Vapaa kuvaus

Lisää vapaa kuvaus.https://api.suomi24.fi/uploads/34/82/19/original_20220430091714222.jpg?width=512&height=512

Aloituksia

36

Kommenttia

2899

1. "+Onnistuisikohan+se+nykyisestä+pastöroidusta+kaupan+maidosta+?"Onnistuu+varmasti,+paitsi+ei+ehkä+näillä+helteillä,+tai+en+ole+kokeillut+jos+sen+laittaisi+jääkaappiin++"valmistumaan"+.ennen+maidon+"myrtymistä"+hapantumista.Itse+valmistan+sitä+näin;+litra+punaista+maitoa+ja+yksi+purkki+(kaupan)+viiliä.+Maidon,+kuumennan+microssa+litran+lasisessa+kahvipannussa+(siis+ylimääräinen,+joskus+jäänyt)+"sormen+lämpöiseksi",+johon+sekoitan+viilin+hieman+vispaten,+että+sekoittuu.Muutama+tunti+odottelua+ja+sitten+jääkaappiin+ja+taas+on+litra++viiliä.Harmi,+että+on+hyvät+neuvot+"ketulla"+jolla+ei+ole+viiliä,+saati+sitä+punaista+maitoa,+vesi-meloneista+puhumattakaan,+mutta+on+aivan+liian+kuuma+lähteä+tuohon+kauppaa,+tai+edes+rantaan,+koska+sinnekin+menisin+autolla+ja+tulisin+tietenkin+takaisin,+niin+sama+helle+olisi+kotona.Tämä+päivä+vielä+kärvistelyä,+mutta+on+luvassa++hetken+helpotusta,+joten+ostoslista+on+valmiina.+Onneksi+hieman+raejuustoa+on+iltapalaksi+ruisleipä+juustoineen.
  2. Onhan+tuohon+kuumuuteenkin+konsti´jos+toinenkin,+mutta+muistin,+että+jalat+kylmään+veteen+ja+a´vot,+jopa+helpotti+hetken,+paremmin,+kuin+viileä+suihku.Siedettävää+on+ollut+aamuisin,+kun+pidän+ulko+oven+auki+aamuyöstä+ja+samalla+tuo+pieni+tuuletin+on+päällä+kostean+pyyhkeen+keralla.+Iltapäivä+onkin+sitten+tukalin,+koska+ei+aina+jaksa+istua++jalkoja+viilentämässä.Pyykistä+tuli+mieleeni+se+aika,+kun+kotona+lapsena+(8-10v)+lueskelin+Valo-purkista+ohjeita,+kuinka+helppoa+on+pyykinpesu,+Toiset+oli+kaikki+heinäpellolla,+tietenkin+ja+minä+halusin+auttaa+äitiä.Iso+pyykkipatakaan+ei+ollut+ihan+rannassa,+kuten+tavallisesti+pyykätessä,+mutta+virittelin+silti+tulen+alle,+kuumensin+veden+ja+Valo-pulveria+sinne.+Keräilin+kaikki+valkopyykit,+lakanoitahan+ne+oli+ja+joitain+meidän+pöksyriepuja,+koska+ohjeissa+luki+niin.+Onneksi+en+heittänyt+sinne+isän+sarkapöksyjä,+sillä+osasinhan+lukea,+vaikka+muusta+älystä+ei+tietoakaan.En+muista+saaneeni+"isoja+pyyhkeitä"+toiminnastani,+kuin+toteamuksen,+että+olisi+ollut+parempi+tehdä+tämä+silloin,+kun+ei+ollut+kiireisempi+heinäaika.+Näin+jälkeenpäin+ajatellen+asiaa,+niin+tulihan+siinä+äidille+todella+iso+possakka,+kun+heinätöiden+lomassa+joutui+pesemään+sen+pyykinkin,+kaikkine+huuhteluineen,+joka+silloin+kyllä+tehtiin+järvessä,+mihin+rantaa+isä+sen+pyykkipadankin+sitten+hiissasi/siirsi.Nykyisin+lapsille+ei+tule+tuollaista+vahinkoa,+paitsi,+jos++vanhempi+velvoittaa,+että+pese+pyykkisi+itse,+onhan+meillä+kone+ja+sitten+siellä+onkin+kaikenväriset+ihanassa+sekasotkussa+villapaidoista+lähtien+kuumimmilla.+Mutta,+oppia+ikä+kaikki.Opin+sain+itsekin,+kun+lainasin+lapseni+villapaitaa,+jonka+hän+oli+ostanut+(no+sieltä´sun+täältä),+jota+vastaavaa+ei+suomesta+löytynyt.+Joka+tapauksessa+siitä+tuli+pesussanallelle+sopiva+huovutettu+pusero.Onneksi+oli+väriskaala+selvä+ja+siitäpä+minä+lankoja+ostamaan+ja+kutomaan+samanlaista+ja+sainkin+sen+valmiiksi,+kunnes+"hiiri+tuli+takkiaan+noutamaan"!Toki+hän+huomasi+eron,+mutta+tosi+tyytyväinen+oli++yritykseeni++hieman+huijata+häntä.No,+kelle+tämän+tekee,+on+pakko+"jutella".
  3. Ei+ole+täällä++(asuinpitäjässäni)++ollut+tartuntoja+pariin+viikkoon,+mutta+yksi+naapuri+järjesti+meille+oikein+"kesäteatterin"+tuossa+loppuviikolla.Kaikki+naapurit+oli+katsomassa,+tietenkin+vain+omalta+pihaltaan,+kun+ambulanssi+oli+4+tuntia+ja+välillä+kävi+toinenkin+siinä,+mutta+lopulta+"teatteri"+loppui+ambulanssi+kyytiin,+siis+ei+onneksi+ruumisautoon.+Sekin+vähän+huolestutti,+kun+yksi++kotiavustaja+huuteli+toiselle,+että+olitko+siellä+korona+altistunut,+mutta+ei+ollut.?!?Olisi+tuossa+tänäänkin++oikea+kesäteatteri+vain+puolen+kilsan+päässä,+mutta+en+tohdi+lähteä+sinne,+koska+en+ole+rokotettu+ja+tämä+uusi+muunnos+on+kovinkin+ärhäkkä,+mukamas.+Nyt+seurailen+itseäni,+koska+enhän+minä+tiedä+naapureistani,+kuka+on+saanut+rokotukset++ja+mitä+vieraita+heillä+mahdollisesti+käy?+Aika+lähekkäin+siellä+kuitenkin+kuiskimme,+että+mitä+tapahtuu?Hämmästyttävän+helposti+tuo+varovaisuus+unohtuu+näin+"spontaali"+ihmiseltä,+joka+heittäytyy+tilanteeseen,+ajattelematta+seurauksia.+vaikka+kuinka+olen+varonut+itseäni,+jopa+lapseni+ja++,+no+kaikkien+kanssa.Enempi+pelkään+nykyisin+tätä+leviävää+virusta,+kuin+käärmeitä,+koska+jo+lapsena+törmäsimme+niihin+määrätyissä+paikoissa.+Pahin+varoittava+oli+kivikko+puska,+josta+äidille++ensimmäiset+mustikat+poimimme+ja+itselle+ne+mansikat,+joille+äiti+oli+allerginen,+meidän+lasten+onneksi.Nyt+on+pakko+sulkea+tämä++kone,+koska+tämäkin+hohkaa+lämpöä,+joya+on+jo+riittämiin.
  4. Kiitos+taas+SkillaN;ille+aamun+viestistä.+Vaikka+minut+oli+jo+kuolleeksi+"julistettu"+ja+uskalsin+nousta+"haudastani,+kuten+joskus+eräs+mies,+niin++en+saanutkaan+sitä++arvostusta,+joita+tämä+"mies"+saa+edelleen.Minä+sain+vain+syytökset+rumista+viesteistä,+vaikka+en+ole+mitään+kirjoittanutkaan+aikoihin,+koska+suru+raastoi+mieltäni+neljän+kotikyläni+kuolleen+vuoksi+.Eilen+kuitenkin+palautui+mieleeni+paljon+siitä+ajasta,+kun+tuskailin+pyykkien+silitysten+kanssa+ja++niistä+iloista,+kun++pojan+(lapsenlapseni)+kanssa+pelasimme,+milloin+"jalista",+tai+jääkiekkoa,+mutta+myös+ne+ihanat+sieni-+ja+marjaretket+yhdessä,+kun+mummi+lauleli+heille.Siis,+eilen+ilmestyi+ensin+tyttäreni+tuomaan+minun+ostoksia,+koska+en+rohkene++edes+kauppaan,+sillä+en+ota+noita+rokotuksia.+Sen+jälkeen+"pörähti"+pihaan+joku+mopopoika+ja+mikä+ihme,+siinähän+oli+se+minun+vastustajani,+noissa+matseissa,+kun+hän+aina+tuomitsi,+että+"epäselvä+maali,+täytyy+soittaa"+ja+aina+oli+häviöni!+DNyt+on+poika+15-v+ja+saanut+juuri+mopokortin,+pääsee+lauantain++ripille,+siis+saa+myös+oikeuden+tulevaisuudessa+kirkolliseen+vihkimiseen.+Siskonsa+oli+"riparileirin"+isoisena,+mutta+ei+sentään+veljensä+porukassa.,Nyt+yllättävän+usein+tulee+muistoihin++omasta+lapsuusajastani,+mutta+harvemmin,+että+mitä+teimme+silloin,+kun+omat+lapseni+ole+kuvioissa,+siis+elämässä+yhdessä.+Toki+he+vieläkin+ovat+olemassa,+siis+ei+ole+kumpikaan+kuollut+ja+toistahan+tapaa++halutessani+vaikka+päivittäin,+mutta+kyllä+tuo+korona+hillitsee,+joten+turva+välejä+pidämme+edelleen,+sillä+ovathan+he+kovin+liikkuvaisia+välillä+Espoo-Turku-Tampere+ja+kaikki+lähiseudut+Hesaa+unohtamatta,+ainakaan+niitä+kauppoja.
  5. "Varasin+suklaamunia,+jos+soku+sattuisi+tulla+huomenna+virpomaan"???Voi,+voi+sinua+Neesa,+sillä+virpomassa+käydään+jo+ennen+pyhiä,oliko+se+Palmusunnutai?+koska+onhan+se+lorukin;Virvon+varvon+tuoreeks+terveeks+j.n.e.+sulle+vitsa,+mulle+palkka.+Pääsiäisenä+tulen+palkoilleni.Vaan,+asiasta+viidenteen,+mitä+mielesäni+on+nyt.+Näin+eilen+mahtavan+kurkiparven,+josta+tuli+taas+mieleeni+sanonta;+"jos+sä+kuulet+kujen+äänen,+älä+mene+järven+jäälle"+ja+edelleen+pitää+paikkansa+myös+se;+"että+ennen+kurki+kuolee,+kunes+suo+sulaa".Olen+joskus+ihmetellyt+tuota+iloa,+kun++tapaa+sukulaisia,+tai+on+jopa+tapaaminen,+mutta+itse+tapaan+tytärtäni+aika+usein,+tietenkin+ulkona+ja++vain+hetki.+Ei+siinä+paljon+puhella.Tänään+tapahtui+se+ihme,+että+oikein+nautimme+yhdessa,+tosin+puhelimen+välityksellä,+sillä+seurasimme+sitä+"Haluatko+miljonäriksi+"+ohjelmaa+yhdessä.Olihan+sielä+kysymyksiä,+joista+minulla+ei+ollut+höikkäsenpöläyksen+arvausta+ja+hänellä+oli+varma+tieto,+mutta+sitä+en+tiennyt,+että+lapseni+ei+tiedä+Äänislinnaa+ja+Petroskoita,+puhumattakaan+Albtarossin+esittäjästä+ja+veikkasi+Lavi!???Kieltämättä,+kyllä+se+virkisti,+kun+yhdessä+puhelimen+välityksellä+arvailimme+ja+tietenkin+mainosten+ajan+muistelimme+menneitä.Mielenkiintoista+lukea+jokaisen+Pääsiäis-+valmistelut,+keneltä+munat+puuttui+ja+minulta+se+mämmi,+jonka+sain+ja+olen+sen+jo+syönnyt,+melkein.+Lapseni+toi+kassillisen+ruokaa,+kun+tyhjensi+jääkaappinsa,+koska+lähtee+Espooseen+viikoksi+lapsensa+kanssa.