Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
scrg
profiilit
scrg
scrg
Vapaa kuvaus
Aloituksia
174
Kommenttia
19508
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Hallitus ja eduskunta päättävät valtakunnallisella tasolla enimmäistaksoista.
Kukin hyvinvointialue voi itsenäisesti päättää taksoista, mutta eivät saa ylittää lainsäädännön asettamia enimmäistaksoja.
24.04.2026 10:36
"Demokratiassa tuo määrä kansalaisia voisi yleensä johonkin kai jo vaikuttaa? "
Vaalit, joissa seuraava presidentti valitaan, pidetään aikataulun mukaan loppuvuodesta 2028. Esivaalitaistelu on käynnissä jo kahden vuoden kuluttua.
24.04.2026 10:18
Ajattelin myös ihan yleisellä tasolla. Nainen pääsääntöisesti tuskin tietää ollaanko hänelle puhumatta henkilökohtaisten ominaisuuksien vuoksi vai siksi ettei kyseinen henkilö yleensäkään puhu naisille.
24.04.2026 06:07
Simpanssinaaraat ehkä eivät ole mustasukkaisia alfastaan. Ihmisnaaraat tuppaavat olemaan. Ja toisaalta simpanssiurokset (tai naaraatkaan) tuskin ovat tietoisia itse, kuka jälkikasvusta on kenenkin siittämä. Ihmiset yleensä pyrkivät ottamaan asiasta selvää.
24.04.2026 06:05
En kertaakaan ja luulen että aikaikkuna moiseen on sulkeutunut aikoja sitten. Ei elämässa kaikkea voi saada.
23.04.2026 23:11
Eivät naiset kovin innokkaasti ole jakamassa miehiä samaan aikaan. Ovat kuitenkin yhä jossain määrin mustasukkaisia. Sopuisin tapa on harrastaa määräaikaisia monogamisia suhteita.
23.04.2026 18:10
Pitkä viikonloppu. Tilaisuus n. 80+ yhtäjaksoiseen tuntiin ilman ihmiskontakteja. Yritän olla miettimättä mitään vakoja.
23.04.2026 18:08
Tietyllä tavalla olisi vakuuttavampaa vain olla puhumatta naisille mitään ilman että siitä tarvitsee tehdä jotain numeroa. Ihan kuin naiset olisivat ansainneet jonkin selityksen puhumattomuudelle. Eivät ole.
23.04.2026 18:03
No ei. Karpon ohjelma oli lineaari tv ja yhtenäiskulttuurin ajan tuotos. Nykyään kenellä tahansa on mahdollisuus tuottaa verkkoon materiaalia havaitsemistaan epäkohdista ja jaella savuåoropaisteja elämän ja yhteiskunnan kaltoin kohtelemille ihmispoloille.
23.04.2026 09:40
Just tuollaisia kakkapyllyjä kaikki naiset aina on.
22.04.2026 12:50
Tämä on ensimmäisen maailman kiinnostavien ihmisten ongelmia. Olisin kovin yllättynyt, jos minun tietojani joku olisi katsonut luvatta katsonut.
22.04.2026 12:09
"Vaikka olen kuollut ja kuopattu niin eipä tunnu missään
Vaikka olen kuollut ja kuopattu niin eipä tunnu missään
Kannella arkun jo multaa on, ja pappi se viskaa lisää
Kannella arkun jo multaa on, ja pappi se viskaa vielä lisää
Pienenä poikana hellalla mulle äitini puuroa keitti
Pienenä poikana hellalla mulle äitini puuroa keitti
Sohvalla isä nukkui oloaan, kunnes hankeen meidät heitti
Sohvalla isä nukkui oloaan, kunnes hankeen meidät kaikki heitti
Nuorukainen olin minä komea. Oli ryhti kun maailman pursi
Nuorukainen olin minä komea. Oli ryhti kun maailman pursi
Naapurin pojat siitä pitäneet ei, kiinni juoksi ja leukani mursi
Naapurin pojat siitä pitäneet ei, kiinni juoksivat ja leukani mursi
Uudella leualla väärällä sitten kävelin Kouvolan maita
Uudella leualla väärällä sitten kävelin Kouvolan maita
Näkyi lännessä ruohoa vihreempää, mutta eessäpä sen oli aita
Näkyi lännessä ruohoa vihreempää, mutta eessäpä sen oli korkea aita
Asettui tämä poika asumaan tätä kymisen laakson pintaa
Asettui tämä poika asumaan tätä kymisen laakson pintaa
Jos onni tai autuus häikäisi minä leukani laskin rintaan
Jos onni tai autuus häikäisi minä leukani laskin, laskin rintaan
Voimani saivat palamaan tuon tyttären punaiset posket
Voimani saivat palamaan tuon tyttären punaiset posket
Niiden vuoksi mä rannat raivaisin, koluaisin kuohuvat kosket
Niiden vuoksi mä rannat raivaisin, koluaisin kuohuvat Kuusaan kosket
Minä sormuksen meinasin ojentaa, vaikka kauniita asioita pelkään
Minä sormuksen meinasin ojentaa, vaikka kauniita asioita pelkään
Mutta kammarin oven kun mä avasin, katsoin naapurin paljasta selkää
Mutta kammarin oven kun mä avasin, katsoin naapurin paljasta, karvaista selkää
Sen sekunnin verran kiivastuin, että kipusin kaiteelle sillan
Sen sekunnin verran kiivastuin, että kipusin kaiteelle sillan
Mutta rauha se laski taas lävitsein, kun näin Kymen ja eloni illan
Mutta rauha se laski taas lävitsein, kun näin Kymen ja eloni ihanan illan
Ja nyt olen kuollut ja kuopattu, vaan eipä tunnu missään
Ja nyt olen kuollut ja kuopattu, vaan eipä tunnu missään
Vaik' portilla taivaan hiljaista on, minä kuulemma mahdu en sisään
Vaik' portilla taivaan hiljaista on, minä kuulemma mahdu en sisään"
-- Viikate --
21.04.2026 09:57
"Pidätkö digitalisaatiota syynä vai löysitkö jotain uutta? "
Minä en tiedä. Yhtä lailla aikaisempina vuosikymmeninä havaittiin, että ihmisten älykkyys oli kasvussa. Mutta ei siihenkään kai ollut tiedossa yksiselitteisiä syitä. Lapset saivat riittävästi monipuolista ravintoa aikaisempaa enemmän ja toisaalta myös koulutusta, jonka vaikka ei tarkoituksellisesti kuuluisi vaikuttaa mitattuun älykkyyteen, niin saattoi silti vaikuttaa.
Mutta nyt suunta on kääntynyt. Ravintoa on yhä, mutta ei se välttämättä ole enää parempaa. Ehkä osin jopa päinvastoin.
Digitalisaatio laajana käsitteenä tuskin on syynä. Monista teknologian tuomista asioista on aina varoiteltu ja peloteltu niiden johtavan turmioon. Ja yleensä niin ei ole käynyt. Esimerkkinä nyt vaikka videopelit. Mutta ei menneisyys kuitenkaan ole tae tulevasta, joten on mahdollista että jokin teknologian kehityksen "loikka" sitten lopulta tyhmentää ihmisiä. Nyt on meneillään ainakin kaksi loikka vähän eri vaiheissa. Ensinnäkin sosiaalinen media ja älypuhelinriippuvuus ja kaikki sen dopamiiniryöpyt ja hyvin nopeasyklinen ja pidempää keskittymistä hylkivä rytmi. Ja toiseksi tekoäly ja sen eri muodot. Ja molemmista kannattaa ehkä vielä erottaa näiden vaikutus ihmisiin, jotka ovat kasvaneet ilman niitä tai kasvaneet niiden kanssa.
21.04.2026 09:52
"Miksi pitäisi vahtia koko ajan? "
Hyvän tuoton kannalta nimenomaan ei kannattaisi vahtia. Osta ja unohda (hyvä hajautus huomioiden) on erittäin tuottoisa ja vähäriskinen sijoitustapa. Kulut pysyvät kurissa ja kenelläkään ei ole niin huono tuuri, että toistuvasti valitsisi vain huonoja osakkeita. Lisäksi ajallinen hajautuskin tulee kuin itsestään kun aloittaa heti ja jatkaa niin kauan kuin elämäntapa tuottaa enemmän tuloja kuin menoja. Jossain vaiheessa sitten sijoitukset itsessään alkavat myös tuottaa enenevästi tuloja.
Tylsäähän tuollainen toki olisi. Jos haluaa hupia ja jännitystä, siitä pitää vähän maksaa.
Tässä jaoin ilmaiseksi ne neuvot, joita kummempia pankkikaan ei pysty jakamaan, mutta kuitenkin vastineeksi vie osan tuotoistasi.
21.04.2026 07:36
SDP - auttavasti kirjoitustaitoisten asialla jo vuodesta 1899
21.04.2026 07:26
"Ok, niin mitä sitten? Haluaisitko tehdä Trumpit ja hävittää koko Afrikan maan tasalle vai?"
Että semmoinen olkiukko. Mitähän nyt olen hävittämässä. En vain ole innostunut kuulemaan jotain ideologiaan perustuvaa "vaihtoehtoista" historiaa, joka ei ole totta.
"Amerikasta muuttaa porukkaa afrikkaan kokoajan. Haluavat normaalia elämäntyyliä, sitä mihin ovat tottuneet nuoruudessaan, pakenevat tätä digitaalisuutta. "
Kuinka suurista määristä nyt puhutaan?
21.04.2026 07:17
Oliko lainatulle osuudelle jokin pätevä lähde, vai perustuuko se johonkin, ehkä naisten "voimaantuminen" motiivina kirjoitettuun aikakauslehtityyppiseen juttuun?
Tyypillisesti kun geeneistä on aina sekä äidiltä että isältä saatu vastinpari. Tähän on ainakin kolme poikkeusta: 1) mitokondrio, joka on kaikilla aina äidiltä, 2) miesten 23. kromosomipari, joista y on tynkä äidiltä perittyyn versioon nähden ja 3) epigeneettinen säätely, joka periaatteessa mahdollistaa että toinen geenipareista "sammutetaan". Toistaiseksi en kuitenkaan ole nähnyt yhtään ihmisiä koskevaa tutkimuslähdettä, joissa olisi kerrottu että tällainen koskisi mitään ihmisen kognitiivisiin kykyihin yhdistettyä geeniä.
"Suomi on ollut lapsivastainen yhteiskunta jo vuodesta 1990. Se voi olla yksi merkittävä tekijä mahdollisuuksien vähentymisessä ympäristötekijoissä ja kasvatustoiminnoissa."
Ei taida olla mitään havaintoa, että nuoremmat ikäpolvet olisivat vähemmän älykkäitä juuri erityisesti Suomessa. Missään maassa harjoitettu politiikka kelpaa huonosti selittäväksi tekijäksi, jos sama ilmiö toistuu eri maissa samaan aikaan, vaikka niiden politiikassa on vaihtelua.
21.04.2026 06:56
Minuakin kiinnostaa.
Maantiede selittää paljon. Afrikka on hyvin monimuotoinen kulttuurillisesti koska se ensinnäkin on valtavan iso ja toiseksi eri alueet ovat eristyksissä toisistaan. Eurooppa on pieni ja eri alueet ovat olleet kaupankäynnille ja kulttuurivaihdolle helposti alttiina purjehduskelpoisten jokien ja merireittien vuoksi.
Sivilisaatioita on kadonnut Euroopastakin. Vai tietääkö joku mitä esim. etruskeille kuuluu nykyään? On siitä varmaan jotain jäljellä. Kuten antiikin Kreikastakin. Mutta jokin voimakkaampi on vyörynyt yli ja ehkä imenyt alle jääneistä jotakin. Niin se aina käy.
20.04.2026 20:32
Ai. Minä aina unohdan, että Suomessakin on kristittyjä, joiden elämässä uskolla on jokin rooli. Sanoisin että itse olen saanut hyvin luterilaisen kasvatuksen, josta kuitenkin on poistettu kaikki uskonnollisuus. Lapset kastettiin ja sitten niiden oletettiin käyvän rippikoulunsa mutta siinä välissä oli kiireempää ja tärkeämpää tekemistä kuin puhua Jeesuksesta tai jumalasta. Ainoa hassu poikkeus oli leivän päälle piirretty risti. Oli semmoinen tapa. Äiti oli oppinut äitiltään, joka varmaan omalta äitiltään.
20.04.2026 18:59
Afrikassa asuu tänä päivänä pääosin ihmisiä, joita ei ole levitelty mihinkään. Ja kaikkein suurimmat haasteet on juuri heillä. Afrikasta halutaan esim. Eurooppaan. Hyvin harva haluaa takaisin Afrikkaan, vaikka elämä Euroopassa ei olisikaan ruusuilla tanssimista. Myöskään USA:sta harvat haluavat maan rajojen eteläpuolelle. Jotkut ovat muuttaneet jopa entisiltä puuvilla-alueilta pohjoisvaltioihin.
20.04.2026 17:35
15 / 976