Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Huomenta+ja+lupauksessa+on+aurinkoinen+ilma,+näin+radiossa+lupailivat;)Eilen+lenkkini+oli+raskas+taival,+kuntoni+heikkous+ja+irtolumen+määrä+teki+kulkemisesta+vaikeaa,+kotiin+kuitenkin+selvisin.Päivät+eivät+ole+veljeksiä,+näin+on+sanottu,+jospa+tämä+päivä+onnen+toisi.+Koronan+rajoitusten+vapautuminen+on+antanut+aihetta+keskustelulle+ja+kyllä+tämä+sekasotku+mieltä+vaivaakin,Itse+olen+päättänyt+toimia+kuten+tähänkin+asti,+isoja+tapaamisia+olen+välttänyt,+näin+jatkossakin,+ainakin+niin+kauan,+kun+selkeitä+tietoja+taudin+ohi+menemisistä+kuulen.Hallitus+ja+muut+päättäjät+ovat+vaikeassa+tilanteessa,+painostus+kieltojen+kumoamisesta+on+kova,+syytöksiä+ja+uhkailujakin++tulee,+niin+kuin+päättäjät+mitään+taudille+mahtaisi,+meistä+itsestämme+se+on+kiinni,+kuinka+paljon+jaksamme++suojautua+ja+varoa+omalta+osaltamme.Vaikeaa+on,+se+on+myönnettävä,+mutta+niin+ne+tulee+myrskyt+kaikki+katastrofit,+ympäri+maapalloa,+kättä+ei+eteen+voida+laittaa,+tämä+yksi+vitsaus+kiusaksemme.Tauteja+pystytään+oikein+opein+rajoittamaan+ja+siinä+lääketeollisuus+on+tehnyt+parhaansa,+koko+terveyshenkilökunta+on++voimiensa+ylärajoilla,+tauti+vaan+ei+lopu.Syytöksiä+päättäjille+joka+toiminnasta+mitä+tehdään,+kuitenkin++heilläkään+voimia+ja+keinoja+taudin+lopettamiseen+ei+ole.Tämä+mellakointikin+mikä+nyt+elää,+sekin+on+hallituksen+syytä,+kuitenkin+kuuntelin+juuri+aamulla,+että+bensanhinnan+korotus+sovittiin+jo+edellisen+hallituksen+aikaan,+maailman+öljytuotannon+seuraamuksia+ennakoiden.Rokottamattomat+saattavat+omalla+toiminnallaan+aiheuttaa+paljon+pahaa+tämän+taudin+leviämisen++aikana,+syyllisiä+kuitenkin+tähän+tilanteeseen+on+vaikea+nimetä,+siksi+toivoisi,+että+jokainen+oman+osansa+hoitaisi+mahdollisimman+hyvin.Kansantalous+on+tiukalla,+työpaikat+vaarassa,+mutta+kuitenkin+apua+on+annettu,+ruokaa+riittää,+ja+heikommille+on+palveluja+lisätty,+samassa+veneessä+olemme+ja++yhdessä+jaksaen+tämänkin++kuntoon+saatamme,+näin+uskon.Taudin+rajuus+aiheuttaa+epätoivoa+ja+kuten+Makriina+toivoi,+selviytymistarinoita+soisi+kuulevansa.Itse+olen+jo+aikapäiviä+jättänyt+nuo+taudin+lisääntymiset+ja+muut+kuuntelematta,+uutisia+en+juurikaan+kuuntele,+se+mitä+radio++sattuu+kuunteluni+kohdalla+milloinkin+tiedottamaan+sen+kuulen.Sota+tilannekin+tuli+Ukrainan+kohdalta+korviini++aamulla+kahvia+hörppiessäni,+Ranskan+ja+Venäjän+neuvottelut+antaneet+toivoa+asian+ratkaisemaan,+kuitenkin+Usa+ja+Saksa+on+yhdessä+todenneet+valmiutta+vastaiskuun+jos+tilanne+näin+vaatii.Näin+se+vaan+on,+mutta+järjenäänen+toivoisi+päättäjien+tässäkin+asiassa+löytävän..Helmikuu+heilahtaa,+näin+muistan+vanhan+sanonnan,+tuiskuja+ja+tuulta+voi+vielä+tulla,+mutta+kevät+ainakin+valoisuuden+lisääntymisen+vuoksi+antaa+uskon+siitä,+että+kesään+päin+mennään.Jaksakaa+toivoa+ja+toimia+niin,+että+esteet+voitetaan;),
  2. Huomenta,+unet+kaikkosi+jo+aikaisin+ja+nyt+tässä+koneella+aamuhetkeä+vietän,+pimeää+on+ja+sateita+lupasivat.Eilen+iltapäivän+satoi+räntää+ja+nyt+sohjoiselta+kadut+näyttävät,+kyllä+nyt+töitä+lumen+kanssa+teettää,+aurauskalusto+tiukalla,+kolataan+ja+ajetaan+välillä+kaupungin+reunamille,+kun+mihinkään+ei+enää+sovi.Minunkin+ikkunan+alla+melkoinen+kasa,+pääsisi+ikkunasta+kurkistamaan;)Niin+meinaa+alkuperäiskansat+kadota,+intiaanit+sopeutuneet+jo+valtaväestöön,+kun+joutuivat+pois+kotimaisemistaan,+samoin+meinaa+Saamelaisten+kanssa+käydä,+onneksi+on+herätty++puolustuslinjalle+ja+ehkä+oikeuksistaan+pystyvät+kiinni+pitämään.Rikkauttahan+se+olisi,+jos+alkuperäinen+kansa+voisi+omaa+elämän+tapaansa+noudattaa,+samoin+eri+heimojen+murteet+saisivat+säilyä,+väriä+nekin+elämiseen+toisivat.Fasessa+on+savolaisten+ryhmä,+harmi+vaan,+että+murteella+eivät+kaikki++kirjoita,+eivätkö+enää+osaa?Noita+poliittisia+kannanottoja+en+jatka,+aivan+turha+on++politiikkaa+noihin+mellakoihin+rinnastaa,+siellä+meuhaavat+ihmiset+joilla+on+huomion+tarvetta+ja+ei+koulutunneilla+yhteiskuntaoppi+ole+kiinnostuneet,+kun+eivät+tiedä+mitä+kansalaistottelu+tarkoittaa.Poliisi+on+järjestyksen+pitäjä+ja+usko+siihen,+että+oikein+toimivat+pitäisi+vahvana+olla+tiedossa,+tosin+ihmisiä+on+poliisitkin,+joukkoon+mahtuu+monta+mieltä+olevia,+mutta+järjestyksen+ylläpitäminen++kuitenkin+se+työtehtävä+on.Asiat+ei+tapellen+selviä,+vaan+neuvotellen,+selityksin+ja+ymmärryksin+asian+syyt.Koskaan+ei+löydy+asiaa+josta+kaikki+olisivat+samaa+mieltä,+mutta+demokraattisin++keinoin+mennään,+enemmistön+ääntä+kuullaan+päätöksiä+tehtäessä.Äänestäminen+on+se+kansan+mahdollisuus+saada+äänensä+kuuluviin+ja+sen+tuloksena+sitten+päättäjät+valitaan.+Kapinointi+harvoin+tuottaa+tulosta,+jos+siihenkin+kai+oikeus++kansalla+on,+sääntöjen+mukaan.Mielestäni+tämäkään+mellakka+ei+paranna+minkään+ryhmittymän+asemaa,+päinvastoin.Makriinan+tapaan+urheilua+ei+tule+katsottua,+vaikka+ylpeä+suomalaisista+olenkin,+urheilussakin,+kun+menestyvät.Niin+suomalainen+olen,+että+kaikki+suomalaisten+saavutukset+yhdistän+myös+itseeni+ja+niinpä+röyhistelen+kaikella;)Mitään+saavutuksia+en+koskaan+ole+aikaan+saanut,+silti+osaan+ylpeillä+niitä+saavuttaneiden+ohessa.On+hyvä+olla+suomalainen;)Nyt+taas+tämä+aamu+toi+tämän+kaltaista+tekstiä,+ei+mitään+kovin+tärkeää,+mutta+aivot+tykkäsivät;)+Tulkaa+pohtimaan+elämän+kirjoa,+mikä+mitä+milloinkin+se+meille+tarjoilee.
  3. Lupsakan+tuntuista+sunnuntaiaamua,+lunta+on+aurailtu+ja+hyviltä+kadut+taas+näyttää+vaikka+kävelyn+toteuttamiseen.Kelpaa+koululaisten+ulkoilla+monella+tapaa,+jos+halua+riittää,+lunta+varmaan+joka+puolella+suomea.Runebergin+tortut+jää+tekemättä,+muutkin+kakut+ja+makeat+leivonnaiset+ei+houkuta,+kai+aika+yleinen+ilmiö,+kuten+ano+15,42+mainitsit.Eliaana+kirjoitit+tuon+runon,+noin+se+on+varmaan+kautta+aikain+ollut,+että+nuoret+elävät+erimaailmoissa+kuin+vanhat,+pieni+kapinahenki+vanhojen+asioiden+toteuttamiseen,+uutta+kohti+mieli+halaa.Muistissa+oma+nuoruuteni,+aina+ei+helpolla+ohjeita+halunnut++noudattaa,+uusia+aatoksia+mielessä,+mutta+se+kai+on+kehityksen+edistystä+monessa+kohden;)En+ole+muistanutkaan,+minulla+jossain+myös+tukiside,+pitääkin+ottaa+käyttöön,+Glukosamiini+ei+auttanut,++uskonko+puute;)Naistenpankki+on+tuttu+täälläkin,+aika+moni+siihen+osallistuu+ja+paljon+hyvää+saavat+aikaan+sitäkin+kautta,+mutta+tarvetta+löytyy+paljon+ja+auttavia+käsiä+tarvitaan.Ramoona++monet+hauskat+hetket+koettiin+pirtin+ympyröissä+ja+mielikuvitus+lensi,+olit+toisella+nikilläkin,+kertoilit+lapsuuskotisi+täällä+päin+olleen+.Niihin+maisemiin+perustettu+kansallispuisto+kosketti+kahden+kunnan+aluetta,+toisessa+minä+kesiä+vietin.Tuo+viitseliäisyys+minkä+mainitsit,+on+enemmänkin+pinttynyt+tapa+josta+en+osaa+irti+päästää;)Makriina+huokailit+noiden+mieltään+osoittavien+touhusta,+melkoista+hulluutta+onkin,+oikein+ilkeä+ajatus,+jos+nämä+rokottamattomat+jätettäisiin+ilman+hoitoa,+miten+sitten+suu+pantaisiin.Bensan+ja+muiden+hintojen+noususta,+hallitus+taitaa+olla+puun+ja+kuoren+välissä+ja+eikös+sähköfirmat+ota+omien+laskelmien+mukaan++tarvitsevansa,+joita+jokainen++epäilee+voiton+saannin+nousulla.Maailman+hintoihin+kai+perustuu+myös+bensan+hinnat,+näin+olen+ollut+ymmärtäväni.Kallista+on+se+on+myönnettävä,+mutta+mellakoiden+ei+asiaa+korjata,+kai+se+joku+muu+olikin+mellakoiden+syy.Olen+käynyt+kauan+sitten+tuolla+Mekaanisessa+museossa,+muuttunut+varmaan+paljonkin+siitä+ajasta,+aika+lähellä+olisi,+kun+vaan+saisi+lähdettyä.Elinolot+noista+pakolaisleireistä+ja+puutteessa+olevien+elämästä+saa+sydämen+repeämään+ja+pitää+olla+melkein+kova+ihminen+jos+ei+helly+auttamaan,+vaikka+vaan+pienillä+summilla.Ano+12,27+samoilla+ajatuksilla+voin+sanoa+olevani,++meidän+hyvinvoinnista+pieni+osa+riittää+jaettavaksi+ja+hyvää+tahtoakin+löytyy.Sanotaan+että+kotimaassakin+on+puutteessa+eläviä,+samoin+heidän+kohtaansa+olisi+saatava+parannusta+ja+apua+varmaan+annetaankin,+kukaan+ei+nälkään+kuole,+joka+joulu+lämpenen++ajatukselle+ja+kaikki+vammaisten+keräykset+olen+yrittänyt+huomioida.Verojakin+maksan+kohtuudella,+näin+mukana+osaltani+siinäkin+olen,+päättäjät+sitten+suunnan+määrittää.Torttukahvia+en+tarjoile,+mutta+jotain+suolaista+voisi+kahvikupin+seurana+olla;)Kivaa+ulkoiluilmaa++ympäri+suomen,+koettakaa+vaikka+pieni+lenkki+tehdä;)
  4. Tuulista+Runebergin+päivää,+liput+kunnolla+"tuulettuu"+ja+hienoista+tuiskuluntakin+maahan+putoaa.Lauantaipäivä,+tietysti+se+on+pakkosiivous+suorittaa,+aina+meinaan,+että+nyt+vaan+pintoja+raapaisen,+mutta+kyllä+ne+totut+tavat+pintansa+pitää,+kaikki+mahdollinen+parvekkeelle+joutuu;)Sittenpä+tyytyväisenä+myhäilen,+tuli+taas+puhtaan+tuoksuinen+koti,+kelpaa+uusintaa+aikaan+saada;)Kivasti+olette+noita+kehitysmaiden++avustuksista+keskustelleet,+pienistäkin+puroista+iso+virta+syntyy,+tämä+toivottavasti+myös+näitten+avustusten+myötä+onnistuu.Oma+taloutemme+pyörii+kaupan+avulla,+vienti+on+se+voima+millä+meillä+hyvinvointi+on+rakennettu,+teollisuuden+kasvu+on+tärkeässä+asemassa,+omavaraisuus+ruuan+puolesta+taas+takaisi+ruokaa+pöytään.Oravanpyörä+se+on+tämä+suomenkin+elämä,+jos+ei+vienti+ja+tuonti+tue+toisiaan+taitaisi+tiukka+paikka+selviämiselle+tulla,+kaikenlaista+kauppaa+olisi+yllä+pidettävä+ja+soisi+viennin+hieman+suurempaa+olevan,+kuin+tuonnin.Vientiä+kehitysmaihin+koneiden+ja+opetusten+voimalla,+että+pystyisivät+oman+maan+antinsa+hyödyntämään+ja+varmasti+tuontia+sieltä+myös+meille+tulisi.Olen+vuosia+ollut+mukana+pienin+summin+tuossa+naisten+koulutuksen+ja+oppimisen+auttamisessa,+hyvin+pieni+on+antini,+mutta+uskon+kaiken+perille+menevän,+sillä++viestiä+parannuksista+on+tullut+ja+paikanpäällä+on+onnistumisen+kokeneita+jo+paljon.Ei+raha+puissa+kasva,+sitä+ei+pidä+ajatellakaan,+työllä+on+rakennettu+oma+maamme+ja+näin+toivoisi+tapahtuvan+muuallakin.Omassa+mielessäni+näitä+ajattelen+ja+usko+on+vahva,+että+joskus++onnistuu,+ihmisten+omatunto+herää+ja+huoli++heikompienkin+elossa+olosta+vahvistuu.Tällä+hetkellä+toivo+on+koetuksella,+mutta+kyllä+se+aurinko+nousee+joka+päivä,+vaikka+ei+näyttäydykään,+siksi+jaksetaan+yrittämistä+jatkaa.Tuttu+vaiva+tuo+nivelkipusi+on+minullakin+Eliaana,+liikkeelle+ei+ihan+noin+vain+lähdetä,+mutta+onneksi+ei+muulloin+pakotusta+ole.Olen+lukenut+miten+pitäisi+pienin+välein+nousta+liikkumaan,+jos+paljon+paikallaan+istuu+ja+silmien+sulkeminen+ja+kauaksi+katselu+niidenkin+hyväksi+olisi+tehtävä.Allekirjoitan+kumpaisenkin+homman+minulle+paikallaan+olevan,+yritän+ikkunasta+tuijotella+kaukaisuuteen+ja+miettiä+suuria+ajatuksia,+mitkä+ei+minun+ajattelullani+miksikään+muutu;)+Naurattaa+moinen;)Jälleen+kiitoksen+osoitan+minun+mieltäni+ilahduttaneille+ja+tuosta++koossa+pitämisestä,+ehkä+näin+tulee+yritettyä,+mielestäni+näin+sananvaihto+tulee+mielekkäämmäksi,+kun+voi+ikään+kuin+tutuille+viestejä+laittaa.Halu+kirjoittaa+ja+aivojaan+rasittaa+voittaa+hankaluudet.Vielä+voi+myös+sanoa,+että+en+pysty+suuriin+ajatusten+vaihtoon,+tietoni+rajallinen+kaiken+suhteen.Aikamoinen+tuo+tuulentuiverrus+on,+pysykää+tiukasti+jalat+maassa,+jos+ulos+uskallatte;)
  5. Hyvää+aamupäivää,+näin+vielä+sanoa+voi,+kohta+puolessa+jo+ollaan.Tytär+soitti+ja+kysyi+lähtisinkö+kaupoille+ja+totta++kai,+se+on+harvinaista,+kun+tytär+ehtii+yhdessä+mihinkään,+viimeinen+sairaslomapäivä,+se+shopailtiin.Mukavalta+tuntuu,+kun+huomaa+virkistyneen+ihan+silmissä,+pitkän+yskänsä+kourista.Tulihan+sitä+heräteostoja+tehtyä,+mutta+osasin+myös+jättää+hyllyyn+monta+asiaa,+joita+jo+käsissä+pyörittelin.Tytärtä+ehdin+jo+moittimaan,+kun+punalappuinen+ruisleipä+ei+kelvannut,+näin+toimii+tarkan+äidinkin+lapsi.Eliaana+kirjoitti+paljon+asiaa+ja+se+poiki+sitten+sananvaihtoa,+tuskin+kukaan+osaa+sanoa+miten+pitäisi+toimia,+se+kuitenkin+tiedetään,+että+hyvinvointivaltiossa+eletään.Ruuan+hävikki+olisi+saatava+pieneksi+ja+samalla+kaiken+turhan+kulutus,+siitä+saattaisi+hyötyä+itsensä+lisäksi+moni+muu,+jos+sitten+kohteet+etsittäisiin.Tuo+muun+maailman+syntyvyys+ja+elämisen+taito+on+vaikea+yhtälö+kehitysmaissa,+siihen+olisi+panostettava.Olen+ollut+mukana+avustusjärjestössä+missä+naisia+koulutetaan+hoitamaan+kasvinmaita,+ompelemaan+ja+lehmiäkin+on+ostettu+juurikin+naisten++kesken+tilanteita+korjaamaan.Koulutuksessa+myös+mahdollista+saada+tietoa,+lasten+koulutus+lisää+taitoja+osata+hallita+omaa+elämää+monilla+tavoin+aikanaan.Kaivoja+on+rakennettu+ja+tätä+terveyspuolta++korostettu,+aikuiseksi+päästyään+nämä+koulussa+opitut+taidot+sitten+osataan+käyttää+eri+elämän+tilanteissa.Mielestäni+omalle+kotiseuduilleen+tullut+apu+on+parasta,+mutta+sitten+nämä+kamalat+sodat+mitkä+ajavat+ihmiset+pakosalle,+on+toinen+juttu+ja+heitä+on+autettava+voimien+mukaan.Maahanmuuttoa+tullaan+tarvitsemaan+paljon,+kun+kantaväestö+ei++kaikkia+töitä+halua+tehdä,+syystä+tai+toisesta+ja+näin+kouluttamalla+työtekijöitä+on+mahdollista+saada+apua+moniin+töihin.Paljon+on+hyvää+sanottavaa+näin+työhön+tarttuneista+maahanmuuttajista.Politiikkojen+arvostelu+on+aina+jokaisen+henkilökohtaisista+aatoksista+lähtöisin+ja+niihin+en+halua+tarttua,+oman+päätösvallan+haluan+tässä+asiassa+säilyttää.Ei+kai+ketään+niin+hyvää+ole+ettei+sanan+sijaa+löytyisi.Pitkään+olemme+kirjoittajakavereita+olleet+Miaelina+ja+hyvin+on+sujunut,+näin+varmaan+loppuun+asti;)Makriinalla+varmaan+oli+myös+jotain+asiaa+viestissään,+mutta+kun+aloitukseen+vastaan,+en+voi+uudelleen+lukea,+muistamattomuus+minunkin+harmina;)Kiitoksia+myönteisistä+viesteistä,+aina+se+mielen+ilahduttaa,+mukavampi+lukea+ilolla+kirjoitettuja,+kuin+moitteita+saamalla,+joskin+paikkaansa+nekin+tietysti+puoltavat;)Niin+se+perjantai+päiväksi+muuttuu+ja+viikonloppu+alkaa+joutumaan,+sitä+odotellen,+heippa;)
  6. Huomenta+helmikuun+ensimmäiseen+päivään,+pilvisenä+aloittaa.Lyhyt+kuukausi,+se+hurahtaa+nopsaan+ja+sitten+jo+kevätkuukausi+käsillä;)Ano+11,49,+erakkona+voi+hyvinkin+tyytyväinen+olla,+samaa+tavoitellaan+kai+itsekukin,+sitä+onnellisuutta.Joskus+mielessä+häivähtää+hyvä+olo,+itselleen+huokaa,+että+olenpa+onnellinen,+koti+on+ja+oman+makuinen,+kukaan+ei+kiellä+miten+täällä+elelen.Kaikkea+on+mitä+tarvitsen+ja+tiukilla+ollessani+opin+rahaa+tarkasti+käyttämään+ja+sama+tapa+on+juuttunut,+jos+hieman+nyt+olisikin+käytettävissä.Lapseni+aina+muistuttavat,+että+nauti+nyt+mistä+tykkäät,+mutta+ne+tykkäämisetkin+ovat+hiipuneet.Elämässä+on+ne+arvot,+mitkä+elämän+onnelliseksi+tekee,+ei+raha+ole+sellainen,+vaikka+hyvä+on+rahan+kanssa+elääkin,+silti+en+rikkauksia+havitteleAina+vähään+tottunut,+ei+mitään+suurta+kaipaa.Sekin+oli+ihanaa+Miaelina,+kun+äiti+kotona+leikeistä+sisään+kutsui+ja+ruokaa+oli+tarjolla+ja+se+rakkaus+niissä+pienissä+asioissa+oli++aitoa+ja+lämmintä.Tuota+usein+itselleni+myös+todistelen,+miten+näinkin+vanhana+on+nämä+tekniikat+oppinut,+tosin+vajavaisesti,+mutta+riittävästi+kumminkin.Kaksikymmentä+vuotta+sitten+koneeni+kanssa+aloitin+ja+nyt+jotakin+opin+tapaista+päässä+on.+apua+kyllä+useinkin+pitää+pyytää,+kun+tuo+muisti+ei+kaikkea+oikein+hyvin+tallenna.Onhan+tämä+hyvä+ainakin+ajan+käytön+suhteen,+kun+innostuu+jotain+etsimään,+se+poikii+lisää+ja+niin+tunnit+viilettää,+siis+sanonpa,+että+hyvä+me+ynnämuu+ja+toisetkin+koneen+kanssa+puuhailevat.Läppäri+kainalossa+minäkin+menen+huoltopoikien+luo,+koska+silloin+heille+on+huomattavasti+helpompi+näyttää+harmeja+koneella+ja+ehkä+heidänkin+neuvot+paremmin+sisäistän,+kun+näyttävät+koneella.Piti+oikein+tarkastaa+onko+minulla+entter,+ei+ole,+sen+sijaan+nuolia+paljonkin,+pitääpä+ensi+kerralla+ottaa+selville+nuolien+tarkoitetut+tehtävät.Näin+näitä+ongelmia+löytyy+ja+usein+apuakin+saa+vaikka+kiikkustuolissa.Totta+tuo,+että+rahastaa+osaavat,+pienikin+asia+maksaa,+joskus+minäkin+puhelimen+kautta+ohjeita+otin+ja+valitin+surkeana+miten+kamalasti+tulee+maksamaan,+poika+toisessa+päässä++ymmärsi+itkuni+ja+sanoi,+että+hän+laittaa+heidän+piikkiin+puhelinlaskun,+muistaakseni+oli+Telian+huoltaja.Taistelua+on+vanhan+elämä,+että+mukana+pysyy+ajanhengessä+Makriina,+mutta+periksi+ei+anneta;)Nyt+asialle+apteekkiin,+taas+pillerit+loppui,+vaikka+ei+niitä+kovin+usein+tarvitse+hakea,+nyt+vaan+kaikki+loppui+yhtä+aikaa,+silmätipatkin,+niiden+suurkuluttaja+olen.Pari+kuukautta+voin+olla+huoleti,+jos+nyt+samana+kunto+pysyy,lenkkeily+ilmakin+olisi.+kuusi+astetta+pakkasta,+jospa+saisi+itsensä+liikkumaan+hieman+pidemmän+mutkan+kautta+tuon+apteekkireissuni,+iloa+päiväänne;)
  7. Huomenta+arkeen+kyllä+sitä+lunta+kertyi,+nyt+huomaa+kun+aurat+teitä+selvittelevät.Eilen+ei+auraajia+näkynyt,+pyhätyö+on+kallista+ja+niinpä+lapion+varteen+monet+joutui+tarttumaan,+huomasin+kadulle+juuttuneen+auton,+joka+lapio+hommia+tarvitsi+päästäkseen+ajamaan.Tarkkaa+hommaa+tuo+auraajan+työ,+jalankulkija+voi+jäädä+kulmaan+mistä+ei+näkyvyyttä+ole+ja+vahingon+vaara+suuri,+yhden+kuoleman+muistan+paikkakunnallani+näin+tapahtuneen.Kustannuksia+lumikin+tuottaa,+ensin+kasoihin+saaminen+ja+sitten+pois+ajaminen+ja+aina+vielä+tyytymättömyyttä+työnteosta.Mistä+näitä+kaikkeen+tyytymättömiä+aina+vaan+löytyy;)Lumityöt+omassa+pihassa+ihan+kivoja+tehdä,+ainakin+jos+kunto+hyvä+ja+aikaa+riittää,+muistan+rivitalossa+asuessamme+talkkarivuorot,+usein+ne+lumisateet+meidän+viikolle+sattuivatkin,+mutta+työn+tehtyä+oli+kiva+katsella+suoraviivaisia+penkkoja+ja+siistiä+ympäristöä.Onhan+se+harmillista,+kun+kaikki+kulttuuri+kuin+muutkin+harrastukset+jää++väliin,+täällä+meillä+ei+niin+suurta+tuo+tarjonta+ole+mistä+Ramoona+puhuit,+jotain+kuitenkin,+harrastuspiiritkin+sulussa.Osaako+sitä+enää+mihinkään+osallistuakaan?+Tuoko+tämä+korona+mitään+sellaista+hyvää+josta+voisi+hyötyä?Makriina+mainitsit+nuo+lapset,+nyt+heille+lunta+ainakin+riittää+touhuta,+mutta+missä+onkaan+ne+lumilinnat,+lumi-ukot,+liukumäet+ja+mitä+muuta+sitä+ennen+tehtiinkään,+joka+pihasta+joku+luomus+löytyi.Mäkiä+laskettiin+pahvinpaloilla,+pulkkia+ja+kelkkoja+ei+kaikilta+löytynyt+ja+hauskaa+oli.Nykyisen+lapset+viedään+autolla+jäähalleihin+ja+muihin+valmiiksi+tehtyihin+harrastepaikkoihin.Omatoimisuus+on+kadoksissa,+ei+muuten+lapsiakaan+pihoilla+näe.Eihän+näitä+vanhoja+saisi+muistella,+ei+ainakaan+niistä+kertoa,+mutta+olen+kuitenkin+sitä+mieltä,+että+minulla+ja+vielä+lapsillanikin+oli+lapsuus.Yllättävän+paljon+on+noita+poistoja+ollutkin,+minulta+jääneet+huomaamatta,+no+ehkä+pahalta+mieleltä+säästyin;)Tammikuun+viimeistä+aloittelemaan,+en+oikein+ehtinyt+ajatellakaan,+kun+jo+lopussa+tämä+aiemmin+niin+pitkältä+tuntunut+kuukausi+on+ohi.Helmikuu+oven+takana,+sitä+toivorikkain+mielin+huomenissa+aloitamme;)
  8. Sunnuntaiaamu+ja+lumisadetta,+eilen+illan+suussa+alkoi+tuiskuttaen,+mutta+mitään+myrskyä+ei+tullut.Lunta+mielestäni++kohtuudella,+vaikka+ennustivat+suurella+määrällä,+no+jos+vielä+tämän+päivän+sataa+voipa+kertyäkin,+auramiehille+pyhätöitä.Sähkövikojakin+radio+ilmoittaa+olleen+vähän,+omantalon+katuosuus+jo+putsattu.Hurskaisella+omat+lumihuolet,+onhan+siinä+kunnonhoitoa+varmaan++riittävästi,+kun+polut+aukaisee,+jaksamista+vaan.Helmikuussa+heilahtaa,+voi+tulla+lunta+ja+myrskyä,+näin+ennen+ennustettiin.Tottahan+tuo+valon+lisääntyminen+on+huomattu,+aurinkoisena+päivänä+on+verho+ikkunassa+laskettava,+muuten+telkkarista+ei+näy+mitään,+kun+siinä+suunnassa+aurinko+paistaa+jo+paljon+korkeammalla.Olisi+ihan+kiva+sellaiseen+asumukseen+muuttaa,+missä+kaikki+hoidetaan,+nyt++joudun+taas+apua+pyytämään,+kun+Vc:n+valo+paloi+ja+en+sitä+loisteputkea+osaa+vaihtaa,+vävyä+vaivaan.Kadun+toisella+puolen+olevaan+talon+olen+joskus+pyrkinyt,+mutta+eipä+ollut+onnea,+kerran+tarjottiin+30+neliön+asuntoa,+se+kyllä+hieman+liian+pieni,+vaikka+aina+valitan+asunnon+nykyistä+suuruutta,+tuntuisi+noin+pieni+ahdistavalta.Asuuhan+ihmiset+pienissäkin+ja+kai+siihen+tottuisi+ajan+oloon,+sänky+ja+pöytä+sopisi,+mitäs+sitä+paljon+muuta,+hyvin+voisi+toimiakin.Minäkin+kerran+vaihdoin+sähköfirmaa+ja+tuli+kaikenlaista+hämminkiä,+sen+jälkeen+en+ole+mitään+vaihtanut,+Telia+on++kaverini;)Voi+olla+että+halvempaa+löytyisi,+mutta+en+rupea+sotkemaan,+maksettava+on+aina+kuitenkin.Jouduin+soittamaan+etäpuhelun+ja+se+virui,+lopulta+kaksikymmentä+minuuttia+puhelimen+edessä+odotin,+sitten+hermo+petti,+aina+vaan+sai+kuulla+palvelemme+hetken+kuluttua.Pankkimaailmakin+on+mennyt+aivan+mahdottomaksi,+minun+soitettava+Helsinkiin,+että+voin+tilata+pankkipalvelun+virkailijan+kanssa+lähipankkiin.Nykyisen+otan+tietokoneen+kainaloon+ja+menen+Gigantin+poikien+luo+valituksineni,+ostin+koneen+mukana+huoltohomman,+sieltä+apua+saan+kännykkänikin+ongelmiin.Minkälaista+olisi+palata+aikaan,+jolloin+ei+näistä+harmeista+mitään+tiedetty?Olipa+ikävä+tuo+koirasi+vahinko,+niin+ne+neljältä+jalaltakin+saattavat+jalan+loukata+kun+huono+tuuri+sattuu.Hyvä+että+hoito+löytyi+ja+lääkitys+kipuun+löytyi,+kipeä+se+on+koirankin+kipeä,+vaikka+ei+osaa+kertoa.Olen+myös+suuri+telkkarin+kuluttaja,+mitä+sitä+joutava+mummo+muuta,+Netflix+on+hyvä+viihdyttäjä,+tarjontaa+moneen+makuun.Olen+onnellinen,+että+poikani+tämän+minulle+järjesti.Taitaa+jäädä+kävelyt+tänään,+hyvä+että+eilen+sain+itseni+lähtemään+ja+liikuntaa+tuli,+jos+tämä+päivä+väliin+jääkin.Nyt+näyttäisi+tuuli+yltyvän,+jospa+se+jälkijunassa+tännekin+tulee+ja+sade+jatkuu,+koettakaa+pärjäillä;)
  9. Lumisadetta+tässä+odotin+katsovani+ikkunasta+ulos+kurkistaessani,+ei+sada,+vielä+aivan+hyvän+näköinen+sää,+pilvessä+kyllä+ja+kovin+tuolla+myrskyllä+radio+varoittelee.Tulkoon+myrsky+ja+lunta,+kotona+lämpimässä+saan+olla,+jospa+kaikilla+näin+olisi,+sähköt+vaarassa+sammua,++ei+muistissani+ole+koska+minulta+olisi+sähköt+loppuneet.Kai+nuo+tehtaiden+toimivuus+on+taattua+ja+siinä+sivussa+minullakin;)Tuo+väkivalta+on++tullut+hyvin+jokapäiväiseksi,+ei+edes+naisetkaan+sitä+kaihda,+missä+syy?Tarjontaa++väkivallasta+on+tarjolla++näissä+nykyisissä+elokuvissa,+tapetaan+ja+seikkaperäisesti+jopa+näyttö+ruutuun+tulee.Kymmenen+kärjessä+Netfilxsissä+on+rikoselokuvia,+ihmetellä+täytyy+mikä+niissä+kiehtoo.Onneksi+on+vielä+muutakin,+valintoja+voi+makunsa+mukaan+tehdä.Katselen+joskus+noita+vanhoja+elokuvia+a+täytyy+sanoa,+että+maku+on+muuttunut+minulla+myös,+kyllä+ne+jotenkin+niin+"kesyjä"+ovat,+onko+tässä+mummokin+kovemmaksi+muuttunut.Kaikesta+muuttumisesta+huolimatta+sivuutan+väkivallalta+tuntuvat+sarjat+ja+elokuvat,+onneksi+vielä+minun+makuunikin+tehtyjä+elokuvia+löytyy.Koti+se+on+ensimmäinen+paikka+missä+elämän+ohjeet+opitaan,+jopa+niin+vahvoina,+että+vieläkin+mielessä+ovat.Kiitollinen+olen+ollut+opeistani+ja+esimerkeistä+mitä+saanut+olen,+ne+on+kantaneet+läpi+elämän.Kasvatus+ei+siihen+aikaan++puheissa+ollut,+sitä+vaan+opittiin+esimerkin+voimin.Sekavaa+on+tuo+salasanojen+ja+muiden+vaadittavien++tapojen++käyttö,+hyppää+sinne+tänne,+kun+jotain+kirjautumista+tarvitset,+sitten+ajan+kulumisen+myötä+tee+sama+uudelleen.Minulta+jäi+K-kaupan+kirjautuminen+keskeneräiseksi,+kun+väsyin+sitä+monimutkaisuutta+seuraamaan+ja+monet+muut+vähemmän+käytettävät+ainaiseen+uusimiseen.Turvallisuus+on+asia+minkä+vuoksi+näitä+hankaluuksia+joutuu+uusimaan,+mutta+tuskautuminen+tulee+pakosta.Demeter+mainitsit+tuon+erottelun+ihmisten+välillä,+se+on+suuri+ihmetys+minullakin+mielessä+ollut,+mutta+kyllä+se+on+ainakin+meidän+ikäisten+keskuudessa+elävä+tapa,+ehkä+nuoret+siitä+eroon+paremmin+pääsee.Tavantavis+olen+ja+en+sitä+pahana+pidä,+hyväksyntää+olen+saanut+livenä+juuri+omana+itsenäni,+Sydämensivistys+ja+koulutus+lisänä+saa+ihmiset+ymmärtämään,+että+ihminen+on+kuitenkin+vain+ihminen.Noita+kilpailuja+on+Facebookissa+päivittäin,+olen+joskus+osallistunut,+mutta+nyt+uskon+jo,+että+minun+tuurilla+ei+mitään+voiteta+ja+Kristiinan+tapaan,+en+mitään+oikeasti+tarvitsekaan;)Äläpä+ole+moksiskaan+Makriina,+tiedä+minkälaisen++kultasuonen+päällä+kesäpaikkasi+onkaan,+pääset+vielä+osalliseksi+löydöistä;)Lumisade+ei+vieläkään+ole+tullut,+päivä+on+valjennut,+jospa+pienen+kävelyn+suorittaisi,+lähdettekö+kaveriksi:)
  10. Huomenta+pimeydestä,+tunnin+verran+ja+alkaa+päivä+voitolle+siirtyä,+pilvinen+päivästä+näkyy+tulevan,+hienokseltaan+lunta+sataa.Neeasa,+kyllä+perunalaatikko+tuttu+on+ja+maistuukin;)Nuo+amaryllikset+jo+minulla+kuivamassa+ja+sitkeää+kokeiluhalua+saada+ne+uusimaan+menneen+joulun+tapaiset+kukkimiset.Joskus+sukka+harjan+päälle+vedettiin,+kun+pieni+siivous+tehtiin,+nyt+on+nuo+varsi-imurit,+jotka+asian+hoitavat.Pitkällä+ollaan+jo+kevään+nautinnassa,+kun+pääsiäinen+nähdään,+mikä+onkaan+tauti+tilanne+silloin.Minulla+on+huhtikuun+alkuun+loma+tilattu,+saapa+nähdä+joko+silloin+voi+vapaammin+liikkua.Lumien+sulaminen+jo+varmaan+vauhdissa,+kuka+tietää+vaikka+maa+mustana+jo+olisi,+kuten+Eliaana+olet+ennusteet+nähnyt.Makriina+tuon+jo+sanoikin,+ei+elokuvat,+sarjat+todellisuutta+kerro,+hyvin+asiat+olisikin.Ainahan+näissä+yritetään+herätellä+katsojan+mielenkiintoa++milloin+milläkin,+mutta+totuuden+häivähdys+kuitenkin+eritavoista+voidaan+saada+ja+ajatus+siitä+miten+elämä+voisikaan+helpolla+mennä;)Dokumenttitarjonnoilta++enemmän+totuutta+voi+odottaa,+joskin+niissäkin+joskus+värittämistä+tapahtuu.Kyllä+hyvää+tekee+sadunomaisia+tarinoita+katsoa++ja+jos+juontakin+on+melkein+uskottavasti,+aika+menee+tuijottaen,+ehkä+haaveitakin+syntyy,+samaistuu+henkilöihin+ja+unohtaa+jopa+koronan++harmittelun.Katselkaa+sopivanlaistenlasien+läpi+ja+hyvin+onnistuu;)Ei+tätä+totuuttakaan+ja+lupauksiakaan+aina+uskota,+joten++jos+joku+katsottava+tuntuu+hyvältä+siitä+vaan.Senkin+aika+helpolla+huomaa+mikä+ei+totuutta+kerro,+hypätään+aiheessa+eteenpäin;)Nauratti+tuo+Makriinan+toteamus,+ettei+unikaan+tule,+kun+niin+mielenkiintoista+elämä+on,+minulle+uni+tulee,+mutta+unissakin+elän+tarumaailmaa,+joskus+julmaakin,+elän+kai+nämä+jutut+unissa+uusiksi,+niin+kovasti+niistä+nautin;)Kyllä+sitä+sen+verran+untakin+saa,+että+päivän+jaksaa,+kohta+lähden+kärrini+kanssa+kauppaan,+toivottavasti+auraukset+ehtivät+tehdä,+että+en+lumessa+kärriä+tarvitse+vetää.Viikonloppu+alkamassa,+jospa+hymyillen+saisimme+siitä+nauttia,+yrittää+maskien+takaa+ihmiset+tunnistaa;)
  11. Kiitoksin+aloitan+viestini,+siis+kiitos+huomenista+kuin+muista+ystävällisyyksistä;)Sää+harmahtava+ja+lumisadetta+luvattu,+oli+aivan+ihana+eilen+tallustella+katuja,+kun+aurinko+paistoi,+kevään+aisti,+vanhankin+sydän+heräsi+eloon;)Demeter+mainitsit+tuon+vastuun+omista+kirjoituksistaan,+kyllä+se+on+niin,+kun+nimimerkillä+kirjoittaa,+aina+saa+selittelemässä+olla,+mutta+selitellään+jos+osataan;)Joskus+tulee+niin+kimurantteja+kysymyksiä,+ei+niihin+selkeää+vastausta+osaa+antaa.Makriina+tuo+on+ollutkin+erikoinen+tilaisuus,+elokuvaesitys+tilattuna+yksityiseksi,+enpä+työrupeamiseni+aikoina+moista+kuullut,+no+silloin+elokuvissa+käytiinkin+enemmän,+oli+kuitenkin+jo+huonompia+näytösmääräkatsojiakin,+televisio+tarjonta+vei+joskus+katsojat.Uuno+Turhapuro+kuvat+kyllä+katsomot++täytti,+itseltäni+jäi+kaikki+katsomatta;)Kyllä+ne+muistot+on+kuvien+myötä+etsittävä+useinkin+Kristiina23,+ei+muisti+kaikkea+anna+muuten+muistaa.Hyvä+jos+on+edes+kuvia+apuna+käyttää.Neeasa+jo+kesän++sadon+ennustuksia+antoi,+kyllä+ne+nuo+vanhat+merkit+useinkin+täsmää+vielä+nykyisinkin.Pakko+tunnustaa,+että+tuo+"perunakropsu"+on+minulle+vieras+ruoka,+nimen+kyllä+olen+kuullut,+mutta+en+nyt+osaa+yhdistää+mihinkään,)Harvoin+mitään+kuolematonta+minultakaan+huomiotta+jää,+jos+ei+onnistu+kirjoitus+lähtemään,+mutta+silti+harmittaa+se+tyhjä+tekeminen,+uusimista+ei+jaksaisi.Eipä+minulta+mitään+mittavaa+tekstiä+kukaan+odota,+liiankin+tutuksi+on+viestini+toistot+tulleet;)Se+halu+kuitenkin+elää+puumerkkinsä+jättämiseen+ja+näin+lukien+toisten+viestejä+into+vaan+elää.Noissa+valituissa+päätöksen+tekijöissä+voi+olla+monenlaista+taustaa+omaavaa,+mutta+jospa+vastuu+tekemisistään+painaa+ja+tosissaan+hommansa+ottavat.Jännä+valinta+on+edessä,+kun+Kiurun+tuuraajaa+valitaan,+asiantuntemus+varmaan+painaa.Kunpa+kaikki+Kristan+kohdalla+olevat+odotukset+hyvin+menisi+ja+äidiksi+toivomuksensa+mukaisesti+pääsee;)Nyt+ennen+lumisadetta+taas+asialle+apteekkiin,+olen+nyt+useasti+joutunut+heihin+turvautumaan,+kun+noita+koetuloksien++pyritään+selvittämään.Kivaa+pikkulauantaita+ja+lenkkisauna++meillä+lämpenee;)
  12. Hyvää+tiistaipäivän+alkua,+kaunis+päivä+on+tulossa,+pakkanen+vähäisenä+pysyttelee,+eli+sää+mitä+parhain.Pahoittelen+noita+useita+viestejäni+eilen,+olen+pyytänyt+parikin+kertaa+poistoja,+mutta+ei+ylläpito+useasti+pyyntöjä+katsele,+kiirettä+varmaan.Omaksi+syykseni+en+tuota+möhlimistä+ota,++tuli+käsky+yritä+uudelleen+ja+niin+tein,+seuraukset+näkyvissä.Vaalituloksista+oli+aamun+lehti+pullollaan+ja+viisi+edustajaa+sai+paikkakuntani,+enemmän+odotettiin,+mutta+hyvä+näinkin.Eläkkeelle+jäänyt+kaupunginjohtaja+oli+äänikuningas.Politiikka+on+mielekästä+seurattavaa,+vaikka+paljon+ei+tahtoaan+läpi+saakaan,+ikävä+näin+kirjoittaen,+kun+riidaksi+menee,+siksi+en+sitä+suosi,+toki+livenä+yritän+olla+ajan+hengessä;)Sanna+Marinia+olen+kiitellyt+ihan+ihmisenä,+jaksaisi+vaan+kaiken+ryöpytyksen.Merja+Kyllöstä+taas+ihastelen+selkeästä+puheesta,+muuten+en+hänen+saavutuksiaan+paljonkaan+tiedä.Yritän+kokonaisuutta+ja+käyttäytymistä+ihmisissä+katsella,+en+niinkään+poliittista+näkymää.Nuo+kouluasiat+oli+viime+hallituksen+aikana++paljon+esillä+ja+köydenvetoa+käytiin,+sen+muistan.Opintoihin+jatkossa+pääsevät+kaikki+oppituloksen+mukaisesti,+mutta+joskus+oli+puhetta,+että+varakkaiden+nuoret+istuivat+vuodesta+toiseen,+kun+maksut+hoitui,+tähän+ei+pystyneet+vähävaraisemmat.Lienee+tuo+jo+korjattu,+tuloksia+vaaditaan.Kauniisti+korjasit+erheeni,+kun+puhuin+koulutettujen+sydämensivistyksestä,+tosi+on,+kyllä+se+syntymälahjana+on+saatu,+mutta+ehkä+koulutus+antaa+ymmärrystä,+laajentaa+maailman+kuvaa+ja+näin+huomio+on+herkempi.Tuo+sydämensivistys+varmaan+kaikilla+jossain+määrin,+mutta+ymmärrys+tuoda+sitä+julki+on+koulutuksen+myötä+inhimillistynyt,+näin+kuvittelen,+tai+ainakin+kokemani+näin+kertoo.Ymmärrys+äänestyksen+tärkeydestä+on+kuitenkin+korkeakouluja+käyneillä,+heillä++äänen+antamisen+tärkeys+tiedossa,++näin+vaikuttavan+myös+päätösten+tekoon.Nyt+siirryn+tähän+minun+tasoiseen+maailman+ruotimiseen,+kohta+saan+puheitani+selvitellä;)Niin+paljon+on+ketjussa+asiaa,+aika+vähän+onneksi++henkilökohtaisuuksia,+jospa+jatkossa+samaa+asioista+keskustelua+riittäisi,+unohtamatta+tätä+tutuksi+tullutta+arkeamme;).Aurinko+jo+vastapäätä+olevien+talojen+ikkunoihin+loistaa,+on+aloitettava+päivä+topakkana,+että+jotain+järkevää+aikaan+saisi;)Mikä+siinä+onkaan,+että+päivät+hurahtavat+hyvin+nopsaan,+vaikka+tekemiset+olemattomia,+vaikka+korona+tekemisiä+ja+ainakin+harrastamista+estää.Viettäkää+leppoisa+päivä,+unohtaen+kaikki+ankeudet+mielestä+ja+hymyillen+kulkijat+huomioikaa;)
  13. Huomenta+viikon+alkuun+ja+viimeinen+tammikuun+täysi+viikko+tämä+onkin,+niin+hujahtaa+ohi+tammikuu.Ano+13,02++pyydät+että+jättäisin+poliittisen+suuntaukseni+mainitsematta,+se+on+tullut+selväksi+ilman+suurempia+mainintoja,+mutta+olen+myös+toivomuksen+esittänyt,+että+politiikasta+emme+alkaisi+kiistaa+rakentamaan.Mielestäni+en+ole+nimennyt+henkilöitä+politiikan+taustoilta,+jos+se+on+rivien+välistä+osattu+etsiä,+ei+liene+vikani.Jokaisella+on+oikeus+valita+kantansa,+niin+minullakin,+olkoon+että+ei+ole+korrektia+olla+oma+itsensä.Sanani+"viety"+aiheutti+myös+paljon+puhetta,+olen+monasti+sanonut,+että+yksi+sanakin+voidaan+vääristää+aivan++tolkuttomaksi,+tarkoitus+oikein+ymmärretään,+mutta+halu+olla+ilkeä+kaiken+muuttaa.Päätösten+tekeminen+on+jo+tähän+ikään+tullut+selväksi,+jospa+jätämme+aiheen.Ano+15,24+noin+olen+minäkin+saanut+kokea,+mitä+koulutetumpi+ihminen+on,+hänellä+myös+useimmiten+myös+sydämen+sivistys.Hyvä+oli+kuvauksesi+menneestä+elämästä,+vanhojen+elokuvien+kautta+asiat+nykyihmisillekin+valottuu,+jos+nyt+todesta+ottavat.Arvostan+suuresti+rehellisiä+mielipiteitäsi+ynnämuu,+kaiken+kokemasi+uskon+sinua++vahvistaneen+ja+tehnyt+sitkeän+miehen,+työtekoa+arvostavan+ja+elämän+viisauksia+ammentaneen+ihmisen.Oman+osasi+yhteiskuntaa+rakentaen,+kuten+kaikki+sodan+jälkeiset+uurastaneet+tekivät.Anot+19,32+ja+22,44++totuudellisen+kuvan+annoitte+noista+maalla+eläneiden+lastenkin+töihin+osallistumisesta,+itse+en+ole+lapsena+juurikaan+töitä+tarvinnut+tehdä,+kertomuksia+olen+maalaiskotien+elämästä+kuullut.Aika+vähän+olen+katkeria+muistoja+kertomuksissa+olleen,+elämä+oli+sitä+ja+se+koettiin+oikeaksi.Aluevaalit+on+käyty+ja+nyt+odotus+suuntautuu+tuleviin+talkoisiin+ja+onnistumisiin,+tuskin+kuitenkaan+mikään+täydelliseksi+tulee,+aina+korjaamista+löytyy,+hyvästäkin.Aukaisin+radion+aamulla+ja+korvaan+sattui,+voitimme+vaalit,+vaikka+vastaan+sotea+olimmekin,+sopeutujia+kuitenkin+olemme+ja+yhdessä+yritämme+toimia.Näin+toivomme+kaikki,+yhteinen+etuhan+se+olisi,+jos+asiat+hyvin+hoituisi.Demeter+mainitsit+tuon+"arkkurahan"+siihen+lisäisin+äitini+ohjeen,+musta+puku+pitää+aina+olla,+se+sopii+juhlaan+kuin+juhlaan,+Tuo+tyytyväisen+kuva+olevaan+minun+kohdalla+toteutuu,+en+tarvitse+mitään,+mutta+elämänkoulun+opetukset+elää+vahvana,+tarkkaan+mietin+kulutukseni+ja+tarpeeni+ja+hyvin+vähän+mitään+tarvitsen,+terveenä+pysyminen+ainut+suurempi+toiveeni.Arkkuraha+on+ja+minusta+on+tärkeä+sekin,+että+en+rasita+jälkeläisiäni+eloni+loppumisen+jälkeenkään,+itse+olen+kaiken+tähän+astikin+jaksanut,+yhteiskunnan+annit+ne+mitä+kaikille+tulee.Verotkin+nurkumatta+maksan,+joskus+mielessä+käväisee,+että+noinko+paljon,+mutta+kaiketi+se+oikein+on.Eliaana+mainitsit+nuo+kirjoitusvirheet,+kyllä+aivan+turhaa+on+pienistä+huomautella,+kun+asiat+mitkä+esille+tulee+oikean+arvion+saisivat.Nyt+jään+odottamaan+mitä+aihetta+annoin+tällä+viestillä,+hyvää+vai+huonoa,+aina+ei+edes+itse+osaa+kaikkea+tulkita;)Mukavaa+vaalien+jälkeistä+aikaa,+nyt+vaan+seurantaa+miten+asiat+alkavat+luistamaan;)
  14. Sunnuntaiaamu+ja+pieni+lumisade+säänkuvana.Kotisairaanhoitaja+kiirehtii+antamaan+tarvittavaa+hoitoa+naapuri+taloon,+muuten+aivan+tyhjät+kadut.Sininen+hämärä+ja+hyvä+olo,+siitä+päivään+suuntaus:)Noita+pieniä+virheitä+mitä+kirjoittaessa+syntyy,+en+usko+monenkaan+edes+huomioivan+brinkkala;)Sanoilla+on+tietenkin+väliä,+asia+muuttuu+täysin+useastikin+väärän+sanan+myötä,+mutta+sen+verran+ymmärrystä+uskon+kaikilla+olevan,+että+tekstin+sanoma+ymmärretään.Aika+rankkaa+elämä+nykyisin+on,+kun+kaikessa+on+tuo,+jos+korona+sallii,+suunnittelu+kaiken+mahdollisen+kohdassa+loppuu+noihin+sanoihin.Kyllästyminen+on+totinen+tosi,+mutta+tälle+ei+kukaan+mitään+mahda+ja+siihen+on+tyytyminen.Tänään+kai+sitten+joltakin+osin+asiat+voivat+parempaan+suuntaan+muuttua,+näin+ainakin+on+lupailtu.,+tosin+koronaan+ei+tälläkään+vaikutusta.Ramoona+luettelit+noita+ohjelmia+mitä+telkkarista+nykyisin+näkee,+ohitan+melkein+järjestään,+ei+nauru+tule,+ehkä+häpeän+tunne++siitä+mihin+suuntaan+on+menty.Joskus+aikoinaan+hupiohjelmissa+oli+jotain+järjen+poikasta,+nykyään+ei+mitään,+ehkä+tyyli+on+nyt+tämä+ja+minä+ja+moni+toinenkin+on+jäänyt+vanhan+asteelle.Makriina+samoja+mielipiteitä+esitti+ja+todisti+sen+mitä+useampi+ajattelee.Samat+juontajat+joka+ohjelmissa,+kulunein+kasvoin+ja+esiintymistyylein,+nyt+jos+koskaan+vaihtelua+kaipaisi.Kaikkia+ei+miellytä+samat+ohjelmat+ja+tämäkin+asia+on+kaiken+muunkin+kohdalla,+tyytymättömyys+kasvaa.Lueskelen+yleisönosastojen+lehdissä,+mikään+ei+ole+hyvin,+aina+purnataan,++kaupunkini+rakensi+sillat+koskien+yli+virkistys+alueelle,+nyt+ne+ei+ole+talvikunnonhoidon+piirissä+ja+valitusta+siitä+tulee,+ennen+polut+tallaamalla+kunnossa+pidettiin,+nyt+ei+onnistu+enää+sekään.Hyvä+ei+ole+koskaan,+kai+asfaltti+olisi+lenkkipoluille,++kuin+myös+latujen+alle+valettava;)Veronmaksuja+itketään+ja+samalla+vaatimukset+kasvaa,+eurot+ei+puussa+kasva.Miaelina+sama+vuosi+oli+mieheni+kuollessa,+kauan+on+elämä+yksin+jatkunut,+kaipuu+mukana+kulkee.Kyllä+nämä+nykyiset+vaateet+paljon+meiltä+vanhemmiltakin+vaatii,+on+osattava+ja+jaksettava++hoitaa+nykypäivän+muutokset+huomioiden,+joskus+epävarmuus+jäytää+ja+jännittäminen+kaiken+onnistumisesta+on++useinkin+huolena.Kuitenkin+on+voimia+sen+verran,+että+yritystä+riittää+ja+hyvämieli+onnistuessa,+kuten+Neeassa+kerroit;)Ehkä+ymmärsit+mitä+tarkoitin+Ano+11,16,+mutta+sanan+sija+löytyi.Antautumista+en+todellakaan+sanallakaan+maininnut,+kiitosmielin+muistelen+sen+ajan+miehiä+ja+naisia,+joilla+riitti+uskoa+kestää+ja+taistella+sodankin+kauhut.Itse+olin+lapsi+sodan+aikana,+mutta+sodan+jälkeinen+aika+muistona+ja+toivon+sydämestäni,+että+sitä+emme+joutuisi+enää+elämään.Se+mitä+nämä+taistelut+ovat+tuoneet+tullessaan+se+tiedetään,+mutta+jos+näitä+ei+olisi+ollut,+missä+olisimmekaan+tänä+päivänä+on+arvoitus.En+halua+asiasta+sananvaihtoa,+minä+kaikkine+virheineni+en+pysty+asiaa+valottamaan.Liput+liehuvat+vaalipäivän+kunniaksi,+nyt+on+se+päivä+jolloin+vaikuttaminen+jokaisella+omassa+vallassa,+se+pieni+osa+mihin+kansalainen+pystyy+osallistumaan,+käykää+äänenne+antamassa.
  15. Perjantaipäivän+valkenemista+tässä+koneen+ääressä+odottelen,+yritän+jonkinlaista+viestiä+aikaan+saada;)Toistoiksi+nämä+pakosta+menee,+kun+tapahtumia+ei+ole,+taas+syyksi+laitan+koronan,+onhan+kaikki+ne+vähäisetkin+aiheiden+kohteet+hävinneet+mistä+jotain+kertomista+löytyisi.Eilen+oli+"koiranilma"+koko+päivän+satoi,+nyt+aurauskalusto+jälkiä+siivoaa+ja+sade+on+loppunut.Sateettomana+aikana+lumia+kuljetetaan+pois+kaupunkialueelta,+joten+hinnakasta+on+lumen+tulokin,+vaikka+niin+paljon+iloakin++silmille,+kuin+kaikkeen+liikuntaan.Fiinufammu+kerroit+lenkkikaverin+lumipaukuista,+muistan+sen+minäkin,+kun+pieni+koirani+hangessa+kahlasi,+mahakarvat+aina+lumipalleroita+mukanaan+sisään+toi.Niin+ikävä+tulee,+kun+kuviaan+katselen++ja+muistot+yhdessä+olosta+mieleen+tulee,+koirani+oli+Tiibetinspanieli,+sain+sen+50+vuotislahjaksi,+kolmetoista+ihanaa+vuotta+yhdessä+kuljettiin.Pelkäsin+ottaa+uutta+koiraa,+kun+oma+ikäni+jo+niitä+lukemia+oli,+että++olisiko+koira+jäänyt+toisten+hoitoon,+hyvin+olisin+kuitenkin+ehtinyt+ystävän+hoitaa,+mutta+elämää+ei+etukäteen+voi+elää.Olisi+siinä+kivakaveri+lenkille+ollut,+nyt+yksin+kuljen,+onnistuuhan+se+näinkin,+mutta+kaksin+aina+kaunihimpi;)Tänä+vuonna+amaryllikset+tehneet+onnistuneita+kukintoja.Makriina++väsymystään+huokaili,+onhan+se+niin,+jos+unta+ei+tarpeeksi+saa,+uupumus+seurana+kulkee.Olen+siitäkin+hyvin+selvinnyt,+kahdeksan+tuntia+viime+yönäkin+ja+pirteänä+heräsin,+joka+yö+ei+kuitenkaan+samanmoista,+mutta+aika+hyvin+nukun+kuitenkin.Silti+väsymys+iskee+päivän+mittaan,+istuallani+torkahtelen+muutaman+minuutin+ja+taas+olo+pirteä.Noiden,+mielestäni+arvokkaiden+esineiden+tulevaisuutta+minäkin+joskus+mietin+ja+olen+jo+tyrkyttänyt+lapsilleni,+mutta+pienen+hymyn+kanssa+kieltäytyvät+niitä+ottamaan.Hymy+ehkä+seuraa+tätä+mummon+huolta+melkein+olemattomasta,+ei+todellakaan+mitään+rahallista+arvoa+esineillä+taida+olla.Ymmärrän+harmisi+Makriina,+jos+todella+vanhoista+arvokkaista+esineistä+on+kyse+ja+arvostus+putoaa++rahassa+olemattomaksi.Nykyihmisillä+ei+ole+kytkentää+historiaan,+kuten+ikäisillämme,+asiat+muuttuu+tälläkin+osin.Ehkä+vielä+tulevaisuudessa+harmia+heillekin+pukkaa.Muutetaan+nimimerkkisi,(koronaystävä)+kun+sairaus+on+tipotiessään+tai+sitten+anona+ja+kellon+ajoin+voi+vastailla;)Hyvältä+kuulostaa+tuo+paranemisen+edistyminen+ja+kiva+oli,+kun+kerroit+tästä+vaivastasi,+ei+paljonkaan+sairastuneet+ole+kokemuksiaan+kertoilleet.Tauditkin+aikansa+vaivanneena+tuppaavat+loppuun+päästä+ja+elämä+hymyilee,+siitä+voi+iloita++monin+kerroin+selvinneenä.Eipä+ole+päivä+vielä+valoistunut+ja+pilvisenä+se+valkeneekin,+pakkanen+ei+pauku+ja+kadutkin+kohta+aurattu,+eiköhän+sitä+ulos+pitäisi+yrittää,Kaikkea+mukavaa+toivottelen+teille++kiikkustuoliin+kurkkaaville,+viikonlopun+vietto+edessä;)