Vapaa kuvaus

Purjeveneilijä.

Aloituksia

51

Kommenttia

2593

  1. Tuosta+viitatusta+sanan+"play"+kaksoismerkityksestä+tuli+mieleen+yksi+sarjakuvakäännös,+joka+oli+selvästi+vähän+liian+haastava+kääntäjälle.++Stripin+ensimmäisessä+ruudussa+Esko+sanoo+Karviselle+(Garfield-kissa,+jos+joku+ei+tunnista)+"olen+ennenkin+kieltänyt+sinua+leikkimästä+ruuallasi".++Toisessa+ruudussa+on+sitten+Karvinen+ja+hänen+ruokakuppinsa+ja+heidän+välissään+tammipelin+lauta+sekä+Karvisella+ajatuskupla+"sinun+siirtosi".++Originaali-ilmaus+siis+"play+with+your+food".Ja+kun+nyt+rupesin+sarjakuvakäännöksiä+muistelemaan,+niin+tässä+toinenkin.++Harald+Hirmuinen+sanoo+Orm+Onnekkaalle+"ennen+kuin+voit+antaa+määräyksiä,+on+sinun+opittava+ottamaan+niitä+vastaan".++Seuraavassa+ruudussa+Orm+liina+käsivarrellaan+ja+lehtiö+&+kynä+käsissään+"niin,+herra?"++Sanaleikin+aiheena+siis+sanan+"order"+kaksoismerkitys,+jota+kääntäjä+ymmärrettävästi+ei+ollut+kyennyt+ratkaisemaan.++Täytyy+myöntää,+että+siinä+minun+piti+hetki+miettiä,+mistä+oli+kysymys.+No,+yhtä+haasteellista+on+varmasti+kääntää+Fingerporia+englanniksi.++Sitäkin+kuitenkin+tehdään+:)
  2. Seppomartti,+otapa+vähän+selvää+asioista,+ennenkuin+mokaat+itsesi+julkisesti.++Laki+Suomen+lipusta,+4§,+toisen+momentin+alku:+"Suomalaisen+aluksen+kansallisuustunnuksena+on+5+§:ssä+säädetyin+poikkeuksin+kansallislippu.+"Eli+perälippu+nimenomaan+on+kansallisuustunnus.Rekisteröintimaa+ja+aluksen+kansallisuus+ovat+lähes+aina+identtiset.++Kauppalaivojen+kohdalla+näin+on+aina,+sillä+lippuvaltio+on+nimenomaan+aluksen+kansallisuus.+Huvialusten+kohdalla+on+ainakin+yksi+poikkeus+eli+Suomi,+joka+rekisteröi+täällä+käytettävät+huvialukset+myös+siinä+tapauksessa,+että+niillä+ei+olisi+Suomen+kansallisuutta+(ja+antaa+sellaisille+aluksille+hieman+erinäköisen+rekisteritodistuksen;+kortissa+ei+ole+Suomen+lippua+ja+siinä+lukee+hyvin+selvästi,+ettei+se+kelpaa+kansallisuustodistuksena).++Missään+muussa+maassa+en+tiedä+olevan+tällaista+rekisterikäytäntöä+huvialustenkaan+kohdalla.++Ne+sinun+mainitsemasi+"turkkilaiset+veneet"+eivät+ole+turkkilaisia,+jos+niillä+kerran+on+jonkin+muun+maan+lippu.++Ne+on+silloin+rekisteröity+siihen+"muuhun"maahan+sellaisella+tavalla,+joka+antaa+niille+ko.+maan+kansallisuuden,+riippumatta+siitä,+että+varsinaiset+omistajat+saattavat+ollakin+turkkilaisia.++Suomen+laissa+kansallisuus+riippuu+omistuksesta,+mutta+muissa+maissa+on+niiden+omat+lainsäädännöt+ja+omat+normit+siitä,+millä+perusteilla+alukselle+voidaan+antaa+niiden+kansallisuus.++Esimerkiksi+Virossa+edellytyksenä+on+vain+kotisatama+Virossa,+omistuksella+ei+ole+merkitystä.
  3. Muuten+suunnilleen+samaa+mieltä,+mutta+pari+kuriositeettia+tekstistäsi+poimisin:1)+pidät+katsastusta+välttämättömänä+("pitää+olla+katsastettu");+vaikka+itsekin+olen+SPV:n+kurssittama+ja+luvittama+katsastaja,+en+silti+ottaisi+kovin+jyrkkää+linjaa+asiaan.++Minusta+katsastus+on+hyvä+palvelu+etenkin+kokemattomille+veneilijöille+ja+seurojen+satamatoiminnan+kannalta+se+voi+myös+olla+hyväksi+(tuskin+yksikään+seura+toivoo+uppoamisia+omassa+satamassaan),+mutta+(edes+seurojen+jäsenet)+kattava+pakollisuus+ei+tunnu+kovin+perustellulta.2)+"möykkääminen+satamissa":+en+tarkoita+sanoa,+että+olisin+sinällään+eri+mieltä,+mutta+jotenkin+tuntuu,+että+häiriönkin+kokeminen+on+kovin+yksilöllistä.++Monet+sanovat,+ettei+jossain+Nauvossa+tms.+pysty+nukkumaan,+kun+rokki+soi+läpi+yön.++Minä+olen+useinkin+yöpynyt+satamissa,+joissa+on+jonkinlaista+mekkalaa+pitkälle+aamuyöhön,+muttei+se+ole+nukkumista+estänyt.++Ehkä,+jos+ihan+viereisessä+veneessä+sattuu+olemaan+kansiämyrit+mäikäämässä+nupit+kaakossa,+niin+se+voisi+jo+vaikuttaa.