Vapaa kuvaus

Purjeveneilijä.

Aloituksia

51

Kommenttia

2593

  1. Sinä päivänä, kun se maailman yhdeksäs ihme tapahtuisi, että paalusolmu oikeasti olisi jossain tekemisessäni tarpeellinen tai välttämätön, lupaan sinun iloksesi kirjata sen lokikirjaan. Mutta älä pidätä hengitystäsi sitä odotellessasi.

    Tai oikeastaan, pidätä vain. Konsti sekin on siivota idiootteja vähemmäs maailmasta.
  2. Taidat jänkätä vain haastaaksesi riitaa. Tai sitten sinulla ei todellakaan ole mitään tietoa AIS:sta eikä esim. Helsingin olosuhteista. Missä kohtaa olen sanonut, että siellä Kustaanmiekassa oltaisiin "tietämättä, koska seuraava autolautta pyyhältää paikalle"? AIS nimenomaan kertoo sen. Vai kuvitteletko, että vaikkapa Viikkari on Kustaanmiekassa 30s sen jälkeen, kun se on irtautunut laiturista Skatalla ja sen AIS-lähete paljastaa sen liikkuvan?

    Simuloidaanpa tilanne: kaunis kesäilta, tuulta joku 4-5 m/s lännestä eli sen verran, että purjeet viitsii nostaa. Kello on kuuden pinnassa ja laivat lähdössä ulos. Valuskelen hiljalleen Kustaanmiekkaan omalla veneelläni täysin unohtaneena laivojen aikataulun. No, jompikumpi laivoista irtautuu laiturista, jolloin huomaan plotterin ruudulta, että "kas, siellä liikutaan". Minulla on ainakin se viisi minuuttia aikaa päättää, ehdinkö ulos salmesta vai jätänkö menemättä sinne vai käännynkö kenties Tykistölahteen sivuun odottelemaan, että laiva menee ohi. Ja onnistuuko valittu ratkaisu purjeilla vai pitääkö minun ojentaa käteni ja startata kone. Jälkimmäinenhän tosin on tarpeen vain, jos päätän mennä salmesta läpi ennen laivaa eikä tietysti välttämättä silloinkaan, riippuu siitä, missä kohden olen laivan irtautuessa laiturista.

    Missä kohtaa sinun mielestäsi on ongelma?

    (Tosin tuo esimerkki on tietysti sillä tavalla kömpelö, että tietysti minä kuten kaikki muutkin Helsingin seudun veneilijät tiedän ne laivojen aikataulut eli todennäköisesti jo ennen sinne salmeen menoa tekisi ihan ilman AIS-tietoakin arvion siitä, ehtiikö läpi ennen laivan tuloa vai ei.)
  3. Jos on hassannut rahapeleihin kymmeniä tuhansia edes pitkällä aikavälillä, voi hyvällä syyllä puhua peliongelmaisesta. Lisäksi laskutaidottomasta, joka ei tajua todennäköisyyksien päälle.

    Minä olen pelannut Veikkauksen pelejä kai nelisenkymmentä vuotta, josta säännöllisesti sen ajan, jonka nettipelaaminen on ollut mahdollista, sitä ennen satunnaisemmin. Kaikissa lottopeleissä yksi rivi vakiona, sen päälle satunnaista kenoilua ja arpoja. Pieniä voittoja napsuu silloin tällöin, pitkän aikavälin tulos vastaa aika lähelle loton keskimääräistä palautusprosenttia. Kenosta on tullut pari kertaa satasia (ne ovatkin ainoat kerrat, kun olen siirtänyt rahaa pelitililtä kotiinpäin). Kokonaisnettokustannus on parintuhannen euron luokkaa koko ajalta. Ja olenpa sitä mieltä, että tämä onkin ainoa järkevä tapa mitään rahapelejä pelata.