Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
scrg
profiilit
scrg
scrg
Vapaa kuvaus
Aloituksia
174
Kommenttia
19531
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Vähän ehkä liioittelin. Mutta absurdiudessaan tavoittelin jotain aloitusta vastaavaa. Olisi voinut tietty lähteä oikomaan väärinkäsitystä että kulutus olisi huipussaan. Tuskin on sunnuntaina koska kaikki sorvit ei pyöri. Kysymys varmaan siitä, että tuotanto oli välillä yli 14 GW ja sillä teholla saa kyllä Suomessa vauvasta mummoon kaikkien klitorikset melkoista pyöritystä ja orgasmeja riittää vielä myytäväksi Gunillalle Ruotsiin ja Pillelle Viroon.
Valovirrasta ennen maatiloilla puhuttiin. Yksi vaihe riitti kattolamppuun ja samalla kaikkiin emännän vatkaimiin. Isäntä sitten siirteli ja jauhoi viljat ja lypsi lehmät ja sonnit tuotantotiloissa kaikkia kolmea vaihetta käyttäen.
11.01.2026 13:20
Tuo palatsinrakentaminen on etenkin S-ryhmän piirre. Periaatteessa asiakkaiden osuuskuntamuotoisen yrityksen tulisi tehdä kaikki asiakkaiden etua ajatellen. Mutta yleensä samalla paikallispoliitikoista muodostuvan johdon mielestä asiakkaiden etu on pinnoiltaan kiiltävät ostospalatsit. Jaksan käydä Prismassa silloin tällöin, koska siellä voi palstan hengen mukaisesti tarkkailla prismapareja yms. Mutta s-kaupan asiakasomistajana ne perusostokset teen usein saksalaisperheen marketissa.
11.01.2026 13:05
Jos mietit kokonaislogistiikkaa, niin kauppa voi olla hyvinkin tehokas ja tuottava "välikäsi". Netin välityksellä tietty kuka tahansa voi myydä melkein mitä tahansa kenelle tahansa. Mutta silloin sen tavaran kulkureitti on täysin yksilöllinen ja siihen helposti jää ns. rukkasenjälkiä.
11.01.2026 12:50
Lidl aika häpeilemättömästi joskus nimeää tuotteensa niin, että on ilmiselvää mitä brändituotetta nyt jäljitellään. Vai mitenhän esim. on tullut "Tukkijätkä" sulatejuuston nimeksi. Valio voi tietenkin ottaa tuon myös kunnianosoituksena.
11.01.2026 12:43
Ei ne sähköautot ole mikään iso ongelma, siis tuolta kantilta. Tietyllä tapaa ainakin visioissa jopa mahdollisuus. Perustuu siihen että tyypillinen autoilija illalla ajaa autonsa latausparkkiin ja haluaa lähteä aamulla täydellä akulla liikkelle, mutta häntä ei kiinnosta tarkalleen se missä vaiheessa akku on ladattu. Ainakin teoriassa auton akkua voi käyttää myös toiseen suuntaan eli syöttää sieltä sähköä verkkoon silloin kun siitä on iso puute.
Mutta ihan käytännössäkin jollekin datakeskukselle tällä hetkellä on esteenä että verkossa ei ole kapasiteettia vaikka periaatteessa energiaa olisi.
11.01.2026 12:39
Joskus. Joskus reseptiä voidaan vähän varioida eri eriin. Ja joskus kaupan merkki myydään hyvin samanlaisesa pakkauksessa silloinkin kun valmistaja on vaihtunut ja voi olla että valmistajan A tekemänä tuote on ollut hyvä ja sitten valmistajan B tekemänä ei. Brändituotteella varmemmin tietää mitä saa.
11.01.2026 12:30
Minä olen kuluttaja-asiakkaiden kanssa ollut tekemisissä elämässäni varmaan alle yhden käden sormien lukumäärän ja silloinkin luonnollisesti palvellut asioissa jotka eivät varsinaisesti minulle kuulu. Ja tästä johtuen kommunikointi harvoin tapahtuu ihan seinähullujen kanssa ja yleensä pysytään asiassa.
Kaikesta huolimatta yksi tietyllä tapaa koominen tilanne oli, kun yksi täti tuli huoneeseeni raivoamaan minulle harmistuneena siitä että yksi systeemi ei toiminut. Ja hauskaa siis se, että silloinen esimieheni oli viereisessä huoneessa ja myös hänelle olisi suoraan voinut mennä purkamaan kiukkuaan, mutta minä ilmeisesti persoonana olin mukavampi kohde.
Kiusallisin on ehkä kun työurani varsin alkuvaiheessa olin rallienglannilla esittelemässä yhtä tuotetta. Ilmeisesti jostain meidän firman tai asiakkaan kommunikaatiokatkoksesta johtuen paikalle oli rahdattu tosi iso joukko tyyppejä, jotka ilmeisesti eivät juuri osanneet englantia enkä minä saksaa sillä tasolla että pystyisin asiaa puhumaan. Joku näistä sitten käytti hetken hyväkseen ottamalla päiväunet ja joku taisi välillä kuorsatakin.
11.01.2026 12:24
Ja taas kerran asia, mistä ollaan ihan samaa mieltä.
Brändituotteilla on kaksi ongelmaa. Ensimmäinen on se että tosiaan halpismerkit joskus ovat jo niin laadukkaita, että tuote itsessään on suunnilleen parasta mitä rahalla saa. Brändi ei tuo muuta lisää kuin tarinaa ja mielikuvia ja mahdollisesti ostajalle tilaisuuden käyttää rahaansa kannatuksen vupksi "hyvänteleväisyyteen:. Toinen ongelma on, että myös brändituotteessa on tingitty laadusta.
Pääsääntöisesti tämä koskee nyt kuitenkin ruokaa. Vaatteiden osalta ihmiset himoitsevat brändejä joskus niin paljon että ovat valmiit repimään niitä toistensa päältä.
Onhan kaupoilla toki ollut omia tuotemerkkejään myös vaatteissa, mutta niiden ongelma on ollut että laatu on yleensä aika kuraa. Joten odotan, että esim. LIDL tuo tarjolle materiaalia liikaa säästämättä ja kunnolla tehtyjä vaatteita: sukkia. alusvaatteita, t-paitoja, neuleita yms. Yhden mallin mitoituksella ne tehdään joka tapauksessa.
11.01.2026 12:06
Sitä ihan yllättyy että jos on oikein iso vittu että miten paljon sen suristamiseen ja vatkaamiseen menee enegiaa. Kun kaalimadosta tilaa jonkin monitoinikoneen niin mukana tulee ohjeet miten se liitetään sähköihin kuin sähköhella eikä leikitä minkään töpseleiden kansa.
11.01.2026 11:34
Jaahas, taas pääsee maalailemaan unelmia, joita ei ole. Hiukset. Kyllä. Vaaleat ovat hyvät, samoin punaiset, samoin monet ruskean eri sävyt. Jostain syystä täysin musta ei tunnu hyvältä. Ehkä kysymys on siitä, että silloin vierauden aste nousee tasolle jossa ollaan tekemisissä kuin vieraan planeetan asukkaan kanssa.
Pitkät tai puolipitkät ovat hyvät. Molemmat elävät. Olen niin puusilmä että en ymmärrä edes loistokkaan kampauksen hienoutta, jos se on aina samanlainen. Joten miten tämä nyt sitten tiivistetään. Ensimmäinen ehdotus olisi "eläväiset ei-mustat". Mutta tämä nyt.jättää mukaan vielä siniset, vihreät ja kaikenlaiset feministipunaiset. Joten ehkä sitten "luonnolliset eläväiset ei-mustat". Tämä ei sulje siis pois purkkivärejä kunhan minut onnistuneesti huijataan uskomaan mahdollisuus, että väri ei ole purkista. Tai ehkä ei jokin värjätty raitakaan haittaisi. On tämä nyt vaikeaa.
Mutta odottakaspas vaan, jos seuraavaksi ryhdyn puhumaan tisseistä.
11.01.2026 11:29
Minusta sinun kannattaisi nyt erottaa toisistaan henkilökohtaiset ongelmat ja yhteiskunnalliset ongelmat. Edellisiä ei kannata yrittää ratkoa yhteiskuntstason muutoksia.
Muuttaa saa paikasta toiseen, jos se itselle ja muuttokohteelle molemmille sopii.
Eivät naiset mitään superihmisiä ole. Hypergamia on sisäänrakennettu inhimillinen piirre eivätkä naiset itse sille mitään voi. Ja osan sen hinnasta monet naiset maksavat omassa elämässään.
11.01.2026 08:18
Perusvikahan on että et harrasta liikuntaa vaan teet vaan jotain perusharjoituksia. Tuskin antiikin olympialaissakaan kukaan olisi mennyt katsomaan kun urheilijat olisivat äheltäneet jotain mavea tai penkkiä. Siellä painittoin ja katsottiin kuka heittää kiekon pisimmälle tai hyppää pisimmälle kolmiloikkaa. No ei ollut kolmiloikkaa, koska Ateenassa ei ollut jokea jonka olisi voinut ylittää käyttämällä kahta joen keskellä olevaa kiveä väliaskelille. Mutta jos olisi ollut niin ihan varmasti olisi hypitty.
11.01.2026 08:07
Fossiilisen materiaalin polttamisella tuotettavaan energiaan liittyy paljon huonoja puolia mutta sellainen loistava ominaisuus, että polttoainetta on kohtuullisen helppo varastoida ja tuotannon määrää helppo säätää. Kun yhteiskunnan energiankäyttö sähköistyy ja sähkö tuotetaan muuten kuin fossiilista polttamalla, niin joudutaan rakentamaan kaikenlaista kallista lisäinfraa ja lisäksi kuluttajat joutuvat sopeuttamaan käyttöään.
Kun viikolla Suomen kulutus kävi yli 15 GW:n niin huomattavasti tavanomaista suurempi osuus sähköstä syntyi polttamalla. Tällä hetkelöä muuten Suomi on sähkön nettoviejä, koska tuulee niin perkeleesti (6 GW) ja lisäksi ilmeisesti polttavat laitokset ovat suurelta osin käytössä.
11.01.2026 07:59
Tarkalleen ottaen tuon tarkoitus ei ole hillitä enegian käyttöä ja eihän se mikään vero olekaan. Ohjausvaikutus kohdistuu siihen että vältettäisiin kulutuspiikkejä joiden mukaan verkkoinfra joudutaan mitoittamaan.
10.01.2026 18:29
Itkisinkö onnesta?
10.01.2026 17:31
Jaah, vielä yksi ilmastomuutosta liippaava ketju. Periaatteellisesti tämä ei oikeastaan ole mitään uutta. Eri sulakekokoiset liittymät ovat perusmaksultaan olleet eri hintaisia tähänkin saakka. Nykyaikainen mittaustekniikka vain mahdollistaa uuden hinnoittelumallin, jossa maksetaan toteutuneen mukaan. Se sulake kun ei kuormita verkkoa vaan virta.
10.01.2026 16:36
Voitte korjata jos mielestänne puhutaan eri asiasta. Mutta tulkitsen että tässä puhutaan nyt sellaisesta yrityslistasta, jonka ainakin 20 kärkipaikkaa miehittävät lähes yksinomaan öljy- ja hiiliyhtiöt. Ja minä kuluttajana tietenkin voin pestä hommasta käteni koska en loskaan ole ostanut tynnyriäkään öljyä enkä murentakaan hiiltä. Mutta toisaalta olen käynyt riittävän lähellä Vuosaaren satamaa todetakseni että vähissä ovat purjelaivat. Minkähän voimalla tavara liikkuu? Ja melkein minkä tahansa kaupasta ostamani tuotteen valmistukseen on käytetty energiaa. Tämä koskee myös ruokaa. Se koskee myös luomuruokaa ja joskus jopa erotyisesti sitä. Saat oikeasti elää suunnilleen pyhällä hengellä jos kuvittelet olevasi irti noiden yritysten arvoketjuista.
10.01.2026 15:46
Eivät ne yritykset niitä päästöjään itseään varten tuota vaan ihmisiä. Vain ihmiset kuluttavat, eivät yritykset.
10.01.2026 13:57
No minä olen istuttanut aika monta sataa puuta joten uskon kuuluvani jo sillä desiiliin, joka ansaitsee kruunun tai sädekehän sekä tietysti kumasrruksia teiltä huonommilta ihmisiltä.
Saanut yli kymmenen vuotta leipäni suurelta osin ilmastonmuutoksen vastustamisesta, joten aika hyvin "sisäpiiristä" tiefän mille hihittelen. Joka nyt pääosin ensisijaisesti ihmisluonto ja ihmisten tarinat ja vasta toissijaisesti ilmasto..
10.01.2026 13:22
En usko. Niin autiota saarta ei ole ettei olisi joku Perjantai jolle voisi kertoa mikä on tyylikästä ja mikä tyylitöntä.
10.01.2026 12:56
61 / 977