Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Pimeää+ja+märän+näköinen+näkymä+ikkunasta,+nukkumaan+mennessäni+oli+maa+valkoinen,+mutta+lämpöasteille+taas+siirryttiin.Minulla+on+nyt+jonkun+asteinen+luomisen+vaiva,+eilen+tein+tonttutytön+ja+tänään+aion+poikaa+yrittää,+siis+tonttupoikaa;)Isojen+lankarullien+pohjia+löysin+siitäpä+into+syntyi+ja+lopputulos+hymyn+naamaan+saa,+tuli+ihan+ilmeikäs+tonttu.Neulomisen+ja+virkkauksen+väliin+tekee+hyvää+jotain+muuta+harrastaa+ja+se+"minäitse"+halu+luoda+jotain+erilaista.Joku+vuosi+sitten+muistan+tehneeni+enkeleitä+kirjan+lehdistä+ja+ne+tuli+kaikki+myyjäisissä+kaupattua.Nyt+en+myyjäisistä+innostunut,+kolmet+miestensukat++kuitenkin+tein,+nyt+vain+omaksi+iloksi+ja+ehkä+onnistuneimmat+lapsien+perheisiin+annan.Eläkkeellä+sitä+ollaan+ja+työelämää+en+kaipaa,+kiva+kun+jotain+jaksan+omaksi+ilokseni+tehdä.Oma+on+elämä,+kukaan+ei+tahtia+määrää,+itse+saa+oma+herransa+olla;)Eipä+taitaisi+adoptointi+onnistua+lasten+nimiin,+tarvitsevia+lapsia+kyllä+löytyisi.Hienoa+se+onkin,+että+lapsia+ja+vanhempia+kohtaa+tähänkin+tarpeeseen,+jokainen+lapsi+tarvitsee+turvallisen+lapsuuden.Kaikilla+ei+ole+tarve+lapsia+hankkia,+sekin+asia+on+itse+määrättävissä,+nykyaikana+lapsia+ei+pakosta+saada,+ei+tehdä.Sama+huoli+suvun+nimen+jatkumosta+on+minullakin,+mutta+pojan+tyttäret+halusivat+nimen+säilyvän,+toinen+piti+oman+ja+miehensä+nimen+ja+nuorempi+sopi+miehensä+kanssa,+että+sukunimi+on+hänen+perimänsä.Muuten+olisi+tämä+sukuhaara+jäänyt+unholaan,+poikani+sai+vain+tyttäriä+ja+tytär+siirtyi+miehensä+sukuun.Siellä+jatkumon+mahdollisuuksia,+kolme+poikaa++ja+ehkä+joku+kuitenkin+lapsia+hankkii,+kun+aika+tulee.Hataralla+pohjalla+edelleen+tämä+sukuhaara,+molempien+pojantyttärien+lapset+on+tyttöjä.Karjalasta+on+nimi+tullut+ja+toivoisi+siltä+osin+säilyvän.Voi+miten+paljon+tuota+taiteellisuutta+ilmeneekin,+kuten+nyt+fiinufammukin+todistit,+hienoa.Sitä+ei+tiedä+mitä+kykyjä+löytyisikään,+kun+jokainen+intoa+saisi+yrittämään.Onhan+lapsen+saaminen+muuttunut+odotuksenkin+aikana+myös+isät+mukaan+pääsevät+ja+mitä+olen+seurannut+innolla+nämä+uudistukset+on+vastaan+otettu.Tuottoisa+olet+ollut+ynnämuu,+minun+tuotokseni+kymmeniin+mahtuu,+silti+tuntuu,+että+lapsien+kotiinkin+olen+tekeleitäni+jakanut,+eivät+ole+hennoneet+vastaan+väittää.;)Mieheni+kuolema+oli+yksi+lamaannuttava+tekijä+"taiteilun"+alalla.Kaiketi+nyt+sitten+jotain+luomisen+tarvetta+vielä+elää,+kun+noita+askarteluja+suunnittelen+ja+yritän+toteuttaa.Tänään+pelipäivä,+pari+tuntinen+pelataan+Skippoa,+nautitaan+kahvit+ja+nauretaan++tyhjänpäisyyksille,+sekin+taito+joskus+tarpeeseen;)Mitäpä+aiotte+toiset+tehdä?
  2. Aikaista+pakkasaamua,+nyt+jo+mittari+muutti+lukemiaan+ja+kuiva+sää+näyttää+ulkona+olevan,+saattaa+tänään+aurinko+helliä;)Eilenkin+kun+tulin+käsityökerhosta,+aurinko+paistoi+niin,+ettei+nähnyt+tietäkään+kuin+muutaman+metrin,+häikäisi+niin+kovaa.Matalalla+kulkee+auringon+reitti,+sisällekin+paistaa+häikäisten,+verhon+joutuu+suojaksi+laskemaan,+onhan+tuota+harmautta+jo+ollutkin,+kiva+vaan+jos+paistaa.Vein+muutaman+parin+miesten+sukkia+kerhoon+ja+jouduinkin+tervalta+tuoksuvia+tonttuja+tekemään,+kivaa+sekin;)Kauniita+hartiahuivin+malleja+on+nyt+monessa+lehdessä,+niin+paljon+kun+neulonkin,+aina+itselle+tekeminen+unohtuu.Aloitin+polviin+asti+yltävien+sukkien+tekoa,+kirjoneuleena+hieman+hitaampia+tehdä.Varmaan+paikat+mökeillä+on+kunnossa,+kuulostat+niin+perusteelliselta+Eliaana,+tykkään++myös+kaiken+saada+aina+kuntoon+kotonakin,+kun+joku+asia+jää+roikkumaan+se+mieltä+vaivaa.Paras+se+kuusi+onkin+merkata+näin+ilman+lumia,+vaikea+on+hangessa+sitä+etsiä.Taiteen+tekeminen+on+puhetta+saanut+aikaan,+kyllä+siitä+puhetta+pystyy+laittamaankin,+on+harrastus+missä+yritystä+saada+näkemyksiään+kankaalle.Vajaan+kymmenen+vuotta+minulla+into+riitti,+kai+siinä+jo+rupesi+selviämään,+ettei+ole+ainesta+maaluksien+tekoon,+no+harrastuksena+hieno+kokemus.Öljyväreillä+maalasin,+siksi+juuri,+että+maalausta+voi+useammin+korjata,+ryhmässäni+oli+vesivärimaalausten+tekijöitä+ja+ei+voinut+kuin+ihastella+lopputuloksia.Piirtäminen+minulle+vaikeaa+ja+sehän+on+ensimmäinen+ehto+myös+maalausta+tehtäessä.Tauluni+on+kyllä+kaikki+seinillä+ja+pakko+on+tyytyä+katselemaan,+kun+en+varastoonkaan+raaski+viedä,+no+onnistui+joku+tekele+myös+mieltäni+tyydyttäen.Tuo+anonyyminä+kirjoittelu+on+vähän+hankalaa,+menee+usein+asiallinen+viesti+näiden+ei+niin+toivottujen+joukkoon,+nimimerkki+kirjoituksen+perään,+ehkä+niin+ei+joudu+"sylttytehtaalle"+ja+tunnistaminen+tulee++varmemmaksi.Eihän+se+niin+vaikeaa+ole+omata+itselleen+joku+Liisa+tai+Matti+ja+näin+erottuu+anonyymien+viidakosta.Arvailuja+syntyy+useinkin+monen+anonyymin+kirjoittelun+lähtevän+rekatun+omistajalta,+no+tämäkin+on+harmillista,+itse+kirjoitan+vain+omalla++nikilläni.Tänään+taas+harrastamaan,+tällä+kertaa+laulun+merkeissä+sekin+on+minulla+vähän+sieltä+tännepäin,+mutta+joukon+jatkona+kuitenkin;)Harmaa+tuo+taivas+onkin,+kun+päivä+valkeni,+mutta+jospa+siitä+kirkastuu,+sitä+odottelemaan+ja+iloa+päiväänne+toivotan;)
  3. Huomenta+viikon+alkuun,+marraskuu+jo+vauhtia+saanut,+alkaa+kaupoissa+jo+joululaulut+soimaan.Tänä+aamuna+oli+lunta+nurmikoiden+päällä+ja+sadetta+runsaasti+yöllä+tullut,+kosteutta+yllin+kyllin.Oli+oikein+mukava+noita+Ramoonan+ja+Kristiinan+muisteloita+lukea+a+kyllä+se+niinkin+on,+että+samaa+sujumista+odottaisi+tältäkin+ketjulta+kuin+ennen+oli.Joku+kysyi+joulun+tarkoitusta,+no+kyllä+juhlintaan+kuuluu+kinkut+ja+muut+herkut,+näin+poiketen+arjen+elämästä,+mutta+sanoma+joulussa+on+aivan+muu,+kunpa+useampi+sen+aistisi.Fiinufammun+tapaan+laitan+oikeita+kynttilöitä+poltettaviksi,+harvoin+kuitenkin+kynttilöitä+todella+poltan,+enemmän+koristeina+ovat.Itse+nyt+isot+pöytäkynttilät+koristelinkin,+jotain+joutavalla;)Valoja+sitten+kuun+lopussa+laittelen,+niitä+turvallisia+ketjuja+joka+paikkaan,+purkit+ja+purnukat+kotiani+valaisee.Noin+käy+minulle+kuten+Makriina+kerroit,+kynttilät+polttamattomana+uutta+joulua+odottamaan+varastoon+muun+joulukoristeiden+kanssa.Paljon+olen+koristeita+vintille+vienyt,+aina+vaan+silmää+ihastuttaa+selkeys+ja+värien+sointuvuus.Tuo+sisustaminen+on+rauhaisampaan+suuntaan+kääntynyt,+ei+enää+krääsää+ympäri+kotia.Ehkä+on+se+ajatus+täyttänyt+mielen,+että+joulu+tulee+hyvän+mielen+kanssa,,+hiljentymistä+joulun+sanomaan+ja+rauhaisaan+oloon.Toki+tuota+ruokapuolta+perinteiden+mukaisena+teen,+hyvä+ruoka+juhlan+kruunaa;)Tänä+jouluna+toiveissa+valmiit+tarjoukset,+savusaunakin+luvassa;)Kyllä+kynttilöitä+paljon+polttaen+tekstiilit+ja+tapetit+savustuu+ajan+myötä,+totta+sekin.Mikä+siinä+lienee,+että+led-valot+vaikka+kuinka+kauniit,+ei+samaa+tunnetta+anna+kuin+lepattava+kynttilän+liekki.Vaarakin+on+olemassa+palavien+kynttilöiden+kanssa,+huolellisuutta+tarvitaan,+mutta+jaksaahan+sitä+joulun+vuoksi+myös+huolta+kantaa;)Nautintoa+sielun+täyteisenä+ja+muistoja+roppakaupalla+on+Ramoonalla+saatuna+ulkomailla+oleilusta.Vaihtelu+virkistää+ja+ihana+on+kotiin+tulla,+huomatakseen,+että+paras+paikka+tämä+kotimaamme+on;)Miaelina+tuosta+hyvän+mielen+tuottamisesta,+ei+se+paljon+tarvitse,+vaikka+hymy+ja+joku+mukava+sana+iloa+saa+tuntemaan.Täällä+palstalla+emme+hymyjä+nää,+mutta+kirjoitus+saman+ajatuksen+tuottaa.Yksikin+tyly+kirjoitus+saa+mielen+mustumaan,+eipä+siitä+tämän+enempää.Olen+monasti+näitä+vuodenaikojamme+ylistänyt,+kaikki+omalla+tavallaan++antaa+elämälle+johtoa,+ei+räntäsadekaan+mieltä+mustuta,+kun+on+lämmin+koti+ja+elämä+hyvissä+malleissa.Nuo+lepopäivät+on+joskus+tarpeen+ja+niinhän+se+pyhäpäivän+viettona+hyvin+onnistuu+ynnämuu;)Taas+arjen+tullen+sitä+touhua+riittää.+Oikein+mukavaa+alkavaa+viikkoa+toivottelen+kaikille+pirttiin+kurkkaaville.
  4. Pyhäinpäivänaamua,+pimeää,+sateista,+alakuloista+on+sään+puoleen,+mutta+eipä+se+estä+meitä+hyvillä+mielin+päivää+jatkaa>;)Haudoilla+käynti+suunnitelmissa,+kynttilät+ja+havuseppele,+johon+kiedoin+led-valonauhan,+viemme+terveisinä,+seppeleet+tein+jo+aikaa+sitten,+nyt+meinaa+neulaset+tippua.Entisiä+muistellen+tuon+kuusen+neulaset+on+kestäneet+hyvin,+olisiko+nyt+kuumalla+kesällä+ollut+vaikutusta?Noista+askarteluistani,+ne+on+aika+paljon+tekoaikana+jatkuvaa+suunnittelua,+harvoin+mitään+ohjetta+yksin+seuraan,+sama+pätee+käsitöissä,+haluan+oman+lisäni+kaikkeen+laittaa;)Aivan+hyvin+se+noinkin+käy+ynnämuu,+on+vaan+totuttu+siihen,+että+lanka+neulansilmään+työnnetään;)Minä+yritän+ilman+apuvoimia+kävelyni+suorittaa,+vaikka+mietinnässä+on+ainakin+sauvat+lenkille+kaveriksi+ottaa,+lumen+tullessa+se+tapahtuu.Eilen+jäi+lenkki+lyhyeksi,+jotenkin+vaikealta+tuntui+ja+vettäkin+rupesi+satamaan,+joten+hyvä+syy+oli+kesken+lopettaa.Tänään+sitten+haudoilla+kierrellen+tulee++tavoite+toteutettua.Fiinufammu,+niinhän+laulettiin+lastenlaulussa,+uni+paras+lääke+on,+taitaa+hyvinkin+olla,+lepo+ainakin.Hyvä+kuntoinen+olet,+kun+nyt+jo+kykenet+kuntosalille+menemään,+iäkkäällä+se+palautuminenkin+taudista+kauan+vie.Varmaan+nuo+koiran+kanssa+ulkoilut+kuntosi+palautuksessa+auttaa.Innostumisen+puute+usein+estää+askartelut+ja+muut+vastaavat,+kun+kerran+jotain+näköä+töihinsä+saa,+innostus+kasvaa.Minulla+varmaan+se+mielikuvitus+lentää+ja+kärsimätön,+vaihtelua+kaipaan,+siksi+kai+into+näpertelyyn+syntyy.Kälyni+on+ollut+viimeisen+vuoden+haluton+kaiken+tekemiseen,+nyt+yhdessä+tehden+hänenkin+into+kasvaa.Sain+hänet+innostumaan+yhteiseen+joulun+ajan+viettoon,+kokeilemme+Kunnonpaikan+joulua,+taisin+jo+kertoakin,+mutta+kertaus+on+muistin+virkistystä;)Noista+naaman+tutuksi+tulosta+ei+kannata+hirveästi+harmia+ottaa,+sivuutetaan+huomiotta;)Demeter+ja+Kristiina+näistä+mainitsitte,+onhan+tässä+jaksettu+vastustuksesta+huolimatta.Nuo+suvun+harrastamisetkin+on+toisilla+vahvoina+ja+toiset+ehkä+sitä+kulttuurin+tarjontaa+enemmän++tykkäävätMinun+siskoni+oli+juuri+vastakohta+minulle,+hymyilevä,+iloinen+ja+esiintyjä+kaikella+tapaa,+minä+enemmän+tätä+Martta+tyyliä+olen+ja+siskoni+kirjoitti+minulle+runon,.On+mulla+pieni+siskonen,vois+olla+kevään+kukkanen,mut+on+vaan+sieni+sateinenja+usein+mieli+apeinen.Olen+tämänkin+varmaan+moneen+kertaan+kertonut,+mutta+minusta+se+oli+siihen+aikaan+niin+osuva,+meillä+oli+melkein+kymmenen+vuotta+ikäeroa+ja+aina+sain+äidiltä+ja+siskolta+kieltävän+vastauksen,+kun+jotain+menemistä+suunnittelin.Ihana+sisko,+nyt+jo+kauan+nurmen+alla+ollut.Nyt+päivä+alkaa+valjeta,+sen+minkä+valkenee+ja+tytär+miehineen+ottavat+minut+kyytiin+ja+haudoille+suuntaamme,,+muistojen+kera.Hyvää+ja+muistorikasta+pyhäinpäivää.
  5. Sateeton+aamu,+nyt+ei+sadetta+syyksi+voi+laittaa+ja+lenkkiä+väliin+jättää;)Nyt+ne+on+viimeiset+ajat,+kun+sulana+maan+ollen+voi+taivaltaa,+kohta+yöpakkaset+liukkautta+antaa,+hyvin+kyllä+kadut+on+hiekoitettu+yleensä,+pitää+sitten+katuja+tallata.Tämä+nykyinen+rantareittini+jää+unohduksiin,+nyt+vielä+onnistuu+hyvinkin.Eiliset+askartelut+onnistui+hyvin,+pöytäkynttilät+silitysraudan+avulla+saatiin+koristeltua.Peilejä+lisää+hommattiin,+kirppikseltä+laseja+ja+taas+syntyi+upeita++joulun+aikaan+sopivia.Tänne+avattiin+uusi+halpahalli,+jos+oikein+nimen+muistan,+se+on+Rasa,+tungosta+oli+ollut+ja+hyväksi+olen+kuullut+liikkeen++olevan.Tokmanni+ja+Motonet+tien+vastakkaisilla+puolin,+tämä+uusi+liike+Motonetin+tiloissa.Makriina+kävelykepille+omat+vaatimukset+asettanut,+no+kaunishan+sekin+väline+saa+olla.Taitaa+olla+minullakin+usein+tuo+no+niin+sanonta,+mutta+mielestäni+sopii+hyvin+johonkin++pysäyttämään+lauseen;)Tokmanni+on+sekainen+liike+täällä,+mutta+varmaan+korjausta+tulee,+kun+kilpailija+vieressä.Eliaanalle+onnea+etukäteen,+kiva+kun+on+tyttö+tulossa,+varmaan+vanhemmatkin+onnensa+kukkuloilla.Muistan+kun+joku+kesä+oli+jalkani+kipeä,+talon+vanhan+emännän+keppi+avuksi+haettiin+vintiltä.Noita+valoja+jo+näkyy+aika+lailla,+itse+sitten+adventinaattona+valot+asettelen.Naapuritalon+parveke+on+liian+kanssa+valotettu,+liika+on+joka+asiassa+liikaa,+mutta+siellä+asuu+ihmiset,+jotka+noin+tykkää,+eipä+siinä+nokan+koputusta+minulla.Omaksi+ilokseen+sitä+laulamista+harrastan+ja+mukavan+porukan+mukana+olevina+virkistää+kummasti.Mikään+laulun+mestari+en+ole,+sen+verran+kykyä+että+en+soraäänenä+laula,+rytmikorva+kuitenkin+melkoisen+tarkka,+ja+virheet+herkästi+huomaan,+joskus+melkoinen+sekakuoro+olemmekin;)Ikävää+on+sekin,+että+nuorista+puheenollen+usein+koko+nuoriso+leimataan+muutaman+hankalan+yksilön+töppäyksistä,+suurin+osa+nuorista+asiallisia+osaavat+olla,+toki+nuoruuteen+kuuluu+rajumpi+meno,+mitä+me+ymmärrämme,+mutta+muistellaanpa+maa+nuoruutta;)Minullakin+muistikuva+siitä,+että+vanhemmat+paheksuivat+nuoria+ja+kuitenkin+melkoisen+kilttejä+oltiin.Joka+aikaan+kuuluu+omat+touhunsa+ja+sanonta+"paha+kello+kauas+kuuluu"+pitänee+aina+paikkansa.Kristiinalla+ilonpäivä,+kun+tyttäret+tulevat+kohtaamiseen.Vähän+vanhempia+on+minun+lapset,+tytär+61+ja+poika+56,+siihen+sitten+aikuisiässä+olevat+lastenlapset+ja+seuraavakin+polvi+jo+rippikoulun+käyneitä,+laittakaapa+paremmaksi;)+Ja+sitten+No+niin,+kävelylle+ilman+kävelykeppiä,+kävelysauvat+omistan,+niille+sitten+liukkauden+tullen+käyttöä.Nyt+ulkoilemaan,+sää+sallii+ja+kuntokin+jollain+tapaa,+ehkä+hammasta+purren+välillä.Pienikin+kävely+hyvää+tekee,+sitkeää+yritystä+vaan+jokaiselle.
  6. Pimeää,+sadetta+ja+tuulta,+siltä+tämä+torstai+aamu+näyttää.Kerhossamme+vieraili+eilen+palopäällikkö,+nuori+komea+mies+ja+mikä+tärkein+puhe+oli+selkeää.Uutta+asiaa+monen+asian+suhteen+ja+heräsin+minäkin+ajattelemaan+palovaroittimen+vaihtoa.Kertoi+nukkuneensa+pari+tuntia+edellisenä+yönä,+tutkimuksissa+poliisin+mukana+on+ollut+ja+varmaan+uni+kaikkoaa+muutenkin+tuota+tapahtumaa+ajatellessa.Vilkas+oli+viime+viikonlopun+seutu+palokunnalle,+harmitteli+ajattelemattomia+ihmisiä,+jotka+suurin+joukoin+paloa+katsomaan+tulevat,+joidenkin+koti+ja+omaisuus+palaa,+sitä+pitää+katsomaan+mennä,+no+näin+on+kaiken+suhteen,+uteliaisuus+vaivaa.Makriina+kulttuuri+rientoja+harrastaa,+tarjontaa+siellä+vaikka+kuinka,+jotain+olisi+täälläkin,+mutta+hyvin+vähän+innostun+mihinkään.Elokuvissa+olen+yhden+kerran+käynyt+sen+jälkeen,+kun+työni+lopetin,+(yli+20+vuotta)+sama+nuukuus+myös+teatterin+suhteen,+en+jaksa+innostua,+kai+tarjontaa+on+ollut+tarpeeksi+kummassakin+paikassa.Voisi+olla,+että+innostuisin+jonkun+koukuttavan+katsottuani,+mutta+ei+vaan+saa+lähdettyä.'Yksin++häämarssiasi+muistelet+Makriina,+niin+minäkin,+66vuotta+olisi+meidänkin+häämarssista+kulunut,+nyt+jo+yli+kaksikymmentä+vuotta+yksin.Selailin+minäkin+noita+muutamia+ketjuja+ja+samaan+tulokseen+kanssasi+tulin+ynnämuu,+pientä+inttämisen+tuntua+mielestäni+oli.Huono+olen+nykyään+minäkin+tuon+tanssin+suhteen,+mutta+eilen+veti+haikeaksi,+kun+hanuristimme+vanhoja+valsseja+soitteli,+kaipaus+mieheni+käsivarsilla+liitelyyn+heräsi,+hän+oli+hyvä+tanssimaan.Latevaan+ja+Venlastiina,+siinä+pirtin+kantava+pariskunta.Demeter,+hyvä+kuitenkin,+että+matalammalla+tehtävät+suorittaa+tämä+kylätelkkarisi,+onkin+kyllä+ammattimiehen+tehtäviä+nuo+rännien,+kuin+katolla+muutkin+tehtävät+hommat.Minulla+ei+noita+hommia+ole,+mutta+aina+vaan+apua+joidenkin+töiden+suhteen+on+pyydettävä,+vävyni+on+eläkkeellä+ja+useimmiten+hänen+apuun+turvaudun.Tuo+palohälyttimen+hankinta+ja+paikalleen+laitto,+hänen+kontalle+sen+uskon.Poikani+apuun+en+useinkaan+voi+turvata,+hän+aina+jossakin+kilometrien+päässä+on,+jos+olen+apua+pyytänyt,+tulee+kyllä+jos+kotosalla+on.Nuo+kotitalous+vähennykset+tuntuvat+olevan+aika+isojen+touhujen+takana,+kun+omavastuu+kuulemani+mukaan+sataeuroa,+en+ole+koskaan+mitään+niin+suurta+teettänyt,+että+olisin+hakenut+avustusta.Kerrostalossa+noita+isompia+remppoja+harvemmin+tulee.Miaelina+harrastusten+paljoudesta+kerroit,+niin+usein+kävi+takanavuosina+minullekin,+joka+päiväksi+jotain+sattui,+nyt+käväisin+käsityökerhossa+verestämässä+muistoja,+mutta+enpä+lämmennyt+asialle.Laulaminen+taitaa+ainoaksi+jäädä.Askarelujani+alan+nyt+jatkamaan,+se+peilikyhäelmä+olikin+kiva+homma+ja+lopputulos+tyydytti,+nyt+pöytäkynttilöitä+koristelemaan+silitysraudan+kanssa;)Aina+jotain+uutta+keksivät+ja+kokeilla+pitää.Tuo+sänkypeitto+mitä+olen+keväästä+asti+virkannut+on+loppusuoralla,+väliin+on+vaan+jotain+muuta+tehtävä,+kun+peukalot+tekee+topin+virkkaamiseen.Siinäpä+se+päivä+iltaan+päästään+näiden+tuhertelujen+kanssa,+kivaa+päivää+teille+toisillekin;)
  7. Aamulla+vähän+aiemmin+alkaa+valoistua,+vaikka+harmaa+aamu+onkin,+kellon+siirron+vaikutuksia,+illat+aiemmin+hyvinkin+pimeän+tuntuisia,+vaikka+kysymyksessä+on+vain+tunti.Juuri+radiosta+kertoivat,+että+lämmintä+5-6+astetta,+mutta+tuuli+viilentää,+olisi+hyvä+kävellä,+mutta+nyt+äityi+jalka+niin+kipeäksi,+että+hyvä+kun+sisällä+liikkumaan+pystyn.Aina+jotakin,+että+ei+ikä+vaan+unohtuisi;)Kiitos+"kehuista"+satunnainen+kävijä,+tuosta+kuvasta+on+jokunen+aika,+nyt+toivoisin,+että+hymy+vielä+samaksi+todistaisi;)Ystävyys+on+hieno+asia+ja+sitä+palstalla+tunnemmekin+aika+monet,+tai+minä+ainakin+ystäviksi+sanoisin.Noin+minäkin+hieman+vierastan+"korkeaa+kulttuuria"+mutta+onpa+meidät+tunnistettu+tavan+tallaajiksi+ynnämuu,++ja+sinun+viestisi+on+hyvinkin+odotettuja,+kuten+huomaat;)Eihän+sitä+vanha+koira+helposti+uutta+omaksu,+mutta+näillä+vaan+porskutetaan.Minulla+puolenkuun+maissa+sitten+tuomion+kuuleminen+kunnostani,+ensin+kokeita+ja+sitten+tohtoriin.Noista+Paloman+remontti+puuhista+pitäisi+innostus+minunkin+saada,+mutta+yksin+eläen+en+vaan+tohdi,+voimia+se+kysyy+kärsivällisyyden+lisäksi.Varmaan+mukava+tunne,+kun+valmista+joutuu.+Olipa+mukava,+kun+Eliaanakin+ketjuun+ilmestyit+ja+elossa+olosi+ilmaisit.Tule+vaan+reippaasti+ja+näkyvästi+sisään,+eihän+ikää+koskaan+ole+kysytty.Iso+on+teidänkin+urakka+laitta+mökit+talviteloilleen.Jokainen+kirjoittaa+sitä+mitä+aiheelliseksi+katsoo,+olkoon+sitten+vaikka+oman+elämän+kokemuksia,+eihän+siinä+mitään,+mutta+se,+että+niistä+joku+saa+aiheen+ilkeilyyn+ei+kivalta+tunnu.Maailma+on+mennyt+siihen,+että+kaikki+asiat+väännetään+ja+käännetään++totuudenkin+vastaiseksi.Tuo+suonenveto+on+minullakin+merkkejä+antanut,+vaikka+joka+päivä+vastalääkkeen+otan,+turhaa+varmaan+sekin,+mainostavat+ja+rahat+vievät.Mäki+on+melkein+yhtä+vaikea+kulkea+alas,+kuin+ylöskin,+sellaisen+kokemuksen+olen+tehnytTänään+pitäisi+könkätä+kerhoon,+vaikka+ajatus+jo+pelottaa.+toista+kilometriä+matka+on,+siinä+sitten+lenkkini++teen.Demeter+noita+puuhiaan+kertoili,+onhan+se+mukava+tuollainen+kylätalkkari+joka+auttamassa+käy,+eikös+hän+rännitkin+voisi+puhdistaa,+no+kaipa+se+on+selvitetty,+kunpahan+esitän;)Nuo+synttärit+meilläkin+suvun+tai+sanoisin+perheen+kesken+yhteisiä+tapaamisia+tehdään,+muuten+jokaisella+oma+elämänsä,+puhelin+toinen+yhteyden+pito+sitten+aika+ajoin.Kriisiryhmä+on+tänne+noiden+palojen+vuoksi+koottu,+hyvä+niin,+ei+niitä+ennen+vanhaan+ollut,+ei+edes+sodan+jälkeen,+sitä+piti+selvitä+hyvin+tai+huonosti.Miaelina+ystäviä+kirjoittelun+kautta+jo+kauan+olemme+olleet,+kiitos+siitä;)Vävy+toi+minulle+pyytämäni+peilit,+hän+kävi+peilihiomosta++ne+hakemasta,+askarteluun+tarvitsen,+olivat+vaan+yllättävän+kalliita.Ajattelin+että+peililasin+kappaleista+ne+leikkaavat,+ei+hinnan+kiroissa,+mutta+toisin+kävi,+kai+se+työpalkka+sen+hinnan+nosti.Täytyy+jatkossa+kiertää+kaupoissa+ja+etsiä+peilejä+jospa+sopiva+löytyisi.Rattoisaa+päivää+palstalaiset;)
  8. Jospa+onnistuisi+viestin+lähettämään,+itse+varmaan+sipaisen+aina+jotakin+kohtaa+ja+sitten+lentää,+no+eipä+mitään+korvaamatonta+tapahtunut;)Huomenet+kuitenkin+ensin+ja+sää+on+samankaltainen+kuin+eilen,+tuuli+on+vähän+virkistynyt.Kiertelin+eilen+apteekin,+valokuvaamon,+poliisin+toimiston+ja+sitten+vielä+kauppaan+suuntasin.Kotiin+tultua+olin+niin+uupunut,+mutta+ruokailtuani+vielä+kälyni+luokse+menin+ja+askartelimme+joulukortit,+ajoissa+ollaan;)Uusi+henkilökortti+on+nyt+hankittu+ja+sillä+kelpaa+matkustella+Euroopan+maissa,+näin+virkailija+kertoili,+viisi+vuotta+ja+taas+uusiksi,+no+ehkä+ei+kohdallani+kuitenkaan.Meillä+on+ollut+täällä+vahinkoja+enemmänkin,+rivitalo+paloi+käyttökelvottomaksi,+nosturi+lisälaitteineen+ja+sitten+tuo+räjähdys.Yksi+ihminen+menehtyi,+syitä+ei+kerrottu+lehdessä,+sen+verran+kuitenkin,+että+räjähdysaineista+ei+kyse+ole,+jotenkin+se+liittyi+kannabiksen+ja+jonkun+aineen+yhdistymiseen,+asunto+oli+tyhjänä,+oliko+sitten+viljelypaikka.Varmuutta+ei+kerrottu,+ei+sitäkään+oliko+menehtynyt+mies+vai+nainen,+tuho+oli+kuitenkin+sen+asunnon+osalta+todellinen.En+mennyt+katsomaan,+vaikka+parin+korttelin+päässä+apteekista+oli,+kuvista+olen+nähnyt+tuhon+mittavuuden.Olette+keskustelleet+omaishoidosta,+kokemuksia+ei++ole,+mutta+raskaaksi+sen+homman+ymmärrän.Naapurin+rouva+kertoili,+että+jo+koko+päivän+kuuntelu+samoista+aiheista+uuvuttaa,+miehellään+on+dementia,+näkö+ja+kuulo+heikentynyt,+mies+saa+lomailla+jonkun+päivän+kuukaudessa+hoitokodissa.Olen+seurannut+tuota+liikettä+tuon+naapuritalon+suhteen,+siellä+käy+monta+kertaa+päivässä+hoitajia,+siivoojia,+ruuantuojia,+tuleneeko+halvemmaksi++asiakkaalle+kuin+hoitokodissa.Olen+kuullut,+että+yksityisessä+hoitokodissa+jopa+VC-paperi,+pesuaineet+hoitomaksun+lisäksi+joutuu+asiakas+maksamaan.En+ole+asioihin+tutustunut,+en+osaa+juurikaan+kantaa+ottaa,+mutta+kalliilta+ainakin+yksityisen+hoitopaikat+tulevat.Kunnalliseen+hoitopaikkaan++toivon+pääseväni,+jos+kuntoni+toisten+apuun+turvautumiseen+menee.Lapsia+en+halua+rasittaa,+heillä+omat+elämänsä+ja+huolensa.Politiikkaan+en+ota+kantaa,+mutta+tyytyväinen+olen+niin+kauan,+kun+maamme+itsenäisenä+saa+olla.EU:han+sääntöjä+määrä,+mutta+silti++omat+osiot+saamme+itsenäisesti+päättää.Noita+vanhoja+sanontoja+olen+harmitellut,+että+ei+tullut++talteen+laitettuja,+joskus+niin+hauskoilta+kuulostavat,+onko+totuutta,+sen+voi+jokainen+itse+tukita.Vilkasta+on+ollut+keskustelu,+samalla+tapaa+jatkaen+ketju+onnistuu;)Oikein+rattoisaa+tiistaipäivää,+minä+laulelemaan+tänään+menen.
  9. Talviaikaa+elämme,+kelloja+minäkin+siirtelin,+onneksi+ei+ole+monia+siirreltäviä,+tietokone,+telkkari+ja+kännykkä+ovat+omatoimisia;)Huomenet+piti+ensin+sanoa+ja+säätila+entisen+kaltainen,+lämpöä+riittää.Viimeinen+päivä+lokakuuta,+kahden+kuukauden+jälkeen+uusi+vuosi+aluillaan,+hyvänen+aika+tuota+ajan+nopeaa+kulumista.Monen+miehen/naisen+ikä+tämä+kaksi+kuukauttakin,+paljon+voi+tapahtua+ennen+vuoden+loppuun+siirtymistä.Kiitos+Makriina,+että+mukana+pysyt+ja+asiallisuutesi+vakauttaa+pirtin+viestintää.Pihasi+on+varmaan+nyt+talven+alle+valmiina?Vielä+tuosta+huumorinlajin+vaikeudesta,+sitä+kuvittelee,+että+kaikkihan+asian+niin+ymmärtää+kuin+itse,+mutta+aina+vaan+pieleen+menee.Minullakin+kaiketi+aika+rajoittunut+huumorintaju+ja+myös+esitystapani+eivät+huumorilta+aina+kuulosta.Kuitenkin+tarkoitus+aina+on+olla+loukkaamatta+ketään+ja+selityksiä+jostakin+asiasta+en+tykkää+tehdä,+todella+yritän+niin+selkeä+olla,+että+ei+arvailuja+tarvita.Olen+vuosien+mittaan+saanut+paheksuntaa+siinä+missä+jokainen+rekistäytynyt,+mutta+pahemmilta+olen+säästynyt.Tuolla+lueskellessani+palstan+ketjuja,+huomasin+kumman+asian,+paheksuttiin+meidän+mummojen+ja+ukkojen+kirjoittelutaitoa,+miksi,+olemme+mielestäni+oikealla+palstalla,+juuri+80++palsta+on+tarkoitettu+ja+kirjoittelu+on+tälle+ikäluokalle+sallittua.Varmaan+saatte+itse+kokea+yhtä+ikävää+te+nuoremmat,+jos+jaksatte+yleensä+mukana+enää+ollakaan.Lenkillä+kuljin+tuolla+rannalla,+toisella+puolen+järveä+tehtaan+piiput+sauhusivat,+kertoivat+elämän+menosta,+järvi+siinä+välissä+oli+tumma+ja+tyyni,+puista+lehdet+karisseet,+taivas+harmaa,+koko+ilme+luonnossa+oli+periksi+antamisen+harmautta.Tuli+mieleen+oma+elämä,+loppusuoralla,+periksi+antamassa,+mutta+vielä+kuitenkin++mukana+jaksaa+kulkea+ja+seurata+ympärillä+olevaa,+joskus+jopa+elämänhaluisena.Siksi+toivoisi,+että+tämä+palsta+voisi+olla+rauhaa+ja+iloa+antava+näihin+meidän+ikäisten+tuntemuksiin+ja+myös+se,+että+nuoremmatkin+täällä+kirjoittavat+antaisivat+arvoa+tälle+palstalle+johon+monikin+pian+mukaan+liittyy.Kaikki+pilkka+ja+iva+pian+omaan+nilkkaan+sattuu.Eipäs+anneta+kirjoittelun+sotkea+omaa+halua+olla+mukana,+siitä+vaan+viestejä+laittamaan;)Tuo+tämän+aamun+kysymys+ansaitsee+vastauksen,+ehkä+huomasit+sohaisun+ja+siihen+tarttujan.Leppoisaa+päivää+kaikille,+viettäkää+lokakuun+viimeinen+päivä+vaikka+ulkoillen,+mieli+siitä+ravintoa+saa,+vaikka+aurinko+pilvessä+olisikin;)
  10. Harmaana+sää+jatkuu,+mutta+lämmintä+riittää,+kuivilta+kadut+näyttää,+ehkä+ei+sadetta+tänään+++sitten+tulekaan.Viimeisiä+päiviä+lokakuusta+mennään+ja+huomenna+sitten+kesäajasta+pois++siirtyminen,+turhanpäiväistä+siirtelyä.Makriina+en+pahoittanut+mieltäni,+miksi+olisinkaan,+eihän+tarkoitus+ole+ollenkaan+elää+vain+muistojen+parissa,+ajatukseeni+tuli,+että+jospa+vanhoja+kivoja+väliin+muistelleen,+se+poikisi+jotain+kivaa+myös+nykyiseen+kirjoitteluun.Kirjoitellaan+omia+mietteitä,+mutta+vältetään+arvostelua+ja+juurikin+pahan+mielen+kenellekään+tuottamista,+näin+olemme+yrittäneetkin.Demeter+pohdit+asioita+monelta+kannalta+ja+juuri+noin+meidän+tulisikin+tehdä,+ei+elämä+missään+vaiheessa+ole+itsestäänselvyys,+vaikutuksia++ja+ohjeita+monelta+suunnalta+meille+tarjotaan.Täällä+livenä+joskus+vaikeitakin+valintoja+joudumme+tekemään,+aina+ei+onnista,+mutta+kokemuksia+kertyy+ja+niistä+oppien+elämä+mukavammin+sujuu.Mielestäni+nämä+kiertokoulun+opit+niitä+parhaita,+kokemus+kehottaa+ja+varoittaa+,+jonkun+kirpaisevan+kokemuksen+myötä+tasapaino+löytyy.Minusta+tämä+kirjoittelu+on+myös+yksi+opinahjo,+se+että+pukee+viestinä+niin,+että+haavoja+ei+kenellekään+tule+ja+asia+tulee+kuitenkin+selväksi;)Taistoa+paremmuudesta,+näkyvyydestä+ei+tarvitse+käydä,+se+tullee+oman+viestittelyn+tasosta.Ramoona,+pukemisesi+pirtin+asioihin+onnistui+täysin,+ihana+oli+muistella+kertomiasi,+hymy+heti+kasvoille+syntyi,+kun+toit+noita+esimerkkejä+elävästi+näkyviin.Tuli+mieleen+ne+monet+laitteet+joilla+Kyöpeliin+lennettiin,+versioita+uusittiin+ja+paranneltiin;)Sinisiru+tyylikkäänä+noita+puvustuksen+avuin,+sinä+et+huonommaksi+jäänyt+lierihattuinesi,+voi+jospa+paluu+olisi+mahdollista.Tähän+on+tultu,+enää+ei+mielikuvin+mitään+aikaan+saa,+harmi.Ynnämuu,+muistan+katolta+hyppysi+ja+sitä+en+muista+saiko+joku+sinut+tanssin+pyörteisiin,+hakijoita+oli+useampi,+mutta+vastaan+vänkäsit,+onnistuiko+joku?Minä+en+myöskään+tuota+ikäjakaumaa+kiveen+hakatulta+koe,+pirtissäkin+nuorimmat+kirjoittajat+oli+kaksikymppisiä+ja+mitä+sopuisempaa+viestintää+syntyi.Tuosta+ikäkysymyksestä+sen+verran,+että+mielen+virkeys,+rohkeus+uuteen+ilman+rajoitusta,+sillä+poistetaan+ikärajat.Kerran+kun+lääkekauppias+soitti+ja+pillereitä+sitkeästi+kauppasi,+totesin+että+ei+80:nen+niitä+tarvitse,+hän+siihen,+ei+uskoisi,+kun+ääni+on+niin+nuori+ja+iski+luurin+kiinni.Näin+ei+myös+kirjoitellen+nähdä+ilmeitä+ei+sävyjäkään+aina+tunnisteta,+taitoa+vaatii+ymmärtää+asiat+oikein.Olipa+mukava+kuulla+sinusta+fiinufammu,+ihmettelyt+olen+mihin+katositte,+myös+brinkkala,+Neeassa,+Eliaana++ovat+kateissa.Tuo+flunssa+on+kova+tauti+sekin,+neljä+viikkoa+tyttäreni+sitä+sairasti,+lääkkeitä+niellen+ja+kai+vieläkään+ei+täysi+kunnossa+ole.Varmaan+ikävä+molemmin+puolin,+sinulla+ja+koiralla,+toivon+pikaista+toipumista+ja+taas+lenkkeily+sujuu.Muistojen+Kahvipirtti+ei+arvokkuutta+kaipaa,+mukavaa+yhdessä+oloa+ja+jutustelua,+oikeassa+ole+korpikirjailija.Huumori+sallittua,+mutta+se+onkin+vaikea+laji,+mitä+pitää+miettien+kirjoittaa,+kaikki+ei+samoin+asioita+ymmärrä.Selittelyä+joutuu+usein++tekemään+ja+se++ei+aina+onnistu,+mutta+toivon+kaiken+tällä+kertaa+sujuvan;)Hyvää+viikonloppua+kaikille.
  11. Huomenta+torstaiaamuun,+taas+viikko+kääntynyt+loppupuolelle+samoin+käy+lokakuullekin+ja+vuosikin+kulutettu+melkein+loppuun.Tulee+ajateltua,+että+ensi+kesää+en+näe,+mutta+täällä+sitä+vaan+rimpuillaan+kesästä+talveen,+keväästä+syksyyn,+aina+joku+päättymismielle+mukana.Onneksi+loppunsa+hetkeä+ei+tiedä,+sitä+mennään+vaan+päivä+kerrallaan.Kiitos+Ramoona+kannustuksesta,+tyhmänä+aina+näitä+turhuuksia+esiin+tuon,+kysymykseen+"näkyvyydestä"+se+jotenkin+liittyi.Olen+yllättynyt,+että+taas+jo+hyvin+alkanut+ketju+sortui+näihin+tyhjänpäiväisyyksiin.En+oikein+ymmärtänyt+korppiksen+tarvetta+ynnämuu++vetää+noihin+mietteisiin.Ynnämuu++tuskin++tätä+huomiota+hakenut,+mukana+on+omien+tapojensa+mukaan+hillittynä+ja+asiallisena+valottanut+kokemuksiaan.Erilaisten+kokemusten+eloansa+valottanut+meille,+joilla+ei+varmaan+mitään+aivan+samaa+ole+ollut.Aiheellisesti+saa+huomiota,+ei+miehenä+vaan+kannanotoillaan.Koskaan+en+hänen+ole+huomannut+ketään+kirjoittajaa+arvostellut,+toisin+kuin+sinä+korppis,+puhut+aika+halventavin+sanakääntein+meistä+toisista.Etu+ja+takarivin+Taaveista,+Tyyneistä,+miten+rohkenet+näitä+lausuntoja+kasvottomista+ihmisistä+lausua.Keskustelumme+pitäisi+olla+kannustavia,+ei+tyrmääviä,+olkoonpa+sinusta+vaikka+mielistelyn+sävyisiä,+miksi+mielistelisimme,+rehellisyyttä+ketjuun.Voi+olla,+että+nyt+sohaisin++herkkään+kohtaan,+mutta+näin+ajattelen.Jospa+yrittäisimme+palata+entiseen+menoon+ja+unohdamme+nämä+muutamat+viestit,+kai+tämänkin.Mukavaa+ja+valoisaa+päivää,+kaiken+harmauden+keskelle+teille+toivotan.Sanna+Marinia+arvostan+vahvana+nuorena+naisena,+siinä+esimerkki+rohkeudesta+ja+peräänantamattomuudesta,+kestämisestä,+vaikka+loukkauksia+sataa+loputtomiin.
  12. Päivä+jo+hyvällä+alulla,+olen+uuden+tavan+opetellut,+nukun+pidempään,+jos+unta+riittää,+aika+usein+riittää;)Päivä+on+kyllä+vähän+pilalle+mennyt,+kun+tapanani+oli+kuudelta+ennen+herätä,+nyt+tunninkin+myöhemmin,+mutta+olen+lohduttautunut,+että+ei+enää+mihinkään+voi+kiirettä+olla.Ynnämuun+tapaan+ilta+kymmeneltä+sammun,+pitää+olla+hyvä+ohjelma+jos+kauemmin+jaksan+valvoa.Lidli+olisi+minunkin+mahdollisuuksien+rajoissa+käydä+päivittäin,+mutta+hieman+pidemmäksi+kauppareissu+tulisi+ja+jotenkin+siellä+joskus+käydessäni+en+kotiutunut+asiakkaaksi+asti.Tarjouskahveja+olen+jokusen+paketin+varastoinut,+mutta+pakkohan+se+on+maksaa+aikanaan+hinta+mikä+lopulta+paketille+tulee,+kahvista+en+luovu.Olen+kuullut+paljonkin+Lidlin+hyvistä+tarjouksista,+mutta+en+ole+lämminnyt.Makriina+unen+saannin+kanssa+kokenut+vaikeuksia+ja+lääkkeenkin+saanut.Piti+oikein+pohtia+olenko+koskaan+unilääkettä+ottanut,+kerta+muistui+mieleen+poikani+syntymän+jälkeen+pillerin+pyysin,+kun+uni+ei+meinannut+tulla,+siitä+jo+57+vuotta,+hohoijaa+miten+aika+rientää.Onhan+niitä+unettomia+öitä+matkalle+sattunut,+mutta+ehkä+kuitenkin+niin+harvoin,+että+en+lääkärin+apua+ole+tarvinnut.Kyllähän+se+elämisen+sotkee,+jos+paljon+unettomia+öitä+joutuu+kokemaan.Tuo+kolmas+rokotus+ei+vielä+ole+täällä+meillä+päässyt+otsikoihin,+varmaan+sekin+joudutaan+täälläkin+ottamaan.Demeter,+varmaan+kesällä+siitä+Vekara-Varkaudesta+saa+enemmän+iloa,+itse+en+ole+tapahtumiin+osallistunut,+mutta+lehtien+palstoilla+sitä+tarjontaa+näkee.Pieni+juna+ikkunani+ohitse+aina+sillä+viikolla+puksuttaa+ja+melkoisen+täynnä+vaunut+ovat,+kierto+ajelu+ympäri+kaupunkia,+aikuisetkin+tykkää.Tuo+kipu+joka+jatkuvana+riesana+on,+ei+anna+päivän+ei+yönkään+rauhaa,+tuntuu+vähän+pahalta+jopa+sanoa,+että+niitäkään+ei+minulla+ole.Minulla+niin+olemattomia+nuo+kivut,+että+ei+kannattaisi+mainitakaan,+mutta+sen+verran+kuitenkin+kolotuksia,+että+lääkäriin+on+turvauduttava,+nyt+sydämen+toimintaa+tutkitaan+ja+myös+astman+oireita+läpi+käydään,+sukurasite+tuo+astma.Uneni+on+melkoisen+haurasta,+koko+yön+unia+katselen+ja+unen+teho+ei+kai+parhain.Valittamista+vaan+aina+ilman+vaivojakin,+kuuluu+kai+tämän+iän+kulumaan;)Kyllä+se+tästä,+kuten+korpikirjailija+sanoit,+näillä+yritetään+tämäkin+päivä+iltaan+saattaa.Hyvän+mielen+etsintää,+kai+jotain+kivaa+tapahtuu+tänäkin+päivänä+itsestähän+se+paljon+kiinni+on;)
  13. Sadeterveiset+taas+tällä+kertaa,+ei+liikaa+kaunista+säätä,+että+muistamme+syksyä+elämme,+sitä+ikävintä+osaa,+vielä+toista+kuukautta+syksyä+ja+sitten+talvi+ja+lumi.Vähenemissä+määrin+lumisia+talvia+enää+onkaan,+kuitenkin+se+lumipeite+olisi+tärkeä+suoja+kasveille,+varmaan+myös+joillekin+eläimillekin.Maltetaan+odotella+ja+joulu+ilman+lunta+olisi+surullista,,,,,,,,+en+muista+onko+koskaan+aivan+lumeton+ollutkaan,+paitsi+siellä+Etelä-Suomessa.Tuohan+se+lumi+harmejakin,+liukkautta+ja+lumitöitä,+mutta+silti+pikkuisen+toivoisin+lunta+tulevan;)Taas+tuo+yksi+mieliharmi,+kellojen+siirtely,+nurista+pitää,+vaikka+ei+elämääni+kulkuun+mitään+harmia+tuokaan.Haudat+on+kunnostettu+talviaikaan,+kynttilöitä++sitten+pyhäinpäivänä+ja+jouluna+ainakin+tulee+vietyä.Tein+havuseppeleen+ja+laitoin+led-valo+ketjun++seppeleen+ympärille,+ajattelin,+että+pattereita+vaihtaen+olisi+aina+pieni+valo+haudalla,+onnistuuko+se+nähdään.Minulla+tuo+uni+on+helpolla+mallilla,+nukun+heti+pääni+tyynyyn+asetettuani+ja+yölläkin+saan+unen+pian+takaisin,+jos+heräilen.Tänä+aamuna+oli+vaikeuksia+nousta+sängystä,+ei+muuta,+kun+ei+vaan+haluttanut,+olen+kyllä+huomannut+enemmän+unta+tarvitsenkin,+kahdeksan+tuntia+pitäisi+riittää,+mutta+joskus+vaan+torkuttaa+useinkin.Nuorempana+oli+kai+elämä+niin+kiihkeätä,+että+nukkumisestakin+oli+tingittävä+ja+silloin+koin+muutamia+valvottuja+öitä+ja+hankalia+olivat+ja+pitkiä.Ynnämuu+kerroit+noista+kohtaamisista,+minulla++vastaan+tulee+vain+nuoria+tuntemattomia,+olenkin+miettinyt+mihin+kaikki+vanhat+tuttuni+on+kadonneet?Kuntoko+on+pettänyt,+vai+tuoni+vienyt+mennessään.+teatterissa+kälyni+kanssa+pohdimme+juuri+tuota+asiaa,+kun+vain+ventovierailta+kaikki+näytti.Eilen+oli+ihana+päivä+tallustella+minullakin,+tuntui+kuin+koko+maailma+hehkui+ja+mieliala+pilviä+hipoi;)Harrastuksista+ja+niiden+luomisista+korppis+ja+ano+jutustelitte,+samaa+pohdintaa+täälläkin.Mitään+ei+tarvitsisi,+entisiä+jouluaiheisia+tekeleitä+vaikka+muille+antaa,+mutta+mieli+pyörii+silti+suunnittelu+päällä.Lupailin+katsella+Facebookin+askarteluryhmän+tekemisiä+ja+sitten+kälyni+kanssa+rupeamme+touhuilemaan,+kai+erilaisia+tonttuja+kumminkin+,+kirjan+lehdistä+tehdyt+enkelit+jo+lapsienkin+joulua+juhlistavat,+nyt+jotain+uutta+pitäisi+keksiä.Pullot+ja+purkit+on+koristeltu+ja+led-+valoin+sisustettu,+harmi+kun+käsityömessuja+ei+täällä+lähiseudulla+nyt+ole+ollut.Niissä+aina+tarjolla+koristelu+tarvikkeita.Ei+tuo+oma+suunnittelu+tuota+mitään+tuloksia,+tyhjää+vain+iskee;)Noihin+nukkekoteihin+en+ole+koskaan+innostunut,+ehkä+ei+näppäryys+riitä.Sängynpeittoni+on+loppusuoralla,+sen+päätin+etten+koskaan+moista+urakkaa+enää+ota,+peukalot+kipeinä+loppuun+yritän.Maalta+muutto+on+huomattu+täällä+minunkin+kaupungissa,+kohta+eläkeläiskaupunki+on,++kovasti+päättäjät+aivojaan+rasittaa+muuttotappion+korjaamiseen+ja+paljon+on+tehtykin,+minulle+paras+paikka+asua,+en+muualle+muuttaisi.Työaikana+työtä+löytyi,+kun+ei+ronklannut+ja+niin+pysyvä+toimeentulo+paikallaan+piti.Unohohdin+mielikuvituksen+tehon,+vaikka+aina+sen+voimin+olen+eteenpäinkin+mennyt,,+joten+voimme+me+ehtiä+vaikka+minne,+mielikuvituksen+avulla;)Aina+näitä+pieniä+töppäyksiä+tulee,+mutta+huumori+ne+pelastaa;)Kierrän+pidemmän+kautta+käsityökerhoon,+ja+näin+tulee+liikunta+hoidettua,+vaikka+sateenvarjoa+kantaen,+tuo+pieni+liikkuminen+on+tarttunut+tiukasti+ja+mieli+siitä+hyväksi+aina+tulee.
  14. Sunnuntaiaamu,+kirkas+taivas,+ei+jälkeäkään+sateista+ei+pimeydestä+päivälläkin,+tänään+nautimme+kauniista+säästä.Hieman+viileämmäksi+on+sää+muuttunut,+mutta+pärjäilee+melko+kevyin+vaattein++vielä.Katselen+ikkunaani+näkyvää+suurta+kuusta,+paljon+on+siinä+käpyjä,+oraville+talvivarasto.Tämän+aamun+lehdessä+kerrottiin+hanhiparvien+tuhoista+pelloilla,+menetykset+melkoiset,+valtio+kaiketi+pientä+tukea+antaa,+eipä+aina+arvaakaan+mistä+kaikesta+harmia+koituu+viljelijöille,+tietenkin+meille+kaikille+hinnan+nousuja+sadon+vähäisyydestä+riippuen.Vai+päätoimittaja,+no+enpä+ole+tuota+osannut+edes+kuvitella,+no+huumori+sijansa+saakoon,+kiitos+vaan+tittelistä;)Miten+mieli+noista+talvisista+tähdistöistä+ja+narskuvasta+lumesta+veikin+niin+nuoruuden+iloihin.Ei+ne+niin+kummoisia+ollut+tämän+päivän+menoihin+verrattaissa,+mutta+iloja+kuitenkin.Talveen+kuului+luistinrata,+ei+kovin+paljon+luistelun+merkeissä,+mutta+tanssimaan+opeteltiin+ja+uusimpia+levyjä,+sen+aikaisia+oli+muun+muassa+Mona-Lisa,+oli+mieleisiä+ja+oli+niitä+muitakin,+mutta+en+nyt+mieleen+niitä+saa.Frank+Sinatra,+Nat+Kin+Cole,+Dean+Martin+mainitakseni+ja+tietysti+pirtsakka+Doris+Day,+samat+myös+elokuvissa+suosittuja,+aika+40-luvun+lopussa+ja+50+luvun+alkua+vielä.Siellä+sitä+rytmiä+haettiin+ja+into+tanssiin+haettiin.Muistuuko+mieleen+samankaltaisia+muistoja?Onpas+jäänyt+katsomatta+tuo+elämäni+biisi,+kuullut+olen+paljonkin+sen+suosiosta.Kylläpä+olisi+ihanaa+kun+uni+tulee+ilman+lääkitystä,+joskus+olen+kyllä+unettomia+öitäkin+viettänyt,+tiedän+miten+raskasta+se+on.Pientä+huolta+se+aiheuttaa+tuo+unohtelu,+mutta+jos+jotakuinkin+arkiset+askareet+muistaa+ei+kai+vakavaa+ole.Kai+nyt+luulisi+ilmoituksen+tulevan,+jos+kirjastoauto+lopetetaan:Jees,+hieno+runo+ynnämuu,+sopii+niin+hyvin+tämän+päivän+elämään,+että+oikein.Samaa+mieltä+olen+kuin+Miaelina,+jos+jotain+pientä+puuttuu,+kyllä+tajuntaan+hyvin+sopii,+ei+mitään+harmia+moisesta.Laitapa+lisää+vaan+laatikoista+löytyvää,+ilo+olisi+lueskella.Minulta+ei+enää+onnistu+minkäänlaista+runoa,+edes+sen+tapaista,+joskus+vähin+onnistuin.Kokematon+olen+minä+myös+tuon+kehnäsienen+suhteen,+en+muista+nähneenikään,+onko+niin,+että+kasvaa+vain+jossain+osin+maata.Opettelepa+Ramoona+pienien+herkkutattien+maailmaan,+ihana+sieni+sekin,+mieheni+minulle+niihin+herkuttelun+avasi.Toivottavasti+mukavia+terveisiä+tuo+pieni+poika+täältä+minun+maisemista+toi,+kai+Vekara+Varkaus+tutuksi+tuli.Vähän+huonot+säät+kyllä+täällä+niihin+aikoihin.Kovasti+yrittävät+Varkautta+tunnetuksi+tekemään+ja+ei+ollenkaan+tyhjästä+yritetäkään.Juuri+valmistui+siltojen+reitti+patikoijille,+Kämärin+koskien+vaiheilla+ja+Taipaleen+kanavan+lähellä.Minullakaan+ei+ole+noita+kahvila+tai+ruokapaikkoja++ole+tapana+kohtauspaikkoina+pitää,+mieluummin+kotiin+kutsun+tai+vierailulle+toisten+luo.Nyt+ei+mitään+tekosyytä+ole+lenkin+väistämiseksi,+joten+ylös,+ulos+ja+lenkille,+näin+varmaa+teette+ympäri+suomen;)
  15. Pimeää+ja+sadetta,+lokakuu+nimensä+mukaisesti,+mutta+muistetaan+kaunis+kesä++ja+syksy,+yltäkyllin+hyvää,+nyt+sitten+se+nurjempi+osa+keskuudessamme+pyörii.Sain+eilen+suoraan+viljelijältä+säkin+perunaa+(10+kiloa)+ja+viisi+kiloa+porkkanoita+ja+samoin+sipulia+viisi+kiloa.Porkkanat+makeita+ja+sipulit+kuivia+ja+käyttöön+kelpaavia,+sipulit+kaupassa+on+ollut+hieman+kehnoja,+paljon+pilaantuneita.Joulun+yli+selviän+näillä+saamisilla+ja+parvekkeella+perunat+säilyvät+liki+jouluun,+peittelen+pakkasten+tullen.Säästyn+kauppakassin+painavuudessa,+kun+aina+ei+tarvitse+näitä+tuotteita+ostaa.+ostaa.Hinta+13,00+euroa,+ei+hinnan+kiroissa+ja+näin+tuli+lähituottajaa++kannatettua,+taas+kerran+ystävien+avulla.On+varmaan+mukava+odottaa+lastaan++ja+vielä+koiran+seuranaan+tuo,+on+siinä+äidin+iloon+aihetta.Muistelen+ettei+tuo+ruotsin+kieli+ollut+minunkaan+jälkeläisille+suosituin,+englanti+sitä+vastoin+suosittu,+espanja+sitten+myöhemmin,+ranskaakin+joku+yritti+opiskella.Yrittelin+innostaa+kälyäni+askartelun+maailmaan,+häneltä+on+kadonnut+into+kaikkeen+tekemiseen+ja+niin+kova+kaiken+tekijä+aiemmin,+suru+saa+tämän+kaltaistakin+aikaan.Vuosi+on+miehensä+kuolemasta+ja+niitä+surullisia+hetkiä+riittää,+no+kokemuksesta+tiedän,+aikaa+se+vie+sureminenkin.Korpikirjailija+olet+löytänyt+askartelun+maailman,+siinä+aika+jos+toinenkin+vierähtää.Olipa+hyvä+Makriina,+että+pikaisen+avun+sait+vuodon+suhteen,+jos+kauemmin+oli+saanut+vuoto+muhia+huomaamatta,+olisi+piankin+vahinko+paisunut.Noita+vesivahinkoja+pelkään+minäkin+joskus+ilmenevän,+olen+kyllä+ennakoinut+kaiken+mahdollisen+tulevan,+tiskikoneen+allekin+hommasin++alustan,+mistä+mahdollinen+vuoto+paljastuu+lattialle+vuotaen,+ei+jää+piilemään+koneen+alle.Aika+avuton+sitä+naisihminen+monasti+on+ja+apua+on+miehiltä+kysyttävä+ja+pyydettävä,+mikä+on+pakko+tunnustaa,+vaikka+moneen+naiset+pystyvätkin;)Nuo+muistelut+on+mukavaa+kuunneltavaa,+olen+joskus+aiemmin+kuullut+samoja+asioita+Jutta+Zillacuksen+kertovan,+värikäs+ihminen+muutenkin.Historian+kertomat+ovat+mieleistä+luettavaa,+kuin+kuultavaakin.Hyvä+huomio+tuokin,+että+koneissa+on+ammattilentäjät,+ei+itse+tarvitse+puikkoihin+tarttua;)Pimeys+eikun+jatkuu,+no+olemmehan+ajassa,+missä+kaksi+pimeää+kohtaa,+näin+on+lumen+avuksi+tulemiseen+saakka.Koetetaan+kestää+ja+pienikin+ilo+on+otettava+mistä+sen+löytää.
  16. Sataa,+sataa+ropisee+ja+nyt+todella+kunnon+sadetta,+mutta+lupauksia+näyttää+kirkastuva+taivas,+että+voi+kuivana+tänäänkin+ulkoilla,+saapa+nähdä.Ei+tässä+pakottavaa+tarvetta+ole+mihinkään+lähteä,+mutta+jotenkin+jo+kaipuu+pienelle+ulkona+ololle+on+tarttunut,+varmaan+ihan+hyvä+tartunta;)Jokohan+pientä+väsymistä+noihin+"heittoihin"+ilmenee,+kun+melko+hiljainen+on+kiikuttelu.+jospa+pidempään+poissa+olleetkin+ketjun+löytävät.Demeter+noista+linnuista+ja+niiden+syöttämisistä,+ei+onnistu+minunkaan+taloyhtiössä,+tuossa+viereisessä+puistossa+yrittivät+linnuille+ruokaa+viedä,+mutta+siitä+kehittyi+haittoja,+lintuja+kerääntyi+paljon,+niitä+riitti+sitten+pihoillekin.Naakkoja+kyllä+suuria+parvia+talojen+katoilla,+kai+niitäkin+yrittävät+vähentää.Pikkulintujen+elämää+lintulaudoilla+olisi+kiva+seurailla,+mutta+tähän+on+tyydyttävä.Sormet+on+osuttava+oikeille+näppäimille,+kun+palstalla+kirjoittelee,+hyvin,+melkein+tyhjästä+korjauksia+löytyy+ja+syytöksiä+myös.Jospa+pieni+kyllästyminen+tapahtuisi+ja+kirjoittelu+oikeasti+ja+oikeista+asioista+tapahtuisi.Katselin+tänä+aamuna++kuvalehteä+ja+luin+sieltä+ohjeita+eläkeläisten+elämään,+olihan+siinä+asiaakin,+neuvottiin+olemaan+itsenäinen,+ei+holhottava,+eläminen+on+täysillä+sallittu+myös+eläkkeellä+oleville,+jopa+ikääkin+paljon+saaneille.Kehotettiin+seuraamaan+aikaansa,+no+niinhän+tässä+yritellään,+mukana+ollaan+ainakin+sen+seurannan+kautta,+vaikuttamaan+tuskin+monikaan+enää+pyrkii,+mutta+ei+sekään+kiellettyä+ole.Viriketoimintaa+kodin+ulkopuolelta+kehotettiin+etsimään,+mukaan+pieniinkin+ryhmiin+jotain+harrastamaan.Apua+pitäisi+tarjota+sitä+tarvitseville+ja+rohkeutta+tarjoamaan+huonommin+pärjääville,+pienikin+asia+voi+olla+suurta,+kun+sen+oikein+osaa+esille+tuoda.Kaikilla+ei+riitä+puhtia+hakeutua+mihinkään+ja+terveyskin+esteitä++esiin+tuo,+siinä+naapurikin+avuksi+voi+olla.Ynnämuu++tuo+kiitollisuus+on+varmaan+joka+päiväistä+meille+joilla+kunto+vielä+suhteellisen+hyvä,+itsenäisesti+pärjäämme,+kaikilla+ei+näin+hyvin.Katselen+vastapäätä+olevan+senioritalon+asukkaiden+liikkumista,+rollaattori+jo+monella,+mutta+aina+vaan+liikkeellä+sen+turvin+ovat.Myös+heitä+talossa+asuu+joiden+luona+hoitajat+monta+kertaa+päivässä+käyvät,+ehken+on+omatoiminen+elämä+loppunut+ja+apua+tarvitsevat,+toivottavasti+sitäkin+riittävästi+löytyy.Erilaisia+elämisen+kohtaloita+löytyy,+niitä+seuraten+voi+olla+vain+tyytyväinen+oloonsa,+joka+päivä+on+kiitoksen+väärti.Pieni+harmi+todellakin+se+"kuonokopan"+käyttö+muiden+asioiden+rinnalla.Rapse+vaan+ikkunalautaan+jatkuu,+mutta+eihän+tässä+sokerista+olla+ja+päivä+vasta+alkupuolella,+kyllä+onnistuu+pieni+ulkoilukin+sateenvarjon+avulla+tai+hyvän+tuurin+olen+ilman+sadetta.Mukavaa+viikonlopun+alkua+ystävät+palstalla;)