Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Huomenet+hieman+sateisen+näköisestä+Savosta,+vettä+on+tullut+reilunlaisesti,+mutta+nyt+näyttäsi+hieman+paremman+näköiseltä+tuo+säätila.Matot+jo+parvekkeella+ja+pitää+kohta+antaa+imurin+laulaa,+kunhan+alkaa+liikettä+talosta+kuulua.Hurskaisella+kivoja+kavereita,+kun+tuommoisia+tarjouksia+tekevät,+ei+minulle+vaan+kukaan+mitään+ilmaiseksi+tarjoa,+no+totta+kun+puhun,+olen+omenoita+saanut,+miten+käynee+tänä+syksynä?Luumuhan+on+hyvä+vatsalle,+näin+olen+jostakin+tietoa+saanut;)Kyllähän+veroja+saa+maksaa+kaikki,+minulla+myös+iso+veroprosentti+mielestäni+ajatellen+eläkkeeni+suuruutta,+mutta+yritän+ajatella,+että+eihän+muuten+maailma+pelaa,+jos+ei+jostakin+otettavaakin+olisi.Kyllähän+se+kakun+jakaminen+on+vaikea+homma,+kukaan+ei+omasta+osastaan+antaisi,+vaikka+liian+kanssa+sitä+mammonaa+kertyisikin,+onnellinen+pitäisi+olla,+että+on+jaksanut+olla+ahkera+ja+nyt+siitä+hyötyy,+kaikilla+kun+ei+eväät+riitä+siihen+kouluttaa+itseään+tai++olosuhteet+johtavat+vaikeuksiin.Oppimista+olisi+tässäkin+asiassa+ja+kohtuus+kaikkeen,+myös+palkkojen+suuruuteen,+ehkä+näin+jakamista+riittäisi+paremmin.Olen+samaa+mieltä,+kyllä+vaimo+palkitsee,+noin+kiltin+miehen,+hyvää+yhdessä+oloa+vaan;)Taskuja+kopeloin+minäkin+useamman+kerran,+kun+ulos+olen+lähdössä,+juoksenpa+vielä+keittiöönkin+ja+katson+hellan+suuntaan,+kai+varmasti+levyjä+ei+jää+päälle,+tähän+on+tultu.Paremmaksi+taas+laitoit+tuon+kalan+oston+suhteen+ynnämuu,+mutta+kai+ne+on+etelän+etuja,+tarjoojia+enemmän.Kirpputori+pöytäni+on+sisä+tiloissa,+ei+siis+vesi+sade+vaikuttanut,+aika+vähän+meillä+torilla+onkaan+kirpputorin+pitäjiä.Miaelinan+tapaan+minäkin+ostokseni+eilen+tein,+tykkään+että+kaapissa+on+aina+kaikkea+varastossa,+siksi+joskus+parikin+kassillista+einestä+hankin.Tuo+puhelimen+nopeasti+kilahtelut+minua+myös+häiritsee,+pari+kertaa+soittaa+ja+kun+pääsen+puhelimen+luo+huutamaan+haloota,+ei+enää+kukaan+vastaa.Makriinan+pahantuulisuuden+ymmärrän,+mutta+onkohan+liian+iso+asunto,+pitäisikö+yksiöön+muuttaa;)Olen+nyt+yrittänyt+muistaa+laittaa+puhelimen+keskelle+kaikkea,+siltikin+ehtii+soittaja+lopettaa.Jos+jää+merkki+puhelimeen,+että+tuttu+on+soittaja,+soitan+itse,+mutta+tuntemattomat+jätän+huomiotta.Talkoita+pidettiin+mökillä+mekin,+tosin+taisin+ehtiä+ennen+muita+usein,+mutta+yhteinen+hetki+kuitenkin.Nyt+kerrostalo+asunnossa+olisi+eka+kerta+talkoiden+kanssa,+tosin+on+tytär+muutaman+kerran+yksin+talkoo+kaverina+ollut,+mutta+en+raaskisi+häntäkään+aina+rasittaa.Mahdollisuus+olisi+tietenkin+apua+pyytää+niitä+tarjoavilta,+mutta+itsepäinen+kun+olen,+en+vierasta+haluaisi+siivous+hommiini.Tuota+venetsialaisen+viettoa+en+ole+huomannut+täällä+päin,+tänään+kuitenkin+lehdessä+näin+sellaisenkin+ihmeen+lähiseudulla+tapahtuvan.Minulle+ei+päänsärkyä+varsinaisesti+tule+tässä+vaivassa,+minkä+neuloen+olen+itselleni+hankkinut,+mutta+inhottava+huimauksen+tunne+pakottaa+hillitsemään+neulomishaluja.Voimistelua+ja+virutuksia+niitä+minäkin+harrastan,+kuten+sinäkin+raakile+vielä.Nyt+sitten+taas+yritystä+saada+viesti+lähtemään,+tuntuu+turhalta+kirjautua,+kun+aina+se+pois+on+kuitenkin,+ilosta+päivää+toivotan+kaikille,+jos+sataa+satakoon;)
  2. Huomenet,+jälleen+aurinkoa+lupailevaan+torstai+aamuun.Vettä+on+tullut+nyt+aika+tavalla,+kyllä+puolukat+kokoaan+kasvattaa+ja+juurekset+myös+vielä+kasvamista+jatkaa,+vähän+on+kuulemma+perunassakin+mukuloita.Eilen+tein+melkoisen+urakan,+kun+keräsin+tavaraa+komeroista+ja+kyllä+sitä+onkin,+hintoja++laitoin,+varmaan+liian+kalliiksi+arvioin,+mutta+tuntuu+kamalalta+ajatella+sitä+maksua+minkä+itse+on+maksanut.Jospa+edes+pöydän+vuokran+saisi+ja+sitten+mitä+pöydälle+jää,+menee+hyvätekeväisyyteen,+olisi+tietysti+suoraan++voinut+näin+tehdä,+mutta+rahan+himo+esti;)Voi+käydä+köpelösti,+mutta+ainakin+komerot+tyhjentyivät,+tämä+tuskan+pito+helpotti.+Olen+joskus+vuosia+sitten+kalapuikkoja+ostanut+ja+kyllä+tykkäsin,+nykyään+aina+tulee+kalan+tarpeeni+tuoreesta+tyydytettyä.Tänä+päivänä+lohi+hintaa,+6,99,+ei+paha+ollenkaan.Todella+on+vaikea+juttu+tuo++olkapää+sinulla+hurskainen,+ehkä+puukolla+olisi+asiaa,+koeta+nyt+saada+tohtorin+luokse+aika.Mitäs+me+tällä+ajalla+tekisimmekään+ynnämuu,+jos+ei+kulutettaisi+sitä+lukien+ja+kirjoittaen+palstalla,+no+voihan+se+pakostakin++loppua,+mutta++ikävä+sinunkin+viestejä+tulisi,+että+pysy+vaan+sitkeästi+pirtin+vahvuuksissa;)Järkevästi+on+tyttäresi+Kristiina23+tuon+asian+tulostaan++tehnyt,+mutta+pirautus+odottajalle+olisi+ollut+paikallaan,+no+kerrankos+sitä+oivallukset+unohtuu.Ei+kai+mitään+häviötä+tullut+vaikka+jäit+Putinin+tulo+näkemättä+,+minä+olen+jo+unohtanut+koko+asian,+en+edes+tiedotus+välineitä+ole+kuullut,+en+katsonut.Kiinnostuksen+puute+vähäistä,,+tässä+yksi+esimerkki.Katleija,+olipa+mukava+kuulla+sinun+hyvissä+voimissa+olevan,+sen+minkä+nyt+ikämme+sallii.Riippuvaisuutta+kirjoittamiseen+pelkäät,+miksi?Minä+olen+ajatellut,+että+aivoja+tämäkin+rassaa,+kun+yrittää+jotain+saada++kirjoituksilla+irti+.Tuntuu+kuin+elämisen+virta+vielä+jotenkin+sykkii,+kehumaan+en+silti+jaksamistani+rupea,+yksi+päivä+ja+kaikki+loppuu.Piipahtele+nyt+toistekin,+vastaan+varmasti+sinunkin+viestiin,+olenhan+tämän+kirjeen+vaihdon+melkoisen+hyvin+koko+ajan+suorittanut,+vuoro+vaikutus+sitä+intoa+kylvää.Nyt+pitää+ruveta+vielä+verhojen+mitat+laittamaan+myytäviin,+kohta+tytär+tulee,+varmaan+jää+tähän+kertaan+kirpputori+yritykseni,+en+milloinkaan+itse+kirpputoreja+kierrä,+toisille+sekin+on+tarttunut+melko+sitkeäksi.Tavat+ja+tottumukset+kaikilla+erilaiset,+mikä+osaltaan+elämän+rikkautta+lisää.Oikein+onnistunutta+ja+mukavaa+päivää+kaikille;)
  3. Huomenta,+taas+uusi+viikko+alkamassa+ja+nyt+pilvisen+oloisena,+lämmintä+kuitenkin.Eilinen+oli+ihanan+kaunista+koko+päivän,+pienen+lenkin+suorittamiseen+innostuin+minäkin;)Olette+hehkuttaneet+Juha+Hurmetta,+harmi+että+olen+jäänyt+kaikesta+häntä+koskevasti+tietämättömäksi,+yritin+eilen+katsoa+Areenasta,+mutta+en+löytänyt,+Tastulan+muita+ohjelmia+kylläkin+löytyi.Luin++googlesta+häntä+koskevia+kirjoituksia,+sen+kuvan+miehestä+sain,+mistä+kaikki+olette+puhuneet.Pitäisi+seurata+enemmän+noita+kulttuuri+puolen+asioita,+että+jyvällä+pysyisi.Hurskainen+mainitsin+vihan+kerrostumia+itselläsi+olevan,+onko+tosiaan+vihaa,+vai+katkeruutta?Miten+tuo+viha+käsite+ei+ole+minulle+ollenkaan+selkeä.Demeter+ja+ynnämuu+kirjottivat,+että+vihaa+ei+suoranaisesti+tunne+kumpikaan,+en+minäkään,+mietinkin+usein,+kun+asia+esiin+tulee,+että+voisinko+vihata+ketään.Loukkaannun,+ärsyynnyn,+inhoan,+pitkävihaiseksi+voisin+myös+itseäni+sanoa,+mutta+viha,+sanan+täydessä+merkityksessä,+en+usko+sitä+tuntevani.Muistan+ehkä+ikäni+minuun+kohdistuneet+loukkaukset,+se+sitä+pitkävihaisuutta+kai+on,+mistä+olisi+myös+irti+päästävä.Yritän+elää+kuin+mitään+ei+olisi+tapahtunut,+mutta+aina+se+siellä+taustalla+vaikuttaa,+voi+olla,+että+tämä+onkin+pahempi+kuin+viha.Viha+on+vahva+sana+ja+toivoisin+että+en+sitä+koskaan+tuntisi+niin+paljon,+että+voisin+toimia+väärin.Kaikilla+teillä+kirjoittajilla+on+ollut+samankaltaisia+tuntemuksia+tuon+kirjailijan+kanssa+ja+toivottavasti+löydän+sen+haastattelun+joskus.Luulen+että+pitkälti+samaa+mieltä+kanssanne+olen,+koska+minusta+tuo+maanläheisyys+jo+paljon+sanoo,+siis+tavallisuutta,+arkista+elämää,+ei+tarvetta+olla+mikään+erikoinen,+hyväksyä+itsensä+ja+toiset+ihmisinä,+ei+titteleiden+ja+rikkauksien+kautta.Minusta+siinä+esiintyy+se+lapsenomainen+vilpittömyys,+jota+itsekin+pyrin+aina+toteuttamaan+aikuisena+ihmisenä,+tietäen+elämän+olevan+vaikeaa,+mutta+selviämistä+tapahtuu+kuitenkin+aina,+jollakin+tapaa.Rehellisenä+oleminen+vaatii+monta+kertaa+myös+rohkeutta+ja+itsensä+omana+itsenään+hyväksymistä,+saatikka+ilmi+tuoda+heikkoutensa+julki.Näyttelemistähän+elämä+monille+on.Anonyymi+kysyit+rikkoutuiko+"harmonia"+pirtissä,+ei+toki,+mielipiteitä+voi+olla,+toisiin+kohdistuva+loukkaaminen+on+se+mikä+aiheuttaa+pahaa+mieltä,+joten+ole+huoletta,+en+usko+kenenkään+viestistäsi+loukkaantuneen.Ehkä+tuo+myytti+jostakin+harmoniasta+on+kaukaa+haettu,+olemme+sopuisia+ja+nautimme+olostamme,+silti+omiamme+kerromme+mielipiteinämme+asiasta+kuin+asiasta,+vaikka+kukkien+kasvatuksesta+antaen+näin+nautittavuutta+kaikille;)Nyt+taisi+tulla+niin+sekava+viesti,+että+en+ymmärrä+itsekään,+mutta+yritys+hyvä+kumminkin,+koettakaa+ymmärtää+moni+sanaisuuteni;)Taistelkaamme+vihan+tunnetta+vastaan,+kysymyksiä+tehden,+miksi+niitäkin+tunteita+ihmisillä+on+ja+mistä+ne+itää?Kateus+ainakin+yksi+helma+syntimme+ja+senkin+voi+unohtaa,+ajatellen+ja+rehellisesti+itseään+tutkiskellen.Hyvää+ja+antoisaa+viikon+alkua,+sadon+korjuu+hommiin+jokainen,+talven+varalle+jotain+laittamaan;)
  4. Kaunista+sunnuntain+aamupäivää,+taivas+kauniin+sininen,+ei+pilvenhattaraa+näköpiirissä.Tuuli+hieman+henkäilee,+mutta+siihen+on+tänä+kesänä+saatu+tottua.Herään+aina+näkymään,+missä+iso+kuusi+ja+taustalla+taivas,+pilvien+kulkiessa+näen+sään,+kuusen+heiluminen+kertoo+tuulesta+ja+siinäpä+sitten+siniset+ja+vaaleanpunaiset+ajatukset+lentoon+lähtee;)Tuo+ajatuksen+tulo,+joskus+mietin+mistä+se+lähtee+ja++siihen+tulokseen+tulen,+että+kuva+mikä+silmiin+piirtyy+saa+ajatuksien+synnyn.Oma+vihkikuva,+lasten+ja+lastenlasten+hääkuvat+myöskin,+siinä++ajatus,+että+nämä+minun+aikaan+saannoksia+ja+nyt+pari+viikkoinen+vauveli,+mitä+hänen+polkunsa+samoaakaan?Ikävämpänä+mielikuvana+koen+katossa+roikkuvan+kristallilampun,+sen+puhdistus+mieleen+tulee+ja+se+sitten+onkin+ikävä+homma;)Neeassa+myös+ihmettelee+ja+aihetta+onkin,+mistä+nämä+kaikki+erikoiset+kasvit+ja+ötökät+tulevatkaan?Ne+rikkaruohot+harmin+aihe+ja+myös+kasveja+tuhoavat+ötökät+ja+niiden+tuhoaminen+onkin+vaikeaa,+jos+ei+myrkkyjä+maahan+halua.Raakile+vielä,+luulen+että+moni+tuon+tyhjän+reissun+saa+sienien+suhteen+tehdä,+joten+älä+mieltäsi+kovin+pahoita.Torilla+oli+kanttarellejä,+8+euroa+litra,+en+raaskinut+ostaa,+herkkusienet+saa+korvata+sieni+tarpeeni.Kalliita+on+myös+mustikat,+50+euroa+viisi+kiloa,+mutta+työstä+käy+varmaan+poimintakin.Hienoa+että+jaksat+liikkumista+ihan+harrastuksena+yrittää,+hyvä+niin,+minäkin+joka+aamu+ne+omat+virutteluni+teen,+mutta+siihen+jää+muun+liikunnan+puutteeseen.Olet+paljon+nuorempi,+jaksat+ja+kun+jatkuvasti+homman+hoitaa,+ei+kai+lopukaan+liikkumisen+kohdalta.Ynnämuu+tuota+rauhallista+ja+arjen+kuvioihin+liittyvää+rupattelua+minäkin+tykkään,+kun+en+jaksa+enää+mihinkään++mittavaan+innostua,+minulle+riittää+tämä+arjen+elämä.Tosin+kiva+on+lueskella+toisten+osaamista+vaikka+millä+alueella,+mutta+kun+ei+pakkoa+ole+itseään+rasittaa,+jätän+suosiolla.Sekin+taitaa+huono+piirre+kaikkiaan+olla,+pitäisi+pysyä+ajan+hengessä,+silti+kyselen+että+miksi?Nyt+enemmän+noiden+menneiden+aikojen+elämää+muistelen+ja+ikävöin,+oli+se+niin+rikasta+ja+monipuolista+antia+mitä+kokenut+olen,+jääköön+tulevaisuuden+miettimiset+toisille,+kun+hyvin+vähän+vaikutusta+minulla+on+mihinkään.Talkoot+on+hyvä+homma,+toivottavasti+herää+yleisemminkin+elämään,+hauskaakin+saa+aikaan+työn+tekemällä+porukassa,+sen+ilon+hurskainen+koit.Maailman+parantaminen+on+yksi+hyvä+aihe+kokoontumisille;)Nyt+taas+virahti+päivä+pitkälle+ja+on+sitä+muutakin+puuhastelua,+vaikka+yksin+elääkin.Herkuttelen+tänään+vähän+paremmalla+ruualla+ja+sen++valmistukseen+on+ruvettava,+ostin+avomaan+kurkkuja+torilta+ja+niistä+tein+"hörskytys"++kurkkuja,+etikan+ja+tillin+sokerin+ja+suolan+avulla,+maistui+pitkästä+aikaa.Iloa+ja+menoa+päiväänne;)
  5. Huomenta+kaikille,+sää+näyttää+mukavalta,+torille+kutsuvalta;)Olette+puutarha+asioista+keskustelleet+ja+uskon+Ramoonan+neuvoin+kaikki+onnistuu++ja+onhan+tämä+nettikin+apuna.Ramoonan+kertomana+kaikki+onnistuu,+monitaitoinen+on+siellä+puutarhan+kuin+muunkin+elämän+kanssa.Makriina+epäröit+taitojasi,+kyllä+ne+niksit+sieltä+päästä+löytyy,+jos+joskus+on+asioita+käsitellyt.Vähän+haikeus+mieleen+tulee,+kun+noista+kasvamisen+asioista+keskustelette,+mielenkiinto+on+ja+pysyy,+vaikka+vain+parvekkeella+pystyn+nykyisin+kokeilemaan.Demeter+jo+jaksaa+harrastus+ryhmiä+miettiä,+niin+pitäisi+itse+kenenkin,+no+yksi+ryhmä+on+pyydetty+vetämään,+Skippo+peliä+aiomme+ajankuluksi+pelaamaan+alkaa+ja+lupauduin+kortin+jakajaksi.En+enää+jaksa+mitään+suurempaa+vastuuta+ottaa,+kun+itseni+tiedän,+liian+vakavaksi+se+kuitenkin+menee.Neeassan+voileipä+saa+veden+kielelle,+eipä+sitä+muuta+tarvitsekaan,+kun+tuollaisen+leivän+tarjolle+laittaa;)+Raakile+vielä.+imurin+kuljetusta+minullakin+ja+koetan+olla+ajattelematta+miten+ikävää+se+on;)Pian+se+tulee+tehtyä,+kun+alkuun+pääsee.Mukava+että+hurskaisella++iloinen+mieli+ja+mikäs+ollessa,+kun+apua+tarjolla,+työt+nopsaan+tulee+tehtyä+ja+sekin+kivaa,+että+omenia+tulee+ja+ottajia+riittää,+minulla+vähän+hakusissa+omenat.Minulle+tulee+esitteitä+useampia+ja+tulee+tilattuakin+joskus,+en+tiedä+onko+halvempaa+kuin+kaupassa,+mutta+helpompi+kuitenkin+katsella+brosyyristä.Tuo+jonotus+numeroiden+painaminen+ei+kyllä+kaikkein+mukavinta+ja+se+odotus+puhelin+korvalla+kysyy+hermoja+ja+euroja,+kalliiksi+tulee+pitkä+odotus.Viisautta+on+kun+ei+kaikkia+viestejä+liian+vakavasti+ota,++mutta+joskus+sortuu+turhan+sanomiseen,+pirtissä+ei+niin+tarkkaan+ole+tentattu+milloinkaan+mitä+kaikkea+viestillään+tarkoittaa,+kun+on+tottunut+siihen,+että+tarkoitus+ei+ole+loukata+ketään+ja+vilpittömästi+vaan+viestejä+laittaa.Taitaa+olla+toisen+laiset+aatokset+monellakin,+pitää+pakosti+keksiä+jotain+kielteistä.No+noin+mennään+ynnämuu,+kuten+aina+on+tehty;)Kiva+oli++kuulla+myös+sinusta+ullamirjami,+harvoin+olet+pirtissä+käynyt,+kai+sitä+aikaa+kuluu+noita+pesäpuuhia+katsellessa.Minä+myös+seurasin+joskus,+nyt+on+jäänyt,+olenko+tullut+siinäkin+asiassa+niin+hitaaksi,+että+aika+ei+riitä+seurantaan.Hyvää+jatkoa+sinulle+sinne+naapurimaahan;)Nyt+on+alettava+tämä+arki+täällä+ulkopuolella+koneen+elämään,+hommat+kutsuu,+iloista+päivää+vielä+huikkaan;)
  6. Huomenia+jälleen,+pilvisenä+torstai+päivä+alkaa,+ei+niin+suuresti+harmita,+kauppaan+kyllä+pääsee+sateellakin.Kahvitarjous+näkyy+olevan,+on+täydennettävä+varastoa,+kukkien+asemaista+kiva+vieminen+vaikka+kyläpaikkaan,+tai+kyydistä,+kun+ei+raha+tahdo+kelvata.On+niin+hienoa+ollut+tuo+kirjoittelu,+minulla+vajaata+tiedon+puolella+nuo+sivistyssanat,+vaikka+pitäisi+ne+osata,+jos+yrittää+näytellä+sivistynyttä;)Fiksu+mieheni+(hänellä+aina+taitoa+osata+tilanteen+mukaan)+kertoi+aikoinaan+opettajansa+sanoneen,+että+sivistyssanat+on+osattava,+mutta+käyttöä+pitää+välttää,+löytyyhän+ne+koneelta+jos+tarvetta+on,+mutta+hyvin+on+selvinnyt+tällä+Savolla+ja+osittaisella+kirjakielellä.Neeassa+olen+samalla+kannalla+noiden+mainosten+suhteen+ja+nämä+jotka+tuossa+koneella+hyppivät+tahtoo+ärsyttää+vielä+enemmän.Tiedossa+on+ja+osin+ymmärryksessäkin,+että+näin+saadaan+palstat+käyttökuntoon,+kun+maksajia+löytyy,+mutta+saahan+ärtyäkin.Nuo+pienet+kirjainten+puutokset+osaa+jokainen+paikalleen+laittaa,+joten+ei+harmia+ynnämuu.Tuota+henkistä+tasoa+mistä+sini-sirkku+kirjoitat,+ei+täällä+kovinkaan+moni+pysty+esiin+tuomaan+tai+ainakin+arveluita+sen+heikkoudesta+voi+tehdä+kun+lukee+palstaa.Ainahan+löytyy+niitä+joilla+on+tarve+paremmaksi+osautua,+mitä+toiset+ovat,+mutta+paljastuu++siinä+omia+vikojakin,+näin+ajattelen+ja+myönnän+reilusti+omat+vajavaisuuteni;)Ihan+oikein+hurskainen,+kyllä+linnutkin+ruokaa+tarvitsevat,+tänä+vuonna+on+ollutkin+melkoisen+hyvä+pensasmarja+tuotto,+karviaisia+keräsin+minäkin+ja+söin+tietenkin,+ne+vaan+tuppaa+närästämään+paljon+syötynä.Keitinkin+osasta+hilloa,+jota+voi+vaikka++kääretortun+väliin+laittaa.Jokunen+sana+tuosta+pelistäsi+oli+tuttu,+mutta+yleensä+vältän+käyttöä,+voi+vaikka+väärään+kohtaan+sanan+asettaa+ja+taas+joku+saa+aiheen+muistuttaa;)Viisaudeksi+voisi+sanoa,+kun+ei+lähde+kaikenlaiseen+väittelyyn+mukaan,+mielestäni+teit+aivan+oikein,+kun+jätät+huomiotta+moiset++viestit.Nyt+kiirehdin+kauppaan,+iltapäivästä+se+kääntyy+sateeksi,+jos+niin+on+tekevä.Kivaa+päivää+sinne+missä+aurinko+paistaa+ja+selviytymistä+sade+alueilla;)
  7. Myöhäiherännäinen+olen,+mutta+kai+huomen+vielä+sopii;)Eilinen+ilta+venyi+pitkäksi,+kävimme+toivottamassa+tämän+suvun+nuorimman+ihmisen+tervetulleeksi+sukuun+ja+ihan+pieni+enkeli+hän+oli,+nukkui+koko+ajan.Kovin+oli+jo+syksyisen+tuntuista,+kun+illalla+kotiin+ajelimme,+oli+sumuista+ja+hämärää,+tosin+kaunista+kylläkin,+syksyisiä+värejä+jo+saimme+ihailla.Koulun+ongelmista+olette+jutustelleet,+varmaan+ongelmia+enemmän+siellä+etelän+suunnassa,+mihin+kaikki+suuntautuvat,+niin+maahanmuuttajat+kuin+valta+väestökin.Koulujen+ongelmat+on+tiedossa+joka+taholla+ja+euroja+joka+paikka+vaatii,+se+on+sitten+toinen+juttu+miten+ne+riittävät+ja+miten+jaetaan.Uskon+että+päättäjillä+on+hyvä+tarkoitus+saada+asiat+kuntoon,+nyt+vaan+pitää+toivoa,+että+kauppa+vetää+ja+näin+saadaan+työpaikkoja+ja+veroeuroja.Urheiluseurojen+saamat+rahat+auttavat+harrastus+mahdollisuuksia+monille,+mikä+on+hyvä,+mutta+voisi+aivan+mainiosti+myös+koulun+käyntiin+niitä+jakaa.Mainosten+uhri+en+minäkään+ole,+lehtikeräykseen+suoraan+menee+minun+mainoslehtiset,+mutta+tiedän+että+joillekin+hyvinkin+mielestä+luettavaa.Jospa+nuo+innostuneimmat+anonyymit+pirttiin+kyllästyivät+ja+saamme+taas+ilman+kinaa+viestejä+kirjoitella;)Työstä+käy+marjapensaista+keruu+kyllä+käy,+siinä+hurskaisen+kanssa+samaa+mieltä,+keräsin+seisaaltani,+kun+ala+oksat+jo+oli+kerätty+ja+kyllä+illalla+tiesi+jotakin+tehneensä.Vähän+minäkään+enää+koulumaailman+asioista+tiedän,+pojan+tyttäristä+toinen+on+opettaja,+englanninkieltä+opettaa+ja+kai+vähän+muutakin+ja+toinen+tytär+sosiaali+puolella+työskentelee+nuorten+kanssa,+sitä+kautta+tuota+yleistä+tuntemusta+valottavat,+tosin+pintapuolisesti+ja+ongelmia+on+kummallakin+suunnalla.Molemmat+tykkäävät+työstään+ja+mielestäni+valintansa+hyvin+tehneet.Täällä+on+maahanmuuttajat+hyvin+kotiutuneet+ja+kanssa+käyminen+sujuu+melko+hyvin,+näin+olen+kuullut.
  8. Huomenta,+pika+piipahdus+pirttiin,+olen+lähdössä+viinimarjan+keruuseen,+jos+sää+sallii.Pilvistä+on+ja+ehkä+jotain+tihkua+taivaalta+tulee,+pidelkää+pilviä+pois+tältä+suunnalta,+ettei+oikein+sateeksi+muutu,+pieni+sade+ei+tahtia+haittaa;)Kauniit+kiitokset+vauva+onnitteluista,+tyttö+näki+päivän+valon+eilen+aamulla,+3.700+painoa+ja+51+sm+pituutta.Reipas+alku,+tosin+tiukalla+oli+äitinsä,+kun+tyttö+ei+meinannut+millään+uimistaan+lopettaa,+taitaa+ukkinsa+tapaan+tykätä+sukeltelusta;)Onnellisten+tähtien+alla+toivon+tiensä+kulkevan.Olette+olleet+kirjoitusten+suhteen+osaavia+ja+kiva+on+ollut+lukea+monipuolista+antia.Asiaa+niin+paljon,+että+en+ehdi+"kirjeenvaihtoa"+suorittaa,+mutta+luettu+kaikki.Jäi+mieleen+tuo+Kristiina+sahalaita+kuvio,+mieheni+melko+usein+tuon+kuvion+näki+ja+kertoi+pään+helläksi+sen+jälkeen,+piti+vaivaa+migreeninä.Ynnämuulle+vetoja+lisää,+huominen+uutta+puhtia+tuo+ja+hurskaiselle+lohdutuksen+sana,+kyllä+se+vielä+auringon+paiste+sinutkin+löytää.Tiedäppä+tuota,+vaikka+raakilevielä.+ja+demeter+naapuri+taloissa+asuisitte;)Mdk:lla+muutto+touhut+"sotkee"+tavan+elämän,+mutta+jännää+tuo+tapahtuma+kuitenkin+mukanaan+tuo.Voimia+kysyy+muuttosi,+mutta+lopuksi+kiitos+seuraa;)Ramoonalla+tieto+paketti+melkein+joka+asiaan+ja+noista+tiedoista+sitten+saamme+osamme+mekin,+joilla+asiat+huonommin+päässä+kestää.Miaelinakin+sai+varmaan+selvyyttä+kyselyihinsä.Makriina+noista+harmeista+puhui,+niin+se+tuppaa+olemaan,+että+ne+seuraa+toisiaan+ja+pahan+mielen+aikaan+saa,+ihan+oikein+sanoit,+mä+en+ala,+joskus+on+hyvä+kapina+henkeä+nostattaa;)Kissamummo,+lastensuusta+totuus+tulee,+mutta+tärkeitä+heille+joka+tapauksessa+olemme,+joten+annetaan+totuuksien+hymähdyksellä+ohi+mennä;)Minulle+tämä+pienin+tulokas+ensimmäinen+pojan+tytön+aikaan+saama,+tyttären+molemmilla+lapsilla+kolme+jälkeläistä,+heistä+nuorin+jo+kolmetoista,+että+iso+rako+näiden+nuorempien+välillä.Nyt+sitten+sataa,+voi+harmi,+no+jospa+päivän+mittaan+pieniä+välejä+tulisi+kuivaakin.Mukavaa+päivää+itse+kullekin.
  9. Sunnuntaiaamun+rauhaa+ja+pilvistä+säätä,+tuulikin+on+jo+herännyt.Minulla+jännittävää+odottamista,+seitsemäs+lapsenlapsenlapsi+näillä+hetkillä+ensimmäisen++itkunsa+esille+tuo,+toivoisi+että+tällä+säilyisikin+elämäsään.Niin+helpoksi+ei+elämä+hänellekään+varmaan+muodostu,+kun+näille+kymmenille+pääsee,+on+monenmoista+kokenut.Aina+sitä+jonnekin+suuntaan+toivomuksen+lähettää,+että+kaikki+hyvin+sujuisi.Ajattelin++tuota+uudistusta+mikä+toi+tuon+anonyymin,+sen+turvin+voi+kaikkea+suoltaa,+ei+aina+niin+kivaakaan.Olen+toivonut,+että+useammin+kivoissa+aikeissa+kirjoittajat+puumerkin+laittaa,+näin+sujuu+määrätyn+lainen+tuntemus+ja+siitä+sitten+mielipiteidenkin+vaihtoon+jatkuu.Mielipiteitä+voi+vaikka+ruuanlaitosta+vaihtaa;)Huumori+höystää+viestejäsi+hurskainen+ja+niitä+on+mukava+lukea+ja+olen+sitä+mieltä,+että+harmien+kertominen+vaikka+pirttiin,+tuo+purkautumistien+ja+olo+helpottuu.Jokaisella+pitäisi+olla+ystävä,+jolle+kaikki+harmit+ja+huolet+purkaisi,+pirtti+on+siihen+yksi+lähde,+pienesti+voi+lohtua+saada.Porkkanoita+juuri+maun+vuoksi+olen+torilta+hakenut,+niissä+maku+paljon+parempi,+mitä+kaupan+pakatuissa+pusseissa.Kukkakaalikin+torilta+ostaen+on+aivan+toisen+oloinen+mitä+kaupassa.Minä+innostuin+kaalilaatikon+tekoon,+kun+pullaa+paistoin+ja+uunirieskankin,+aina+kannattaa+keskittää+useamman+ruuan+tekoon,+kun+uuni+lämpiää.Vedettävä+sitä+on+ynnämuunkin+"koiraa"+joskus+itsepäiseksikin+heittäytyy;)Tuohon+vastaamattomuuteen+eri+viesteihin+olen+yrittänyt+toimia+juuri+jotain+vastaamalla,+siis+kirjeenvaihto+tyyliin,+minusta+se+on+ihan+mielekästä,+mitä+ei+tietenkään+kakki+hyvänä+pidä.Pelkkä+viestien+luku+herättää+halun+vastata,+mutta+taas+puhun+itsestäni,+yhtä+hyväksyttyjä+ovat+nekin+viestit+mihin+ei+vastausta+edes+odoteta.+Sini-sirkulta+ruoka+ideoita+riittää+ja+usein+ne+houkuttavat+matkimaan,+kuten+nyt+tuo+Lindstömin+pihvit+sai+veden+kielen+päälle;)Miaelinan+sanomaan+tuosta+kotiutumisesta+pirtin+elämään+yhdyn+Raakile+vielä.kohdalla.Hyvin+tarttuvasti++olet+viestisi+pirtin+näköiseksi+saanut+ja+mukava+kuulla+sinunkin+päivän+toimintoja.Kauan+olemme+pirttiin+kirjoittaneet,+aiemmin+en+näin+paljon+noita+kielteisiä+viestejä+ole+muistanut+olleen,+tosin+ainahan+kivi+kenkään+on+saatu,+mutta+selvitty++kohtalaisen+helpolla.Nyt+meinaa+joskus+usko+tästä+selviämisestä+mennä,+mutta+kaikkihan+loppuu+aikanaan,+aika+näyttää+milloin+kyllästyminen+saa+pääte+pisteen.Nyt+odottelen+viestiä+vauva+markkinoilta,+jos+ennen+kahtatoista+viime+yönä+on+syntynyt,+on+mummollensa+synttärilahja,+myös+iso-tädilleen,voiko+paremmin+olla.Sitä+myös+jännään,+tuleeko+saderintama+huomiseksi,+että+en+pääse+keräämään+viinimarjoja,+kovin+paha+enteiseltä+näyttää.Sunnuntain+jatkoja+ystävät+teille+kaikille!
  10. Tarkoitus+oli+vastaus+antaa+9.19+kirjoittaneelle.
  11. Huomenet,+lauantai+alkaa+14+asteen+lämmössä+ja+auringon+paisteisena,+oikein+virkeän+tuntuisena+tässä+itsekin.Anonyymi+tuossa+jo+aikaisin+viestin+laittoi+ja+arveli+pirtin+viestit+olevan+minulle+tarkoitettuja.Näin+ei+ole+jokainen+viestijä+kertoo+omista+elämäänsä+liittyviä+tapahtumia,+toiset+niistä+kimmokkeen+saa+vastailla+ja+kertoa+omaa+elämän+tilannetta+ja+sitten+minä+taas+aamuisin+luen+ja+terveiseni+ja+ehkä+kannanottoni+laitan+päivän+mittaan+tulleisiin+viesteihin,+siis+eräänlaista+kirjeen+kirjoittamista+kaiketi.Kohde+en+siis+ole+minä,+vaan+kaikki+kirjoittajat;)Mielipiteesi+oikea,+kerran+päivään+tykkään+viestin+laittaa+ja+jotakin+kantaa+kirjoituksiin+ottaa,+ehkä+joillekin+iloksi,+ehkä+toisille+ärsytykseksi.Onpa+hurskaisella+kivaa+tiedossa,+kun+pääse+yksin+omistajaksi,+kyllä+se+tuntuu+jo+helpolta+ja+innostavalta+talon+hoitamisenkin+suhteen.Työt+minkä+tekee,+tekee+itselleen.Suolan+olen+minäkin+kuullut+kramppiin+auttavan+ja+suolaa+muutenkin+elimistö+tarvitsee+pienen+määrän,+tiedän+ystävän,+jolle+määrättiin+suola+kuuri.Hyvä+on+Makriinan+palvelu+jalkahoitolassa+ollut,+kyllä+se+rentouttaa,+kun+hyviin+käsiin+pääsee.Minulla+kävi+samoin,+kun+akubunktiota+sain+hartioihin+siihenpä+nukahdin,+apuakin+silloin+sain.Ynnämuu+aivan+asiaa+puhut,+olen+taas+lukaissut+palstalta+ketjun,+lienee+useampiakin,+mieli+vähän+harmistui,+kun+lunta+tupaan+tuli.Paheksuttiin+sitäkin,+että+joskus+on+tavattu,+kyllä+on,+mutta+tällä+hetkellä+ei+yksikään+mukana+olleista+pirtissä+vaikuta,+mutta+hyvin+on+tutuiksi+tultu+kirjoittelun+kanssa.Vaki+porukka,+siis+he+jotka+pirttiin+tykkäävät+viestin+laittaa,+eivät+"hauku"+ketään.Noita+ymmärtämisen+vaikeuksia+nämä+murteet+tuovat,+viruminen+täällä+päin+on+todella+pituutta+tarkoittavaa,+käytetään+kyllä+muutenkin,+virua+pitkällään+yksi+esimerkki,+ehkä+laiskotteluun+viittaavaa.Ei+ole+ihme+että+väärinkäsityksiä+viestien+laitossa+tulee,+kun+kohde+ei+satu+oikeaksi+ja+sitten+vielä+murteet+harmia+aiheuttaa,++eiköhän+kysymällä+selvitä;)Vähän+nolostun,+kun+niin+kauniisti+tunnustusta+annoitte+anonyymit,+ehkä+liian+herttaisen+kuvan+olette+minusta+saaneet,+kiitos+kumminkin,+ainahan+kiitos+on+parempi,+kuin+toruminen.+Jospa+jatkaisin+täällä+livenä+elämistä,+vielä+sen+verran+noista+pirtin+sisäänpäin+lämpiämisestä,+sekin+riippuu+ihan+meistä+kirjoittajista,+jos+tykkäämme+viestitellä+näin,+ei+kai+se+muuta+palstan+toimintaa+häiritse,+vai+mitä?Minäkin+hyvin+harvoin+palstan+muihin+ketjuihin+puutun,+kun+ne+ei+mieltäni+hyväksi+saa.Kivaa+päivää+kaikille+pirttiin+kurkkaaville.
  12. Huomenta+ja+jopa+on+ohjeita+ja+kommentteja+tullut,+miksi,+pitänee+kysyä?Pirtin+tavallisesta+olemassa+olosta+poiketen+aika+erikoisia+viestejä+on+sadellut.Pahoittelen+jos+minusta+johtuen+tämä+ikävä+viestittely+on+johtoisin,+näin+ymmärrän,+minun+taitoni,+kuntoni+ja+kaikki+muu+mikä+kehnoon+minääni+kuuluu,+on+saanut+selvitystä.Pitänee+jotain+yrittää+puolustuksen+puolelta+sanoa,+johan+Korpikirjailija+sitä+odotit.Paljon+on+totta+mistä+viesteissä+on+kerrottu+ja+jotain+ymmärränkin,+mutta+kaikkea+en+laske+kuitenkaan+ylipainoni+ansioksi.Jotain+osaan+minä+myös+viesteistä+lukea,+arvostelua+kohdalleni+ja+yritystä+saada+paha+mieli+aikaan.Rehellisyyttä+hehkutat,+se+on+hyve+sinänsä,+mutta+olen+yrittänyt+myöskin+rehellisyyden+nimissä+toimia+ja+pyrin+jättämään+sanomiseni+sellaiseksi,+että+en+pahottaisi++toisten+kirjoittajien+mieltä,+epärehellistä+se+ei+ole,+yritän+olla+sanomatta+sellaista,+mistä+ei+kukaan+voita+mitään.Älykännykkä+minulla+on,+tosin+ei+maksanut+kuin+vajaa+kaksisataa,+joten+ei+niin+hyvä+varmaan+mitä+sinulla+on,Hoitelen+sujuvasti+soittojen+lisäksi+pankkiasiat+ja+muutakin,+mutta+kirjoittamaan+en+ryhdy+nivelrikkoisilla+sormilla+se+on+turhan+vaikeaa+ja+latauskin+aika+pian++kuluu.Nämä+kirjautumis+ja+muut+ongelmat+ovat+tietenkin+omia+mokiani+ja+turhaan+niistä+aina+mainitsen,+mutta+olen+jo+yli+kymmenen+vuotta+vanhempi+kuin+sinä,+saanen++tyhmemmin+toimia+jo+ikäni+perusteella.Hattua+joskus+itselleni+nostan,+kun+hatara+muistini+vielä+näinkin+toimii.Niska+vaivoihini+suurimpana+koen+harrastukseni,+neulomisen+tuoneen+kivun,+ei+ylipainoni,+niskaan+asti+yllä,+polviin+kylläkin,+mutta+itse+olen+vaivani+hankkinut,+itse+niistä+myös+kärsin.Vinkit+minulle+tarkoitetut+olen+huomannut,+mutta+yrittänyt+sivuuttaa+hiljaisesti+Myöskin+rehellisesti+kiitosta+annan,+tosin+aika+harvoin,+useammin+pitäisi+muistaa+kirjoittavia+ystäviä,+sillä+tämä+joka+aamuinen+viestittely+tuo+elämään++sisältöä,+aivan+tuntemattomat+kirjoittajat+sitä+antavat.Mielistele+en,+voit+huoletta+näin+ajatella,+turha+mitään+todistella.Nyt+vielä+lopuksi+pitkälle+selittelylle,+olen+tosi+iloinen,+että+sinulla+kaikki+on+hyvin,++osaat+kaikkea+ja+tiedät+kaiken,+mutta+kaikilla+ei+sama+intohimo+ole+asioiden+kohdalla.Hyvää+jatkoa,+terveyttä+ja+rehellistä+kirjottelua,+tosin+mielellään+palattaisiin+pirtin+tavan+omaiseen+elämään.