Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Ukkosta odotellen tässä aion viestin laittaa, kaunista vielä, mutta kauankos pilvet ylle muodostuu, jännä muuten pitkän aikaa on iltaan sateet tulleet, päivän kaunista ja illalla vettä tulee kuin aisaa.(enpä tiedä miten tuo" aisaa" tähän kuuluu, mutta näin olen kuullut sanottavan)

Ihanalta kuulostaa viestisi sieltä pohjolasta, noin se elämä pitäisi sujua, liikunta töitä tehden, nautinnot metsästä ja kala itse onkien järvestä, voiko muuta toivoa.
    Kaikesta hyvästä joutuu maksamaan, ilolla sen tekee, kun nautinnot tuon tapaisia;)

Nuo rollaattorit ja kaikki muutkin apuvälineet voi saada terveyskeskuksesta, mutta jos haluaa ikioman mikä kieltää ostamasta, siitä vaan, mukava onkin kun voi asiat itse päättää.
    Aina on uusia suunnitelmia, työkohteita miettiä, se pitää elämän elämisen arvoisen.
    Unelmia, haaveita voi näin vanhempanakin yllä pitää, aina joku puuha mielen virkeäksi saa.
    Olen kyllä itsekin jo huomannut uuden ajatuksen mieleen tulevana puuhana ei samalla tapaa innostusta kohota , kuin aiemmin.
    Sitä alkaa miettiä, että kannattaako, tulen varmaan toimeen entisillä, mutta näin ei pitäisi ajatella, iloa tuottavia asioita tulisi aina vaan keksiä ja toteuttaa, elämä tylsäksi muuttuu jos kaiken unohtaa.

Kauhualla ajattelin viestiä jonka luin muutama päivä sitten, kun kertoivat, että uimarannalla asustaa käärmeitä, jopa uivat uimakohteessa.
    Miten uskaltaisi lapsia uimaan päästää, eikö käärmeet ennen järvessä viihtyneet, kun lapsena melkein järvessä asuttiin, yhtään käärmettä ei sekaan ilmestynyt.
    Toinenkin asia sai ärtymään, kun lapset kiusaavat yksin olevia, tyrkkäävät laiturilta järveen vaatteet päällä, turvaton on maailma joka paikassa näinä päivinä, koulukiusaamisesta puhumattakaan.
    Olisiko piiska otettava käyttöön tai joku muu hellä käytösohjaus?
    Väkivaltaiseksi kurit vaikka pienetkin tuomitaan, mitä sitten pitäisi tehdä?
    Koulut taas alkoivat, millä mielin lapsoset koulutielle astuvatkaan?

No tulipa mietittyä, vastaukset vaan puuttuvat, keksittekö joku toinen sellaiset?

Jätänpä pohtimisen viisaammille, niitäkin tuntuu löytyvän;)
  2. Rauhaisaa sunnuntaiaamupäivää, aurinko paistaa täydellä terällään ja luonto hehkuu.
    Viikonloppuisin voi kaupungissakin nauttia rauhaista olosta ja luonnonkauneudesta, viikolla sitten työn äänet kiusana, mutta pitää ajatella, että työn ääniä on ja leipä pöytään monesta paikkaa saadaan.

Varkaus soikoon sai hyvän vastaanoton ja jatkoa luvassa, tuskin minua sinne kukaan kaipaili, mukava, että ihmisillä on hauskaa.
    Minulla oli sauna-ilta ja iloa siitä minulle riitti;)

Sähkölaskuista en osaa sanoa muuta, kuin maksamalla kaiken olen selvinnyt, tuo perusmaksu vaihtelee joillakin euroilla ja veroja maksan yli 20% jos sitten en sähköstä lisää valtion kassaa.
    En nyt varsin rupea sähköä kuluttamaan, kaikessa olen säästäväinen ollut, isojakin verosummia joskus maksanut, en mukise, hyvä että en maksupuolella paljon ole, sen maksan mitä eteen tulee.
    Kiinteistöveroakin olen osani maksanut, paljonkin, nyt ei suuri taida olla, onneksi talon tontti on oma, siitä ei laskua kerry vuokran muodossa.
    Ei kaikilta vanhuksilta kulutus mene verojen piikkiin, kyllä oman kulunsa maksajia mukaan mahtuu, on vaan hyvä, että elämänsä uurastaneet saavat apua tarvitessaan.
    Onnekseni en ole apua tarvinnut, terve olen vaikka hautaan jo ovat laittaneetkin;)

Mistäpä sitä juttua syntyisi jos pitäisi rajata jälkeläistensä maininta, en mikään pullan tuoksuinen mummo ole, joka lapsia yli kaiken rakastaisi, mutta onnellinen olen, kun jälkikasvua on, mukava seurata heidän ponnistelujaan, vaikka en suuresti heidän elämäänsä vaikuta, mielestäni kohtuudella.
    Onnellinen olen siitäkin, että hyvin ovat pärjänneet omin avuin.

En toki soita ennustajalle, lukaisen viestinsä ja hymyilen, ei tullut lottovoittoa, ehkä se rakas joskus ilmaantuu, vaikka toisessa maailmassa.
    Lapsiluku on kuulemma tältä sukupolvelta tehty, vieläköhän viidennen polven lapsosia näkisin, ei hyvältä näytä, pitänee neuloa varastoon heidän tarpeitaan;)

Rollaattoria en vielä ole hankkinut, hyvä apuväline olisi, mutta minä vaan yritän tuolla kärrin kanssa kauppa ostoksia kärrätä, vastahan 85- täytin;)

Hiljaiselo kadulla jatkuu, nukkuvat yön juhlimisen rasitteita, no minäpä tästä olotilasta nautin, menen parvekkeelle kukkiani siistimään, mukavaa päivää jokaiselle;)
  3. Lauantaiammu, kuuntelen onnitteluja radiosta yritän rytmiä saada siivoukseen, on tervanmakuista koko puuha.
    Nukuin huonosti, kolotti vähän joka paikkaa, harvinaista se on, mutta enpä moista kaipaa.
    Tökkäsin kerran ennustajan nimeä ja nyt jatkuvasta tähtiä tutkii ja ennustuksiaan kertoo, en vain ole sortunut soittamaan.
    En usko horoskooppeihin, en ennustuksiin, mutta sen minkä olen irti saanut on luvannut pitkän, vihreäsilmäisen miehen kiinnostuneen minusta, heh,heh, jopa jotakin.
    Elämässäni tapahtuu käänteitä, olisiko nuo kolotukset ennustuksen enteitä. vai onko lottovoitto tulossa?

Nuo sähköasiatkin on melkoisen kummia, minä viime keväänä maksoin yli 40 laskua jatkuvasti, pojan tytär tuli ja teki sopimuksen, nyt hieman yli10 kulutus, siirtomaksut sitten 25-30 välillä.
    Jostakinhan ne rahat on kerättävä valtionkin, joka paikkaan rahaa huudetaan, työtätekeviä vähemmän, pitää rangaista muilla veroilla kansalaisia ei hyvältä näytä tulevaisuuskaan.

Tuo minun kuolleeksi julistaminen on aika raju väite, mutta jos asianomaisen mielestä näin on, niin olkoon, haamuna tässä kirjoittelen.
    Kiitos vaan filmitähdeksi leimaamisesta, miksihän en pyrkinyt näyttelijäksi, no lahjoja ei siihen, näkökään tuskin miellytti tarpeeksi.
    Nuorena on kaikki kauniita, kun sen vaan oivaltaisi, ja toivon mukaan sisäinen kauneus on vanhemmiten osansa ottanut.

Nyt on saatava vauhtia puuhiini, muuten en pääse lempipaikkaani täällä kotonakin, nojatuoliin, kuhan paistaminenkin on urakkana, on jo pakkasessa ollut viikon verran.

Meillä on suuri tapahtuma Varkaus soikoon, torille pystytetty kaksikerroksinen teltta, missä tapatumia en tiedä mitä kaikkea ja en mene tapahtumaan edes uteliaisuudesta suurinta telttaa katsomaan, näin meillä.
    Rattoisaa päivää kaikille teille kirjoittajille;)
    Montakohan viestiä nyt kertyy, eilen pahoittelivat virheen tulleen, lähetä uudelleenja niitähän sitten tuli.
  4. Aamupäivää, nykyisin menee aamu pitkäksi, kun nukun liki kahdeksaan, uni maistaa, samoin ruoka, kuten Makriinakin kertoili.
    Sitkeästi hengissä vain olen, ehkä joidenkin harmiksi, mutta elettävä on tämä elämä ja hyvä elää, kun vieläkin vain kiinnostus kaikkeen riittää
    Nyt säilöminen pitää virkeänä, mustikat, kurpitsat, perunat jopa herneet on pakkasessa, mansikoiden lisänä.
    Tykkään siskonmakkara keittoon laittaa tuoreita herneitä, siksi niitäkin pakkasesta löytyy, oma varainen olen paljolti, en tykkää ostaa kaupan pakkasesta.
    Ehkä joku ihmettelee, että yksin eläen viitsin kaikkea varastoida, mutta sen "sorttinen" olen ja tykkään touhuta.

Eipä nuo sateet ole haitannut, katson paljon telkkaria ja neulon, virkannutkin olen, tein keittiön ikkunaan verhot ja jotain muuta lisäksi.
    Poikani tyttäret innostuivat vauvan teosta ja nuorempi sai kaksoset, heille neuloin nutut ja vanhempi marraskuussa saa pojan, hänelle kahdet puvut neuloin.
    Molemmilla on tyttäret entiseltään, heille kummallekin neuloin villatakit.
    Yksityinen on minunkin silmälääkäri, mutta parin vuoden välein tarkastus ei perikatoon ole vienyt ja näkö on hoidettava juttu, maksaa mitä maksaa, jostakin muusta on tingittävä.
    Kiva kuulla demeter, että kunnossa on silmäsi, kälylläni on toinen silmä lähes sokea ja toisessa kovat paineet, käy Kuopiossa hoidossa.

Neeassa samoissa touhuissa marjojen kanssa, minulle tulee punaisia viinimarjoja ensi viikolla, puolukka sankonkin jo tilasin.
    Mehustus edessä ja taas pakkanen saa täytettä;)

Eliaana on tomaattinsa saanut kasvuun, minun tomaatti parvekkeella ei suostunut tekemään satoa, pois viskasin, amppelimansikka tekee pieniä mansikoita., ei mitään makunautintoa ole antanut.
    Paloma monessa jutussa omavarainen, se onkin onnellista, aina siinä hieman voittaa rahallisestikin.

Tytär soitteli kertoi kantarellejä paljon ja lupasi tuoda minullekin, kyllä kelpaa.
    Näillä terveisillä, hyvää päivää kaikille;)
  5. Aamupäivää, nykyisin menee aamu pitkäksi, kun nukun liki kahdeksaan, uni maistaa, samoin ruoka, kuten Makriinakin kertoili.
    Sitkeästi hengissä vain olen, ehkä joidenkin harmiksi, mutta elettävä on tämä elämä ja hyvä elää, kun vieläkin vain kiinnostus kaikkeen riittää
    Nyt säilöminen pitää virkeänä, mustikat, kurpitsat, perunat jopa herneet on pakkasessa, mansikoiden lisänä.
    Tykkään siskonmakkara keittoon laittaa tuoreita herneitä, siksi niitäkin pakkasesta löytyy, oma varainen olen paljolti, en tykkää ostaa kaupan pakkasesta.
    Ehkä joku ihmettelee, että yksin eläen viitsin kaikkea varastoida, mutta sen "sorttinen" olen ja tykkään touhuta.

Eipä nuo sateet ole haitannut, katson paljon telkkaria ja neulon, virkannutkin olen, tein keittiön ikkunaan verhot ja jotain muuta lisäksi.
    Poikani tyttäret innostuivat vauvan teosta ja nuorempi sai kaksoset, heille neuloin nutut ja vanhempi marraskuussa saa pojan, hänelle kahdet puvut neuloin.
    Molemmilla on tyttäret entiseltään, heille kummallekin neuloin villatakit.
    Yksityinen on minunkin silmälääkäri, mutta parin vuoden välein tarkastus ei perikatoon ole vienyt ja näkö on hoidettava juttu, maksaa mitä maksaa, jostakin muusta on tingittävä.
    Kiva kuulla demeter, että kunnossa on silmäsi, kälylläni on toinen silmä lähes sokea ja toisessa kovat paineet, käy Kuopiossa hoidossa.

Neeassa samoissa touhuissa marjojen kanssa, minulle tulee punaisia viinimarjoja ensi viikolla, puolukka sankonkin jo tilasin.
    Mehustus edessä ja taas pakkanen saa täytettä;)

Eliaana on tomaattinsa saanut kasvuun, minun tomaatti parvekkeella ei suostunut tekemään satoa, pois viskasin, amppelimansikka tekee pieniä mansikoita., ei mitään makunautintoa ole antanut.
    Paloma monessa jutussa omavarainen, se onkin onnellista, aina siinä hieman voittaa rahallisestikin.

Tytär soitteli kertoi kantarellejä paljon ja lupasi tuoda minullekin, kyllä kelpaa.
    Näillä terveisillä, hyvää päivää kaikille;)
  6. Huomenta, lämmintä on täällä meilläkin, mutta ennustelevat ukkoskuuroja, kuivumaan ei luonto joudu.
    Eilen kävelin torille ja kärri tuli täyteen kaikkea kivaa, tänäänkin aion mennä.
    Mustikoita ostin kolme litraa, 6 euroa litra ja sitten kotimatkalla tapasin entisen naapurin ja hän kysymään onko mustikka tarvetta ,onhan sitä.
    Pyysin viitisen litraa tuomaan ja samalla sain viinimarjatilauksenkin tehtyä, tuovat pensaastaan marjat.
    Viime kesänä hän yllätti minut tuomalla tyrnejä mustikoiden lisäksi, ihana omistaa tuollaisia naapureita ja vielä kymmenien vuosien takaa.
    Kertoi mustikoita olevan, 80 litraa jo keränneet itselleen ja metsässä viihtyvänä meitä muitakin muistaa.

Ostan kesäkurpitsoita ja keitän pakkaseen soseena, kiva on talvella purkki ottaa ja kermaa tai juustoa lisäten saa herkullisen aterian.
    Kokeilin viime kesänä onnistuuko pakastaminen, hyvää oli, näin pystyn kotimaista ainesta hyödyntämään, harvoin ostan ulkomailta tuotuja.
    Meillä on torilla edellisen päivän tuotteet euron kilolta ja eihän kuorittavat miksikään mene.

Tuota minäkin toivon korppis, tilaa on kaikilla kirjoittaa ei ole pakko kaikkea rivien välistä lukea ja kääntää väärinymmärretyksi.
    Itse en ilkeile, jätän huomiotta, minulla ei tarvetta olla ilkeä täysin tuntemattomille, haen mielen rikastumista kirjoittamisilla.

En taida tytärtäni useinkaan nähdä, nyt kun saavat mökillään olla, mutta samoin tein minäkin, kun mökki oli ja mieheni eli, aikaisin keväällä ja myöhään syksyyn mökillä oltiin.
    Mukavaa päivää teille kirjoittajaystävät, pistäytykää;)
  7. Myöhäiset huomenet, vielä kuitenkin aamupäivää;)
    Oli kiva nähdä vanhoja tuttuja, toki uusiakin mukana, harmi vaan, että en osaa arvioida anoina kirjoittajien viestejä toisistaan.
    Ehkä kuitenkin ajan kanssa tutuiksi kaikki tulevat, ainakin sopuisat viestit helpommin mieleen jäävät.

Ano 9,20 olet oikeassa tuo väärinymmärtäminen on helpossa, vaikka kuinka tarkkaan viestejään miettisi, aina jotakin huomauttamista tulee, kuten eilenkin huomasin.
    Kesäkuukausihan se elokuu on ja monasti hyvinkin kaunis ja vielä syyskuukin saattaa kesältä tuntua.
    Huomasin eilen illalla miettiväni pimeyttä joka jo melkoisen syksyiseltä yöllä näyttää.
    Minulla nuo pakastamiset sitä kesän lopuillaan olemista myös todistaa, mutta onhan elokuun kuutamot vielä edessä, miten käynee näenkö kuuta lainkaan, kun nukun aikaisin;)

Minun nuorin seuraavaksi täyttää 58, mutta esikoinen juuri eilen eläkkeelle pääsi, täytti 64, vuoden päästä virallinen eläkeikä käsillä.
    Vanhoja ollaan Makriina, mutta tallella ikä eletty ja ajassa mukana ollaan.

Joka kauppareissulla noita lankoja minunkin mukaan tarttuu, kaksi laatikollista sukkia valmiina, ehkä ne jonnekin kelpaavat.
    Puikot tippuvat aika usein, kai sekin jotain kertoo, käsissä ei samaa tehoa kuin ennen, mutta hyöty liikuntaa kumartelu aiheuttaa, siis kaikesta löytyy jotain hyvää;)
    Mukavaa mökillä oloa liekko kissan kera.

Kateeksi meinaa nuo Ramoonan matkat käydä, kun itse en uskalla oikein mihinkään pidemmälle lähteä
    Ihania ja avartavia kuvauksia kuitenkin, niistä nautin ja varmaan kaikille kuva matkan kohteista tulee, kiitos;)

Demeter kiitos kysymästä, kesä on mennyt hyvin, aivan liian nopsaan kuitenkin, niitä kauniitakin päiviä on ollut, mutta sadetta on tullut yllin kyllin.
    Hätähousunahan olen tutuksi käynyt ja siksi jo syksyllä masennan, unohdetaan moinen ja nautitaan kesästä.
    Toivottavasti silmälääkärisi hyvän lausuman antoi?

Ano 8,00 toki elämän murheistakin voi kertoilla, tarkoitin sanomallani ettei ilkeitä viestejä laiteta, millä mieli pahoittuu.
    Näin vaikeaa se on tämä kirjoitusten perille tulo ja tarkoitus sekoaa.
    Tiedän, että lupaa en kirjoitteluuni tarvitse, mutta jos kovin kova kina tulee siitä, kuka ilkeämmin voi sanoa, halut kirjoitteluun katoaa.
    Sopua ja rakkautta kanssa kirjoittajille toivotan;)

Vietetään kesäistä päivää, aurinko meilläkin paistaa, kesäisenä ikkunasta katsellen sää näyttää, pitänee jonnekin päin lähteä tästä nauttimaan, vaikka torille ihastelemaan.
  8. Helatorstaiset terveiset, onnittelut ajatuksin lähetän Erkki miehelleni taivaan tiloihin;)

Vanha sanonta, Erkki einettä annoo, vielä Urpokin uikuttaa, se tästä viileästä säästä tuli mieleen, Urposta sitten kesä pitäisi todella alkaa.

Ramoonan pihapiiri on varmaan kauneimmillaan, juuri näin kesän alkamisen myötä, katselin minäkin naapuritalon tuomipihlajan heräämistä valkoisin kukkatertuin ja voi miten ihana onkaan tuo puiston puusto ikkunani takana, vihreyttä moni sävyisenä.

Viime kesän alussa meidänkin talon orapihlaja-aita leikattiin, talvella puput kuorivat ne melko paljaiksi, mutta kyllä kasvu kuitenkin alkoi ja nyt jo kauniisti vihreä alaa voittaa.
    Miten on voimasi palautunut sairastelun jälkeen korppis, varmaan kuntoa kohottaa nuo kesäiset hommat, mitä mökilläsi taas teet.

Liekko nuo harmit samaistan, yritin myydä asuntoani ja neljä kuukautta odottelin, kunnes muutin takaisin ja nyt olen hyvin tyytyväinen, en kotiutunut senioritaloon, suurin syy kuitenkin kahden asunnon yhtiövastikkeiden maksaminen.
    Tuttu kiinteistövälittäjä sanoi, muuta vaan takaisin, kysyntä on olematonta nykyisin vaikka kolmio olikin kysymyksessä.
    Nyt olen onnellinen, on ikkunanäkymiä moneen suuntaan ja avaruutta hengittää;)
    Kaikki pitää kokea, ennen kuin asiat oikein tajuaa, en ymmärrä mikä hulluus sai minut muutto rumpaan, onneksi apua siihenkin puuhaan löytyi.

Demeter aika usein koneen ääreen istahdettuani, mieleeni tulet ja lueskellen teitä tuttuja haeskelen, mielestäni ei mitään ihmeellistä parannusta palstalle ole tullut, vaikka en enää häiriötä aiheuta;)
    Maailman eloa seuratessa ei mieli pilviin hyppää, joku kysyi elämän halusta, mistä mainitsin, mielestäni halu elää on jokaisella (luulisin ) ja halu kasvaa luonnon kasvun ja kukoistuksen nähdessään, tämä minun elämän halun kasvua on.
    Auringon lisääntyminen, kesäinen sade ja luonnon kauneus saa henkeä pidätellen näistä nauttimaan ja totta kai se myös elossa olemisen halua lisää;)
    Näin koen, pienestä se halu elää ja olla koostuu;)

Rikkaaksi miellän myös sinun elämäsi sujumisen Eliaana, tuo kaikki mistä kerrot saa ikäväni kasvamaan mökki puuhiini mitä joskus harrastin, no olen yrittänyt kukkaloistoa parvekkeelle laitella.
    Käärmeistä lukeminenkin saa ihoni kananlihalle, asia mitä en osaa oikein kohdalleen laittaa, nyt kyyt jo suojeltaviin kuuluu, kai niilläkin oma osuutensa elämän kiertokulussa on.
    Punkkiin en ole tutustunut, en toivokaan tapaamista, ikävistä seurauksista olen kuullut.

Paloman mainitsemat skillat täällä myös kukkii ja narsissit puiston penkeissä, silmänruokaa aina enenevissä määrin, hyvää kesää sinne naapurimaahan ja kaikille palstalaisille iloista kesää toivottelen edestä tulevan.
  9. Hyvää maanantaiaamua ja parempaa päivää eilisen jälkeen.
    Jokohan kaikki pahanmielen tunteet tuli purettua, antoikin varmaan hyvän olon, kun sai jonnekin purkaa patoumansa;)
    Ihmettelyn mitta on suuri, kun lueskelin eilen viestien antia, harmillista, että ihmisillä ajatukset vain toisia loukkaaviin viesteihin, eikä todella mitään muuta sisälly kertomisen aiheeksi?
    Onko elämä tylsää, eikö ole kavereita, ehdotan kävelyä pienessä pakkasessa, eiköhän ajatusmaailma kirkastu.

Minulla tämänkin ikäisenä ei tuollaiset ikävät ajatukset edes käväise mielessä, ei tulisi mieleenkään loukata toisia ja vielä vähemmän tuiki tuntemattomia.
    Emme tunne ihmistä nimimerkin takaa ja varmasti emme osaa sanoa mitä kenenkin elämä on, onko sairautta tai muuten huonoa karmaa, vieläkö sitä pitää lisätä huonoin viestein.
    Itse olen kovaksi paatunut näiden ikävien kirjoitusten suhteen, mutta eipä into minullakaan kasva, ei vaikka päättäisin ohittaa nuo ikävyydet.
    Jokainen päättää omasta viestistään, haluaako ilahduttaa vai suututtaa, toivoisin pientä itsehillintää, jos muuta sanottavaa ei ole kuin ikävät sanonnat, voisiko jättää väliin.
    Toivomus tämä vaan on, mutta haluaisin, että kirjoitus, mielipiteiden vaihto sallittaisiin, olemme iäkkäiden palstalla, siis luvan perästä saamme viestimme laittaa.

Puolustajaksi en kenellekään asetu, kunnioitan kaikkia rauhaa rakastavia kirjoittajia, eikä heidän viestinsä puolusteluja kaipaa.
    Olen lukenut anteeksi pyynnönkin, mikä on turhaa, kuka kenellekin onkaan anteeksi pyynnön velkaa, mielestäni he jotka jatkuvasti noita tokaisuja ilman asiaa laittavat.
    Itse koetan kirjoitella niin, että en anteeksi tarvitse pyytää, samaa toivon toisiltakin.

Lopetankin tähän, ehkä jotain asiaakin tuli, kuka sen mitenkin aivoissaan työstää.
    Iloa ja aurinkoa päiväänne.