Kristiina23

Kristiina23 profiilikuva
Joulu 2024
Vapaa kuvaus

Lisää vapaa kuvaus.https://api.suomi24.fi/uploads/34/82/19/original_20220430091714222.jpg?width=512&height=512

Liittynyt 11v sitten
36 aloitusta · 2899 kommenttia
Minulla on 6 kurpitsan tainta kasvimaalla,

kirjoittelee eppu 2, mutta minulla on 4 shpaketti-kurpitsan tainta myös, koska ensimmäiset ehtivät kuolla. Olen ihastunut siihen, koska maistiaiset sain Espoossa ja se on todella ihanan makuista ja juuri sellaista shpakettimaista, siis nauhamaista.

Harmi, että viime syksynä oli hävinnyt minun kaksi suurinta yön aikana, kuten joskus polkupyöränikin!

On minulla myös takuuvarmaa kesäkurpitsaa ja kokeilin nyt avomaan-kurkkuakin, mutta pahoin pelkään, että joku ötökkä ehtii iskeä niihin kaikkiin, koska nuo sisällä kasvattamani taimetkin saivat ulkona jonkun kirvan. Mäntysuopa suihketta siis niille.

Nyt täälläkin sataa vettä ja lämpöä on +14, joka viilenee iltaa myöten.

Minulla ei ole kasvimaata, kuin ikkunan alla tuollainen 4 m/70 cm, siis sellainen kurkku penkin kokoinen. Lapseni perheellä on isompi, jossa on myös perunat ja mitä ne nyt kasvattaa, mutta sinne en kitkemään lähde.:)
Aloitus oli mielenkiintoinen laskutehtävä ja minä sain tietenkin ensin sen 61, mutta, mutta, tarkemmin ajateltuna (oli junassa ennen pysähdystä?) niin 65 sen täytyy olla, koska porukka väheni kahdella. Kertokaa nyt se o i k e v a s t a u s!

ent.siivooja tiesi, että Englannissa on kolme termiiniä vuodessa ja lapset menevät sille termiinille, jolloin he täyttävät 5v. Hyvä tietää.

Suomessakin oli "poikkeustila" sodan jälkeen, koska itse menin 5-v, koska ko.luokalle oli tulossa vain yksi oppilas lisäkseni ja minä osasin lukea, josta kiitos siskolleni, joka "tankeroi" läksynsä aina ääneen isän kehoituksesta.

Jotain muutakin mielenkiintoista olen kuullut PUHE-radiosta yöllä ja mikäli muistan oikein, niin Ahvenanmaalla tulee suomenkieli vasta 5-luokka, mutta englanti jo kolmannella lka. Omalla lapsen lapsellani on myös enkku ekana(3) ja sitten tulee vasta ruotsi(5). Nyt en muista varmasti, mutta heille tulee helppoa kun äitinsä on käynyt ruotsinkielisen koulun ja puhuu myös englantia sujuvasti.

Nyt herää mielenkiintoinen kysymys? Mistä näitä matikka neroja sikiää, kun minunkin lapsenlapseni on "hirviö" minuun verrattuna, johon ei tietenkään paljon tarvita minun-4 arvosanoilla;), mutta että ja silleen yllättävät jopa omat vanhempansa?

Varppina on joku tietsikka peli, jossa täytyy laskea pisteet äkkiä, mutta prosenttilasku onkin sitten utopiaa!:DD

Toinen ylläri oli PUHE-radiossa kuultuna, että Brasilia on tupla suurempi, kuin Eurooppa (näin on) ja maissia(soija) heillä viljellään Suomen suuruisella alueella! Kiina oli innostunut sian ruokinnasta.

Ai, niin, se laskutehtävä. Onko ratkaisu jo selitetty "rautalangasta" kaikille?
Koska on kesä alkanut huhtikuun puolelta jatkuen syksyyn? Eilen sää tieto lupasi jo Lappiin räntäsadetta ja sieltä se kylmä alkaa tulla tänne eteläänkin.

Itse muista Vapun 1966, kun työntelin lastenvaunuja Munkkiniemen rannassa. Meri oli jäässä ja lunta paljon. Sitten oli Juhannus (?), kun istuimme Espoossa mukamas grillaamassa. Lunta satoi ja katot oli valkoisena. Turkki päällä siellä ulkona jaksoi istua ja kalja oli kylmää!:)

Eikä koskaan naapurin rouva onnistunut saamaan kesäkukkiaan menestymään, koska istutti ne juuri näinaikaisin, uskoen, että nyt se kesä alkoi. Aina ne paleltui, joten kahdet kukat hänkin osti.

Minä onneton taas pyörittelen noita kurpitsan taimia sisään-ulos ja pelkään, että joku ilta ne unohtuu ulos ja se on sitten menoa niillekin toisille taimille, sillä ensimmäiset kasvoi sisällä liian pitkiksi ja kuoli!:((