Vapaa kuvaus

Aloituksia

5

Kommenttia

599

1. Olen+kauris,+mutta+en+luokittele+ihmisiä+horoskooppien+mukaan+ja+pidän+tuota+pääosin+huuhaana.
  2. Erittäin+hyvää+pohdintaa.+Itse+näen+asian+kyllä+niin,+että+tieteen+avulla+ei+voi+todistaa+jumalaa+sen+enempää+olevaksi+kuin+olemattomaksikaan.+Jumalan+olemassaolo+vain+tuntuu+kaiken+tietämäni+perusteella+äärimmäisen+epätodennäköuselta+kuten+Russelin+teekannu.+Jumalkäsitykset+ovat+muuttuneet+ihmiskunnan+historian+saatossa+yhteiskunnan+kehityksen+mukana,+joten+näen,+että+ihminen+on+luonut+jumalan+kuvakseen+eikä+toisinpäin.+Olen+melko+pitkällä+Daniel+Dennettin+teosta+Lumous+murtuu,+missä+hän+todistaa+hienosti+kuinka+uskonto+on+voinut+syntyä+lajinkehityksemme+myötä.Nuo+evoluution+rajoitukset+on+mielestäni+kumottu+useaan+kertaan,+mutta+en+nyt+löydä+tähän+hätään+hyviä+lähteitä+väitteeni+tueksi.Itse+uskon+myös+tuohon+kvanttivakuumiselitykseen,+mutta+se+ettei+tiedetä+mistä+se+on+tullut+ei+ole+mielestäni+mikään+todiste+jumalan+puolesta.+Aivan+yhtä+hyvin+voi+kysyä+mistä+se+jumala+on+tullut.+Mielestäni+tuntuu+kuitenkin+todennököisemmältä,+että+alussa+on+ollut+jotain+äärimmäisen+yksinkertaista+(kvanttivakuumi)+kuin+äärimmäisen+monimutkaista+(luoja)+josta+kaikki+on+kehittynyt+monimutkaisemmaksi+pitkän+ajanjakson+aikana.+Mutta+jos+oletetaan,+että+kaiken+takana+onkin+luoja+niin+miksi+juuri+kristinuskon+luoja?Itse+en+näe+miksi+naturalistien+mielestä+seksi+olisi+tärkein+asia+parisuhteessa.+Kyllähän+se+siinä+mielessä+jos+ajatellaan+parisuhdetta+vain+lisääntymiseen+tähtäävänä+sopimuksena,+mutta+ihmisellä+parisuhde+on+paljon+muutakin.+Nostan+myös+tuon+rakkauden+tärkeimmäksi+parisuhdetta+ylläpitäväksi+asiaksi.Kiitos+kirjavinkeistä.+Pitäisi+yrittää+lukea+myös+tuota+teististä+näkökulmaa+tieteeseen+oman+maailmakuvan+avartamiseksi+ja+argumentitaitojen+parantamiseksi.
  3. En+ärsyyntynyt.
  4. 21 / 30