Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Pakkasaamua,+herätessäni+näin+tähden+taivaalla,+tuli+mieleen+satu+Koivusta+ja+tähdestä,+minulle+näky+kuusi+ja+tähti,+tuli+hyvä+mieli,+kun+ajattelin,+että+sieltä+taivaalta+vilkuttavat+jo+rajan+taakse+siirtyneet,+näin+se+lapsenmieli+näyttäytyy;)Eilen+kerhossamme+oli+Itsenäisyyspäivä+teemana+ja+kirkkoherramme+puhui+niin+koskettavasti+veteraani+muisteloita,+että+kyynel+silmään+tuli.Tämä+veteraanitarina+on+YoyTubesta+kuultavissa.Minulle+myös+sopii+tuo+yksin+olo+ja+aina+suuremmaksi+se+halu+kasvaa.Mitään+suurempia+kemuja+en+enää+halua+järjestää,+niin+mieli+muuttuu,+ennen+se+oli+vain+hauskaa+kutsua+ystäviä+kotiin.Olen+kai+lapsenmielinen+aina+vaan,+kyllä+joulu+tuo+tullessaan+jotain+sellaista,+mikä+saa+mielen+herkistymään+kyynelehtimisiin+asti.Joululaulujen+sanat+herkistävät,+no+ehkä+ei+nämä+rallattelut+sittenkään;)Liika+on+liikaa+kaikessa.Joululahjani+on+kylmäkiskoisia,+mutta+saavatpa+ostaa+mitä+itse+kenenkin+makuun+sopii,+tähän+asti+olen+paljon+itsetehtyjä+antanut.Koronapassin+myös+pikku-joulu+ruokailuun+vaaditaan+ja+se+harmia+monelle+lisäsi,+kun+kaikilla+ei+tietokonetta+ole,+ei+minullakaan+tulostinta,+joten+tytär+saa+avuksi+tulla.Kameraan+olen+kuvan+ottanut+Oma.kannasta,+mutta+pitää+kai+olla+paperilla+sekin.Tiedottaminen+ei+oikein+pelaa+tämän+asian+suhteen.Kunnon+lenkin+kävelit+fiinufammu,+yritettävää+siinä+asiassa+minullakin;)Pitää+sanoa,+että+nautintoa+en+tunne+tästä+nykyisestä+kirjoittelu+tyylistä,+mutta++jos+emme+muuhun+pysty,+näin+on+yritettävä.Brinkkala+kiva,+että+nyt+kykenet+jo+taas+viestejä+laittamaan+ja+tuohon+Demeterin+kaipaukseen+yhdyn+minäkin,+uskon+ja+toivon+hänen+pienen+tauon+pitäneenä+taas+joukkoon+tulevan.Kaikesta+näkyy+löytyvän+sanottavaa,+mutta+kai+siihenkin+tottuu,+parempaan+kun+en+pysty.Vastailen+edelleen+näin+kerran+aamuisin+kaikkiin++asiaa+antaviin+viesteihin,+syystä,+että+en+jouda+koko+päivää+päivystämään,+olkoonkin+sitten+tosi+väärin+tämäkin;)Nyt++kaupoille+leipomistarpeita+hankkimaan,+on+varauduttava+lauantaipäivään,+lämmintä+päälle+ja+ulos+pakkaseen;)
  2. Lunta,+lunta,+sitä+on+nyt+tullut+jo+melkoisesti+ja+keli+oli+eilen+hyvin+hankala,+ikäviä+uutisiakin+tuli+muutama+päivä+sitten,+kolme+nuorta+joutui+kolariin,+yksi+menehtyi.Olivat+menossa+Leville+ja+lumiaura-autoon+törmäsivät,+monessa+mukana+nuoret+olivat,+suru++koko+kaupungilla.Koskaan+ei+tiedä+missä+kuolema+odottaa.Pahalta+tuntuu+koko+tilanne+kotimaassammekin,+korona+aina+uusia+ilmeneviä+piirteitä+esiin+tuo+ja+epävarmuus+kalvaa+ihmismieliä.Luin+lehdestä+artikkelin+missä+kerrottiin,+että+tämä+sukupolvi+vielä+sodan+muistaa,+tuleville+se+on+tuntematon,+onhan+tuo+huomattukin+ketjussammekin.Puhutaan+ivaten+vanhoista+jotka+asioita+esiin+tuovat+ja+kuitenkin+se+on+koettua+ja+totta.Toivomus,+ettei+koskaan+jouduta+moista+kokemaan,+tämä+korona+jo+antaa+kuvan+mihin+nykyihmiset+ylettyy.Toivoisi+ihmisten+rokotuksia+ottavan,+jospa+niin+eroon+taudista+päästäisiin.Tuo+lukeminen+on+harrastuksena+hyvä+ajan+kulu+ja+hyvä+kirja+tempaa+mukaansa,+paljon+lukemista+minäkin++nuorempana+harrastin+ja+kirjaston+vaki+asiakas+olin.Nyt+lukeminen+on+jäänyt,+paljon+muuta+on+mikä+aikani+vie+ja+keskittyminen+on+herpaantunut.Joulukuun+kalenterissa+on+monia+merkintöjä+meno+tilaisuuksista,+yksi+on+rokotus,+kampaajakin+mukaan+mahtuu,+siihen+sitten+juhlintaa+monissa+merkein+ja+se+taas+vaatii+leivonta+aikaa+myös;)Pullan+paistoon+on+nykyisin+jäänyt+leipominen,+osaako+sitä+muuta+enää+tehdäkään;)Totuttelua+se+talvisää+vaatii,+mutta+pian+siihen+tottuu,+vaatetusta+vaan+lisätään+pakkasen+kiristyessä.Ynnämuu+puhut+väsymyksestä,+kyllä+sama+vaiva+täälläkin,+aamupäivät+jaksaa+jotain+puuhastella,+mutta+sitten+jo+tuoliin+torkahtaa,+mutta+se+on+tätä+iän+tuomaa++levon+tarvetta.Tietysti+sairaudet+uupumusta+lisää.Eihän+meille+ole+mitään+suurempia++velvoitteita+asetettu,+kunhan+jaksamme++jotenkuten+päivästä+selvitä.Puuhastelua+on+ikäihmisten+elämä+ja+niin+pitää+ollakin,+olemme+osamme+yhteiskunnan+panokseen+antaneet+ja+veroja+maksamme+edelleen+niin+kuin+kunnon+kansalaisen+kuuluu.Tuo+veronmaksukaan+ei+ole+suurempia+intoja+kapinamieleen+tuonut,+on+pitänyt+aina+hyväksyä,+että+osuutensa+jokainen+maksaa.Raha+ei+koskaan+ole+puissa+kasvanut,+työtä+tekemällä+ne+kustannetaan+suuretkin+kulut+joista+jokainen+sitten+oman+osansa+nautittavaksi+saa,+nurinaa+kuitenkin+kuuluu+jatkuvasti,+eikä+se+lopu+koskaan.Tämän+päivän+ihminen+osaa+vaatia,+aina+ei+muistu+se+oma+osuus+rahan+hankinnassa.Jostakin+huomasin,+että+oma+kehuni+oli+herättänyt+pahennusta,+no+onhan+jokaisella+kaiketi+oikeus+itseäänkin+kehua,+luin+juuri+jostakin,+että+oman+itsensä+hyväksyminen+on+tärkeää,+kai+siihen+sisältyy+itsensä+kiittäminen,,,,+joskus;)Tosissaan+ollen,+en+tippaakaan+tykkää+itseäni+kehua,+en+löydä+aihetta+taitojani++esiin+tuoda,+vähän+leikkimielin+joskus+höläytän,+kun+aina+niitä+varjopuolia+esiin+tuodaan.Kaikessa++tuiki+tavallinen,+keskiverto+ihminen.Nyt+on+porukka+tehnyt+lakon+kirjoittelusta,+no+ymmärrän+kyllästymisen,+mutta+yritetään+nyt+vaan+sitkeästi+mukana+pysyä,+onhan+tämä+meidän+ikioma+80++palsta;)
  3. Eletään+kuin+viimeistä+päivää,+sanonta+kuulu,+totta+onkin,+viimeinen+marraskuuta+ja+sitten+joulu+alkaa+kaikua+joka+paikassa,+kaupoissa,+radioissa,+telkkarissa+ja+kai+myös+ihmisten+mielissä;)Vaikka+monta+joulua+on+jo+takana,+aina+se+jollakin+tapaa+kolahtaa,+syntymänikö+ajankohta+tunteeseen+lisä+pointtia+antaa,+olenhan+joulun+lapsi.Huumoria+tässä+kaipaa+elämäänsä+itsekukin,+kuten+binkkala+mainitsit,+ainainen+koronasta+puhuminen+meinaa+mieltä+masentaa,+paras+tapa+kai+olisi+olla+seuraamatta+median+tiedotteita,+mutta+toisaalta+on+hyvä+tietää+missä+mennään.Tuo+kirjojen+kuuntelu+onnistuisi+kai+minultakin,+kerran+jo+kokeilinkin,+mutta+hylkäsin+kuitenkin,+aika+ei+tunnu+riittävän+kuunteluunkaan,+pitäisi+opetella+kuuntelemaan+puuhiensa+kanssa.Lukeminen+ei+onnistu+neulomisen+kanssa,+samoin+telkkarin+katselu+virheitä+saa+työhön+välillä+aikaan.Neuloin+lapaset+ja+sukat+pyhän+aikaan+kirjoneuleella,+ja+purkamaan+jouduin+vähän+päästä,+vähän+kärsii+katselun+kohdekin,+joskus+meinaa+kärriltä+pudota.Tavallista+miesten+sukkaa+neuloo+vaikka+silmät+ummessa;)Auton+hoito+hankaloituu+talven+tullen+ja+kelit+sitä+harmia+saattaa+lisätä,+aikaa+on+varattava+puhdistamiseen.Meillä+aikoinaan+oli+auto+tallissa+ja+noista+harmeista+puhdistuksen+osilta+säästyttiin.,+no+kelit+sitten+joskus+harmeja+toivat.Talvi+tuo+omat+ihanuudet,+kuin+myös+hankaluudet.Lehdestä+luin,+miten+nyt+aikaisin+jo+hiihtoladuille+pääsee,+mutta+nykyisin+saa+lukea+huonosti+hoidetuista+laduista,+ja+koirien+laduilla+liikkumisilta,+ihmisille+ei+mikään+riittää.Taas+muistuu+mieleen+paksut+hanget+ja+niissä+kahlaavat+hiihtäjät.Kissa+se+sinunkin+kotona+hallitsee+Eliaana;)DJoskus+miettimään+laittaa+juurikin+nuo+pahat+ilmaisut,+mitä+meistä+melkein+joka+vakituiseen+kirjoittava+saa+osansa,+mutta+ajatellaanpa+asia+niin,+että+sanojalla+on+paha+olla.Eihän+aina+kaikki+hommat+miellytä+kotonakaan,+mutta+pakko+se+on+vaan+tehdä,+mutta+onneksi+voi+ajatella,+että+päivä+on+huomennakin,+eikö+vaan+ynnämuu;)Kommentoi++nurkasta+minäkin+aina+vastauksen+paikan+haen,+mutta+viesti+tulee+monen+muun+viestin+jälkeen,+ei+parannusta+nämä+uudistukset+ole+palstalle+tuonut,+aina+vaan+sekaisemmaksi+menee.Meille+vanhoille+hymyillään,+kun+ei+kaikkea+koneen+hienouksia+hallita,+mutta+voi+se+sattua+harmi+joskus+sanojankin+nilkkaan.Snookerpöytää+en+tunnekaan,+mutta+kai+siihen+oppii,+hommataan+vaan+peli+pirttiin+Makriina.;)Aloitukseen+joskus+minäkin+vastaan,+kun+ei+jaksa+selata+kirjoituksia,+kun+väliin+aina+jotain+sekavaa+tulee,Ramomoonan+viestit+on+kivoja+lukea,+hänellä+aina+jotain+ideaa+tarjottavana.En+piparkakkutaloa+ole+koskaan+tehnyt,+se+vaatii+kärsivällisyyttä,+minulla+ei+sitä+ole,+kaikki+ja+nopsaan.Viesteistäsi+aistii+sen+lämpimän+hengen,+mikä+perheessäsi+on,+osin+niitä+vanhoja+tapoja+teilläkin+perinteenä+elellään,+tavat+jo+ehkä+lapsuuden+kodistasi+lähtöisin.Miaelina,+pienestä+se+hyvä+mieli+syntyy,+ei+aina+huomaa+itsekkään+jos+toinen+kiittelee+mikä+kiitoksen+aikaan+sai.Sitä+hyvää+mieltä+nyt+toivotan+kaikille+tai+pyrkimystä+ainakin+siihen+suuntaan+soisi+kaikkien+yrittävän,+talvista+päivää+kaikille;)
  4. Huomenta,+nyt+pakkasaamuun,+vajaa+kymmenen+astetta+mittarissa,+nyt+voisi+uskoa+jo+talven+tulleen.Marraskuun+viimeisiä+päiviä+aloitellaan+ja+sitten+Oskari+aloittaa+joulukuun;)Joulukortit+kirjoitettu+ja+eilen+yhdet+lapaset+tein,+kun+käly+mainitsi+tarvitsevansa.Minua+painaa+tulevat+työt+ja+kaiken+pyrin+ajoissa+tekemään,+joskus+jopa+hätähousuksi+ryhdyn;)Olen+joskus+kertonut,+että+pelkään+päähäni+iskostuvia+suunnitelmia,+kun+se+pakkotekeminen+sitten+eteen+tulee;)stressi+iskee.Ehkä+tuo,+että+tulee+kerrottua+noista+puuhistaan,+saa+toisille+tunteen,+että+hyvinkin+aikaansaapa+olisin,+tässäkin+hyvin+keskenkertainen+olen.Tanssit+on+tanssittu+ja+minun+mieleinen++pari+voitti,+vaikka+hyvin+tasainen+oli+tämä+finaaliin+päässyt+joukko.Aitous+ja++vaatimattomuus+voitti,+siitä+tuomaritkin+mainitsivat,+Anssin+tanssipari+oli+liian+riehakas+siitä+en+tykännyt,+hyvin+tanssivat+ja+samoin+kolmas+pari+onnistui+hienosti,+kaiken+kaikkiaan+hyvin+tasainen+kolmikko.Ajatukseni+näiden+pyramidien+tekemiseen+siinä+ajassa+järkyttää,+miten+kamalasti+on+ihmiset+joutuneet+kestämään+ja+missä+olosuhteissa+elivät.Monet+muut+mittavat+ja+historiaa+huokuvat+rakennukset+on+pakkotyönä+tehtyjä,+ei+ihmishenkikään+arvossa+ollut.Elokuvia+katsomalla+ja+kertomuksia+lukien,++näitä+asioita+selvennetty,+historia+on+aina+mieltäni+kiehtonut.Kyllä+nuo+koronan+kokeneet+kertovat++kauhujuttuja,+facessa+oli+juuri+miehen+kertoma+sairaalassa++hengitysvaikeuksissa++oloajasta.Kertoi,+että+tunne+oli+kuin+jään+alle+joutuneena,+koko+ajan+tukehtumisen+tunne,+hän+ei+ollut+rokotusta+ottanut.Myös+facesta+luin+miten+kolmas+rokotuksen+kiirehtiminen+olisi+aiheellista,+varmempi+suoja+tautia+vastaan,+näin+joku+asiatuntija+kertoi.Kyllä+tämä+tauti+on+tullut+jäädäkseen+ja+harmittelen,+ettei+jokainen+tunne+velvollisuutta+rokotuksen+ottoon.Nyt+näyttää+siltä,+että+kirjoittajat+on+kaikonneet,+Makriinan+kanssa+kirjeenvaihtoon+voimme+ryhtyä,+vai+pitäneekö+pönkkä+oven+eteen+laittaa.Jos+aihetta+löytyy+pistäytykää+pirtin+lämpimään;)
  5. Hyvää+ensimmäistä+adventtisunnuntaita.Kynteliköt+syttyivät+ikkunoille,+minulle+vain+yhteen+ikkunaan,+kaksi+muuta+teki+topin.Kokeilin+molempia+keittiössä+ja+paloivat,+pistin+töpselin++tietokoneen+kanssa+samaan++jakopistokkeeseen+ja+hupsis,+eipä+syttynytkään+sama+toisen+kanssa,+nyt+uskollisesti+palvelleet+monta+kymmentä+vuotta+ovat+elonsa+päättäneet.Lamputkin+vaihdoin,+ei+tehonnut,+hieman+haikea+olo+siitä+tuli,+perinne+siltä+osin+ohi,+uusia+en+osta.Mukava+fiinufammu,+että+olet+ohittamassa+tuon+sitkeän+flunssan,+mikä+kauankin+kestää,+näin+olen+kuullut.+Itse+pelkään+siihen+sairastuvani,+kun+suunniteltu+rokotus+on+viikon+päästä+ja+se+lomamatkakin+edessä,+mutta+eipä+taida+välttyä,+jos+on+tullakseen.Aika+suuri+ihmettelyn+aihe+tuo+rokottamattomuus+on,+kun+tauti+uhkaa+vain+levitä+ja+nyt+jo+ennätyslukuja+tavoitellaan.Koirakin+on+varmaan+ihmetellyt+lyhyitä+lenkkejä,+kun+on+pitempiin+tottunut.Olipa+mukava+nähdä+viestisi+brinkkala,+kaivannut+olen,+kuten+toisiakin+pidempään+pois+olleita.Kaikenlaisia+vaivoja+niitä+ihmiselle+on+asetettu,+niin+kuin+tuo+sinunkin+tautisi,+hyvä+kuitenkin,+että+vaiva+löytyi+ja+hoitui.Elämä+varmaan+ihanalta+tuntuu,+kun+taudin+voittaa+ja+normaaliin+elämään+pääse,+iloitsemaan+kaikesta+kohdalle+sattuvasta.On+tämä+levotonta+ollut+ketjussamme,+mutta+yritystä+vaan+yllä+pidetään+ja+monet+anojen+viestit+antavat+intoa+jatkamiseen,+kun+jaksaa+kaiken+joukosta+ne+löytämään.Oikein+hyvää+oloa+ja+joulun+odotusta+sinulle+brinkkala;)Makriina+tuskastui++ja+asiasta,+kyllä+melkoista+viidakkoa+on+tämä+viestien+ketju.Huomasin+ettei+ynnämuukaan+liioin+aiheesta+ihastunut,+kun+joku+vitsin+murjaisi,+joskus+jää+huomaamatta+tärkeätkin+viestit.Miaelina+sai+poikansa+kotiin+ja+toivottavasti+ei+sairautta+saanut,+ehkä+aiheellista+on+testeissä+käydä,+jos+oireita+ilmaantuu,+kuten+Eliaana+mainitsi.Kahvipirtin+nimi+joillekin+on+ärsytystä+ja+jopa+hauskuutta+aiheuttava,+jos+useampi+saman+niminen+esiintyy,+älä+huoli+aina+niin+on+ollut+ja+kukaan+muu+ei+siitä+ole+huolta+kantanut.Liian+pitkäksi+venyvä+ketju+on+paras+uusia,+tulipa+sitten+miten+monta++samaa+otsikkoa+tahansa,+ei+palstatila+lopu+siihen,+pystyt+laittamaan+omin+otsikoin+alkavia+montakin.Aikanaan+siirtyy+arkistoon+toisten,+aika+suureen+joukkoon+entisten+pirttien+kanssa.Kaksisataa+oli+ketjun+pituus+ennen+ja+se+mielestäni+onkin+sopiva,+ajatellen+lukijoita,+kun+viestejä+seuraavat,++jos+olet+huomannut+heitä+on+aika+paljon;)Hyvä+ulkoilu+sää,+nyt+kaikki+kynnelle+kykenevät+siitä+nauttimaan.
  6. Talvelta+maisema+näyttää,+lunta+jo+varmaan+liki+kymmenen+senttiä,+liukkaudesta+varoittivat+radiossa+jalankulkijoita+kuin+autoileviakin.Synkkyys+maisemasta+lumen+myötä+kadonnut+ja+ulkona+liikkuvat+näkee,+näin+ikkunasta+tuijotellen.Puutun+noihin+kommentteihin,+missä+pirtin+näkyvyys+ärsyttää,+eihän+tuo+kaksi+nyt+mitään,+vuosia+sitten+neljäkin+pirttiä+palstalla,+eikä+mitään+valituksia+kuulunut;)En+mielestäni+kovin+usein+ole+kateutta+esiin+tuonut,+viime+aikoina+on+noita+aiheita+siihenkin+annettu,+ei+muuten+kaikkia+viestejä+voi+käsittää.Tuo+"itsepäinen+savolaismummo"+pitänee+paikkansa,+olen+itsepäinen+ja+mummo+siitä+en+ole+koskaan++loukkaantunut,+mummoiksi+ja+ukoiksi+kaikki+te+nyt+nuoruuden+innolla+kirjoittavat+tulette,+jos+eloa+riittää.Onneksi+viimein+tuo+edellinen+pirtti+on+lopetettu+pakolla,+joten+arkistoon+painuu+kaikkine+viisauksineen.Tuo+ikäkysymys,+miksi+siihenkin+pitää+tarttua,+aina+olen+ainakin+minä+toivottanut+tervetulleeksi+kaikki+kirjoittajat,+joilla+halu+on+viestiä+mukavin+ja++ystävällisin+kirjoituksin.Muistan+itse+70++kirjoittaneeni+liki+80+vuoden+ikään+asti,+eikä+mitään+harmia,+sitten+joku+keksi+,+että+liian+vanha+sinne+olen,+joten+siirryin+tänne.Tällä+palstalla+on+sitten+tullut+kaikenlaista+kielteistä+esiin+ja+pirtin+ketjut+on+pyritty+sekoittamaan+jos+milläkin+tavalla,+kuvittelin,+että+ikä+estäisi+kaiken+kielteisen,+mutta+luulo+ei+ole+tiedon+väärti,+on+uskottava+tuokin+sanonta.Emännäksi+on+joku+ristinyt,+en+sitäkään+itse+ole+aikaan+saanut.Tutuilta+osa+anojen+viesteistä+tuntuu,+mutta+enpä+yritäkään+nimetä,+kun+tunnetusti+huono+olen+arvailemaan.Paljon+myös+heitä+anoina+kirjoittajia+joilta+ymmärrystä+ja+tukea+on+pirtti+saanut,+kiitos;)Nyt+rohkaisun+sana+Demererille+ja+Makriinalle,+kirjoitellaan+jos+aiheita+löytyy,+samoin+toivon+kaikkien+kirjoittelua+virkistyksekseen+tekevät+tervetulleiksi+pirtin+lämpöön.Voi+todella+sanoa,+että+laatu+on+hyvä+teillä+pirtin+uskollisilla,+kiitos+siitä;)Kaipaan+todella+teitä+mukavat,+sopuisat+mukana+olleet+ja+ynnämuulle+parempaa+vointia,+vielä+näin+loppuun+lähetän.Jatketaan+sopuisin+mielin;)
  7. Tänä+aamuna+eka+kerran+lumiauraherätyksen+sain++ja+näin+odotettavissa+samanmoista+lähipäivinä,+lumisadetta+on+luvattu+runsaana.Mukavalta+näyttää+ja+jopa+valoisan+ilmeen+lumi+toi+tullessaan.Hapankaali+on+hyvää,+kuten+puna+ja+valkokaalikin,+punakaalia+olen+joskus+jouluksi+tehnyt,+mutta+punasipulihöyste+voiton+vei.Kaaliruuat+on+hyviä+kaikissa+muodoissaan,+itse+tehtynä+makuja+voi+lisätä+tykkäämillään++lisillä,+hapankaalia+en+itse+ole+tehnyt.Kiitos+Ramoona++taas+noista+vinkeistä,+sinulla+hyvä+etu,+kun+pihapiiri+ja+metsäkin+noilla+omistajan+oikeuksilla+käytössä,Noita+lyhtykoisoja+yritin+minä+joskus+kasvattaa,+vaan+enpä+onnistunut,+kun+lueskelee+kertomisiasi+tuntuu+kuin+kaikki+siellä+teillä+onnistuu,+mutta+hyvin+olet+sisäistänyt++lapsuudenkotisi+opitkin.Minä+niin+tykkään+viesteistä,+missä+runsaana+saa+lukea+tekstiä,+ei+vaan+tokaisuja,+usein+vielä+vähän+tylyn+tuntuisina.Eipä+anneta+moisten++häiritä+kirjoittelua.+Hymysuin+nuo+Eliaanan+viestin+perään+tulleet+on+otettava,+voisi+kateeksi+muuttua+jos++Eliaanan+monet+kesäpaikat+ja+maisemat+näkisi.Nuo+ammeet+on+todella+monista+asunnoista+poistettu+tilan+vuoksikin,+mutta+miten+ihana+olisikin+loikoilla+lämpimässä+vedessä,+johan+siinä+ajatus+vauhtia+saisi+ja+keho+rentoutuisi.Tyydyttävä+on+suihkuun+ja+onneksi+tuo+sauna+pari+kertaa+viikossa+lohtua+antaa:)Kristiina23,+en+minäkään+ilahtunut+"mölinä"+viestistä,+mutta+heti+kohta+tuli+suopea+ajatus,+jospa+tuo+sana+helpotti+sanojan+oloa;)Katkeruutta+maailmaa+tai+minua+kohtaan+viesti+sisälsi+ja+myös+tuo+muistutus,+mikä+toistuu,+"kello+viiden+jälkeen"+samoja+asioita+varmaan+sonoja+purkaa.Miaelina+jaksaa+aina+mukavilla+viesteillä+mieliä+kohentaa+ja+sanottakoon,+että+siihen+useampien++pitäisi+pyrkiä.Minä+olen+varmaan+huono+mummo,+kun++ei+perikunta+kovin+usein+käy,+soittelevat+vaan,+mutta+siihen+olen+itse+ollut+vaikuttamassa,+olen+vähän+liiankin+riippumattomaksi+elämäni+järjestänyt,+apua+en+tarvitse.Tunnepuolella+varmaan+muistavatkin,+mutta+heilläkin+niin+hektistä+elämä,+että+aikaa+jää+vähän+vanhaa+äitiä+muistamaan,+olen+kuitenkin+hyvilläni,+että+kaikilla+elämä+sujuu,+varmaan+samaa+ajattelevat+minunkin+kohdalle.Usein+huomaan+itsekin+ikääni+hämmästyvän;)Makriina+eikö+ollutkin+operaattorin+viesti+hyvä,+voi+se+joskus+vika+löytyä+vanhentuneesta+laskusta;)Eilen+juuri+kälyni+tuli+maksamaan+laskua+koneelleni,+kun+omansa+oli+tehnyt+lakon.Hän+ei+tietokonetta+käytä+muuten+kuin+laskun+maksuun+ja+jonkun+asian+etsintään.Hänen+näkönsä+on+huono,+joten+sekin+rajaa+koneen+käytön,+rupesin+viisaampana+neuvomaan+miten+laskut+voi+laittaa+E-laskuihin+ja+ne+menee+automaattisesti+eräpäivänä+ja+myös+maksunsaajan+tilinumerot+pohjaksi+jo+valmiina.Miten+lienen+tunaroinut,+joka+tapauksessa+tuhrasin++liian+monta+aloitusta+ja+niinpä+en+päässyt+pankkiini,+nolo+oli+opettajan+rooli.Demeter,+noin+käy+minulle+useasti+ja+nämä+pitkät+viestit+jää+lähtemättä,+helpotus+jollekin;)Ajatus+minullakin+päässä+pyörii,+että+näinköhän+ei+pirtin+mukavaa+olotilaa+saavuteta,+koskaan,+olisi+niin+toivonut++jatkuvan+niin+kauan+kun+sormet+näppäimille+osuu.Onko+niin,+että+pienikin+ilo+joillekin,+on+tuhoon+tuomittu,+kun+hyvää+oloa+ei+asiasta+tule+juuri+Minulle,+ei+sitä+suoda+toisillekaan.Kokeillaan+vielä+vaan,+jospa+ihme+tapahtuisi;)Tänään+pelipäivä+ja+voin+melkoisella+varmuudella+sanoa,+että+iloa+riittää;)Yrittäkää+sitä+kaikki+kirjoittajat+ja+lukijat+myös+tavoittaa;)
  8. Marraskuun+viimeinen+täysi+viikko+aluillaan,+pakkasella+alkaa,+tosin+varoen+saamme+rauhassa+totutella.Eilen+sain+lähdettyä+lenkille+ja+tuuli+tuntui+purevalta,+mutta+pian+talvisäähän+tottuu,+viikonlopulle+luvattiin+lunta.Ystävätär+pistäytyi,+venyi+kyllä+neljään+tuntiin+piipahtaminen,+siinä+vanhoja+muistellen+ja+vähän+tulevaakin+suunnitellen.Pikkujouluun+ohjelmaa+tivasivat,+mikä+onkaan+syy,+ettei+uudet+ja+nuoremmat+suostu+ohjelmia+suorittamaan,+nyt+sitten+vanhat+mummot+remmiin++valjastettiin,+onpa+sitä+ennenkin+itsensä+naurunalaiseksi+tehnyt;)Noita+ynnämuun+kertomia+tapauksia+ennen+putkahteli+esiin,+kun+Hesalaiseksi+ihmiset+muuttuivat,+ehkä+ei+enää,+kai+erot+pienentyneet,+maailma+tullut+myös+syrjäkylille.Molemmat+joulut+on+tänä+vuona+viikonlopun+kestäviä,+varmaan+rauhoittaa+joulun+ainakin.Erilaista+kokemusta+mekin+kälyni+kanssa+halusimme+kokeilla+ja+siksi++Kunnonpaikkaan+matkaamme.Joulunlapsi+kun+olen,+aina+sitä+hössöttelyä+ei+voi+välttää;)Tuo+influenssa+rokotus+varmaan+jää+ottamatta,+en+muista+koskaan+sitä+ottaneeni,+voisi+kysäistä+jos+samaan+syssyyn+pistäisivät.Ramoona+nuo+jouluaskartelut+innostavat+minuakin+jotain+uutta+tekemään,+sinulla+varmaan+koti++ja+piha+jouluisena+kauniina+loistaa.Pöytäkynttilöitä+olen+koristellut+ohuilla+jouluaiheisilla+kahviliinoilla,+silitysrauta+siinä+työn+hoitaa.Vähän+kynttilöitä+poltan,+mutta+kauniita+katsellakin+ovat.Ano+10,58+muistuttelet++tapoja+toisten+huomioimiseen,+samaa+toivon+minä+myös,+se+itsensä+väheksyminen++tässä+elämän+vaiheessa+on+myös+aiheellinen+asia,+ei+aina+jaksa+uutta+oppia,+paras+olla+vaatimaton.Toinen+kysymys+onkin+sitten+vaikea+itse+tiedostaa,+mielen+tai+ainakin+muistin+häviäminen+aiheuttaa+joskus+harmia,+kuitenkin+uskallan+sanoa+melko+normaali+olen.Parhaani+mukaan+yrittelen+ja+en+koe+itseäni+muutenkaan+sairaaksi,+ikään+kuuluvat+vaivat+ovat+rasite,+en+myöskään+koskaan+muiden+sairauksia++aliarvioi.Makriinan+tapaan+sopuisuutta+ylläpidän.Niin+kuin+Makriina+sanoit+joka+päivä+valoksi+muuttuu,+siihen+uskoen+vaikeudetkin+ohi+menevät+ja+elämä+hymyilee.Hurskaisen+etsintä+vaan+jatkuu+silloin+tällöin,+muistelen+aiempia+kirjoituksia,+mutta+aina+asiat+on+selvinneet;)Linnut+kuin+myös+luonnon+eläimet+aistivat+kylmän+tulon+ja+karkuun+lähtevät.Paljon+on+jo+lisääntynyt+lintujen+määrä,+mitkä+jo+suomen+talvenkin+kestävät.Lueskelin+jostakin,+että+hyvin+paheksuvasti+pirttiä+katsottiin,+olemmeko+nyt+sitten+suurikin+vaara+ja+kenelle?Ketjuille+tilaa+löytyy.Kaipailen+brinkkalaa++ja+mitä+kuuluu+Neeasalle,+joko+elämä+alkaa+sujua?Monta+muuta+nimimerkillä+kirjoittajaa+kaipaan,+ei+vaan+nikit+mieleen+tule,+pistäytykää+elonmerkit+jättämässä;)Tunnistamattomia+anoja+mukana,+teitä+ei+vaan+osaa+nimetä,+mukava+sopuisia+viestejä+kuitenkin+on+lukea.Vaatetta+hieman+lisäten+päivä+ulkoillenkin+sujuu.
  9. Sunnuntaiaamun+hiljaisuutta+ja+pimeyttä,+kuukauden+perästä+suunta+kääntyy,+päivän+pidentymistä+alamme+odottaa.No+siihen+on+monen+miehen+ikä,+ehtii+joululaulut+kaikua+monessa+paikassa.Täällä+meillä+oli+joulun+tuloa+eilen+juhlistettu+ja+paljon+näkyi+liikettä+kadulla+olevan,+ikkunasta+vain+seurailin.Inventoin+eilen+pöytäliinani+ja+kaikki+isot+valkeat+liinat+koneeseen+laitoin,+nyt+parvekkeella+kuivamassa+ja+mankelin+läpi+niitä+sitten+siistiksi+laitan.Muutenkin+on+sellainen+into+ollut+päällä,+että+kaikki+mieheni+työkalulaatikossa+olleet+vempaimet+läpi+kävin+ja+turhat+roskiin,+elikkä+laatikoiden+ja+kaappien+joulusiivous;)Olipa+ilo+huomata++Hurskaisen++ilmestyminen+pitkästä+aikaa,+saamme+taas+lukea+lintujen+elämästä,+onko+varispariskunta+vielä+asukkaina?Pihlajat+täällä+melkoisen+paljon+marjoja+vielä+kantavat,+olisiko+tilhit+matkareittinsä+muuttaneet.Matkustusinto+on+Eliaanalle+iskenyt,+no+ethän+kesällä+maltakaan+mökiltä+mihinkään+lähteä.Joulua+on+mukava+viettää+lapsiperheissä,+se+ilo+mikä+lapsista+heijastuu,+luo+joulu+tunnelman.Kissallesi+silitysterveiset,+oiva+kaveri+sinulla+onkin;)Oletko+sinäkin+jossain+tumpelo?Fiinufammu,+ikävä+tuo+ilmeisesti+rokon+aiheuttamavaiva,+en+oikeastaan+muista+mitään+erikoista+harmia+rokotuksista+saaneeni,+no+harvoin+olen+mitään+rokotuksia+edes+ottanut,+nyt+kuitenkin+kolmas+koronarokotus+tilattu.Jospa+tuo+ohi+menee+sinultakin.Ynnämuu+tuo+yhteinen+saunan+ihastelu+toteutui+minullakin+ja+löylyä+oli,+halvat+ne+on+meidän+ilot;)Onhan+toki+paljon+muutakin+mikä+iloa+tuottaa,+jo+se,+että+pystymme+vielä+tännekin+viestiä+laittamaan.Terveyttäkin+sen+verran,+että+asiat+tulee+hoidettua.Lääkärin+juttusilla+kävin+minäkin+ja+puhalluskokeita+vaan+läpikäydään.Vaivat+mitä+on,+ne+pysyvänä+pysyvät,+en+kapinoi.Demeter+asiaa+puhut+noista+yhteyden+ottojen+vaikeuksista,+minäkin+rokotus+aikaa+yritin+soittaa,+aina+vaan+varattuna+oli,+lopulta+sitten+tämän+koneen+avulla+ajan+sain.Mites+onnistuu+heillä+joilla+ei+tietokonetta+käytössä?Siksikin+olisi+hyvä+kirjoitella+näistä+ongelmista+ja+samalla+antaa+ehkä+neuvojakin+joillekin+ja+ainakin+vireyttä+koneella+ylläpitää.Minä+en+enää+orkideoita+osta,+saan+ne+kuolemaan+hetkessä.Makriina+eläytyi+hyvin+virtuaalipirtin+siivouksiin+kuin+myös+ikkunoista+katseluun,+lienee+kahvikuppi+käteen+osunut+mieltä+nostamaan,+tätä+mielikuvitusta+väliin+mukaan+ja+elämä+paljon+helpompi+elellä.Siivoukset+on+tehty+ja+kirjoittajia+ei+ole+pois+pyyhkäisty,+kaikille+on+ovi+auki+tulla+ja+mennä+mielensä+mukaan.Järjestysmiehiä+ei+pirtissä+ole;)+Sopuisia+ja+mielikuvin+elävöitettyjä+viestejä+anoilta+kuin+rekatuilta+eli+juuri+niin+kuin+Miaelina+toivoi;)Pimeys+ja+hiljaisuus+vaan+jatkuu,+maassa+ohut+valkea+kerros+lunta,+se+hieman+valoisuutta+antaa,+pieni+pakkanen,+oikein+hyvä+sunnuntaisää.Jätetään+arvailut+ja+iloiten+päivä+käyntiin+laitetaan,+näin+toivon;)
  10. Korpikirjailija+miksi+minua+seuraat,+missä+olen+sinulle+"ärsykkeitä"+jakanut+ja+kaiken+kaikkiaan+yritän+niin+selkeästi+kirjoittaa,+että+ei+selittelyjä+kaipaa.Jos+joku+ystävällinen+yrittää+selkeyttää+asiaa,+jota+sinä+olet+mielesi+mukaan+tulkinnut,+eihän+se+huono+asia+ole.Sovitaan,+että++emme+huomio+toisiamme,+minä+en+sinua,+sinä+et+minua.70++kahvipirtit+voisimme+jo+jättää+unholaan,+myös+sen+haluan+sanoa,+ettei+ylläpito+ole+kertaakaan+ottanut+minuun+yhteyttä+näitä+pirtin+avauksia+tehdessäni,+en+edes+itseäni+aloittajaksi+asettanut,+se+lankesi+luonnostaan+ja+hyvin+pelasi.Kai+ylläpito+hyväksyi+sopuisan+pirtin++ja+keskusteltiin+sielläkin,+mielipiteitä+vaihdettiin.Anonyyminä+kirjoittajia+on+paljon+ja+varmaan+yhtä+sopuisaa+sakkia+suurin+osa,+jos+sinulle+korpikirjailija+kenkkuillaan,+älä+leimaa+kaikkia.
  11. Huomenta+jälleen,+pilvinen+sää+taas+vaihteeksi,+oikkuilevia+on+luonnon+annitkin.Joku+ihmetteli+jaksamistani+kirjoittaa+vaan+jatkuvasti,+olen+kai+sitten+optimistinen+luonne,+kun+jaksan+uskoa,+että+kaikki+selviää.Tämän+ikäisten+vähättely+vaan+jatkuu+ja+jos+verrataan+edellisen+sukupolven+mummoihin,+aika+mittava+ero+on+tämän+päivän+mummoihin,+sanokaa+mitä+sanotte.Kymmenen+vuotta,+jopa+allekin+sen,+nuoremmat++kehuja+itselleen+jakavat,+yhtä+tuulen+kohinaa,+samaan+joukkoon+kuulutte.Vanhuuseläke+maksetaan+65-+vuotiaille,+siis+vanhuutta+alkaville.Uskonkin+palstalla+kävijöiden+olevan+fiksua+ikänsä+tuomaa+kokemusta+omaavia.+muutaman+esille+pyrkivän+kirjoittajan+panosta+laskematta.Korpikirjailija+on+minut+monessa+yhteydessä+nimitellyt+tyhmien+joukkoon+ja+kieltänyt+jopa+itselleen+vastaamasta.+No+enpä+näistä+piittaa,+ei+suurempaa+halua+hänen+kohteekseen+joutua,+tappiolle+jään,+sillä+en+koskaan+voi+nimitellä+ihmisiä+takarivin+Tyyneiksi+tai++Taaveiksi,+täällä+pitäisi+jokaisen+viestejä+ymmärtää+tasoista+riippumatta.Jos+kirjoittajan+pitää+toisia+halventamalla+yrittää+itseään+ja+taitojaan+esiin+nostaa,+on+syytä+seurauksista+katsoa+peiliin.Tiedän,+että+hänen+on+vaikea+myöntää+sanomisiaan,+mutta+kaiken+sanomansa+voi+tarkistaa,+niin+halutessaan.Olen+kovasti+pahoilla+mielin,+kun+moni+mukava+kirjoittaja+on+palstan+jättänyt,+kai+se+väsyminen+on+voittanut,+uskoa+paremmasta+ei+näköpiirissä,+mutta+sitkeä+olen+syystä,+että+katson+itselleni+ja+aivoilleni+hyväksi+olisi+tämä+viestittely,+myönteisessä+merkeissä.Monia+on+jotka+ajatuksin+kanssani+samaa+mieltä+olisi,+haluaisimme+tämän+edun+mikä+80++on+annettu+myös+hyödyntää,+ihan+oman+mielemme+vuoksi,+emme+toki+toisia+tahallamme+loukkaamalla.Nämä+viestit+menee+pakostakin+tilanteesta+johtuen+aina+vaan+ikävämmiksi.Järki+se+vähäksi+todettu+jaksaa+vaan+toivoa+ylläpitää,+vaikka+näkymä+ei+iloa+tuota.Jospa+ihme+tapahtuisi++ja+tulevaisuus+kirkastuisi;)
  12. Kirkas+taivas+ja+lupaus+kauniin+ilman+meitä+hellivän,+illaksi+sitten+jälleen+sadetta.Säätilat+kulkevat+keltään+kyselemättä+ja+tyydyttävä+on;)Joulun+valmisteluja+aloitan+aina+hyvissä+ajoin,+olen+kertonut,+että+joulunlapsi+olen,+kaikki+merkkipäivänikin+joulukuulle+sattuu.Tuo+sukunimi+aiheutti+runsaita+rönsyjä+keskusteluun,+eihän+siinä+mitään,+keskustelu+nimen+täydessä+merkityksessä+on+ihan+mukavaa,+mutta+mutta,+jostakin+syystä+se+tuo+myös+lieveilmiöitä,Olen+yrittänyt+pohtia+mistä+tämä+johtuu,+olemmehan+kaikki+jo+sen+ikäisiä,+että+näillä+kymmenillä+ei+juurikaan+voi+lapsista+puhua,+kun+70+on+täyttänyt,+se+mummo+ja+ukkoikä+on+varsinaisesti+alkanut,+olipa+sitten+isovanhempi+lainkaan.Olin+liki+80-+vuotias+ja+kirjoittelin+70++sujuvasti,+ei+kukaan+pois+käskenyt,+kunnes+tuli+sitten+kirjoittajia+jotka+tämänkin+käskyttämisen+aloitti.Kuuliaisesti+tottelin+käskyn+ja+tänne+ikäisteni+seuraan+tulin,+aikoen+sovussa+jatkaa+pirtin+ketjua+vetäen.Eipä+ollut+tarkoitustakaan+antaa+sen+jatkua,+perässä+ilmeisesti+matkasi+he,+joille+ei+minun+kirjoittelu+ollut+mieluista.Sitkeästi+olen+yrittänyt+meille+monelle++mieleiseksi+tullutta+ketjua+jatkaa,+voiden++kirjoitella+arjesta+tämän+ikäisten+parissa.Ei+meinaa+onnistua+ja+yksi+syy+lienee+se+"jyrääminen"+jos+jollakin+on+tarkoituksena+jyrätä+ketjua,+eihän+se+sovinnolliselta+tunnu.En+millään+jaksa+ymmärtää+sitäkään,+miksi+pitää+aina+vastailla+niin,+että+aihetta+lisää+antaa.Joku+kirjoitti,+että+puolustaa+voi+itseään+kiusaajilta,+mutta+mikä+onkaan+tulos,+ketju+näistä+inttämisistä+puoleen+ja+toiseen+täyttyy..+Mitä+olisi+tehtävissä,+jokaisella+on+oikeus+kirjoittaa,+mutta+näkymä+on+surullinen,+kaikki+kirjoittajat+eivät+jaksa+uudelleen+ja+uudelleen++yrittää,+tämä+nykyinen+vie+halun+kirjoittamiseen.Taas+tuli+ikävä+viesti,+mutta+jotenkin+olisi+tilanne+saatava+siihen+malliin,+että+80++toimisi+juuri++siihen+tapaan+mikä+meille+alkaa+olla+tämän+arjen+elämässä+tärkeää+ja+viihdyttävääkin.Ylläpito+ei+puutu,+mainostulot+houkuttaa,+mutta+eipä+aikaakaan,+kun+palsta+kuivuu.Näin+oli+aiemmin,+muutama+viesti+ja+lukijoita+harvassa,+nyt+olisi+pohja+hyvälle,+virkistävälle+yhdessä+kirjoitteluun.Olisiko+mitenkään+mahdollista+suoda+meille+kirjoitusrauhaa,+sopuisa+pyyntö,+mikä+lienee+vastaus.