Vapaa kuvaus

Purjeveneilijä.

Aloituksia

51

Kommenttia

2593

  1. Kyllä+siitä+käytetään+yleisesti+nimitystä+"myrsky"+ja+ilmeisen+perustellusti,+koska+se+keskituulivaatimus+nähtävästi+täyttyi+useassakin+mittauspisteessä.++Se,+että+käytetään+myös+sanaa+"rajuilma",+ei+tarkoita+sitä,+ettei+olisi+yltänyt+"myrskyksi"+vaan+sitä,+että+oli+muutakin+kuin+vain+kova+tuuli+(eli+rankkasade+ja+ukkonen).++Ilmatieteen+laitoksen+linjaus+on+se,+että+he+tarkoittavat+myrskyllä+vain+tuulenvoimakkuutta.Saatoin+ymmärtää+tarkoituksesi+väärin,+mutta+sain+sen+kuvan,+että+tarkoitit+sanoa+Kiiran+olleen+"vain+rajuilma,+ei+myrsky".++Oikea+ilmaus+olisi+"Kiira+oli+sekä+myrsky+että+rajuilma".
  2. SPV:n+sivuilla+sanotaan,+ettei+jäsenrekisterin+tietoja+saa+luovuttaa+kolmansille+osapuolille.++Siellä+on+myös+rekisteriseloste,+jonka+mukaan+SPV+on+rekisterinpitäjä.+++Nähdäkseni+seura+voi+ulkoistaa+lain+vaatiman+rekisterinpidon+SPV:lle.++Se,+mikä+näyttää+muuttuneen+siitä+ajasta,+kun+itse+olin+jotenkin+mukana+seuran+hallinnossa,+on+seuroille+tullut+velvollisuus+käyttää+SPV:n+rekisteriä,+ennen+se+oli+vapaaehtoista.++Toisaalta+veikkaisin+sen+olevan+paljon+helpompi+ratkaisu+ainakin+yli+10+jäsenen/veneen+yhdistyksille.Toisaalta+mikään+ei+pakota+veneily-yhdistystä+lainkaan+kuulumaan+SPV:yyn.++Se+ei+ole+edellytys+edes+lipputunnuksen+saamiselle.Joka+tapauksessa+tilanne+on+edelleen+se,+että+se+rekisteri+seuran+perälipun+käyttöön+oikeutetuista+veneistä+pitää+lain+mukaan+olla+olemassa.++Tarkasti+ottaen+laki+ei+vaadi,+että+tällaisen+rekisterin+pitäisi+sisältää+tietoa+veneen+omistajasta,+mutta+kun+kyseessä+on+yhdistystoimintaan+liittyvä+asia+ja+seurojen+käytäntönä+on+ymmärtääkseni+aivan+poikkeuksetta+se,+että+perälipun+käyttöoikeuden+edellytyksenä+on+omistajan+jäsenyys+seurassa,+niin+pakkohan+se+yhteys+on+löytyä.+Juridista+ongelmaa+ei+edelleenkään+ole+näkyvissä.Keskustelu+lähti+purjenumeroista.+SPV:n+rekisterissä+on+luultavasti+tuhansia+purjenumeroita,+joihin+liittyvän+veneen+omistajuudesta+heillä+ei+ole+mitään+tietoa.++He+tietävät,+millaiselle+veneelle+ko.+numero+on+aikoinaan+myönnetty,+mutta+yhteys+omistukseen+on+katkennut+viimeistään+siinä+vaiheessa,+kun+vene+on+myyty+sellaiselle+henkilölle,+joka+ei+kuulu+mihinkään+SPV:n+jäsenyhdistykseen.++++Oma+veneeni+on+vähän+toisenlainen+esimerkki+samasta+ilmiöstä:+sille+on+kyllä+myönnetty+aikoinaan+purjenumero,+mutta+minä+en+vaivautunut+sitä+ilmoittamaan+seuran+rekisterinhoitajalle.++Merkin,+mallin+ja+runkonumeron+perusteella+linkitys+voisi+ehkä+onnistuakin+(jos+olen+sen+runkonumeron+ilmoittanut,+en+kuollaksenikaan+muista).
  3. Miten+niin+"tappaa+purjehduksen"?++Minkälaista+tilastotietoa+sinulla+on+sen+väitteen+tueksi,+että+veneiden+käyttöaste+olisi+tänä+päivänä+alhaisempi+kuin+vaikkapa+10+vuotta+sitten?