta lupaavaan kauniiseen aamuun, tänä päivänä aurinko varmasti täydeltä terältä paistaa.
    Kyllä huomaa kevään alkaneen, vesilammikot suurentuu ja kukkapurkeissa uutta kasvua pukkaa.
    Vaihdoin eilen jo muutaman kukan uusiin astioihin ja multiin, samalla kun tomaatin taimet vaihdoin uuteen multaan ja heti piristyivät.
    Nyt sitten joka aamuinen tarkastus kasvun suhteen.
    Noita lahjuksia jakavat ja lupaavat joka lehdestä ja onhan joskus ihan mukaviakin lahjoja, vaikka useimmiten sitä krääsää mitä on nurkat täynnä.
    Kyllä ne vanhat kännykät oli poikaa, riitti kun latasi, nyt pitäisi päivityksiä tehdä ja väliin sammuttaa, että muisti ei tukkoon mene, tälläiset sain ohjeet, kun kyselemässä kävin.
    Alkaa yli muistin pääkopassanikin nämä ohjeet mennä.
    Jospa Ruune sivuuttaisit nämä huomauttelut ja kirjottelisit huomioimatta näitä viestejä missä henkilökohtaisuuksiin mennään.
    Onhan sitä osansa saanut itsekukin, mutta parhaaksi olen havainnut olla vastaamatta ja puolustelut ja perustelut olen jättänyt tekemättä.
    Jokainen pitäköön omat ajatuksensa, loppujen lopuksi harva tietää mitä olemme ja miten elämme.
    Eihän palsta ole koko elämän sisältö, ajankulua ja mukavien kirjoittelujen lukemista ja siitähän mieli pitää, joskus ihan piristääkin kuulla muiden elämisen taitoja.
    Minunkin ompelukone oli niin vanha, että osia ei enää saa, olisi pitänyt toisen koneen osista koota korjaus tarvikkeet ja siksipä päädyin tuolla aiemmin mainitsemaani ratkaisuun.
    En ole ollenkaan ompelukone ihminen, en tykkää koneella ommella, mutta joskus jotakin pientä joutuu tekemään, siksi hyvä olla olemassa
    Muistan ajan jolloin tätä konetta hankin ja tietysti se oli aika "pakollinen" ostos, sitten jotakin pientä ompelin ja siihen se into loppui, miehelleni tein lippalakin, hän totesi tutuille, että aika kallis hattu ole.
    No kyllä hän sitä sitten tarkkaan pitikin työmatkahattuna.
    Tuo kellon korjauskin aika tarpeeton, onhan näitä kelloja jotka käykin, mutta se on vaan mieltä painanut ja voihan sen vaikka myydä, jos sattuu hyvä ostaja kohdalle, aika arvokas kuuluu olevan, kun leipä loppuu, kello myyntiin;)
    Tätä vauhtia kun pitää, kohta lumet katoaa, se on totta, kuten Latekin mainitsit, pitäisi nyt kuitenkin yö pakkasia, tulisi hankiainen ja kuivaisi paremmin tiet ja pihat.
    Uutta pirttiäkin pitäisi pukata, mutta nyt ei muutto innosta, jospa huomenissa vaikka, aurinkoista päivää, tuolla se killittää taivaalla ja mielen virkistää;)
    Voi pieni osuus olla tällä eilisellä kampaamolla tuon mielialan nousuun, väri vähän tasoittui hiuksissa, on vähän eläväisen näköinen koko ihminen.
    Pienestä se on kiinni,,,, no heippa!
  14. Valoisemman näköistä huomenta, pakkasta kaksi astetta, voipa tulla kaunis päivä.
    Ajotiet sulat, sohjoa sitten muualla, kulkeminen vaikeaa ja märkää.
    Laitanpa xx9 perään ?
    Ei nuo ulkomaan matkat mielessä pyöri, liekö syynä vanhuus vai muuten vaan haluttomuus tuonne levottomuuksien keskelle matkata.
    Tuota muorinkin kaipaamaa "vanhaa" hyvää musiikkia kuule harvoin, nykyään vaan huutamista, joskus tuntuu, että hyvä musiikki on sitä, kuka pahemmalla äänellä huutaa.
    Suomeksi laulamistakin pidetään huonona, vaikka se meidän kielemme on.
    Joku viisas on sanonut, hyvä taitaa sivistyssanat, mutta ei niitä käytetä joka päiväisessä kielessä, sama pätee kai kielienkin suhteen, hyvä osata, mutta meillä on hyvä oma kieli, miksi sitä ei kelpaisi käyttää.
    Tuohon linkkiin, tätähän se nykyään taitaa olla, ottavan paikalla jokainen koettaa hyötyä.
    Vähemmän kuitenkin niitä suuria voittoja julistetaan, voi olla että nuo linkin kertomat akanoina tuulessa.
    Vielä vähän aikaa saattaa lumitöitä hurskaisellakin riittää, kyllä ne kohta puuhat muuksi muuttuu;)
    Näin kun vähän kirkkaammalta tuo ilma näyttää, kevättähän siinä aistii ihan selvästi.
    Tänään se kevät henkii minunkin mielialaan ja huomaa, että jotakin uusimista ulkonäköön tarvitaan ja kun en muuta keksi, menenpä kampaajaan;)
    Nyt alkaa pelottaa tämä suunta itsessäni, eilen ostaa hurautin ompelukoneen (käytetyn), kun oma olisi pitänyt korjauttaa, melkein yhtä kalliiksi olisi tullut, siispä ratkaisin asian näin..
    Ensiviikolla lähtee pöytäkello ( sellainen marmori möykky) huoltoon, jos vaikka saisi aikaa näyttämään, tulostimen korjaamolla käytin ja vielä kännykkääkin kävin näyttämässä liikkeessä ja kaikki tämä euroja kysyy.
    Tätä se kevät saa aikaan, kunpa intoni loppuisi tähän.
    Kello on monet vuodet kirjahyllyn päällä käymättömänä ollut, nyt sitten tämä into päälle pukkasi.
    Sittenpä pitäisi taas kaikki toimia ja kunnossa olla, tämä kone nyt temppujaan väliin näyttää, mutta siihen on tyydyttävä.
    Nyt toivotan aurinkoa joka suuntaan, meillä ainakin hyvät enteet sen paistamiseen.
  15. Huomenta, sama sää tyyppi vaan sitkeästi kaupunkini yllä pysyy, loska lisääntyy.
    Näinhän se kevät useinkin menee ja vielä ne aurinkoiset ilmat itseään antaa odottaa.
    Mdk-Mdk sinulla taitaa olla sama tauti silmissäsi, kuin kälylläni, hänkin käy piikkejä silmiinsä, välillä tarkastetaan ja uutta sitten jos antaa aihetta.
    Kertoi vähän paremmaksi näkönsä tulleen, kyllä ne tänä päivänä pystyvät aika kummiin asioihin silmissäkin.
    Vuonna -52 oli silmäsairaudet melkoisen heikosti parannettavissa, olin silloin silmäsairaalassa, mutta näköni on ihan ok kunnossa tänä päivänä.
    Kosteutta vaan joudun paljon lisimään.
    Kyllä kai sen taxin saa, mutta aika isoksi kai sen oma vastuun nostivat, vai onko vielä noussut?
    Vaikka minkälaista roistoa sitä on nyt liikenteessä, tekisi mieli sanoa että mallit on hyviä, hyvin reippaasti noita yhteisiä varoja käytetään, säästöistä puhutaan, mutta taitavat vain tätä palkansaaja puolta koskea, no tietysti eläkeläiset ja opiskelijat mukana.
    Sitä aikaahan se alkaa olla, että se kasvien laitto ja suunnittelu on lähellä, minäkin parvekkeelle sitä pientä vihreää ja kukkivaa yritän haalia.
    Tomaatin taimien kasvu ei ole nyt oikein hyvä, mutta jospa vielä innostuisivat, multa kaiketi ei mieleinen.
    Paulamaria on aina noiden kaappien kanssa touhuamassa, minä vaan ovelta kurkkaan ja totean, että täysiä on.
    .
    Pitäisi ehkä välillä tuulettaa ja pyyhkiä, järjestys säilyy vaatehyllyissä, kun on koreja paljon, mutta astiakaapit voisivat jo pesua kaivata.
    Sovitaan tuosta keskustelusta, että me "keskustelemme" ja se riittää.
    Minulla tapana myös ostaa useamman päivän ruoka tarpeet, melkein kerran viikkoon kaupassa käynti riittää.
    En yhtään tykkää kierrellä ja katsella, jos ei joku tarve ole ostaa.
    Nyt pyykinkuivausteline on hankinta minkä teen, entinen särkyi ja kohta saa parvekkeelle pyykit laittaa kuivumaan.
    Vilkasta on tuo muorin talon toiminta, aina joku on palveluja tarjoamassa, se on oikein suotava malli muillekin.
    Tänään on kevätkokous yhdistyksellä ja minä teen historiaa, en mene kokoukseen, ei kehumisen aihe, mutta kun ei lauluryhmä laula, voin olla joskus poissa hyvällä mielellä, tosin olisi se tileistä vapautumnen olla kuulemassa.
    ..
    Kone hidastelee, mutta johan tätä onkin tässä, joten mukavaa päivää kaikille.