Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
10-14
profiilit
10-14
10-14
Vapaa kuvaus
Purjeveneilijä.
Aloituksia
51
Kommenttia
2593
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Toisaalta+meillä+on+ainakin+yksi+oikeuden+ennakkotapaus,+jossa+on+sakotettu+veneilijää+vääristä+liikkeistä+reittijakojärjestelmässä,+vaikka+oikeus+itsekin+totesi,+että+valittu+toimintatapa+oli+sinänsä+järkevä.
Oli+vuosia+sitten+Vene-lehdessä,+tapahtumapaikka+oli+Saksan+rannikolla+mutta+suomalainen+tuomioistuin+käsitteli.
10.05.2019 13:29
Otsikko+ja+osin+uutistekstikin+ovat+harhaanjohtavia.++Ainakin+tämän+hetkiset+kieltohankkeet+koskevat+PELKÄLLÄ+polttomoottorilla+koskevia+autoja,+ei+siis+esim.+hybrideita.
Ja+kyse+on+tosiaan+UUSIEN+myyntikiellosta+eli+toki+niitä+vielä+on+liikenteessä+vielä+2050.++
itse+kannatan+kieltoa.
10.05.2019 11:50
Äh,+taisi+lipsahtaa+vahingossa+rasti+siihen+"anonyymi"+-ruutuun.++Tuo+oli+siis+minun,+10-14,+kommentti.
10.05.2019 11:47
Se+on+aika+tapauskohtaista.++Uppoumaveneiden+kohdalla+olet+varmasti+oikeassa,+mutta+liukuvalla+veneellä+paljon+ajavalla+polttoainekustannus+voi+olla+jopa+puolet+kokonaiskustannuksista.++
Kun+minulla+aikanaan+oli+liukuva+matkamoottorivene,+paloi+naftaa+joka+kausi+parituhatta+litraa.++Nykyhinnoilla+se+olisi+jo+selvästi+yli+kolmen+tonnin+humahdus+joka+kesä.
10.05.2019 08:01
Epäilemättä+äänestät+persuja+"tietoutesi"+tasosta+päätellen.++Viro+ei+ole+eikä+ole+aiemminkaan+ollut+mitenkään+erityisen+vaarallinen+paikka+suurin+piirtein+järkevästi+käyttäytyvälle+turistille.++Tyypillinen+vaikeuksiin+joutuva+on+ja+on+aina+ollut+umpikänninen+mies,+joka+lähtee+puolenyön+jälkeen+hormonit+hyrräten+tuntemattomien+mukaan.
Itse+en+osaa+enää+sanoa,+montako+kertaa+olen+vuoden+1991+jälkeen+käynyt+laivalla+tai+omalla+veneellä+(kerran+olen+työasioissa+käynyt+lentäenkin)+Virossa,+niin+Tallinnassa+kuin+muuallakin.++Voi+olla,+että+sata+on+jo+rikki.++Koskaan+ei+ole+ollut+mitään+harmeja,+ei+edes+sillä+kerralla,+kun+viime+vuosituhannen+puolella+tuli+kerran+lähdettyä+venäläisten+kotibileisiin+Lasnamäkeen.
Todennäköisemmin+Raahessa+joutuu+harmeihin+kuin+Tallinnassa.
10.05.2019 06:42
"Kai+huomasit+uutisen,+jossa+todettiin+muutaman+koko+ajan+liikennöivän+tankkerin+saastuttavan+saman+verran+kuin+koko+yksityisautoilu."
Kai+huomasit,+että+se+"uutinen"+on+ankka?++Väite+ei+nimittäin+pidä+lainkaan+paikkaansa.++Eikä+sitä+oikeasti+ole+tuossa+muodossa+esittänytkään+kukaan,+jolla+on+todellisia+päästötietoja+käytettävissään.++Kyseessä+on+ennuste+jostain++20-30+vuoden+takaa,+oletus+että+tulevaisuudessa+laivojen+kehitys+toisaalla+ja+autojen+kehitys+toisaalla+tuottaisi+tuollaisen+tuloksen.++Mutta+kumpikaan+kehitysoletus+ei+pitänyt+paikkaansa,+koskaan+ei+ole+ollut+olemassakaan+sellaisia+laivoja,+joita+niiden+"15+suurimman"+oletettiin+olevan.
09.05.2019 09:34
"Moottorin+jytkyttäessä"?++Hyvin+pieni+ääni+se+on,+mitä+purkkarin+koneesta+kuuluu+avotilaan.
Minulla+on+kokemusta+sekä+liukuvasta+matkaveneestä+että+purjeveneestä.++Kyllä+koneen+ääni+ensinmainituss+on+matkanopeudella+kovempi.++Ei+silti+häiritsevä.
09.05.2019 07:05
Uskomuksesi+tavallisen+turistin+riskeistä+Virossa+kuulostaa+siltä,+ettet+todellakaan+ole+koskaan+siellä+käynyt.
09.05.2019 07:00
Öljypohjaisten+polttoaineiden+hinta+tulee+väistämättä+nousemaan+melko+jyrkästikin,+mikä+luultavasti+aikaa+myöten+rajoittaa+veneilyä.++Muutoin+en+näe+kustannustekijöiden+olevan+merkittävä+rajoite,+sillä+venekanta+on+niin+iso,+että+sitä+riittää+kymmeniksi+vuosiksi,+vaikkei+yhtään+uutta+venettä+enää+myytäisi.
Ihmisten+vapaa-ajanvieton+tapojen+muuttuminen+voi+sen+sijaan+olla+isokin+tekijä.++Toisaalta,+jos+kaukomatkailu+kallistuu,+voi+se+vaikuttaa+toiseen+suuntaan.
Erikseen+pari+kommenttia+veroasioista:
1)+ei+pidä+paikkaansa,+ettei+veneilystä+maksettaisi+veroja.++Erityisesti+moottoriveneilyn+verotus+on+polttoaineveron+kautta+moninkertainen+autoiluun+nähden,+jos+suhteutamme+sen+kuljettuun+matkaan+tai+käyntiaikaan.+++Ja+toiseksi+jokaisesta+veneestä+ja+moottorista+maksetaan+24%+ALV.++Siinä+voi+tehdä+tällaisenkin+vertailun:+100+000+euron+purjevene+on+aika+"peruskauraa",+ALV+24+000.++50+000+euron+auto+on+jo+aika+"päheä",+autovero+alle+20+000.
2)+vuotuisen+käyttömaksun+todennäköisyys+on+pieni+ihan+siksi,+että+muut+paitsi+persut+ilmeisesti+tajuavat+sen+matemaattisen+hölmöyden.++Persut+katselevat+keppanapäissään+Skatan+vierasvenesatama+jahteja+ja+kuvittelevat,+että+ne+kaikki+200+000+rekisteröityä+venettä+ovat+sellaisia,+miljoonaluokkaa.++Todellisuudessa+ei+taida+koko+maasta+löytyä+edes+sataa+venettä,+joiden+hinta+yltäisi+miljoonaan.++Rekisteröityjen+veneiden+keskimääräinen+käypä+arvo+on+taatusti+alle+10+000+euroa.
Tosin+ei+minua+häiritsisi,+vaikka+jokin+50-100+euron+vuotuinen+käyttömaksu+tulisikin.
08.05.2019 08:18
Unohdat,+että+vhf-liikenne++on+valvottua+ja+säädeltyä.++Eri+kanavilla+on+omat+käyttötarkoituksensa+ja+liikenneprotokollakin+pitää+muistaa+noin+suurin+piirtein.
06.05.2019 08:45
Ei+maksa+vaivaa.++Perusliikenneprotokollan+osaan+ja+laite+näköjään+osaa+itse+vaihtaa+lähetystehon+valitun+kanavan+mukaan.++DSC-liikenteen+juttuja+en+viitsi+opiskella,+koska+en+käytä.
Pointti+nyt+oli+kuitenkin+siinä,+että+huvitti+tuo+luja+uskosi+siihen,+että+tentin+käyneet+esim.+tuollaisen+asian+tietäisivät+tai+muistaisivat.
06.05.2019 08:42
Enpä+malta+olla+sanomatta,+että+ei+ole+hajuakaan+lähetystehoista+muuta+kuin+että+1+tai+25W.++Ja+tutkinto+on+suoritettuna+jo+90-luvulla.
05.05.2019 15:15
Minulla+on+niitä+kortteja+itse+asiassa+kaksi,+sillä+ensimmäinen+versio+oli+hiukan+kömpelö:+rekisteritunnus+oli+vain+hologrammissa+ja+siten+kovin+vaikeasti+luettavissa.++Venemessuilla+sitten+jokin+vakuutusyhtiö,+taisi+olla+Yacht-Pool,+tarjosi+mahdollisuutta+tarkistaa+ja+päivittää+tiedot+ja+tilata+uusi+kortti+maksuttomasti,+joten+käytin+tilaisuutta+hyväkseni.
Mutta+Traficomin+mukaan+se+paperinenkin+on+vielä+laillinen,+jos+vain+tiedot+ovat+ajantasalla.
02.05.2019 10:15
Julkaistujen+tilastotietojen+++rekisterin+parissa+työskennelleen+henkilön+kertoman+perusteella+uskallan+veikata,+että+käytössä+olevien+laittomien+veneiden+määrä+on+hyvin+pieni+ainakin+Etelä-Suomen+merialueilla.++Toisaalta+mainittu+tuttavani+on+kertonut,+että+kun+Trafi+uusi+rekisterin+vuosikymmenen+alkupuolella,+niin+se+vain+muutamaa+vuotta+aiemmin+kerätty+rekisteridata+oli+yllättävän+kuralla.++Oli+mm.+tapauksia,+joissa+vene+puuttui+rekisteristä,++vaikka+omistaja+pystyi+esittämään+täysin+uskottavan+näytön,+että+oli+lähettänyt+aikanaan+maistraattiin+rekisteröinnin.++
En+muista,+miten+silloin+toimittiin,+tuliko+se+muovikortti+automaattisesti+rekisteriin+merkityille+vai+tilasinko+sen+itse.
Muuten,+sattui+ihan+pari+viikkoa+sitten+silmiini+pätkä+jonkun+tv-kanavan+sarjasta+"Lapin+poliisit".++Siinä+Inarinjärvellä+partioineet+poliisit+hämmästyivät+nähdessään+korttimuotoisen+rekisteritodistuksen,+se+oli+heille+ihan+uusi+juttu.++Tietääkseni+ko.+sarjaa+on+alettu+kuvata+joskus+2015,+joten+kyllä+virkamiesten+olisi+pitänyt+kortti+jo+tuntea.++Ei+antanut+kovin+korkeaa+kuvaa+suomalaisen+poliisin+ammattitaidosta.
02.05.2019 08:04
Minusta+taas+on+loogista+olla+pitämättä+sitä+korttia+veneessä.++Parempi,+että+mahdollinen+varas+ei+saa+todistusta+haltuunsa+veneen+mukana.
Asian+käytännön+merkitys+ei+toki+ole+suuri,+mutta+kun+se+kortti+sopii+hyvin+mukaan+lompakkoon,+niin+miksi+sitä+ei+pitäisi+lompakossa+tai+puhelinkotelon+taskussa?
02.05.2019 07:56
Pitää+olla.++Se+ei+muuten+ole+enää+vuosiin+ollut+paperia+vaan+luottokortin+kokoinen+muovikortti.
01.05.2019 11:05
Ei+ole+järjenhiventä+sinun+tai+kaltaistesi+puheissa.
15.04.2019 10:46
"Aika+nyt+kuitenkin+on+määritelty+niin,+että+12+on+keskipäivä.+"
Ei+ole.++On+useita+maita,+jotka+eivät+käytä+lainkaan+sitä+aikavyöhykettä,+jolla+tuo+pätisi+edes+jossain+kohtaa+ko.+valtion+aluetta+ja+vielä+useampia,+itse+asiassa+varmaan+lähes+kaikki+maailman+maat,+joissa+tuo+pätee+vain+kapealla+kaistalla.++(Kääpiövaltioissa+kuten+Andorra+tai+Vatikaani+voisi+periaatteessa+ollakin+niin,+että+aurinko+on+koko+valtion+alueella+jotakuinkin+korkeimmillaan+samaan+aikaan.)++
"Ankeaa+on+mennä+pimeässä+töihin+tai+kouluun.+"++Ankeita+ne+pakolliset+aamuherätykset+ja+töihin-/kouluunmenot+ovat+joka+tapauksessa,+oli+pimeää+tai+valoa.++Täysin+yhdentekevää+siis,+onko+sitä+valoa.
15.04.2019 10:45
Ajan+voi+määritellä+oikeastaan+miten+huvittaa.++Ei+se+mikään+luonnonlaki+ole+eikä+yksi+valinta+ole+luonnontieteiden+kannalta+sen+loogisempi+kuin+mikään+muukaan.++Mutta+ihmisten+elämän+kannalta+pysyvä+kesäaika+on+järkevämpi.++Ei+aamulla+valoa+mihinkään+tarvita.
"Pietarin+trollitehtaasta"+puhuvat+voi+puolestaan+jättää+täysin+omaan+arvoonsa.++Heidän+höpinöissään+ei+ole+mitään+järkeä.++Aikavyöhyksevalinnassa+ei+ole+mitään+poliittista+kytkyä+mihinkään+suuntaan+tai+ei+ainakaan+pitäisi+olla.
14.04.2019 12:55
Sinä+ilmeisesti+et+liiku+edes+elokuussa,+sillä+jo+elokuun+lopulla+aurinko+alkaa+laskea+niin+aikaisin,+ettei+ilman+kesäaikaa+olisi+mieltä+töiden+jälkeen+perjantaina+lähteä+liikkeelle.
14.04.2019 12:51
6 / 130