Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
korpikirjailija
korpikirjailija
korpikirjailija
Vapaa kuvaus
🫠
Aloituksia
105
Kommenttia
7416
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Tänään tein vielä kävelylenkin Heemsteden keskustaan. Nyt riittää tältä erää itsensä rääkkäys, pätkin teleskooppisauvani matkalaukkuun. Onhan ne sauvani keränneet katseita, mutta ystävällisiä sinänsä. Täällä ei kävelysauvoja näe, vain kävelykeppejä niin miehillä kuin naisillakin.
Kirkolta ostin pahvisen putken, johon laitan matkaanmme lähtevää P.n taiteilijaveljen grafiikkaa. Taulut jäävät odottamaan ensi kesää.
Teetätin A4 valokuvan digikuvasta, siinä tököttää esikoisen syntymäpäiväteeman mukainen keramiikkatyöstäni. Olisi ollut riskaapelia kuljettaa itse keramiikkaesinettä päivänsankarille Helsinkiin, Hollannin kautta.
Kivaa vaihtelua syksyyn tämä matka on ollut, mutta palaamme mielellämme jo Suomeen.
16.10.2023 20:47
Syksy alkaa tulla tänne Heemstedeen. Yöllä heräsin kun salamoi ja satoi kaatamalla. Aamulla sateen sekaan oli jokunen raekin eksynyt.
Syyssäät täällä muuttaa muotoaan usean kerran päivässä. Välillä aurinko paistaa, mutta kohta jo tuuli ja sade yllättävät. Sateenvarjo on tarpeen kun ulos lähtee.
Olen uskollisesti päivittäin kävellyt noin 2- 3 km kerrallaan. Parina viime päivänä en ole levännyt penkeillä vaan porskuttanut eteenpäin.
Kyllä tämä tästä.
15.10.2023 20:15
No, pitänee nostataa olematonta hattua tämän päivän saannoksille.
Pyykkikone kiersi lyhyen ohjelman heti aamusta. Lähdin puolen päivän jälkeen ilmoja pilkaten läheiseen Haarlemin kaupunkiin. P. ei ollut innokas, joten menin yksin. Vanhalta muistilta sujui kierros keskustassa, tuttuja paikkoja bongailin. Lemppari kenkäkaupassa ihailin saappaita, nyt eivät lähteneet matkaan, katsotaa myöhemmin. Upeat mustat pitkät nahkasaappaat 89 euroa.
Neljän ruuhkassa astuin täpötäyteen bussiin, vaan heti tuli paikka vapaaksi kun nuori neito tarjosi penkkiään minulle. Se tuo kävelysauva on hyvä apu moneen.
Söimme päivälliseksi eiliset jämät ja nyt on uunissa lasagnevuoka huomista varten. P.n tytär tulee aamusta tallilta ja lähtevät yhdessä. P. kanssa pankkiin neuvotteluun. Onpahan ruoka valmiina kun palaavat.
Valokuvasin P.n edesmenneen taidemaalari veljen tauluja. Mietimme miten saisimme pari isoa taulua mukaan, tykästyin kovasti niihin kahteen.
Kuljetus voi jäädä ensi kesään kun P.n lapset tulevat Posion tilalleen. P.n poika tulee yleensä pakettiautolla. No, katsotaan.
Tällaista tänään, huomenna iltapäivällä taas menoksi.
13.10.2023 21:01
Iltatervehdys täältä Heemstedestä.
Sain nauttia viikon hyvistä keleistä, mutta tänään on saatu sateita. Lämmintä toki riittää vielä tämän viikon ja ensi viikkolle ennuste lupaa aurinkoista, mutta viilenevää.
Viikko on kulunut leppoisasti täällä Heemstedessä. Nyt viikonlopulla tapaamme P. sukua.
Velä viikko ja paluu Suomeen, toki on kiva tavata myös omaa sukuani, esikoisen juhlissa Helsingissä.
Olen yrittänyt parhaani mukaan kävellä niin paljon kuin kykenen, tänäänkin vesisateessa noin 3 km. En voi sanoa, että liike on lääke, mutta toisaalta, lääkettä se on mielelle jos ei niinkään selälle.
Hyvää yötä, pillereillä tai ilman ; ))
12.10.2023 21:39
Nostin pikkusormen pystyyn ja ajattelin taas tärkeillä.
Kaunis päivä, aurinko helottaa ja kasvot on saaneet väriä. Tänään en ole hötkyilyt en tee pottulaatikkoa vaan kanakeittoa sunnuntain jämistä. Istuin parvekkeella ja nautin joutenolosta.
No, hieman kuulumisiani kurkkukipu meni ohi apteekin pillereillä, olivat tehokkaita.
Odotan magnesiumsitraatin vaikutusta lihasjäykkyyteen.
Sähkösopimuksen olen pitänyt samalla firmalla, pojalla on pörssisähkö, mutta nuoret hallitsevat sen käytön edullisuuden mukaan. Meikä ei jaksa seurata.
Joten täällä on kaikki hyvin ja "kotona" 🫠
10.10.2023 16:24
Onko sinulla kaikki kotona?
09.10.2023 20:18
Tässä reporankana istun, tuo selkä ja jalka temppuilee, vaan en anna periksi. Tänäänin teimme parin kilsan lenkin keskustaan. On niin kivat ilmat ja kuivat tiet kävellä. Olen lukenut, että Suomessa on jo ensilumia sadellut. Ei innosta. Eilen illalla shattailin nuoruuden ystäväni kanssa, hän oli Kreikassa Kosin saarella +28.C. lämmössä ja minäkin täällä +20.C.
Katselin säätietoja pari viikkoa eteenpäin ja näyttää siltä, että lähtömme aikoihin täälläkin kylmenee.
Meillä ei ole TV.tä, emme tosin kaipaakkaan, ostin sanaristikkolehden Suomesta lähtiessäni iltapuhdepähkäilyksi. Yllätyin kuinka helposti täyttö lähti kulkemaan neljän vuoden taon jälkeen.
Ruokakaupoissa ole tehnyt vertailuja. Isoissa marketeissa hintataso on suomalaista hintatasoa, ainoastaan oluet ja viinit ovat huomattavasti halvempia. Täällähän viinit löytyvät ruokakauppojen hyllyiltä.
Meidän talon alakerrassa on Spar- kauppa, se on kalliimpi, mutta ostamme sieltä päivittäisruuat, emme halua ruokakasseja keskustasta raahata.
Eilisen päivän vietimme Haarlemin kaupungissa, paljon oli porukkaa liikkeellä, terassit täynnä, mekin mukana.
Hyvää illan jatkoa. Kello täällä on tuntia suomen aikaa jälessä.
09.10.2023 19:48
Onko sinulla kaikki kotona?
08.10.2023 11:13
Istuimme illalla parvekkeella, oli lämmin ilta. Yritin videoida kovaäänistä naakkaparvea, heillä lie ollut lauantaipartyt.
Asetin parvekelaatikon tuijaan valonauhan tunnelmaa tuomaan. Täytimme lasit ja nostin pöydälle kipon, jossa oli oliveja, juustoja, ja katkarapuja valkosipulimausteliemessä.
Alkoi itään lähtevien lentokoneiden nousu Shipholin kentältä. Ensimmäisenä nousun teki upea kaunotar Corendon Boeing 737 MAX 9. AH, Siihen kun pääsisi, no, nyt se on livenä bongattu.
Asiaan, olen pian 17-vuotta lentänyt Suomen ja Hollannin väliä. Ei siis mitään uutta. Aikaisemmista lentokoneista poiketen lensimme nyt Airbus 350.
Kun Venäjä sulki ilmatilansa, nämä isot kaukoidän kohteiden koneet siirrettiin lentämään suosittuja Euroopan reittejä.
Jos olet lähdössä Eurooppaan ja haluaa nauttia luxusmatkasta kannattaa tutkia millä reiteillä koneet lentää.
No, ainakin Amsterdam - Helsiki - Amsterdam.
Ilmeisesti matkustamistani on jonkun teistä vaikea ymmärtää, vaikka pitäisi tajuta, että puolisoni on hollantilainen ja hänellä on suku täällä. Olen hänen kihlattunsa jo yli 17-vuotta, olen 100 %.sti mukana hänen elämässään.
Onneksi meidän ei ole ollut pakko avioitua kuten Tarja Halosen ja Arajärven. He elivät periaatteensa mukaisessa avoliitossa, mutta ulkopuolisten paineiden vuoksi heidän piti avioitua.
Meillä on kaunis kolmio Heemsteden rauhallisella asuinalueella. Tästä on hyvät yhteydet kaikkialle.
Sunnuntaiaamu, sumuverhoa taivaalla, pian selkenevää. Kyläkirkon kellot kutsuvat jumalanpalvelukseen.
Hyvää sunnuntaipäivää.
08.10.2023 10:53
Terveisemme aurinkoisesta, joskin tuulisesta Heemstedestä.
Olen kävellyt kahden päivän aikana yli kuusikilometriä, saavutus sinänsä, mutta kyllä tuntuu luissa ja ytimissä.
Ilman autoa liikkuminen tuntuu vaikealta, P. ehdottikin josko vuokrattais auto. En usko, että halun ajaa täällä.
Sain hankittua Ov- chipkortit linja-automatkoille. Se oli prosessi sinänsä, mutta onneksi pystyn selviytymään hyvin englanninkielellä.
P. ei jaksa osallistua enää organisointihommiin, joten kaikki on minulle uuden opettelua.
Olimme tänään aikeissa lähteä läheiseen Haarlemin kaupunkiin verestelemään vanhoja muistoja, mutta kun kävin alakerran kaupassa tunsin, että jalkani ovat vielä väsyneet.
Pankkikortista sen verran, että hukkasin omani Chipholin kentällä tai se putosi kotimatkalla taskustani taxin takapenkille. No, se kortti on kuoletettu, eikä siitä syntynyt sen kummempaa. Tili on käytettävissäni ja S-pankkikortti kelpaa.
Luin kommenttejanne, kokeilkaa matkustaa omin avuin. Ei niin se matkustaminen, mutta nämä digi- ajan matkustusasiakirjat 🙂
Muuten Atlantan kenttä on ollut isoin, missä olen ollut. Maanalaisella vaihdettiin lähtöportteja Miamin koneesta Amsterdamin koneeseen. Onneksi matkaseurueessamme oli mies, joka tiesi miten vaihdot tapahtuu.
No, eikun seikkailemaan 😁
07.10.2023 14:52
Kiinostuin tästä Punaorvot kirjasta. Googlasin, mutta en löytänyt kannon kirjaesittelystä.
Ukkini toimi poliisina noihin aikoihin, isäni kävi oppikoulua. Jotain tapahtui, josta minulla on sisareni kertomia arveluja.
Ukki joutui jättämään poliisin työnsä ja siirtyi maanviljelijäksi. Isäni lopetti koulun koska ukki tarvitsi apua.
Luulen, että kysymys oli puhdistus vasemmistolaisista poliiseista.
Kiitos vinkstä yritän etsiä kirjan.
03.10.2023 15:24
Hyvin kirjoitit tunteitten sekamelskasta mitä tunnemme kun rakkaita puitamme kaadetaan.
Olen surullinen, mutta kädet oli nostettava pystyyn. Kumppanini myös koki surullisena tämän mielestämme yliammutun alas ajon pensaille ja puille.
03.10.2023 12:14
Seurasin matkaasi, hienoja kuvia olet laittanut faceen. Toivon menestystä ja onnea tuleviin haasteisiin.
Tein lähtöselvityksen.
03.10.2023 11:27
Tiistaiaamua@
Harmaa aamu, heräsin sut aikaisin, matka-asiat painavat mieltä, vaikka tuttuahan matkustaminen on entuudestaan, nyt vain ulkomaanmatkat ovat olleet jäissä jonkun ajan.
Tänään tulee siivooja ja iltapäivällä pakkaamme laukut. Huvitti, kun yritin tiedustella Finnairin robotilta...saako matkustamoon ottaa teleskooppikävelysauvat. Ei ymmärtänyt kysymystäni joten jäin epätietoisuuteen.
Onneksi pääsen kolmeksi viikoksi pois täältä harmaasta korvesta, Heenstedeen luvattu plus 20 C tulevalle viikonlopulle.
03.10.2023 10:13
Kun lensimme New Yorkiin istuimme edessä jossa oli isot jalkatilat. Laskeutumisvaiheessa pilotti istui vastapäätämme, se oli hyvä sillä hän kertoi meille miksi kone kiersi ympyrää ennen laskeutumistamme. Näinhän se usein on isoilla kentillä, että laskeutumista pitää odottaa. Atlantan kentta oli mahtavan iso, siirryimme portilta toiselle maanalaisella junalla.
26.09.2023 22:38
No, ota rauhallisesti.
Kysymys ei ole yhdestä lennosta vaan kolmesta. Olenhan kiertänyt maailmaa senhän toki olet jo lukenut kommenteistäni. Nyt lähdenne Korvesta ennen puoltapäivää ja ollaan Amsterdamissa iltapäivällä, ilmassa noin 4-tuntia. Välilasku Helsingissä ja koneen vaihto.
Takaisin lennolla ilmassa noin 2,5 tuntia. Jäämme Helsinkiin. Toista se oli kun lennettiin Amsterdamista Singaporeen tai
Amerikan Atlantaan. Oikeesti ne lennot eivät olleet pitkästyttäviä. Syötiin juotiin ja katseltiin elokuvia. Singaporen matkalla neuloin yhden sukan.
En osaa täysin kuin Suomea, ymmärrän ruotsia ja hollantia, englannilla pärjään sen mitä tarvitsen.
Miten sinä pärjäätkö netin sokkeloissa, osaatko tilata heinäsirkkamatkoja?
26.09.2023 18:24
Etsiminen jatkui, aivosolujen sopukoista etsin nettiosaamistani tai voisko sanoa unohtunutta osaamista.
Nyt vihdoin onnistuin organisoimaan koko matkamme. Reitti on nyt selvä. Lento korvesta Amsterdamìin, lento takaisin Helsinkiin, josta varattu hotellimajoitus sekä paluumatka Hesasta Korpeen junalla.
Niin EVVK. mutta organisointityöt minun arkeani jo muutaman päivän.
Ei se nyt niin yksinkertaista ole tehdä sujuvaa pitempää matkasuunnitelmaa, tarkkana saa olla. Lisäksi matkaliput pitää saada älykännyn etusivun näytölle.
Kyllähän se vahvistaa aivojen toimintaa kun tällä pienellä puhelimella asioita hoitaa niin ja vielä kahdella kielellä.
Keramiikkalahjani maalattu ja meni lasituspolttoon, saan torstaina valmiin jutskan. Se kuinka saan sen ehjänä perille onkin eri juttu.7
Joku oli utelias montako vierasta tulee juhlimaan esikoisen 40-kymppisiä. Monta tulee niin, että poika on vaikeuksissa tilojen riittävyydestä. Minä lisäsin vielä paineita ilmoittamalla kaksi henkilöä lisää, hänelle tosin hyvin mieluisia, kummitätinsä puolisoineen.
No, nyt pitää lähteä tekemään inventaariota jääkaapista, niin, että mitähän tänään syötäisiin.
26.09.2023 13:47
Olen etsinyt maalauspensseleitä koko aamupäivän. Varmaan paikkaan lienen piilottanut.
Kolusin mökiltäkin, en löytänyt. Joku mielikuva, että jossain matkalaukussa ehkä, ehkä ei.
No, pitänee käydä uusia ostamassa kun tänään olisi tarvis. Onhan keramiikka luokassa toki pensseleitä, mutta aikasti kuluneita.
Olen tehnyt keramiikasta esikoiselle syntymäpäiväjuhlaan sopivan pienen patsaan. Tänään pitää maalata, että saan ajoissa valmiiksi.
No, tällaista etsimistä tänään täälläkin.
25.09.2023 14:20
Sunnuntai jo illassa, söimme juuri päivällistä. Päiväĺlispöydän lisukkeisiin kuuluu kimchi eli kiinankaalichilisalaatti.
Hapankaali on minulle vierasta, mutta kaalikääryleitä olen useinkin tehnyt. Kun sairauteni jälkeen opettelin uudelleen mm. ruuanvalmistusta ihmettelin miksi tekemäni kaalikääryleet jäivät littanoiksi, olin unohtanut riisin pois jauhelihamassasta.
Lanttukukkoa tein itse viimeksi juhliini kahdeksakytluvun alussa. Hyvää siitä tuli ja iso lanttukukko hävisi juhlavieraiden suihin.Pitäisi kokeilla tehdä taas sillä lanttukukko on yksi parhaista maultaan. Olen ostanut silloin tällöin valmiin lanttukukon.
Nyt on hyvä puhua ruuasta kun vatsa on täynnä. Lämmitin lohilaatikkoa. Nälkä oli vaikka en ole mitään aikaseksi saanutkaan. Maannut ja lukenut, mutta kivahan se on välillä olla vain.
Sää korvessa on ollut vaihteleva, aurinkoa ja sateen ropinaa.
Nousuviikkoa kohti.
24.09.2023 18:16
Laitoin juuri pikkuhyvää elämäni biisi ohjelman kyytipojalsi. Ensi sauna ja sitten huvit ; ))
23.09.2023 17:48
70 / 371