Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Hyvää+Ystävänpäivää+Noja-tuoliin+kirjottajille,+kuin+myös+muuten+piipahteleville;)Pieni+lumisade+on+tehnyt+maiseman+puhtaaksi+ja+siitä+se+mieli+piristyi.Pitänee+heti+alkuun+korjailla+huonoja+sana+valintoja,+kun+ei+tullut+selväksi+tuo+savolaisuuteni,+siis+olen+syntyperäinen+savolaien,+Etelä+ja+Pohjois-Savon+rajalla+asustan.Tarkoitus+ei+ollut+tätä+piilotella,+olen+tyytyväinen++ja+ylpeäkin+savolaisuudestani.Tarkoitin+vaan+viestilläni+sitä,+että+en+toisten+puolesta+voi+vastata,+mutta+uskon+kuitenkin,+että+ei+sen+kierompia+ole+kuin+muidenkaan+murre+alueiden+ihmiset.Pistäydy+useammin,+niin+tutuksi+tulet"+Harvoin+palstalla"+;)Brinkkala+oivan++henkisen+minän+ynnämuulle+esitti,+noin+on+kiva+ajatella.Kuuntelin+eilen+radiosta,+että+monia+tapahtumia+on+peruttu,+tuon+korona+viruksen+syystä+ja+leviämisen+estämiseksi.Onhan+ne+maisemat+toisenlaisia,+kuin+tuolla+suuressa+maailmassa,+mutta+koti+kuitenkin+se+paras+paikka,+eikö+vaan+korpikirjailija?Toivon+myös,+että+rauha+säilyy+ketjussa.Makriina,+aiheellisia+on+kiitokset+kohdallasi,+ota+vaan+vastaan+niitä,+viestisi+on+sitä+mitä+monet+kertovat,+yhdyn+kirjoittajiin.Tuo+mielen+masennus+saattaa+olla+ihan+oikea+juttu,+mutta+kohdallani+se+vain++on+yleistä+kyllästymistä+ja+siitä+mieli+masentuu.Kerran+ole+lääkityksen+saanut,+auttoiko+se+vai+ajan+kuluminen?Kyllä+se+eläinten+pois+lähteminen+voi+yksinäisyyden+tuoda+tullessaan+kissamummo,+mutta+kevät+suo+mahdolisuuksia+ulkoilla+ja+muutakin+kivaa+voi+tapahtua.En+minäkään+usko+noihin+testeihin,+en+horoskooppeihinkaan,+mutta+kiva+on+ajan+kulukseen+niitäkin+pohtia;)Ynnämuu+tuo+ilmakitaran+soitto+voisikin+olla+hauskaa,+voin+kuvitella+katsojan+kohdalla+sitä+hauskuutta+mitä+minäkin+voisin+tuottaa;)Samoja+tippoja+käytän+minä+myös,+en+tulisi+toimeen+ilman,+niin+kovasti+silmäni+kirvelee+ja+on+kuin+hiekkaa+jatkuvasti+niissä+olisi.Eliaana+onnellinen+saatkin+olla,+jos+näitä+minunkaan+pieniä+vaivoja+et+joudu+kokemaan.Tämä+huimaus+on+inhottava+kaveri,+aamupäivisin+se+usein+vaivaa+ja+ei+tuo+kävelykään+mukavalta+tunnu,+kun+joka+askeleella+polviin+sattuu.Onneksi+pakotusta+ei+ole.Minä+pääsen+tänä+keväänä+vähillä+multa+hommilla,+niin+hyvin+ole+kukkani+kuolettanut,+no+tilaus+on+tehty+kesäkukista+ja+mullan+kanssa+pääsen+pian+myös+minä+tekemisiin.Nyt+aamu+on+jo+pitkälle+vierähtänyt,+kun+vielä+fasessa+pyörähdän,+onkin+jo+ruuan+laiton+aika.Muistakaa+ystäviä+ja+viettäkää+kaikin+puolin+mukava+päivä;)
  2. Päivä+on+valennut+saman+kaltaisena,+kun+tähänkin+asti,+pilvistä,+kosteaa,+ei+tämä+talvelta+tunnu.Säästöä+kumminkin+syntyy+lämmityksessä,+auraus+ja+hiekotus++kuluissa,+ei+vaan+taida+suuremmin+normaaliin+kulutukseen+eläkeläistenkään+keskuudessa+vaikuttaa.Silmälääkärin+minä+myös+eilen+tilasin,+kaksi+ja+puolivuotta+on+jo+edellisestä+tarkastuksesta+ja+silmien+kirvely+ei+meinaa+tipoillakaan+asettua.Silmälasit+on+minulla+ollut+jo+viisitoista+vuotiaasta+asti,+malliakaan+en+liioin+osaa+muuttaa.Sini-sirkku+tuohan+tuo+poikasi+matka+paluun+odotuksen+ja+hujaus+vaan,+kun+toukokuu+on+käsillä;)Demeter-viihdyttäjä,+uskon+että+nuo+viitteet+löytyy+sinulta,+olethan+vapaaehtoistyössäkin+ja+se+jos+mikä+vaatii+sopeutumista+ja+iloista+mieltä.Minä+en+ikääni+pidä+mitenkään+harmillisena,+vanhuus+vaan+tuo+noita+haittoja+tullessaan,+minulla+tuo+niska+meinaa+huojutella+aamuisin,+inhottava+olotila.Pitäisi+peiliin+useammin+katsoa,+että+muistaisi+tuon+vanha+nimikkeen.Usein+jutustellaan+ystävien+kanssa+vanhuksista,+täysin+unohtaen,+että+minäkin+heidän+joukkoonsa+kuulun;)Makriina,+olet+mielestäni+juurikin+asianajajaksi+sopiva,+järkevä,+rauhallinen,+tarmokas+ja+osallistuva.Mitä+noihin+pienokaisiin++joita+Kreikasta+ollaan+ottamassa+sanoisinkaan.Se+että+riittääkö+rahat,+ehkä+tiukkaa+tekee,+mutta+paljon+olisi+heitä+joilla+olisi+mahdollista+tyytyä+vähempään+ja+jakaa+hyvin+vointiaan.Jos+kohde+olisi+nenän+eddessä,+minultakin+jotain+joutaisi,+ainakin+aineellista,+jos+sisäistää+tuon+asian,+ehkä+ihminen+heltyisi,+vaikeaa+on+varmaan+päätöksiä+tehdä+suuntaan+tai+toiseen+päättäjilkään.Puolustajia+aina+tarvitaan+ketjussammekin+joten+hyvä+että+kaksin+heitä+saatiin,+brinkkala+ja+Mira.No+leikkiähän+tämä+on,+eihän+mikään+taistelu+ketju+nojatuoli+ole.Brinkkala+tuosta+unen+saamisesta+kerroit,+minulla+on+nykyään+myös+uni+pätkittäistä,+johtuneeko+siitä,+että+nuo+niskan+huimaus+kohtaukset+hieman+jännittää+ja+näin+en+osaa+enää+rentoutua+.Pitkällään+ollen+alkaa+lamppu+katossa+pyörimään+ja+se+on+inhottava+tapahtuma,+ei+nyt++ole+viime+kevään+jälkeen+näin+tehnyt,+mutta+muisti+siitä+on+jäänyt+ja+kun+oireilua+on,+sitä+jännittää.Unen+saamiseksi+olisi+tärkeää+saada+paikat+rentoutumaan.Muistelen+joskus+olleeni++Tallinnan+matkalla+samaan+aikaan+koululaisten+loman+kanssa+ja+sitä+en+haluaisi+uudelleen+kokea.Jossakin+esitettiin+kysymys+onko+savolaiset+kieroja,+vaikea+sanoa+muuten+kuin+omalta+kohdaltani,+kieroilua,+valehtelemista+ja+ilkeilyä+en+harrasta,+joten+en+ole+kireompi+kuin++muutkaan+rehelliset+kanssa+kulkijat.Löylyt+otin+eilen+illalla+ja+hyvät+oli;)Mikäs+vika+virkamehissä+sitten+on,+palvelevat+meitä+kansalaisia,+toivon+mukaan+asiallisina;)Ynnämuu,+on+se+aivan+hauska+joskus+irrotella+ja+leikkiin+yhtyä,+niin+asiallisia+kuin+olemmekin,+minä+tietenkin+vähän+höppänämpi+kuitenkin.Alkaako+tuohon+säätilaan+tottumaan,+kun+ikkunasta+katsellen+ihan+kivalta+näyttää,+ei+sada+ei+paista,+mutta+hyvä+silti+ja+tähän+on+hyvä+lopettaa,+iloa+päiväänne.
  3. Huomenta+vielä+kovin+pimeästä+Savosta,+mutta+vain+tunti+eteenpäin+ja+katuvalot+sammuu.Kaksi+astetta+lämmintä+ja+harmaa+päivästä+taitaa+tulla,+eilen+kuitenkin+aurinko+piipahti+ja+kevät+mieltä+nostatti.Norpan+pesimis+vaikeudet+on+täällä+päin+puheenaiheina,+on+kolattu+lumia+kasaan+ja+tehty+ikluja,+mutta+nyt+veden+nousu+myös+uhkaksi+koetaan.Kallaveden+pinta+on+korkeutensa+saanut+ja+yli+menevä+osuus+juoksutetaan+Haukiveteen+ja+näin+Saimaankin+pinta+nousee.Kovin+on+alhaalla+ollutkin+vedet+viime+kesinä,+joten+hyvä+mökkiläisille+ja+kalastajille,+mutta+norpalle+voi+tuhoisaksi+käydä.Pistäydyin+katsomassa+naapuri+palstan+toimia+ja+huomasin+kivan+luonne+testin,+pitihän+se+katsoa+ja+Konsuli+oli+minun++luonne+kuvani.Aika+paljon+itse+siitä+huomasin+piirteitä+joita+omiksi+tunsin,+vaikka+ei+näihin+uskoisikaan.Huomasin+myös+Ramoonan+köyneen+ja+Konsuli+hänkin,+ihmekös+onkaan,+jos+jotenkin+samoilla+ajatuksilla+joskus+olemme;)Kissamummo+kerroit+noista+kokemuksistasi+koirien+kanssa,+niin+kummalliselta+kuin++tuntuukin,+kaikki+ei+tykkää+koirista,+tuskin+muistakaan+meille+tärkeistä+lemmikeistä.Koiria+on+tullut+kovasti+paljon+kaupunki+oloihin,+todistaa+myös+se,+että+eläimiä+ihmiset+kaipaa,+tosin+ihan+isot+koirat+ei+oikein+hyvin+kerrostaloihin+sovellu,+jo+koirankin+vuoksi+pitäisi+olla+isot+ulkoilu+alueet.Kiitettävästi+olen+huomannut+koira+ihmisten++pussin+kanssa+kulkevan+ja++koiran+jäljet+korjaavan,+näinhän+vastuullinen+ihminen+tekeekin.Noin+voisi+ajatella+kuten+kirjoitit,+ihminen+on+jostakin+tuskaantunut+ja+purkaa+sen+ilmoille,+jaksaisi+vaan+aina+ymmärtää.Demeter,+eikö+vaan+otakkin+voimille+tuokin+homma,+kun+kaappeja+raivaa,+mutta+hyvä+mieli+siitä+tulee,+kun+homman+saa+tehtyä.Minulla+on+nyt+sitten+kaksinkertainen++huolto+homma+koneellani,+kun+on+Avast+ja+Windowa+10.+luulisi+homman+hoituvan;)Uskallanko+sanoa+ääneen+nyt+on+toiminut+hyvin,+ainoastaan+ketjun+vieritys+takkuilee.Tuosta+viestien+kiellosta+olen+samaa+mieltä,+eihän+ketään+voi+kirjoittamasta+estää,+toivoa+kylläkin.Harmikseni+Rituliinin+ketjuun+on+menty+minun+sanontaja+kertaamaan+ja+pidän+melkoisen+tahallisena+näitä++väärin+luettuja+tekstejä+tai+ymmärrystä+ei+niihin+ole+riittäänyt,+mutta+olkoon+kai+sekin+on+yritettävä+ymmärtää.Kiitos+demeter+kannustuksesta,+kyllähän+tämä+sujuu+aikansa,+ihmettelen,+miksi+työllä+ja+vaivalla+koetetaan+tukahduttaa+viestien+kirjoittelu.Nuo+nimittelyt+joista+joku+mainitsi+(anonyymi)+en+minä+niitä+ole+aloittanut,+joku+toinen+on++tuonut+palstoille,+nuo+etu+ja+taka+rivit,+ala+ja+ylämäet,+viisaat+ja+tyhmät,+niitä+on+sitten+tullut+mainittua.Miaelina,+joskus+voi+unta+jatkaa,+jos+sitä+riittää,+ei+siitä+huonoa+omaa+tuntoa+saa+tuntea,+itsensä+helliminenkin+jo+meille+sallittua;)Hyvin+taisit+päiväsi+hommat++tehtyä+kuitenkin.Linkin+laulaja+ei+ole+lempilaulajani,+vaikka+suuremmalle+kuulija+joukolle+ykkönen,+siinäkin+olen+poikeava;)Nyt+olit+varmaan+harmissasi+tuon+uunin+puhdistuksen+kanssa+Makriina,+mutta+varmaan+pojallesi+jätit+kertomatta,+hyvä+yritys+pojalla+ilahduttaa+äitiä.Ei+kaikki+pojat+edes+yritystä+tee,+joten+hatun+nosto+pojallesi;)Minä+poltin+hellaani+heti+uutena+jotakin+muovia+kaiketi+ja+en+sitä+millään+pois+saa,+olen+yrittänyt+vaikka+millä+aineella,+etikasta+ja+soodasta+lähtien.Tuon+kannen+nupinkin+olen+sulaamaan+joskus+saanut,+mistä+Mira+mainitsit,+huolimaton+olen+aika+usein+noiden+ruokapuuhien+kanssa,+ei+tule+aina+loppuun+asti+huomioitua+kaikkea.Tulee+mieleen+se+haljennut+hellan+kansi,+minkä+päälle+astuin;)Kaikkea+sitä+jo+näinkin+pitkän+elämän+aikana+on+kokenut,+mutta+ehkä+myös+on+oppia+saanut+ja+osaa+laittaa+ihmisä+kohdalleen,+joiden+kanssa+pitää+varoa+ja+kehen+voi+huoletta+uskoa.Minusta+nojatuoliin,+kuten+pirttiinkin+eksyi+juuri+oikein+sopuisia+ja+toistensa+ymmärtäjiä,+joten+ketjut+sujuivat,+tai+siis+pirtti+ainakin,+nyt+tämä+ketju+hapuilee+paikkaansa+ja+toivon+sen+löytyvän,+samoilla+linjoilla+kanssasi+ynnämuu,+merkit+ihan+lupaavat.Nyt++on+piste+laitettava,+vaikka+juttua+olisi+millä+mitalla,+mutta+eihän+minun+koko+ketjua+ollut+aikomus+täyttää,+tulkaa+toiset+osanne+tekemään,+heippa+vaan!
  4. Pilviseen+aamuun+on+aas+saatu+herätä,+ainakin+täällä+minun+kotipuolella.Sattuiko+nyt+oikein+aloitus?Ihmettelen+mielessäni+miten+ihmeessä+joku+jaksaa+viestejäni+moittia+jatkuvasti,+taidan+olla+suurikin+kivi+kengässä?Kahvipirtti+saatiin+loppumaan+ja+nyt+kaiketi+on+tarkoitus+myös+tämä+nykyinen+aloitukseni+pois+kammeta.Voisit+ihan+nimimerkilläsi+asian+esiin+tuoda+ja+sitten+katsottaisiin+miten+käy.Ikävästi+aloitin+aamun+ja+heti+tuon+Makriinan+toivomuksen+kumosin,+vaikka+samaa+mieltä+olen,+yli+olisi++anonyymi+viestit+hypittävä,+ainakin+jos+huomaa+pelkkää+ilkeyttä+kirjoituksen+sisältävän.Itse+en+anonyyminä+kirjoita+milloinkaan+ja+kristallipalloa+en+osaa+tutkia,+mutta+jotain++osaan+yhdistellä+minä+myös.Makriinan+muuhun+viestin+osaan,+huolestuttaa+tuo+sää,+vaikka+ei+mitään+omaa+kasvatettavaa+ole,+kuitenkin+luontomme+on+yhteinen+huolen+aiheemme,+miten+käy+kasvuston+saadaanko+marjoja+ensi+kesänä?Minulla+myös+nuo+yö+unet+häiriintyy,,+kun+kelloa+vilkuilen+parin+tunnin+välein,+saan+kyllä+unen+päästä+kiinni+melkein+heti,+mutta+katkonaista+on++nukkuminen.Onko+sekin+sitä+iän+tuomaa;)Kiva+kuulla+ullamirjami+sinunkin+elämästä+siellä+naapuri++maassa,++eihän+niitä+kovin+monta++tuttua+vanhaa+enää+palstoilta+löydy,+sinäkin+varmaan+vanhimpia+kirjoittajia,+kauemmin+vielä+ollut+kuin+minä+mukana;)Mukavia+on+m+uistot+niiltä+ajoin,+ei+enää+samaa+ole+tänä+päivänä,+mutta+jatketaan+entiseen+tapaan,+ehkä+se+onnistuu.Pistäydy+kuulumiset+kertomassa;)Eliaana+onnea+uudelle+koneelle,+minä+tämän+vanhan+kanssa+tunaroin,+kyllä++tarkastellessani+tietoja+kertovat+kunnossa+olevan+ja+nyt+Suomi24:kin+pelaa.Tuppaa+noita+uusimisia+milloin+minkin+laitteen+kohdalla+tulemaan+ja+yleensä+tulevat+peräkkäin,+jääkaapit+ja+muut+hintavat+ostettavat.Minulla+varmaan+seuraavana+jääkaapin+uusiminen.Lumet+on+hävinneet+täälläkin,+auraus+kasat+vaan+jäljellä,+se+hyvä+puoli+tässäkin+on+liukkautta+ei+ole,+varmaan+sivuteillä+on+toisin.Ynnämuu+kirjoitti,+että+ei+huvittanut+tulla+niiden+sekavien+anonyymi+kirjoitusten+joukkoon,+ei+se+mieltä+ylennä,+miksihän+kaikki+pitää+niin+ikäväksi+tehdä.Nyt+kirjoitellaan+tuon+ilmasto++asioiden+kohdalla,+melkein+joka+kunnan+onnistuneen+jonkun+verran,+tehtävää+kuitenkin+riittää.Asioita+mihin+ei+meikä+mummo+osaa+kantaa+ottaa,+itse+en+ole+paljonkaan+sitä+asiaa+ole+korjannut,+lihaakin+syön+silloin+tällöin.Ikävää+tämä+arvailu+hurskaisesta,+miten+hänen+elonsa+kulkeekaan?Sini-sirkku+samat+ikävät+minullakin,+kyllä+sitä+multaan+sormiaan+vaan+haluaa+joka+kevät+laittaa,+vaikka+vaan+parvikken+kukitukseen;)Täytyy+sanoa,+että+ei+minunkaan+lapset+esiliinan+nauhoissa+roiku,+itsenäisiä+ovat+ja+joskus+hieman+enemmän+yhteyden+ottoja+kaipaisin,+mutta+elämä+on+niin+kiihkeää+nyky+päivinä,+että+eivät+ehdi.Poikanikin+taitaa+yli+puolet+elämästään+muualla+viettää,+kuin+kotonaan,+hotellit+tutuiksi+tulee.Ehkä+rauhoittuminen+joskus+tapahtuu.Vaatimuksia+niin+viestin+sisällöstä+kuin+alku+ja+loppu+lauseista+on+tullut,+mitenkähän+sitä+osasikaan+kaikille+mieliksi+olla,+tarvitseekokaan?Olen+sitä+mieltä,+että+kirjoitan+sitä,+mikä+mielessä+liikkuu+ja+mihin+aiheita+kanssa+kirjoittajat+antaa,+onnekseni+niitäkin+löytyy.Voikaa+hyvin;)
  5. Huomenet+viikonalkuun+ja+vesisateisessa+säässä+täällä+aloitamme.Talvesta+pienet+muistot,+toki+lunta+vielä+talojen+pihoilla,+mutta+tie+osuudet+jään+peitossa,+mahtaa+olla+liukasta.Noin+käy+minulle+myös,+jos+sängyssä+lukemista+yritän+ja+olemattomaksi+on+käynyt+lukemiseni+muutenkin,+aikauslehtiä+luen,+mutta+kirjaa+en+muista+milloin+olen+lukenut.Aika+kyllä+riittäisi,+mutta+se+keskittyminen+vaan+ei+kestä,+olen+siitä+kertonutkin.Vesijuoksu+olisi+hyvä,+mutta+ihoni++ei+kestä+uimahallin+vettä,+Pärnussa+kyllä+kävin+muutaman+kerran,+pitäisikö+kokeilla+myös+täällä,+onnistuisiko?Ei+taida+meidän+kapinointi+auttaa+täällä+kertoen,+rahat+menevät+sinne+minne+ne+on+päätetty+budjetin+mukaisesti+antaa.Vielä+toistaiseksi+on+eläke+tullut,+eihän+sitä+tiedä+milloin+muutoksia+siihenkin+tekevät,+no+ehkä+ei+tätä+ikäluokkaa+ehdi+koskea.Sini-sirkku,+tuota+tapausta+en+tietenkään+tunne+mistä+kerroit,+yleisesti+tarkoitin+ja+onhan+melkoisen++päättämätön+poika,+jos+äidin+käskystä+morsiamiensa+jättää.Harvinaista+ainakin+suomessa+on,+kyllä+nyky+nuoret+ovat+itsenäisiä+ja+tekevät+oman+tahtonsa+mukaisesti.Useimmin+taitaa+kääntyä+sille+puolin,+että+apua+ei+lainkaan+anneta,++kyllä+mielestäni++pieni+apu+olisi+vanhemmille+annettava,+näin+ainakin+tapahtuu+minun+kohdalla,+jos+sitä+pyydän.En+mielelläni+kyllä+apua+anele,+haluan+tulla+omin+neuvoin+toimeen,+mutta+kyllä+kauppa+reissuilla+joskus+tytär+tai+vävy+käyttää+ja+sanovat+mielellään+niin+tekevän.Ennen+vanhaan+asuttiin+saman+katon+alla+nuoremmat+javanhukset,+siinä+autettiin++kaikin+puolin,+joskus+hyvin+ja+joskus+heikosti.Tänä+päivänä+vanhojen+ihmisten+kunnioitus+ikänsä+puolesta+ei+enää+mitään+huomiota+saa,+sen+näkee+palstoillakin,+mutta+jokainen+sen+edestään+löytää.Tämä+kirjottamisen+taitokin+on+laji,+missä+nykyisin+ei+enää+osata+tai+tahdota+ymmärttää+tekstiä+oikein,+joka+sanaan+tartutaan+ja+väännettään+päälaelleen,+miten+se+joskus+tuntui+menneen+paljon+paremmin,+joka+virheeseen+ei+tartuttu.En+muistini+mukaan+ole+koskaan+kirjoittanut+olevani+sopuisampi+kuin+toisetkaan,+loukkaavia+sanoja+yritän+välttää,+koska+niillä+ei+mitään+hyvää+aikaan+saada.Muuten+kirjautumiseni+on+ollut+nyt+jonkin+aikaa+valmiina,+painalluksella+selviän+ja+viestit+lähtevät+sujuvastui,+kun+maltan+tovin+odottaa,+siis+parannusta+on+tapahtunut+siltä+osin.Viestittelyssä+olisi+toivomisen+varaa,+anonyymin+mukaan+tulon+jälkeen+on+helpommin+ilkeily+toteutettavana,+se+ei+hyvä.Päivä+valkenee+hitaasti,+on+paksussa+pilvessä,+mutta+kyllä+se+pidempi+on+kuin+kuukausi+sitten.Kevättä+kohti+mennään+ja+hyvistä+päätöksistä+huolimatta,+kukka+tilaus+on+lähdössä;)Kaikkea+mukavaa+maannantain+viettoon.
  6. Siivoukset+tehty,+lähikaupassa+käyty+ja+itseni+olen+palkinnut+tummalla+suklaalevyllä.Tuo+lintu+asia+minua+vaivasi+ja+Ramoonan+linkistä+ja+piti+tulla+katsomaan+löytyikö+vastauksia.Minustkin+se+on+mustarastas+ja+koiras+puolinen+jos+nokka+on+keltainen,+vähän+hämäsi+nuo+valkeat+läikät,+kun+minusta+se+on+pikimusta,+naaras+hieman+rusehtava.Upea+lintu+ja+hyvä+laulaja.Turhaan+minulta+anteeksi+pyytelet+Paloma.+lupa+on+kirjottaa+jokaisella,+toivomuksia+voi+aina+toivoa.Tämän+kyseisen+sarjan+tykkääjien+kohdalla+alakynteen+jään+ynnämuun+kanssa,+minun+olisi+tehnyt+mieli+ravistaa+sitä+Lenua+(oliko+näin)+kun+oli+kuin+nukuksissa+ja+antoi+toisten+kaikessa+määräillä,+äitinsä+ja+muiden.No+tietenkin+se+oli+kirjailijan+ja+ohjaajan+näkemys+henkilöstä,.En+ole+kirjallisuuden+mikään+tulkitsija,+mutta+paljon+on+niitäkin+kirjoja+ja+sarjoja/elokuvia,+jotka+minut+saa+kyyneliin+asti+ja+elän+täysillä+mukana,+tämä+kyseinen+ei+saanut+syttymään.Kiitos+Ramoona+hyvästä+lintuoppaasta,+itselläni+on+hyllyssä+lintukirjat,+harvoin++niitä+tutkin.Linkki+Tapani+Kansan+laulamiseen+myös+kaunis,+joskin+livenä+varmaan+täydellisempi.Olen+ollut+Kansan+fani+vuosia+ja+Hopeinen+kuu+on+mieli++kappaleeni+hänen+laulamanaan.Kaikilla+ei+sama+maku,+mutta+sekin+sitä+elämän+rikkautta;)Sini-sirkku,+jospa+tämä+poika+rakastaa+vanhempiaan+ja+haluaa+auttaa+heidän+vanhuuttaan,+en+kyllä+nynnynä+pitäisi,+tämän+päivän+suomessa+ei+näitä+auttajia+paljon+löydy,+ystävä+piirissä+muutaman+tunnen+ja+nostan+hattua+heille.Naapuritalon++poika+hakee+aina+koiran+vanhemmiltaan+ja+ottaa+mukaan+huonosti+liikkuvan+äitinsä,+minusta+tämä+saa+mielen+liikuttumaan.Pakolla+ei+tämä+onnistuisi,+kyllä+siinä+on+äidin+ja+koiran+hoidosta+kysymys,+rakkauden+teko+mielestäni.Hyvän+palvelun+kuulema+saa+meidänkin+kirjastolla,+tietokone+opetuksesta+lähtien,+tulisi+vaan+käytettyä+näitä+etuisuuksia.Nyt+iltaa+odottamaan+korealaisen+elokuvan+pariin,+siinäkin+hämmästelyä+ja++tilanteita+kysymyksiin+asti,+tykään+kovasti,+erilainen+kulttuuri+sielläkin.
  7. Lauantaiaamua+elellään+ja+siivoukset+mielessä.Pakkanen+putosi+kolmeen+asteeseen+ja+aurinko+myös+katosi,+mutta+päivä+valkenee+kuitenkin.Puhtaan+valkoinen+on+maisena,+eilen+hieman+uutta+lunta+satoi,+hiihtämään+pääse+hyvin+ja+hiihdon+harrastajat+siitä+nauttii;)Paljon+on+syntynyt+keskustelua+tuosta+loppuneesta+sarjasta,+minulle+ei+auennut,+siis+ei+lempi+sarjaksi+muodostunut,+näyttelijät+(osa)+kovasti+jäykkiä+ja+hymyttömiä.Italialainen+kulttuuri+on+muutenkin+vieraan+tuntuinen,+poikkeaa+niin+kovasti+omastamme.Tuota+Makriinan+lintua+arvelin+minäkin+naaras+mustarastaaksi,+mutta+tuo+valkea+ei+sovellu+kuvaan,+lintu+tietämykseni+ei+myöskään+riitä+muuta+ehdottamaan,+jospa+joku+asiantuntija+näkisi+viestisi+ja+kertoisi+mikä+lintu+voisi+olla.Demeter+paljolti+samaa+ajattelen+ja+eikös+ole+sanonta+"tieto+lisää+tuskaa"+voi+hyvinkin+näin+olla.En+kuitenkaan+ole+sillä+kannalla,+että+koulut+ja+niiden+kautta+opiskeleminen+olisi+turhaa,+mutta+joskus+opitaan+elämiselläkin+riittävästi+vähään+tyytyväisten+kesken.Onnellinen+voi+olla+vaikka+ei+koulun+penkkejä+ole+kuluttanutkaan,+kaikkihan+on+itsestä+ja+halustamme+kiinni.Hyvin+oivallettua+huumoria,+tuo+kissan+pahan+tekeminen,+mutta+toivoisin+kuitenkin,+että+nojatuoliin+ei+moista+pääsisi+tapahtumaan,+ei+ylä,+eikä+alamäkeä,+tasaista++toivoisin+olevan+ja+kaikille+tasapuolisesti+sijaa+kirjoitaa,+pelkäämättä+leimaantumista+millekään+tasolle.Jospa+nojatuoli++olisi+ulkopuolella+kaikenlaisen+kiistan+ja+nimittelyn.Kamalaa+on+matkustaa+paikkaan+jossa+saa+pelätä+ryöstön+kohteeksi+joutuvansa,+kuten+kissamummo+kerroit,+eipä+nautinto+ollenkaan.Venäjällä+myös+oli+takavuosina+aihetta+pelätä,+lienee+nyt+muuttunut,+poikani+joutui+kännykkän+anastajien+käsiin,+olivat+isommalla+porukalla+piirittäneet+ja+ihastelleeet+kaulakorua,+ja+samalla+taskusta+napanneet+kännykän.Ehkä+opetus+oli,+että+sisätaskuihin+tavarat+on+laitettava.Kyllähän+tätä+varastelua+ja+pahoinpitelyä+nyt+suomessakin,+ainakin+siellä+Hesan+ja+muiden+suurempien+kaupunkien+seutuvilla+tapahtuu,+meillä+täällä+hyvin+vähäisissä+määrin,+ainakaan+ei+minun+korviin+ole+kuulunut.Kummisetää+en+ole+katsonut,+en+lukenut,+sen+verran+olen+noita+mafian+juttuja+kuullut+ja+nähnytkin+joissakin+elokuvissa,+että+en+halua+sellaista+tieten+tahtoen+katsoa,+olkoon+suurikin+puutos+elämääni;)Raakuus+mitä+mittavimmissä+mittasuhteissa,ihmisten+välinpitämättömyys+toisten+elämästä+kukoistaa.Jospa+jatkaisimme+ilman+näitä++tarinoita+ja+tätä+arkea+eläisimme,+toki+kaikki+kerronta+on+mukavaa,+mutta+kiistelyyn+päätyvää+ei+ole+mukava+seurata.Ainahan+se+avartaa+jos+asiaa+tietävät+kertovat,+mutta+tahdosta+riippumatta+aina+sora+ääniä+mukaan+liittyy.Sopu+sijansa+saakoon,+ei+kovin+iloisena+tuonne+toisiin+palstoihin+ole+tutustunutkaan,+eihän+sinne+tervetulo+toivotuksia+anneta,+en+kyllä+kaipaustakaan+tunne,+joten+viihdytään+täällä+80:sissä;)Rattoisaa+päivää,+kuka+nyt+mitenkin+päivänsä+elää,+minulla+se+joka+viikkoinen+ohjelma+ja+päivän+päättää+saunominen;)
  8. Huomenta+pakkasaamuun,+yksitoista+astetta+ja+aurinko+kipuaa+taivaalle,+siis+iloa+silmälle+tiedossa;)Lueskelin+ET-+lehdestä+miten+vähällä+ihmiset+saavat++elämänsä+sujumaan,+tuhannen+euron+eläkkeestä+vielä+parisataa+säästöön.Olen+olevinani+myös+hyvin+taloudellinen,+mutta+säästöön+ei+juuri+mitään+jää+ja+mietittävä+on+suurempien+hankintojen+kanssa,+mutta+mitäpä+tuota+suremaan,+ruokaa+kuitenkin+joka+päivä+ja+lämmin+koti.Minustakin+"Loistava+ystävä"+oli+aika+erikoinen+sarja,+en+eka+jaksoja+katsonut,+siitäkö+johtunee,+että+en+sisälle+päässyt,++kysymysmerkiksi+jäi+moni+kohta.En+ole+käynyt+Napolissa,+aina+on+matkat+noihin+suurempiin+turisti+kohteisiin+vienyt,+tosin+harvakseen+sinnekään.Hyvä+opas+on+tarpeen+isoissa+ja+oudoissa+paikoissa+ja+jo++kerronta+kohteen+eloista+ja+oloista+valaisee+paljon.Demeter+mainitsit+tuosta+kirjoittamisen+vaikeudesta+väliin,+tuntuu+kuin+saisi+etsiä+oikeita+sanoja.Minulla+harvoin+on+vaikeuksia+saada+pitkäkin+juttu+aikaan,+ehkä+näin+ärsytän+muita+kirjoittajia,+mutta+en+myöskään+kaikista+tokaisuista+tykkää+minäkään+ja+varsinkin+kun+ne+ilkeys+mielessä+tuotetaan.Toistojakin+tulee+paljon,+mutta+eihän+aina+uutta+kerrottavaa+ole+ja+tuo+muistikaan+ei+niitä+parhaimpia+ole,+joten+uusintoja+syntyy.Jokaista+sanaa+ei+jaksa+miettiä+ja+väärin+käsityksiä+syntyy.Anonyymi+18.10,+tämmöinenhän+tämä+nojatuoli+on,+mitähän+kerrontaa+tuolista+odotat?Itse+tuolista+ei+riitä+pitkään+viestiin,+mutta+jos+hieman+mielikuvia+yrität+nostatella,+huomaat+pian,+että+nimi+on+aika+mielikuvien+paikaksi+aikaan+saatu.Noja+mielestäni+antaa+kuvan+toinen+toistemme+tukemisista,+siis+keskusteluin+ja+tuoli+on+istumista+ja+lepäämistä+varten,+kuten+elävässä+elämässäkin.Se+mitä+minun++viesteihini+tulee,+en+koe+olevani+emo+kenellekään+palstalla,+ihan+omiaan+jokainen+kertoo+ja+jos+minä+vastailen+johtuu+halusta+kertoa,+että+tykkään+kirjoittajien+sanomisista.Valinta+on+jokaisen+omassa+vallassa,+laittaako+viestin,+jättääkö+lukemattakin,+kaikki+sopii.Olen+ynnämuun+kanssa+samoilla+linjoilla,+ei+ollut+sopivaa+olla+70+:ssa+ikä+oli+ohitettu.+pirttimme+piti+saada+nurin,+nyt+sitten+kammetaan+tänne+meille+sopivalle+palstalle+ja+yritetään+mitätöidä+myös+täällä+sanomisemme,+hyvä+ei+koskaan.Kaiketi+on+aika+helppoa+laittaa+piste+täälläkin,+jos+oikein+hankalaksi+menee,+kaikenlaista+on+jo+nähty+näiltä+nuoremmilta,+fiksuimmilta,+hyväksyntää+vaan+ei+meinaa+riittää.Kissamummo+kerrot+matkaavasi+pääkaupinkiin,+me+ajamme+tuskaillen+aina+sinne+satamiin,+milloin+mihinkin+ja+harmittelemme+matkan+pitkäksi+venyvää+aikaa,+on+siellä+se+ruuhka+aina+mittavaa.Tuntuu+mukavalta+kun+ruuhkan+ohitamme+ja+tie+on+auki+kotimatkalle.En+kaipaa+Helsinkiä,+mutta+ymmärrän+sen+kodikseen+laittaneen+siellä+viihtyvän.Varmaan+minä+myös+siellä+asuen+kaikki+nuo+hyödyt+kulttuurinkin+osilta+käyttäisin,+mistä+Makriina+ja+Mira+kerrotte,+mutta+en+osaa+niitä+edes+kaivata,+onhan+tuo+telkkari+anti,+että+edes+jollakin+tapaa+pystyn+tapahtumista++tietämään.Parasta+kuitenkin+jokaisen+kohdalla,+että+on+onnellinen+olemisistaan,+eikö+vaan;)Sini-sirkku+löytää+ilon+aiheet+maisemastaan,+no+samoja+on+ihastelun+kohteet+täälläkin,+meillä+vähän+rikkaampana+talven+koemme,+on+lunta+ja+pakkasta,+hiihtämäänkin+pääsee;)Jatketaan+kertomalla+omasta+ympäristöstä+ja+elämästä,+jos+suinkin+siihen+mahdollisuudet+jatkuu,+siis+jos+jättävät+kommentoimatta+jokaista+viestiä+ja+antavat+meidän+tämän+ikäisten+elää+omaa+tapaamme+viestien+välityksellä.Näin+tänä+aamuna,+jospa+pakkanen+ja+talvinen+sää+joka+kolkkaan+vielä+ehtii,+onhan+maalikuussakin+kovia+yö+pakkasia+ennen+pitänyt,+mutta+kaikkihan+on+muuttunut,+sää+niin+myös++ihmisetkin;)Aurinkoa+päiväänne!
  9. Aamupäivää,+vähän+myöhäis+sytytteinen+tänään+olen,+olen+opettelemassa+aamu+unien+jatkamista+ja+tänään+jo+puoli+kahdeksaan+meni.Nautin+niistä+ihanista+ajatuksista,+kun+ei+mihinkään+menoa,+ei+kiirettä+ja+ajatuksille+jää+lento+tilaa,)Kaunis+päivä,+pakkasta+vähän+toistakymmentä+astetta,+luntakin+on+vähän+satanut,+tasoittunut+on+kadut+kävellä,+kun+auraus+jäljet+kostean+jälkeen+olivat+muhkuraiset.Kissamummo+on+lumen+puutteesta+kertonut,+ikäväähän+se+on,+mutta+hyvä+kuitenkin,+että+jäät+vahvenevat+sielläkin,+pääsee+harrastamaan+luistelua+ja+vaikka+potku+kelkkailua.On+se+ihme+sinällään,+että+lumetuksen+teolla+saavat+mäetkin+laskettavaan+kuntoon.Makriina,+joskus+on+helpompi+ikkunakin+taloon+puhkaista+ja+suurempi+kiista+välttää,+ei+kovin+kiva+noita+jatkuvia+valituksia+ole+kuunnella.Tuttua+täällä+palstoillakin;)Jopa+löysi+sanan+sijan+taas+yöllä+liikkuja+tuosta+siipien+suojaan+ottamisesta,+mielikuvitusta+kun+ei+kaikille+ole+riittänyt.Ymmärsin+täysin+sanomasi+demeter+ja+noin+voisi+todella+ajatella,+kun+aloituksen+tekijänä+ja+vuosia+tätä+hommaa+hoidellut,+menee+väkisinkin+vähän+suojelun+makuiseksi,+hyvässä+mielessä;)Minulle+on+tavaksi+tullut+yrittää+jokaisen+viestiin+vastata,+ei+mitenkään+rikkaasti,+mutta+huomioiden,+tavallaan+kirjeen+vaihdon+tapaan.Ehkä+joillekin+se+on+aivan+hullu+tapa,+mutta+jo+kohteliaisuus+siihen+kehoittaa,+kun++kirjoittajat+näkevät+vaivaa+ja+tuovat+aiheita+ketjun+jatkoon.Mistäs+arvosteluja+tehtäisiin,+jos+ei+minunlaiseni+niitä+antaisi,++mutta+aiheesta+kiinnostuen+sen+voi+jokainen+tehdä.Sisäänlämpiäviä+ei,+ei+salaseurakaan,+ainahan+uusia+kirjoittajia+kaivataan,+sopuiseen+malliin+kirjoittamaan,+tämä+tapa+aivoja+virkistää+ja+mielikuvituksellekin+tilaa+antaa.Eliaana+kirjotit+tuosta+puunkaadosta,+taitajia+on+senkin+homman+hoitavien+olla,++ei+iso+puu+aloittelijalta+oikein+kaadu,+voi+tulla+suurikin+tuhoMökilläni+oli+aivan+mökin+viereen+kasvanut+iso+koivu+ja+kuusi+ja+ihailla+piti,+kun+metsuri+homman+hoiti,+puut+kaatui+juuri+sinne+minne+pitikin.Kyllä+meille+arkisen+elämän+kulkijoille+monet+taide+elämykset+jää+vaillinaiseksi,+tulee+usein+minullekkin+ajatus,+tuon+olisin+minäkin+osanut+tehdä.Kaikille+ei+avaudu+nämä+uudemmat+taiteen+lajit,+ei+kaikki+vanhatkaan,+mutta+olkoon+jokainen+oman+taiteensa+lumoissa;)Tuo+tupakasta+irti+pääseminen+on+jo+hatun+noston+arvoinen+asia,+ystävätär+ei+vaan+eroon+pääse,+vaikka+sairaudet+siihen+ehdottomuutta+vaatisi.Muistan+mieheni+tupakan+polton+lopettamisen,+hän+toi+topan+pöytään,+aukaisi+ja+siihen+jäi,+hän+olikin+hyvin+ehdoton+kaiken+suhteen,+piti+sanansa+aina.Tuo+kahvin+juonti+minun+kohdalla+väheni,+kun+ei+mieli+kertakaikkiaan+tehnyt,+mutta+aamu+kahvi+ehdoton;)Jos+tämän+laatuinen+sää+siellä+teilläkin,+kävelylle+hyvin+otollinen+päivä,+toivon+,+että+varpaasi+kestää+ynnämuu.Nyt+jatkan+tätä+en+tee+mitään+päivääni,+vaikka+uskon+jotain+tekemistä+löytyvän,+tylsäähän+se+olisi+ihan+vaan+istuen+päivä+iltaan+saada.Nyt+jo+rupesi+tekemään+mieli+pizzaa+ja+voinpa+uuniin+samoille+lämmityksille+jotain+muutakin+keksiä,+uunipuuroa+ainakin;)Voikaa+hyvin+ja+tulkaa+nojatuolin+suojiin,+en+siipiäni+levitä+tämän+enempää;)
  10. Huomenet+nojatuolissa+kävijöille+ja+lukijoille+myös,+uskaltautukaa+tuoliin+istahtamaan;)Päivä+valkenee+seitsemän+asteen+pakkasessa,+tuulikin+näkyy+lepotaukoa+pitävän+ja+luvassa+kaunis+sää.Minulla+kerho+katkaisee+päivän+kivasti+ja+illalla+lenkkisauna+kruunaa+päiväni.Miaelina+tuosta+päivän+valon+lisääntymisestä+juttelit,+kyllä+se+iloa+tuottaa+meille+kaikille,+pitkä+on+ollutkin+pimeä+aika.Niin+se+tuppaa+joka+asian+kanssa+olemaan,+jos+ei+välillä+jotain+kehnompaa,+ei+parempaa+huomaakaan.Kiva+oli+huomata,+että+demeter+kutsun+kuuli,+huomasit+varmaan,+että+joku+toinenkin+kaipasi+sinua;)Kaksin+aina+kaunihimpi+kaiken+suhteen,+kun+kaveri+on+matkassa+hommatkin+paremmin+sujuvat+niin+kotona+kuin+muissakin+puuhissa.Voimia+tarvitsetkin+ja+niitä+enkeleitäkin+matkaasi,kun+jaksat+noita+vapaa+ehtois+töitä+tehdä.Ihanaa+aivan,+että+kaltaisiasi+ihmisiä+löytyy,+varmaan+noita+hommia+löytyisi+täältäkin,+mutta+ei+vaan+kukaan+ole+pyytänyt+ja+lähteminen+uuteen+ja+outoon+hommaan+tarvitsi+innostajan+mukaan.Noista+enkeleistä+sen+verran,+että+uskoni+johonkin+auttajaan+vaikean+paikan+tullen,+on+olemassa.Jos+minun+viestiä+anonyymi+tarkoitit,+lukaisin+tuon+mainitsemasi+2+kappaleen,+ei+siinä+mitään+vaikeaa+ollut,+jos+minä+sen+tajuan,+miksi+ei+fiksumpikin?,Ramoona+noista+kotimaan+kylpylöistä+kerroit,++pitäisikin+niitä+suosia,+mutta+kun+yhdistyksen+matkat+aina+tuonne+Viron+puolelle+tehdään,+niin+mukana+kuljen.Yksin+lähtijäksi+minusta+ei+ole,+yhden+kerran+olen+tässä+lähi+kylpylässä+ollut,+mutta+ei+jäänyt+kivaa+kuvaa,+no+olikin+joulun+aikaan+ja+mieli+kotiin+kaipasi.Näin+olen+kokenut+minä+myös,+aina+on+osattu+lukea+vaikeimminkin+kirjotetut+viestit.Polveni+tuntuvat+paremman+oloisilta,+näinköhän+apua+sain+matkaltani?Brinkkala+noista+istutus+hommista,+nyt+yritän+kiertää+alan+lehdet+ja+en+tilaa+mitään+siemen+pussia,+viime+kesä+oli+pettymys+kaiken+suhteen,+mutta+kunhan+nyt+kevättä+eletään,+aurinko+useammin+esiin+tulee,+miten+päätökseni+pitääkään;)Kyllä+se+uiminen+porukassa+on+kuulema+ihan+hyvä+ystävästymis+kohde,+näin+olen+kuullut+ja+siitä+se+into+nousee+tapaamisiin+muissakin+yhteyksissä.Suuri+kahvin+kuluttaja+olen+ollut+nuorempana+minä+myös,+mutta+nyt+aamukahvi+riittää,+ei+vaan+maistu+enempi.Mieheni+eläessä+keitimme+niin+päivä+kuin+ilta+kahvitkin.Eliaana+totesit+tuon+asian,+minkä+minäkin+olen+huomioinut,+polvi+ja+lonkka+kipuja+on+monella,+ja+vieläpä+hoikillakin+ihmisillä.Ynnämuu+ihan+hyvällä+omallatunnolla+voimme+oppia+laiskottelunkin,+olemme+osamme+tehneet,+veromme+maksaneet+ja+maksetaan+edelleen.Taidamme+olla+niitä+työn+raskaan+puurtajia,+joille+ei+veron+maksustakaan+ole+suurempia+hyötyjä+ollut,+sen+saamme+minkä+kaikki+toistekin,+mitään+ylimääräistä+ei+kerry.No+ei+sitä+kaipaakkaan,+kun+itse+pystyy+elämänsä+kustantamaan,+hyvä+mieli+siitä+tulee+ja+onhan+paljon+heikommin+pärjääviä,+kelle+apua+kuuluu+antaa.Se+henki,+kaveria+ei+jätetä,+kuuluisi+kaikkien+muistaa,+tässä+elämän+tilanteessa.Makriina+puhuit+minun+suullani+tuosta+nyky+taiteesta,+en+ymmärrä+minäkään.Olen+tuijottanut+joitakin+tauluja+ja+pohtinut+mitä+niissä+onkaan,+ratkaisua+en+löytänyt,+kai+vika++katsojassa.Usein+tulee+mieheni+sanat+mieleen,+kun+en+hienoa+kultturi+antia+ymmärrä,+että+taidot+kun+loppuvat,+kuotoilu+alkaa,+tämä+pitää+nykyään+paikkansa,+TV+esityksissäkin.No+niin,+nyt+sitten+taas+kestettävä+mahdollinen+kielteisyys+viestistäni,+mutta+kestän,+mitä+muutakaan+voin?Hyvää+talvista+päivää+ja+Runebergin+päivää+myös,+liput+saloisa+liehuvat+hänen+kunniakseen.
  11. Huomenta.+uusi+aamu,+mikä+jo+alkaa+valjeta+päiväksi,+kirkas+päivä+siitä+selkiytyy.Tuuli+on+puhallellut+melkoisen+reippaasti,+tehden+ilmasta+viileämmän+mitä+mittarin+lukemat+edellyttää.Vilkaisin+mittaria,+nyt+onkin+jo+kymmenen+asteen+pakkanen,+siis+oikea+talvinen+sää.Kävin+tuolla+naapuri+palstalla,+lukaisin+ketjun,+kun+otsikko+houkutti+ja+sain+huomata,+että+sääliä+sain+osakseni,+no+ei+yllätä;)Arveli+tämä+kirjoittaja+minun+loukkaantuneen+saamastani++kielteisestä+huomiosta+ja+ei+aivan+väärässä+ollut.Ei+varmaan+kenenkään+mieltä+nosta,+jos+moittivia+lausuntoja+kuulee,+mutta+kohdallani+on+aivan+tarpeetonta+kyseisistä+asioista+loukkaantua,+tiedostan+vikani.Kuka+kielteisen+arvion+kirjoitus+taidoistani+näki+vaivaa+palstalle+laittaa+olkoon+arvoitus.Olen+kirjoitellut+kohta+pari+kymmentä+vuotta,+melko+hyvin+on+ymmärretty+ja+sallittu+virheineni+nämä++viestini.Mira+on+kovan+elämän+läpi+käynyt,+kun+noita+vaivojasi+ajattelee,+mutta+hyvin+olet+jaksanut+elämän+ilon+säilyttää+ja+se++on+varmasti+vaivojesi+jaksamisessa+paljon+auttanut.Toivottavasti+kuitenkin+selviäisit+nyt+jo+helpommalla.Tuo+parsakaali+ei+sovi+kilpirauhasen+vajaa+toiminnasta+kärsiville,+jostain+näin+muistan+lukeneeni,+onko+sitten+uskominen?Olipa+ikävä+juttu+tuo+selän+venäytys+brinkkala,+olen+huomannut,+että+pahat+asennot+yleensä+meinaa+kiusata+pitkän+aikaa,+minulla+tuo+ikä,+sinulla+ei+vielä+sen+pitäisi+vaikuttaa.Hyvä+että+ohi+meni+ja+pääset+uimaan+kuntoa+kohentamaan.On+se+niin+ihmeellinen+tuo+aurinko,+kyllä+se+saa+noita+kukka+raasuja+katselemaan+ja+uutta+hankkimaan,+nyt+olen+päättänyt+vähentää+näitä+puuhia.+Kiitos+Miaelina+rohkaisusta+ja+tuosta+ymmärtämis+kehoituksesta,+kyllä+minäkin+luen+sujuvasti+vaikka+joskus+virheitä+näkyy+tulevan+jokaiselle.Eihän+tarvitse+kuin+muutaman+kirjaimen,+kun+osaa+loput+arvata+liittyen+aiheeseen.Makriinan+myötäeläminen+näiden+vaivojen+kärsiville+lämmitti+minua,+vaikka+uskon+oma+vaivasikin+hankalan+olevan.Kengät+on+tärkeä+olla+sopivat+ja+joskus+vaikea+valinta+sekin+on.KK+myös+ihanasti+lohtua+antoi+ja+lääkärini+suulla+puhui+tuosta+laihduttamisesta,+olen+kyllä+hyväksynyt+painoni+ja+itseni+melkein+kaikilta+osin.Ynnämuu+on+toivottavasti+varpaansa+kuntoon+saanut+ja+lenkkeily+onnistuu,+jos+sää+sallii.Tuosta+punakynästä+olen+aika+usein+apua+saanut+ja+korjaillut+virheitä,+joita+huomattavasti+enemmän+olisi+ilman+sitä.Neeassa,+kyllä+minullakin+suu+hymyyn+vetää,+kun+Hurskaisen+juttuja+luen,+joskus+en+ymmärräkään,+mutta+asian+sisältö+pelastaa,+ikävä,+että+Hurskaista+ei+ole+näkynyt.Minulla+on+tapana+yritystä+värittää+kirjoitusta+joskus,+ehkä+huonolla+menestyksellä+ja+murre+sanojakin+mukaan+tulee.Demeter+ei+ole+pitkään+aikaan+ketjussa+pistäytynyt,+miksikähän?No+eihän+kaikilla+aika+riitä+koneella+istumiseen,+minä+laitan+aamulla+koneen+kiinni,+mutta+illan+suussa+käyn+katsomassa+mitä+porukalle+kuuluu;)Sini-sirkku+yhteydessä+lapsiinsa+kiitettävän+usein,+minulla+jää+paljon+vähäisemmäksi,+nyt+pyhänä+Kuopiossa+kävimme+ja+ihan+kiva+oli+tapaaminen.On+vaan+niin+mukava+tämä+kotona+oleminen,+että+ei+eesty+mihinkään+lähtemään.Nyt+kuitenkin+piste+ja+toivomus,+että+selvän+saatte+ja+sanomani+ymmärrätte;)
  12. Sunnuntaiaamun+hiljaisuutta+taas+tässä+kuuntelen,+radio+hiljaa+soittaa+mukavaa+musiikkia+ja+sitten+vain+korvien+sirinä,+muita+ääniä+ei+kuulu.Eilen+tuiskutti,+lunta+näkyy+olevan+kaduilla+ihan+raippaan+näköisesti+ja+auroja+ei+näy.Miten+tuntuu+kuin+aina+pyhän+seutuun+nuo+sateet+tulevat+ja+sitten+kadut+kauemmin+putsaamatta.Tänään+olisi+Kuopion+vierailu,+mutta+jotenkin+tunnen+itseni+laiskaksi+lähtemään,+pitänee+vaan+yrittää+irtautua+tästä+tunteesta,+eihän+syntymäpäiviä+ole+kuin+kerran+vuodessa+itse+kullakin,+juhlimiseen+on+aihetta.Nuoresta+on+kysymys,+hänelle+merkitsee+juhla+suuremmin,+kai+iso-mumminkin+läsnäolo+olisi+suotavaa.Juuri+kun+kerkesin+sanoa,+että+auroja+ei+näy,+tuli+yhden+talon+huoltofirma+lunta+työntämään+ja+lunta+näkyy+olevan+paljon,+kinokset+kasvaa.Hiljaista+on+ollut+oven+käynti+ja+nojatuoli+ei+liiemmin+istujia+ole+saanut,+Hurskaista+minäkin+olen+kaipaillut+mielessäni,+onko+kone+temppuillut+vai+muuta+harmia+tielle+tullut?Aika+pian+on+tänne+kirjottajiin+tutustunut+viestien+välityksellä+ja+jokaista+poissa+olijaa+kaipaa.Sanokoot+mitä+tahansa,+olen+sitä+mieltä,+että+ystävystyä+voi+näin+kirjottaenkin,+löytyy+yhteys+henkilöön+ajatuksen+voimalla,+saman+henkiset+tunnistavat+toisensa.Samalla+tapaa+tunnistamme+mieleisen+kirjailijankin,+tyyli+on+tunnistettava+ja+sisältö+kirjoissa++on+taattua,+jokaiselle+oman+tyylistä+kirjoitusta.Onhan+tietenkin+joskus+aihe+sellainen,+että+ei+mukaansa+tempaise,+mutta+useasti+tutun+kirjailijan+kirjan+valitsee.Nikki+tätä+tutustumista+auttaa.Brinkkala+kysyt+tuota+niskatukea,+se+on+sellainen+pehmeä+tyynyä+muistuttava,+joka+aika+sopivasti++kaulaan+istuu,+pää+ei+pääse+juurikaan+taipumaan.Minulla+on+myös+ollut+tuo+jyväkauluri,+siinä+lämmitetään+pussi+ja+hartioille+hyvää+tekee.Tämä+nykyinen+kauluri+lämmittääkin+suloisesti+ja+tuntuu+hyvältä,+voihan+hyvä+pohja+olla+niiden+monien+hierontojen+johdosta,+tosi+tehokkaita+oli+hieromiset.Olen+aina+hyvin+huono+uskomaan+näihin+parannus+keinoihin,+mutta+nyt+tuntuu+kuin+apua+olisin+saanut.Polvetkin+tuntuvat+mukavammilta,+no+sainhan+niihin+laser+hoidon+lisäksi+magneetti+ja+parafiinihoitoa,+luulisi+apua+tulleen.Kyselin+lääkäriltä,+miksi+ei+minulle+ole++tarjottu+polvileikkausta,+hän+sanoi,+että+omat+on+aina+omat+ja+kun+ei+särkyä+ole+kai+sitten+on+hyväksyttävä+olotilani.Kissa+ja+koira+ihmisenä+yhdyn+sanomiseesi,+kyllä+nämä+eläin+ystävät+ovat+mielen+terveydelle+hyvin+tärkeitä,+kaipaan+niiden+seuraa,+mutta+ainahan+niistä+hoitamista+on+ja+tämä+ikä+pitää+jo+ajatella,+ei+auta+eläintä+ottaa,+hyvä+kun+itsensä+jaksaa+hoitaa.Oikein+kateeksi+käy+sinun+lanka+varastoa,+kyllä+on+huomenissa+ostamaan+minunkin+mentävä,+vaikka+ei+tarvetta+olekaan,+jotain+sitä+on+vaan+ajankuluksi++puikoilla+saatava+aikaan.Ikävä+juttu+ynnämuulla+tuo+varpaan+kipeytyminen,+ei+se+kovin+iso+tarvitse+alue+olla,+kun+hankaloittaa+toimintaa,+kokemuksen+äänellä+sanon.Jalkahoitajalla+kävin+myös+siellä+Pärnussa+oma+kustanteena+ja+hyvin++hoiti+jalat,+leikkasi+varpaan+kynnet,+niiden+kanssa+melkoista+painimista+itselleni.Ei+sielläkään+ihan+ilmaista+ole,+30+euroa+maksoi,+mutta+huomattavasti+halvempaa+kuitenkin,+mitä+täällä+maksaa.Kynsien+huonosti+leikattu+kynsikin+voi+aiheuttaa+liikkumisen+vaikeutena.Tuli+mieleen+kihti,+eikös+se+aiheuta+särkyä,+no+paraskin+lääkäri,+mutta+lääkäriin+kaiketi+on+viisasta+mennä+jos+vaiva+jatkuu.Saman+tapainen+on+juhlasi+ollut,+mitä+minä+tässä+olen+pohtinut,+olisihan+ne+suvun+juhlat+käytävä+niin+kauna+kuin+jaksaa.Taas+kerran+pituutta+tuli+viestiin+ja+melkein+tyhjästä,+mutta+jos+jaksatte+lukea,+hyvä+on;)Oikein+mukavaa+pyhäpäivää+ja+toivoisi+jo+lunta+sinne+etelä-+suomeenkin.
  13. Nyt+taas+lauantai,+ihmetellä+pitää+miten+nuo+päivät+nopsaan+vierähtää+ja+nyt+jo+helmikuukin+alussa,+valoisuus+on+jo+näkyvästi+lisääntynyt.Pitäisi+enempiä+pölyjä+alkaa+poistamaan,+mutta+nyt+ei+huvittaisi,+jospa+vähän+pinnaten+hommat+teen.Muutama+aste+pakkasen+puolella+ja+näyttäisi+ihmisiä+kävelemään+sää+kutsuvan,+ehkä+pakollisille+ruoka+ostoksilla+käyvät,+minä+vaan+pakkasta+tyhjentelen.Värikäs+persoona+oli+Donner,+paljoon+ehti,+mielipiteitäkin+herätti.Tuleehan+sitä+seurattu+jotakin+poikkeavaa+kun+näkee,+vaikka+vielä+huonomman+kulkijan+mitä+olen.+Hyllyjen+välissä+etsivää+useinkin+tulee+jelpattua,+kun+kaupoilla+on+tapana+vaihtaa+tavaroiden+paikkaa,+juuri+kun+johonkin+oppii,+niin+eipä+löydykään.Kyllä+sitä+aina+useammin+sunnuntain+lehdestä+näkee,+miten+saman+ikäisiä+on+maallisen+matkan+päättäneet.Brinkkala+tuon+elokuvan+mainitsit,+katsoin+Areenasta+eka+osat+ja+julmaa+oli+kohtelu+vanhempienkin+taholta+ja+myös+ikäisten+joukossa.Tuntuu+että+miten+vielä+hengissä+kestivät,+kun+mailoilla+hakkasivat,+aika+oli+semmoinen+ja+kukapa+takaa+etteikö+vieläkin+noin+toimita+jossain.Kerroin+ostaneeni+kaula+pannan+matkallani+ja+olen+nyt+sitä+pitänyt+neuloessa+välillä+ja+hyvältä+tuntuu,+vai+onko+hieronnan+tulosta,+että+helpompi+on+olo+niskassa.Eihän+ne+kulumat+parannu,+mutta+kaikkea+on+kokeiltava,+auto+matkalla+kuitenkin+mainio+kapine.+Polvien+laser+hoito+ei+ainakaan+vielä+ole+helpotusta+tuonut,+olen+hätäinen+parantumista+odotellessakin;)Rituliini+mainitsit++pomosi,+ihana+on+varmaan+ihminen,+kun+yhteyttä+edelleen+pitää.En+ole+kuullut+tuosta+raudan+puutteesta+ja+sen+vaikutuksista+aivoihin,+veriarvoihin+kylläkin,+aina+lisää+tietoa+täältäkin+saa.Demeter,+kyllä+näin+viestien+välityksellä+et+mikään+"vähävireinen"+ole,+asiaa+puhut+ja+näin+olen+myös+elämässä+hyvinkin+kiinni+olet.Olla+oma+itsensä,+se+tavoite+on+minulla,+varmaan+aika+usealla++tässä+ikäryhmässä,+hyvä+jos+läpi+elämän.Tuonne+Pärnuun+menoa+suosittelen,+kyllä+sieltä+aina+jotakin+hoitoa+saa+jokainen+ja+ainakin+vaihtelua,+jos+synkäksi+elämä+muodostuu.Keväällä+siellä+on+kaunista,+toki+myös+kesällä.Makriina+kerroit+silmälääkärin+kutsusta,+minulle+myös+tuli+jo+syksyllä,+mutta+maaliskuulle+jätän,+budjetti+meni+vähän+sekaisin+matkani+vuoksi+ja+kun+en+kiireiseksi+koe,+näköni+ei+mielestäni+kovin+paljon+ole+muuttunut.Mustarastaat+ovat+aina+vaan+enenemissä+märin+tottuneet+talvehtimaan+täällä+meidän+leudoissa+talvissa,+upea+lintu+ja+entäs+se+laulun+taito,+matkii+monet+muut+linnut.Miaelina+mainitsit+tuon+armollisuuden+myös+itseään+kohtaan,+sitä+tässä+opetellaan.Ainahan+se+on+ollut+hyvän+olon+luominen+ympärilleen++pääasiassa,+mutta+ehkä+myös+hyvä+itsensä+huomioida+ja+rajansa+tietää.Lapset+aina+olleet+tärkein+huomion+kohde,+mutta+nyt+on+uskottava,+että+pärjäävät+ilman+ainaista+huolehtimista+ja+yritettävä+itselleen+aikaa+antaa.Matkustaminen+ainakin+pienissä+määrin+sitä+on.Eliaana,+tiedossa+on+useammalla+miten+paljon+apua+saa+tietokoneen+avulla,+kun+vain+uskaltaa+ja+ymmärtää+etsiä,+vasta+muutama+vuosi+sitten+minä+tuon+labra+tilaus+kohteen+löysin,+nyt+pitäisi+Kelan+kanssa+tuttavuutta+tehdä.Sain+kuitin+Laser+hoidosta+ja+lääkäri+sanoi,+että+saan+Kelalta+osan+maksusta,+en+oikein+usko,+mutta+aion+selvittää+asian.Nyt+päivä+jo+pitkällä,+on+jotain+ruvettava+aikaan+saamaan+koneen+ulkopuolella,+hyvää+viikonlopun+alkua+kaikille.
  14. Huomenta+tavanomaiseen+säähän,+harmaata+läpi+taivaan,+tuo+lumi+vähän+valoisuutta+kuitenkin+lisää.Alkaa+elämä+sujumaan+tuttuun+tapaan,+väsymys+vaihtumassa+normaaliin+elämisen+rytmiin,+kyllä+se+aina+oman+rasituksen+tuo+matkustaminen.Etelässä+olette+onnellisessa+asemassa,+kun+säästytte+linja-auto+matkasta,+nyt+vielä,+kun+olipimeää+mennen+tullen,+ei+maisematkaan+ilahduttanut.Muisteloita+kyllä+syntyi+pitkäksi+aikaa,+iloiset+matka+toverit+niitä+kerrytti;)Kiitos+tervetulo+toivotuksista+kaikille,+mukava,+kun+joku+on+muistanut;)Labran+ajat+olen+oppinut+tilaamaan+tällä+koneella,+melko+hyvin+onnistuu,+kun+oppii+reitin,+helppoakin+on.Tuo+talvisen+maiseman+huomiot+alkoi+Lahden+seutuvilla,+tai+vähän+pohjoisempana,+pimeys+ei+huomioimista+terästänyt,+meillä+täällä+lunta+niin+paljon,+että+hiihtolatuja+on+saatu+aikaan.Liukkautta+on+tullut,+se+harmi+se+aina+tuppaa+lumen+myötä+tulla.Luulen+että+ynnämuun+"projekti"++saa+ajan+nopsaan+kulumaan;)Katsoin+tuon+"Loistava+ystäväni"+eilisen+osan,+vähän+hakusissa+olen,+kai+ne+ensimmäiset+jaksot+pitää+Areenasta+katsoa,+että+pääsisi+tolkulle.Masentavan+oloiselta+ainakin+eilinen+näytti,+jospa+loppua+kohden+paranee.Oikein+kateeksi+käy+nuo+lanka+saamisesi+prinkkala,+minulla+on+kauppaan+mentyäni+myös+lankoja+saatava,+kaikki+on+lopussa+valmiina+töinä+odottamassa+tarvitsijoita.Jotakin+uutta+haluaisin+kokeilla,+mutta+ei+nyt+oikein+inspiroivaa+löydy,+mutta+sukkaa+kuitenkin,+kun+en+osaa+istua+jouten.Ostin+pannan+kaulaani+ja+kokeilen+mitä+auttaa+neuloessa,+autossa+ainakin+mukava.Sini-sirkku+noista+himoista+ruuan+suhteen+kertoili+ja+totta+on+noiden+perunalastujen++kuin+myös+juusto+naksujen+kanssa.Kuljen+kaupassa+hyllyjen+ohi,+missä+näitä+tarjotaan,+minä+kun+en+osaa+lopettaa+ennen+kuin+pussit+on+tyhjänä;)+Juuri+herättyäni+tein+tilauksen+nettiin,+olen+ollut+tyytyväinen+ostoksiini+sieltä,+kun+olen+sopivan+koon+löytänyt,+ei+palautuksiakaan+tarvitse+usein+tehdä.Jotakin+ostin+Virostakin,+mutta+kun+sieltä+ostaa,+niin+varmaa+on,+että+vastaan+tulee+täällä+samanlaisia+ja+se+ei+ole+kiva.Tuo+Venäjän+ja+Karjalan+puoli+ei+ole+minulle+lainkaan+tuttu,+vain+Sortavalassa+olen+käynyt+kerran,+siitä+on+jo++useampi+vuosi,+silloin+aika+kova+pula+melkein+kaikesta,+varmaan+nyt+on+paremmin.Vaatetta+olen+sinne+lähettänyt+aina+kun+keräyksen+olen+huomannut.Eikö+olekin+ihanaa,+että+meillä+kaikilla+mahdollista+matkata+sinne+minne+mieli+tekee;)Nyt+sitten+tämän+päivän+viettoon,+mitään+suurempaa+ei+mielessä,+mutta+iltaan+päästään+vaikka+jouten+ollen,+eiköhän+kuitenkin+puuhaa+löydy,+iloa+päiväänne;)