Vapaa kuvaus

Lisää vapaa kuvaus.https://api.suomi24.fi/uploads/34/82/19/original_20220430091714222.jpg?width=512&height=512

Aloituksia

36

Kommenttia

2890

1. Voiha+silli,+rituliiniMinäkin+muistin+heti,+että+onhan+minulla+silli,+tosin+siinä+muovikääreessä+ja+perkaamaton,+vaan+ei+sen+väliä,+koska+olenhan+minä+tottunut+kalojen+perkaukseen.+Punajuurilohkojakin+on+tuolla+säilötty+ja+perunoita+löytyy,+joten+eiköhän+niistä+jonkunlaisen+sillisalaatin+saa+aikaiseksi,+vaikka+omenatkin+puuttuu+ja+porkkanat+on+otettava+sekavihannes+pussista+tuolta+pakkasesta.Lueskelin+tuolta+ylempää+juttuja,+kuinka+syntymätodistus+kirjoitetaan+ja++"pian-vanhus"+vastauksia.Omalta+kohdaltani+voin+kyllä+todistaa,+että+asuessani+Espoossa+1967,+jolloin+sain+nuorimman+lapseni,+menin+sen+synnyttämään+Eiran+yksityis+sairaalaan+ja+hänen+syntymäpaikkansa+on+Helsinki.+Samoin+kävi+serkulleni,+joka+on+ikänsä+asunut+Joensuussa,+mutta+joutui+menemään+Hesaan+vaikean+veriryhmänsä+vuoksi,+koska+verensiirto+oli+heti+tehtävä,+niin+hänenkin+lapsi++on+syntynyt+Hesassa.Aina+on+ollut+poikkeuksia+ja+eri+käytäntöjä,+kuten+tilastointi+virheitä,+jonka+huomasin+tutkiessani++väestörekisterin+tietoja+vanhemmistai+ja+heidän+lapsistaan.+Toiset+olimme,+mutta+vanhempi+siskoni+puuttui+ja+siitäkös+sain+aiheen+leikitellen+kiusata+häntä,+että+itse+ei+ole+"samaa+sukuakaan",+koska+hän+kiusasi+minua+pienenä,+että+olen+mustalaisten+lapsi+ja+vieläpä+poika+nimeni+perusteella,+koska+hän+oli+kuullut+sen+näiltä+kiertäviltä+romaneilta.
  2. Joulumuistot+ja+lapsuus+mielessä+oikein+kieli+raudassa+kiinni.+Kyllä+sitäkin+on+tullut+kokeiltua+ja+meillä+olikin+siihen+sopiva+ulko-oven+kahva+verannalla.+Sanotaan,+että+lapsi+oppii+kerrasta,+mutta+meillä+oli+tapana+kokeilla+sitä+usein,+koska+aina+se+ei+ollut+niin+jäinen,+että+olisi+pahemmin+edes+sattunut.Itse+olen+myös+kokeillut,+kuinka+tiukkaan+saan+imettyä+purkin+suuni+eteen+ja+sekin+onnistui+loistavasti,+paitsi+koko+turparustinki+olikin+sitten+sinipunainen+ja+aamulla+oli+lähtö+elämäni+ensimmäiselle+laivamatkalle,+tosin+sisävesilaiva,+ei+siis+mitään+ulkomaan+reissuja+viellä+5-vuotiaana.Kyllä+meillä+kävi+myös+Joulupukki,+kun+olin+aivan+pikkuinen+ja+totta´kai+uskoin+siihen,+vaikka+olikin+Taavetti-setä.+Sitten+tuli+Pukki+poroineen+aisakellot+kilisten+ja+sarvet+vain+raapi+seiniä,+mutta+oli+sentään+viskannut+lahjasäkit+lumihankeen,+josta+isä+ne+huomasi,+kun+tuli+tallista.Myöhemmin+aikuisena+niitä+"pukkeja"+tuli+jopa+useita+ja+kerran+sinne+oli+veljenikin+laittautunut+mukjaan.+Olin+ostanut+hänelle+ison+pullon,+ai´+niin,+täällä+ei+saanut+mainita+sitä,+mutta+jokatapauksessa+veljeni+nosti+innoissaan+pakettinsa+ylös+ja+paiskasi+lattiaan.+Tietysti+siinä+kävi+"ohraisesti",+koska+paketin+ulkomuoto+ei+paljastanut+sisusta,+joten+siinä+kolme+pukkia+oli+maassa+kontallaan+nuolemassa+paperikääreitä.+Kukaan+ei+ryystänyt+lasinsiruja,+sillä+olivat+ilmeisesti+harjoitelleet+ennenkin+tällaista+hommaa.No,+parempi+maassa,+kuin+jumalattoman+suussa.
  3. No,+enhän+minä+laitakkaan+moista+ruokaa,+koska+minulla+ei+ole+edes+kenelle+sitä+tarjoaisin+ja+itse+kyllä+tyydyn+vähemmälläkin+kokkauksella.Toisaalta+vesi+kielelle+herahtaa+äitini+laittamista+ruoista+leivinuunissa+ja+hänen+taidoillakin+silloisissa+puuteellisissa+oloissa.+Jos+nykyisin+haluaisin+tuota+lanttupaistikasta,+niin+ulos+virittelisin+tulet+johonkin+hiekka+hautaan+ja+sinne+latoisin+lanttuni+muhimaan+hiilloksilla+vaikka+yönyli.+Tietenkin+sekin+vaatisi+vahvan+hiilloksen,+jossa+voisin+paistaa+vaikka+sen+lampaan!+DDD
  4. Sattuipa+taas+minulekin+oikein+moka,+kun+lähetin+tyttärelleni++Joulu-rahaa+Tanskaan+ja+ilmoitin+siitä+kirjeitse,+että+tulossa+on,+mutta+taas+hän+olikin+vaihtanut+pankkia!+Voi+hiivatin+hiivatti.+Täytyy+alkaa+huomenissa+selvitellä+asiaa,+koska+näin+illalla+en+sinne+pankiin+edes+yritä+korjata+asiaa+ja+kysellä+sen+perään,+että+mihin+meni?.Siinä+kyllä+onnistuin+vuosi+sitten,+...melkein,+kun+huomasin,+että+Handelsbanken+alkoi+veloitaa+tiliäni+kuukausittain+muutamalla+eurolla+ja+minä+saiturina+en+suvainnut+tätä,+joten+aloin+siirtelemään+kaikki+e-laskuni+S-pankiin,+joka+ei+toistaiseksi+veloita+mitää+euroja++tilin+käytöstä.Sitten+olin+muutellut+maksupäiviäni+vuokrasta+ja+niitä+alkoi+mennä+tuplaten,+mutta+hienosti+sekin+selvisi.+Viimeksi+söhläsin+lapsenlapseni+tilin+kanssa,+koska+minulta+menee+kuukausittain+hänelle+eri+tileille+määrätty+summa,+mutta+joskus+tämä+lapsukainen+tarvitsee+ylimääräistä+rahaa+"hänen+tärkeään+ostokseen"+ja+mummihan+maksaa,+mutta+maksoin++väärälle+tilille,+joten+uusi+maksu+heti+perään+ja+en+muistanut+korjata+sitä+menoa,+joten+sitten+alkoi+mennä+hieman+liikaa.+No,+sekin+asia+korjautui.On+tämä+joskus+niin+vaikeaa,+kun+ajatukset+ei+pysy+koossa+ja+sitten+ei+muista,+kuinka+mikin+tapahtuma+toimii,+jos+äkillinen+muutos+tapahtuu.Yleensä+olen+ns.+huoleton+veikko+noissa+raha-asioissa,+koska+kaikki+laskut+menee+automaattisesti+ja+käteistä+nostan+vain+S-pankista,+tai+kaupankassalta,+koska+inhoan+noita+automaatteja,+joissa+on+nykyisin+jos´jos+jonkinlaisia+skimmaus+ansoja,+että+siellähän+on+sitten+tilitietosi+ja+sitten+onkin+tili+tyhjentynyt.Edeleen+ihmettelen+näitä+vanhuksia,+jotka+sortuvat+näiden+valepoliisien+ansaan+ja+antavat+pankkitunnuksensa,+kuten+myös+näihin+ulkomaalaisiin+huijauksiin+jostain+isosta+rahantulosta,+kun+vain+maksat+ensin+sen+lunastuksen?
  5. Aamulla+minäkin+kurkkasin+sinne+riihi-aloitukseen,+mutta+en+ollut+siellä+käynyt,+vaikka+riihen+lumo+on+minulle+hyvinkin+tuttu.+Kyllähän+lapsuuskodissani+oli++monta+riihenpuintia,+joita+minä+vain+ovelta+kurkistelin,+mutta+sitä+riihikuivattua+ruista+olen+jauhanut+jauhinkivillä,+jotka+oli+isälläni+tallessa.+Mihin+lienee+nekin+joutuneet?Minä+taas+tällainen+aikainen+"kana",+joka+herään+aina+neljältä+ja+uni+ei+vain+tule,+joten+kahvin+kera+lueskelen+yön+"uutiset"+ja+tietenkin+myös+lehdet.+Harvemmin+vastailen++palstan+juttuihin,+koska+on+parempi+miettiä+iltapäivään,+että+onko+edes+tarpeellista+sanoa+minun+mielipiteeni+mihinkään?Onneksi+tomertauduin+tuohon+Pappilan+ilmais+ruoka+jakeluun,+lähinnä+omaa+leivänpaistoa+vältellen+ja+oli+se+kerrankin+runsautta++tulvillaan,+siis+näistä+ylijäämä+ruoista+ja+hakijoita+oli+vähän,+minun+aikaan++5-6+ja+jokainen+saikin+ottaa+enemmän,+kuin+1/per+laatikko,+sillä+näitä+jouluisia+laatikoita,+kuten,+lanttu,+porkkana,+maksa,+kermaperunat+ja+mitä+niitä+olikaan,+niin+niitä+oli+runsaasti.+Tietenkin+tuo+leipä/pulla+puoli+oli+hyvinkin+edustettu,+joten+sellainen+Boston-kakku+minullekin+osui,+joka+korvaa+minulle+sen+"Nyhtöpullan",+joka+m+inunkin+oli+pakko+googlata,+että+mitä+se+on?+Tietenkin+ymmärrän,+että+suurperheen+ruokijat,+joihin+koko+suku+kokoontuu,+ei+ole+mielekästä+tuunata+edes+tällaisista+ruokaa,+mutta+minulle+kelpasi+hyvin+ja+en+edes+tarvitse+niitä+"tuunata"+paljonkaan,+tuskin+mitään.Siitäpä+sitten+ajelin+tyttäreni+luokse+sinne+silitys+hommeleihin,+ja+jo+silloin+olin+tarpeeksi+väsyny,+mutta+kuitenkin+silittelin+siellä+aikani+ja+ihmeesti+siinä+virkistyi.+Nyt+en+ottanut+sieltä+mitään+"minulle+kelpaavaa",+vaan+lähdin+paikalliseen+S-markettiin+ostamaan+ostokseni,+joita+olin+kehitellyt+oikein+paperille,+että+varmasti+kaikki+muistaisin+ja+ekana+olikin+suurin+kirjaimin+se++a-v-.o-k-a-a-d-o,+mutta+sitten+olin+kuitenkin+jättänyt+listalta++V-O-I-N+!+Voihan+voi,+voi,+voi,+mutta+on+tuossa+vielä+entistä+jäljellä+ja+kauppaan+on+200>>m+matkaa!+DToisaalta+huomenissa+olisi+sitä+Joulukinkkua+jaossa+tuolla+ruokailun+puolella,+siis+pienestä+maksusta,+mutta+sitten+täytyisi+käydä+myös+sitä+käteistä+hakemanna,+jota+minulla+ei+ole+yleensä..+Taidan+odotella+lapseni+kinkunjämiä,+joita+yleensä+tulee!Rauhaisaa++Joulun+odotusta+teillekin+kiireiset,+sillä+minun+kiireeni+loppui+tähän,+mutta+palstalle+palaan+ja+etenkin+Kahvipirttin,+josko+vaikka+aattona+tavattaisiin+se+kuuluisa+Joulupukki?