Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
korpikirjailija
korpikirjailija
korpikirjailija
Vapaa kuvaus
🫠
Aloituksia
105
Kommenttia
7410
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Hollanti on tiheään asuttu maa. Talot ovat ulkoapäin katsottuna kapeita, mutta pitkiä syvälle sisäpihaan ulottuvia rakennuksia.
Valoisuutta sisätiloihin antavat suuret ikkunat joita ei peitetä raskailla verhoilla.
Kadunpuoleisissa ikkunoissa voi olla kapea himmentävä muovikalvo. Se ei estä valon tuloa sisätilaan, mutta toimii näköesteenä.
Meillä täällä kotona yläkerran tilavassa isoikkunaisessa olohuoneessa ei myöskään ole verhoja, ei oikeastaan yhdessäkään huoneessa. Vain rullaverhoja ja kappoja sekä muutama sälekaihdin kuten isossa sivuikkunassa kierreportaitten kohdalla. Alakerran huoneissa on myös rullaverhot. Omassa makuuhuoneessani on lisäksi ikkunaan kiinnitetty näkösuoja ja pienet kevyet sivuverhot.
Eli meillä on hollantilaista tyyliä, ikkunoita ei peitetä raskailla verhoilla vaan valon annetaan tulla sisälle.
Kesällä parvekkeelle laitetaan bambuverhot, näkösuojaksi.
Aloittajan kysymys ....mitä mieltä..No, jokainen tekeen kodistaan omanlaisensa.
08.02.2026 20:25
Savulohipasta oli ihanaa ; )
Virkistin nyt muistia blogistani.
Keväällä v. 2023 lensin Helsinkiin. Olin parantunut vuoden 2022 vakavasta sairaudesta, mutta kuntoni oli vielä heikko.
Kävelin Kajaanin portilta tuloaulaan. Koin matkan rasittavana. Kerroin kuopukselle ja hän ohjeisti virkailijoita paluumatkalle lähtiessäni, minut vietiin jonojen ohi lähtöselvitykseen. Sain tietoa lentokenttäpalveluista ikäihmisille.
Tästä kevään kokemuksesta viisastuneena, tilasin etukäteen lentokenttäpalvelut lähtiessämme Hollantiin saman vuoden lokakuussa.
Palvelu oli kiitettävää niin Suomen kuin Hollannin päässä. Olen kertonut omista kokemuksistani. Mieheni sai samat palvelut kuin minä.
Tämäkin viesti olisi mennyt bittitaivaalle, mutta kirjoitin sen ekaksi muistioihini
08.02.2026 16:56
Kopioikaa ja liittäkää tiedostoihinne omat tekstinne ennen lähetystä, näyttää helposti lentävän bittitaivaalle.
08.02.2026 15:34
Moiks!
Onnistuin tekemään noin puolen kilsan sauvakävely lenkin raikkaassa pakkassässä.
Onnistuin haukkaamaan raitista ilmaa se piristi.
Miehelläni ei ole ongelmia liikkumisessa, eikä hän käytä mitään lääkkeitä. Eli kun vastaat älä sotke häntä vaivoihini, hän on hyväkuntoinen vaikkakin iäkäs.
Pärjäämme erinomaisesti kotona. Hienostelua ei matkasuunnitelmat. ole. Miten jos asuisit Portugalissa ja haluaisit käydä kotimaassasi Suomessa olisiko se rehustamista?
Minä en rääkkää itseäni vaan unohtanut, voisihan sitä maata, mitä siitä seuraisi.
Harrastustoiminta on minulle henkisen vireyden ylläpitäjä, ulkoilu kehon toimintojen
A ja O.
Vai oletko erimieltä
08.02.2026 15:30
Päivää Korvesta@
Uusi palstan kontrollikysymys voi olla parannus keskusteluiden sujuvuudelle koska henkilöllisyys ikäänkuin tarkistetaan. Anonyymisyyttä se ei kuitenkaan korjaa sillä monella anolla on rekisteröity nimimerkki.
Se siitä, aurinkoinen päivä, ulos tekisi mieli, mutta selkäni L2 nikaman murtuma on alkanut kiusaamaan liikkumistani. Johtunee kyynärsauvoista jolloin painopiste yhdellä kepillä kävelystä rasittaa selkää.
Otin vahvemman kipulääkkeen ja yritän kuitenkin tänään mennä lenkille sen voimalla.
Suunnittelin innolla matkaa Hollantiin. Pikkuisen ristiäiset ovat ensikuussa ja samalla ajattelimme jatkaa Hesasta Amsterdamiin.
Illalla tulin toisiin ajatuksiin, en ole vielä kykenevä matkaan. Olemme tottunut kävelemällä kiertelemään paikkoja, nyt se ei ole mahdollista. Syksylle siirsimme matkasuunnitelmia, josko olisin paremmassa kävelykunnossa. Mieheni itseasiassa ei ole yhtä innokas lähtemään matkaan kuin minä, no, katsotaan.
Tänään ajattelin tehdä savulohipastaa päivälliseksi.
Hyvää sunnuntaita itsekullekin.
08.02.2026 13:55
No, kun avasin linkin, odotin aavan meren tuolla puolen jossakin on maa....se oli kova sana kuuskytluvulla.
Muistan 50-luvulta kappaleen Venezuela, kuuntelin sitä siskon levysoittimesta ja ajattelin se on varmasti maailman kaunein paikka ; )
06.02.2026 15:23
Iltapäivää Korvesta@
Lauhtumaan päin, mutta ulos en ole tänään ehtinyt. Vein kaksi viikkoa sitten neljä taulua kehystettäväksi, kun ei alkanut kuulua mitään hain ne eilen pois, kiertelin kirppareita ja kodin sisustusliikkeitä etsien sopivia listoja.
Löytyihän niitä ja tänään olen kehystänyt kaksi taulua.
Että olen taas hyvillä mielin. Istun takkahuoneessa eli olohuoneessani ihaillen kätteni töitä.
Teen myös storeja faceen ja instaan. Aamulla kuvasin aidan ritilöissä olleita sinkkiämpäreitä, joissa on kanervoja. Niiden vieressä iso kynttilälyhty. Ämpäreiden ja lyhdyn päällä on noin 20 cm lumikasat. Kaunis kuva päätyi storyyn. Lempikappaleeni joka iskee tunteisiini kuin salama soi taustalla. Dannyn ....Lunta, lunta, lunta vain....
No nyt tunteet kasaan..
06.02.2026 14:59
Ehkäpä ruuanjakelua leipäjonoissa jne.
04.02.2026 15:33
En ole tietoinen, mutta tarkistin, eläkkeensaaja on oikeutettu asumistukeen jos edellytykset täyttyvät.
04.02.2026 15:32
Vähäinen on ymmärtämyksesi asiakeskustelussa.
04.02.2026 14:37
Miten niin perheestä. Työttömällä on mahdollisuus hakea ja saada työtä. Eläkeläinen tekee lähinnä hyväntekeväisyystyötä.
04.02.2026 14:17
Omistusasuntoonkin voi hakea asumistukea. Tuki perustuu tuloihin ja asumiskustannuksiin.
04.02.2026 14:13
Keskipivää@
Eläkkeet, sosiaaliturva, julkiset palvelut puhuttavat. Miksi emme ottaisi vastaan meille suomalaisille alunperin tarkoitettuja etuja.
Julkiset palvelut ovat valtion ja kuntien verovaroin rahoittamia peruspalveluja, joiden tavoitteena on taata hyvinvointi, tasa-arvo ja turvallisuus.
Nykyään on tullut selväksi, että ulkomaalaiset (pakolaiset, turvapaikan anojat) tuntevat Suomen julkiset (ilmaiset) palvelut paremmin kuin moni suomalainen.
Me valitetaan jos naapuri saa leskeneläkettä tai toinen naapuri asumistukea, joku toimeentulotukea.
Ano 00048 kirjoitti kysymyksen minulle.
"Sinähän asut miehesi omistamassa asunnossa, kerroit joskus että vuokralaisena".
Kun muutin asumaan mieheni osakkeeseen, tiesin asumistuen saannin ehdot, miksi en olisi käyttänyt tukea edukseni?
Julkinen terveydenhoito on edullista, mutta ei ilmaista.
Mitäköhän tänään, no, keskiviikko ja pensselin heilutusta.
04.02.2026 12:34
Asun kaupungini keskustassa tykkään sanoa Korvessa, koska Kainuu mielletään syrjäseuduksi. Käytin kauppojen kotiinkuljetuspalveluja kun pääsin kotiin sairaalasta, koska en heti uskaltanut autolla ajaa.
Tapasin tänään lapsuuden ystäväni, hän oli myynyt viikossa asuntonsa joen toiselta puolen hyvään hintaan ja ostanut heti uuden ihan keskeltä kaupunkia.
Kyllä me täällä ihan "normaalisti" eletään ; )
Ostetaan myydään ja vaihdetaan.
Yötä!
03.02.2026 23:33
Terveyspalveluiden hinnan nousuista oli aloitus, jossa kerrottiin ikäihmisten terveyspalvelujen käyttäjänä vähentyneen korkeiden hintojen myötä.
03.02.2026 14:47
Päivää Korvesta@
Olen ihmeissäni valituksista, että eläkkeistä leikataan ja ikäihmisten hoidosta karsitaan.
En valita eläkkeestäni kun sitä ei voi leikata se kun on pieni, mutta riittävä henkilökohtaisiin menoihini. Toista on isotuloisten eläkkeet niistä voi hiukan nipistää.
Hoitoonkin pääsee kun jaksaa odottaa. Vuosi kului ja pääsin keuhkopolille ja sain uniapnean seurantalaitteen.
Mittauksen tulokset tähän mennessä ovat osoittaneet sen mitä aavistin. Normaali AHI-käyrä. Toipilas aikana jouduin nukkumaan selälläni, mikä aiheutti hengityskatkoksia.
Pakkanen antaa periksi, sää lauhtuu nyt vain -16 C. tavanomainen talvikeli helmikuussa.
Olen huvittunut uutisten hirmupakkasennesteista. Korvessa on totuttu joten se on sitä "normaalia".
03.02.2026 13:46
Iltaa@
Hilla aloituksesi otsikko on otettu kirjaimellisesti käyttöön.
Arjestani, iloistani, suruistani, muistoistani vahvaa kerrontaa, on luettu ja mieliin painettu. Pitänee aloittaa oma elämänkertakirjan luonnostelu, kiinnostusta teksteihini on runsaasti, voisi jopa kustantaja kiinnostua.
Vierailin iltapäivällä tuttavani luona. Hän jäi leskeksi vuosi sitten. Olivat eläneet yhdessä 60-vuotta, ei lapsia.
Kuuntelin hänen kertomuksia yhteisen elämän varrelta. Ihania muistoja matkoista ympäri Eurooppaa. Pariisi, Lontoo ja Firenze olivat hänelle mieluisia kaupunkeja, jonne hän vielä haluaisi matkustaa.
Miten vaikeaa on luopua elämänikäisestä kumppanista.
Päätimme tavata pian, hän ehdotti josko mentäisiin ravintolaan syömään. Kyllä mennään lupasin ja muistellaan ihania menneitä.
02.02.2026 20:11
Kaunis aurinkoinen päivä -26 C Korvessa.
Pitää toeta ulos, se vain on työlästä kun pitää pukea paljon lämmintä päälle. Liikkumisesta tulee hidasta, vaikka minnepä sitä kiire olisikaan.
Pikkuisen ristiäiset tulossa, sehän tietää Isolle kirkolle lähtöä. Ehkäpä voisimme saamalla piipahtaa Hollannissa.
Faceeni tulee upeita videoita kauniista talvisesta Alankomaasta, ikävää pukkaa.
No, nyt Korven satumaahan, sauvat käteen ja menoksi.
Googlea Martat ja hiivaleipä.
02.02.2026 12:19
Elämä on niin alentavaa, negatiivistä. Elämämme Paloma ei ole "normaalia elämää". Lainaan tuota normaalisanaa anolta, kaikki mitä teemme ei ole normaalia. Normaalia on vain hänen näkemys normaalista elämästä.
Olkaamme epänormaaleja, ei sekään hassumpaa ole.
01.02.2026 14:53
Avasin aamulla valokuvista teettämäni kalenterin Helmikuun sivun.
A3 Kuvassa hymyilin sateenvarjo suojanani lumisateessa. Ulkona ei tosin satanut lunta vaan pakkanen paukkui -25 C paremmalla puolen.
Olen nyt kolme yötä opetellut käyttämään uniapnea happilaitetta. Parin tuntia nukkumaan mennessä ja aamuvarhaisella saman verran. Viime yönä jo 5-tuntia yhteensä. Tottumista se tietty vaatii.
Hyviä tuloksia jo nyt on huomattavissa, olen pirteämpi.
Sunnuntaipäivä, pakkanen pitänee sisähommissa, teen salamipizzaa ja lämmitämme saunan, eilen saunomisen jäi, siirsimme sen tälle päivälle.
01.02.2026 13:16
10 / 371