Suomalaiset ovat maailman epäempaattisimpia

opetelkaaempatiaa

24

245

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • antakaa_säälipillua

      Niinpä. Kaikkialla muualla kypsään ikään ehtinyt ätmi saisi naisilta säälipillua, mutta ei Suomessa

      • 650

        Juu, varsinkin siellä Saudiarabiassa, heheheehheee...


    • Fejksndkfjksdfdf

      Onko toi jenkkilän empatia tätä "Thoughts and prayers" empatiaa? :D

      • FKmkwefmklmklsdf

        Mielestäni kyky tehdä maailmaa paremmaksi konkreettisesti on paljon paljon tärkeämpää kuin kyky myötäelää passiivisesti.

        Tässä suhteessa epäempaattisuus ei ole välttämättä lainkaan paha asia. Lääkäri joka parantaa potilaansa ottamatta osaa, teknisen kiinnostuneena siitä mitä pitää oikeasti tehdä - piittaamatta potilaan kokemasta kivusta tai epämukavuudesta ... on magintudeja parempi lääkäri kuin sellainen joka ottaa lämpimästi osaa ja huomioi potilasta ja hänen kärsimystään.... muttei hoida ongelmaa.

        Rationaalinen tahto parempaan voi olla epäempaattista - ja tuottaa paremman lopputuloksen niin eettisesti, sosiaalisesti kuin todellisen mitattavan inhimillisen hyvinvoinnin kannalta kuin absoluuttinen kaikkeakoskeva empatia.


      • 11711
        FKmkwefmklmklsdf kirjoitti:

        Mielestäni kyky tehdä maailmaa paremmaksi konkreettisesti on paljon paljon tärkeämpää kuin kyky myötäelää passiivisesti.

        Tässä suhteessa epäempaattisuus ei ole välttämättä lainkaan paha asia. Lääkäri joka parantaa potilaansa ottamatta osaa, teknisen kiinnostuneena siitä mitä pitää oikeasti tehdä - piittaamatta potilaan kokemasta kivusta tai epämukavuudesta ... on magintudeja parempi lääkäri kuin sellainen joka ottaa lämpimästi osaa ja huomioi potilasta ja hänen kärsimystään.... muttei hoida ongelmaa.

        Rationaalinen tahto parempaan voi olla epäempaattista - ja tuottaa paremman lopputuloksen niin eettisesti, sosiaalisesti kuin todellisen mitattavan inhimillisen hyvinvoinnin kannalta kuin absoluuttinen kaikkeakoskeva empatia.

        Kaikkein paras lääkäri on kuitenkin se, joka hoitaa ongelman ottaen huomioon myöskin potilaan kokeman kivun ja tuskan, ja pyrkimällä mahdollisuuksien mukaan lievittämään myöskin sitä.


      • Fwensjdnsdfdfssdf

        Se on mukavaa jos se on noin, kivaa. Mutta tarpeetonta. Lääkärin ammatti on asiantuntija-ammatti eikä asiakaspalveluammatti. Vaatimukset asiakaspalvelusta voidaan siirtää samantien yksityiselle puolelle ja lyödä sille hintalappu toissijaisena palveluna.

        Kun kysytään että kuinka paljon olen valmis luopumaan lääkärin asiantuntijuudesta jotta hän saisi asiakaspalvelutaitoja niin sanon : En lainkaan. Ihan sama vittuileeko tai käsitteleekö kovakouraisesti kunhan saa kivekseni ommeltua kasaan.


      • 11711
        Fwensjdnsdfdfssdf kirjoitti:

        Se on mukavaa jos se on noin, kivaa. Mutta tarpeetonta. Lääkärin ammatti on asiantuntija-ammatti eikä asiakaspalveluammatti. Vaatimukset asiakaspalvelusta voidaan siirtää samantien yksityiselle puolelle ja lyödä sille hintalappu toissijaisena palveluna.

        Kun kysytään että kuinka paljon olen valmis luopumaan lääkärin asiantuntijuudesta jotta hän saisi asiakaspalvelutaitoja niin sanon : En lainkaan. Ihan sama vittuileeko tai käsitteleekö kovakouraisesti kunhan saa kivekseni ommeltua kasaan.

        En kyllä ymmärrä ollenkaan, miksi noiden olisi pakko olla toistensa vastakohtia. Ei lääkärin tarvitse olla sadisti ollakseen pätevä.


      • Uuihsdfuisdfsd
        11711 kirjoitti:

        En kyllä ymmärrä ollenkaan, miksi noiden olisi pakko olla toistensa vastakohtia. Ei lääkärin tarvitse olla sadisti ollakseen pätevä.

        Itseasiassa lääkärin pitää pystyä tekemään jopa potilaan tahdon vastaisia valintoja kun potilas ei itse millään haluaisi. Kelataan nyt jotain amputaatiota. Se lääkäri toteaa tilanteen eikä ala kyselemään että tykkätkö tai haluatko. Potilaalle voi jäädä tästä fiilis että lääkäri vei käden noin vain, vaikka totuus on se että lääkäri antoi potilaalle tilanteessa elämän.

        Tällä kaikella ei ole mitään tekemistä sadismin kanssa, vaan sen kanssa että lääkärien kuuluukin olla rautaisia ammattilaisia ja se ammattilaisuus ratkaisee - "sadistinen" lääkäri on täsmälleen yhtä hyvä lääkäri kuin se herra tohtori aurinkoinen jos heidän tietotaitonsa on samalla tasolla. Pointti on siinä että herra aurinkoinen ei voi korvata hymyllään sitä jos hän ei osaa tehdä kaksoisompeletta oikein.

        Olen myös huomannut että parhaat lääkärit ovat hyvin värikkäitä henkiöitä. Kuulemma eräs tohtorismies otti keuhkojaan kuunteluttamaan tullutta herrasmiestä korvasta napakasti kiinni, väänsi ja sanoi että "Kuuntele nyt helvetin tarkkaan, sä lopetat sen tupakoinnin tai sä kuolet muutaman vuoden sisään. Ymmärrätkö?". Siinä on parantaja, siinä on ihminen joka jakaa olennaista tietoa potilaan eduksi. Aivan sama tuleeko se viesti alentavassa muodossa, olennaisempaa on se että potilas saa ainakin tilaisuuden tajuta mistä on kyse.

        Mutta joo. Huomaan ettet kyllä ymmärrä ollenkaan, kuten itse sanoitkin heti alussa. Mut tehdään silleen että sä otat sen kivan. Mä otan sen joka osaa jotain.


      • Anonyymi
        FKmkwefmklmklsdf kirjoitti:

        Mielestäni kyky tehdä maailmaa paremmaksi konkreettisesti on paljon paljon tärkeämpää kuin kyky myötäelää passiivisesti.

        Tässä suhteessa epäempaattisuus ei ole välttämättä lainkaan paha asia. Lääkäri joka parantaa potilaansa ottamatta osaa, teknisen kiinnostuneena siitä mitä pitää oikeasti tehdä - piittaamatta potilaan kokemasta kivusta tai epämukavuudesta ... on magintudeja parempi lääkäri kuin sellainen joka ottaa lämpimästi osaa ja huomioi potilasta ja hänen kärsimystään.... muttei hoida ongelmaa.

        Rationaalinen tahto parempaan voi olla epäempaattista - ja tuottaa paremman lopputuloksen niin eettisesti, sosiaalisesti kuin todellisen mitattavan inhimillisen hyvinvoinnin kannalta kuin absoluuttinen kaikkeakoskeva empatia.

        Joo mutta miksi ihmeessä ei voi sitten olla molempia?? Mikä pakko se on sen "rationaalisen ja pystyvän" olla koko ajan naama norsunvitulla luotaantyöntävän kalsealla ja kylmällä habituksella höystettynä???


      • Anonyymi
        Uuihsdfuisdfsd kirjoitti:

        Itseasiassa lääkärin pitää pystyä tekemään jopa potilaan tahdon vastaisia valintoja kun potilas ei itse millään haluaisi. Kelataan nyt jotain amputaatiota. Se lääkäri toteaa tilanteen eikä ala kyselemään että tykkätkö tai haluatko. Potilaalle voi jäädä tästä fiilis että lääkäri vei käden noin vain, vaikka totuus on se että lääkäri antoi potilaalle tilanteessa elämän.

        Tällä kaikella ei ole mitään tekemistä sadismin kanssa, vaan sen kanssa että lääkärien kuuluukin olla rautaisia ammattilaisia ja se ammattilaisuus ratkaisee - "sadistinen" lääkäri on täsmälleen yhtä hyvä lääkäri kuin se herra tohtori aurinkoinen jos heidän tietotaitonsa on samalla tasolla. Pointti on siinä että herra aurinkoinen ei voi korvata hymyllään sitä jos hän ei osaa tehdä kaksoisompeletta oikein.

        Olen myös huomannut että parhaat lääkärit ovat hyvin värikkäitä henkiöitä. Kuulemma eräs tohtorismies otti keuhkojaan kuunteluttamaan tullutta herrasmiestä korvasta napakasti kiinni, väänsi ja sanoi että "Kuuntele nyt helvetin tarkkaan, sä lopetat sen tupakoinnin tai sä kuolet muutaman vuoden sisään. Ymmärrätkö?". Siinä on parantaja, siinä on ihminen joka jakaa olennaista tietoa potilaan eduksi. Aivan sama tuleeko se viesti alentavassa muodossa, olennaisempaa on se että potilas saa ainakin tilaisuuden tajuta mistä on kyse.

        Mutta joo. Huomaan ettet kyllä ymmärrä ollenkaan, kuten itse sanoitkin heti alussa. Mut tehdään silleen että sä otat sen kivan. Mä otan sen joka osaa jotain.

        Lopeta jo se lässyttäminen. Lääkäri voi aivan hyvin olla sekä osaava että empaattinen. KUN VAAN ON. Ei empatia ole mitään asiakaspalvelua, vaan OMINAISUUS ihmisessä, ja sille jolla se on, se ei todellakaan ole mikään hirveä suoritus niin kuin SINULLE tuntuu olevan. Että tulisi edes mieleen vielä jotain maksua erikseen pyytää.


    • dfhdxh

      Ai, senkö takia meillä onkin asiat hyvin verrattuna kaikkiin toisen ja kolmannen maailman kehitysmaihin tai vaikkapa naapuriimme venäjään?
      Figures.

    • Naisasialooser1

      Sivistysmaassa kuten Saudi-Arabiassa ihmiset ovat empaattisia toisiaan kohtaan kuten tuossa sanotaan. Lutkan kivittäminen on empaattinen teko sillä se tuottaa monelle ihmiselle nautintoa.

      • hyysälä

        Jep, ja tänään oli just uutinen, että saudit telottaa jonkun prinssin ,eli kaula katki vaan miekalla. Jep, jos saudit on empaattisia, niin mä olen sitten ihan täysillä epäempaattinen. Mutta jos me ollaankin sympaattisia?

        Nykymaailmassa on paljon parempi, että ei ole empaattinen, joutuu vaan muiden hyväksikäyttämäksi ja pahimmassa tapauksessa hyödylliseksi idiootiksi. Maahanmuuttajat pitää muuten hyysäreitä itekin idiootteina ja nauraa niille, kun ne on niin niiden puolella. Akkojahan ne pääasiassa on ja kukaan tosimies ei halua, että hameväksi pitää sen puolia. Sehän on loukkaus miehisyyttä kohtaan.


      • 257
        hyysälä kirjoitti:

        Jep, ja tänään oli just uutinen, että saudit telottaa jonkun prinssin ,eli kaula katki vaan miekalla. Jep, jos saudit on empaattisia, niin mä olen sitten ihan täysillä epäempaattinen. Mutta jos me ollaankin sympaattisia?

        Nykymaailmassa on paljon parempi, että ei ole empaattinen, joutuu vaan muiden hyväksikäyttämäksi ja pahimmassa tapauksessa hyödylliseksi idiootiksi. Maahanmuuttajat pitää muuten hyysäreitä itekin idiootteina ja nauraa niille, kun ne on niin niiden puolella. Akkojahan ne pääasiassa on ja kukaan tosimies ei halua, että hameväksi pitää sen puolia. Sehän on loukkaus miehisyyttä kohtaan.

        "kukaan tosimies ei halua, että hameväksi pitää sen puolia. Sehän on loukkaus miehisyyttä kohtaan"
        Tällä palstalla usein miespuoliset henkilöt ovat itkeneet sen perään, kun naispuoliset eivät ole nousset kiusaajia vastaan heidän puolestaan. Kovasti siis ainakin palstalaiset toivovat hameväen pitävän heidän puoliaan. Ilmeisesti sitten he ovat jotakin muuta, kuin "tosimiehiä".


      • hyysälä
        257 kirjoitti:

        "kukaan tosimies ei halua, että hameväksi pitää sen puolia. Sehän on loukkaus miehisyyttä kohtaan"
        Tällä palstalla usein miespuoliset henkilöt ovat itkeneet sen perään, kun naispuoliset eivät ole nousset kiusaajia vastaan heidän puolestaan. Kovasti siis ainakin palstalaiset toivovat hameväen pitävän heidän puoliaan. Ilmeisesti sitten he ovat jotakin muuta, kuin "tosimiehiä".

        Kerran jouduin tilanteeseen, jossa pari naista alko puolustaa mua ja se tuntu erittäin epämukavalta, kuin olis munia kuohittu.


      • Anonyymi
        hyysälä kirjoitti:

        Kerran jouduin tilanteeseen, jossa pari naista alko puolustaa mua ja se tuntu erittäin epämukavalta, kuin olis munia kuohittu.

        Muttei kuitenkaan kuohittu.


    • 0601

      Ilmiö korostuu lähiöissä ja nuorten päihde-viihteissä. Maalla ei moista huomaa. Ja viihteetkin ovat enemmän mieltä ja kokemuksia kirkastavia kuin sumentavia.

    • Kyllä naiset yrittää kaikki rikolliset pelastaa antamalla pillua niille.

      • Anonyymi

        Oletko ollut nainen? No niin, lopeta se kaikkien naisten puolesta puhuminen siis, kun et tiedä yhtään mistä puhut


    • En yhtään yllättynyt tästä uutisesta, sillä suurin osa suomalaisista onkin aina ahdasmielisiä persujuntteja ja suvaitsemattomia paskoja, jotka eivät halua auttaa ja ymmärtää muita ihmisiä.

      Itse oon hyvin empattinen ihminen, mutta mä en ole koskaan pitänyt itseäni kovin suomalaisena, vaan enemmänkin kansainvälisenä ja SUVAITSEVAISENA EUROOPPALAISENA MIEHENÄ!!!!!!!!!!!!!

      Tämä palsta on kyllä oikein hyvin sen osoittanut, että minkälaisia paskoja suurin osa suomalaisista aina on.

      • Palstalle on kerääntynyt Suomen turhautuneimmat ja katkerimmat tapaukset, joten en vetäisi mitään johtopäätöksiä kaikkia suomalaisia koskian.


    • shaibatutkimus

      Mulle sekis mihin tämä tutkimus perustuu. Siinä kysyttiin ihmisiltä, miten paljon nämä ovat viime aikoina auttaneet toista ihmistä, eli voittajiksi tulivat ne maat, joissa on paljon avuntarvitsijoita. Suomessa suurella osalla ihmisistä ei ole ollut paljoakaan auttamistapahtumia, koska täällä on asiat niin hyvin, että tavallinen ihminen ei arjessaan pahemmin tapaa varsinaisia avuntarvitsijoita. Yhteiskuntamme on muutenkin ulkoistanut auttamisen sairaanhoitajille, sosiaalityöntekijöille yms.

      Koko tutkimus on siis täysin vääristynyt.

      • Juuri niin olet oikeassa , lähteet on erittäin tärkeät😂


    • Saudit syö kyllä uskottavuutta tulta tutkimukselta. Sita paitsi luin toiselta sivulta, että tuossa kyselyssä oli toisten maiden kohdalla aivan naurettavan pienet otannat. Toisaalta itsellä on kyllä sellainen perstuntuma, että suomalaiset ovat aika kylmäkiskoisia ja huonoja osoittamaan myötätuntoa toisia kohtaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      135
      1402
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      104
      1103
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      983
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      954
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      310
      845
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      813
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      702
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      666
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      648
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      624
    Aihe