Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Kuuntelin+huuri+äsken+radiosta+miten+haastateltavana+ollut+psykologi+kertoi+pelkäävänsä+eläkkeelle+jäämistä.Perusteli+sillä,+että+tunsi+itsensä+niin+terveeksi+ja+työkykyiseksi,+halusi+vielä+jatkaa+työn+tekemistä.Hänelle+oli+kerrottu,+ehkä+itsekin+huomannut,+että+eläkeläisiä+pidetään+kuin+vähä+älyisinä+tai+lapsina,+no+en+ihmettele+kaikin+ajoin+tuotakaan.Jopa+täällä+palstoilla+tämän+kokee,+kun+painitaan+siitä+onko+ikää++liikaa+vai+liian+vähän.Säälittävää+on,+jos+näinkin+pitkän+elämän+kokemuksen+hankkineet,++ja+eläkeiän+tavoittaneet,+eivätkä+muuta+sanottavaa+keksi.Kehitystä+on+saavutettu,+kun+katsoo+näitä+palstojakin+ja+vertaa+menneeseen,+kyllä+iso+ero+kaikessa+on,+nyt++meikä+mummot+kirjoittaa+tietokoneilla+ja+mielestäni+hyvin+terveen+tuntuisia+mielipiteitä.Monikin+ihan+itse+näitä+kiemuroita+opetellut+ja+rohkeasti+yritettyään+uskaltautunut+näiden+nuorempien+joukkoon.Pientä+hymyilyä+olen+aistinut+montakin+kertaa,+mutta+en+ole+antanut+sen+haitata,+jättänyt+huomiotta.Maailma+muuttuu+ja+sitä+uutta+olisi+opittava+ja+hyväksyttäväkin,+miksi+kaikki+ei+kuitenkaan+miellytä,+jarruja+jo+toivoisin+joihinkin+asioihin.Käytöskulttuuri+on+yksi+sellainen,+olen+huolissani++nuorten+ja+mikä+ikävintä+myös+vanhempien+käytöksessä,+mitään+arvoja+ei+enää+tunneta,+saatikka+kunnioiteta.Tuota+"hovi"+elämää+en+koskaan+ole+ihannoinut+ja+ymmärrän+että+siitä+nuoremmat+haluaa+jo+irtaantua,+ei+varmaan+hohdokasta+elämä+ole,+kun+aina+suurennuslasin+läpi+kaikkea+katsotaan.Ilmaston+muutos,+no+se+on+varmaan+ihan+totta,+sen+huomaamme,+mutta+silläkin+on+saatu+hysteria+liikkeelle,+kohta+mahdotonta+löytää+ruokaa+mitä+voisi+syödä.Kohtuus+unohdetaan+ja+he+joilla+olisi+mahdollisuuksia+suuremmin+asiaan+puuttua,+hymähtelevät+ja+laativat+ohjelmia,+kuinka+kansan+on+elettävä.Ollaan+vaan+avoimia+ja+odotetaan+mitä+tuleman+pitää+ja+mikä+meille+sallitaan,+vaikka+välillä+päätä+joutuukin+pyörittämään.
  2. Lauantai+aamun+raikkautta,+pakkasta+kuusi+astetta+ja+mukavan+tuntuinen+päivä+sään+puolesta+tulossa.Kuu+möllötti+täytenä+taivaalla+tänäkin+aamuna,+se+tietää+unettomuutta+siitä+kärsiville.Olen+huomannut+pientä+naljailua+noissa+joissakin+viesteissä.+mutta++jätänpä+sikseen,+sanotaanhan,+että+tyhmä+ei+huomaa,+viisas+jättää+väliin,+olikohan+se+noin,+minä+kuitenkin+niin+sanon;)Demeter+noista+blokeista+kerroit,+noin+minä+myös+sen+ajattelen,+ne+on+tarkoitettu+seurattavaksi+ja+yhden+ihmisen+tuottamiksi.Täällä+kerromme+omia+tekemisiä+ja+toiset+vastailevat+jos+aihetta+siihen+tulee.Hurskainen+esittikin+monta+kysymystä,+vastailen+mitä+muistan,+noin+kymmenen+kilometriä+ennen+kotipaikkaani,+alkaa+Pohjois-Savo,+se+Kuvansi+on+Joroisten+puolella.En+ole+käynyt+Inkeroisissa,+hyvin+vähän+sielläpäin+muuallakaan,Lappeenrannassa+ja+siellä+Kouvolan+liepeillä,+kun+junat+siellä+vaihtoivat+veturin+toiseen+päähän+matkaa+jatkaakseen+Helsingin+suuntaan,+oliko+näin?Onko+Vuohijärvi+nyt+Kouvolaa?Miaelina+kerroit+Amaryliksen+ja+muidenkin+joulukukkien+kukkivan,+Ramoona+myös,+minulla+jo+kuolleet+kaikki,+en+osaa+nykyisin+kukkiakaan+kasvattaa.Liialla+kastelulla+kaiketi+kuoletan+ne.Kristiina+mainitsit+tuon+kotoisen+pirtin+ilmapiirin,+kyllähän+se+niin+on,+että+kirjoittajat+sen+tunnelman+antavat,+elikkä+sopuisia+viestejä+vaan+kirjotellaan.Toivottavasti+jatkuu+melkoisen+hyvä+fiilinki+Noja-tuolissa,+ehkä+nuo+"heitot"+voimme+jättää+omaan+arvoonsa+ja+siinä+ne+menevät+hieman+ilkeiksikin++tarkoitetut+viestit.Huumorilla+on+höystettyjä+ystäväsi+sini-sirkku+ja+jos+mikä+niin+tilanne+komiikka+saa+naurun+aikaan.Minä+harvoin+oikeastaan+nauran,+mutta+joku+oma+moka+tai+toisillekin+sattunut+harmiton+asia+saa+naurun+pursuamaan+ja+jos+vielä+väsynyt+olo,+ei+meinaa+loppua+tulla.Makriinan+kanssa+samaa+ihmettelen,+miksi+noita+viestin+lähettäjiä+vaivaa,+kun+aina+pieni+ilkeily+matkassa+kulkee,+jospa+ne+unohtuu+ja+jatkossa++pirtin+tapaan+voimme+viestitellä.Uskoisi+jo+tässä+vaiheessa+on+ymmärrystä+siitä,+että+emme+voi+toisiamme+muuttaa,,+kirjoittelu+voisi+olla+kertovaa+ja+hyvää+mieltä+tuottavaa.Sekava+on+mielestäni+tuo+70+,+jotenkin+ei+siellä+nyt+viestit+mieltä+ylennä,+mutta+eihän+sinne+ole+pakko+kurkata+nyt+kun+tänne+on+asetuttu,+vanhasta+muistista+sinne+vaan+tie+joskus+kulkee,+olihan+se+niin+pitkä+aika,+kun+omakseen+sen+tunsi.En+vieläkään+rajojen+ikäryhmissä+usko+pitävän,+mistä+sitä+kenenkään+anonyymin+ikää+pystyisi+tietämään,+kun+ei+voi+erottaa+kirjoituksiakaan.,+mutta+jos+hyvä+on,+niin+enpä+sillekään+mitään+voi.Tutummiksi+vaan++tultiin,+kun+joku+nikki+ilmoitti+kirjottajan+ja+yhteinen+tunnelma+syntyi.Viestien+kohdistuminenkin+aiheuttaa+monesti+väärin+käsityksiä.No+nyt+on+aika+laittaa+piste+ja+aloittaa+elämä+täällä+koneen+ulkopuolella.Ai+niin,+nyt+jotain+muutosta+kaiketi+kirjautumisen+suhteen+tulossa,+kun+kuvat+on+poistettu+ja+eikun+mukavan+päivän+toivotukset+kaikille;)
  3. Lauantai+aamun+raikkautta,+pakkasta+kuusi+astetta+ja+mukavan+tuntuinen+päivä+sään+puolesta+tulossa.Kuu+möllötti+täytenä+taivaalla+tänäkin+aamuna,+se+tietää+unettomuutta+siitä+kärsiville.Olen+huomannut+pientä+naljailua+noissa+joissakin+viesteissä.+mutta++jätänpä+sikseen,+sanotaanhan,+että+tyhmä+ei+huomaa,+viisas+jättää+väliin,+olikohan+se+noin,+minä+kuitenkin+niin+sanon;)Demeter+noista+blokeista+kerroit,+noin+minä+myös+sen+ajattelen,+ne+on+tarkoitettu+seurattavaksi+ja+yhden+ihmisen+tuottamiksi.Täällä+kerromme+omia+tekemisiä+ja+toiset+vastailevat+jos+aihetta+siihen+tulee.Hurskainen+esittikin+monta+kysymystä,+vastailen+mitä+muistan,+noin+kymmenen+kilometriä+ennen+kotipaikkaani,+alkaa+Pohjois-Savo,+se+Kuvansi+on+Joroisten+puolella.En+ole+käynyt+Inkeroisissa,+hyvin+vähän+sielläpäin+muuallakaan,Lappeenrannassa+ja+siellä+Kouvolan+liepeillä,+kun+junat+siellä+vaihtoivat+veturin+toiseen+päähän+matkaa+jatkaakseen+Helsingin+suuntaan,+oliko+näin?Onko+Vuohijärvi+nyt+Kouvolaa?Miaelina+kerroit+Amaryliksen+ja+muidenkin+joulukukkien+kukkivan,+Ramoona+myös,+minulla+jo+kuolleet+kaikki,+en+osaa+nykyisin+kukkiakaan+kasvattaa.Liialla+kastelulla+kaiketi+kuoletan+ne.Kristiina+mainitsit+tuon+kotoisen+pirtin+ilmapiirin,+kyllähän+se+niin+on,+että+kirjoittajat+sen+tunnelman+antavat,+elikkä+sopuisia+viestejä+vaan+kirjotellaan.Toivottavasti+jatkuu+melkoisen+hyvä+fiilinki+Noja-tuolissa,+ehkä+nuo+"heitot"+voimme+jättää+omaan+arvoonsa+ja+siinä+ne+menevät+hieman+ilkeiksikin++tarkoitetut+viestit.Huumorilla+on+höystettyjä+ystäväsi+sini-sirkku+ja+jos+mikä+niin+tilanne+komiikka+saa+naurun+aikaan.Minä+harvoin+oikeastaan+nauran,+mutta+joku+oma+moka+tai+toisillekin+sattunut+harmiton+asia+saa+naurun+pursuamaan+ja+jos+vielä+väsynyt+olo,+ei+meinaa+loppua+tulla.Makriinan+kanssa+samaa+ihmettelen,+miksi+noita+viestin+lähettäjiä+vaivaa,+kun+aina+pieni+ilkeily+matkassa+kulkee,+jospa+ne+unohtuu+ja+jatkossa++pirtin+tapaan+voimme+viestitellä.Uskoisi+jo+tässä+vaiheessa+on+ymmärrystä+siitä,+että+emme+voi+toisiamme+muuttaa,,+kirjoittelu+voisi+olla+kertovaa+ja+hyvää+mieltä+tuottavaa.Sekava+on+mielestäni+tuo+70+,+jotenkin+ei+siellä+nyt+viestit+mieltä+ylennä,+mutta+eihän+sinne+ole+pakko+kurkata+nyt+kun+tänne+on+asetuttu,+vanhasta+muistista+sinne+vaan+tie+joskus+kulkee,+olihan+se+niin+pitkä+aika,+kun+omakseen+sen+tunsi.En+vieläkään+rajojen+ikäryhmissä+usko+pitävän,+mistä+sitä+kenenkään+anonyymin+ikää+pystyisi+tietämään,+kun+ei+voi+erottaa+kirjoituksiakaan.,+mutta+jos+hyvä+on,+niin+enpä+sillekään+mitään+voi.Tutummiksi+vaan++tultiin,+kun+joku+nikki+ilmoitti+kirjottajan+ja+yhteinen+tunnelma+syntyi.Viestien+kohdistuminenkin+aiheuttaa+monesti+väärin+käsityksiä.No+nyt+on+aika+laittaa+piste+ja+aloittaa+elämä+täällä+koneen+ulkopuolella.Ai+niin,+nyt+jotain+muutosta+kaiketi+kirjautumisen+suhteen+tulossa,+kun+kuvat+on+poistettu+ja+eikun+mukavan+päivän+toivotukset+kaikille;)
  4. Huomenta+nyt+vähän+myöhemmäksi+jäi+kirjoittelut,+istuin+aamukahvilla+kauemmin,+täysikuuta+katselin+jälleen+ja+lehtiä+innostuin+lukemaan.Olen+tilannut+heikkoina+hetkinä+useita+aikakauslehtiä+ja+nyt+niiden+pariin+olen+yrittänyt+syventyä.Muutama+lehti+sisältää+paljon+luettavaa,+useassa+elämänkertoja+jotka+kiinnostavatMiksi+minun+pitäisikään+toisten+elämän+kulkua+seurata,+joskus+nuo+mainokset+herättää+uteliaisuutta+ja+vilkaisen+pikaisesti,+kiinnostus+ei+sittenkään+lisäänny.Unet+ovat+edelleen+herättäneet+keskustelua,+kyllä+minäkin+joskus+yritin+ajatella,+mitä+mikin+uni+voisi+tietää,+mutta+kun+en+koskaan+mitään+tapausta+todennut+on+jäänyt+miettimiset.Joskus+olen+niin+todentuntuisia+unia+nähnyt,+että+pelottamaan+on+ruvennut,+mitään+aihetta+ei+esiin+tullut+pelolle.Demeter+olen+samaa+mieltä,+että+saisi+tuo+korpikirjailijan++yhteyteen+liittyvät+kinat+loppua,+ikävä+on+kun+aina+vaan+jatkuu.En+kantaa+osaa+ottaa+mistä+moinen+johtuu,+hänen+kirjoitteluaan+en+aiemmin+seurannut,+pirtissä+lueskellut.Noista+takarivin+tyyneistä+ja+taaveista+on+myös+keskustelua+syntynyt,+voihan+niitä+todellisuudessa+jonkun+mielestä+ollakin,+mutta+minä+en+sellaisia+ole+huomannut,+en+liioin+päähenkilöitäkään,+ehkä+tyhmyyttäni+en+moisia+ymmärrä;)Eliaana+noita+suvun+syntymäpäiviä+pohti,+minulla+parikymmentä+lähisukulaista,+no+ei+toki+juhlita+meilläkään+kuin+isommat+ikämäärät,+välivuodet+useinkin+vain+onnitteluja+lähettäen.Sini-sirkun+unen+Eliaana+aika+järkevästi+päätteli,+noin+varmaan+on.Miaelina+sanoit,+että+meidän+sukupolvi+yhteiskunnan+rakensi,+missä+nyt+eletään,+näin+se+on+ja+joskus+tulee+mieleen,+liianko+hyväksi+ja+valmiiksiko+sen+teimme?Ynnämuu+pohti+tuota+ikäjakaumaa+mistä+nyt+soditaan+palstoilla+ja+ihmettelyyn+on+aihetta.Yksi+asia+on+varma,+samaan+syrjimisleikkiin+joutuvat+nyt+nämä+pahimmin+kiista+käyvätkin,+jos+elää+saavat,+joten+eipä+olla+millänsäkään,+jatketaan+missä+halutaan,+vaikka+ei+tuo+70++nyt+juurikaan+houkuta,+pyörikööt+omissa++sopissaan;),+Päivä+on+jo+täysin+selkeytynyt,+kaunis+päivä+tuleekin,+saamme+varmaan+auringonkin+esiin,+pakkasen+puolella+kolme+astetta,+siitäpä+nauttimaan;)
  5. Huomenet+jälleen,+nyt+hieman+kuivemman+näköinen+tuo+sää+on+ja+täysikuu+oli+kahvi+seuranani;)Nyt+on+tiet+jo+kuivahtaneet,+voisi+pakkasen+antaa+ja+sitten+talvista+säätä,+niin+ehkä+liukkaudelta++enemmälti+säästyttäisiin,+saahan+sitä+toivoa,+millä+mielin+sään+antaja+sitten+onkaan.Unista+olette+kertoilleet,+niitä+näen+paljonkin,+joskus+jopa+hyvin+aidon+tuntuisia,+mutta+en+ole+koskaan+huomannut++mitään+tarkoittaneen.Unohtuvatkin+hyvin+pian,+kuitenkin+aika+paljon+omaisiani+unissani+näen,+ja+rauhaton+on+yöuni+unien+johdosta.Taitajia+ovat+nämä+molemmat+laulun+tekijät+joista+Hurskainen+mainitsi,+hyvinkin+osuvia+sanoituksia+joskus.Olen+nyt+tullut+semmoisiin+mietteisiin,+että+unohdetaan+koko+pirtti+ja+yritetään+elää+Noja-tuolin+puitteissa.Johan+arveluja+tästäkin+ketjusta+ilmeni,+joten+aika+hankalaa+on+kaikkien+mieliksi+kirjoitella,+kuten+joku+oliko+demeter+mainitsikin,+että+aina+näitä+löytyy,+joille+ei+viestit+kelpaa.Ampumisistakin+puhetta,+en+sitäkään+allekirjoita,+ketään+ei+pois+olla+laittamassa,+jokainen+oman+viestinsä+vastaa.Ikävähän+se+on,+jos+kovin+kielteisiä+kirjoituksia+tulee,+se+ei+ilmapiiriä+paranna.Onhan+noihin+saanut+tottua,+mutta+aina+se+vaan+mieleen+sattuu.Kiva+kuulla+että+Ruuneberillä+hyvin+menee,+olimmehan+hänen+kanssaan+monesta+asiasta+eri+mieltä,+mutta+tuskin+vihan+pitoon+kuitenkaan+päästiin;)Rituliini,+olen+pahoillani,+että+harmia+pitkillä+viesteillä+tuotan,+mutta+en+osaa+lyhyesti+mitään+kirjoittaa+ja+tottahan+toki+sinä+saat+mielipiteesi+sanoa+ja+pitää.Minä+taas+tykkään+pitkistä+viesteistä,+missä+kerrontaa+on+ja+riittää+mielipiteitäkin,++näin+sitä+erilaisia+olemme.Elämässä+saamme+kokea+suruja+iloja+tasan+ei+näidenkään+ilmeneminen+tule+ja+välillä+tuskaan+on+hukkumassa.Hyvin+kuluneelta+tuntuu+fraasi,+aika+parantaa,+ei+se+aina+siltä+tunnu,+mutta+itselleni+on+päiväkin+väliin+paistetta+antanut.Tätä+toivoisin+Kristiinalle+kuin+toisillekin+kysymysten+edessä+painiville,+miksi+näin+kävi?tElämä+jatkuu+meille+täällä+kulkeville,+suuriakin+harmeja+väliin+tuoden,+mutta+tätä+se+elämä+on.Joskus+tunne+niin+voimakas,+että+tästä+ei+yli+pääse,+mutta+tavalla+tai+toisella+selvitään,+lopulliset+erotkin+hyväksytään+ja+muistot+kultaantuu,+niitäkin+jaksaa+jo+ajatella.Jospa+saisimme+viestimme+rakentavaksi+ja+iloakin+tuottaviksi,+kaikki+nämä+edellä+kirjoittamani+asiat+on+jaksettava+läpi+käydä,+se+luopumisen+tuska+kestäen.Kestämme+kyllä+ystävien+tuella+ja+siksi+soisi+nojat+++paikallaan+olevan+Noja-+tuolissakin;)
  6. Huomenet,+nyt+ihan+heti+istahdan+tähän+nojattavaan,+tukea+antavaan+tuoliin+ja+vielä+kerran+itsesäälin+annan+ulos+virrata.Rohkaisitte+jokainen+viestillänne+taas+oloani,+mutta+silti,+kun+noita+jäljelle+jättämiäni+jälkiä+seurailin,+suru+tavoitti.Miten+jaksoinkin+niin+kauan+ymmärtämättä+tuottamaani+tuskaa+aika+isolle+joukolle,+aina+vaan+pirtin+esiin+tuoden?Hyvin+mielestäni+pirtin+olemassa+olon+asiat+kuitenkin+meni+ja+nyt+vasta+loppuessaan,+tuli+todelliset+purkaukset.Tehty+mitä+tehty,+en+mitään+mitalia+osannut+edes+odottaa,+mutta+en+myös+tätä+toista+kääntö+puolta.Voisivat+jo+jatkaa+onnellisena,+kun+pirtti+loppui.Tähän+päivään+ja+arkiseen+elämisen+meininkiin,+laulaminen+ja+toisten+laulajien+tapaaminen+piristi+ja+tänään+sitten+suuremmalle++joukolle+hoilaamme++Norjalaista+villapaitaa,+hea-a,hea-a,hea-a+ja+luodolla+laulumme+soi;)Makriina++sinulta+olen+lukenut+aina+sellaisia+jalat+maassa+tukevasti+olevia+viestejä,+turhahan+sitä+onkin+haihatella,+omana+itsenämme+sitä+on+mentävä,+niin+minäkin+yritän.En+muista+koskaan+loukanneeni+ketään+menemällä+henkilökohtaisuuksiin,+ehkä+tietämättömyyttäni+olen+voinut+jollekin+pahan+mielen+tuoda.Itse+olen+hyvin+herkkä+loukkaantumaan,+mutta+sen+kanssa+eläminen+on+ollut+vaan+kestettävä+ja+kasvamista+yritettävä.Ehkä+juuri+siitä+syystä+vältän+ilkeilyä,+kun+itseeni+se+sattuu+ja+kauan+muistan+pahan+mielen+saamiseni,+sitä+olen+myös+itsestäni+yrittänyt+karsia.Miaelina,+Eliaana,+,+raakile+vielä,+olen+niin+hyvilläni,+kun+tänne+osasitte,+aina+jotakin+kannustavaa+sanottavaa+teiltä+löytyy+ja+samaa+mieltä+olen+sanoistasi+raakile+vielä,+kauhulla+tuota+Australian+tulimerta+katselee,+pieniä+on+meidän+huolet.Ynnämuulla+aina+joku+järkiperäinen+ajatus++löytyy+ja+olisipa+mukava+nähdä+kättesi+jälkiä+ja+on+se+sellainen+ajatusten+kuvaaminen+myös+maalaamalla+aikaan+saatu+ja+voi+purkaa+tuntojaan,+kunpa+uskaltaisi+yrittää+itsekin.Kiitos+demeter+noista+viimeisistä+lauseista,+noin+se+on,+tukea+olisi+pyydettävä+jokaisen+ja+sitä+minä+teidän+viesteistä+aina+saan.Sini-sirkku+melkein+tyhjästä+aterioita+vääntää,+olen+minäkin+yrittänyt+tarkkaan+kaikki+käyttää+ja+olen+mielestäni+jopa+onnistunut,+hukkaan+ei+mene+mitään.Alennus+myynnit+on+hyvällä+vauhdilla+täälläkin,+en+mene+edes+katselemaan,+kun+en+tarvitse+mitään.Nyt+päivän+touhuihin,+johan+tätä+valitus+virttä+tulikin,+jospa+loppuisi+tähän,+melkein+kesäinen+keli+on,+mutta+liukasta+voi+myös+olla,+se+talvisesta+säästä+jäljellä;)Oikein+mukavaa+päivää+ystävät.
  7. Huomenet+arkeen,+pilviseen+ja+masentavan+oloiseen+säähän,+ei+nyt+ota+talvi+tullakseen.Olen+tässä+pohtinut,+että+miksi+tuntuu+kuin+ei+oikein+lähde+fiilis+tämän+uuden+paikan+ja+ketjun+turvin+kulkemaan,+jotakin+puuttuu?Ei+tuo+70++palstan+tilakaan+paremmalta+näytä,+ilkeydet+eikun+lisääntyy,+syy+mikä+sai+minutkin+päätökseni+tekemään.Pientä+naljailua+se+viime+vuoden+loppu+oli+ja+kun+lisäksi+vielä+lähettäminen+tuotti+vaikeuksia,+oli+tilanne+valmis+lopetukseen.Toivoin,+kun+yksi+riidan+kohde+poistuu,+tulee+sopuisaa+kirjottelua,+mitä+nyt+voisi+odottaa+näiltä+palstoilta.Ainainen+jahtaaminen+iän+piirissä+harmittaa,++aivan+sama+minkä+ikäinen+kirjoittaja+onkaan,+se+anti+mitä+kirjoittamalla+tuottaa+pitäisi+tärkeintä+olla.Kinaamaan+en+palstalla+halunnut,+vaikka++huomasinkin+usein+kohteena+olevani.Toivoisin,+että+kirjoittajilla+koittaisi+aika,+jolloin+viestit+olisivat+asiallisia,+huumorilla+höystettyjä,+näin+voisi+iloa+monelle+tuottaa.Noja-tuolin+ketjuun+palailen+ja+kiitän++viesteistä+jotka+ainakin+vielä+on+mukavia+olleet.Löytyykö+vielä+sama+fiilis+mistä+niin+moni+tykkäsi+pirtissä,+no+itsestämmehän+paljon+kiinni+on.Mukava+ynnämuu+kun+sinä+kurkkasit+myös+tänne,+istahda+halutessasi+tuoliin+ja+anna+henkistä+mieli+hyvää+meille+kaikille,+sinun+asialliset+viestit+vuosien+varrella+on+monelle+iloa+antanut.Raakile+vielä.+olen+paljolti+samaa+mieltä,+että+pitkät+ja+ikävän+kirjoittelun+kohteena+ei+ketjut+houkuta.Vuorovaikutus+puuttuu,+ainahan+oli+mukavaa+kantaa+ottaa+toisten+tekemisiin+ja+siitä+itsellekin+jotain+ammentaa.Demeter+liikkumisesta+kerrot,+asiaa+onkin,+minulta+tuo+ulkona+olo+vähäiseksi+jää,+mutta+joka+aamu+teen+voimistelusarjan,+minkä+olen+hyväksi+keholleni+olevan.Eihän+näitä+iän+pakostakin+tuomia+vaivoja+voi+kokonaan+poistaa,+mutta+pientä+hidastusta+kylläkin+aikaan+saada.++Lihasvoiman+yllä+pito+olisi+tärkeä+juttu,+helpottaisi+liikkumista+ja+jopa++ylös+nousua+auttaisi,+joka+joillekin+jo+hankaluuksia+tekee.Ei+minullakaan+tuo+kunto+kehumista+ansaitse,+mutta+mielestäni+ikäisekseni+melko+hyvin+pärjään,+apuvälineitä+ei+vielä+ainakaan.Joulu+on+purettu,+tänä+aamuna+kyntteliköt+pois+laitoin+ja+haikein+mielin+ajattelin,+että+vieläkö+ensi+vuonna+ne+laatikoista+olen+pois+ottamassa,+toivossa+sitä+vaan+ollaan.Taisi+tulla+melkoisen+ikävä+viesti,+mutta+näin+ne+mielialat+joskus+maan+rakoon+meinaa+mennä,+mutta+elämä+jatkuu+palstoilla+tai+ilman+ja+laulamalla+menen+voimia+saamaa,+heippa+vaan,+voikaa+hyvin.
  8. Huomenta+ja+nyt+Loppiainen+ja+pyhät+siihen+sitten+loppuukin,+arkea+jo+kaipaakin.+Ennen+tammikuu+oli+huisin+pitkän+tuntuinen,+nyt+viikot+vilahtaa+niin+nopsaan,+aina+vaan+on+viikonloppu+käsillä.Tämän+kuun+lopulla+menenkin+Pärnyyn+viikon+reissulle,+joten+tammikuu+lyhyeksi+käy;)Olette+jutustelleet+monenlaista,+Demeter+hyvistä+unista+kerroit,+niin+nukuin+minäkin+kahdeksan+tuntia+putkeen,+se+melkoisen+uutta,+aina+olen+aamuisin+kuuden+maissa+herännyt,+illasta+nykyään+menee+vähän+pidempään.Unen+tarve+on+kasvanut,+hyvä+että+aikaa+siihen+riittää.Kamala+tapaus+tuo+naapurisi+kuolema+Kristiina23,+ajatuskin+moisesta+saa+tuskan+tunteen,+kaikki+vaan+on+mahdollista,+vahinko+varmaan+oli.Lenkkeilyn+tärkeyttä+myös+olette+tähdentäneet,+samaa+olen+minäkin+yrittänyt+toteutukseen+saada,+mutta+huonoin+tuloksin.Pitkä+on+taival+Mira+teidän+avioliitossa+ja+aivan+surullisen+paljon+on+vaivoja+sinulle+kertynyt,+vähempikin+riittäisi,+voimia+jaksamiseen.Makriina+jaksat+kierrellä+erilaisissa+kohteissa,+kyllä+pehmeyttä+jo+jäsenet+kaipaa+tuollaisten+kierrosten+jälkeen.Noja-+tuoli+suo+varmaan+avun,+kun+vielä+shaalin+ympärille+kiedot,+jopa+uni+saattaa+viedä+mennessään.Rituliini+toi+keinustuolin,+se+mukavaa,+minä+pirtissä+tykkäsin+istua+keinutuolissa,+katsellen+tulen+räiskettä+ja+mielikuvat+lentoon+lähti,+ehkä+saman+tuntemuksen+täälläkin+tulen+saamaan.Jätetään+nuo+ikävät+viestit+sikseen+ja+viihdytään+kaikki+kirjoittajat+toisillemme+nojina+ollen.Terve+vaan+Hurskainen,+kiva+nähdä,+että+sinäkin+tänne+saavuit,+kun+vielä+ynnämuu+hommansa+vähemmälle+jättäisi,+kohta+kaikki+kivasti+yhdessä+ollaan.+Toivoisi+lisää+väkeä+tulevan,+miehiäkin,+ei+me+mummot+niin+pelottavia+olla,+rohkeasti+vaan+ketomaan+omaa+historiaa,+tai+mitä+nyt+mieleen+tulee,+voin+vuosien+kokemuksella+sanoa,+että+hyvää+tämä+mielelle+tekee;)Sini-sirkun+ruoka+tottumuksia+ja+taitoja+on+mukava+lukea,+niistä+ideoida+sitten+omaan+pöytäänkin+jotain+hyvää;)Huomenna+alkaa+yhdistys+riennot+ja+ryhtiä+elämiseen+näin+tulee.+menevä+olet+Miaelinakin,+kun+aina+tuntuu+jonnekin+matkasi+kulkevan,+kiva+kuitenkin,+että+elosi+merkin+jätät+ja+hyvin+kerrot+voivasi.Näillä+kymmenillä+se+voi+olla+aika+arvaamaton+tuo+poistuminenkin,+mutta+aikanaan+se+tulee+ja+eipä+siitä+huolta+kanneta.Elämässä+kiinni+viimeiseen+hengen+vetoon+ja+jos+ei+suuremmin+kolotuksia+ole,+mikäs+on+ollessa.Olen+huomaavinani,+että+päivä+on+jo+jatkunut+ihan+silmin+katsoen,+näköharha+taitaa+olla,+mutta+valoa+kohden+mennään.Kivaa+Loppiaispäivää+teille+jokaiselle+ja+istahtakaa+noja+tai+kiikkutuoliin+välillä+huilaamaan;)
  9. Sunnuntai+aamua+ja+tuulista+säätä,+liukkautta+on+täälläkin,+onneksi+en+tarvitse+mihinkään+lähteä.Viisi+astetta+pakkasen+puolella,+kovin+on+oikukas+tuo+säiden+antaja+ollut,+lämpöä+ja+pakkasta+vuoroin.Oli+mukavia+viestejä+tullut,+entiset+tutut+ja+muutama+tuntematonkin,+Noja-tuoliin+istahtaen+tutuiksi+tullaan;)Anonyymi+rohkaisut+tarpeen,+outoa+vähän+minullekin+tämä+palsta+on.Satunnainen+kävijää,+mukava+kun+merkin+itsestäsi+loppuun+laitoit,+jos+samaa+käytät+pian+tutuksi+tullaan.Nuo+verenpaineen+joillakin+harmia+aiheuttaa,+joskus+minullakin+alapaine+on+ollut+niillä+rajoilla,+mutta+nykyään+kakki+arvot+hyvät.Raakile+vielä,+älä+yhtään+arkaile,+hyvin+meidän+mummojen+kanssa+menee.Toivonkin,+että+kaikki+jaksatte+tännekin+kurkata,+vaikka+taitaa+rauhoittua+nuo+pirtinkin+ympyrät.Ramoona,+noin+se+on,+mukava++nojatuoliin+on++istahtaa+ja+miten+se+hyvän+olon+antaakaan,+kun+uupunut+olo+on,+kaunis+on+tuolisi.Mestaritontun+seurassa+minäkin+aikoinaan+vietin+aikaa.Kaikilta+teiltä+niin+lämpimiä+terveisiä+sain,+että+mieli+keventyi,+hyvä+ettet+Eliaana+pahemmin+loukkaantunut,+vanhenevat+luut+ei++kupsahduksista+tykkää.Neeassa+aikaa+se+vie+tuo+paraneminen,+mutta+kiva+kun+voit+saada+loppulausunnon,+tuo+flunssa+voi+olla+sitkeäkin,+toivottavasti+ohi+menee."Manjaana"+päivittelee+aikaan+saannoksiaan,+älä+huoli+roskista,+ei+ne+yhden+ihmisen+roskat+maailmaa+täytä+ja+päivä+se+on+huomennakin;)Miaelina,+demeter+ja+sini-sirkku+odotan+teitä+mukaan+ihan+oikeasti,+niin+ystävällisiä+jokainen,+Noja-+tuolia+olemme++ikämme+puolesta+tarvinneet+ja+nyt+sitten+nojaillaan+sen+turvin+toisiimme.Makriina+kyllä+minäkin+nojatuolissa+viihdyn,+pitäisi+hankkia+niskatuellinen,+kun+tuo+niska+meinaa+kenkkuilla,+kun+torkahtaa+niin+pää+vielä+notkahtelee;)Nyt+istahdan+tähän+tuoliin+ja+annan+muistojen+mieleen+tulvia,+nuoruushan+se+päällimmäisenä+meinaa+olla+ja+muistan+kuinka++yleislakon+aikaan+menimme+kihloihin+ja+puolen+vuoden+perästä+vihittiin,+minä+kuukautta+vaille+19+vuotias.Siitä+se+sitten+alkoi+vaimona+olo+ja+taival+ei+aina+ruusuinen+ollut,+mutta+46+vuotta+sitä+kesti,+kunnes+kumppani+jätti.Uskon,+että+olisi+halunnut+kanssani+jatkaa,+mutta+toisin+oli+määrätty+ja+nyt+yksin+taivallan+ja+Noja-tuolia+tuekseni+tarvitsen.Ystävät+ovat+kullan+kalliita,+vaikka+näin+viestejä+laittaen,+tuntemattomina,+mutta+kuitenkin+niin+ystävinä,+kiitos+siitä.Nyt+on+lopetettava+tämä+näpyttely,+joku+voi+pitkistä+viesteistä+ärsyyntyä,+mutta+minkäs+mahtaa,+kun+sanomista+riittää,+hyvää+päivää+nyt+kaikille,+kirjoitellaan;)
  10. Huomenta+ja+yritystä+edelleen.Tuohon+viimeiseen+viestiin+voin+rohkaista,+en+aio+yksin+puhelua+harrastaa,+kaikki+riippuu+miten+kirjoittajat+innostuu;)Alkuunhan+sen+näkee,+miten+yli+80:set+innostuu,+joskin+minusta+tuo+ikäraja+on+yhtä+saman+kanssa.Nuo+suru+uutiset+näillä+kymmenillä+alkaa+olla+aika+joka+päiväisiä,+sen+kun+vaan+muistaisi+ja+eläisi+elämänsä+nauttien+olemassa+olostaan,++siitä+kaikesta+mikä+kohdalle+on+määrätty.Omaisten+suruun+otan+osaa,+kipeä+se+lähtö+on+jälkeen+jääneille.Kiva,+että+te+tutut+olette+Noja-tuolin+löytäneet,+katsotaan+nyt+sitten+lähteekö+ajatukset+ja+asiat+viesteihin+kuten+on+aiemmin+onnistunut.Mitään+aihetta+ei+ole+estetty+ennen,+ei+nytkään,+ilot+ja+surut,+arkisen+elämän+touhuilut,+ainoastaan+ilkeily+ei+suotavaa.Surullisena+seurailen+tuota+pirtin+tuhoa+ja+olisin+sitä+mieltä,+että+nyt+olisi+jätettävä+kiusan+tekijät+huomioimatta+ja+katsoa+jonkun+ajan+perästä+vieläkö+pirtin+pito+onnistuu.Samanlaiseksi+tuskin+tulee,+mutta+ehkä+tämä+yksi++70:ten+ketju+jonkun+laisen+tulevaisuuden+löytää,+näin+toivon.Eihän+tuo+ikä+liene+esteenä+käydä+kuulumisia+kertomassa+teidän+pirtin+kirjoittajien,+samalla+tavalla+jatkaen,+jospa+toisetkin+innostuu.En+aio+mitään+kirjoittamispakkoa+ottaa+minäkään,+käyn+silloin+kun+tunnen+sen+olevan+paikallaan.Aivojumppaa+tämä+on+ja+kauan+mukana+olleena+on+vähän+vaikeuksia+jättää+ykskaks+sikseen.Jos+ei+innosta,+pitää+etsiä+muita+kanavia;)Toivotan+kivaa+päivää+kaikille,+vähän+kuivemmalta+tuo+sää+näyttää,+liukasta+varmaan+on+varoen+on+liikkeelle+lähdettävä.