Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Huomenta+taas,+uusi+päivä,+ehkä+uudet+kujeetkin;)Sää+on+ulkoiluun+sopiva+ja+liukkaudet+meillä+hyvin+saatu+torjuttua,+ainakin+minun+reittini+kohdalla.Melkoista+könkkäämistä+asteluni+on,+kun+kipu+väliin+iskee,+mutta+hammasta+purren+ainakin+tähän+asti+olen+selvinnyt;)Tätähän+tämä+tuppaa+olemaan,+vaivojen+esiin+tuomista,+ikävää+vain+on+todeta,+että+ne+seurassa+kulkee.Tuo+vitsaus+minkä+Ano+13,39+olet+kiusaksesi+saanut+ehkä+lievempänä+kuitenkin,+kun+rokotukset+voimassa+ja++parantuminen+edistyy+pikkuhiljaa.Uusikohan+tauti,+jos+kerran+on+sen+sairastanut+ja+selvinnyt+terveeksi?Huomasin+tuonne+väliin+oli+eilisen+viestejä+tullut+ja+uusi+kirjoittaja+esiintynyt,+aivan+kiva+mdx,+aina+on+mukava+nähdä+nimimerkin+omaavia+mukaan+tulleen,+ehkä+ajan+oloon+tutustutaan.Tutustuminen+näin+kirjoittaenkin+onnistuu,+jos++kemiat+kohtaa,+tai+siis+ajatuksia+esiin+tuodaan,++ketään+loukkaamatta,Arkiset+asiat+nekin+voivat+avartaa+ja+ainakin+osin+opettaakin,+kun+useampi+kirjoittaja+arjestaan+kertoo.Elämme+erilaisissa+ympyröissä+ja+joskus+huomaa,+miten+kuitenkin++samoista+asioista+iloa+saamme,+joskus+murheenkin+sattuessa,+muutamalla+sanalla+lohtua+tuomme.Pidän+keskusteluna+tätä+jokapäiväisen+elämän+kertomista,+aina+ei+sen+suurempaa+tarvitse;)Kaikille+ei+tunnu+sopivan,+mutta+kyllä+yhden+ketjun+palsta+kestää,+tilaa+jää+kyllä+suuremmille+mietteille+ja+ilmaisuille.Palstalla+on+puhetta+ollut+itsetunnosta,+siinä+tunne+puutoksen,+itsetuntoni+ei+kovin+korkeita+lukemia+tunne,+mutta+mukana+räpistelen+omana+itsenäni,+hyväksymistä+en+kerjää.+Kristiina23+kertoi+kaatuneensa,+onneksi+ei+pahemmin+käynyt,+kyllä+liukkautta+varmaan+löytyy+ja+varoen+on+askellettava,+kaikki+varotoimet+mukaan++ulkoiluun+lähdettäessä.Keskellä+viikkoa+kevyesti++sanotaan,+no+ehkä+onnistuukin,+yritystä+ainakin;)Toivon+päivän+tuovan+iloja+ja+pystyssä+pysymistä;)
  2. Pimeää+on+ja+vielä+tunnin+sitä+kestää,+kello+yhdeksää+käy,+kun+valkenee;)Eipä+kauaakaan,+kun+saamme+ihastella+valoisuudesta,+aamuin+illoin,+se+mieltä+miellyttää+ja+saattaa+olla,+että+koronakin+väliin+unohtuu.Aiheellinen+neuvo+tuo+huolenpito,+mutta+on+niin+arvaamaton+tuo+tauti,+ettei+tiedä+varmuudella+vaikka+olisi+sen+sairastanut.Tuo+flunssan+tapaiset+oireet+voivat+koronan+oireita+antaa,+kuten+kerroit+Ano19,47,+kohdallesi+sitten+sattui+tuo+tauti.Ei+rokotuksetkaan+näy+suojaavan,+mutta+ilman+niitä+joutuisi+kovempana+taudin+kokemaan.Kyllä+tuota+maskia+tulee+jo+automaattisesti+naamalleen+laittaa,+kun+sisätiloihin+menee+kodin+ulkopuolelle.Hyvä+että+huolta+pitävät+ja+kyselevät+vointiasi,+näin+ehkä+kotona+voi+sairastaa,+toivotaan,+että+ohi+menee+pelkällä+säikäyksellä+ja+kuntosi+taudin+kestää.Epävarmalta+elämä+tuntuu,+kun+ei+osaa+arvailla+mistä+ja+miten+tauti+käyttäytyy,+ikäkin+jo+heikentää+voimia+vastustaa+taudin+tulemista,+mutta+pärjätään+mahdollisimman+hyvin,+ohjeita+noudattaen,+kiitos+kun+kerroit+oman++varoittavan+tilanteen;)Hieno+on+runosi+ynnämuu+ja+kuvasit+hyvin+tämän+ajan+muuttumista,+siitä+miten+oli+ennen.Luontoon+se+ottaa+varmaan,kun+nuoriväki+kaiken+kuntoon+laittaa;)++Itse+sormi+suussa+miettii,+pohtii,selaa+tuota+tuossa,+löytyisikö+apu+tuosta.+Älä+huoli,+iloahan+tuo+vain+on,+kun+nuoret+sinullekin+avun+tuo.Eipä+runosuksi+mulla+luista,+toisin+aivan+miten+sulta;)Olisi+mukava++noita+runoja+rustata,+mutta+sekin+vähäinen+taidonpoikanen+on+kadonnut,+kaikki+vaan+unohtuu,+ja+ikä+ei+mitään+hyvää+enää+tuo.Taitava+olet+ajamaan,+kun+kerran+tiellä+pysyit+fiinufammu,+en+ihmettele+jos+ei+halua+ajelemaan+vähään+aikaan+ole.Onhan+niin,+jos+on+ikänsä+ajellut+ei+kai+taito+mihinkään+katoa,+arkuus+ja+ennakolta+ajattelu+voi+ajoa+haitata.Vesi+kielelle+tulee,+kun+ateriastasi+kerrot,+en+ihmettele+koirankaan+odotusta,+kun+hyvät+tuoksut+tavoittaa.Tuo+Hämeenlinnan+maininta+toi+kirjeystäväni+mieleen,+aiemmin+joka+viikko+kirjoitimme,+nyt+jäänyt+joulukortti+asteelle.Asiaa+puhut+Eliaana,+omaa+itseään+kiusaa+olemalla+kateellinen,++luonto+vaan+on+ihmisellä+se+mikä+on+ja+toisille+se+muuttuu+jopa+katkeran+sävyiseksi.Olisi+ihana+kun+oppisi+olemaan+kadehtimatta,+mutta+mikäs+paha+se+helpolla+pois+lähtisi,+jos+eväät+on+siihenkin+saanut.Vaikeaa+se+on+olla+rehellinen+mielipiteissään,+sanoa+se+miltä+omasta+mielestä+tuntuu,+pakosti+saa+pahan+mielen+rehellisyydelläkin.Toisaalta+ei+ole+hyvä+sekään+itselle,+että+jättää+sanomatta+mitä+ajattelee,+muuntaen+"mukavaksi"+siinä+sitten+kamppailet+rehellisyytesi+kanssa.Taitolaji+tämä+elämä+kaiken+kaikkiaan.Nyt+myönnän+olevani+kateellinen+kissastasi,+hyvällä+tavalla,+silitä+minun+terveiseni+hänelle;)Nyt+päivä+alkaa+valon+puolelle+siirtyä+ja+minä+näihin+omiin+hommiin,+mitä+nyt+päiväni+kuluksi+keksinkään,+mukavaa+päivää+teille+kaikille;)
  3. Sunnuntaiaamu++jo+pitkällä,+kun+heräsin,+hämää+nukkumaan++pidempään,+kun+ei+liikene+herättele.Pilvinen+näyttää+sää+olevan,+hiukan+pakkasen+puolella,+joten+varoen+on+asteltava+jos+ulos+lähtee,+maan+pinnassa+kuitenkin+jäätä.Entiset+ajat+ei+enää+toimi,+ennen+oli+tammikuu+niin+pitkä,+nyt+hujaus+ja+puolikuuta+on+takana;)Kiitos+terveisistä+sinne+Itä-+Helsinkiin+ja+kiva+kun+pistäydyit,+hyvää+jatkoa+elämääsi;)Pitääkin+etsiä+tuo+peli+mistä+mainitsit+Ano+8,00,+pelaan+useinkin+Solitaire+pelejä,+etupäässä+pasianssia,+hahmotuskykyä+yritän+lisätä;)Ano+8,48,+varmuutta+ei+ainakaan+minulla,+onko+kysymyksessä+vain+yksi+ihminen,+harmia+noista+heitoista+kyllä+tulee+ja+ohitus+paras+keino+.Kaikilla+ei+yhtä+jalkaa+mahdollista+astella+ja+monasti+ajatus+heihin+siirtyy+joilla+kaikki+ei+pelkkää+onnea+ole,+avuttomaksi+itsensä+tuntee.Makriinakin+on+nyt+varmaan+sen+velvollisuuden+on+suorittanut,+aika+tuntemattomia+oli+minunkin+listalla+olleet,+hakuammuntaa+melkein,+pienet+on+takuut,+että+läpi+menee.Kunpa+nyt+kuitenkin+viisautta+onnistuneilla+riittää.Konstailematon+sanot+demeter,+siihen+mielipiteeseen+yhdyn,+koska+en+osaa+muuta+olla,+tietoni+ja+taitoni+ei+riitä+väittelyihin,+ei+opastukseen,+olen+aidosti"+tavallinen".Normaalin+ilkeäkin+ja+kateellinen,+mutta+koko+ajan+yritän+parannusta+aikaan+saada,+taitaa+vaan+aika+loppua;)Tuo+kateellisuus+on+ollut+puheenaiheena,+kun+kurkkailin+ketjuja,+myös+itsevarmuudesta+on+kirjoitettu.Tuo+kateellisuus+ei+minkään+materiaalin+kateutta+ole,+olen+kateellinen+ihmisille,+jotka+osaavat+paljon+ja+liikkuvat+kuin+kalat+vedessä.Ihmettelyä+ja+ihastelua+aiheuttavat+taidoillaan.Tein+testin+minkä+joku+oli+laittanut+itsevarmuudesta,+20+pinnaa+sain,+ei+aivan+huono,+mutta+kuitenkin+hyvin+epävarma+olen+olemisessa.Testit+on+testejä,+totuus+omassa+mielessä,+mutta+kaipa+se+niin+on,+että+tämänkin+tyypin+ihmisiä+tarvitaan,+voi+loistaa+ne+joilla+on+mahdollisuudet.Brinkkala,+samoin+minä+olen+nuo+huonosti+aurat+kadut+huomannut+ja+peräänkuulutan+miksi+näin+on?En+haluaisi+valittaa,+mutta+mielessä+on+käynyt,+että+soitan+isännöitsijälle,+mutta+vielä+olen+mieleni+hallinnut.Lehtien+yleisöosastot+ovat+tämänkin+asian+huomioineet,+mutta+parannusta+ei+ole+tullut,+jaksaisi+vielä+vähän+aikaa,+kohta+aurinko+homman+hoitaa.On+tullut+mieleen+tuo+valitusten+suma+kaikesta,+aina+on+ladut+huonot,+jalankulkijat+ja+koirat+ne+rikkoo,+on+risuja+ja+havuja,+hohhoijaa,+kiusoja+ne+tietenkin+on,+mutta+silloin+"hyvänä"+aikana+ei+latukoneita+tiedetty+olevankaan,+ensimmäinen+hiihtäjä+ladun+aukaisi+lumisateen+jälkeen;)Maalla+koulumatkatkin+tehtiin+umpihangessa,+näin+on+kerrottu.Ramoona+puhut+asiaa+tuosta+sauna+asiasta,+kyllä+se+yksi+parhaita+nautintoja+on+minulle+myös.Pieniksi+on+muut+mahdolliset+tapaamiset+jääneet+ja+yhdessä+oloja+harvakseltaan,+joten+se+puoli+on+melkein+nollassa.Kälyni+kutsui+poikani,+miniäni+ja+minut+päiväkahville,++miniä+oli+ostanut+tulppaaneja,+näytti+niin+virkistäviltä+joulukukkien+jälkeen+ja+toivat+jo+kevään+mieleen;)Muuten+varikset+pitivät+konserttia+lenkkini+reitillä,+eikös+sekin+jo+kevättä+ennusta,+no+nyt+sitä+jo+kevään+meikäläinen+aistii,+hätäillen+siihenkin;)Nuo+kakut+ja+muut+makeat+ei+meillä+kauppaansa+tee,+mutta+karjalanpiirakat+on+poikaa,+poikani+aivan+yli+ihastunut+tätinsä+piirakoihin,+hyviä+ovatkin;)Oliko+Miaelina+joka+kiitokset+antoi,+olipa+kuka+tahansa,+kiitoksin+ne+vastaan+voi+ottaa+ja+mukavia+lenkkejä+edelleen.Lähdettävä+on+minunkin+hieman+tuulta+haistelemaan,+nyt+jo+päivä+valjennut,+osaa+kotiin+takaisin+löytää;)Kaikkea+kivaa+päiväänne;)
  4. Tuulisesta+Savosta+huomenet+huutelen,+melkoista+puhuria+on+yö+ollut.Jotain+hyötyä+on+tuulesta+ollut,+lumet+on+pudottanut+puiden+oksilta+ja+näin+sähkökatkoja+hieman+pienentää.Eilen+kävin+äänestämässä,+hyvä+aika+oli+käydäkin,+ei+paljon+väkeä,+kauppakierroksen+tehtyäni+oli+jo+jono+ilmaantunut.Leivoin+sienipiirakan+ja+kun+uuni+lämpeni+laitoin+perunalaatikon+ja+riisipuuron++samaan+syssyyn,+niistä+kaikista+pienet+kupilliset+vein+kadun+yli+kälylleni+maistiaisena,+hyvin+oli+maistunut;)Paljon+on+keskustelun+aiheita+löytynyt+ja+demeter+saanut+"ystäviä"+monenlaisia.Kyllä+se+ihmetyttää,+kun+liian+pitkiä+viestejä+kirjoittaa,+jos+siten+joku+lyhyempi,+niin+silloin+päivystää+koko+päivä,+yönkin.,+eipä+oteta+harmia+kaikkia+ei+voi+miellyttää.Olet+paljon+saanut+kannustustakin,+se+mielen+nostaa+ja+nuo+harmittelut+unohtuu+ja+mukava+on+viestejäsi+lukea;)+Makriina+lämpöpumppuaan+hellii,+minä+jääkaappia+potkaisen,+kun+innostuu+ääntä+pitämään,+varmaan+epätasainen+alusta+ja+näin+joskus+innostuu+kovemmin+ääntelemään.Kyllä+nuo+"miestentyöt"+joskus+aika+hitaasti+edistyy,+jos+apua+joutuu+tilailemaan,+kun+meikäläinen+ajattelee+että+hujaus+vaan+ja+kaikki+hoituu.Kaikki+hommat+ei+käy+kuin+lampun+vaihto,+joskus+työkalujakin+on+monta+kertaa+etsittävä.Onhan+se+uskottava,+että+vaikeuksia+on,+kun+hankalat+ja+usein+ahtaat+paikat+on+kohteena.Fiinufammu+hyvän+olon+tunteesta+kerrot,+tuon+olen+joskus+kokenut+minäkin+ja+vaikka+ei+juurikaan+muutosta+ulkonäköön+tule,+on+se+hellimisen+tulos+niin+mukava,+että+useastikin+siitä+nauttisi.Tuo+lahjakortti+homma+onkin+hyvä+keksintö,+voi+itse+päättää+ostot+ja+hoidot+kohteessa+mihin+lahja+on+maksettu.Miaelinakin+kerroit+tämän+kokeneesi.Niin+ne+oli+ennen+miehet+rautaa,+ei+pienistä+säikähtäneet,+voi+kuvitella+mikä+tapaus+tuo+ynnämuun+kertoma+oli,+ihmeen+hyvin+kuitenkin+vaivat+parani,+vaikka+kauan+meni+avun+saantiin.Erilaisista+luonteenkuvistakin+olette+keskustelleet,+en+osaa+sanoa+muuta,+kuin+tämä+oma+luonteeni+on+joskus+hankala,+totesin+taas+kerran,+kun+kälyni+piirakkatarjoilun+laittoi,+piti+tietysti+tuoda+joku+kielteinen+asia+esiin,+tokaisin,+että+suolaa+vähän+liikaa.Hänen+piirakat+on+kuuluja+hyvästä+maustaan,+niin+eikös+pitänyt+mieltään+pahoittaa,+toki+pyysin+anteeksi+ja+koetin+virheen+korjata,+mutta+näistä+tokaisuistani+olen+aiemminkin+kärsinyt.Rehellisyyttä+kannatan,+mutta+miettiä+pitäisi+mitä+sillä+joka+kohdassa+voittaa,+ehkä+häviöksi+muuttuu.Hyviä+on+tämän+vuoden+joulukukat+olleet,+minullakin+vielä+vaan+amaryllis+kukkii,+jospa+saisi+ensi+vuona+kukkimaan+samasata+mukulasta,+olen+aiemmin+yrittänyt,+ei+ole+onnistunut.Neeassa+kerrot+lumien+ehkä+sulavan,+täällä++meillä+ei+pelkoa,+jos+nyt+ei+viikkosodalla+leutoa+pidä,+liukkaudesta+varoitellaan.Katselin+hetken+illalla+vaalikeskustelua+ja+nukahdin+tuoliin,+sen+verran+kiinnostusta+enää+riittää,+ei+vaaleihin+ei+koronaan.Tuli+mieleen+tuosta+pienten+paikkakuntien+lääkäripalveluista,+olisiko+järkeä+aloittaa+kunnanlääkärin+vastaanotot,+kuten+aikoinaan+oli,+siitä+sitten+ohjaus+terveyskeskuksiin+jos+tarve+olisi+sitä+luokkaa.Nyt+uskon+kielteiset+puheet+esiin+nousevan,+tämä+oli+vaan+minun+typerä+ajatus,+sen+paremmin+miettimättä.Ei+pelkoa+kai+sen+joku+viisaampi+jo+olisi+keksinyt,+jos+se+pätevä+olisi;)Nyt+sitten+päivän+valkenemista+odottamaan,+pilvinen+päivä,+ei+taida+kovin+valoisaksi+ehtiä.
  5. Hyvää+huomenta,+edelleen+hyvin+kauniista+näkymästäni+ikkunasta,+lunta+hieman+heittelee+ja+pakkanen+antaa+periksi;)Ennakkoäänestyspäivä+ja+aion+heti+kohta+lähteä+suorittamaan+tämän+velvollisuuden,+koskaan+en+ole+väliin+jättänyt.Ajattelen,+että+ääneni+on+tärkeä+ja+ainakin+ainut+tapa+saada+se+ehkä+vaikuttamaan+johonkin.Verikokeet+sain+ajallani+eilen,+mutta+vielä+on+sekoilua+uuden+Aaltosairaalan+toiminnoissa,+siis+asiakkailla,+kaikki+eivät+tiedä,+että+vain+ajanvarauksella+vastaanotot+toimii.Tuota+minäkin+olen+miettinyt,+että+miten+monen+virren+kuin+myös+koululaulujen+sanat+on+mieleen+jäänyt,+sitä+Neeassakin+ihmettelit.Virsiä+lauloi+äitini+paljon,+kai+siitä+minullekin+tarttuivat.Ilon+lämpimän+ailahduksen+tunnen+minäkin,+kun+naapurin+valot+näen,+kerroinkin+jo++aiemmin,+niin+pienestä+se+hyvä+mieli+tulee+brinkkala,+tänä+aamuna+juuri+katselin+kahvipöydästäni+toisen+talon+ikkunoita+ja+ihmetellen+totesin,+että+koko+talon+väki+nukkui;)Kai+ei+työhön+menijöitä,+eläkeläiset+joutavat+pidempään+nukkumaan,+jos+unta+riittää;)Peruttu+on+meiltäkin+kerhot,+saa+nähdä+selviääkö+huhtikuulle,+meillä+olisi+lomaviikko+Huhmarissa.Kiitos+kiitoksista++Ano+11,28,+onhan+tässä+joutunut+mieltään+kovettamaan+ja+jopa+sivuuttamaan+nuo+harmilliset+viestit.Totta+haastat+Makriina,+julkisiksi+ei+näiltä+sivuilta+pääse,+kohta+parikymmentä+vuotta+on+kulunut,+kukaan+ei+ole+kadulla+pysäyttänyt;)Samaa+mieltä+on+demeterkin,+ei+edes+nimimerkin+omistava+julkiseksi+pääse+ja+anona+et+mitään+mahdollisuutta+saa+tästäkään++tokaisusta;)Makriina+ikkunasta+minäkin+mieluummin+ihastelen+talvista+näkymää,+kuin+30+asteen+pakkasesta,+mutta+henkeä+salpaa+nuo+näkymät,+vai+johtuneeko+epäilystä+astmasta;)Luin+viestini+ja+en+valitusta+huomannut,+joten+onkohan+jotain+muuta,+no+oli+mitä+oli,+viettäkää+kiva+päivä+ja+kauppareissulla+ääni+antakaa.
  6. Huomenet+tällekin+aamulla,+pakkanen+paukkuu+ja+lumi+jalan+alla+narskuu,+kuten+fiinufammukin+totesi.Lenkkini+ei+kovin+pitkäksi+eilen+eestynyt,+mutta+hyvän+mielen+siitä+sain;)Nyt+meno+labraan,+vävy+tulee+viemään,+ilman+kahvia+tässä+nyt+istun+ja+kirjoitan,+kun+ilman+ravintoa+nauttimatta+koe+otetaan.Arvailua+hengen++ahdistuksen++vuoksi+testataan,+puhalluksia+olen+tehnyt+jo+monta+kertaa,+hidasta+on++selville+saanti.Näistä+pitkistä+viesteissä++on+nyt+harmia+ollut+monelle,+voi+sentään,+noissa+kahden+rivin+lukuhommissa+ei+ainakaan+lukutaito+edisty;)Demeter+ja+toisetkin+on+kehottanut+hyppäämään+yli,+miksi+sitä+ei+voi+tehdä,+kiitos+teille+joilla+aina+jotain+kannustavaa+sanomista+löytyy+vastapainoksi.Olemme+monella+suulla+yrittäneet+selvittää+miksi+näitä+kirjoittelemme,+oma+ilo+ja+iloa+tulee+takaisin,+kun+saa+lukea+toisten+elämän+kulusta+monisanaisesti,+ei+vaan+tokaisten.Saa+huomata+että+elämää+on+toisillakin+ja+vielä+myönteistä+suhtautumistakin+toistemme+viestittelyyn.Musiikki+on+yksi+rikkaus+elämässä+ja+monella+meillä+vanhoilla+vie+muistot+nuoruuteen,+tämä+nykymusiikki+ei+kyllä+minulle+ainakaan+anna+nautintoa,+melua+tyhjästä,+mutta+tykätköön+jokainen+omansa+kuuntelusta.Tuo+pallon+heittely+onkin+kohdallaan+Eliaana,+kun+viestejä+laitamme;)Valamoa+ja+sen+elämää+sivuan+kälyni+kautta,+hän+maalasi+ikoneita+aiemmin+ja+ne+siunattiin+Valamossa,+kirkkomusiikki+pieniltä+osin+myös+mieleen+tarttunut,+anoppini+lauloi+kirkkokuorossa.Lähellä+on+Valamo/Lintula,+useammin+voisi+käydä+mielen+rauhaa+hakemassa.Yksi+ketju+voi+olla+vaikka+"puppua"+kuten+ynnämuu+totesit+ja+ei+onneksi+mitään+kirjoituskilpailuja+pidetä,+viisaasta+tyhmään+kirjoittelemme+omiamme+ja+se+meille+suotakoon.Palsta+on+mielestäni+sekava,+jos+jonkunlaista+aloitusta,+mutta+siinäpä+sitten+olisi+jokaiselle+jotain,+ehkä+mieleisiäkin+löytyy.Minulla+vielä+joulutorttuja+maistelussa+ja+kohta+jo+Runebergin+torttujen+maistelu+ajankohtainen,+aikaisin+muuten+kauppoihin+tulevatkin.Olisiko+nyt+sopivaa+lopettaa,+pakko+ainakin+on,+kun+kohta+kyyti+oven+edessä,+joten+jaksakaa+pakkasessa,+huomenissa+jo+lauhtuu;)
  7. Huomenta+viikonalkuun+ja+pakkaspäivään,+20+asteen+tietämissä+lukemat.Herätessä+jo+päätin,+tänään+lenkille,+mutta+hirvittää+tuo+kylmyys,+vaikka+lukema+aivan+talven+lukemia+näyttää+ja+ei+mitään+uutta+suomalaiselle+pitäisi+olla.Kai+sitä+aristuu,+kun+paljon+sisällä+tulee+istuttua,+huono+omatunto+tästäkin+saamattomuudesta+tulee.Nyt+ikkunanäkymä+näyttää+kauniin+koivurykelmän,+huurre+puut+peittää+tehden+niistä+henkeä+salpaavan+kauniita,+kirkkaita+valoketjuja+siellä,+täällä,+muuten+aivan+hiljaista,+joku+autoili+varmaan+työpaikkaan+ohitse+ikkunan+hurahtaa.Ihastelen+kun+jaksatte+noita+asiaohjelmia+katsoa,+minä+en+jaksa+kiinnostusta+tuntea+oikein+mihinkään+mikä+saattaisi+tietoakin+lisätä,+en+liioin+koronankaan+jatkumista+tykkää+kuunnella.Olen+jo+niin+vanha+varmaan,+että+en+jaksa+enää+innostua+,+syy+voi+olla+siinä,+että+niin+monia+asiantuntijoita+on++kertomassa+ja+kaikilla+eriävät+puheet.Sekoittavat+vanhan+pään,+ei+tiedä+mihin+uskoisi,+vai+ei+mihinkään.Oma+häpeänihän+se+on,+kun+en+avarra+mieltäni+ja+kuuntele+viisaampia.Luen+kyllä+aika+paljon+elämänkertojia+kuvalehdistä,+juurikin+aamukahvia+juodessa+luin+Ruotsin+kuninkaallisten+elämää+ja+samoja+ongelmia+on+heillä+kuin+meillä+tavan+ihmisilläkin,+ei+mitään+uutta+taivaanalla;)Minua+kiusaa,+kun+nimiä+ei+voisi+mainita+kirjoittajista,+kaikki+pahaksi+luetaan,+vihjailu+on+minusta+huonompi+vaihtoehto.Demeter+mainitsit+tuon+musiikin,+siitä+minä+nautin,+radio+aamusta+alkaen+päällä+ja+sieltä+musiikin+lomassa+joitain+tietoiskuja+ammennan.Jos+kaipailen+kirjoittaja+kavereita,+sekin+leimataan+asiattomaksi.Tuota+Makriinan+ja+ynnämuun+mainitsemaa+ärhentelyä+en+kauppareissuillani+täällä+ole+huomannut,+ehkä+se+koronan+pienempänä+lukuina+meillä+ei+vielä+hermoja+niin+koettele.Arvailu+siitä+missä+voi+kokoontua+ja+montako+ihmistä+saa+olla+läsnä+hieman+aiheuttaa+puhetta,+lenkkisaunammekin+on+peruttu.Tuon+uskonnon+jätän+omaan+arvoonsa,+koska+mielestäni+se+on+jokaisella+omanlaisensa,+minulla+lapsenuskon+kaltainen,+kohtaan+asian+omassa+mielessäni+ja+omana+uskonani.Raamatusta+löytyy+asiaa,+jota+jokainen+tarvitessaan+voi+lukea+ja+omassa+uskossaan+olla+onnellinen.Ramoona+kerroit+ostaneesi+soittimen,+millä+levyjä+voi+kuunnella,+niin+tein+minäkin.Ostin+radion+lehden+mainoksen+mukaan+ja+pettymys+oli+aikamoinen,+ensiksikään+kierrosluvut+ei+sopineet,+Cd-+levyjä+saatoin+soittaa,+pienen+ajan+kesti+ja+sitten+virta+ei+enää+radioon+löytänyt,+nyt+koristeena+pöydällä+seisoo,+no+lohtuna+on,+että+vanhanajan+radiolta+näyttää;)Ei+se+kovin+kallis+ollut,+mutta+euroja+kumminkin,+voi+olla+pienikin+vika,+mutta+en+korjaajaa+osaa+etsiä.Nyt+taas+pituutta+tuli+melko+turhasta,+mutta+tätähän+tämä+on,+joskus+elämäkin;)Nyt+saattaa+nenää+ulkona+nipistää,+pakkasta+kai+koko+maassa,+vaatetta+vaan+kerroksittain+ja+ulkoilemaan;)
  8. Hyvää+sunnuntaiaamua,+pimeää+vielä+ja+kylmääkin,+sen+huomaa+noista+kimalteista+lumessa,+kun+taas+kerran+ikkunasta+kurkkaan;)Hymyilytti+demeterin+lausuma+siskonsa+aviomiehestä+joka+vain+ikkunasta+katsoi.En+varsinaisesti+ikkunasta+katsele,+koneeni+on+yhden+ikkunan+edessä+ja+siitä+ohikulkijoita+vilkuilen+ja+työpöytä+keittiön+ikkunan+edessä,+siinäkin+puuhastellessa+ulos+katselen.Äkkiä+ajatellen+voisi+joku+uteliaaksi+minut+nimetä,+sitä+en+myönnä+ja+demeter+et+sinäkään+niin+ajatellut,+sen+tiedän;)Talossani+on+30+asuntoa,+varmaan+viiden+asukkaan+nimen+tiedän,+en+jaksa+kiinnostua.Nuo+sanonnat+ja+aforismit+on+mielestäni+rikkautta+ja+sanomisia+vahvistavia,+monasti+vielä+niin+sanottujen+"viisaiden"+ihmisten+sanomia.Tuo+viisauskin+on+laaja+käsite,+sitä+tarjoillaan+monen+suuntaisena+jopa+professoritasoiset+väittelevät+tästä+viisaana+olemisesta.Elämänkokemuksista+opittua+on+viisauteni+ja+sillä+en+pysty+väittelemään,+mutta+uskon+kelpaavani+tyhmänäkin+ja+itsepä+tyhmyydestäni+kärsin,+jos+kärsin;)Tellukka+toit+esiin+viisauksia,+mitkä+jo+aikojen+alusta+on+tajuttu,+kaikki+paraskin+on+turhuutta,+tärkeimmät+henkilöt+pääsevät+historiaan,+mutta+nykyinen+suuntaus+taitaa+olla,+että+historiasta+ei+saa+edes+puhua,+joten+sinne+unohtuvat+kirjojen+sekaan.Elämä+on+tarkoitettu+elämistä+varten,+viisaille+kuin+tyhmillekin,+kuka+mitenkin+aikansa+elää.Kohtuullisena+yritän+syntitaakkani+pitää,+ikävä+on+jos+paljon+pahaa+jälkeeni+jää+ja+siinä+onkin+jo+tehtäväkenttää+tarpeeksi.Eliaana+tonttujen+kanssa+saunoi,+se+on+mielenrikkautta+mitä+toivoisi+ihan+jokaiselta+löytyvän,+siinä+suhteessa+minä+olen+onnellinen,+osaan+antaa+mielikuvituksen+lentää.Uskon+aivotoiminnan+vireyteen+myös+tällä+asialla+olevan+vaikutusta,+aina+ajatus+lentää+aamusta+alkaen+silmäni+auettua.Ikkunaani+vilkaisen+jo+vuoteesta+ja+jos+huomaan+naapuritalon+neljännen+kerroksen+ikkunassa+valon,+hyvä+olo+tulee,+koska+tiedän+elämän+sielläkin+sykkivän.Olemattomia+asioita+joidenkin+mielestä,+minulle+tärkeitä.+en+edes+sukunimeä+tiedä,+mutta+jo+vuosia+olen+tätä+huomioinut.Nautin+vuoteessa+lojumisesta+jonkun+aikaa,+katselen+taivasta+ja+ajatukset+syntyy;)Nuo+ivaamiset+menee+jo+kauan+niitä+kokeneena+olan+yli,+"ei+haukku+haavaa+tee,+jos+ei+koira+purra+saa"+näin+uskon+sinunkin+kohdalla+olevan+ynnämuu;)Ei+ehkä+aikamme+enää+kovin+kauan+kestä+joten+kestetään+ja+kestäkööt.Mitenkähän+tuo+Pyrsk+tuntui+niin+tutulta,+no+enpä+arvaile,+kai+hänelle+nimimerkki,+kuka+lieneekään?Demeter+olet+saanut+paljon+ystäviä+kirjoituksillasi,+siis+ohita+mielipahat+ja+jatkoa+vaan+ketjuun.Luen+mielelläni+minäkin,+sillä+sinulla+on+aina+jotain+miellyttävää+viesteissäsi,+totuutta+ja+vaatimattomuutta,+toiset+huomioon+ottavaa,+kiitos+siitä;)Makriina+on+nyt+aivan+meidät+unohtanut,+onko+kaikki+kuitenkin+hyvin?Brinkkalaakaan+ei+ole+aikoihin+näkynyt?Tänään+päiväkahville+kälyni+luo,+vuoroin+vieraissa+voisi+kohdallamme+sanoa.+iloa+päiväänne;)
  9. Lauantaiaamu+valkenee+pakkasella,+kyllä+pöpöt+saavat+kyytiä+parvekkeella,+jo+yöksi+vuodevaatteet+ja+matot+sinne+laitoin.Jouluvalot+ikkunoilta+kadonneet,+vielä+kuitenkin+valo+köynnöksiä+näkyy,+kohta+nekin+turhiksi+koetaan,+kun+päivän+valo+alkaa+voittamaan.Nuo+korona+tiedotukset+alkaa+mennä+korvasta+toiseen,+lukuja+ei+jaksa+edes+seurata,+nyt+kuitenkin+omalla+paikkakunnalla+on+tauti+nostanut+lukemia+ja+kieltoja+tulee+aina+vaan+lisää,+rokotukset+täällä+kuitenkin+on+mittavissa+lukemissa,+taisi+olla+jo+yli+80%+ja+lisää+luvassa.Omalla+kohdallani+en+usko+koronankaan+tarttuvan,+niin+vähän+liikun,++ikkunasta+vaan+elämää+seurailen+ja+lenkit+yksin+tallustan;)Tuo+ikkunasta+huomioimisen+olenkin+huomannut+sisältöä+elämääni+tuovan,+ihmisiä+en+tunne,+mutta+kasvotutuiksi+on+moni+tullut.Aivan+kuin+demeter+sai++ystävän+kanssa+jutella,+minä+teen+havaintoja+ikkunasta+katsellen.Naapuritalossa+asuu+iäkäs+pariskunta+joilla+on+pieni+koira,+sen+kautta+rapsutuksen+ohessa+muutaman+sanon+olen+rouvan+kanssa+vaihtanut.+Rouva+kulkee+rollaattorilla+ja+hän+kertoi+miehellään+olevan+dementian,+kuulo+huono+ja+näkökin+melko+heikko.Koira+on+henkireikä+miehelle,+sen+kanssa+ulkoilee+monta+kertaa+päivässä,+kun+juttelin+rouvan+kanssa,+oli+mies+lepopaikalla,+rouvalle+muutama+lepopäivä+ja+koiran+ulkoiluttaminen.Hymyilyttää+tämä+oma+minäni,+kun+valoja+ei+heidän+ikkunasta+näy,+olen+melkoisen+levoton,+onkohan+kaikki+hyvin,+aamuisin+vuoteeseeni+näen+heidän+ikkunansa+ja+samoihin+aikoihin+heräämme,+nimeäänkään+en+tiedä,+mutta+jo+vuosia++näkötuttuina+huolen+saavat+aikaan.Toinen+mieltä+lämmittävä+asia+on,+kun+näen+äidin+ja+aikamiespojan+lenkillä,+tämä+näkymä+usein+keittiön+ikkunasta.Heilläkin+oli+koira+jonka+silittelyn+seurauksena+muutaman+sanan+vaihdoin.Nyt+koiraa+ei+ole,+mutta+poika+äitinsä+seurana+kulkee,+hyvin+huonosti+äiti+liikkuu+ja+huomaan+pojan+sivusta+tarkkaan+seuraavan+äitinsä+askellusta+ja+apua+antaa,+kun+sitä+tilanne+vaatii.Ensimmäinen+kotimme+oli+naapuritalossa+ja+jo+pienestä+pojasta+lähtien+olen+kasvotuttu+ollut,nimeä+en+tiedä+vieläkään..Nyt+mieheni+kuoleman+jälkeen+taas+naapureita+ollaan+ja+tämän+lämpimän+suhteen+heidän+välillään+ikkunasta+pystyn+aistimaan+ja++hyvän+mielen+minäkin+siitä+saan.Vielä+on+ihmisiä+joilla+kyky+elää+ja+huolehtia+toisistaan.Kunpa+tämä+huolen+pito+laajentuisi++ja+ihmiset+kohtaisivat+toisensa++empaattisin+kyvyin,+rohkeina+apua+tarjoamaan+ja+vastaanottamaan+kun+sitä+tarvitsee.Olen+sitä+mieltä,+että+sodan+ja+sen+kauhut,+puutteet+kokeneena,+ketokykymme+on+vahvistunut+ja+näemme+asiat+laajemmalti,+ei+vain+oman+nenän+edestä,+ehkä+myös+yksinäisyyden+ja+hädän++huomaamme+herkemmin.Makriina+ihmettelit+viestien+häipymisistä,+minulla+kone+myös+alkaa+kenkkuilemaan+ja+hitaaksi+kirjoittaminen+usein+käy.Puumerkki+kuitenkin+on+esiin+saatava+ja+sitkeyttä+riittää+yrittämiseen.Useinkin+voisi+viesti+kadotakin,+mitään+kuolematonta+ei+näissä+ole,+mutta+itsekkäästi+vaan+naputtelen,+kun+huomaan+siitä+virkeyttä+ajatuksilleni+saavani.Ajatukset+saavat+vauhtia+jo+ikkunasta+katsellen,+tuntemattomien+elämääkin+osaa+elää+myötä+kulkien;)Jospa+tätä+arkea+ja+aina+vaan+uusinnaksi+tulevaa+siivousta+jatkaisi,+hyvän+päivän+toivotukset+vielä+ja+viesti+lentoon;)
  10. Hyvää+Loppiaisaamua,+pimeää+vielä,+mutta+pakkaspäivä+luvassa+voi+vaikka+aurinko+pilkistää+päivän+mittaan.Tuota+"toinperrään"+kirjoittajaa+en+muista,+mutta+olisiko+18,43++Hurskainen+jotenkin+olen+näin+tuntevinani,+olitpa+kuka+tahansa,+kiva+kun+viestin+laitoit,+tule+uuden+nikkisi+kanssa+esittäytymään;)Kyllä+tuo+tutkimus+olisi+kohdallaan+ja+vaivaan+lääkkeet+löydettävä,+laboratorio+tutkimukset+ei+maksa+täällä,+lääkäri++hieman+yli+20+euroa+terveyskeskuksessa.Makriina+arveli++terveyskeskusten+karkaavan+kauemmaksi,+näin+voi+käydä,+siinä+tapauksessa+olisi+kyyti++suunniteltava+kohtuullisilla+hinnoin.Kiitos++Neeassa+toivomuksesta,+terveyttä+sitä+jokainen+toivoo,+aina+ei+onnistu,+minä+kuulun+siihen+ryhmään+joka+on+saanut+terveyteni+kohtuuden+hyvillä+rajoilla+olemaan,+lääkäriä+olen+tarvinnut+vähän,+muuttuuko+tulevaisuudessa,+kokeissa+nyt+juoksen.Täällä+autot+ojaan+ajelleet,+lehdestä+sain+lukea,+että+syyttelivät+aurausauton+liian+lähelle+ojaa+auranneen,+vastauskin+tuli+heti,+keppien+väliin+auraus+tehdään.Taitoa+vaatii+ajajilta+kuin+jalankulkijoiltakin,+tiet+aika+liukkaita.Noin+on+kuten+Kristiina23+sanot,+"saivarrella"+voi+kaikesta+sen+olen+huomannut,+kirjoittaminen,+sanojen+peräkkäin+laittaminen+on+vaikeaa+niin,+että+kaikille+sanoma+oikeana+menisi.Varmaan+joillekin+on+tärkeää+saada+näyttämään+kirjoittelu+tyhmänä,+vaikka+en+sitäkään+ymmärrä,+jos+asian+ymmärtää+eikös+se+tärkein+juttu+ole.Tuntuu,+että+useinkin+monta+kertaa+tarkistettu+teksti+näyttäytyy+väärin+toisille.Eipä+anneta+masentaa,+kirjoitellaan+vaan;)Ano+12,06,+totta+puhut,+kirjoittelu+on+asiasta+toiseen+sallittua,+olen+moneen+kertaan+sanonut+senkin,+että+kaikesta+taivaan+ja+maan+väliin+mahtuvista+voi+kirjoittaa,+sekin+usein+tulkitaan+ohjeistukseksi,+kehotusta+kirjoitteluun+se+tarkoittaa.Pirtin+kirjoitteluun+sopii+monenlainen,+sopua+silti+aina+viesteistä+toivoo.Tuo"+taaplaus"+on+juuri+niin+kuin+arvelit+Makriina,+lautapinot+taaplattiin,+täällä+joskus+aikoinaan+oli+noita+lautapinoja+tehtaan+varastot+täynnä+ja+uloskin+niitä+tekivät.Kuljin+aikoina+näiden+pinojen+välistä+työhön+ja+pelkäsin,+että+joku+paha+kimppuun+hyökkää,+oikaisi+työmatkaani+siksi+rohkeuttani+keräsin;)Monenlaisia+tapoja+ja+uskomuksiakin+Loppiaisen+viettoon+ennen+kuului,+nykyään+ei+muisteta+paljonkaan+näistä,+joten+tässäkin+on+tarpeen+historiaa+kertoa.Minulla+kiehumassa+hernesoppa+ja+lettutaikinan+teko+odottaa,+kutsuin+kälyni+ja+ystäväni+ruokailemaan,++joskus+oli+tapana+lapset+kutsua+joulun+lopettajaisiin,+kun+kinkun+tähteistä+soppaa+keitin,+nyt+ei+lapset+jouda+omilta+puuhiltaan.Perinteitä+pyrin+mukanani+kuljettamaan+ainakin+jossain+määrin.Oikein+mukavaa+Loppiaisen+viettoa,+nautitaan+tästäkin,+arki+koittaa,+juhlinnat+jäävät+vähiin;)
  11. Huomenta,+lunta+satoi+melkoisen+reippaasti+eilisen+aikaan+ja+nyt+aura-autot+ja+puhdistusväki+ahkeroi.Viime+viikon+lumikasoja+pois+ajettiin+ja+nyt+kasat+taas+kertyi,+asia+mille+ei+mahda+osaavinkaan+ihminen+mitään,+on+vain+kestettävä.Turhaa+eurojen+kulutusta,+mutta+parkkipaikat+on+saatava+autojen+käyttöön,+tiet+ajokuntoon+ja+pihatkin+osansa+vaatii+ja+maksettava+on+kaikkien,+olipa+autoa+tai+ei;)En+kapinoi,+hyvä+minun+on+aurattuja+katuja+kulkea++linja-autojen+aikataulut+pitää,+kun+niitä+odottaa,+näin+se+menee,+euroja+joka+paikkaan+tarvitaan.Verokorttini+tuli+ja+katselin,+melkoinen+on+minun+osuus+veroista,++eikä+hyödytä+pulinaa+nostaa,+maksettava+on.Hyvin+pieneksi+jää+hyötyni,+mutta+tyytyväinen+veronmaksaja+olen.Minun+mielipide+on+noista+vanhoista+sanonnoista,+että+historiaa+ovat+ja+kuuluu++yleissivistykseen,(+siitäkin+kun+aina+välillä+puhutaan),+onhan+joku+sanonut,+että+ihmiskunta++mikä+ei+tunne+historiaansa,+ei+osaa+elää,+tai+jotain+siihen+viitaten.Myös+ärsytystä+herättää+tuo+yleiseksi+tullut+nimien+muuttaminen++jollekin+muulle+kiellelle,+miksi+näin,+suomalaisia+olemme+ja+kai+olisi+suotavaa,+että+kaikki+ymmärtäisivät+asioida+oikeassa+paikassa+nimen+mukaisesti.Suomalaisuus+on+asia+mistä+voisimme+olla+ylpeitä,+myös+kieli+on+ainutlaatuinen,+murteineen.Tuo+Eliaanankin+kysymys+siitä,+miksi+tullaan+puhumaan+jopa+ilkeyksiä,+kun+toivottu+on+monella+suulla,+että+pysyttelisimme+näissä+asioissa,+mitkä+on+meidän+arkea+ja+elämää,+meillä+tarkoitan+palstan+otsikon+mainintaa,Kaikilla+on+oikeus+kirjoittaa+miten+ja+missä+haluaa,+mutta+miksi+tämä+yksiketju+joka+on+tavallaan+yritetty+pitää,+muistelujen+ja+arjen+puheissa+ei+saa+olla+sellainen,+miksi+noita+mollaamisviestejä+aina+vaan+ilmestyy.Vakio+otsikko+ilmoittaa+ketjun+annin,+helppo+on+ohittaa;)Anoina+kirjoittajiakin+on+paljon,+joilla+halu+osallistua+tähän+ketjuun,+joko+lukien+tai+viestejä+laittaen+ja+myös+heidän+viestinsä+yhteisten+asioiden+kertaamisessa+on+tervetulleet,+tietenkin+edelleen+perään+jotain+nimimerkkiä+perään,+voisi+selkeästi+vastata+jokaiselle,+jos+asia+puhuttaa;)No+nyt+taas+tältä+päivältä+riittää,+ehkä+jo+aihetta+vastauksiin+tuli,+jatkuvasti+myönteisiä+kannanottoja+odotan;+DLoppiaisenaattoa+tänään+eletään+ja+huomenissa+sitten+joulu+unohdetaan,+vaikka+näinkin+on+sanottu,+että+Nuutti+joulun+pois+vie,+yksi+vanha+aihe+tämäkin;)
  12. Huomenta,+hiljaista+lumisadetta,+huonoksi+muodostuvaa+keliä+luvattiin+jäätämistä+ja+liukkautta,+ajatuskin+liikkumiseen+pelottaa.Tuossa+kysyttiin+mikä+on+Kahvipirtti,+pirtti+on+ketju+leppoisan+kahvipöydän+antimien+nauttimisiin,+kirjoitellen+elämän++kulusta,+iloista+ja+suruista.Toinen+toteamus,+jäsenkirjaa+ei+kysytä,+koskaan+ei+näin+ole+tehty+ja+politiikka+on+jäänyt+vähäiseksi,+riidaksi+useinkin+menee+tai+väittelyksi+ainakin.Mielipiteiden+ilmaus+sopuisin+lausein+on++tervetullutta;)Tuo+soteuudistus+puhuttaa+ja++aika+tuntematon+aihe+on,+nyt+vaan+uskotaan+ja+äänestetään+asiat+kuntoon,+miten+onnistuu+jää+nähtäväksi.Toivoisi+kuitenkin,+että+terveydenhoito+olisi+ja++pysyisi++nykyisissä+terveyskeskuksissa,+sillä++kaikille+mahdollisimman+hyvät+hoidot+pidettäisiin.Veroja+maksamme+siinä+uskossa,+että+palvelut+jokaisen+rahapussin+mahdollisuuksien+rajoissa,+ei+tarvitse+yksityiselle+kantaa+apua+saadakseen.Terveyskeskusten+katoaminen+on+mahdollista+pienemmiltä+paikkakunnilta,+mutta+kuljetukset+on+saatava+pelaamaan+joka+kunnasta+palveluja+hakemaan.Tänä+päivänä+niissäkin+puutteita.Keskustelu+on+kukkien+myrkyllisyydestä+myös+ollut+keskustelussa,+kokemusta+ei+ole,+mutta+kuulemia+olen++tuostakin+asiasta+kuullut,+kukat+kyllä+minullakin+iloinen+tuttavuus.Tämän+päivän+kukkakimput+sidotaan+tiukkaan+kimppuun,+erilaisia+kukkia+ja+oksia,+minusta+kukkien+maljakoon+laittamisessa+on+oma+viehätys,+usein+auon+kimput+ja+laitan+maljakon+kai+vanhanaikaiseen+tyyliin.Ramoonan+kukkatietämys+koettu+monessa+ja+Eliaana+valotti+lisää+kukkien+myrkkypitoisuuksista+,+muistelen+mieheni+koivunlehtiä+pureskelleen,+kai+nekin+jotain+makua+sisältävät.Suolaheinä+ja+ketunleipä+oli+tuttuja+minullekin,+usein+niitä+maisteltiin+ja+hyvältä+kai+maistuikin;)Makriinan+kanssa+samoin+miettein,+en+ole+saanut+jouluruusuani+kasvamaan,+eilen+juuri+uuteen+ruukkuun+istutin+muutamia+joulukukkia,+lieneekö+juuri+siinä+syy,+että+hoidan+liikaa?Muistin+tuon+Annansilmän,+kun+Ramoona+mainitsi,+oli+äitini+lempikukka,+seppele+sidottiin+juuri+Annansilmästä+haudalleen,+siihen+aikaan+seppele+oli++haudalle+laskettava+kukkalaite.Myös+hääkimppuni+oli+Annansilmistä+ja+kieloista+tehty+pieni+asetelma.Sitä+aitoa+Annansilmää+en+ole+kaupan+nähnyt+nykyisin.Kiitos+haleista+Neeassa,+olipa+mukava+kuulla+sinusta,+kaipaillut+olen,+miten+elämä+sujuu?Noin+toivoisi+asioiden+menevän,+mitä+Miaelina+runosi+välityksellä+kerroit.+usko+siihen,+että+koronakin+laantuu+edes+kohtuuteen,+jos+ei+pois+ehkä+saadakaan.Toivomuksia+tulevasta+mielessä+pidämme+ja+kaikkea+hyvää+aina+toivotaan,+joku+asia+varmaan+toteutuukin;)Nyt+ehdokkaita+katsomaan+ja+se+oma+osuus+mielessä+äänestyksen+suhteen+toteutetaan,+kun+se+hetki+koittaa.