Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Eipä+olekaan+tuon+levyn+syy+tämä+karkaileminen,+nyt+sormi+suussa+ihmettelen!Kyllä+ne+matkat+vähenevät,+kun+ikää+tulee+monellakin+ja+perillisten+apuna+monetkin+tahtovat+aikaansa+viettää,+kuten+Miaelina+totesit+siskon+tyttäresi+tekevän.Valaasta+en+ole+mitään+maistiaisia+kokenut,+ei+kyllä+suuremmin+himoitakaan;)Varmaan+pitäisi+tutustua+muiden+maiden+erikoisuuksiin,+mutta+juuri+se+erikoisuus+pelottaa.Ynnämuu+kerroit+noista+ongelmien+pohtimisista,+ne+on+ikävämpiä+asioita+mietiskellä,+minulla+useinkin+näitä+omia+puuhia+joko+suunnittelen+tai+haaveilen+joutavia,+mutta+aina+ajatukset+valveilla+ollen+rassaa+ja+unissa+sitten+sekavat+unet+häiritsee+joskus.Silmät+tiukasti+kiinni+yritän+minäkin+laittaa+ja+mietteeni+karkoittaa+ja+aika+hyvin+uneen+sitten+kuitenkin+vaivun,+yön+jälkeen+nämä+pääni+sisällä+olevat+ajatukset+enemmän+lentoon+lähtee;)Mukavat+on+hurskaisen+aikeet,+toivotaan,+että+onnistaa+ja+vielä+murmeli+mummokin+löytyy;)Kaksin+aina+kaunihimpi+sanotaan,+kyllä+minullekin+kelpaisi+joku+miehen+puoli,+jos+jostain+kiltin+ja+avuliaan+löytäisin.Pieniä+korjauksia+tekisi,+kanssani+juttelisi+ja+kaikin+puolin+turvallisuutta+antaisi,+yhdessä+ruokaa+laittaisimme,+ehkä+pieniä+matkojakin+tehtäisiin,+mutta+taitaa+olla+paras+vaan+haaveilla+ja+pärjätä+omin+avuin.On+tämä+oma+vapauskin+iso++asia+ja+kynnyskin+aika+korkealla,+vaikka+ei+edellytyksiä+olekaan;)Taitaa+olla+joka+puolella+noita+raha+huolia+isommissakin+piireissä,+ei+meidänkään+kaupunki+euroissa+kylve,+uimahallin+tekokin+piti+perua+myöhempiin+ajan+kohtiin.Hyvin+olet+kukkasi+siellä+naapurimaassa+saanut+kasvamaan,+hyvää+jatkoa+sinnekin.Nyt+ei+taida+löytyä+muuta+tekemistä+kuin+roskapussien+vienti,+(ei+sitä+miestä+siihenkään+hommaan)+päivä+aivan+suunnitelmaton,+siis+minulla+en+tee+mitään+päivä+tänään.Miten+teillä+toisilla,+viettäkää+kuitenkin+onnellinen+päivä,+jos+siihen+on+mahdollisuudet.
  2. Sunnuntaiaamua+ystävät,+kauniina+kohtasin+aamun,+kun+silmäni+aukaisin+ja+tapani+mukaan+alkoi+ajatukset+ja+suunnitelmat+päässä+pyörimään.Olen+joskus+yrittää+sellaista+ajatuksetonta+hetkeä,+mutta+en+onnistu,+aina+joku+mielessä+pyörii+ja+hyppii+laidasta+laitaan;)Hiljainen+on+ollut+pirtin+oven+käynti,+sää+houkutteli+ihmisiä+ulko+toimiin,+nyt+sitä+on+nautittava+lämmöstä,+ei+aikaakaan,+kun+vaatetta+saa+päälle+lisätä+ulos+mennessään.Lehdestä+luin+juuri+herättyäni,+että+tähän+aivan+lähelleni+on+avattu+liikunta+puisto,+sitä+kehuskelivat+kävijät,+tuli+vaan+mieleen,+pitääkö+kaikki+tehdä+valmiiksi+ja+maksaakin+siitä+kova+hinta,+eikö+ihmiset+keksi+itse+liikkumismahdollisuuksiaan?Kai+se+on+nykyään+niin,+että+mielikuvitus+on+kuollut+ja+kaikki+mahdollisuudet+on+eurojen+takana.Minulle+jäi+ruuan+valmistaminen+taas+sunnuntaiksi,+kai+ihan+tahallista+se+on,+arkipäiväisiksi+on+sunnuntaini+muodostunut,+ei+ehkä+kaikkein+paras+tapa+liene,+mutta+tämänkin+suhteen+voi+tehdä+oman+tahtonsa+mukaisesti,+vielä+sitä+jää+iltaa+istuskeluunkin.En+ole+oikein+seurannut+tuota+keskustan+kokousta,+mutta+kyllä+sitä+joka+uutislähetyksissä+on+sivuttu+ja+tulos+on+tietoon+tullut,+sen+verran+olen+sukulaisten+kuullut+puhuneen,+että+toivoivat+Alkion+hengen+palaamista.Kova+urakka+on+suosiota+nostaa,+sekin+uuden+puheenjohtajan+urakkana.Minulla+noita+korjattavia+seinältä+pois+otettavia+olisi,+vieläkö+iskisi+inspis+siihen+puuhaan?Hurskainen,+älä+nyt+masennu,+onhan+näitä+nimimerkkejä+joita+ei+muut+ole+varanneet,+ota+kokonaan+uusi.Onko+ihan+pakko+aina+vaan+jotain+yrittää,+kun+kuntosi+on+tuossakin+kunnossa,+luulen+että+ei+maailma+kaadu+vaikka+jäisi+jotain++myöhemmäksikin,+vaikka+eipä+minun+kannattaisi+torua,+samanlainen+taidan+olla+itsekin.Ne+tekemättömät+työt+aina+silmien+edessä;)Nyt+siirryn+keittiöön+ja+seuraan+mitä+polkuja+aivoni+käskyjään+kuljettaa,+voi+vaikka+alkuunsa+into+loppua.Oikein++mielekästä+sunnuntai+päivää+jokaiselle+ja+ihan+oma+ehtoista+myös;)
  3. Huomenta,+vaihteeksi+oikein+kauniiseen+lauantaiaamuun+olen+saanut+herätä.Matot+jo+parvekkeella+ja+muukin+irtain,+oli+melkoisen+syksyisen+tuntuista,+kun+parvekkeen+oven+avasin,+alle+kymmenen+asteen+yöllä+oli+lämmintä,+syksy+se+on,+vaikka+kuinka+kauniita+päivä+tulisi.Ei+mitään+harmia+kumminkaan,+syksy+on+useinkin+niin+kaunista+aikaa,+että+ei+oikein+voi+kaikkea+sitä+väri+rikkautta+edes+aistia,+niin+paljon+sitä+värileikkiä+tulee.Pihlajissa+paljon+marjoja+ja+niin+herkullisen+punaisia,+saapa+nähdä+tuleeko+lunta+miten+paljon,+nämä+kaksi+on+ennen+yhdistetty+toisiinsa;)Paras+on+pysyä+pois+metsästä+hurskainen,+on+se+vaan+uskottava,+että+ne+ajat+on+ohi+meiltä.Tuo+unen+ja+ruuan+maistuminen+olisi+kyllä+saatava+suurena+tarpeena+elämään,+näin+ne+viisaat+sanovat.Neeasalle+kaakao+maistuu,+siinä+hurskaisen+kanssa+sama+makuisia+olette;)Omenia+voi+todella+kuivatakin+ja+sitten+niistä+saa,+mukava+soppaa+talvella,+vaikka+lisänä+ulkomaan+kuiville+hedelmille,+kiva+on+siltäänkin+natustella;)Pakkaseen+olen+siivuttanut,+kuinkas+muuten,+piirakka+nopsaan+niistä+syntyy+ja+mehukin+maistuu+omenista.Ynnämuun+kokeilun+ymmärrän+ja+korjailuakin+se+maalaminen+monesti+vaatii,+öljyväreillä+päälle+voi+kivasti+jälkikäteenkin+maalia+lisätä.Opettajani+kertoi+pitävänsä+taulua+seinällä+ja+sitä+katselee++ja+huomaa+korjattavaa,+eikun+taulu+alas+ja+maalia+lisää;)Tuo+kokeilu+joskus+tulee+mieleen,+mutta+on+se+niin+suuren+jutun+homma,+että+en+jaksa+ja+aikakin+menee+muutenkin+niin+nopsaan,+että+ei+mukana+pysy.Syy+ajan+kulumiseen+on+varmaan+oma+hitauden+eteen+tuleminen,+ei+ehdi+sitä+samaa,+mitä+ennen.Helpotus+se+todella+on+Makeiina,+että+kaupasta+saa+kaikkea,+jos+niin+haluaa.Mielestäni+onkin+aivan+ihana+asia,+että+voi+aivan+itse+päättää,+mitä+tekee,+pakko+ei+ole+säilöä+jos+ei+halua+riitä.Yhden+ihmisen+huusholli+ei+kovin+paljon+säilömistä+tarvitse,+mutta+tauti+kai+se+on+sekin,+että+pitää+vaan+laittaa.No+onhan+lapset+joille+kelpaa+aina+mukaan+laittaa.+tosin+tyttäreen+tarttunut+osin+sama+tauti+tuon+säilömisen+suhteen,+mikä+minullakin+on.Sieniä+olen+pakastanut,+kiehautan+ja+puristan+veden+pois+ja+pakkaseen,+en+suolasieniä+laita+milloinkaan,+se+suolan+liottaminen+monessa+vedessä+vie+jo+sienen+makuakin.Eilen+toin+vetokärrillisen+torilta+ja+uurastin+kaikki+pakkaseen,+mutta+omenat+unohdin+ostaa,+jos+jaksan+siivoamisen+jälkeen,+käyn+vielä+torilla,+illalla+sitten+saunassa+uupumista+pois+löylyttelen;)
  4. Huomenta,+sitkeästi+vaan+uutta+yrittämään.Sää+mitä+kaunein,+vaikka+aamulla+kun+silmäni+aukaisin+aivan+tumman+harmaata+väriä+taivas+näytti,+niin+se+syksyinen+sää+vaihtelee.Neuloin+eilen+pienen+nutun+uusimmalle+lapsenlapsen+lapselle,+joka+jo+kohta+kuukauden+on+maailmaan+tutustunut,+lanka+loppui+kesken,+joten+uutta+ostamaan,+tuleepa+sitten+myssykin+nutun+kaveriksi.Hukkuu+tämä+vauva+vaatteisiin,+mutta+kierrätykseen+niitä+sitten+laitetaan,+aina+tarvitsevia+löytyy.Monessa+asiassa+olisi+niitä+"viisaampia"+todella+uskottava,+kuten+Makriina+kehotit,+mutta+kun+tuo+oma+tahtokin+päätään+nostelee;)Onneksi+paperi+ei+lopu,+joten+sopii+uusiakin+viestejä.+Itseäni+kyllä+harmittaa+moinen+tohelointi+ja+olen+nyt+ehkä+keksinyt+mistä+moinen+johtuu.Koneessa+oleva+hiiri+levy+herkistynyt++ja+pienestä+hipaisusta+viestit+lähettää,+en+ole+opetellut+sitä+käyttämään,+irto+hiirellä+toimin.Saa+kai+niitä+nikkejä+vaihdella,+minä+vaan+en+koskaan+ole+ajatellut+vaihtaa,+tai+useampia+ottaa,+paljastun+varmasti+vaikka+yrittäisin+salailla+jotakin.Tulihan+silloin+alussa+Pionista,+SkillaN,+kun+kaksi+melkein+samaa+nikkiä+oli.Itse+asiassa,+ei+mitään+salailtavaa+olekaan+ja++niin+arkipäiväinen+olen+siinäkin+asiassa,+viestini+minunlaisina+lähtee,+kaikille+ei+taida+sekään+ilo++olla;)Kiva+kuulla,+että+mielikki+mummo+hyvin+voi+ja+viestejä+oman+tahtonsa+mukaisesti+laittaa.Lenkkisauna+on+meilläkin+ilmainen,+ei+kallis+kyllä+ole+oma+vuorokaan,+8,00+euroa+kk.Samoin+laitan+minäkin+lanttu+survoksen+ja+kuutioita+pakkaseen,+kuten+raakile+vielä.+kerroit+tekeväsi,+on+se+niin+mukava+pakkasesta+ottaa+joulun+seutuun,+kun+tulee+niiden+herkkujen+vuoro.Punajuuret+etikan+kanssa+säilön,+kuten+avomaan+kurkutkin.Onko+tuo+ilmaista+koneiden+käyttö+siellä+toimitalossa,+täällä+en+tiedä+olevan+sellaista.Onpa+ollut+lohi+edullista,+tyhjentävätkö+altaita+ja+ylitarjontaa+näin+tulee,+en+ole+tuolla+hinnalla+muistini+mukaan+koskaan+lohta+ostanut.Parveketyöt+sinulla+tehty+ynnämuu,+tuliko+paljon+tuotettua?Hyvä+oli+kuulla,+että+hurskaisella+väliin+vähän+helpompi+päivä+on+tullut,+vaikka+onhan+noita+harmejakin+ja+tosi+kipeä+on+olkapääsi,+kun+puuron+lusikoiminen+koskee.Inhottavia+on+nuo+pikku+otukset,+usein+hedelmien+kanssa+tulevat+ja+kukkamultakin+niitä+saa+lisääntymään,+mutta+ei+niin+inhottavia+kuitenkaan,+kuin+itikat+ja+hirvikärpäset,+huh,+niitä+inhoan+käärmeiden+kera+eniten+maailmassa.,+eipä+muita+inhon+aiheita+taida+ollakaan;)Nyt+jos+vielä+kirjautuminen+pysyy+ja+saan+tämän+oikealla+tavalla+lähtemään,+olen+tyytyväinen.Pienestä+se+ilo+syntyy;)Kauppaan+ja+torille,++halpoja+tuotteita+kalastamaan+ja+ehkä+joku+tuttukin+vastaan+sattuu.Onnekasta+päivää,+voikaa+hyvin!
  5. Nyt+alkaa+jo+olla+vitsin+puutosta+tämä+minun+kirjoittaminen,+mitä+minä+teen,+kun+aina+lähtemään+viestini+saan+ennen+aikojaan,+mielestäni+vaan+näppäimiä+nykäisen,+ihmeellinen+on+tämä+kone.En+uskalla+enää+jatkaa,+toivotelen+vaan+mukavaa+päivää+kaikille,+älkää+ottako+minun+tavoistani+mallia,+tai+pirtti+täyttää+koko+palstan;)Hohoijaa+mitä+tämäkin+homma+tarkoittanee,+olisiko+jo+laitettava+piste+tällekin+touhulle?
  6. Huomenet+vesisateen+uhkan+päällä+olevaan+syyskuun+kolmannen+päivän+aamuun.+taitaa+tulla+pilvinen+päivä.Johan+tuota+kauniista+saatiinkin+nauttia,+liian+hyväksi+elämä+menisikin;)Ennen+koulukkaat+aloittivat+lukuvuotensa+näin+syyskuun+alussa+ja+parin+viikon+päästä+oli+perunankaivu+loma,+nyt+ei+sellaista+taida+ainakaan+sillä+nimellä+olla,+ajat+muuttuu+tämänkin+asian+suhteen.Oikeassa+olet+anonyymi+siinä,+että+katsauksen+saa+viesteihin+minun+vastauksista,+mutta+luettavaa+jää+vielä+paljon+ja+rivien+välit+saattaa+osaavalle+lukemista+lisää+antaa,+joten+tarkasti+on+luettava+joka+viesti;)Joskus+oli+kovasti+harmittelua,+kun+ei+vastattu+viesteihin,+minä+tämän+puutteen+yritän+poistaa;)Hyvä+huomio+tuokin,+että+johonkin+on+paha+mieli+saatava+purettua+ja+siihen+pirttikin+kelpaa.Miaelina+on+meno+päällä,+virkeänä+pysyt,+kun+aina+jonnekin+olet+menossa,+milloin+pyöräillen+tai+muilla+keinoin,+kiinnostusta+sinulla+riittää+moneen+suuntaan;)Haikealla+mielellä+hurskainen+toteaa+omaan+napaansa+tuijottavansa,+no+mutta+sehän+on+ihan+oikein,+kellekäpä+yksinäinen+napaansa+näyttelisi;)Yhden+auran+olen+minäkin+nähnyt+taivaalla,+taisivat+olla+hanhia,+ei+kurjet+vielä+lähtöä+tehne,+ei+joutsenetkaan?Mira+kertoo+olevansa+illan+virkku,+minä+taas+aamuisin+pirteimpänä+olen,+iltapäivä+on+jo+melkoisen+tyhjä+käyntiä.Luen+tarkkaan+viestejä+mitä+pirttiin+tulee,+kaikki+kirjoittajat+niin+tutuilta+tuntuu,+vaikka+ketään+tämän+päivän+kirjoittajaa+en+ole+tavannutkaan.Ei+se+aina+onnistu+säilöminenkään,+vaikka+olisi+sitä+vuosia+onnistuneesti+tehnyt,+joskus+vika+voi+olla+tuotteissakin.Luumuja+en+muista+ehkä+koskaan+laittaneeni,+mutta+omenia+sen+enemmän,+nyt+en+itse+tarvitse,+on+pakkasessa+entisiä,+mutta+tytär+kaipaili,+mehua+tekisi.Aina+niitä+syksyn+mittaan+tarjolle+tulee,+luulen+että+niin+tänäkin+syksynä+onnistuu.Makriina+olen+samaa+mieltä+tuosta+komposti+mullan+hyvyydestä,+sen+kokemuksen+olen+minkin+tehnyt+ja+mikä+säästö+kuljetus+kustannuksissa,+kun+ei+kaikkea+tarvitse+sekajätteeseen+laittaa.Minulla+on+myös+sisäkukat+aivan+surkeat,+ei+kyllä+tänä+kesänä+kukat+ei+tomaatit+menestyneet++parvekkeellaan,+missä+vika,+hoitajassa+kai.+Voipa+olla,+että+hoidan+kukkiani+liikaa,+keväällä+aina+uudet+mullat+vaihdan,+voisi+riittää+vai+pintamullan+vaihtaminen.Kerrostaloissa+on+minunkin+elämäni+suurilta+osin+kulunut,+joskus+lapsena+oli++muunlaistakin+asumista.+Hyvin+olen+viihtynyt+ja+viihdyn,+kunnes+asuminen+loppuu+kokonaan.Kiva+tuollainen+kuntosali+omassa+talossa,+meillä+ei+mitään+tämmöistä,+tulisiko+minun+käytettyäkään,+en+kuntoani+hoida+muutenkaan.Nyt+sitten+sade+päivän+suunnitelmien+tekoon,+meinasin+torille+köpöttää,+mutta+onhan+päivä+vielä+huomennakin,+joten+muuta+on+keksittävä.Voikaa+hyvin+ja+keksikää+kivaa+tekemistä+mistä+mieli+ja+sielu+osansa+saa;)
  7. Huomenet,+pirtin+vahvuuksissa+taas+minäkin,+syyskuulle+on+vaihdettu+ja+sää+mukavan+oloinen.Luvassa+muutama+kaunis+päivä+ja+sitten+viilenee,+ei+varmaan+aurinko+pois+karkaa,+syyskuukausi+voi+yllättää.Reissu+maalla+heitetty+ja+olikin+sitä+mallia+viimeinen,+mitään+ihmeitä+ei+aikaan+tullut,+vähän+omena+hilloa,+olivat+mokomat+vielä+raakoja,+ei+houkuttanut+suurten+määrien+tekoon.Metsäänkin+yritin+kepin+kanssa,+mutta+kurkistus+riitti,+niin+harvakseltaan+marjoja,+enkä+uskaltanut+louhikkoon+mennä,+joten+puolukat+jää+ostettavaksi,+punikkitatteja+oli+muutamia,+mutta+muiden+sienten+puutteessa+oli+matoset+evääkseen+syöneet.Kivasti+on+pirtin+ovi+käynyt,+tervetuloa+Mira+ja+Alina+,+mukava+jos+vaikka+innostuisitte+useammin+viestiä+laittamaan.Ynnämuu+kirppiksiä+kiertänyt+ja+lenkkejään+tehnyt,+saman+voin+minäkin+kirpputorista+sanoa,+huonosti+kauppa+käy.Hurskaisella+jännät+paikat,+josko+vaikka+leikkaukseen+pääsisit,+muuten+kauris+olen+minäkin,+ihan+siihen+siirtymäkohdan+kauriin+puolelle+käännyn,+ehkä+jousimiehen+horoskooppi+myös+pätee;)Toivottavasti+ei+sakkoja+tule+sinun+peltipoliisi+tuttavuudesta.Kärpäset+Kristiina23+kiusana,+onkin+ne+kyllä+melkein+itikan+veroisia,+kun+sille+päälle+sattuvat,+unestakin+herättävät.Luumuja+en+ole+tänä+syksynä+vielä+edes+maistanut,+puhumattakaan+piirakasta,+jota++raakile+vielä+paistelee,+olisi+ihana+kun+omasta+takaa+luumujakin+saisi.Kissamummo+kesäkauden+lopettajaisia+viettänyt+venetsialaisen+mukaisesti,+mukava+yhdessä+olo+varmaan+olikin.Demeter+taloustöitä++paiskii+ja+kyllä+siinä+niitä+askelia+kertyy+päivän+mittaan,+sen+minäkin+taas+kerran+koin,+kun+isoja+tiskejä+selvittelin+omena+savotan+jälkeen,+ei+konetta+löydy+sieltä+maalta+ja+monta+muuta+juoksua+niistä+hommista+kertyi.Ei+täälläkään+ole+kuntokortti+ilmainen,+en+tiedä+mitä+maksaa,+ei+ehkä+noin+paljon,+mitä+Kristiina+kertoi.Luontopäiväkin+oli+ja+Miaelina+siitä+nautti+ja+ihasteli+metsän+kauneutta+ja+kallion+sileyttä.Minäkin+isoja+kantoja+ihastelin+metsäreissullani,+ne+houkuttivat+istuskelemaan,+mutta+kiire+pilasi+senkin+homman.Jokohan+Ramoona+on+Lapin+reissunsa+heittänyt,+siellä+sitä+silmän+iloa+varmaan+myös+löytyy+ja+voin+kuvitella+miten+Ramoona+sieltä+sielunsa+sopukoihin+niitä+kerää.Sini-sirkku+kertoi+miten+maalla+lapset+työtekoon+oppi,+totta+näin+on,+jopa+joskus+tämän+ajan+mittapuun+mukaan,+lapsi+työvoimaa+hyödynnettiin.On+tuota+työtä+saanut+tai+tullut+tehtyä+vaikka+ei+maalla+oppia+saanutkaan,+se+eläminen+vaatii+uurastamista+joka+paikassa.Perhe+eläkkeen+saan+mieheni+jälkeen+minäkin+ja+onkin+suuri+apu,+kun+oma+eläkkeeni+aivan+mitätön.Tuota+yksin+eläjän+kulujen+peittämisiä+kovasti+toivoisin+huomioitavan,+vaikka+muutaman+prosentin+vero+helpotuksella,+en+kateellinen+ole+kuitenkaan+kaksin+elävien+eläke+ihmisten+puolesta,,+mutta+soisi+päättäjien+ymmärtävän+tämän+pienen+kohtuuttomuuden+yksin+eläjien+kohdalla.Olisi+kumppani+saanut+olla+kanssani++loppuun+asti,+kaikin+puolin+elämä+olisi+ollut+helpompaa,+mutta+tähän+on+tyydyttävä,+ei+niitä+prinssejä+ole+vaan+eteen+tullut+ratsullaan;)DTuo+menneiden+muistelu+usein+mielen+haikeaksi+saa.Tänään+on+kauppareissu+edessä+ja+kampaajakin+on+tilattava,+siinähän+sitä+jo+yhdelle+päivälle+onkin+rientämistä;)Oikein+ihanaa+maanantai+päivää,+vielä+on+kesää+jäljellä,,,,,,vielä+tulee+kauniita+päiviä,+sitä+toivon+ja+toivotan+toisillekin.
  8. Huomenta,+kaunis+sää+jatkuu,+viimeisiä+päiviä+kesäkuukausista+elämme,+voisiko+puhua+kohta+takakesästä;)Hienoa+olisi,+kun+kaunis+sää+jatkuisi,+syystyöt+varmasti+päässeet+vauhtiin,+puimiset+ja+sen+muut,+mitä+nyt+maanviljelykseen+kuuluu.Näin+kaupunkilaisella+on+omat+haasteensa,+marja+ja+sieni+metsät,+ken+siihen+kykenee.Minä+olen+aikomuksessa+mennä+myös+maalle,+katsastamaan+löytyisikö+mitään+pakkaseen+laitettavaa,+ainakin+ulkoilua+luvassa;)Nykyään+taitaa+olla+kauppiaan+etu+pitää+ruuat+tuoreina+ja+hyvänlaatuisina,+kaikissa+kaupoissa,+minulla+ainakin+hyviä+kokemuksia+tästä+asiasta,+uskon+että+huono+tarjottava+ei+asiakkaita+nykyisin+enää+vedä.+Kehutaan+vaan+säätä+ynnämuu,+kyllä+se+vielä+tahti+muuttuukin+ja+kertaus+on+opintojen+äiti,+eikö+vaan;)Samaa+jutustelua+sitä+pakostakin+joutuu+tekemään,+jos+ei+elämässä+mitään+monimutkaista+enää+ole,+mutta+silti+luulen,+että+viestejä+pirtissä+kaivataan+ja+joskus+ihan+keskustelua+aikaan+saadaan.Eri+puolilla+suomea+on+niin+monenlaisia+tapahtumia+ja+elämän+malleja,+että+toivoisi+niistä+viestejä+tulevanAika+saman+tapaista+on+minunkin+ruoka+rupeamat,+mistä+ynnämuu+kerroit,+parsa+ei+kuulu+mukaan,+ei+kuulemma+sovi+minun+terveyden+tilaan,+no+eihän+pakko+ole+syödä,+onhan+vaihtoehtoja.Juureksia+syön+paljon,+kaali+vakio+ruokaa,+porkkanoita+niin+paljon,+että+varmasti+karotiiniä+tulee,+saatan+vaikka+oranssin+värin+naamaan+saada;)Kyllä+täällä+saa+myös+kotiin+kuljetettuna+ruokaa,+mutta+kaupat+on+niin+lähellä,+että+sen+pienen+matkan+jo+liikkumiseni+vuoksi+vielä+teen.Ainahan+voi+katsella+tarjontaakin+paremmin,+kun+näkee+esille+laitetut,+mutta+hyvä+että+on+myös+mahdollista+saada+tuotteet+kotiin,+jos+ja+kun+loppuu+mahdollisuudet+itse+toimia,+jatkaahan+sekin+kotona+olon+mahdollisuuksia+mahdollisimman+pitkään.Oikein+hyvä+onkin,+että++ulkoilet+ja+kyläilet+paljon+sini-sirkku,+omaan+liikkumiseeni+vain+vertailen,+kun+se+on+melko+mitään+sanomatonta.Niinhän+laulussakin+sanotaan,+oliko+jotenkin+näin,+"lihavat+on+lepposii"+no+voin+omalta+kohdaltani+reilusti+sanoa,+ei+pidä+paikkaansa,+kyllä+pippuria+löytyy+tarpeen+tulen;)Poikani+kirjoitti+joskus+alaluokilla+aineeseen,+että+äitini+on+pyöreähkö,+minusta+se+oli+niin+kauniisti+sanottu,+ei+lainkaan+loukannut,+totta+oli,+kauan+oli+siitä+jo+mennyt,+kun+olin+sopusuhtainen;)On+niin+ikävää+kuulla+tuo+sinun+vaikeuksien++jatkuminen+hurskainen,+nyt+ehkä+olisi+oltava+tiukkana+siellä+lääkärin+luona+käydessä,+jotakin+olisi+ruvettava+tekemään.Olemme+jo+sen+ikäisiä,+että+apua+voisit+kysellä+paikkakuntasi+sosiaali+puolelta,+pitäisi+löytyä+jotakin+apua+töittesi+tekoon,+siksi+niitä+veroja+on+ikämme+maksettu,+jotain+hyötyäkin+olisi+tultava.Kotitalous+vähennyksiin+liittyen,+ainakin+sen+saisit.Jospa+nyt+voisit+laistaa+niitä+töiden+tekemisiä+ja+pakkokin+kai+on,+jos+käsi+kantositeessä+roikkuu,+voimia+jaksamiseen.Kyselin+ministerien+vierailun+aikaan,+että++olisiko+mitään+mahdollisuuksia+keventää+yksin+eläjien+elämää,+vaikka+verotuksen+kautta,+vähäisiltä+kuulostivat+keinot+ja+ymmärrän+jotenkin,+että+meitä+on+tarvitsevia+joka+lähtöön,+eihän+kaikkeen+veroeurot+riitä.Totuttu+tähän+on,+joten+eipä+murinoita;)Nyt+häviän+muutamaksi+päiväksi,+syyskuulla+siten+tavataan,+jos+niin+on+määrätty,+ottakaa+kaikki+vastaan+mitä+aurinko+meille+antaa,+ennustan,+että+sateitakin+edessä+on+ja+loskaakin;)
  9. Oikein+kaunista+aamua+saamme,+katsella+Savon+puolella,+kai+sitä+riittää+muuallekin,+näin+muistelin+säätiedotuksen+kertoneen.Hiljainen+on+pirtin+oven+käynti+ollut,+kai+se+kaunis+sää+vaikka+mitä+puuhaa+tuo+mukanaan+ja+yksin+ulkona+olo+on+nautittavaa.Minä+seisoin+auringon+paisteessa,+kun+piti+ministeri+vierailun++vuoksi+kokoontumiseen+mennä+ja+hyvin+olikin+mukava+tapaaminen,+etusivulle+pääsin+paikalliseen+lehteenkin+ja+sehän+on+jo+jotakin,+eikö+vaan;)Noista+ohjeistuksista+mistä+ynnämuu+ja+hurskainen+puhutte,+aina+niitä+riittää+milloin+mikäkin+on+harmia+tuottavaa,+jos+kaikkeen+uskoisi,+olisi++kuin+oravan+pyörässä,+tänään+tätä+huomenna+sitä.+Paras+on+itse+tunnistaa+omat+tarpeensa,+nukkua+jos+nukuttaa+ja+muutenkin+tehdä+juuri+sitä+mitä+haluaa.Olen+noita+terveys+ohjeita+yrittänyt+joskus+seurata,+tulin+siihen+tulokseen,+että+kaikki+on+vaarallista+leivän+syönnistä+perunan+syömiseen.Kuitenkin+kumpikin+tuote+on+tiellä+pitänyt+ihmiset+vuosi+kymmeniä,+satojakin,+mitä+myrkkyä+niihin+onkaan+nyt+pistetty?Kuulin+eilen+soijan+viljelyn+kiellosta,+ei+olekaan+hyvä+asia,+meidän+korkeuksilla,+miten+onnistuu+heinäsirkkojen+ja+muiden+mönkiäisten+syöminen?Voi+näitä+sääntöjä+ja+ohjeita+mitä+milloinkin+meille+tuputetaan,+minun+lääkäri+sanoi+,+kun+puhuin+liika+kiloista,+ei+ikäisesi+tarvitse+laihduttaa,+voi+syödä+oman+mielen+mukaan,+tietenkin+kohtuudella.Painon+pitäminen+sillä+tasolla+missä+on+hyvä+olla,+kun+ei+sairauksiakaan+ole,+se+tietenkin+muuttaisi+käytäntöä.Pieniä+nämä+ilot+näin+lopun+lähestyessä+on,+paras+kun+vaan+saisi+terveenä+pois+nukkua,+mieluummin+vielä+yö+vuoteeseen.Jopa+nyt+surkeita+aloin+loruamaan,+kauniilla+ilmalla+vielä,+nyt+surut+matkoihinsa+ja+ennusteet+samaan+rysyyn;)Tänään+en+haluaisi+kuulla+yhtään+ikävää+viestiä+"Raatikaisen+tuutista",+kuten+Junnu+Vainio+mainiossa+sanoituksessaan+esiin+toi.Hänellä+oli+kynän+jälki+oivaa+ja+totuutta+moninaisena+muotona.Jospa+virittäydyn+hyvään+fiilinkiin+ja+rupean+katsomaan+onnistuuko+iltaan+asti,+samoja+tuntemuksia+teille+kaikille,+jättäkää+puumerkkinne++pirtin+kirjaan,++heippa!
  10. Aamupäivää,+kaunis+ilma+tänään,+näin+voi+päivän+alkaa+hyvillä+mielin+sään+suhteen+ja+mikäpä+muutenkaan+pahemmin+rassaa;)Ainahan+se+erilainen+tapahtuma+saa+jotain+vipinää+tuolla+pääkopassa,+jopa+siivous+innon+nostaa,+kuten+raakile+vielä.+kerroit.Minulta+on+jäänyt+Emmerdale+katsomatta+jo+useita+kertoja+ja+taitaa+jäädäkin,+kun+tuollaiseksi+kauheuksia+täynnä+olevaksi+muuttuu.Salatut+elämät+jätin+jo+aikoja+sitten,+sekin+kaikkea+huumeita+ja+arvoituksia+täyteen+tuli.Tänä+päivänä+mieltäni+kaikki+erilaisuus+kiehtoo.Ihmettelyä+aiheuttaa+tuo+Porvoon+tapahtuma,+miksi+Ruotsista+piti+tuollainen+raakuus+tulla+tekemään?Onneksi+kiinni+saivat+tekijät+ja+joutuvat+tekojansa+miettimään+lukkojen+taa,+herää+kysymys+mikä+oli+tarkoitus?Kauheaksi+maailma+muuttuu.Tuo+anonyymi+uudistus+ei+mielestäni+ole+ollenkaan+hyvä,+samoin+ajatuksin+kanssasi+ynnämuu.Meilläkin+on+takapihalla+keinu,+mutta+enpä+ole+nähnyt+koskaan+ketään+siellä+istuvan,+saatikka+jutustelevan.En+ole+kyllä+itsekään+siellä+istunut,+ehkä+sama+haluttomuus+toisillakin,+voisi+olla,+että+jos+siellä+jonkun+aikaa+istuisi,+juttu+kavereitakin+saisi.Tuo+veneily+on+varmasti+Ramoonalle+jo+kovinkin+rakkaaksi+tullut,+vaikka+sisäsuomesta+olet+kotoisin,+niin+se+on,+että+koti+ja+perhe+muuttaa+ja+opettaa+tottumaan+uusiinkin+ympyröihin.Varmaan+oudolta+tuntuisi+asettua+vakituisesti+tänne+lapsuuskotisi+maisemiin,+olet+jo+meren+vanki;)Mistähän+hurskaiselle+apua+löytyisi,+on+se+aivan+kamalaa,+kun+joka+paikassa+törmää+kipuihin,+kyllä+siinä+varmaan+joskus+halut+tekemiseen+heikkenee.Silti+vaan+joka+päivä+jotakin+melkoisen+vaativaakin+teet,+miten+olisi+jos+yrittäisit+saada+apua+ja+lepoa+itsellesi.Väittävät,+että+lepokin+on+lääkettä,+ymmärrän+miten+vaikeaa+se+on+yksin+eläen,+olen+joltain+osin+sen+minä+myös+kokenut.Vanha+sanonta,+ken+vaivojansa+valittaa,+on+vaivojensa+vanki,+mutta+mihinkäs+tästä+pääsee,+kun+vaivoja+enenemissä+määrin+lisää+vaan+tulee.Minun+suuri+huoleni+nyt+tuo+niska+alue,+tuleeko+koskaan+kuntoon?Huimausta+se+aiheuttaa,+mutta+kovin+vähäinen+vaiva,+verratessa+todellisiin+sairauksiin.Nyt+sitten+on+taas+kerran+sellainen+päivä,+että+ei+suunnitelmia,++mutta+aina+sen+illan+kuitenkin+tavoittaa,+joskus+jopa+tyytyväisin+mielin,+jotain+tuli+tehtyä;)Elokuun+viimeistä+viikkoa+mennään+ja+kaunista+on+luvassa,+se+ainakin+ilon+aihe,+joten+hymyä+huuleen;)
  11. Huomenta+pilviseen+aamuun+ja+tuuli+taas+reippaana+touhuaa,+ei+mitään+muuta+erikoisempaa+sään+suhteen,+aurinkoa+odottelen,+sitäkin+on+luvattu+ja+lämmintä.Niin+se+meni+pyhäpäivä,+en+mitään+erikoista+tehnyt,+no+kai+se+erikoisen+oloista+oli,+kun+poltin+kurpitsat,+täytetyt+sellaiset+uuniin++karstalle.Parvekkeen+auki+ollut+ovi+kaiketi+palamisen+hajutkin+veti,+että+ei+huomio+herännyt,+ei+pitäisi+uppoutua+ohjelmiin+niin,+että+kaikki+unohtuu;(Niin+herkullista+piti+olla,+no+tehdäänpäs+joskus+uusiks+!On+mukava+kun+noita+kokemuksia+tulee,+nyt+hurskainen+saanut+hyvän+ohjeen,+olisi+mukava+jos+tämän+lainen+punktio+olisi+mahdollista+ja+apua+saisit.Varmaan+hyvää+hilloa+saitkin+luumuista,+nyt+on+sitten+mitä+vaikkapa+paahtoleivän+päälle+levittää.Eipä+nuo+vaivasi+liioin+"tiluliita!+laulata,+mutta+toisaalta+hyvä+juttu+jos+jaksat+huumorilla+elämää+helpottaa.Raakile+vielä.+suosittelen+lämpimästi+tuota+mahdollisuutta+hankkimaan,+mistä+voi+Netflixsiä+katsella,+olen+täysin+niihin+aasilaisiin+elokuviin+ihastunut+tai+sarjojahan+suurin+osa+on,+enemmän+nuorisolle+tehtyjä,+mutta+jotenkin+minua+koukuttavia.On+niin+erilaista+kulttuuria.Poikani+hommasi+minulle+joululahjaksi+ja+olen+tykännyt+ei+seinälle+heijasta,+mutta+iso+on+katselu+pinta.Muistinkin+että+hernekeittoa+minulla+pakkasessa,+sitäpä+voisin+palaneiden+kurpitsojen+asemasta+nauttia;)Kamala+tuo+Porvoon+tilanne,+no+nyt+on+saatu+teon+aiheuttaneet+kiinni,+vai+oliko+vain+yksi+tekijä,+jäi+vähän+hataraksi+tieto.Elettään+kohta+kuin+villissä+lännessä+ennen+vanhaan+ja+ei+tuota+kovin+kauaksi+tarvitse+mennä+kun+ruotsiin,+siellä+jo+aika+moinen+elämä.Tuo+hyvää+päivän+jatkoa+kuulostaa+kivalta+ja+jos+vielä+hymy+seuraa,+hyvän+mielen+siitä+saa.Ystävätär+soitti+ja+kyseli+mustikka+tilannettani,+kerroin+vielä+olevan+paljon+pakkasessa,+huokasi+helpotuksesta,+kertoi+työn+takana+keräämisen+olevan.Saisi+puolukkaa,+niin+hyvä+olisi+talvelle+lähteä+ja+saahan+sitä+torilta+ainakin.Olipa+ikävä+juttu+tuo+Makriinan+tilanne,+kyllä+iloinen+sukujuhla+latistui,+kun+tuon+viestin+kuulit.Lohtu+olisi+paikallaan+ollut,+mutta+hoidossa+tämä+puoliso+kuitenkin+oli+ja+on,+muutahan+siinä+ei+ole+tehtävissä,+kuin+tukena+olla.Ehkä+kaikki+hyväksi+muuttuu+ja+voitte+yhdessä+vielä+monia+asioita+kokea,+ystävät+näissä+tapauksissa,+ovat+kullan+arvoisia+rinnalla+kulkien+ja+tukea+antaen.Tänään+menen+katsastamaan+kirpputori+pöydän,+olisiko++mitään+kaupaksi+mennyt,+huonoa+tuntuu+olevan,+noita+kirpputorejakin+niin+paljon+näinkin+pienessä+paikassa,+ei+ostajia+riitä.Saisi+vuokra+rahan+ja+hieman+määrää+vähennettyä,+loput+sitten+jonnekin,+kotiin+en+tuo+mitään.Ei+näytä+aurinko+ainakaan+vielä+pilkistellä,+mutta+toivotaan+näin+kuitenkin+tapahtuvan,+sitä+odottamaan;)
  12. Sunnuntai+aamua+ja+kaunista+sellaista,+niin+on+taivas+sininen+ja++tuuli+on+vielä+unten+mailla,+harvinaista+sekin,+kun+tuntuu+kuin+aina+vaan+jaksaisi+heilua;)Kristiina23+arveli,+että+ja+ehdotonta+olikin,+että+sunnuntaina+ei+siivota,+nykyisin+tuotakin+sääntöä+rikotaan,+jopa+mattoja+paukutellaan.++Minäkin+aika+usein+tuon+sunnuntai+kiellon+unohdan,+pesen+saunan+jäljiltä+pyykkini,+puolustelen+konehan+ne+pesee,+ainut+harmi+sen+hyrinä.Olipa+Kristiinalla+tuuria,+kun+selän+pesijä+löytyi;);)DPitäähän+sitä+noita++viestien+(nuorien)++tai+vanhempienkin+kohdalla+olla+kohtelias,+tavat+tarttuu+ja+nuorien+kohdalle+varoituksen+sormi+pystyssä,+se+dementia+ikä+on+tulossa,+ehkä+viiveellä,+mutta+jonkunlaisena+se+kuitenkin+tulee,+että+voimia+jaksamiseen+ja+kivoihin+vastauksiin;)Niin+kuulin+minä+myös,+että+voitto+oli+porukalla+tehty+ja+Siilinjärvi+olisi+paikka+missä+50+onnellista+vähäksi+aikaa+raha+huolistaan+pääsi,+onnittelut.Sain+minä+myös+voiton,+5+euroa.Rahalla+on+ihmeellinen+voima+sillä+löytyy+apua+vaivoihin,+mitä+ei+terveyskeskukset+tarjoa,+periaatteesta+ja+itsepäisenä+en+apua+hae+muualta+kuin+terveyskeskuksista+ja+polvileikkausta+ei+yksikään+lääkäri+ole+maininnut+ja+kai+sitä+ei+enää++ole+mahdollisuuksia+tehdäkään,+joten+näillä+omilla+mennään+loppuun+asti..Kai+se+onnistuu+kun+ei+noita+meno+halujakaan+enää+ole,+tyytyväinen+mummeli+olen.Ystävättäreltäni+leikattiin+olkapää,+ei+oikein+onnistunut,+on+se+aika+vaikea++paikka+korjatakin.Noita"+neropatteja"+löytyy,+mistä+ynnämuukin+huomioit,+annetaan+heidän+tuntea+pätemistä,+kyllä+se+elämä+opettaa,+se+vanhuus+tulee+kyllä+heillekin+eteen+ja+jos+näinkin+hyvin+selviävät+mitä+me+olemme+jo+tavoittaneet,+kiitollisia+saavat+olla.Maailma+muuttuu+ja+voi+niitä+harmia+vielä+edestä+löytyä,+jospa+voivat+tätä+aikaa+hyvillä+mielin+muistella;)Minäkin+palkitsin+eilisen+siivoukseni+kukalla,+kun+torilta+edullisesti+sain,+kahdella+eurolla++möivät,+joten+raaskin+itseäni+ilahduttaa.Euron+tarjouksista+ostin+porkkanoita+,+ovat+makeampia+kuin+kaupan+porkkanat.Joka+kerta+jotain+euron+tarjouksia+ostan,+ovat+edellisen+päivän+myymättä+jääneitä,+aivan+käyttökelpoisia,+mutta+nykyään+ei+saa+myydä+täydellä+hinnalla.Kurpitsoja+priima+kuntoisia+möivät+myös+euron+kilo,+kysyin+miksi+näin,+satoa+tulee+niin+runsaasti,+että+näin+halvalla+ne+nyt+saa.Nyt+tätä+lepopäivää+viettämään,++miten+se+sujuukaan,+illalla+selviää.Olisi+hyvä+päivä+vaikka+marjaan+mennä,+mutta+unohdan+moiset+ilot+ja+puolukatkin+ostan.Kertovat+niitä+tulevan+mukavasti,+ei+kai+se+hintakaan+nyt+aivan+pilviin+nouse.Nautiskelkaa+nyt+tämän+elokuun+viimeisistä+päivistä,+lämmintä+ainakin+luvassa+ja+aurinkoakin.