Vapaa kuvaus

Bara en sten i havet.

Harrastan runoutta, matematiikkaa ja tupakointia.

Ihmisenä olen viimeisen päälle vittumainen paskiainen.

Aloituksia

67

Kommenttia

1959

  1. Raamatussa+on+seitsemän+itsemurhaa:+https://bible.org/illustration/seven-suicides-bibleKaikissa+tapauksissa+itsemurha+mainitaan+kuolinsyyksi+varsin+proosallisesti+ja+melkein+kuin+ohimennen.+Yhdessäkään+tapauksessa+ei+mielestäni+ole+luettavissa+kielteistä+saati+tuomitsevaa+suhtautumista.+Ahitofelin+itsemurhasta+kerrotaan+näin:+"Mutta+kun+Ahitofel+näki,+ettei+hänen+neuvoaan+noudatettu,+hän+satuloi+aasin+ja+palasi+kotiin+omaan+kaupunkiinsa.+Annettuaan+määräykset+talonsa+asioista+hän+hirttäytyi.+Näin+hän+kuoli,+ja+hänet+haudattiin+isänsä+hautaan."+(2.+Sam.+17:23)+Ainakin+Ahitofel+haudattiin+kunniallisesti+isänsä+hautaan.+Kirkossa+myöhemmin+itsemurhaajat+haudattiin+häpeällisesti+siunaamattomaan+maahan.Joku+kirjoitti,+että+tietoisena+valintana+itsemurha+on+synti,+ei+muuten.+Samalla+perusteella+hän+piti+eutanasiaa+syntinä:+eutanasian+valitseva+valitsee+tietoisesti+kuoleman.+Mutta+miten+itsemurhan+edes+voisi+valita+tiedottomasti?+Jos+itsemurha+ei+ole+tietoinen+valinta,+kyseessä+ei+ole+varsinaisesti+itsemurha,+vaan+onnettomuus+tai+kuoleminen+sairauteen.++Luther+sanoi,+että+itsemurhaaja+on+Paholaisen+uhri.+Hän+vertasi+itsemurhaajaa+ihmiseen,+joka+joutuu+metsässä+ryöstäjän+tappamaksi.+Toisin+sanoen+itsemurha+on+murha,+mutta+murhaaja+on+Paholainen,+ei+itsemurhan+tekijä+itse.+Tämä+oli+toki+armollinen+näkemys+verrattuna+Rooman+kirkon+senaikaiseen+näkemykseen.Lutherin+"paholaishypoteesin"+hengessä+sanotaan+usein,+että+itsemurhaaja+ei+ymmärrä,+mitä+on+tekemässä,+että+mielisairaus+on+sumentanut+hänen+ajattelunsa+tms.+Näitä+seikkoja+pidetään+sitten+lieventävinä+asianhaaroina.+Oman+kokemukseni+mukaan+tämä+ei+pidä+paikkaansa.+Itsetuhoiset+ihmiset+eivät+ilman+muuta+ole+mitään+avuttomia,+todellisuudesta+vieraantuneita+reppanoita,+ainoastaan+epätoivoisia.Kyllä+minä+ainakin+itsetuhoisimpina+aikoinani+ymmärrän+varsin+hyvin,+mitä+olen+tekemässä,+eikä+ajatteluni+ole+todellisuudesta+vieraantunutta+tai+sumeaa.+Olen+esimerkiksi+synkkinä+aikoina+ryhtynyt+tekemään+kaikenlaisia+valmisteluja+(hankkinut+makuni+mukaiset+"itsemurhavälineet"+ja+sen+sellaista).+Toimin+siis+suunnitelmallisesti+ja+päämäärätietoisesti.+Kaikki+valintani+ovat+tietoisia.+Tuntuisi+perin+oudolta+sanoa,+että+jos+tappaisin+itseni,+en+itse+asiassa+tappaisi+itseäni,+vaan+minut+tappaisi+Paholainen.+Ei,+kyllä+minä+ihan+itse+tapan+itseni,+ja+tiedän+ja+ymmärrän+kyllä,+mitä+olen+tekemässä.+En+ole+mikään+syyntakeeton+lapsi.+Jos+saman+synkkyden+vallassa+tekisin+henkirikoksen,+minua+ei+takuulla+todettaisi+oikeudessa+syyntakeettomaksi.Mutta+jos+ajatellaan,+että+ihmistä+ei+voida+pitää+vastuullisena+mistään+teosta,+jolle+hänellä+ei+ole+todellista,+varteenotettavaa+vaihtoehtoa,+päästäneen+lähelle+"itsemurhan+oikeutusta".+Epätoivo+on+aito+umpikuja:+mitään+ulospääsyä+ei+kerta+kaikkiaan+näytä+olevan.+Verrataan+tätä+9/11-iskun+uhrien+tilanteeseen:+kuollako+liekkeihin+vai+hypätäkö+ikkunasta+ja+kuolla?+Emme+sano,+että+se,+joka+tietoisesti+valitsee+hypätä,+tekee+väärin,+emmekä+katso+hänen+olevan+vastuussa+kuolemastaan.+Itsemurhaajan+tilanteessa+on+jotain+samaa:+hänellä+ei+ole+todellisia+vaihtoehtoja.Voidaan+tietysti+sanoa,+että+itsemurhaaja+erehtyy,+että+vaihtoehtoja+kyllä+on.+Onko+todella?+Ehkä+on,+ehkä+ei,+mutta+erehtyminen+ei+sentään+ole+syntiä.En+missään+tapauksessa+halua+puhua+itsemurhasta+myönteisesti,+mutta+ei+minulla+ole+sydäntä+sitä+synniksikään+julistaa.+Mutta+jos+itsemurha+onkin+synti,+niin+mitä+sitten?+Viimeisen+teon+perusteellako+ihminen+määritellään?+Kiroilukin+lienee+synti.+Jos+viimeiset+sanani+tässä+maailmassa+ovat+"voi+saatanan+perkele",+niin+mitä+sitten?
  2. Hyvä+kysymys.Ensin+sanon+varmuuden+vuoksi,+että+kristittynä+minulle+riittää+Raamatun+todistus,+ja+ymmärtääkseni+Raamatun+mukaan+ihmisessä+on+jokin+henkinen+osa,+joka+voi+olla+olemassa+ruumiista+riippumatta.+Tätä+osaa+voidaan+pitää+sieluna.+Raamattu+on+siis+minulle+paras+todiste+sielusta,+mutta+tietenkään+raamatulliset+todisteet+tai+perustelut+eivät+kelpaa+niille,+jotka+eivät+usko+Raamattuun+Jumalan+ilmoituksena.Aluksi+pitää+määritellä+sielu.+Minä+ymmärrän+sielun+yksinkertaisesti+minätietoisuudeksi.+Sielu+on+se+tiedostava+minä,+joka+ajattelee,+tuntee+ja+kokee.+Siis:+minulla+ei+ole+sielua,+vaan+minä+olen+sielu,+ja+sielulla+eli+minulla+on+ruumis.+Arkinen+kokemukseni+on,+että+sielu+hallitsee+ja+ohjaa+ruumiin+tahdonalaisia+toimintoja:+sielu+kävelee,+sielu+heiluttaa+kättä,+sielu+siristelee+silmiä+jne.+Sielu+tekee+myös+vapaita+arkisia+valintoja:+sielu+päättää,+kuuntelenko+seuraavaksi+Amy+Winehousea+vai+Leonard+Cohenia,+juonko+tänä+iltana+kahvia+vai+teetä,+poltanko+ensi+yönä+savukkeen+vai+useamman+savukkeen+jne.Sielu+on+aineeton:+minätietoisuus+ajatuksineen,+tunteineen+ja+kokemuksineen+on+henkeä.+Koska+sielu+on+aineeton,+on+ainakin+mahdollista,+että+sielu+voi+olla+olemassa+aineesta+eli+käytännössä+aivoista+riippumatta.+Aivotilojen+ja+sieluntilojen+välinen+korrelaatio+ei+todista+syy-seuraussuhdetta+kumpaankaan+suuntaan.+Koska+aivoja+manipuloimalla+voidaan+vaikuttaa+sieluntiloihin+(esimerkiksi+jos+minulta+poistettaisiin+mantelitumakkeet,+lakkaisin+tuntemasta+pelkoa)+ja+koska+sieluntilat+vaikuttavat+aivoihin+(esimerkiksi+plasebolääke+eli+käytännössä+usko+lääkkeen+tehoon+eli+eräs+sieluntila+aiheuttaa+aivoissa+fysiologisia+muutoksia),+minusta+on+luonnollista+ajatella,+että+aivot+ovat+osa+sielun+olosuhteita.Minä+olen+sellainen+kuin+olen,+koska+elän+sellaisissa+olosuhteissa+kuin+elän,+ja+aivoni+kuuluvat+olosuhteisiini.+Jos+minut+olisi+heti+synnyttyäni+adoptoitu+egyptiläiseen+muslimiperheeseen,+olisin+nyt+kokonaan+erilainen+ihminen+kuin+tällä+hetkellä+faktisesti+olen,+koska+olisin+kasvanut+ja+elänyt+täysin+erilaisissa+olosuhteissa.+On+kuitenkin+selvää,+että+se+Egyptissä+kasvanut+muslimi+olisi+syvimmältään+sama+ihminen+kuin+minä.+Samoin+jos+sieluni+alkaisi+ilmaista+itseään+eri+aivojen+kautta,+olosuhteeni+muuttuisivat+niin+paljon,+että+minusta+tulisi+kokonaan+erilainen+ihminen.+Erilainen,+mutta+ei+eri:+olisin+yhä+sama+sielu,+sama+minä.Kaksi+jonkinmoista+todistetta+tai+argumenttia+sielun+olemassaolon+puolesta+tulee+äkkiseltään+mieleen.+Ensiksi+edellä+jo+mainitut+sieluntilojen+aiheuttamat+fysiologiset+muutokset+aivoissa.+On+esimerkiksi+havaittu,+että+meditaatio+muuttaa+aivoja+fysiologisesti.+Kuinka+tämä+on+mahdollista,+jos+aivojen+ja+tietoisuuden+vaikutussuhde+on+yksisuuntainen+eli+jos+tietoisuus+kaikkine+sisältöineen+riippuu+kokonaan+aivoista+ja+aivojen+fysiologisista+muutoksista?+Naturalistinen+sieluoppi+ylipäänsä+tuntuu+absurdilta.+Esimerkiksi+se,+että+päätin+kirjoittaa+vastauksen+viestiisi,+olisi+puhtaasti+fysiologinen+tapahtuma,+jonka+kaikki+vaikuttavat+syyt+ovat+aineellisia.+Päätös,+jonka+mielestäni+tein+vapaasti,+olisi+vain+joidenkin+fysiologisten+syiden+välttämätön+tai+sattumanvarainen+seuraus,+ja+samalla+tavalla+välttämätön+tai+sattumanvarainen+olisi+myös+vastaukseni+koko+sisältö.+Tämän+vastauksen+olisi+siis+kirjoittanut+järjetön,+tahdoton+ja+vapaudeton+aivomassa+deterministisistä+tai+sattumanvaraisista+syistä,+en+minä+omista+vapaista+ja+harkituista+syistäni.Toiseksi+ihmisten+sydänpysähdyksen+tai+kliinisen+kuoleman+aikana+tekemät+havainnot,+jotka+on+myöhemmin+voitu+osoittaa+paikkansapitäviksi.+Tarkoitan+siis+kuolemanrajakokemuksiin+toisinaan+liittyviä+ruumiistairtautumiskokemuksia+ja+ihmisten+tämän+kokemuksen+aikana+tekemiä+havaintoja.+Näitä+tapauksia+on+kirjallisuudessa+kuvailtu+jo+paljon,+ja+jotkin+tapaukset+ovat+varsin+vakuuttavia.+Jos+yksikin+tällainen+tapaus+on+tosi,+on+todistettu,+että+ainakin+yhdellä+meistä+on+sielu,+ja+samalla+naturalistinen+sieluoppi+ja+koko+naturalismi+on+kumottu.
  3. Augustinus+katsoi+viidennen+käskyn+kieltävän+myös+itsemurhan+ja+piti+itsemurhaa+syntinä,+jota+ei+voi+katua.+Tuomas+Akvinolainen+esitti+itsemurhaa+vastaan+kolme+perustetta:+itsemurha+on+luonnonvastaista,+vahingoittaa+yhteisöä+ja+rikkoo+Jumalan+omistusoikeutta+ihmiseen.+Näistä+vain+viimeinen+on+eksplisiittisesti+teologinen.+Kristikunnan+kaksi+tärkeintä+ajattelijaa+siis+suhtautuivat+itsemurhaan+varsin+jyrkästi.+Tämä+perintö+tuntuu+vaikuttavan+protestanttisessakin+kristillisyydessä,+vaikka+Raamatussa+itsemurhaa+ei+tuomita+mitenkään+yksiselitteisesti.Augustinuksen+tulkintaan+on+tuskin+syytä+yhtyä.+Olisi+termien+väärinkäyttöä+sanoa+itsemurhaa+murhaksi.+Itsemurha+on+selvästi+eri+asia+kuin+murha.+Käytännössäkään+emme+suhtaudu+itsemurhaajiin+samalla+tavalla+kuin+murhaajiin.+Sama+koskee+esimerkiksi+aborttia:+vaikka+olisi+tottakin,+että+"abortti+on+murha",+emme+käytännössä+pidä+abortin+tekijöitä+murhaajina.+Jos+tapaisin+ravintolassa+naisen,+joka+kertoisi+tehneensä+abortin,+tuskin+ajattelisin+asiasta+sen+kummempia,+ja+voisin+vallan+hyvin+viettää+illan+hänen+kanssaan.+Mutta+jos+hän+kertoisi+tappaneensa+10-vuotiaan+lapsensa,+en+ehkä+lähtisi+jatkoille+hänen+kanssaan+(toki+voisin+lähteä,+varsinkin+jos+olisin+tarpeeksi+päissäni,+kuten+totta+kai+olisinkin).Akvinolaisen+argumenteista+vain+toinen+on+hyvä:+itsemurhaaja+aiheuttaa+vahinkoa+yhteisölleen.+Mutta+jos+tämä+on+ainoa+syy+olla+tappamatta+itseään,+yhteisöttömillä+saati+yhteisölle+tarpeettomilla+tai+haitallisilla+ihmisillä+ei+ole+syytä+olla+tappamatta+itseään.Ainoa+syy+hylkiön+jatkaa+elämää+näyttäisi+siis+olevan+Jumalan+tarkoitus:+jostain+syystä+Jumala+on+pannut+ja+tarkoittanut+hylkiötkin+tänne+(tämä+syy+ehkä+muistuttaa+Akvinolaisen+kolmatta+perustetta).+Mutta+myös+tämä+on+huono+syy,+koska+samalla+syyllä+voi+perustella+mitä+tahansa:+eutanasia+on+väärin,+koska+jostain+syystä+Jumala+on+tarkoittanut,+että+kuolemansairas+ihminen+kärsii+hirveästi+ennen+kuolemaansa.Eutanasiaa+vastaan+on+sentään+keksittävissä+joitain+kelvollisia+perusteluja,+mutta+hylkiön+itsemurhaa+vastaan+ei+ainuttakaan.+Yleisin+perustelu+tuntuukin+olevan+"itsemurha+vain+on+väärin+ja+synti,+ja+sillä+hyvä".+Se+on+sitä+kristittyjen+kuuluisaa+kovasydämisyyttä.Toisaalta+on+todettava,+että+Akvinolaisen+ensimmäinen+peruste+(tai+jokin+sen+tapainen+peruste)+on+ehkä+sittenkin+paras.+Vaikka+en+keksi+yhtään+hyvää+syytä+vastustaa+hylkiön+itsemurhaa,+tuntuu+silti+väärältä+antaa+ihmisen+tappaa+itsensä.+Jos+joku+tarpeeton+ihminen+olisi+tappamassa+itseään,+yrittäisin+joka+tapauksessa+estää+häntä,+vaikka+en+keksisi+yhtään+hyvää+syytä.+Enkä+oikeastaan+tiedä+miksi+tekisin+niin.+Se+vain+tuntuisi+oikealta+siinä+tilanteessa.
  4. Kuolema+on+ilman+muuta+vapahtaja,+koska+maailma+on+niin+pohjattoman+surullinen+paikka,+ja+sellaistakin+puhutaan,+että+kuoleman+jälkeen+on+luvassa+jotain+parempaa+(minä+ainakin+uskon+taivaaseen).+Ehkä+juuri+siksi+jotkut+kristityt+tapaavat+vastustaa+eutanasian+lisäksi+myös+itsemurhaa:+sinun+pitää+surra,+et+saa+päästä+helpolla,+sinun+on+lunastettava+taivaspaikkasi+kärsimykselläsi.Mutta+itsemurhan+voi+nähdä+myös+uhrautumisena,+ja+uhrautuminen+toisten+puolesta+on+varmasti+hyvää+ja+kristillistä+(Joh.+15:13).+Esimerkiksi+minulla+ei+ole+varsinaisesti+läheisiä+ihmisiä,+elelen+käytännössä+erakkona+ja+syrjäytyneenä.+Sitten+kun+vanhempani+ovat+kuolleet,+minulla+ei+ole+oikeastaan+mitään+positiivista+ja+epäitsekästä+syytä+jatkaa+tätä+maallista+elämääni.+Koska+elossa+pysyttelyni+olisi+joka+tapauksessa+pois+toisilta+ihmisiltä+ja+rasitteeksi+luomakunnalle+(kulutan+resursseja+korkean+elintason+maassa),+eikö+itsemurhan+voisi+tapauksessani+nähdä+uhrautumisena+toisten+puolesta+ja+siis+moraalisesti+kiitettävänä+tekona?+Eutanasiaan+tällainen+uhriajattelu+ei+sovi,+koska+eutanasiassa+tappamisen+suorittaa+joku+muu.Pitäisikö+sitten+olla+onnellinen,+jotta+itsemurha+olisi+uhri?+Jos+on+onneton+ja+saanut+elämästä+tarpeekseen,+onko+itsemurha+uhri+ensinkään?+Mutta+onnellisena+ei+edes+halua+uhrautua+(onnelliset+ihmiset+ovat+sellaisia:+itsekkäitä+ja+pahoja).Toisaalta+kristittynä+on+perusteltua+ajatella,+että+tällä+elämällä+on+jokin+tarkoitus.+Jumala+ei+ole+suotta+pannut+meitä+tänne.+Voi+olla,+että+vasta+kuolemani+jälkeen+ymmärrän,+miksi+minun+oli+tarpeen+elää+tämä+elämä.+Voi+siis+olla,+että+myös+sellaisten+ihmisten,+joiden+kuolema+ei+satuttaisi+ketään+(ainakaan+kovin+paljon),+on+syytä+pysytellä+elossa,+jos+mahdollista.+Minä+ymmärrän+kristinuskon+joka+tapauksessa+hyvin+tämänpuoleiseksi+uskonnoksi.+Juuri+tämä+maailma+tässä+ja+nyt+on+tärkeä,+elämän+painopiste+on+tämänpuoleisuudessa+(ja+nimenomaan+siksi+maailma+onkin+niin+pohjattoman+surullinen+paikka).
  5. Elämää+ei+tietysti+ole+annettu+nautittavaksi+eikä+elämän+ole+tarkoituskaan+olla+miellyttävää+tai+mukavaa,+mutta+silti:+jos+haluaa+pysyä+edes+jotenkuten+järjissään,+on+pakko+luopua+joistain+taakoista.+On+mahdoton+elää,+jos+täytyy+koko+ajan+miettiä,+miten+taas+tämäkin+teko+tai+tekemättä+jättäminen+koituu+jonkun+tai+jonkin+kohtaloksi.+Mutta+niinhän+se+on:+nykymaailmassa+suklaalevyn+tai+kahvipaketin+ostaminenkin+on+kohtalokas+moraalinen+valinta.Ja+elämä+olisikin+mahdotonta,+ellei+olisi+sitä+toivoa,+jonka+Juliana+Norwichlainen+sanoitti+näin:+kaikki+kääntyy+hyväksi+ja+kaikki+kääntyy+hyväksi+ja+kaikenlaiset+asiat+kääntyvät+hyväksi.+Tätä+ei+pidä+tietenkään+käyttää+tekosyynä+väistää+vastuutaan.+Pikemminkin+sen+pitäisi+rohkaista:+vaikka+kaikki+ponnisteluni+yhä+uudestaan+näyttävät+valuvan+hukkaan,+silti+mikään+ei+ole+turhaa,+koska+joka+tapauksessa+kaikki+kääntyy+hyväksi+ja+kaikki+kääntyy+hyväksi+ja+kaikenlaiset+asiat+kääntyvät+hyväksi.+Hyvyys+ei+voita;+hyvyys+on+jo+voittanut+(nimittäin+Golgatalla+2000+vuotta+sitten).Toinen+vaihtoehto+on+ateismi+ja+nihilismi+ja+välinpitämättömyys.+"Je+n'ai+pas+trouvé+de+repos+que+dans+l'indifférence",+kuten+eräs+laulajatar+kerran+lauloi.Mutta+on+myös+sellaisia+vääryyden+muotoja,+joille+on+varsin+helppo+sanoa+ei.+Esimerkiksi+broileriteollisuus:+ei+ole+pakko+syödä+noita+ihmisen+pilalle+raiskaamia+linnun+irvikuvia+(Jumala+loi+kanan,+ihminen+teki+siitä+"broilerin").+Ehkei+se+ole+paljon,+mutta+pieni+askel+on+enemmän+kuin+ei+askelta+ollenkaan.
  6. Taannoin+mainostit+Richard+Carrieria,+nyt+Bart+Ehrmania.+Mutta+oletko+kuunnellut+myös+vastapuolen+argumentteja?+"Oikeudessa+ensiksi+puhuva+on+oikeassa+–+kunnes+vastapuoli+panee+hänet+koetteelle."+(Sananl.+18:17)+Ehrman+on+minulle+varsin+tuttu.+Kirjoissaan+ja+esiintymisissään+Ehrman+antaa+ymmärtää,+että+Uuden+testamentin+(hän+ei+juurikaan+puhu+Vanhasta+testamentista)+alkuperäinen+teksti+on+auttamattomasti+kadonnut+lukemattomien+kopiointivirheiden+ja+tekstiin+tieten+tahtoen+tehtyjen+muutosten+seurauksena.+Mutta+jos+vähänkin+perehtyy+UT:n+käsikirjoituksiin,+huomaa,+että+Ehrmanin+antama+kuva+ei+vastaa+tosiasioita.+Ehrmania+ei+voi+kuitenkaan+syyttää+väärän+todistuksen+antamisesta.+Kaikki,+mitä+hän+sanoo,+on+totta;+ongelma+on+siinä,+mitä+hän+jättää+sanomatta.Jos+haluaa+saada+nopeasti+ja+helposti+jonkinlaisen+käsityksen+siitä,+millaisia+nämä+Ehrmanin+mainostamat+erot+UT:n+käsikirjoituksissa+ovat,+kannattaa+lukea+rinnakkain+Textus+Receptukseen+perustuvia+käännöksiä+ja+uusiin+tekstikriittisiin+laitoksiin+perustuvia+käännöksiä.+Esimerkkinä+edellisistä+klassinen+King+James+Version,+jälkimmäisistä+vaikkapa+New+International+Version.+Suomeksi+voi+vertailla+vuoden+1776+Bibliaa+uudempiin+raamatunsuomennoksiin.Toinen+ja+parempi+vaihtoehto+on+tietysti+lukea+Nestle-Alandin+tekstikriittistä+laitosta:+joka+sivulla+on+tekstikriittinen+apparaatti,+jossa+on+annettu+tärkeimmät+poikkeavat+lukutavat.UT:n+käsikirjoitusten+erot+ovat+muutamaa+poikkeusta+lukuun+ottamatta+varsin+pieniä.+Jos+löydetty+käsikirjoitusaineisto+antaa+näin+yhtenäisen+todistuksen,+mitä+ihmeen+syytä+on+epäillä,+että+kadonneissa+käsikirjoituksissa+luki+jotain+muuta?+Aina+voidaan+spekuloida,+mutta+saatavilla+olevan+todistusaineiston+valossa+näyttää+siltä,+että+tiedämme+oikein+hyvin,+mitä+UT:n+kirjoittajat+alun+perin+kirjoittivat.Tekijyyskysymyksestä,+jota+Ehrmanin+"Forged"+kai+lähinnä+käsittelee,+oli+taannoin+jonkin+verran+puhetta+siinä+ketjussa,+jossa+keskustelimme+Jeesus-myytistä.+Kysyn+taas:+oletko+tässä+kysymyksessä+kuunnellut+myös+vastapuolen+argumentteja?Oletko+kiinnostunut+enemmän+Raamatusta+vai+Raamatun+kumoamisesta?+Jos+Raamatusta,+siinä+tapauksessa+et+jämähtäne+Carrieriin+ja+Ehrmaniin+ja+muihin+epäuskon+kylväjiin,+vaan+tutustut+aiheeseen+monipuolisemmin.+Jos+taas+olet+kiinnostuneempi+Raamatun+kumoamisesta,+siinäkin+tapauksessa+tutustunet+vastapuolen+argumentteihin,+jotta+voisit+kumota+ne.+Niin+tai+näin,+suosittelen+lämpimästi+perehtymään+Raamattuun+lähemmin.+Raamattua+avoimin+mielin+tutkiskellessa+voi+käydä+niinkin,+että+Jumalan+ääni+alkaa+kuulua.
  7. Kysyit+aikaisemmin,+olenko+vakuuttunut,+että+kaikki+Raamatun+väitteet+ovat+totta.+Vastaan+tässä.+Kommentoin+samalla+kertaa+vähän+tätä+tuoreinta+viestiäsi+ja+Bart+Ehrmania.Ensin+on+sanottava,+että+minulla+ei+ole+mitään+selvää+raamattuteologiaa+tai+valmiiksi+jäsenneltyä+näkemystä+Raamatusta.+Suhteeni+Raamattuun+on+melko+avoin.En+voi+suoralta+kädeltä+sanoa,+olenko+vakuuttunut,+että+Raamatun+kaikki+väitteet+ovat+totta,+sillä+en+ole+perehtynyt+riittävästi+Raamatun+kaikkiin+väitteisiin.+Joka+tapauksessa+Raamattu+on+minulle+Jumalan+sanaa.+Uskon,+että+Raamattu+on+Jumalan+erityinen+kirja+ja+sellaisena+ainoa+lajissaan+(Jumalalla+ei+ole+muita+pyhiä+kirjoja).+Uskostani+seuraa,+että+minulla+on+jonkinlainen+perusluottamus+Raamattuun+kaikissa+asioissa.+Mutta+uskostani+ei+seuraa,+että+pidän+Raamattua+ilman+muuta+erehtymättömänä.+Olen+kyllä+taipuvainen+uskomaan,+että+Raamatussa+kaikki,+asiayhteydessään+ja+oikein+ymmärrettynä,+on+totta,+mutta+en+pidä+mahdottomana+sitä,+että+Raamatussa+on+virheitä+ja+epätarkkuuksia.Jos+Raamatussa+kaikki+on+totta,+Raamattu+on+syntynyt+Jumalan+suorasta+vaikutuksesta.+Tällöin+Jumalaa+voidaan+kursailematta+ja+suoraviivaisesti+pitää+Raamatun+kirjoittajana.+Voidaan+ajatella,+että+Raamatun+kirjoittajiksi+mainitut+ihmiset+olivat+ikään+kuin+kyniä,+joita+Jumala+käytti.+Lyijykynä+tuottaa+erilaista+kirjoitusjälkeä+kuin+mustekynä,+mutta+kirjoituksen+asiasisältö+riippuu+kokonaan+kynän+käyttäjästä.+Samoin+Jumalan+ihmiskynät+tuottivat+kukin+omanlaista+jälkeään,+mutta+Raamatun+tekstien+asiasisältö+on+kokonaan+Jumalalta+ja+siksi+virheetöntä.+Jumala+ei+tee+virheitä.Jos+Raamatussa+kaikki+ei+ole+totta,+Raamatun+inhimillinen+ulottuvuus+yltää+tekstien+asiasisältöön+asti.+Ihmiset+tekevät+virheitä.+Mutta+vaikka+Raamatussa+olisi+inhimillisiä+virheitä,+Raamattua+olisi+silti+mahdollista+pitää+Jumalan+erityisenä+kirjana,+joka+on+syntynyt+Jumalan+johdatuksessa.+Johdatus+ei+ole+välttämättä+suoraviivaista+saati+näkyvää.+On+esimerkiksi+mahdollista,+että+Jumala+juuri+tällä+hetkellä+johdattaa+sinua+kohti+jotain+hyvää+päämäärää.+Kun+Jumala+on+saattanut+sinut+perille,+on+käytännössä+varmaa,+että+taaksepäin+katsoessasi+huomaat+tehneesi+matkan+varrella+virheitä,+ja+jos+et+olisi+tehnyt+virheitä,+Jumalan+olisi+onnistunut+saattaa+sinut+perille+jo+aikaisemmin.+Mutta+virheistäsi+huolimatta+olet+nyt+onnellisesti+saavuttanut+päämäärän+ja+Jumalan+tarkoitus+elämässäsi+on+toteutunut.+Jotain+samankaltaista+voitaisiin+nähdä+Raamatun+synnyssä:+vaikka+Raamatussa+olisi+virheitä,+Raamattu+kokonaisuutena+saavuttaisi+Jumalan+päämäärän+ja+toteuttaisi+Jumalan+tarkoituksen.Kenties+Raamatun+kokonaisuus+voisi+olla+jopa+virheetön,+vaikka+sen+jotkin+osat,+siis+yksittäiset+kirjat,+olisivat+virheellisiä.+Viittaan+vääränä+kompositiona+tunnettuun+virhepäätelmään+(fallacy+of+composition):+siitä,+että+kokonaisuuden+osilla+on+jokin+ominaisuus+X,+ei+voida+päätellä,+että+kokonaisuudellakin+on+ominaisuus+X.+Mutta+menisikö+tällainen+näkemys+jo+jonkinlaiseksi+raamattumystisismiksi?Kristityksi+tuleminen+tai+kristittynä+oleminen+ei+kuitenkaan+edellytä+mihinkään+ylhäältä+(tai+alhaalta+tai+sivulta)+saneltuun+raamattuteologiaan+tai+raamattunäkemykseen+tunnustautumista.+Jokainen+kristitty+lukee+Raamattua+omista+lähtökohdistaan+ja+muodostaa+suhteensa+Jumalan+sanaan+itsenäisesti.+Muuta+vaihtoehtoa+ei+edes+ole,+sillä+ulkoapäin+saneltu+ja+ulkokohtaiseksi+jäävä+"oikeaoppisuus"+ei+johda+elävään+ja+rakentavaan+raamattusuhteeseen.+Omakin+raamattunäkemykseni+on+eksegetiikan+harrastelun+ja+muun+mietiskelyn+seurauksena+vuosien+varrella+muuttunut+(konservatiivisempaan+suuntaan),+mutta+kyllä+minä+Kristuksessa+olen+aina+roikkunut.
  8. Jumalan+olemassaolon+puolesta+on+kyllä+esitetty+loogisia+argumentteja+maailman+sivu,+mutta+ilmeisesti+et+pidä+niitä+tarpeeksi+painavina+tai+mahdollisesti+et+tunne+niitä+kyllin+hyvin.+Tarkoitan+nyt+klassisia+jumalatodistuksia,+esimerkiksi+ontologisia+argumentteja+ja+kontingenssiargumentteja. Jumalaa+ei+kuitenkaan+voida+lähestyä+kuin+mitä+tahansa+tutkimuskohdetta.+Jumala+ei+ole+samanlainen+olio+kuin+jokin+kaukainen+tuntematon+ja+havaitsematon+planeetta,+jonka+olemassaolo+voidaan+päätellä+poikkeamista,+joita+sen+painovoima+aiheuttaa+tunnettujen+ja+havaittujen+planeettojen+kiertoratoihin.+Jumala+ei+noudata+painovoiman+kaltaisia+lakeja.+Siksi+mainitsemasi+rukoustutkimuksetkaan+eivät+ole+hyvä+tapa+tutkia+Jumalaa.+Rukous+ei+ole+magiaa.Magia+on+lähempänä+tiedettä+kuin+uskontoa.+Ehkei+siis+ihme,+että+tieteellisissä+rukoustutkimuksissa+rukous+ymmärretään+magiaksi.+Magia+on+sitä,+että+yritetään+vaikuttaa+todellisuuteen+noudattamalla+tarkasti+jotain+ohjesääntöä.+Jonkin+tietyn+vaikutuksen+aikaan+saamiseksi+täytyy+lausua+juuri+oikeat+loitsut+tai+suorittaa+juuri+oikeat+rituaalit.+Oikein+lausuttu+loitsu+tai+oikein+suoritettu+rituaali+vaikuttaa+todellisuuteen+kausaalisesti+siten,+että+toivottu+vaikutus+ilmenee+välttämättömästi.+Jos+toivottu+vaikutus+ei+ilmene,+päätellään,+että+loitsun+lausumisessa+tai+rituaalin+suorittamisessa+tehtiin+jokin+virhe.+Jos+Jumalaa+voisi+manipuloida+tällä+tavalla,+Jumala+olisi+kuin+edellä+mainittu+tuntematon+planeetta,+ja+siinä+tapauksessa+rukous+tietysti+sopisi+tieteellisen+tutkimuksen+kohteeksi.Jumala+on+kuitenkin+subjekti,+persoona.+Rukous+on+persoonien+välistä+kohtaamista+ja+vuorovaikutusta.+Kenties+yksi+syy+Jumalan+kehottaa+meitä+rukoilemaan+on+nimenomaan+se,+että+emme+erehtyisi+pitämään+häntä+jonain+muuna+kuin+persoonana.+Rukous+olisi+nimittäin+älytöntä,+jos+Jumala+ei+olisi+persoona.Minusta+vaikuttaa+siltä,+että+kaipaat+Jumalan+olemassaolon+puolesta+samanlaista+argumenttia+kuin+voidaan+esittää+edellä+mainitun+tuntemattoman+planeetan+olemassaolon+puolesta.+Sellaista+argumenttia+ei+tietenkään+ole+löydettävissä.+Jos+olet+tutustunut+klassisiin+jumalatodistuksiin+(tai+osaan+niistä),+mitä+mieltä+olet+niistä?Entä+onko+sinulla+argumentteja+ateismin+puolesta?+Oletetaan,+että+tapaat+ihmisen,+joka+kertoo+uskoneensa+Jumalaan+aina.+Hän+syntyi+perheeseen,+jossa+uskonto+oli+luonnollinen,+itsestään+selvä+osa+arkea+ja+juhlaa.+Hän+kirjaimellisesti+kasvoi+uskoon,+ja+nyt+usko+on+luonnollinen+ja+itsestään+selvä+osa+hänen+persoonaansa.+"Tämä+usko",+hän+kertoo,+"tuntuu+oikealta+ja+hyvältä.+Koen,+että+tämä+on+oikea+tie.+Minusta+tuntuu,+että+ihmisenä+oleminen+on+jo+sinänsä+niin+vaikuttava+kokemus,+että+se+puhuu+jonkinlaisen+Jumalan+olemassaolon+puolesta.+Ja+kun+olen+tutkiskellut+itseäni+ja+maailmankaikkeutta+parhaan+kykyni+mukaan,+en+ole+löytänyt+yhtään+hyvää+syytä+olla+uskomatta+Jumalaan.+Miksi+siis+en+uskoisi?"Mitä+vastaisit+hänelle?+Osaatko+antaa+hänelle+rationaalisen+syyn+olla+uskomatta+Jumalaan?+Tiedän+kyllä,+että+mielestäsi+"ei+ole+osoitettu+järkeväksi+uskoa+Jumalaan",+mutta+tämä+vastaus+ei+tietenkään+riitä+hänelle.+Hän+kaipaa+jotain+positiivista+syytä+olla+uskomatta.+Huomaa,+että+yksikin+sellainen+syy+riittäisi,+koska+hänellä+ei+ole+esittää+vastalauseeksi+ainoatakaan+järkevää+syytä+uskolleen.+Hän+vain+kokee,+että+Jumala+on;+hänestä+vain+tuntuu,+että+Jumala+on.+Nämä+eivät+ole+rationaalisia+syitä+(ne+voivat+olla+silti+hyviä+syitä,+mutta+eivät+järkeviä+siinä+mielessä+kuin+tässä+tarkoitetaan).+Jos+positiivisia+rationaalisia+syitä+ateismin+puolesta+ei+ole+olemassa,+siinä+tapauksessa+minusta+näyttää+siltä,+että+on+olemassa+ainakin+jonkinlaisia+positiivisia+rationaalisia+syitä+uskoa+Jumalaan,+nimittäin+klassiset+jumalatodistukset,+mutta+ei+kerta+kaikkiaan+minkäänlaisia+positiivisia+rationaalisia+syitä+olla+uskomatta.+Jos+näin+on,+teismi+on+ainakin+jonkin+verran+rationaalisempi+näkemys+kuin+ateismi.
  9. Mitä+tulee+"dogmeihin+sitoutumiseen",+olen+toki+sitoutunut+teismiin.+Olen+nimittäin+sitä+mieltä,+että+on+totta,+että+Jumala+on+olemassa.+Jos+olen+mielestäni+löytänyt+tässä+totuuden,+eikö+ole+ihan+ok,+että+"lukitsen+vastauksen"+ja+sitoudun+löytämääni+totuuteen?+Lakkaan+etsimästä,+kun+olen+löytänyt.+Jumalan+olemassaolo+on+tosiasia,+ja+mielestäni+minulla+on+riittävät+perusteet+uskoa+tähän+tosiasiaan.+Totuuden+etsiskely+siis+johtaa+teismiin.+Enkä+tarkoita+nytkään+kristinuskoa,+vaan+teismiä+yleensä.+Jos+lakkaisin+olemasta+kristitty,+en+silti+lakkaisi+uskomasta+Jumalan+olemassaoloon.+Voit+tietysti+olla+sitä+mieltä,+että+metodini+on+väärä+ja+epäluotettava+tai+että+päättelyni+perustuu+ennakkoluuloihin,+joita+ilman+päätyisin+erilaiseen+lopputulokseen.+Näin+voi+olla,+mutta+omista+lähtökohdistani+olen+joka+tapauksessa+vakuuttunut+Jumalan+olemassaolosta,+eikä+kukaan+voi+aloittaa+ajatteluaan+ns.+puhtaalta+pöydältä.Kristittynä+olen+tietysti+sitoutunut+kristinuskon+dogmaan+(muutenhan+en+olisi+kristitty).+Uskoni+on+ilmaistu+lyhyesti+Nikean+uskontunnustuksessa,+joka+on+kristikunnan+tärkein+uskontunnustus.+Kristinuskosta+vakuuttuminen+tapahtuu+eri+tavalla+kuin+puhtaasta+teismistä+vakuuttuminen.+Kristinusko+perustuu+Jumalan+erityiseen+ilmoitukseen.+Kristityksi+ei+voi+tulla+kuulematta+Jeesuksesta.+Puhtaaseen+teismiin+sitä+vastoin+on+mahdollista+päätyä+pelkän+yleisen+ilmoituksen+varassa,+kuten+voidaan+nähdä+jo+siitä,+että+kaikkialla+ja+kaikkina+aikoina+on+ollut+ihmisiä,+jotka+ovat+järkensä+ja+havaintojensa+valossa+päätyneet+uskomaan+jonkinlaiseen+korkeimpaan+jumaluuteen+tai+luojajumalaan+(demiurgiin+à+la+Platon+tai+liikkumattomaan+liikuttajaan+à+la+Aristoteles+jne.).Nikean+uskontunnustus+ilmaisee+muutamia+historiallisia+tosiasioita:+Jeesus+syntyi+neitsyt+Mariasta,+Jeesus+ristiinnaulittiin+Pontius+Pilatuksen+aikana,+Jeesus+kuoli+ja+haudattiin,+Jeesus+nousi+ruumiillisesti+kuolleista.+Nämä+ovat+väitteitä,+joita+voidaan+periaatteessa+tutkia+samalla+tavalla+kuin+mitä+tahansa+historiallisia+väitteitä.+Käytännössä+tuskin+voidaan+todistaa+tai+kumota,+että+Maria+todella+tuli+raskaaksi+neitseellisesti,+mutta+muut+Nikean+uskontunnustuksessa+mainitut+historian+tapahtumat+ovat+nähdäkseni+vahvistettavissa+säilyneiden+lähteiden+eli+kanonisten+evankeliumien+ja+Paavalin+kirjeiden+pohjalta+(siis+myös+Jeesuksen+ylösnousemus).Jos+Nikean+uskontunnustuksen+ilmaisema+usko+on+tosi,+mitä+se+merkitsee?+Vaikka+tämän+ketjun+aloituspostaus+ja+ensimmäinen+vastaukseni+sinulle+tässä+ketjussa+eivät+ehkä+ole+kovin+mieltäylentäviä,+EJKR+osui+jälkimmäiseen+viestiini+jättämässään+vastauksessa+–+Jumala+on+käyttänyt+ja+käyttää+apostoli+Pietarin+syntiä+omien+tarkoitusperiensä+edistämiseen+ihmisten+elämässä+–+suoraan+kristinuskon+ytimeen,+niin+kuin+minä+kristinuskon+ytimen+ymmärrän+ja+tahdon+ymmärtää.Kukaan+ei+näet+ole+sanoittanut+minun+hyvin+henkilökohtaista+uskoani+paremmin+kuin+Juliana+Norwichlainen+1300-luvulla:+"Sin+is+behovely,+but+all+shall+be+well,+and+all+shall+be+well,+and+all+manner+of+thing+shall+be+well."+Nämä+sanat+Juliana+sai+Kristukselta+näyssä.+Näkyihin+voi+uskoa+tai+olla+uskomatta,+mutta+tässä+on+joka+tapauksessa+ilmaistu+se,+mitä+risti+minulle+käytännössä+merkitsee:+kaikki+kääntyy+hyväksi+ja+kaikki+kääntyy+hyväksi+ja+kaikenlaiset+asiat+kääntyvät+hyväksi.+Tämä+on+toivo,+johon+kristinusko+antaa+luvan+kaikesta+huolimatta+ja+kaikissa+tilanteissa+ja+aina.+Tämä+toivo+on+kristinuskon+seurauslause,+kestävä,+kouraantuntuva,+todellinen+toivo.
  10. En+missään+tapauksessa+allekirjoita+väitettä,+että+ateismi+vastaa+vain+ja+ainoastaan+yhteen+kysymykseen.+Ainakaan+väite+ei+ole+ilman+muuta+selvä+tai+ilmeinen.+Ateismi+on+metafyysinen+kannanotto,+joka+implikoi+jotakin.+Ateismilla+on+seurauksia.Kysymys+kuuluu,+mikä+on+todellisuuden+ἀρχή+eli+perimmäinen+perusta+eli+alkuprinsiippi.+Kristittynä+uskon,+että+Jumala+on+ἀρχή+ja+että+ἐν+ἀρχῇ+ἦν+ὁ+λόγος+("alkuprinsiipissä+oli+järki",+Joh.+1:1).+Lisäksi+uskon,+että+Jumala+on+ἀγάπη+eli+rakkaus+(1.+Joh.+4:8).+Toisin+sanoen+todellisuuden+perimmäinen+perusta+on+järkevä+ja+rakastava.+Maailma+on+perustettu+järjelle+ja+rakkaudelle.+Tämä+on+metafyysinen+väite,+joka+tuskin+voi+olla+tosi+jumalattomassa+todellisuudessa.+Jos+ateismi+on+totta,+rakkaus+ja+järki+ovat+maailmankaikkeudessa+mitä+luultavimmin+verrattain+myöhäsyntyisiä+ilmiöitä,+joiden+olemassaolo+tähänastisen+tietomme+valossa+riippuu+monimutkaisista+hermostoista,+joiden+olemassaolo+puolestaan+riippuu+järjettömästä+ja+rakkaudettomasta+evoluutiosta.+Jos+tämä+pitää+paikkansa,+en+näe+syytä+luottaa+sen+enempää+järkeen+kuin+rakkauteenkaan.+Tämä+syvä+epäluulo+on+eräs+ateismin+implikaatio.+Toinen+ateismin+implikaatio+on+nihilismi,+josta+olen+kirjoittanut+lyhyesti+esim.+tässä:+http://keskustelu.suomi24.fi/t/14419698/kuinka-paranin-ateismista#comment-87195820Ateismin+implikaatioita+voidaan+pitää+ateismin+dogmana.+Jos+nihilismi+on+ateismin+implikaatio,+kuten+uskon,+totuudella+ei+ole+arvoa+eikä+totuuden+tavoittelu+ole+velvollisuus.+Nihilismi+tarkoittaa+nimenomaan+sitä,+että+arvoja+ja+velvollisuuksia+ei+ole+olemassa.+Silloin+on+täysin+yhdentekevää,+annanko+kuvitellun+yliluonnollisen+entiteetin+arveltujen+mieltymysten+estää+minua+löytämästä+totuutta,+koska+amoraalisessa+todellisuudessa+ei+voida+sanoa,+että+mikään+tekoni+tai+tekemättä+jättämiseni+olisi+hyvä+tai+paha+tai+oikein+tai+väärin.+Silloin+tämä+maailma+ei+ole+tärkein+tai+edes+tärkeä,+vaan+yhdentekevä,+kirjaimellisesti+arvoton,+ja+sama+pätee+tähän+lyhyeen+elämään+kaikkine+valintoineen+ja+tekoineen+tässä+maailmassa.Ainakaan+minua+ateismi+ei+ollenkaan+motivoi+tutkimaan+maailmaa.+Usko+Jumalaan+sitä+vastoin+innostaa+ottamaan+selville,+millaisen+maailmankaikkeuden+Jumala+on+luonut+(luonnontieteet)+ja+miten+Jumalan+kuva+tässä+maailmankaikkeudessa+on+elänyt+ja+elää+(ihmistieteet).+Jos+Jumala+on+olemassa,+tiede+totuuden+tavoitteluna+voi+olla+jopa+velvollisuus.+Ja+vaikka+alustavasti+kiistäisimme+ihmisen+jumalankuvaisuuden,+vaikka+emme+tietäisi+Jumalasta+mitään+yksityiskohtaista,+vaikka+emme+tietäisi,+onko+Jumalalla+ylipäänsä+mitään+tarkoitusta+tai+päämäärää+meille+tai+maailmankaikkeudelle,+niin+jo+pelkästään+se+mahdollisuus,+että+tässä+elämässä+on+perimmältään+ja+syvimmältään+kyse+jostain+muusta+kuin+DNA:n+levittämisestä+tai+alkeishiukkasten+poukkoilusta+tai+vastaavasta+päämäärättömästä+ja+tarkoituksettomasta+asiaintilasta,+innostaa+ja+motivoi+ottamaan+asioista+selvää.+Vähintään+tämän+mahdollisuuden+Jumala+joka+tapauksessa+avaa.En+siis+lainkaan+ymmärrä,+millä+tavalla+teismi+olisi+rasite+totuuden+etsimisen+kannalta.+Jos+Jumala+on+olemassa,+elämässä+voi+olla+pohjimmiltaan+ja+syvimmältään+kyse+DNA:n+levittämisestä+tai+alkeishiukkasten+poukkoilusta+–+mutta+voi+olla+myös+jostain+muusta,+jostain+enemmästä,+ja+luultavasti+onkin.+Jos+taas+Jumalaa+ei+ole,+elämässä+on+perimmältään+ja+syvimmältään+varmasti+tai+todennäköisesti+kyse+vain+DNA:n+levittämisestä+tai+alkeishiukkasten+poukkoilusta+tai+jostain+muusta+yhtä+tyhjänpäiväisestä.+Muut+vaihtoehdot+ovat+mahdottomia+tai+niin+epätodennäköisiä,+että+ei+ole+perusteltua+edes+harkita+niitä.+Teisti+on+siten+totuudenetsijänä+avoimempi+kuin+ateisti.+Puhun+nyt+"puhtaasta+teismistä",+en+kristinuskosta.+Mutta+jos+Jumala+on+olemassa,+myös+kristinusko+on+mahdollisuuksien+rajoissa+(ja+samoin+tietysti+juutalaisuus,+islam,+sikhiläisyys,+jehovantodistajuus+ja+kaikki+muutkin+teistiset+uskonnot).Vielä+vähemmän+ateismi+motivoi+minua+ottamaan+vastuuta,+koska+en+usko,+että+sellaista+asiaa+kuin+"vastuu"+on+varsinaisesti+edes+olemassa,+jos+Jumalaa+ei+ole+olemassa.
  11. Aloitus+on+kirjoitettu+kristityn+näkökulmasta.+Ateistille+ateismi+ei+tietenkään+ole+viettelys+(ainakaan+enää:+tunnetusti+tehokkain+keino+päästä+kiusauksesta+on+antaa+kiusaukselle+periksi).+Ateismi+sinänsä+ja+sellaisenaan+on+minusta+paitsi+virheellinen+myös+melko+synkkä+ja+ikävä+todellisuuskäsitys,+jolla+ei+ole+omaa+vetovoimaa+(en+esimerkiksi+näe+ateismissa+mitään+sankarillista+tai+miehuullista).Lavennan+aloituksen+aihetta+kertomalla+vähän+omasta+helvetistäni.+Luulisin+maailmassa+olevan+ihmisiä,+jotka+voivat+samaistua+kokemuksiini.Olen+kiivas,+sotaisia,+äkkipikainen,+herkkähipiäinen,+vihamielinen,+omahyväinen,+ylpeä,+ilkeä,+kostonjanoinen,+riidanhaluinen+ja+monella+muullakin+tavalla+viheliäinen+ihminen.+Jos+olisin+vastannut+kommenttiisi+viisi+kuusi+vuotta+sitten,+osa+edellä+luetelluista+ominaisuuksista+olisi+mitä+luultavammin+tullut+ilmi+vastauksestani.+Olisin+mahdollisesti+kirjoittanut,+että+et+tiedä+mistään+mitään+ja+että+kognitiivinen+kapasiteettisi+on+simpanssin+tasolla+(tosin+simpansseilla+on+kuulemma+parempi+lyhytmuisti+kuin+ihmisillä).+Viisi+kuusi+vuotta+sitten+olin+jo+kristitty.+Epäilemättä+jotkut+kristityt+olisivat+tuolloin+kieltäneet+uskoni+(epäilemättä+jotkut+kristityt+kieltävät+uskoni+tänäänkin),+mutta+minun+ymmärtääkseni+kristityn+määritelmä+ei+ole+"hyvä+ihminen"+tai+edes+"siedettävä+ihminen",+joten+katson+olleeni+jo+silloin+kristitty.Olen+myös+pilkannut+Jumalaa.+Siis+kristittynä.+Pilkkaan+Jumalaa+edelleen:+elämäni+on+jo+sinänsä+jumalanpilkkaa,+etenkin+pahimpina+päivinä,+joita+on+kaikista+päivistäni+neljännes,+puolet,+kolme+neljännestä.+Noina+päivinä,+ja+muinakin+päivinä,+suhtaudun+myös+lähimmäisiini+vihamielisesti.+En+välttämättä+enää+sano,+että+mielestäni+heiltä+pitäisi+lyödä+hampaat+vasaralla+nieluun,+mutta+ajattelen+kyllä.+Tämän+kaiken+ja+paljon+muuta+samanlaista+olen+tehnyt+ja+teen+kristittynä.Kristinuskon+näkökulmasta+olen+syyllistynyt+ja+yhä+syyllistyn+raskaisiin+synteihin.+Jeesus+on+sanonut+muun+muassa+sellaista,+että+ihmisten+on+tuomiopäivänä+tehtävä+tili+jokaisesta+turhasta+sanasta,+jonka+he+ovat+puhuneet+(Matt.+12:36).+Kirjoitin+hiljan+toisessa+ketjussa+näin:+kuinka+voisi+elää+ikuisesti+Jumalan+läsnäolossa+ja+samalla+tietää,+tai+edes+epäillä,+että+kenties+jokin+lähes+mitätön+tekoni,+tai+ehkä+jokin+ohimennen+lausumani+viaton+sana,+on+osavastuussa+siitä,+että+joku+toinen+on+nyt+ikuisesti+ilman+Jumalaa,+ikuisesti+erossa+Jumalasta?+Mutta+minun+tekoni+eivät+ole+olleet+mitättömiä+eivätkä+sanani+viattomia+ja+ohimennen+lausuttuja.+En+myöskään+ole+kyllin+tietämätön+tai+kyllin+tyhmä,+jotta+voisin+puolustuksekseni+vedota+tietämättömyyteeni+tai+tyhmyyteni+(lapsena+tekemäni+pahuuden+tapauksessa+minulla+on+sentään+tämä+puolustus).Mikään+armo+ei+enää+voi+minua+pelastaa.+Kristuksen+risti+on+voimaton.+Vaikka+minusta+tulisi+kokonaan+synnitön+ja+joka+suhteessa+täydellinen+tästä+hetkestä+alkaen,+mitään+ei+silti+olisi+enää+tehtävissä.+Taivas+on+jo+suljettu+lopullisesti+ja+pysyvästi.+Taivas+on+nyt+looginen+mahdottomuus.+Jos+jokin+tekoni+tai+sanani+tai+tekemättä+tai+sanomatta+jättämiseni+on+vähimmässäkään+määrin+vaikuttanut+maailmaan+siten,+että+joku+on+jäänyt+vaille+Jumalaa,+mikään+taivas,+mikään+pelastus+ei+ole+enää+minullekaan+mahdollinen.+Jos+yksikin+ihminen+on+minun+myötävaikutuksestani+erossa+Jumalasta,+syyllisyyteni+on+jo+sinänsä+helvetti,+jota+mikään+anteeksianto+tai+armo+ei+voi+peruuttaa.+Lisäksi+tämä+helvetti,+tämä+sietämätön+sieluntyrannia,+tämä+sanomaton+epätoivo+ja+ahdistus+alkaa+jo+täällä+tämänpuoleisessa.Tämä+on+se+näkökulma,+josta+käsin+aloitus+on+kirjoitettu+ja+josta+katsottuna+ateismin+lohdutus+on+ateismin+synkkyydestä+ja+ikävyydestä+huolimatta+psykologinen+viettelys.