Suomalaiset ovat maailman epäempaattisimpia

opetelkaaempatiaa

24

216

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • antakaa_säälipillua

Niinpä. Kaikkialla muualla kypsään ikään ehtinyt ätmi saisi naisilta säälipillua, mutta ei Suomessa

• 650

Juu, varsinkin siellä Saudiarabiassa, heheheehheee...

• Fejksndkfjksdfdf

Onko toi jenkkilän empatia tätä "Thoughts and prayers" empatiaa? :D

• FKmkwefmklmklsdf

Mielestäni kyky tehdä maailmaa paremmaksi konkreettisesti on paljon paljon tärkeämpää kuin kyky myötäelää passiivisesti.

Tässä suhteessa epäempaattisuus ei ole välttämättä lainkaan paha asia. Lääkäri joka parantaa potilaansa ottamatta osaa, teknisen kiinnostuneena siitä mitä pitää oikeasti tehdä - piittaamatta potilaan kokemasta kivusta tai epämukavuudesta ... on magintudeja parempi lääkäri kuin sellainen joka ottaa lämpimästi osaa ja huomioi potilasta ja hänen kärsimystään.... muttei hoida ongelmaa.

Rationaalinen tahto parempaan voi olla epäempaattista - ja tuottaa paremman lopputuloksen niin eettisesti, sosiaalisesti kuin todellisen mitattavan inhimillisen hyvinvoinnin kannalta kuin absoluuttinen kaikkeakoskeva empatia.

• 11711
        FKmkwefmklmklsdf kirjoitti:

Mielestäni kyky tehdä maailmaa paremmaksi konkreettisesti on paljon paljon tärkeämpää kuin kyky myötäelää passiivisesti.

Tässä suhteessa epäempaattisuus ei ole välttämättä lainkaan paha asia. Lääkäri joka parantaa potilaansa ottamatta osaa, teknisen kiinnostuneena siitä mitä pitää oikeasti tehdä - piittaamatta potilaan kokemasta kivusta tai epämukavuudesta ... on magintudeja parempi lääkäri kuin sellainen joka ottaa lämpimästi osaa ja huomioi potilasta ja hänen kärsimystään.... muttei hoida ongelmaa.

Rationaalinen tahto parempaan voi olla epäempaattista - ja tuottaa paremman lopputuloksen niin eettisesti, sosiaalisesti kuin todellisen mitattavan inhimillisen hyvinvoinnin kannalta kuin absoluuttinen kaikkeakoskeva empatia.

Kaikkein paras lääkäri on kuitenkin se, joka hoitaa ongelman ottaen huomioon myöskin potilaan kokeman kivun ja tuskan, ja pyrkimällä mahdollisuuksien mukaan lievittämään myöskin sitä.

• Fwensjdnsdfdfssdf

Se on mukavaa jos se on noin, kivaa. Mutta tarpeetonta. Lääkärin ammatti on asiantuntija-ammatti eikä asiakaspalveluammatti. Vaatimukset asiakaspalvelusta voidaan siirtää samantien yksityiselle puolelle ja lyödä sille hintalappu toissijaisena palveluna.

Kun kysytään että kuinka paljon olen valmis luopumaan lääkärin asiantuntijuudesta jotta hän saisi asiakaspalvelutaitoja niin sanon : En lainkaan. Ihan sama vittuileeko tai käsitteleekö kovakouraisesti kunhan saa kivekseni ommeltua kasaan.

• 11711
        Fwensjdnsdfdfssdf kirjoitti:

Se on mukavaa jos se on noin, kivaa. Mutta tarpeetonta. Lääkärin ammatti on asiantuntija-ammatti eikä asiakaspalveluammatti. Vaatimukset asiakaspalvelusta voidaan siirtää samantien yksityiselle puolelle ja lyödä sille hintalappu toissijaisena palveluna.

Kun kysytään että kuinka paljon olen valmis luopumaan lääkärin asiantuntijuudesta jotta hän saisi asiakaspalvelutaitoja niin sanon : En lainkaan. Ihan sama vittuileeko tai käsitteleekö kovakouraisesti kunhan saa kivekseni ommeltua kasaan.

En kyllä ymmärrä ollenkaan, miksi noiden olisi pakko olla toistensa vastakohtia. Ei lääkärin tarvitse olla sadisti ollakseen pätevä.

• Uuihsdfuisdfsd
        11711 kirjoitti:

En kyllä ymmärrä ollenkaan, miksi noiden olisi pakko olla toistensa vastakohtia. Ei lääkärin tarvitse olla sadisti ollakseen pätevä.

Itseasiassa lääkärin pitää pystyä tekemään jopa potilaan tahdon vastaisia valintoja kun potilas ei itse millään haluaisi. Kelataan nyt jotain amputaatiota. Se lääkäri toteaa tilanteen eikä ala kyselemään että tykkätkö tai haluatko. Potilaalle voi jäädä tästä fiilis että lääkäri vei käden noin vain, vaikka totuus on se että lääkäri antoi potilaalle tilanteessa elämän.

Tällä kaikella ei ole mitään tekemistä sadismin kanssa, vaan sen kanssa että lääkärien kuuluukin olla rautaisia ammattilaisia ja se ammattilaisuus ratkaisee - "sadistinen" lääkäri on täsmälleen yhtä hyvä lääkäri kuin se herra tohtori aurinkoinen jos heidän tietotaitonsa on samalla tasolla. Pointti on siinä että herra aurinkoinen ei voi korvata hymyllään sitä jos hän ei osaa tehdä kaksoisompeletta oikein.

Olen myös huomannut että parhaat lääkärit ovat hyvin värikkäitä henkiöitä. Kuulemma eräs tohtorismies otti keuhkojaan kuunteluttamaan tullutta herrasmiestä korvasta napakasti kiinni, väänsi ja sanoi että "Kuuntele nyt helvetin tarkkaan, sä lopetat sen tupakoinnin tai sä kuolet muutaman vuoden sisään. Ymmärrätkö?". Siinä on parantaja, siinä on ihminen joka jakaa olennaista tietoa potilaan eduksi. Aivan sama tuleeko se viesti alentavassa muodossa, olennaisempaa on se että potilas saa ainakin tilaisuuden tajuta mistä on kyse.

Mutta joo. Huomaan ettet kyllä ymmärrä ollenkaan, kuten itse sanoitkin heti alussa. Mut tehdään silleen että sä otat sen kivan. Mä otan sen joka osaa jotain.

• Anonyymi
        FKmkwefmklmklsdf kirjoitti:

Joo mutta miksi ihmeessä ei voi sitten olla molempia?? Mikä pakko se on sen "rationaalisen ja pystyvän" olla koko ajan naama norsunvitulla luotaantyöntävän kalsealla ja kylmällä habituksella höystettynä???

• Anonyymi
        Uuihsdfuisdfsd kirjoitti:

Itseasiassa lääkärin pitää pystyä tekemään jopa potilaan tahdon vastaisia valintoja kun potilas ei itse millään haluaisi. Kelataan nyt jotain amputaatiota. Se lääkäri toteaa tilanteen eikä ala kyselemään että tykkätkö tai haluatko. Potilaalle voi jäädä tästä fiilis että lääkäri vei käden noin vain, vaikka totuus on se että lääkäri antoi potilaalle tilanteessa elämän.

Tällä kaikella ei ole mitään tekemistä sadismin kanssa, vaan sen kanssa että lääkärien kuuluukin olla rautaisia ammattilaisia ja se ammattilaisuus ratkaisee - "sadistinen" lääkäri on täsmälleen yhtä hyvä lääkäri kuin se herra tohtori aurinkoinen jos heidän tietotaitonsa on samalla tasolla. Pointti on siinä että herra aurinkoinen ei voi korvata hymyllään sitä jos hän ei osaa tehdä kaksoisompeletta oikein.

Olen myös huomannut että parhaat lääkärit ovat hyvin värikkäitä henkiöitä. Kuulemma eräs tohtorismies otti keuhkojaan kuunteluttamaan tullutta herrasmiestä korvasta napakasti kiinni, väänsi ja sanoi että "Kuuntele nyt helvetin tarkkaan, sä lopetat sen tupakoinnin tai sä kuolet muutaman vuoden sisään. Ymmärrätkö?". Siinä on parantaja, siinä on ihminen joka jakaa olennaista tietoa potilaan eduksi. Aivan sama tuleeko se viesti alentavassa muodossa, olennaisempaa on se että potilas saa ainakin tilaisuuden tajuta mistä on kyse.

Mutta joo. Huomaan ettet kyllä ymmärrä ollenkaan, kuten itse sanoitkin heti alussa. Mut tehdään silleen että sä otat sen kivan. Mä otan sen joka osaa jotain.

Lopeta jo se lässyttäminen. Lääkäri voi aivan hyvin olla sekä osaava että empaattinen. KUN VAAN ON. Ei empatia ole mitään asiakaspalvelua, vaan OMINAISUUS ihmisessä, ja sille jolla se on, se ei todellakaan ole mikään hirveä suoritus niin kuin SINULLE tuntuu olevan. Että tulisi edes mieleen vielä jotain maksua erikseen pyytää.

• dfhdxh

Ai, senkö takia meillä onkin asiat hyvin verrattuna kaikkiin toisen ja kolmannen maailman kehitysmaihin tai vaikkapa naapuriimme venäjään?
      Figures.

• Naisasialooser1

Sivistysmaassa kuten Saudi-Arabiassa ihmiset ovat empaattisia toisiaan kohtaan kuten tuossa sanotaan. Lutkan kivittäminen on empaattinen teko sillä se tuottaa monelle ihmiselle nautintoa.

• hyysälä

Jep, ja tänään oli just uutinen, että saudit telottaa jonkun prinssin ,eli kaula katki vaan miekalla. Jep, jos saudit on empaattisia, niin mä olen sitten ihan täysillä epäempaattinen. Mutta jos me ollaankin sympaattisia?

Nykymaailmassa on paljon parempi, että ei ole empaattinen, joutuu vaan muiden hyväksikäyttämäksi ja pahimmassa tapauksessa hyödylliseksi idiootiksi. Maahanmuuttajat pitää muuten hyysäreitä itekin idiootteina ja nauraa niille, kun ne on niin niiden puolella. Akkojahan ne pääasiassa on ja kukaan tosimies ei halua, että hameväksi pitää sen puolia. Sehän on loukkaus miehisyyttä kohtaan.

• 257
        hyysälä kirjoitti:

Jep, ja tänään oli just uutinen, että saudit telottaa jonkun prinssin ,eli kaula katki vaan miekalla. Jep, jos saudit on empaattisia, niin mä olen sitten ihan täysillä epäempaattinen. Mutta jos me ollaankin sympaattisia?

Nykymaailmassa on paljon parempi, että ei ole empaattinen, joutuu vaan muiden hyväksikäyttämäksi ja pahimmassa tapauksessa hyödylliseksi idiootiksi. Maahanmuuttajat pitää muuten hyysäreitä itekin idiootteina ja nauraa niille, kun ne on niin niiden puolella. Akkojahan ne pääasiassa on ja kukaan tosimies ei halua, että hameväksi pitää sen puolia. Sehän on loukkaus miehisyyttä kohtaan.

"kukaan tosimies ei halua, että hameväksi pitää sen puolia. Sehän on loukkaus miehisyyttä kohtaan"
        Tällä palstalla usein miespuoliset henkilöt ovat itkeneet sen perään, kun naispuoliset eivät ole nousset kiusaajia vastaan heidän puolestaan. Kovasti siis ainakin palstalaiset toivovat hameväen pitävän heidän puoliaan. Ilmeisesti sitten he ovat jotakin muuta, kuin "tosimiehiä".

• hyysälä
        257 kirjoitti:

"kukaan tosimies ei halua, että hameväksi pitää sen puolia. Sehän on loukkaus miehisyyttä kohtaan"
        Tällä palstalla usein miespuoliset henkilöt ovat itkeneet sen perään, kun naispuoliset eivät ole nousset kiusaajia vastaan heidän puolestaan. Kovasti siis ainakin palstalaiset toivovat hameväen pitävän heidän puoliaan. Ilmeisesti sitten he ovat jotakin muuta, kuin "tosimiehiä".

Kerran jouduin tilanteeseen, jossa pari naista alko puolustaa mua ja se tuntu erittäin epämukavalta, kuin olis munia kuohittu.

• Anonyymi
        hyysälä kirjoitti:

Kerran jouduin tilanteeseen, jossa pari naista alko puolustaa mua ja se tuntu erittäin epämukavalta, kuin olis munia kuohittu.

Muttei kuitenkaan kuohittu.

• 0601

Ilmiö korostuu lähiöissä ja nuorten päihde-viihteissä. Maalla ei moista huomaa. Ja viihteetkin ovat enemmän mieltä ja kokemuksia kirkastavia kuin sumentavia.

• Kyllä naiset yrittää kaikki rikolliset pelastaa antamalla pillua niille.

• Anonyymi

Oletko ollut nainen? No niin, lopeta se kaikkien naisten puolesta puhuminen siis, kun et tiedä yhtään mistä puhut

• En yhtään yllättynyt tästä uutisesta, sillä suurin osa suomalaisista onkin aina ahdasmielisiä persujuntteja ja suvaitsemattomia paskoja, jotka eivät halua auttaa ja ymmärtää muita ihmisiä.

Itse oon hyvin empattinen ihminen, mutta mä en ole koskaan pitänyt itseäni kovin suomalaisena, vaan enemmänkin kansainvälisenä ja SUVAITSEVAISENA EUROOPPALAISENA MIEHENÄ!!!!!!!!!!!!!

Tämä palsta on kyllä oikein hyvin sen osoittanut, että minkälaisia paskoja suurin osa suomalaisista aina on.

• Palstalle on kerääntynyt Suomen turhautuneimmat ja katkerimmat tapaukset, joten en vetäisi mitään johtopäätöksiä kaikkia suomalaisia koskian.

• shaibatutkimus

Mulle sekis mihin tämä tutkimus perustuu. Siinä kysyttiin ihmisiltä, miten paljon nämä ovat viime aikoina auttaneet toista ihmistä, eli voittajiksi tulivat ne maat, joissa on paljon avuntarvitsijoita. Suomessa suurella osalla ihmisistä ei ole ollut paljoakaan auttamistapahtumia, koska täällä on asiat niin hyvin, että tavallinen ihminen ei arjessaan pahemmin tapaa varsinaisia avuntarvitsijoita. Yhteiskuntamme on muutenkin ulkoistanut auttamisen sairaanhoitajille, sosiaalityöntekijöille yms.

Koko tutkimus on siis täysin vääristynyt.

• Juuri niin olet oikeassa , lähteet on erittäin tärkeät😂

• Saudit syö kyllä uskottavuutta tulta tutkimukselta. Sita paitsi luin toiselta sivulta, että tuossa kyselyssä oli toisten maiden kohdalla aivan naurettavan pienet otannat. Toisaalta itsellä on kyllä sellainen perstuntuma, että suomalaiset ovat aika kylmäkiskoisia ja huonoja osoittamaan myötätuntoa toisia kohtaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      97
      2018
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      98
      1478
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      112
      1187
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1067
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      121
      1062
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      903
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      51
      877
    8. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      58
      836
    9. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      822
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      723
    Aihe