Vapaa kuvaus

https://youtu.be/x1TXMpiqcDI

Aloituksia

13

Kommenttia

3629

1. Pyhäinpäivää vietetään, syödään hyvin ja kun pimeä tulee sytytän kaikille menneille, läheisille, omaisille ja muutamalle ystävälle kynttilän. En pääse haudoille mutta teen pihaani muistelupolun, sen varressa valo muistuttaa. Mielessähän he ovat elämän arjessa, jäljen jättäjät kulkevat aina mukana.

Viime aikoina olen saanut yhä useammin saattaa ystäviäni, se tuntuu raskaalta, samaa ikäpolvea ja ykskaks yllättäen korsi katkeaa.
  2. Olen liikennelaulun kasvattama aikuinen ja kun sitä kuuntelee, se pätee ihan hyvin vieläkin.
    https://youtu.be/peFnnb5Mtwc
    Liikenne on yhteispeliä, syyllistäminen muutoin kun selkeissä lainrikkomuksissa tuntuu vaikealta. Lasten syyllistäminen vielä vaikeammalta.
    Autoilijakin on jalankulkija ja olen omassa käyttäytymisessäni huomannut selvän muutoksen, ennen syöksyin suojatiellä yli melkein mitään suuntaan tarkistamatta, katsoin, että se on oikeuteni, minä menen ensin ja sillä siisti, valkoinen raidoitus suojelee. Mutta nykyään suojatietäkin käyttäen katson kyllä muuta liikennettä
    tarkkaan. Ei valkoinen raidoitus mitään suojele, sehän näyttää vaan paikan josta tie pitää ylittää.

Liikenteeseen on tullut yleinen välinpitämättömyys, kaikki huolehtivat vain omista oikeuksistaan. Helposti unohdetaan, että lapsi on aina elävä liikennemerkki, tärkein liikennemerkki oikeastaan. Aikuisten autoilijoiden vastuulla se on. Mutta siitä, että lapset osaavat käyttäytyä liikenteessä, ison vastuu mielestäni kantaa kyllä koti. Silloin kun lapsi istuu oman perheen, isän tai äidin kyydissä, siinä on vanhemmilla tuhannen taalan paikka neuvoa ja kertoa liikenteestä. Mutta jos se vanhempi intoilee vain autoilijan oikeuksiaan, kyllä siinä helposti unohtuu esimerkin merkitys ja vastuu.

Koulu ja kaverit on ihan oma lukunsa. Asun lähellä koulua ja siitä menee ohi vilkasliikenteinen tie ja vaikka siinä on neljäkymppiä rajoitus niin silti siinä ajetaan ylinopeutta, suora hyvä tie ja alamäki vielä. Aamuisin siihen risteykseen on vanhempien toimesta järjestetty ohjaus ja valvonta, että lapset ylittävät tien pienissä ryhmissä, eikä viruvissa jonoissa.
  3. Kyllähän niitä ylimääräisiä löytyy. Aina olen saanut muuttaa isompaan asuntoon, joten totaalista tyhjennystä en ole vielä joutunut tekemään. En tiedä tuleeko sellainen sitten joskus eteen, viimeistään perikunnalle.

Huutokaupat ovat kivoja tapahtumia, kesäisin varsinkin, saattaa olla paljon mökkiläisiä, silloin hinnat yleensä nousevat korkeammiksi ja tunnelma on mukavan leppoisa. Tunnelma riippuu kyllä paljon meklarista ja hänen jutuistaan, aikamoisen hyviä sanantaitajia heissä on.

Kirpputoreilla on tullut joskus käytyä, varsinkin sellaiset on passeleita, joissa omistaja itse myy omia tavaroitaan. Mutta jos on vain vuokrapöytiä, niin siellä pulpahtaa joskus mieleen, ettei vaan myydä varastettua yms tavaraa. Viime aikoina ne on jäänyt kokonaan väliin.

Rompetorilla on kiva kävellä, tässä ihan lähellä kahdesti vuoteen sellainen järjestetään, Kaikkea roinaa sitä yritetäänkin myydä. Just metallitavaroita, kaikenmoisia työkaluja yms on ihan hauska katella. Joskus ihmetellyt, miksi joku myy, esim kuparisia kahvipannun kansia ilman pannua, mutta voihan jollakin olla pannu muttei kantta, rompetorilta voi oikean kokoinen sitten löytyä.

Joku puhui 80luvun levysoittimesta, semmoisen tarvitsisin minäkin, on levyjä vaan ei soitinta. Kait siihen sitten jonkin moiset kaiuttimet ja ehkä jotain muutakin tarvitaan ennen kuin saadaan levy soimaan.