Vapaa kuvaus

Purjeveneilijä.

Aloituksia

51

Kommenttia

2593

  1. Minäkin+uskoin+ennen,+että+veneen+mittari+näyttää+tosituulen+oikein.++Mutta+eihän+se+näytä,+koska+se+joutuu+laskemaan+tosituulen+nopeusvektoreista.++Toinen+niistä+eli+veneeseen+osuvan+suhteellisen+tuulen+vektori+on+kohtalaisen+tarkka,+mutta+sekin+heittelee+hiukan+veneen+kallistuksen+muutoksista.++Toisen+eli+veneen+nopeusvektorin+tarkkuus+on+sitten+ihan+mitä+on;+useimmiten+tuulimittari+lienee+kytketty+kuten+minullakin+lokiin,+joten+nopeustieto+on+nopeutta+veden+suhteen,+ei+todellista+liikenopeutta.++Ja+veden+suhteenkin+se+on+tarkka+vain,+jos+kalibrointi+sattuu+olemaan+kohdillaan.++Pari+esimerkkiä:+jos+lokin+antama+mittaustieto+on+alakanttiin+eli+vene+kulkee+todellisuudessa+nopeammin+kuin+tuulimittari+luulee,+niin+tuulimittari+näyttää+tosituulen+voimakkuuden+liian+suureksi+ja+sen+kulman+veneen+keulasuuntaan+nähden+liian+pieneksi.++Vastaavasti,+jos+loki+näyttää+liikaa,+näyttää+tuulimittari+tosituulen+alakanttiin+ja+suurempaan+kulmaan.Tässä+nimenomaisessa+tapauksessa+mittausasema+oli+lähellä+ja+maasto-oloista+johtuen+on+todennäköistä,+että+jos+sen+ilmoittama+tuulensuunta+ei+ollut+sama+kuin+siellä,+missä+veneeni+kulki,+niin+todennäköisesti+tuuli+oli+selvemmin+vastainen+kuin+virallisen+mittaustiedon+mukaan.Oma+asiansa+on+tietysti+se,+että+eipä+sitä+veneen+oman+mittarin+näkemystä+tosituulesta+kerkiä+tutkailemaan+tilanteessa,+jossa+huomio+pitää+keskittää+ohjaamiseen+eikä+tuulimittarin+napit+ole+käsivarren+ulottuvilla.
  2. Minua+hämmästytti+niin+paljon+tuo+Joakimin+väittämä,+että+piti+lauantaina+vasiten+kokeilla.++Tosin+seilasin+pelkällä+genualla,+mikä+tietysti+vääristää+tulosta.++Mutta+omaksi+yllätyksekseni+totesin,+että+kun+genua+oli+kiristetty+mielestäni+aivan+sikakireällä+(alakulma+oli+suunnilleen+alemman+kaidevaijerin+korkeudella,+olisi+siinä+tietysti+köydessä+ollut+vielä+hiukan+varaa),+niin+vene+juuri+ja+juuri+suostui+kulkemaan+20+asteen+apparenttiin.++Mutta+siinä+sai+olla+pirun+tarkkana,+mitätön+suunnan+kääntyminen+ja+keulapurje+tömähti+"sisään".++Ja+vauhtikin+surkastui+jonnekin+3-4+solmun+välille+(plotterista+katsottu+eli+SOG).++Eli+ei+siinä+sinänsä+mitään+järkeä+ollut,+mutta+tulipa+kokeiltua.++Tosituulesta+en+voi+olla+aivan+varma,+mutta+läheisen+mittausaseman+lukemien+perusteella+arvioituna+se+oli+35-40+astetta.Luovin+määritelmäsi+on+erilainen+kuin+minulla.++Minä+olen+tottunut+siihen,+että+luovimisesta+puhutaan+aina,+kun+tuuli+pakottaa+tekemään+käännöksiä+halutun+etenemissuunnan+"yli",+riippumatta+siitä,+missä+kulmassa+ajetaan.Anyway,+jäin+miettimään,+että+tässä+voi+piillä+osaselitys+siihen,+että+pari+kertaa+on+myötäisessä+vastaantulija+sivuuttanut+törkeän+läheltä+tilanteessa,+jossa+itsellä+ei+ole+enää+matalikon+vuoksi+ollut+varaa+sortua+väylän+sivuun.++Ehkä+vastaantulija+on+ollut+sitä+mieltä,+että+ko.+tuuliolosuhteissa+minä+pystyisin+tulemaan+tiukemmin+eli+hänen+ei+tarvitse+edes+kohteliaisuudesta+antaa+enempää+tilaa.
  3. No+ensinnäkin,+miksi+se,+että+haaveesi+olisi+erilainen+kuin+muilla,+tekisi+siitä+"käytännöstä+vieraantuneen"?++Toiseksi+en+usko,+että+noin+laajana+käsitteenä+kuin+"avomeripurjehdus"+voi+edes+yksilötasolla+arvioida+tylsyyttä+tai+epätylsyyttä.++++Siinä+on+niin+monta+muuttujaa+mukana:+puhutaanko+parin+päivän+vai+parin+viikon+taipaleesta,+millaisissa+olosuhteissa,+millaisella+porukalla+tai+yksinkö,+millaisella+veneellä+jnejne.Itse+pidän+aavasta+merestä+ja+siksi+pyrin+joka+kesä+edes+muutaman+"rannattoman+ylityksen"+tekemään.++Mutta+toisaalta+minulla+ei+ole+kokemusta+monen+yön+yli+kestävästä+legistä+(pisin+on+tähän+mennessä+ollut+n.+30+h).++Yli+yön+reissuja+kyllä+montakin;+tosin+on+sanottava,+etten+ole+vieläkään+oppinut+oikein+nukkumaan+jonkun+muun+ajaessa+venettä,+vaikka+miten+sinänsä+luottaisin+ruorissaolijan+osaamiseen.