Vapaa kuvaus

How do you know God isn't real?
https://youtu.be/sSFZvR-ssuk

=)

Aloituksia

15

Kommenttia

745

1. Sama+asia+pätee+näiden+uskovien+pyhiin+kirjoihin.+He+luottavat+niihin+sokeasti+vaikka+eivät+kykene+todistamaan+niissä+olevia+väitteitä.
  2. Hei.Mielestäni+kaikki+perustuu+järkeviin+odotuksiin.+Jos+meillä+on+todisteita+jostain+asiasta+niin+on+järkevää+olettaa+sen+olevan+niin+kuin+todisteet+osoittavat.+En+mielestäni+voi+olla+mistään+asiasta+100%+varma+niin+kuin+kynän+tiputtaminen+esimerkkinä+menee.+..+eli+jos+pudotan+kynän+kädestäni+pöydälle+1000+kertaa+ja+se+aina+putoaa+niin+minulla+on+järkevä+syy+olettaa+näin+aina+tapahtuvan.+En+kuitenkaan+voi+olla+100%+varma,+jos+painovoimakentässä+tapahtuu+muutos+niin+kynä+voi+lähteä+ylöspäin.+Tämä+ei+ole+todennäköistä+mutta+mahdollista..Mielestäni+luonnolliset+tutkittavat+elementit+kuvaavat+todellisuutta+parhaiten.+Eivät+täydellisesti+mutta+parhaiten.+Ja+niiden+tutkimisen+myötävaikutuksella+tietämyksemme+kasvaa,+vähä+vähältä.+En+näe+yliluonnollisisten+entiteettien+vaikutusta+tai+sitä,+että+vaikka+rukoilulla+voitaisiin+mitenkään+tai+milloinkaan+vaikuttaa+näihin+entiteetteihin+-+jotka+edelleen+vaikuttaisivat+tosimaailmaan.+Tämä+käsittää+myös+kaiken+henkiparannuksen,+sielun+tai+ajatustenluvun+tai+Uri+Gellerit,+mitä+niitä+onkaan.Jos+rukoilun+vaikutuksesta+löytyisi+todisteita+niin+sitten+uskoisin.+Mutta+kaikki,+jotka+ovat+yrittäneet+todistaa+sen+tehoa+ovat+ainakin+tähän+asti+epäonnistuneet+surkeasti.++-+Esimerkiksi+Tempeton+Foundationin-The+Great++Prayer+study+vuosikymmen+sitten.Yksi+asia+vielä.+Minä+hyväksyn+vastauksena+myös+"en+tiedä"+vaihtoehdon.+Jos+johonkin+en+pienessä+mielessäni+löydä+tai+saa+vastausta+niin+"en+tiedä"+on+validi+vaihtoehto.+Ainakin+se+on+parempi+kuin+keksiä+siihen+vaihtoehtoa+ilman+todistetta,+jollainen+Jumala+yhä+on.+Kaiken+todennäköisyyden+perusteella+silloin+kun+kuolen,+en+tiedä+onko+Jumala+olemassa?+-Minulla+ei+ole+todisteiden+puutteen+vuoksi+mitään+syytä+olettaa+sellaisen+olennon+olevan+olemassa.+Jos+olen+väärässä+niin+se+on+sitten+bonusta+ja+tiedän+sitten+minkä+uskonnon+Jumala+se+oli+vai+oliko+se+minkään+uskonnon+Jumala?+-Siihen+uskominen+ei+tässä+tilanteessa+vain+ole+järkevää.+Sitäpaitsi+jos+nyt+arvaan+väärin+ja+valitsen+väärän+niin+onko+sellainenkaan+mahdollisen+oikean+Jumalan+mieleen?+-Jos+Jumala+on+oikeassa+niin+voin+ainakin+sanoa+oikealle+Jumalalle+olleeni+palvomatta+vääriä+Jumalia+ja+jättäneeni+arvaamatta,+kun+oikeasta+en+löytänyt+kunnollista+todistetta.Pidän+kuitenkin+todennäköisimpänä+vaihtoehtona+että+lakkaamme+vain+olemasta+kuin+meitä+edeltävät+ihmiset.+Siksi+elämä+ja+eläminen+ateistina+ei+ole+minulle++nihilismiä.+Kyllä,+kuoleman+prosessin+mennessä+tarpeeksi+pitkälle+minuus+loppuu+ja+minua+ei+enää+ole.+Mutta+se+tekee+tästä+elämästä+entistä+tärkeämmän+ja+arvokkaamman,+se+on+kaikki+mitä+minulla+on.+Kuoleman+jälkeistä+elämää+korostavissa+uskonnoissa+saatetaan+vähätellä+tätä+elämää+ja+ylistää+oletettua+tuonpuoleista+elämää.+Niiden+tarjoamat+ratkaisut+eivät+välttämättä+ole+moraalisesti+kestäviä,+menemättä+syvemmälle+tässä+postissa.
  3. Minun+mielestäni+ei+ole+järkevää+uskoa,+koska+ensinnäkään+ei+ole+osoitettu+järkeväksi+uskoa+Jumalaan.+Toiseksi+kantani+näin+suuriin+väitteisiin+on+ettei+kannata+automaattisesti+uskoa.+Se+tuntuu+järkevältä+alkuasetelmalta,+koska+jos+automaattisesti+uskoisin+kaikki+väitteet+Jumalasta+niin+ne+olisivat+keskenään+ristiriidassa+ja+siinä+ei+siten+olisi+mitään+mieltä.Uskomiseen+pitää+olla+järkevä+syy.+Voimme+uskoa+Jumalaan+hyvistä+syistä+tai+huonoista+syistä.+Minä+haluan+löytää+hyvän+syyn+uskoa.+Hyvän+syyn+löydän+mielestäni+loogisista+argumenteista,+sellaisista+jolla+on+painoa+ja+todiste+takanaan.+En+ole+löytänyt+sellaista+argumenttia,+siksi+en+usko+Jumalaan.+Jos+mennään+tarkemmin+esimerkiksi+kristinuskon+Jumalaan+niin+se+mitä+tiede+ja+todisteet+osoittavat,+tekevät+sen+väitteet+itsestään+(ja+Jumalallisuudestaan)+minun+silmissäni+vielä+enemmän+epätoden.+"rakkaus+ja+järki+ovat+maailmankaikkeudessa+mitä+luultavimmin+verrattain+myöhäsyntyisiä+ilmiöitä,+joiden+olemassaolo+tähänastisen+tietomme+valossa+riippuu+monimutkaisista+hermostoista,+joiden+olemassaolo+puolestaan+riippuu+järjettömästä+ja+rakkaudettomasta+evoluutiosta."-+Luultavasti+evoluutiobiologi+antaisi+melkein+täydet+pisteet+tästä+vastauksesta.+Evoluutio+ei+kuitenkaan+ole+järjetön+vaikka+se+on+vain+jatkuva+prosessi.+Persoonallista+järkeä+emme+siitä+tietenkään+löydä,+mutta+siinäkin+on+sattuman+rinnalla+omat+loogiset+ympäristön+määräävät+lainalaisuutensa.+Eikö+sattuma+ole+sinulle+vaihtoehto?+Miksi+pitää+sijoittaa+Jumala+johonkin+rakoon?+++Kristinuskon+moraalikannanotot+mietityttävät.+Siis+sitä,+että+Jumalanne+on+hyvä+ja+ei+voi+olla+moraalia+ilman+Jumalaa+-+Ellei+teidän+mielestänne+Jumala+määrittele+tilanteen+mukaan+mikä+on+hyvää?+Jos+Jumala+laatii+itse+pelisäännöt+moraalikysymyksiin+niin+silloin+hän+on+aina+voittaja.+Minä+en+katso+kuitenkaan+asiaa+niin.+Koska+Raamatun+Jumala+tekee+moraalittomia+asioita+niin+en+katso+sen+olevan+hyvä.+Minusta+vallitseva+ympäristä+ja+yhteisön+empatia+ovat+tarkeimmät+asiat+mitkä+määrittelevät+mikä+on+moraalisesti+hyvää+ja+huonoa.+Kristinuskon+moraali+on+minun+mielestäni+jäänyt+ajastaan+jälkeen,+pari+tuhatta+vuotta.