Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Sunnuntaiaamun+rauhaa,+vain+omien+korvien+sirinä+kuuluu,+joku+auto+ohitse+ikkunan+hurahtaa+ja+päivä+valkenee.Ei+taida+aurinko+pilkistää,+kovin+harmaana+tuo+päivä+näkyy+alkavan,+yksi+aste+lämmintä+ja+kostean+näköinen+maisema+ikkunasta+katsellen.Makriina+asiaa+puhut,+kyllä+tuo+tulevaisuus+arveluttaa,+miten+sitten,+kun+voimia+itsensä+hoitamiseen+ei+ole.Palvelutalot+mitä+ne+nyt+sitten+onkin,+ovat+hinnoiteltu+maksuilla,+mitä+ei+ainakaan+tämä+mummo+pysty+maksamaan.Silmät+pyöreinä+kuuntelin,+kun+näistä+tuhansista+kertoivat,+tuskin+vanhus+nyt+niin+hirveästi+kuluttaa,+mutta+kai+ne+kulut+tulee+jostakin+muustaVoittoahan+se+nykyään+pitää+kaiken+yrittämisen+tuottaa,+ei+mitään+toimintaa+ilman+suuria+voittoja.Yhdyn+Miaelinan+huoleen,+kyllä+sitä+miettii+harva+se+päivä,+kun+voinnin+huomaa+heikkenevän.Lapsiakaan+ei+voi+tänä+päivänä+velvoittaa+apua+antamaan,+heillä+on+omat+huolensa+tässä+yhteiskunnassa+omien+asioidensa+kanssa.Näkymättömästi+ei+viestejä+esiin+saada,+joten+kiroile+edelleen,+täällä+vaan+ollaan+ja+näkyillään.Jokin+puutos+kai+on+näillä+katkeran+kuuloisilla+viestin+lähettäjillä,+samaa+arvioin+kanssasi++pirtin+puoltaja;)Voipa+olla+niinkin,+että+juuri+tuo+arviosi++siitä,+että+katkera+ja+kaunainen+on,+kun+ei+huomiota+ole+saanut.Hurskainen,+tuota+päivien+nopeaa+kulkemista+minä+myös+päiväilen,+kuukaudet+vilahtaa,+miten+se+joskus+onkin+tuntunut+hitaalta+tämä+ajan+kulu.Ei+ehdi+yksinäisyyttä+tuntea,++kai+se+omasta+hitaudesta+johtuu,Lohdullista+on+ajatella,+että+pian+on+ne+keväiset+kuukaudet+edessä;)Pelottavan+lähellä+rajaa+oletkin+elänyt+ynnämuu+ja+pitkät+koulumatkat+jouduit+tallaamaan.Mitenkähän+nykyiset+nuoret+tuohon+suhtautuisivat?Minulla+koulu+on+eri+paikkakunnilla+asuttaissa+ollut+pienen+matkan+päässä,+muistelen+Mikkelissä+asuessamme+oli+kaksi+ja+puoli+kilometriä+matkaa+pisimpänä.Kyllähän+ihmiset+ennen++erämaissa+elelivät,+oliko+se+niin,+että+sieltä+annettiin+elämisen+mahdollisuus+omiin+mökkeihin,+hyvin+olet+"kinttupoluista"+selvinnyt.Valokuvien+katselu+muistoja+herättää+ja+mukava+niitä+on+silloin+tällöin+katsella.Minulla+tuntuu+tuo+aika+menevän+noiden+askartelujen+kanssa,+hidastunut+niissäkin+hommissa+ja+monta+kertaa+jää+aikomukseksi+ottaa+albumit+esiin+ja+siirtyä+muisteloihin.On+sitä+ihan+kiva+todeta,+että+joskus+on+kiloja+ollut+paljon+vähemmän+ja+naamakin+siedettävän+näköinen;)Nyt+on+nuorten+vuoro+elää+sitä+elämää.Aloittelen+tämän+sunnuntain+vieton+ja+sehän+menee+rattoisasti+telkkarin+ääressä,+puikkoja+kilisyttäen,+välillä+jääkaappiin+kurkkaamisella,+miten+teidän+päivä+sujuu?Tulkaa+kertomaan;)
  2. Huomenta+viikonloppuun+ja+pölytys+päivään,+olen+tavaksi+ottanut+lauantai+siivouksen,+kun+illalla+pääsee+saunaan+itsekin+puhdistautumaan;)Sää+on+ihan+hyvän+näköinen,+ei+paista,+ei+sadakaan,+pilvipoutaa.Jouluvaloja+näkyy+jo+paljon+ikkunoissa+ja+parvekkeilla,+vaihteluahan+se+on,+tosin+paljon+lehdessä+myös+valittavat+näistä+valoista.En+minäkään+tykkää+vilkkuvista,+enkä+kovin+värikkäistä+valoisista.+no+taas+maku+asia.Ynnämuu+kertoilit+evakkomatkasta+ja+Kristiina+sen+uhkasta,+tutulta+nämä+asiat+tuntuu,+vaikka+itse+en+ole+karkuun+joutunut+lähtemäänkään,+mutta+niin+paljon+ikäviä+asioita+kuulin+mieheni+taholta,+aina+ei+kohtelu+ollut+mukavaa.Raskasta+aikaa+monelle+ja+muistotkaan+ei+niin+mukavia.No+peli+on+voitettu+ja+kansa+juhli,+olihan+se+kaiketi+mahtava+homma.Katselin+vähän+aikaa+ja+tuli+mieleen+monen+mielestä+huono+ajatus,+siinähän+ne+isot+pojat+palloa+potkivat+toisilleen,+no+kuntoa+tulee+tästäkin;)+taitavia+ovat+myös!En+ole+urheilullinen+vähääkään,+suokaa+anteeksi+tyhmä+mielipiteeni;)Ukko-vaan,+kiitos+kehusta,+niinhän+se+on+monta+kertaa+todettu,+että+kauneus+on+katsojan+silmissä;)Olen+todella+onnellisten+tähtien+alle+syntynyt,+ja+tyytyväinen+omaan+terveyteeni,+sen+arvo+auttaa+unohtamaan+nuo+ulkonäkö+ongelmat+joita+kyllä+löytyy.Pitää+vielä+sanoa,+että+kaikenlaisia+ihmisiä+löytyy,+sitä+sisäistä+kauneutta+ei+niinkään+paljon.Sitä+tavoittelen+minäkin.Sini-sirkun+tapaan+vaihtelua+kaipaan,+niin+kotona+kuin+kaikissa+toiminnoissani,+aina+suunnittelua+jostakin.Nuoriso+rollaattori+vitsiä+tarjoili,+voi+sentään,+pitäähän+heitä+yrittää+ymmärtää;)Tuon+pilkku+maalin+satuin+juuri+katsomaan+minäkin,+mistä+hurskainen+mainitsi,+no+isohan+se+maali+on;)hih!Nyt+täydellä+teholla+mummo+käyntiin,+ensin+imuri+työnneltäväksi+ja+sitten+viimeistelyt.Iloa+päiväänne,+mistä+kukakin+ilonsa+löytänee,+kaikille+sitä+kuitenkin+soisin;)
  3. Hyvää+päivän+alkua,+täällä+näyttää+melkoisen+hyvältä+sää,+kirkastumaan+päin+on.Kiitos+korppis+taas+ohjeista,+noita+olen+yrittänyt+moneen+otteeseen,+mutta+minun+kakkospainike+tuo+kopion+ja+liitäntä+mahdollisuuden+harmaana+esiin+ja+näin+ei+ole+onnistunut+kopiointi,+taitaa+koneeni+asetukset+olla+siltä+osin+seonneet.Makriina+kuten+kaikki+toisetkin+olette+asian+perästä+närkästyneet,+niin+olen+minäkin,+lakossa+ovat+etujensa+huonontamista+vastaan+ja+se+on+oikeutettua,+kuka+meistä+mielellään+omistakaan+eduistaan+luopuisi,+eläminen+on+laskettu+niiden+varaan.Lakkoja+ei+tarvita+kun+yläpään+palkat+nousevat+hyvin+hiljaa+ollen,+kansalla+ei+aina+tietoakaan+moisesta+.Kohtuuttomia+lukuja+sitten+joskus+esiin+tulee+ja+aivan+luonnollisina+niitä+vielä+pitävät,+luulisi+jo+nolottavan.Ynnämuulle+nyt+varmaan+kaivatti+lenkkikeli+tuli,+onhan+se+kuin+sairaus,+jos+ei+totuttuja+tapoja+pääse++tekemään.Kierrättämisestä+myös+ollut+puhetta,+kyllä+nuo+patterit+minullakin+kauppaan+viennillä+onnistuu,+samoin+pullot,+mutta+noita+todella+ongelmallisia+aika+vähän+tuleekaan+ja+niiden+vienti+on+hankalampaa.Hurskaisella++vaikeuksia,+no+kohtalo+toveri+väliin+olen.Sini-sirkku+kuvansa+poistanut,+niin+hyvän+näköinen+nainen+sieltä+katseli,+olisit+antanut+vaan+kuvan+olla.Miaelina+kiitos+kauniista+maininnasta+pirtin+ystävistä,+samaa+mieltä+olen+ja+kaikkea+hyvää+toivon+jokaiselle+virtuaaliystävälle.Mukava+viestejä+sopuisassa+hengessä+tulevia+on+kiva+lukea+ja+aina+jokaista+kaipaa.Nyt+yritän+taas+onneani,+miten+käy.Tytär+tulee+hakemaan+kauppareissulle,+vähän+pidemmälle+kaupalle+pääsen,+voikaa+hyvin++ja+nauttikaa+väliin+paremmasta+säästä.
  4. Huomenta+keskellä+viikkoa,+päivä+alkaa+harmaana,+lämmintä+kahden+asteen+verran.Lunta+on+yöllä+tullut+vähäsen,+apua+päivän+pimeyteen.Sodan+ajasta+olette+muisteloja+keränneet+ja+puutteen+on+jokainen+jollakin+tapaa+kokenut.Kauan+sodan+jälkeenkin+sitä+tiukkuuta+riitti,+sen+ehdin+minä+myös+kokemaan.Meidät+vihittiin+-56+ja+silloinkin+oli+puutetta+joistakin+tavaroista,+vaatepuolella+enemmän.Sodasta+jäi+muistoihin+sellainen+asia,+että+äiti+kiersi+täkin+ympärilleni+ja+maakellariin+mentiin+pommia+pakoon,+olin+kolmannella+vuodella+silloin.Helsingin+pommitukset+oli+tiedossa+ja+tätini+tavaroita+lähetti+meille+sotaa+pakoon+ja+tänä+päivänä+on+minun+seinällä+taulu+ristipistoin+tehty+koirasta,+se+tätini+peruja+ja+ikää+jo+varmaan+liki+sata+vuotta+taululla.Nuo+miehitykset+olivat+monella+alueella+saksan+mahdin+aikoihin+ja+olen+katsonut+Ranskalaisen+kylän+telkkarista+ja+läpi+leikkaus+sen+ajan+miehityksistä+ja+julmuuksista.Julmuudet+on+varmaan+ainakin+tämän+ajan+eläneillä+mielessä,+miten+onkaan+nuorten+kohdalla,+epäilyttää+ajatuskin+taas+esiin+pyrkivistä+ilmiöistä.Vaatimatonta+oli+minun+lapsuus+myös,+sähkövalot+oli+kyllä+meillä+joka+paikassa+asuessa,+mutta+säästää+piti,+ei+sitä+illasta+pitkään+valoja+saanut+polttaa.Itse+en+jonotuksia+ole+kokenut,+en+jonota+tänäkään+päivänä,+edes+ämpäreitä;)Ihmetellä'+täytyy,+miten+jaksoivat+sen+ajan+ihmiset+elää+niin+puutteessa,+mistä+minullakin+on+kokemuksia+äidin+osaamisesta+ja+selviämisistä+talouden+kanssa,+silloin+oli+vain+isä+työelämässä.Varmasti+noita+kokemuksia,+mitä+lapsena+koettiin,+ei+hevillä+unohda,+miehenikin+kertoi+miten+vaikeaa+oli+evakon+taival,+ihmiset+osasivat+olla+julmia.Samaa+julmuutta+on+tänäkin+päivää,+kun+seuraa+tapahtumia,+ihmiset+on+petoja+toisilleen,+milloinkaan+ei+opita+kunnioittamaan++ihmisiä+ihmisinä,+olipa+ihon+väri+mikä+tahansa.Nyt+sitten+posti+ei+kulje,+siihenkin+on++totuttelemme+ja+tukea+lakossa+oleville+näin+antaa,+joskus+oli+tehty+sopimus+,+että+saatuihin+etuihin++ei+saanut+koskea,+mutta+niinpä+ne+on+romuttuneet+kaikki+muutkin+sopimukset,+mitä+aikoinaan+saatiin+lakkoillenkin+aikaan.Olen+kuullut+nuorten+suusta,+että+eläkkeitäkin+pitäisi+leikata,+mitä+sitten+jäljelle+jääkään?Toivottavasti+nämä+leikkaukset+eivät+tule+toteutumaan+kenenkään+kohdalla.Katsotaanpa+oliko+tämä+päivä+suosiollinen+viesti+lähettämiselle,+voikaa+hyvin,+varokaa+liukkautta.
  5. Huomenta,+nyt+talviseen+näköiseen+säähän,+lunta+on+tullut+useampi+sentti++ja+aurat+jo+hyvän+aikaa+olleet+liikenteessä.Onpa+ollut+vilskettä+pirtin+seuduilla+ja+lunta+on+tullut+sisään+asti,+eipä+harmia,+totuttu+on.Puolesta+puhujia+myös+aivan+mukavasti,+kyllähän+se+niin+on,+että+yksi+tykkää+äidistä,+toinen+tytärestä+ja+pirtinkin+tykkääjiä+on+löytynyt+toista+kymmentä+vuotta+ja+jatketaan+samaan+tapaan,+mitkään+kielteiset+viestit+ei+pirttiä+lopeta,+loppuu,+kun+se+aika+tulee.Ynnämuu+niin+kuin+kaikki+toisetkin+puolustuksen+sanaa+viljelleet,+tiedämme+nämä+hankaluudet+ja+ohitetaan+ne+hymysuin,+pahaa+oloaan+purkavat+poloiset;)Renkaita+autoihin+on+vaihtanut+ainakin+Eliaana+ja+varmasti+aiheellinen+työ+olikin,+kyllä+se+tästä+alkaa+ne+liukkaudet+tulla+tutuksi.Raakile+vielä.+samaa+mieltä+tuosta+Faseen+menosta,+siellä+kyllä+käyn,+mutta+aivan+toisissa+ympyröissä+ja+mielestäni+sinne+ei+noita+hankaluuksia+ilmaannu+koskaan,+kai+siitä+johtuen,+että+omalla+nimellä+siellä+kirjoitellaan,+mukavia+ryhmiä+siellä+on,+tykkään+käsitöiden+ja+askartelun+ideoita+käydä+lukemassa.Joku+kaipaili+Latea,+Late+on+siellä+mistä+paluuta+ei+ole+ja+sinne+meno+jokaisella+ajallaan+edessä,+ehkä+siellä+on+kinatkin+unohtuneet.Isänpäivä+huomenna,+onnea+vaan+kaikille+maan+isille,+sen+olette+ansainneet,+varmaan+monessa+kodissa+juhlitaan+ja+pienet+ja+isommat+lapset+isää+muistavat.Mieli+avoimena+viestejä+laittamaan,+kyllä+pirtillä+on+oikeus+elää+omaa+elämää,+vain+yhden+ketjun+tilan+tämä+joidenkin+mielestä+hankalaksi+todettu+pirtti+vie,+valtavasti+tilaa+oikealle+"oikealle"+keskustelullekin+jää;)Tässä+tällä+kertaa,+mukavaa+saunailtaa+kellä+nyt+se+sattuu+lauantaiksi,+ynnämuulla+ja+minulla+tämä+onni+on;)Olkaa+varovaisia+liikenteessä!
  6. Huomenta,+pilvisen+näköinen+päivä+ja+pakkasen+puolella+kolme+astetta,+perjantai+päivä+se+on+aluillaan+ja+viikonloppu+edessä.Poliisisauto+ohitti+ikkunani+pillit+ulvoen,+taas+joku+ikävyys+sattunut.Arjen+elämästä+olette+jutelleet+monessa+viestissä+ja+todenneet,+että+arki+on+parasta,+niin+minä+myös+ajattelen,+vaikka+mukavia+katkoksia+juhla+päivistä+saadaan.Luntakin+olette+sinne+etelämpään+saaneet,+meillä+aivan+musta+maa,+liikkuminen+siltä+osin+vielä+helppoa,+mutta+vastahan+se+talven+alku+on+tulossa.Jouluksi+kuitenkin+valkoista+maata+odotetaan,+olisi+se+niin+kaunista+huurteiset+puut+ja+valkoinen+maisema.Aina+kannattaa+odottaa+tulevaa+ja+yllätyksiä+arjen+viettoon.Kristiina+jalkansa+loukannut,+kyllä+sen+viimeistään+sitten+huomaa,+miten+tärkeät+ne+onkaan+nuo+jalat+ja+kaikki+toisetkin+kehoon+liittyvätEi+tarvitse+kummoinen+roso+olla+vaikkapa+sormessa,+hankalaksi+menee.Lohdullista+on+kuulla,+että+hankaluuksia+näiden+viestien+lähetyksessä+on+toisillakin,+minulta+katoaa+kommentti+kuplakin,+kun+lähetystä+painan+ja+tuo+liidokki+samoin,+ei+onnistu+mistään+painella,+kun++kaikki+katoaa.Näillä+keinoin+se+jännitys+päällä+aina+kirjotusta+tehtäessä.Ynnämuu+oikea+oppisesti+jalkojaan+lepuutti,+veri+painuu+jalkoihin+ja+raskaaksi+ne+tekee.Kyllähän+muutenkin+uupumus+tulee+ja+jalat+alta+vie;)Eilen+laulelimme+palvelutalossa,+puolen+tunnin+ohjelma+vedettiin+ja+näyttivät+hyvin+tarkkaavasti+katselevan+vanhukset,+ehkä+jotakin+piristystä+päiväänsä+saivat.Nyt+on+vahva+tunne,+että+en+saa+viestiä+lähtemään,+joten+en+enempää+yritäkään,+kivaa+viikon+lopun+alkua+toivotan;)
  7. Huomenet+ja+uusi+yritys.Koneeni+suojakertoimet+väittävät,+että+kunnossa+on,+mikä+sitten+haittaa+aiheuttaa,+onko+joku+vika+mitä+ei+Avast+huomaa.Makriina+tuota+arvelit,+kirjautuminen+onnistuu,+mutta+väite+kirjoituksen+lopussa,+että+en+ole+kirjautunut,+ei+kelpaa+anonyymikään+sama+tieto+eteen+iskee.Olkoon+mikä+on+kirjoitan+silloin,+kun+kelpaa,+ei+tähän+sorruta;)Eliaana+kirjoitit+eläinten+aistimisista,+olen+todistanut+sen+monta+kertaa+itsekin.Koiramme+tunsi+kellonkin,+kun+mieheni+kotiin+tulo+lähestyi+töistä,+koira+hyppäsi+puusohvalle+ikkunan+eteen+ja+kun+isäntä+ikkunasta+näkyi,+ovelle+jouduttautui+ja+siinä+halaukset+sai.Sama+tapahtui+kuulemma+minun+tuloni+rappusista+aisti.Kissat+mökillä+häipyivät+sen+tien,+kun+kasseja+ruvettiin+katselemaan;)Raakile+vielä.+on+tainnut+saada+pistoksen+neulomisen+suuntaan,+kun+aina+vaan+uutta+pukkaa,+kiva+harrastus+ja+hyödyllinen+myös.Minulla+myös+kasa+kasvaa,+kohta+on+hyvän+tekeväisyyteen+vietävä,+kun+omat+on+kyllästetty+tuotteillani,+aina+tarvitsevia+löytyy.En+tiedä+ketään+vihamiestä+joka+hakkeroisi+konettani,+mistä+hurskainen+epäilyn+heitti,+joku+kiusa+se+nyt+vaan+on.Olen+miettinyt+myös,+että+olisiko+ajasta+kysymys,+jos+liian+kauan+näpyttelyä+suoritan,+mutta+ei+sekään+oikein+istu,+kun+kirjautuminen+aina+vaan+säilyy.Tänään+lauluhetki+palvelutalossa+ja+sinne+tästä+on+suoriuduttava,+hauskaa+oli+eilinen+pelirupeama,+siinä+tuli+maailmaa+paranneltua+ja+sairaudet+läpikäytyä;)Laulaisin+laulun+teillekin,+mutta+hyvä+ettei+sitä+mahdollisuutta+ole,+voisi+pettymyksen+esiintyminen+tuottaa,+mutta+hyvää+päivää+voin+teille+toivottaa+ja+sen+teenkin,+heippa+vaan!