Agnostikko evankelista

uskoako.vai.ei

Jo vuosikausia olen elänyt voimakkaassa epäilyn tilassa: En tiedä, onko Jumalaa olemassa ja en tiedä, onko Raamattu oikeasti totta. Julistan silti ihmisille sanaa ja onpa joitakin tullut kauttani uskoonkin. Kenellekään en koskaan ole paljastanut, etten itsekään ole rehellisesti sanottuna varma, mihin uskon. Koen, että minun täytyy julistaa hyvää sanomaa, kaikesta huolimatta. Tuon ristiriidan kanssa on usein todella vaikea elää.

72

182

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • itse.en.usko

Ei kukaan tiedä onko Jumala olemassa vai ei.
      On niitä jotka väittävät tietävänsä, mutta kyseessä on asia jota ei yksinkertaisesti voi tietää, koska ei ole mitään tapaa todistaa kyseistä asiaa faktaksi.

• Teillä.on.tieto

Valehtelet. Totuus on, että tietoisesti esität tietämätöntä piiloutumalla Jumalaa eri tekosyiden taakse, koska et tahdo tehdä todellista parannusta, kun rakastat enemmän hetken tuomaa nautintoa kuin elämän Antajaa.

Sillä tietensä he eivät ole tietävinään, että taivaat ja samoin maa, vedestä ja veden kautta rakennettu, olivat ikivanhastaan olemassa Jumalan sanan voimasta ja että niiden kautta silloinen maailma hukkui vedenpaisumukseen. Mutta nykyiset taivaat ja maa ovat samalla sanalla talletetut tulelle, säästetyt jumalattomain ihmisten tuomion ja kadotuksen päivään.
        2. Pietarin kirje 3:5‭-‬7

• kristinuskon.valhejumala

Eikö jumala käyttäydy mielestäsi kuin mielipuoli diktaattori? Kaikki, jotka eivät häntä seuraa oikealla tavalla, murhataan. Minun moraalini mukaan sellaista tulee jo ihmisyyden vuoksi vastustaa, lähimmäisenrakkauden vuoksi!

• Teillä.on.tieto
        kristinuskon.valhejumala kirjoitti:

Eikö jumala käyttäydy mielestäsi kuin mielipuoli diktaattori? Kaikki, jotka eivät häntä seuraa oikealla tavalla, murhataan. Minun moraalini mukaan sellaista tulee jo ihmisyyden vuoksi vastustaa, lähimmäisenrakkauden vuoksi!

Ei.

Jos sinä rakastaisit lähimmäistäsi rakastaisit Jumalaa sillä hän on ihmistä kaikkein lähimpänä, sinä elät ja hengitätkin Hänen armostaan.

Jos sinä rakastaisit lähelläsi olevia ihmisiä sinä tekisit omassa elämässäsi täyttä totta, pysyisit Totuudessa ja ohjaisit lähimmäisiäsikin Totuuteen omalla esimerkillä.

Sinulla ei ole mitään syytä epäuskollesi, jos rakastaisit hyvää ja oikeudenmukaisuutta rakastaisit Jumalaa, mutta koska omat tekosi ovat väärät Jumalan edessä ja rakastat hetkellistä nautintoa enemmän kuin Jumalan Iankaikkista muuttumatonta Sanaa, jatkat sinä sen tähden valehtelua ja Totuuden vastustamista.

Sinulla on kaikki tarvittava tieto Jumalasta, etkä voi millään tapaa puolustaa itseäsi Hänen edessään.

• Teillä.on.tieto
        Teillä.on.tieto kirjoitti:

Ei.

Jos sinä rakastaisit lähimmäistäsi rakastaisit Jumalaa sillä hän on ihmistä kaikkein lähimpänä, sinä elät ja hengitätkin Hänen armostaan.

Jos sinä rakastaisit lähelläsi olevia ihmisiä sinä tekisit omassa elämässäsi täyttä totta, pysyisit Totuudessa ja ohjaisit lähimmäisiäsikin Totuuteen omalla esimerkillä.

Sinulla ei ole mitään syytä epäuskollesi, jos rakastaisit hyvää ja oikeudenmukaisuutta rakastaisit Jumalaa, mutta koska omat tekosi ovat väärät Jumalan edessä ja rakastat hetkellistä nautintoa enemmän kuin Jumalan Iankaikkista muuttumatonta Sanaa, jatkat sinä sen tähden valehtelua ja Totuuden vastustamista.

Sinulla on kaikki tarvittava tieto Jumalasta, etkä voi millään tapaa puolustaa itseäsi Hänen edessään.

P.S Tee siis todellinen parannus luovu vääryydestä ja puhu sydämessäsi täyttä totta, heitä pois epäusko ja usko aito evankeliumi niin sinä pelastut ja löydät vapauden.

• pitkäänhellari

Siinä se nähdään, että Jumala on se joka vaikuttaa että ihmisiä tulee uskoon. Ei siinä meidän tunteita ja uskoa tarvita. Se Sana joka julistetaan tekee tehtävänsä. Jos puhelintolppaan naulataan juliste Jumalan sanaa, niin sitä lukiessa voi ihminen tulla uskoon.
      NL:ssa oli pahimman uskonnon vihan aikaan ollut Jumalan sana harvinainen. Kerran oli eräs mies löytänyt roskista rutistuneita paperinpaloja, joissa oli ollut raamatuntekstiä. Hän oli jos silloin kokenut Pyhän Hengen puheen noiden lauseiden kautta.
      Uskon että olet jotenkin psyykkisesti väsynyt ja silloin ei oikein tunne-elämässään jaksa uskoa mihinkään. Täällä lännessä ihminen, myös uskovainenkin jollain tavalla saattaa paatua ja pensistyä Jumalan sanaan.
      Olet rehellinen ihminen ja Jumala näkee sinut. Hienoa että haluat olla uskollinen ja et elä tunteiden mukaan.
      Kuitenkin voisi olla levon ja hiljaisuuden paikka.
      Minulla ei ole niin vastuullista tehtävää kuin sinulla, mutta en muista epäilleeni Jumalan olemassaoloa koskaan. En ainakaan sen jälkeen kun sain konkreettisen todistuksen ihan fyysisin aistihavainnoin henkimaailman todellisuudesta.
      Osaatko kertoa syitä, mikä on saanut sinut epäilemään. Nykyinen tieteen vaikutus, merkit omassa elämässä ettei Jumala puutu ja johdata, ym.?

• oikea.suunta

Ei hän ole psyykkisesti väsynyt vaan hän on tulossa järkiinsä.
        Yhä useampi kamppailee saman aisan kansa ja USAssa on jopa järjestö joka auttaa näitä:
        http://clergyproject.org/

Are you a religious professional who no longer
        holds to supernatural beliefs?

Have you remained in vocational ministry,
        secretly hiding away your non-belief?

Are you struggling over where to go from here
        with your life and career?

• kuolleelle.sanomalle

Eli olet leipä- evankelista, jonka työnteko on ilman Herran siunausta.
      Ilman rakkautta kaikki tehtävä on tyhjää, eli siitä voi vetää johtopäätökset tehtäväkentällä.

• qazzaq

Jotta voit seurata Jeesusta sinun täytyy vihata itseäsi ja perhettäsi.
      Jos et vihaa perhettäsi ja itseäsi, niin siinä saattaa olla juurisyy.

• oletko.uudestisyntynyt

Lyhyt kysymys siis !

Eli oletko henkilökohtaisesti uudestisyntynyt ?

• uskoako.vai.ei

Mistä näistä tietää. En osaa vastata tuohon kysymykseesi. En kykene näkemään Jumalan johdatusta tai mitään toimintaa maailmassa. Näen vain ihmisten välisiä suhteita ja voimakkaita uskomuksia, jotka ohjaavat ihmisiä. Ihminen tuntuu näkevän, mitä haluaa nähdä. Minä en tiedä. Osaan vain epäillä. Koko asia on alkanut omalla kohdalla vain ahdistaa.

• RohkaiskaaToisianne

Toit asiat avoimesti esille. Et sinä voi olla 'uudestisyntynyt', jos kun et osaa siihen varmuudella vastata. Toivoa et ole menettänyt, Jeesus ON olemassa, eikä sinustakaan kaukana! Hänen tahtonsa on Pelastaa jokainen ihmissielu..mutta enemmistö hylkää Hänen kutsunsa.
        Älä siis sinä tee niin, aloita etsimään Häntä niin Hän lähestyy sinua..kun ymmärrät momentumin, ANNA itsesi Herralle, tunnusta epävarmuudet ja 'huonoudet', pyydä Häntä puhdistamaan sydämesi ja tulemaan Herraksesi.
        Kun näin tapahtuu, et enää VOI olla kertomatta Hänestä -ILON tähden jonka Hänen tuntemisensa tuo!

• oletko.uudestisyntynyt
        uskoako.vai.ei kirjoitti:

Mistä näistä tietää. En osaa vastata tuohon kysymykseesi. En kykene näkemään Jumalan johdatusta tai mitään toimintaa maailmassa. Näen vain ihmisten välisiä suhteita ja voimakkaita uskomuksia, jotka ohjaavat ihmisiä. Ihminen tuntuu näkevän, mitä haluaa nähdä. Minä en tiedä. Osaan vain epäillä. Koko asia on alkanut omalla kohdalla vain ahdistaa.

Kun et osaa vastata tuohon kysymykseeni, niin et ilmeisimmin ole.

Myös tuo epäilysi, että onko Jumala olemassa kertoi jo siitä, mutta halusin vain varmistaa, sillä uskovakin voi jossain kohdassa tulla sellaiseen tilaan, jossa hän ei näe Jumalan toimivan.

Tiedoksesi se, että olen itse uudestisyntynyt, enkä ole Jumalan olemista epäillyt, enkä myöskään sitä, että olenko uskossa eli uudestisyntynyt.

Uudestisyntymässä uskoon tuleva ihminen saa Pyhän Hengen sisimpäänsä, ja sitä kautta uskovalla on sydämen varmuus Jumalan lapseudesta.

Mutta Sana ja Jeesus siis sanoo, että joka ikisen tulee syntyä uudesti ylhäältä !

1 Mutta oli mies, fariseusten joukosta, nimeltä Nikodeemus, juutalaisten hallitusmiehiä.
        2 Hän tuli Jeesuksen tykö yöllä ja sanoi hänelle: "Rabbi, me tiedämme, että sinun opettajaksi tulemisesi on Jumalasta, sillä ei kukaan voi tehdä niitä tunnustekoja, joita sinä teet, ellei Jumala ole hänen kanssansa."
        3 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa".
        4 Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?"
        5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
        6 Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
        7 Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.
        8 Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt."
        9 Nikodeemus vastasi ja sanoi hänelle: "Kuinka tämä voi tapahtua?"
        10 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Sinä olet Israelin opettaja etkä tätä tiedä!

Sinä olet siis Nikodeemuksen tilassa, hänkin oli opettaja, mutta ei siis Hengestä syntynyt ja siksi hänkään ei tiennyt uudestisyntymästä !

Jos haluat uudestisyntyä, eli jättää todella elämäsi Jeesukselle, niin rukoile Jumalaa ja ilmoita tahtosi siihen, sillä vain uudestisyntymällä, sinä saat Rauhan sielullesi ja sinun ei tarvitse enää epäillä Jumalan olemassa oloa !

Silloin sinä tietämällä tiedät Jumalan Olevan, ja lisäksi siis teitämällä tiedät olevasi Jumalan lapsi !

Jos siis haluat Rauhan sielullesi, niin etsi tuota pelastusta eli uudestisyntymistä, itseäni yli 40v sitten auttoi eräs toinen uskova, jolla oli armoitus Jumalalta johdattaa ihminen pelastukseen.

Toiset uskovat taas ovat uudestisyntyneet kotonaan yksikseen, joten sääntöjä ei ole.

Mutta se pitää vielä sanoa, että Jumala vetää sinua, sillä sinä olet alkanut Häntä nyt omakohtaisesti etsiä, ja se taas kertoo minulle sen, että olet jo lähellä henkilökohtaista pelastusta eli uudestisyntymistä.

Mutta rukoile siis Jumalaa Jeesuksen nimessä ja ilmoita halusi todella jättää elämäsi Hänelle ja Hän kyllä vastaa sellaiseen rukoukseesi ja johdattaa sinut tavalla tai toisella pelastukseen !

• pitkäänhellari

En halua sinua masentaa, mutta kyllähän Jumalan sana, Raamattu puhuu tässä asiassa totta, että lopunaikana monet luopuvat uskosta alkavat uskoa villitseviä oppeja. Nämä opit saattavat olla harhauskontoja mutta myös harhaa on sokaistua ja hurmaantua tieteen sanomasta ettei näe enää Jumalalla sijaa tässä kaikessa.
        Eletään raskasta ja painostavaa aikaa. Ihmiskunta on luopumasta Jumalasta ja pahuus syvenee. Jumala sallii pahan kypsyä tiettyyn määrään asti kunnes puuttuu tilanteeseen joka kulminoituu Jeesuksen Kristuksen toiseen tulemukseen.
        Muistat varmaan tilanteen, kun Jeesuksen puhe ja Jumalaan uskominen alkoi tuntua monesta liian raskaalta touhulta ja vaativan liikaa ja paljon kansaa lähti pois. Jeesus ei estellyt vaan kysyi opetuslapsiltaan, että tahdotteko tekin mennä. Pietari päätyi toteamaan, että kenen luo me menisimme, sinulla on iankaikkisen elämän sanat.

Aika toivotonta elämä on jos ei ole uskoa ja evankeliumin perustaa.
        Olen tullut uskoon ja olen uudestisyntynyt. En kuitenkaan tiedä päivää enkä hetkeä milloin tuo "siirtyminen pimeydestä valkeuteen" on elämässäni tapahtunut. Olen elänyt nuoruudessa noin seitsemän kahdeksan vuotta ns. kylmällä paikalla ja en kyllä silloinkaan unohtanut Jumalaa täydellisesti.
        Kyllä uudestisyntyneelläkin voi olla laaksoja ja pimeitä hetkiä. Olen lukenut paljon uskovien ja julistajien elämänkertoja ja monet ovat joutuneet käymään myös uskontaisteluja ja kokeneet Jumalan hylkäämistä.
        Olen ollut uskossa jo yli 45 vuotta. Aikoinaan minulla on pitkä koettelemusjakso. En epäillyt Jumalan olemassaoloa, mutta omassa elämässä en silloin nähnyt johdatusta. Koin olevani kuin rautahäkissä synkässä erämaassa. Jumala oli siellä jossain, mutta ei antanut minkäänlaista merkkiä että puuttuu asioihini. Kuitenkin säilyi luottamus, ettei Hän hylkää minua tuonelaan.

• capichi

Juuri noin minäkin koin silloin kun päätin antaa vielä Jumalalle viimeisen tilaisuuden. Ja kyselen edelleenkin Jumalalta vaikeita kysymyksiä. Ei Hän niistä rikki mene, eikä asioiden ihmettely ole edes epäkunnioittavaa.

Koen saaneeni uskonkriisin jälkeen uskolleni rehellisemmän ja kestävämmän pohjan. Ja onhan se kestänyt jo vuosikymmeniä. Aika paljon vääriä käsityksäi piti kuitenkin repiä alas, ennenkuin Jumala saattoi rakentaa uutta. Ne käsitykset olivat tietyn hengellisen kulttuurin tuotteita.

Minun ei tulisi mieleenkään tuomita sinua. Jumalan rakkaus ei ole väistynyt sinusta, vaikka ei tunnu miltään. Särkynyttä ruokoa Hän ei muserra, eikä suitsevaa kynttilän sydäntä sammuta. Sinulla on lupa myös levätä ja odottaa armon varassa parempia aikoja.

Äitini kirjoitti aikanaan minulle lahjoittamansa Raamatun etulehdelle seuraavan ajatuksen; Jos et jaksa juosta, niin kävele. Jos et jaksa kävellä, niin ryömi. Ja jos et jaksa ryömiäkään niin makaa, mutta kannattaa pysyä kaidalla tiellä.

• Mummohämeestä

Siis olet tyypillinen pappi

• leipajäsen-ex

Minusta voisit jättää jumalat ja muut ideologiat syrjään ja keskittyä elämään niin että et loukkaa ja vahingoita itseäsi etkä muita koskien niin ihmisiä, eläimiä kuin luontoakin. Ole ensin rehellinen itsellesi niin voit olla myös muille. Se mitä siitä seuraa, on usko elämään ilman manipuloituja totuuksia, jotka yrittävät hallita sinua vastoin tahtoasi. Kunnioita ja arvosta itseäsi niin voit kunnioittaa muitakin - jopa toisinajattelijoita. Eihän kukaan ole täydellinen eikä tule olemaan kenenkään mittapuulla, mikä se sitten onkaan. Näin et koe huonoa omaatuntoa olemisestasi ja tekemisistäsi. Sinun ei tarvitse olla tai muuttua joksikin marionetiksi tai robotiksi, jota muut (ideologiat) ohjailevat kuin jotain sätkynukkea.

• pitkäänhellari

Tuli mieleen sanoa aloittajalle. Tällä Suomi24-palstalla ei taida olla kovinkaan monta uskovaista vaan suurin osa kirjoittajista on luopioita, ateisteja ja jopa palstahäirikköjä.
      Saattaa moni ihmetellä, että miksi kirjoittelen ja olen aktiivinen palstalla. Tämä on minulla kutsumus ja pitkään uskossa olleena haluan rakentaa näin Jumalan valtakuntaa.

On minulta joku kysynyt, että miten sinä jaksat lukea niitä juttuja, joita palstalla kirjoitellaan. Jos ei olisi kutsumus, niin en varmaan jaksaisikaan.
      Olen saanut kaksi kertaa profetian kautta rohkaisun, että tämä on leiviskäni.
      Asiasta mitään tietämättä, rukoilija näki että kirjoittelen paljon, vastailen kysymyksiin. Kirja johon sitä teen on jollakin tavoin irtolehtinidos ja sivut eivät ole mitenkään tietyssä järjestyksessä ja sivut vaihtuvat ja voin kirjoitella edellisillekin sivuille. Ja kirjoituksista on vaikea koota kirjaa. No niin asia onkin.

En ole hyvä kirjoittaja ja en osaa vastata kuin sen mukaan mitä olen itse oppinut. Kun olen rohkaisua saanut ja työ ei rasita, niin jotain hyötyä tästä sitten uskon olevan. Siihen ainakin pyrin.

Kun palsta on tällainen sillisalaatti, niin aloittajan olisi hyvä kirjoittaa Netmissionin keskustelufoorumilla ja siellähän voi osoittaa sanottavansa ihan Sanan parissa työskenteleville. Silloin asiattomat trolliviestit eivät sotke keskustelua.
      Siunausta sinulle evankelista.

• capiche

Pitkään hellari, olen iloinen, että olet täällä mukana. Itselläni samat motiivit kirjoitella ja hellaritausta toki minullakin. Rakentavaa fiksua kirjoittelua tarvitaan trollauksen vastapainoksi enemmän. Olen huomannut, että pyrit siihen.

• q.v

Tässä on erään amerikkalaisen helluntailaisuudesta irtautuneen nuoren miehen tarina hänen itsensä kertomana. Hän seikkaperäisesti kertoo miksi ja miten hän lähti pois kristinuskosta.

Koko tarina kestää noin kaksi tuntia ja siinä on parikymmentä lyhyttä kronologisesti etenevää tarinaa tai selvitystä miksi hän alkoi epäillä ja miten hän päätyi niihin lopputuloksiin mihin päätyi.

Jos katsotte sarjaa huomaatte, että hän kohtelee uskontoa kunnioittavasti eikä hän halua halventaa tai solvata mitään tai ketään. Hän vain haluaa kertoa oman tarinansa.

Ensimmäisessä videossa hän kertoo miten hän tuli nuorena poikana uskoon, millainen kokemus se oli ja millaista oli olla uskossa.

https://www.youtube.com/watch?v=JOmSYHzeoNA&list=PLA0C3C1D163BE880A&index=1

Mielestäni tämä on hyvä "ikkuna" siihen miten uskossa olevat enemmän ymmärtäisivät ei uskovien näkökannan.

• capiche

Uskossa olevat ymmärtävät kyllä ei-uskovien näkökannan, koska suurin osa meistä uskossa olevista on ollut joskus myös ei-uskovia. Pilkkaamista en kyllä ymmärrä kumpaankaan suuntaan. Se on pelkästään huonoa käytöstä, eikä edistä kummankaan osapuolen asiaa.

• LuotaHäneenvaan

Minulla on nyt 35vuotta Jeesukseen Kristukseen uskovana henkilönä sellainen käsitys ja Raamattukin sen kyllä ilmoittaa, että se on Jumalan teko että te uskotte.
      En muistaakseni ole näiden vuosikymmenien aikana vakavammin edes epäillyt Jumalan tai Jeesuksen olemassa oloa.
      Ehkä asiaa on auttanut se, että n. 1/2 vuotta uskoon tulon jälkeen johdattauduin, ja uskon sen olleen Jumalasta hengelliseen työhön. Ensin melko pitkään oman työn ohessa ja sittemmin koko aikaisesti l. siitä tuli työ.
      Ja työnä vielä sellainen, jossa puhun Raamatun sanaa, toki myös mm. sosiaalista auttamista, kristillisen päihdehoitokodin johtamista, evankeliumin julistamista jne. niin kotimaassa Suomessa, kuin myös ulkomailla.
      Nyt olen eläkkeellä, mutta edelleen saan kertoa ihmisille Hänestä, syntiemme sovittajasta Jeesuksesta, vieläpä usein syrjäytyneille, sairaille, päihde-ja mielenterveys ongelmaisille, vangituille yms.
      En minä kyllä valinnut itse itselleni tällaista elämää, uskon ja tiedän että hän Jumala kutsui, varusti ja vaatetti.
      Kiitos siis Hänelle ja Jeesukselle.
      Voimia sinulle aloittaja Jumalan koulussa. Hyvä siitä tulee, ja Hän on vievä työnsä päätökseen, se on varma.

• uskoako.vai.ei

En minä tiedä, miltä uskon pitäisi tuntua. En ole oikeastaan koskaan tuntenut mitään erikoisempia tunteita. Lisäksi on ollut vaikeaa sanoa esimerkiksi nälkäisille ihmisille, että etsikää ensin Jumalaa ja hänen tahtoaan, niin kaikki muukin teille annetaan. Olen joitakin ihmisiä jopa itse ruokkinut, en siis jättänyt "herran huomaan". Ja kun Raamatussa puhutaan rakastavasta Jumalasta, en voi ymmärtää esimerkiksi Vanhan Testamentin kirjoissa hänen murhaamisen haluaan. Jos on kaikkivaltias ja kaikkivoipa, luulisi että hän keksisi paremmankin tavan. Ihmisiä rakastavan keinon. En ole myöskään koskaan tuntenut olevani mitenkään erityisen syntinen, vaan ihan tavallinen ihminen.

• ateist

Onneksi olkoon, olet ateisti.

• Taistelija23

Ensinnäkin: Jumala rakastaa sinua käsittämättömän syvästi, ulkonäköäsi, silmiesi väriä, perusluonnettasi. Hän on jo edeltä nähnyt vaelluksesi: hapuilusi, uskosi, erehdykset, epäilyt ja hyvän tahtosi. Olen ollut itse melko samankaltainen epäilevä evankelista.
        Toiseksi: Jumalalla on hyvä suunnitelma sinua varten. Tehtävämme Jumalan lapsina jatkuu itse asiassa taivaassa ja Taivaan ulkopuolellakin avaruuden eri kolkissa iankaikkisuudessa. Taivaan kaupungin mitat on kerrottu Hesekielin kirjassa mutta sieltä saa uskoakseni lähteä star trekkimäisesti tutkimaan ulkoavaruutta ja palata takaisin taivaaseen. Kaikki tällainen kuitenkin estyy, jos emme anna koko sydäntä Jeesuksen omaisuudeksi. Aktiivinen elämä alkaa kun oma liha ristiinnaulitaan ja se kuolee. Vasta s13=itten vapaa Jeesus-elämä voi alkaa. Siunausta.

• q.v

Minä käsitän asian näin:

Käsitellään asiaa Joulupukin kautta..

1. kysymys: Uskotko Joulupukin olevan olemassa?
      -tätä et voi päättää. joko uskot tai et.
      -jos uskot Joulupukin olevan olemassa olet Teisti Joulupukin suhteen
      -jos et usko Joulupukin olevan olemassa olet Ateisti Joulupukin suhteen

Uskon kysymyksen jälkeen pääsemme toiseen kysymykseen, joka koskee tietoa
      2. tiedätkö?

-Jos uskot Joulupukin olevan olemassa ja mielestäsi tiedät sen olet Gnostinen Teisti Joulupukin suhteen.
      -Jos uskot mutta et tiedä olet Agnostinen Teisti. Et tiedä mutta uskot.

Sama pätee ei-uskoon.
      -Jos et usko ja mielestäsi tiedät ettei Joulupukkia ole niin olet Gnostinen Ateisti
      -Jos et usko mutta et tiedä niin olet Agnostinen Ateisti Joulupukin suhteen.

Palaan nyt Jumalan kysymykseen niin olen Agnostinen Ateisti Jumalan suhteen.

En siis usko.
      Olen siis myös Agnostikko eli en tiedä onko Jumala olemassa? Minusta ei vain ole löytynyt kunnollista todistetta Jumalasta. Jos mielestäni löytyy kunnollinen todiste Jumalan olemassa olosta niin silloin muutan kantani. Hyvin yksinkertaista. =)

Haluan uskoa sellaisiin asioihin, jotka ovat totta. Sillä silloin voin poistaa elämästäni sellaisia asioita, jotka eivät ole totta. Olen todennut sen hyväksi.

• kerron.vielä

Oikeastaan ei tässä kiinnosta niinkään joulupukki, vaan lahjat. Vain niillä on merkitystä!

• Kysynpävaan
        kerron.vielä kirjoitti:

Oikeastaan ei tässä kiinnosta niinkään joulupukki, vaan lahjat. Vain niillä on merkitystä!

Jos Joulupukki ei ole totta niin onko lahjat totta?

Toki niitä lahjoja saattaa ilmestyä kuusen juurelle mutta onko ne silloin Joulupukilta?

• pitkäänhellari

Vanhan liiton aikaan pahuus käsiteltiin kollektiivisena: pakanakansat edustivat vihollisen voimaa ja Israel oli valittu Jumalan tahto ja esimerkki. Jumala puhui symbolisesti. Kaikki filistealaisen joukot, myös vaimot, lapset piti tuhota, koska ne edustivt vihollisen valtaa. Uuden liiton aikaan pahuus nähdään henkivaltojen taisteluna ja meidän ei tule enää erotella ihmisiä ja kansoja.

Kun Jeesus kuoli ristillä niin hän astui alas tuonelaan ja saarnasi vankeudessa oleville sieluille. Ainakin itse uskon, että silloin saivat kuulla evankeliumin myös nämä vihollisia edistavat pakanakansat ja heillä on samanlainen mahdollisuus pelastua kuin meillä. Kyllä Jumala kohtelee kaikkia luomia ihmisiä samalla tavalla.

Loppujen lopuksi ongelma onkin syntiinlankeemus eikä niinkään kuolema ja maapäällinen elämä. Kuolema tuli rangaistuksena mutta on myös mahdollisuus päästä siihen olotilaan mihin Jumala meidät luodessaan tarkoitti.
      Me maan päällä ymmärrämme kuoleman eri tavalla, mutta kuolema on jokaisen osa ja se tulee tavalla taikka toisella.
      Kyllähän kristitytkin kärsivät kaikkialla ja kaikkina aikoina. Tänäkin päivänä kuolee ainakin 500 ihmistä vain sen vuoksi että uskoo Jeesukseen. Kyllä Jumala voisi tehdä ihmeen ja varjella ja pelastaa, mutta Hän ei sitä jostain syystä tee. Sen Hän on sanonut jo edellä Sanassaan, että monet joutuvat kuolemaan ja kärsimään evankeliumin tähden ja maailma on pahan vallassa.
      Onnekesi Jumala antoi meille uuden mahdollisuuden Kristuksen sovituksen kautta. Emme sitten kerran perillä enää muistele kärsimystämme täällä.
      Vanha sananlasku sanoo, että kato tulee Jumalalta mutta nälkä ihmiseltä. Aina olisi jollain tai jossain mitä jakaa, mutta ihminen ei sitä jakoa tee. Se on meille koetus?

• uskonuskonuskon

Usko Herraan Jeesukseen niin sinä pelastut. Uskot juuri sen verran kun sinulla on uskoa. Kaikki perustuu uskoon. Esimerkki, nyt syksyn aikaa kun on pimeää, et tultuasi illalla huoneeseen painaisi katkaisinta jos et uskoisi että valo syttyy. Et menisi, tekisi jne. jos et uskoisi..........

Minä uskon, että on Jumala, uskon että Raamattu on Jumalan ilmoitus ihmiskunnalle, monien eri ihmisten kirjoittamana ylös, eri aikakausina, minkä saivat Jumalalta..
      Minä uskon että Jeesus on Jumalan Poika, kerran tuleva hakemaan häneen uskovat täältä Taivaan kotiin...
      Minä uskon.........................

• ANIgamJOCHANAN

Hoosea 6:3 Niin tuntekaamme, pyrkikäämme tuntemaan HerraJHVH: Hänen nousunsa on varma kuin aamurusko, Hän tulee meille kuin sade( MORE LI TZEDEKAA ), kuin kevätsade, joka kostuttaa maan.

Luukkaan evankeliumi 1:4 että oppisit tuntemaan, kuinka varmat ne asiat ovat, jotka sinulle on opetettu( JUMALAN SANASTA, VT; KRISTUS, JESHUA ).

! Jochanan 7:17 JOS( EHTO ) joku TAHTOO( METANOIA, MIELENMUUTOS; ASENNE, IHMISEN OMA TAHTO ) TEHDÄ HÄNEN( JHVH ) TAHTONSA( JUMALAN KÄSKYT, VT, HERRAN LAKI )tahtonsa, hän tulee tuntemaan onko tämä oppi( OPETUS, JUMALAN SANASTA, VT )Jumalasta, vai puhunko omiani( ETSINKÖ OMAA KUNNIAANI? ). !

8:32 ja tulette tuntemaan Totuuden( SANA; JESHUA ), ja Totuus on tekevä teidät vapaiksi( SYNNIN, SATAN'AN JA KUOLEMAN ORJUUDESTA JA PELOSTA )."
      10:38 Mutta jos niitä teen, niin vaikka ette uskoisikaan minua, uskokaa tekojani että tulisitte tuntemaan ja ymmärtäisitte Isän olevan minussa ja minun olevan Isässä."
      17:25 Vanhurskas Isä, maailma ei ole Sinua tuntenut, mutta minä tunnen sinut. Ja nämä ovat tulleet tuntemaan, että olet minut lähettänyt.

Ap.TEOT 22:14 Niin hän sanoi: 'Meidän isiemme Jumala on valinnut sinut tuntemaan hänen tahtonsa ja näkemään Vanhurskaan ja kuulemaan hänen suunsa äänen;

Roomalaisille 7:7 Mitä siis sanomme? Onko laki syntiä? Pois se! Mutta syntiä en olisi tullut tuntemaan muuten kuin lain kautta; sillä en olisi tiennyt himosta, ellei laki olisi sanonut: "Älä himoitse."

1.Kor. 1:21 Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat( SANAAN ),
      2:16 Sillä: "kuka on tullut tuntemaan Herran mielen, niin että voisi neuvoa Häntä?" Mutta meillä on Kristuksen mieli.
      15:1 Veljet, johdatan teidät tuntemaan sen evankeliumin, jonka teille julistin, jonka myöskin olette ottaneet vastaan ja jossa myös pysytte

2.Kor. 13:6 Toivon teidän tulevan tuntemaan, että emme ole niitä jotka eivät koetusta kestä.

Gal. 2:9 ja kun olivat tulleet tuntemaan sen armon, mikä oli minulle annettu, niin Jaakob ja Keefas ja Johannes, joita pidettiin pylväinä, antoivat minulle ja Barnabaalle yhteisen työn merkiksi kättä, mennäksemme, me pakanain keskuuteen ja he ympärileikattujen.
      4:9 Nyt sitävastoin, kun olette tulleet tuntemaan Jumalan ja, mikä enemmän on, kun Jumala tuntee teidät, kuinka jälleen käännytte noiden heikkojen ja köyhien ( MAAILMAN )alkeisvoimien puoleen, joiden orjiksi taas uudestaan tahdotte tulla?

Efes. 3:19 ja oppia tuntemaan Kristuksen rakkauden, joka on kaikkea tietoa ylempänä; että tulisitte täyteen Jumalan kaikkea täyteyttä.
      4:20 Mutta näin ette ole oppineet Kristusta tuntemaan,

Kol. 1:6 joka on tullut tykönne, niinkuin se on myös kaikessa maailmassa, missä se kantaa hedelmää ja kasvaa, samoin kuin teidänkin keskuudessanne siitä päivästä alkaen, jona kuulitte ja opitte tuntemaan Jumalan armon Totuudessa,
      2:2 että heidän sydämensä, yhteenliittyneinä rakkaudessa, saisivat kehoitusta omistamaan täyden ymmärtämyksen koko rikkauden ja pääsisivät tuntemaan Jumalan Kristuksen salaisuuden

1. Timoteukselle 2:4 joka tahtoo, että kaikki ihmiset tulisivat tuntemaan Totuuden ja pelastuisivat. 4:3 jotka kieltävät menemästä naimisiin; ja nauttimasta ruokia jotka Jumala on luonut niiden kiitoksella nautittavaksi, jotka uskovat( SANAA ) ja ovat tulleet tuntemaan Totuuden( VT ).

2. Timoteukselle 2:25 hänen tulee sävyisästi ojentaa( SANAN ) vastustelijoita; ehkä Jumala antaa heille mielenmuutoksen( METANOIA; ASENNE ), niin että tulevat tuntemaan Totuuden

Hebrealaiskirje 3:10 siksi vihastuin tähän sukupolveen. Ja sanoin: Aina eksyvät sydämessään, mutta he eivät oppineet tuntemaan Minun teitäni;

Pietarin 2. kirje 2:21 Parempi olisi heille ollut etteivät olisi tulleet tuntemaan Vanhurskauden Tietä, kuin että sen tunnettuaan kääntyvät pois heille annetusta Pyhästä( LAKI )Käskystä.

Johanneksen 1. kirje 2:13 Kirjoitan teille isät, sillä olette oppineet tuntemaan Hänet, joka alusta on ollut. Kirjoitan teille nuorukaiset, sillä olette voittaneet sen joka on paha. Olen kirjoittanut teille lapsukaiset, sillä olette oppineet tuntemaan Isän.
      2:14 Olen kirjoittanut teille isät, sillä olette oppineet tuntemaan Hänet, joka alusta on ollut. Olen kirjoittanut teille nuorukaiset, sillä olette väkevät, ja Jumalan Sana( VT )pysyy teissä, ja olette voittaneet sen joka on paha.
      3:16 Siitä olemme oppineet tuntemaan rakkauden, että Hän( JESHUA )antoi henkensä meidän( JUMALAN ISRAEL, SANAA TOTTELEVAT ) edestämme; meidänkin tulee antaa henkemme veljiemme edestä.
      4:16 Ja olemme oppineet tuntemaan ja uskomme sen rakkauden, mikä Jumalalla on meihin. Jumala on rakkaus, ja joka pysyy rakkaudessa, se pysyy Jumalassa, ja Jumala pysyy hänessä.

Johanneksen 2. kirje 1:1 Vanhin valitulle rouvalle ja hänen lapsilleen, joita Totuudessa( VT ) rakastan - enkä ainoastaan minä, vaan myös kaikki, jotka ovat tulleet Totuuden tuntemaan -

• q.v

Keskeisin asia kristinuskossa on päästä viettämään ikuisuus Taivaassa. Onneksi siitä ei ole mitään todistetta.

Tänä päivänäkin maailmassa 9 miljoonaa lasta kuolee ennen kun ehtii täyttää 5 vuotta.
      Joka tunti kuolee 1000 lasta. Se tarkoittaa, että 17 pientä lasta kuolee joka minuutti.

Ajattele näitä lapsiaan rakastavia vanhempia. Suurin osa heistä rukoilee, että heidän lapsensa säästyisi, mutta niin ei tapahdu.

Tämäkö on Jumalan suunnitelma? Mikä tahansa Jumala, joka antaa lasten kuolla näin ja vanhempien kärsiä on joko kykenemätön tai paha.

Pahempaa on se, että ylivoimaisesti suurin osa heistä menee ikuiseen kidutukseen helvetin tuliseen järveen, vain koska he ovat rukoilleet väärää Jumalaa.

Vain siksi, että ovat syntyneet alueella, kulttuurissa, jossa ei ole kristinuskoa tai jopa tiettyä kristinuskon lahkoa, joka ainoana tarjoaa pelastusta. Kaikki hindut, taolaiset, polyteistit, väärät kristityt, islamistit, suurin osa ihmiskunnasta.. he ovat tuhoon tuomittuja.

Jumala kehitti hindujen kulttuurisen eristyneisyyden, suunnitteli heidän kuolemansa olosuhteet sekä ajan ja paikan. Jumala suunnitteli heidän tietämättömyytensä pelastuksesta. Lopuksi hän kehitti rangaistuksen tästä kaikesta olla ikuisesti kidutuksessa, helvetin tulen kärsimyksissä.

Toisessa tapauksessa sarjamurhaaja-raiskaaja viettää elämänsä raiskaten ja tappaen. Ja kun hänet viedään kuolemanselliin odottamaan tuomiotaan niin hänen täytyy vain ottaa uskonopetus ja pyytää syntejään anteeksi ja hän viettää sen jälkeen ikuisen elämän taivaassa Jumalan kanssa.

Tällä kristillisellä näkemyksellä ei ole mitään moraalisesti kestävää perustaa. Jumala on muka hyvä ja rakastava, oikeamielinen. Vaikka kaikki tämä todistaa Jumalan olevan kylmä, julma ja epäoikeudenmukainen. Koska hän sallii viattomien ihmisten kärsimyksen skaalalla ja laajuudella, joka saattaa häpeään historian suurimpien psykopaattien ja joukkomurhaajien saavutukset sekä raakuudet.

Sanotaan että Jumala on salaperäinen, kukaan ei ymmärrä Jumalaa. Kun joku kristitty saa jotain henkilökohtaista hyvää elämäänsä tai tuntee hyvää oloa kun rukoilee niin tällä perustellaan Jumalan hyvyys.

Kun kymmenet tuhannet lapset revitään elämästä vanhempiensa käsistä, heidät hukutetaan kärsimykseen ja kurjuuteen kuolemaan... Sanotaan että Jumala on salaperäinen.

Tämän kaltainen usko on narsismin perikuvaa.
      "Jumala rakastaa Minua! Etkö tiedä? Hän paransi minun flunssani ja saa minun tuntemaan hyvältä kun käyn seurakunnassa rukoilemassa."

Kun otat huomioon, mitä tälläkin hetkellä - tälläkin hetkellä ! - kymmenet tuhannet lapset itkevät kärsimystään ja kurjuuttaan ja kuolemaansa, joka puolella maailmaa. Juuri tälläkin hetkellä.

Tämän kaltainen usko on säädytöntä. Jos Jumala on hyvä, rakastava sekä oikeamielinen ja haluaa ihmiskunnan parasta, miksi hän on antanut kirjan, joka kannattaa orjuutta, joka oikeuttaa mielikuvitusrikosten kuten noituuden perusteella murhaamaan. Kaikki paha mitä tehdään Jumalan nimissä muuttuu hyväksi, kuten vaikka lasten tappaminen Vanhassa Testamentissa. Miksi?

Muslimiterroristit ovat vakuuttuneita että he tekevät Jumalan tahdon ja moraalin mukaan. Ette voi tuomita heitä, koska he tekevät aivan samaa mitä te teette. Jumalan nimi on vain eri. Jos heillä olisi oikea Jumala, niin se mitä he tekevät olisi hyvää ja oikein.

Uskonto sallii miljardien tuhon ja kärsimyksen, jollainen muuten olisi vain muutaman sairaan yksilön näkökanta ja ajatusmaailma. Kristinusko on ihmisuhrauksen kultti vaikka se juhlii vain yhden ihmisen hurausta. Lukuunottamatta miljardien uhria intiassa ja miljardien uhria läpi historian ja ajan.

• muistutsnSUA

Älä sinä siitä huolehdi, kuinka heidän käy jotka eivät ole kuulleet ilosanomaa l. evankeliumia Jeesuksesta Kristuksesta. Raamattu opettaa että Jumala tulee tuomitsemaan heidät, heidän omantuntonsa mukaan. Pidä sinä huoli itsestäsi ettet kerran herää helvetistä, sillä jokainen suomalainen on kuullut evankeliumin, sinäkin!

Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että antoi ainoan Poikansa ettei yksikään joka häneen uskoo hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
        Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa, tuomitsemaan maailmaa, vaan sen tähden että maailma hänen kauttaan pelastuisi.

Johanneksen evankeliumi 3 luku jakeet 16-17

• q.v
        muistutsnSUA kirjoitti:

Älä sinä siitä huolehdi, kuinka heidän käy jotka eivät ole kuulleet ilosanomaa l. evankeliumia Jeesuksesta Kristuksesta. Raamattu opettaa että Jumala tulee tuomitsemaan heidät, heidän omantuntonsa mukaan. Pidä sinä huoli itsestäsi ettet kerran herää helvetistä, sillä jokainen suomalainen on kuullut evankeliumin, sinäkin!

Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että antoi ainoan Poikansa ettei yksikään joka häneen uskoo hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
        Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa, tuomitsemaan maailmaa, vaan sen tähden että maailma hänen kauttaan pelastuisi.

Johanneksen evankeliumi 3 luku jakeet 16-17

Perisynti ei siis ole enää voimassa teidän teologiassa?

• saatananVALEHTELIJALLE

""Muslimiterroristit ovat vakuuttuneita että he tekevät Jumalan tahdon ja moraalin mukaan. Ette voi tuomita heitä, koska he tekevät aivan samaa mitä te teette.

MITÄ SAMAA NÄET HELLUNTAILAISTEN JA ISlamistien TEOISSA, KUUROSOKEA?

JUMALAN SANA, JESHUAN RAAMATTU, KIELTÄÄ VALEHTELUN JA MURHAT,

TOISINKUIN KORAANI, JOKA KEHOTTAA VALEHTELEMAAN JA MURHAAMAAN.

Jumalan nimi on vain eri. Jos heillä olisi oikea Jumala, niin se mitä he tekevät olisi hyvää ja oikein."" OLIKO NATSI-SAKSALAISILLA "OIKEA JUMALA, GOTT MITT UNS"?

JA MIKSI HE PYRKIVÄT SODAN LOPULLA NOPEASTI HÄVITTÄMÄÄN TODISTEET KANSANMURHA-TEOISTAAN, JOS KERRAN NATSIT "OLIVAT VAKUUTTUNEITA,
        ETTÄ HE TEKIVÄT JUMALAN TAHDON JA MORAALIN MUKAAN". TEKIVÄTKÖ,
        MIKÄ ON SINUN MIELIPITEESI?

"KOSKA HE( ISlamistit ) TEKEVÄT AIVAN SAMAA( KUIN ) MITÄ TE( ROOMAN-KATOLISET; HITLER OLI ROOMANKATOLINEN; LUTERILAISET OVAT ROOMAN KATOLISEN LAHKON ERISEURA, TOISTAISEKSI ) OLETTE TEHNEET. KAMERADEN?

• pitkäänhellari

Kun Jeesus oli erämaassa perkeleen kiusattavana, niin keskustelusta paholaisen kanssa ilmenee, että tämä maailma on tällä hetkellä paholaisen vallassa. Saatana olisi ollut valmis luovuttamaan herruuden ja kaikki rikkaudet Jeesukselle vaihtokauppana, jos vain Jeesus olisi suostunut hänen kanssaan yhteistyöhön ja se olisi merkinnyt että Jeesus olisi laistanut ja epäonnistunut sielujemme lunastustehtävässä. Raamattu sanoo, että koko maailma on pahan vallassa.

Kun kansa oli nälissään kuunnellessa pitkien matkojen päästä Jeesusta, niin Jeesus ei tehnyt suoraan ruokkimisihmettä vaan käski jakaa pienen pojan vähäiset eväät kansalle. Kyllä joku on voinut ajatella, että tuolta pieneltä tuo ottaa muruset ja jakaa toisille. Jeesus laittoi pojan uskon koetukselle ja pani opetuslapset töihin. Jeesus lausui antakaa te heille syödä.
      Kun poika luopui murusistaan, varmaan antoi kaiken ruokaa riitti kaikille ja jäi vielä reilut 12 välkällistä ylimääräistä. Poika tuli ravituksi ja hänelle jäi vielä vietävää kotiinkin ja pystyikö hän edes kantamaan kaikki vakat kotiin.
      Evankelistana olet toiminut oikein, kun annoit ruokaa puutteenalaiselle. Jumala ei vaadi meitä tekemään mahdottomia. Annetaan ja jaetaan siitä, mitä meillä on. Autetaan sitä yhtä, jos emme enempään pysty. Emme voi kantaa koko maailmaa harteillamme. Jumala on sitonut valtakunnan toiminnan seurakuntaansa ja me olemme Kristuksen jalkoja ja käsiä. Emme saa kaikkia vastauksia maan päällä, jossa lankeemus, synti ja saatana hallitsee.

Olin aikoinaan hyvätuloisempi, ja mieheni hankki paljon. Kuitenkin huokailin silloin enemmän ja useammin, miten tulen toimeen ja millä maksan laskuni. Nyt annan omastani suhteessa enemmän ja kaikkea on riittävästi. Suorastaan saa ihmetellä, miten pienellä tulee toimeen.

• mustaa.valoa

Saatana on Herra!

• UskoPoisVaan

kyllä Jumalan täytyy olla olemassa, vaikka jääräpäisenä skeptikkona sitä epäilen.
      Minulla on tunne, että olen ollut uskovainen niin kauan, kuin muistan, mikä on hieman ihmeellistä, sillä kotini ei ollut hengellinen.
      En edes muista, mistä opin rukouksen.
      Olin jotain ehkä 4-5 vuotias, en koululainen vielä kuitenkaan,kun muistan sellaisenkin tapahtuman, että istuin yksin keittiössämme katsoen ikkunasta ulos ja minua harmitti mahakipuni, kun yhtäkkiä muistin, että ai niin, onneksi on Jumala, joka parantaa kivun. olinnhelpottunut ja ilonen, kun tiesin, että kohta mahakipu on poissa.
      Mielessäni sanoin vain, että paranna mahakipu tai en muistavtarkkaan, mutta pyysin Jumalalta apua ja siinä sekunnissa mahakipu oli poissa.
      Asiaa sen kummemmin ajattelematta riensin ulos leikkimään. Pidin niin luonnollisena, normaalina asiana, että mahakipu lähti.
      Olen saanut elämässäni myös muita todistuksia Jumalan olemassa olosta.
      kerran raamattuni oli hukassa, Jumala ilmoitti minulle missä se on, ihan sain sanat päähäni, että missä se on ja kas kummaa, sieltähän se löytyi, aivan oudosta paikasta, jonne en koskaan laita mitään. Ihan pölyn seasta ja katonrajasta. Kävi ilmi, että eräs ihminen oli suutuksissaan sen piilottanut minulta.
      Olen kokenut paljon muutakin, kiitos niistä Jumalalle. olen niin jääräpää, että olen tarvinnut tuollaista. Kiiyos Jumalalle, että on pitänyt huolta! Omin voimin en pysy uskon tiellä. olen hirveä skeptikko ja kaikelle minun mielestäni löytyy aina looginen selitys.
      viimeisin kokemukseni oli sellainen, etten enää voi sanoa, etteikö Jumalaa olisi olemassa!!!
      Suurin ihme on kuitenkin Jeesuksen Kristuksen sovitustyö ja se, että ihminen saa syntinsä anteeksi, kun pyytää.

• eioovaloo

Miksi tällaisia ihmeitä ei tapahdu kuin vain joillekin uskovaisista? Miksi jumala on puolueellinen?

• q.v

Ihmeitä?
        Nuo nyt on asioita jotka voivat tapahtua. Mahakivut tulee ja menee. Minulla oli pää kipeä, otin aspiriinin ja rukoilin. Päänsärkyä hävisi.
        Olen skeptinen siitä, että hän on skeptikko.

• Avaajalle: MIKSI sinun pitäisi uskoa tietyllä tavalla?

Keskity muuhun elämään.

• pitkäänhellari

Mitä alittajalle kuuluu. Olisi mielenkiintoista kuulla miten tulit uskoon ja miten sait kutsun lähteä evankelistaksi. Kyllä kai pitää olla voimakas intuitio ja tietoisuus Herran edessä, jos ryhtyy kokoaikaiseksi Jumalan työn tekijäksi.
      Seurakunnassani on iäkäs sisar, hän sanoo käyneensä aikoinaan tuskallisen kipuilun jättäessään miellyttävän hyväpalkkaisen ja koulutustaan vastaavan työn 70-luvun alussa. Silloin ei yksinäisen pienen maalaisseurakunnan naisevankelistan kannatus ollut kovin suuri ja taisi tyttö elellä paljolti äitinsä tukemana.
      Hän kertoi että se kutsu oli niin selvä ja polttava, ettei voinut jatkaa työssä. Hän tiesi ettei hänen ammattitaito ruostuu helposti ja vastaavaa työtä ei usein kotikulmilla avaudu.
      Nainen sanoo, että vaatimatonta on aineellisesti ollut, mutta mitään ei ole puuttunut. Ja ihan samoin valitsisi nytkin ja ei pätkääkään harmittele että oli kuuliainen Jumalalle.

• uskoako.vai.ei

Minulta kysyttiin aikoinaan seurakunnassa, olisiko kiinnostusta evankelistaksi. Jotenkin koin sen velvollisuudekseni silloin. Mutta kun kaikkea on vuosien varrella nähnyt ja paljon olen lukenutkin, alkaa usko yliluonnollisiin asioihin olla kauniisti sanottuna murentunut. Olen sitä mieltä, ettei mitään ihmeitä ole olemassakaan tai vaihtoehtoisesti, kaikki on yhtä ihmettä. En enää tiedä, kuka olen ja minne olen menossa. En ole kristitty, en juutalainen, en muslimi.

• capiche

Minulta kysyttiin aikoinaan seurakunnassa, olisiko kiinnostusta evankelistaksi. Jotenkin koin sen velvollisuudekseni silloin. Mutta kun kaikkea on vuosien varrella nähnyt ja paljon olen lukenutkin, alkaa usko yliluonnollisiin asioihin olla kauniisti sanottuna murentunut. Olen sitä mieltä, ettei mitään ihmeitä ole olemassakaan tai vaihtoehtoisesti, kaikki on yhtä ihmettä. En enää tiedä, kuka olen ja minne olen menossa. En ole kristitty, en juutalainen, en muslimi.

Mielenkiintoinen lähtökohta evankelistan työlle. Useimmat ihmiset kokevat suurta kutsumusta, sinä koit sen velvollisuutena. Ota aikalisä ja kokoa rauhassa ajatuksiasi. Voi hyvin olla, että et ole ihan oikealla paikalla. Olet ehkä pyrkinyt miellyttämään ihmisiä enemmän kuin odottamaan mitä Jumala haluaa sinun oikeasti tekevän. Väärässä paikassa väärään aikaan oleminen tuppaa aiheuttamaan ahdistusta.

• The.Latter_RAIN

TEHDÄÄN hieman pyttipannua, ja lisätään sopivasti mausteita ja suolaa joukkoon. HYVÄÄ !

Johanneksen evankeliumi 17:3 Mutta tämä on ikuinen elämä että he tuntevat Sinut joka yksin( YKSI; ECHAD; SHMA JISRAEL ) olet totinen( TOTUUS; SANA, VT )Jumala; ja Hänet jonka olet lähettänyt, Jeshua Messiaan( JUMALAN SANA, VT, LAKI ).

http://keskustelu.suomi24.fi/t/14547020/miten-toimitan-israelin-evankeliumia-parhaiten2-0

COPY: #ANIgamJOCHANAN 5.11.2016 13:20: Hos.6:3 Niin( HOUTOS? TÄLLÄ TAVALLA; VIITTAA KIRJOITUKSIIN EDELLÄ TAI JÄLJESSÄ ) tuntekaamme, pyrkikäämme tuntemaan HerraJHVH: Hänen nousunsa on varma kuin aamurusko. Hän tulee meille( ENTÄ MUILLE? VIHA, ANSAITTU RANGAISTUS, HERRAN TULEMUKSESSA) kuin sade( MORE LI TZEDEKAA ), kuin kevätsade( THE LATTER RAIN ) joka kostuttaa maan.

Luuk.1:4 että oppisit tuntemaan, kuinka varmat ovat ne asiat jotka sinulle on opetettu( JUMALAN SANASTA, VT; KRISTUS, JESHUA ).

Jochanan 7:17 JOS( EHTO ) joku TAHTOO( METANOIA, MIELENMUUTOS; ASENNE, IHMISEN OMA TAHTO ) TEHDÄ HÄNEN( JHVH ) TAHTONSA( JUMALAN KÄSKYT, VT, HERRAN LAKI )tahtonsa,

hän tulee tuntemaan onko tämä oppi( OPETUS, JUMALAN SANASTA, VT )Jumalasta( PYHÄ TOTUUDEN HENKI )

vai puhunko omiani( ETSINKÖ OMAA KUNNIAANI? MITÄ TÄSTÄ HYÖDYN ?).

8:32 ja tulette tuntemaan Totuuden( SANA; JESHUA ), ja Totuus tekee teidät vapaiksi( SYNNIN, SATAN'AN JA KUOLEMAN ORJUUDESTA JA PELOSTA )."

17:25 Vanhurskas Isä, maailma ei ole Sinua tuntenut mutta minä tunnen sinut. Ja nämä ovat tulleet tuntemaan, että olet minut lähettänyt.

Ap.TEOT 22:14 Niin hän sanoi: 'Meidän isiemme Jumala on valinnut sinut tuntemaan hänen tahtonsa ja näkemään Vanhurskaan ja kuulemaan hänen suunsa äänen;

Rm.7:7 Mitä siis sanomme? Onko laki syntiä? Pois se!

Mutta syntiä en olisi tullut tuntemaan muuten kuin lain kautta;

sillä en olisi tiennyt himosta, ellei laki olisi sanonut: "Älä himoitse."

1.Kr.1:21 Sillä kun Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden( FILOSOFIA ) avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa "hullutuksen" kautta pelastaa ne jotka uskovat( SANAAN ) 15:1 Johdatan teidät veljet tuntemaan sen HYVÄN SANAN, jonka julistin teille; jonka olette myös ottaneet vastaan( SYDÄN) ja jossa myös pysytte.

2.Kr.13:6 Toivon teidän tulevan tuntemaan, että emme ole niitä jotka eivät koetusta kestä.

Gl.4:9 Nyt sitävastoin kun olette tulleet tuntemaan Jumalan ja mikä enemmän kun Jumala tuntee teidät, kuinka jälleen käännytte noihin heikkoihin ja köyhiin ( MAAILMAN )alkeis(HENKI)valtoihin, joiden orjiksi taas uudestaan haluatte tulla?

Ef.3:19 ja oppia tuntemaan Kristuksen rakkauden joka on kaikkea tietoa ylempänä, että tulisitte täyteen Jumalan kaikkea täyteyttä. 4:20 Mutta näin ette ole oppineet Kristusta tuntemaan,

Kl.1:6 joka on tullut tykönne, niinkuin se on myös kaikessa maailmassa, missä se kantaa hedelmää ja kasvaa, samoin kuin teidänkin keskuudessanne, alkaen siitä päivästä jona kuulitte ja opitte Totuudessa( VT ) tuntemaan Jumalan armon,
      2:2 että heidän sydämensä yhteenliittyneinä rakkaudessa saisivat kehotusta omistamaan täyden ymmärtämyksen koko rikkauden ja pääsisivät tuntemaan Jumalan Kristuksen salaisuuden

1.Tm.2:4 joka tahtoo, että kaikki ihmiset tulisivat tuntemaan Totuuden( VT ) ja pelastuisivat. 4:3 jotka kieltävät menemästä naimisiin ja nauttimasta ruokia jotka Jumala on luonut niiden kiitoksella nautittavaksi, jotka uskovat( SANAA ) ja ovat tulleet tuntemaan Totuuden( VT ).

2.Tm.2:25 hänen tulee sävyisästi ojentaa( SANAN ) vastustelijoita; ehkä Jumala antaa heille mielenmuutoksen( METANOIA; ASENNE ), niin että tulevat tuntemaan Totuuden( SANA, VT )

Hbr.3:10 siksi vihastuin tähän sukupolveen. Ja sanoin: Aina eksyvät sydämessään, mutta he eivät oppineet tuntemaan Minun teitäni;

2.Pt.2:21 Parempi olisi heille ollut etteivät olisi tulleet tuntemaan Vanhurskauden Tietä, kuin että sen tunnettuaan kääntyvät pois heille annetusta Pyhästä( LAKI ON PYHÄ, HERRAN OMA )Käskystä.

1.Jh.2:13-14 Kirjoitan teille isät, sillä olette oppineet tuntemaan Hänet joka alusta on ollut. Kirjoitan teille nuorukaiset, sillä olette voittaneet sen joka on paha. Olen kirjoittanut teille lapsukaiset, sillä olette oppineet tuntemaan Isän.

Olen kirjoittanut teille isät, sillä olette oppineet tuntemaan Hänet joka alusta on ollut. Olen kirjoittanut teille nuorukaiset, sillä olette väkevät ja Jumalan Sana( VT )pysyy teissä. Ja olette voittaneet sen joka on paha.

3:16 Siitä olemme oppineet tuntemaan rakkauden, että Hän( JESHUA )antoi henkensä meidän( JUMALAN ISRAEL, SANAA TOTTELEVAT ) edestämme; meidänkin tulee antaa henkemme veljiemme edestä.

4:16 Ja olemme oppineet tuntemaan ja uskomme sen rakkauden joka Jumalalla on meihin. Jumala on rakkaus. Ja joka pysyy rakkaudessa, se pysyy Jumalassa; ja Jumala pysyy hänessä.

2.Jh.1:1 Vanhin valitulle rouvalle ja lapsilleen joita Totuudessa( VT, SANA ) rakastan - enkä ainoastaan minä, vaan myös kaikki jotka ovat tulleet Totuuden tuntemaan -

• JonesHenry

Se että seurakunta kutsuu sinua evankelistan työhön ei ole sama asia kuin että Jumala kutsuu! Jeesushan ITSE kutsui Paavalia Damaskoksen tiellä!

Kutsun tulee aina olla HENKILÖKOHTAINEN! Jumala on HENKI ja puhuttelee näin ollen meitä kaikkia HENKILÖKOHTAISESTI!

Jeesus myös valitsi opetuslapsensa ITSE eikä mikään neuvosto tai seurakunta!

Olen pahoillani siitä että sinua on ilmiselvästi painostettu seurakunnan toimesta johonkin mihin et ilmiselvästi vielä tuossa vaiheessa ollut valmis. VAIN JUMALA voi päättää, milloin me olemme valmiit hänen meille ENNALTA MÄÄRÄÄMIIN tehtäviin...ei seurakunta!

Minulla saattaa olla sinulle hieman henkilökohtaista asiaa...voisin sanoa sen täällä ääneen julkisesti...mutta en halua alkaa väittelemään. On parempi että saat kuulla sen henkilökohtaisesti. Minusta tuntuu että sinulla voi olla siihen tarvetta. Sen sanon että se liittyy hyvin oleellisesti TÄHÄN Raamatunkohtaan;

"Minun kansani joutuu häviöön, sillä se on tietoa vailla. Koska sinä olet hyljännyt tiedon(da`ath) hylkään minä sinut, niin ettet saa olla minun "

Profeetts Hosean kirja 4 luku 6 jae

Hepreankielen sana jota tässä käytetään on da`ath ja se viittaa todellakin tietoon!

http://www.bibletools.org/index.cfm/fuseaction/Lexicon.show/ID/H1847/da`ath.htm

Mutta jos olet kiinnostunut niin todella ota minuun yhteyttä sähköposti osoitteessa [email protected]

En lupaa sinulle uskoa...ainoastaan tietoa!

• pitkäänhellari

Jones Henryn kanssa olen samaa mieltä, että kyllä se kutsu pitää tulla ensin henkilökohtaisesti itselle.
      Kerroit että ihmisiä tulee uskoon työsi tuloksena ja se on totta, että Jumala on se joka uskon alkaa. Teksti puhelintopassa voi saarnata ja usko syntyä.
      On kyllä kivireen vetämistä evankeliointi ja julistustyö ja onko se edes moraalisesti oikein, jos ei usko asiaan, jota julistaa.

Eiköhän ole nyt paras juttu, että menet seurakunnan johdon juttusille ja kerrot asian juuri niin kuin olet sen meille kertonut.
      Ei tämä tarkoita, että luovut uskosta ja ei sinun silti tarvitse luovuttaa Jumalan edessä, mutta hengellinen työ ei ole sinulle nyt ajankohtainen.
      Et kertonut että teetkö työtä palkkalaisena mutta vain leivän eteen ei kannata saarnailla. Ei sellaista edes psyykeesi kauaa kestä.

• ettäsilleen

Joskus tosiaan pitää osata pitää taukoa ja antaa Jumalan rakentaa itseään. Muuten loppuvat eväät. Saarnamiehillä on joskus taipumus elää jonkinlaisessa hybriksessä. Sanoman vieminen eteenpäin on tärkeämpää kuin oman sielun tila.

Tällaisissa tilanteissa voi lentää yllättäen nenälleen. Monet saarnaajat ovat langenneet uskomattomiin typeryksiin, kun eivät ole pitäneet huolta omasta sielun tilastaan.

• ihmettelevänä

Onko teidän Jumala taivaassa?!

• Uskon.haihtuminen
    • pitkäänhellari

Anteeksi että suollan tekstiä, mutta kun palsta vaikuttaa nyt hiljaiselta ja eivät osallistu keskuteluun, niin saanen jatkaa.

Minua kiinnostaa, miten tulit uskoon? Oletko hellariperheen lapsi ja tavallaan kasvanut seurakuntaan lapsuuden perheen myötä vai oletko ns. tullut maailmasta tai jonkin kriisin myötä päätynyt hengelliseen herätykseen? Oletan että olet uskovan perheen lapsi ja se henkilökohtainen uskonkipuilu ja kysely ja vastausten etsiminen on jäänyt kokematta, jos olet pikkuhiljaa kasvanut uskoon ja sitten se vakaumus on väjähtynyt vuosien myötä.
      Elämäsi ei takuukka ole helppoa ja tuskin se tulee olemaan, jos se mihin olet uskonut menettää merkityksensä? Eikö silloin joudu tavallaan kuin aloittamaan kaiken kuin alusta? Usko iankkaiseen elämään murnee, mikä on elämäntarkoitus tämän jälkeen, mitä alkaa tekemään työkseen? Miten selittää tämän kaiken miksi ollaan täällä ja mitä voi tehdä tästä eteenpäin. Onhan tämä melkoinen kaaos, mikä nyt on meneillään Maapallolla?
      Jo maallisenkin elämäntyön ja arvojen romahdus on katastrofi ihmiselle. Muistan aikoinaan NL:ssa, kun kommunismi romahti. Oli se kova juttu iäkkäille tovereille, kun se mitä he olivat rakentaneet, minkä vuoksi taistelleen ja mihin uskoneet menettikin lyhyessä ajassa merkityksensä. He kokivat tulleensa kaikin puolin narratuiksi.

Ainakin itse jos kuvittelen olevan sinunlaisessa kriisissä tarivitsisin rakastavaa ja ymmärtävää sielunhoitoa. Tarkoitan että saat esittää epäilykset, hätäsi, avoimet kysymykset, ristiriitasi ja suunnitelmat miten tästä eteenpäin.

Yritän muistaa sinua rukouksin. On sitä varmaan ihminen yksin ja pallo hukassa ja ymmärrän että ei varmaan ole helppo paljastaa sisimpäänsä sinunlaisessa kriisissä tutuissa piireissä ja siksi kirjoitat anonyyminä. Toivottavasti en loukkaa ja ainakaan lisää ahdistusta mitä koet.

• uskoako.vai.ei

Ei meillä kotona juuri uskonasioista puhuttu. Aikuisella iällä itse aloin käymään seurakunnissa erään kokemuksen myötä. Kaikenlaisia juttuja on tullut itsekin koettua ja nähtyä maailmassa ja uskovienkin keskellä. Silmät ovat monissa kohdissa auenneet näkemään asioita ja varsin mielenkiintoisella tavalla. Sittemmin olen tutkinut ja ajatellut asioita enemmän niin Raamatusta kuin muualtakin. Sanotaanko näin vaikka vähän aralla sydämellä, että kyllä minä ainakin mielessäni uskon edelleen Jumalaan, mutta se ei taida olla Raamatusta. Varmasti minut tämänkin mielipiteen vuoksi tuomitaan, antakaa mennä vain. En enää välitä sellaisesta. Tahdon sanoa kiitokseni kaikille minua viesteissä muistaneille. Maailma on outo paikka.

• pitkäänhellari

En minä ainakaan halua sinua tuomita. Anteeksi, jos olet saanut sellaisen käsityksen. Ei ihmistä voi pakottaa uskomaan ja ei siinä toisten tuomiot ja ei rohkaisutkaan auta, jos sisin epäilee, tai auttaneeko sitten rohkaisutkaan.
        Olen kyllä sitä mieltä, että usko on Jumalan ja Pyhän Hengen työ ja sitä ei voi väkipakolla kenellekään sisimpään valaa eikä riistää.

Olen kirjoitellut reilut viistoista vuotta Suomi24-palstoilla ja seurannut myös uskonasioihin kielteisesti keskusteluja. Ei minun uskoni ole horjunut kohdatessa väittelyjä ja ei ole tainnut vahvistuakaan toisten kertoessa ihmeitä.
        Olen minäkin toiminut evankelioimiskuvioissa vaikka olen aina ollut vain tavallinen rivikristitty. Nuorena kuljettiin kaduilla ja festareilla ja on kohdannut jos jonkinlaista mielipidettä.
        Ihmisen ja maailman pahuus on aina läsnä. En koe näkyjä, en ilmestyksiä, mutta olen kokenut Jumalan johdatuksen selvänä ja konkreettisena arjen keskellä niin pienissä ja suurissa asioissa. Asiat menevät niin merkillisesti ettei mitenkään voi laskea sokean sattuman piikkiin.

Olen kuullut varmaan tuhansia raamattutunteja tämän 45 vuoden aikana, lukenut Raamattua ja kristillistä kirjallisuutta ja elämänkertoja. Jollakin tavoin on tullut kokonaisnäkemys Raamattuun, niin Vanhaan kuin Uuteenkin testamenttiin.
        Jos rehellinen olen niin minusta ei kyllä saisi ateistia millään, ei ainakaan niin kauan kun muistiymmärrys on tallella.
        Jumalan olemassaoloa en ole epäillyt koskaan, mutta Jumalan tapaa vastata, vaikuttaa, johdattaa juuri minun asioissa en ole aina ymmärtänyt juuri silloin h-hetkellä, mutta sekin jälkeenpäin selvenee.
        Vielä kysymys että oletko ollut pitkään uskossa? Oletan että olet vielä suhteellisen nuori ihminen. Minä olen 60-vuotias.

• yksilaumasta

Nyt joko vanhimmostoveljen/pastorin tai jos se on mahdotonta niin sen hyvän uskovan ystävän juttusille, kerro asia hänelle siihen syvimpään salattuun asti. Ymmärtänet mitä tarkoitan? Voi olla suht helppo avata se pintapuolisesti ja sitten rukoilla päälle, mutta kehotan sinut, jos sinulla sellainen henkilö löytyy ja häneen todella luotat niin tee se.
      Toki myös Herralle, mutta oletan, että sitä olet tehnyt jo pitkään.
      Älä jää yksin asian kanssa. Kun olet saanut kaiken tuskan sisältä kaadettuasi, anna kuulijalle aikaa hieman käsitellä (jos tarpeen) ja puhukaa ja rukoilkaa.

Mulla on pari sydämmeen asti ulottuvaa ystävyyttä ja kyllä he ovat paljon minua kantaneet ja kannustaneet.

Äläkä välitä ihmisten tuomioista. Jokainen joka tuomitsee on kerran tuomittava, ellei siitä parannusta tee. Herran on tuomio ja Hän on kaikin hyvän lähde ja olemukseltaan Rakkaus (Agape, eli rakkaus mikä rakastaa odottamatta saavansa takaisin).
      Mä haluan sua siunata ja rohkaista. Älä luovuta. Hän voi meitä koetella aivan kestämisen rajoille asti, muttei koskaan työnnä yli laidan.

• Rapanhapakko

Joku yllä sanoi, ettei aloittaja taida olla "uudestisyntynyt". Sillä sanalla uskovaiset luovat vaikutelmaa, että heillä olisi joku tieto suoraan ylhäältä. Mutta eipä oiekaan. Ei mitään uutta faktatietoa vaikka mitä kysyisi. Vain uskovaisten ihan ihmisten kaanaankielen hokemia. Joten mitä on "uudestisyntyminen"?

Kuten lähes kaikki nykysuomen maallistuneet evlutit eli suurin osa kansasta, minäkään en ole ollut ateisti. Mutta toisaalta kuten useimmat muut, minäkään en ole ottanut kristinuskon maailmanselitystä vakavasti.

Kyllähän sen kuka vaan jo yleisivistyksellä tietää, etteivät ne kuvaukset Raamatun Jumalasta ja siitä tiede- ja historiakäsityksestä ole niinkään tosia. Jos asia kiinnostaa, tutkimalla muttakin kuin hihhulikirjallisuutta (esim. luonnontieteitä, historiantutkimusta ja ei-hihhuli-raamatuntutkimustakin) huomaa, miten feikkiä se kaikki on.

Lisäksi jo alunalkaen pidin kammottavan ahtaana, rumana ja julmana ja epätotena sitä "tosiuskovaisten" haluamaa maailmanselitystä.

Fundisuskossa maailmanselitys menee käsittääkseni suunnilleen näin muunnellen joskus sinne ja tänne:

-Maailmankaikkeus on 6000-10 000 vuotta vanha (Vaikka on myös Vanhan Maan kreationismi)
      -Maailma tunnetussa muodossa myös loppuu jo meidän aikanamme
      -Kaikkea hallitsee seemilänen heimojumala Jahve
      -Kaikki on vain sitä heimojumalaa ja ihmislajia varten
      -Me emme ole sukua muille eläimille
      -Maailmanhistoria pyörii sen yhden seemiläisen kansan ympärillä
      -Jumala hyväksyi orjuuden ja tykkäsi haistella palavan uhrilihan käryä
      -Kun kyseinen heimojumala Raamatussa tappoi ja tapatti hirveästi ihmisiä, naiset ja lapset mukaanlukien, ne kansanmurhat olivat hyvä juttu ja oikeutettuja
      -Sitten se Jahve keksi, että korvikkeeksi rääkkääkin omaa poikaansa, josta tosin hetimiten tekee Kingien Kingin ja kaiken valtiaan
      -Kyseinen Jeesus tulee takaisin meidän aikanamme ja lahtaa lisää ihmisiä. Sitten ne jotka ovat uskoneet Jeesukseen sillä oikealla tavalla (ja on hyvin tarkkaa mikä on oikeanlaista uskoa), pääsevät ikuiseen riemuun Taivaaseen ylistämään Jahvea Ja Jeesusta. Muut elämäntavoistaan riippumatta jos eivät usko oikein, joutuvat ikuiseen, siis ikuiseen kärsimykseen

Minun on vaikea kuvitella tympeämpää, ahtaampaa ja julmempaa maailmanselitystä.

No, tiesinhän minä jo lapsena ja nuorena kuten lähes kaikki nykysuomalaiset ettei tuollainen ole totta ja lisäksi se on moraaliton, ahdas ja paha maailmanselitys jota ne hihhulit vain haluavat.

"Tosiuskovaisia" tapasin livenä vasta armeijassa. Ja myönnän, että minua oikeasti säikäytti että ne hyväkkäät väittivät suorastaan TIETÄVÄNSÄ nämä, koska heillä on Pyhä Henki ja Jeesus sydämessään ja Uudestisyntyneinä tietävät ja uskon kautta ymmärtävät.

No sitten tein mitä moni ei tekisi. Siis tiesinhän minä muuten oppinsa epätodeksi, mutta jäi joko tieteelliseen rehellisyyteen tai neuroottisuuteen liittyvä tarve selvittää, onko heillä tiedon lähteenä jotain laajakaistaa ylhäältä suoraan päähänsä. Olisihan se teoriassa mahdollista.

Joten kävin epäuskoisena turistina 80-luvulla useissa hihhuliseurakunnissa. Helpotuksekseni en nähnyt muuta kuin joukkosuggestiota ja lavahypnooisia herkkäuskoisille. Mainittakoon kuitenkin, että koska kuka vaan osaa "kielilläpuhumista" eli glossolaliaa, kunhan nollaa aivot ja ihan feikkaamatta improvisoi..... niinhän minäkin ja siksi minullakin yhden puljun saarnaajien mukaan on se Pyhän Hengen kaste. No ei ole, eikä ole heilläkään. Lisäksi osaan "pidentää" kenen teistä vain jalan sillä saarnaajien halvalla trikillä. Vaikka Aku Ankan nimeen ja monta kertaa samalle ihmiselle.

Unohdin asian jo, mutta netin myötä hihhulit alkoivat tunkea saarnaamaan maallisille foorumeille ja tiedefoorumeillekin. Jo sekä luonnontieteen että historian koulutusta saaneena pian huomasi, etteivät he mitään tiedä, kunhan saippuanliukkaina ketkuilevat.

Selviää, että nämä "uudestisyntyneet" ovatkin jo ennen sitä uskoneet kristinuskon perusdogmit! Joillakin on takana ongelmia, traumoja tai "syntielämää". Sitten miettiessään nille junteille ei tule mieleen kuin joskus kuulemansa kristinusko, johon ovat jo valmiiksi uskoneet vaikkeivat ihan niin eläneet.

Vahvistuu, ettei heille mitään yliluonnollista laajakaistaa Ylhäältä oikeasti ole. Maailmanselityksensä omaksuvat ihan vain Raamattua ja oman uskonsuuntansa ihan ihmisten juttuja lukemalla ja kuuntelemalla. Ei mitään faktatietoa Pyhältä Hengeltä heillä. Joten noilla on sama totuusarvo kuin toisen huuhaakultin "ufojen kontaktihenkilöillä"

Joten "uudestisyntyminen" onkin vain sen uskonnon sisäisen kaanaankielen hokema, joka tarkoittaakin vain sitoutumista ja LUKKIUTUMISTA sen kultin maailmanselitykseen. Tahallaan sulkien silmänsä ja korvansa muulta. Ollen piittaamatta siitä faktojen epärehellisyydestä ja uskonsa perustan moraalittomuudesta.

Sellaiset uskovaiset haluavat pahaa maailmankaikkeutta, nousevat joka aamu valehtelemaan halunsa eteen ja sitten hymyilevät laupiaan näköisenä. He ovat suloisinta uskovaismummoa myöten kuin kauhufilmien hirviöitä.

• uskoako.vai.ei

Kiitos sinulle, että kirjoitit tämän viestin. Osasit pukea asioita hienosti, rehellisesti ja salailematta esille. Aika pitkälti samanlaisissa tunnelmissa kuljetaan. Toivon sinulle kaikkea hyvää!

• niinseVAINOOn

Juuri noin! Viimeisinä aikoina tulevat he ja sanovat, missä on lupaus Hänen tulemuksestaan? Sillä tietensä he jne.
        RAAMATTU on Jumalan ilmoitus ihmiskunnalle. PISTE!
        Kaiken keskipiste on Herramme ja Vapahtajamme Jeesus Kristus, aamen.

• Rapanhapakko

uskoako.vai ei:

Kiitos. Kärjekkäästi laitoin, mutta oikeastaan turpiinsahan sietäisivät. Mutta vain tässä ajassa :-)

niinseVAINOOn:

Jo alkeistieto on, että Raamattu ei ole kirja, vaan jo VT:n osalta moneen kertaan muokattu kirjakokoelma, tilkkutäkki jonka saumat tutkijat hyvin näkevät. UT on siihen päälle ympätty keinotekoinen lisäys, sekin ristiriitainen, ja jonka väitteet Jeesuksesta VT:n profetioiden messiaana ovat silkkaa huijausta. Jonka juutalaiset vaikkakin heilläkin on pöljä uskonto... tietävät kerrankin oikein. Ja sinäkin näkisit suoraan Raamatustasi. Eikä siinä Pyhä Henki sua auta, vaikka miten uskottelet.

Sitten sen mitä nyt sanomme "Raamatuksi" kokosivat varhaiskatoliset komiteaäänestyksillä!!! Ei siitä "Jumalan Sanaa" tee, että SINÄ niin haluat ja haluat tulkintasi olevan oikea. Eikä sinulle mikään Pyhä Henki juttele, tunnusta kerrankin.

Yllä viittasit "Toiseen Pietarin kirjeeseen". Joka on uskonsuuntanne ulkopuolisten ei-hihhuliteologien ja historiantutkijoiden mukaan ei Pietarilta, vaan myöhempi väärennös Pietarin nimissä.

"Lopun aikoja" uskoivat jo varhaiskristiytt elävänsä. Ja he alkoivat ihmetellä, miksei Jeesus ollut palannut kuten lupasi jo "sen sukupolven" aikana, vaan se sukupolvi oli jo kuollut. Joten sepitettiin tuo 2.Piet. uhkauksineen päivineen.

Hyvin tuntuu se huijaus toimivan vielä nykyhihhuleillekin!

• capiche

Usko on henkilökohtainen suhde Jumalaan, ei sitoutumista johonkin maailmanselitykseen. Hengellisissä kulttuureissa on paljon sälää, jotka on hyväkin kyseenalaistaa. Me kristityt uskommekin Jumalaan, eikä ympärillä olevaan hengelliseen kulttuuriin tai sen maailmanselityksiin. Tämä voi joskus hämärtyä, kun halutaan miellyttää ympäristöä.

Paavo Ruotsalainenkin oli hyvä kristitty, joka eli kuivassa maassa. Jumala lähetti hänen luokseen sepän, joka sanoi: Yksi sinulta puuttuu, ja se on Kristuksen sisäinen tunteminen.

Rapahapakolla on ateistin ajatukset. Jos et ole asiassa sisällä, niin olet tosiaan ulkona. Suurin osa kristityistä on aina tajunnut, että emme voi tarkalleen tietää milloin ollaan lopun ajoissa. Ja sehän perustuu siihen, että Jeesus itse sanoi, että Hänkään ei tiedä, Jumala yksin tietää.

Pyrin pitämään välit Jumalaan kunnossa, mutta en odota henkeä pidätellen koska loppu tulee. Sillä nyt minun on keskityttävä tekemään sitä, mikä minun tehtäväni täällä maailmassa on. Sellainen uskova on hyödytön, joka elää joko menneisyydessä tai tulevaisuudessa. Jumala haluaa, että elämme tässä hetkessä.

Nykyinen Raamattu antaa edelleen hyvät ohjeet miten tulee elää sovussa Jumalan ja ihmisten kanssa. Ihan sama kuka sen kokosi. Raamatun alkutekstejä tutkitaan edelleen, myös niitä, jotka eivät aikanaan päätyneet kirjaan.

Toki uskovan on mahdollista luopua uskostaan. Mutta silloin ei pidä olla epärehellinen ja saarnata muille. Jokainen saarnamies käy kuitenkin läpi sen, että maistuu joskus puulta. Hengellinen työ on siitä vaikeaa, että ei voi näyttää ympäristölleen fiiliksiään. Naamiot eivät kuitenkaan toimi, ihmiset vaistoavat epäaitouden.

Jokaisella hengellisen työntekijällä pitäisi olla kokenut kristitty, jonka kanssa voisi jakaa fiiliksiä ja ajatuksia ilman välittömän tuomion pelkoa.

• Rapanhapakko

capiche:

Usko on "henkilökohtainen suhde Jumalaan"?
        Niin MIHIN Jumalaan ja onko se kertonut sen maailmanselityksen vai uskovaiset ihan ihmiset?

En sano minään ääriateistina, että Jumalaa ei ole. Mutta se on näytettävissä, että sitä mitä SINÄ sanot Jumalaksi ei ole olemassa. Koska ne tarinat eivät ole luonnontieteellisesti eivätkä historiallisesti eivätkä edes raamatuntutkimuksellisesti totta. Eikä sinulla mikään Pyhä Henkikään juttele.

Kadotin kännykkäni ihan omaan talooni. Kysäisepä Jumalalta , Jeesukselta tai Pyhältä Hengeltä missä se on tarkalleen. Vanha äitini saattaa tarvita lääkärinapua!!

Toisin sanoen teillä ei ole asiallista eikä yliluonnollista todistetta. Teillä on vain oma useimmiten paha tahtonne useimmiten pahan maailmanselityksenne eteen. Silmänne sulkien ja lopulta suoraan valehdellen.

Sinä valehtelet ja tiedät valehtelevasi. Uskonnossasi ja (sinulla todellakin on uskonto ja uskonsuunta) noin sanominen on hyve. Jollaista epärehellisyyttä ei muussa kulttuurissa syystäkään hyväksytä. Kunhan laitat omat kipeät päähänpinttymäsi tosiaan uskontosi kuvitteellisen auktoriteetin piikkiin, nöyrää teeskennellen.

Onko se niin vaikea teidän tajuta olevanne marginaalisen huuhaakultin harhautettuja?

• Tätä.mieltä

Eniten ärsyttää fundamentalistien jutuissa se, kun he onnistuvat toisinaan pelottelemaan herkempiä ihmisiä omaan ajatteluunsa.

• pitkäänhellari

Ei muista oliko tässä Urho vai Uolevi Muroma, joka oli toiminut kaksikymmentä vuotta pappina ennen kuin oli kokenut uudestisyntymän. Pitkään uskossa olleena tiedän sen että tässä suhteessakaan Raamattu ei valehtele ja se on Uuden testamentin yksi perustotuuksista.
      Ihminen on joko uskossa tai sitten ei ole. Saattaa olla että ihminen vaipuu epäuskoon ja totuus saattaa olla häneltä itseltään ajoittain jopa peitossa,
      mutta Jumalan näkökulmasta ihminen on joko hengellisesti kuollut tai elävä.
      Uskallan sanoa että joka kieltää tämän uskonperusasian ei ole koksaan syntynytkään uudesti ylhäältä.
      Se että ihminen toimii kokopäiväisenä jonkun seurakunnan työntekijänä oli se sitten valtionkirkko tai vapaa suunta ei takaa uudestisyntymistä. Kun ihminen syntyy uudesti ylhäältä, niin hänen nimi kirjoitetaan elämänkirjaan, jos hän sitten kuolee, hän siirtyy Jumalan valtakuntaan jos ei niin on edessä iankaikkinen ero Jumalasta.
      Ihminen voi uskoa Jumalan olemassaoloon, saatanaan, pitää yliluonnollisia asioita totena, mutta Hän ei ole koskaan ottanut Jeesusta Kristusta vastaan henkilökohtaisena Vapahtajana, mutta ei ole syntynyt Hengestä.
      Ennen uskoontuloa, koin itsekin jopa yliluonnollisia harrastaessani okkultisia asioita ja uskoin Jumalan olemassaoloon. Uskoohan saatanakin Jumalan olemassaoloon ja jopa vastustaa häntä kaikin toimin.
      Nykyään kun vapaissakin suunnissa on maallistuttu ja kastetaan jopa hengellisesti kuolleita. Ei nähdä eroa. Joku tahtoo liittyä seurakuntaan sen perusteella, että seurustelukumppani on siellä ja jopa hyvä ystävä on samaa pataa. En ole sydänten tuntija, mutta itsekin ole törmännyt tällaiseen.

Eräs mies kävi kasteella. Hän kävi alussa tilaisuuksissa, osallistui talkoisiin, lauloi porukoissa, mutta en koskaan ole tämän ihmisen kuullut todistavan, että Jeesus Kristus on hänet pelastanut. Hän puhui kyllä joskus Taivaan isästä, ja intoili että nyt menee lujaa, on kavereita, tulee kämppään huonekaluja jopa kukkia ovenkahvaan, ym. ihmettä. Rahaa jää autoonkin kun ei tarvitse ryypätä ja tienkin se "sinisilmäinenkin "on ylhäältä tilauslistalla. Oliko joku "profetoinut" tai oli ainakin kuulevinaan sinnepäin. No se sinisilmäinen antoi odottaa ja sitten kuultiin että kulkee jonkin hameniekan (ei kuitenkaan sinisilmäinen) mukana, ei ole käynyt enää aikoihin seurakunnassa, kun kiireitä on.
      Nyt tämä mies asuu avoliitossa sen naisen kanssa. No onneksi ei enää ryyppää mutta uskonasioista ei enää puhu ja on eronnut seurakunnasta.

Olen kyllä sitä mieltä että asianomaisen on ihan oman edun ja toistenkin hengellisen elämän parhaaksi parempi erota evankelistan virasta. Sokea ei voi toista sokeaa taluttaa ja tuloksena syntyy vain käännynnäisiä.
      Kyllä uudestisyntymää voi tapahtua, jos lukee vaikka Jumalan sanaa, niin se sana synnyttää elämää niin kuin se raamatunteksti puhelinpylväässä.
      Olen aivan varma että meidänkin seurakunnassa on kastettu joitain väärin perustein ja ei hän ne oikein hyvin voi. On saattanut olla jotain etsintää, heräämistä, ja henkilö on pyytänyt kastetta tai jopa mennyt epävarmoin vaikuttein ja hirveintä jos vaikka jonkun manipuloimana. Ei näiden usko kanna sitten pitkälle. Nykyään valitettavan usein on motiivina ihmissuhdeasiat.

• johanneskolmasluku

pitkäänhellari. asia on juuri noin kun kirjoitit. Itsekin, uudestisyntymisen kokeneena ja 35vuotta uskossa Jeesukseen kristukseen olleena tiedän mistä kirjoitat ja mitä tarkoitat. Ihminen on joko kokenut uudestisyntymisen Joh. 3:3 ja näin matkalla Taivaaseen, tai sitten EI ja matkalla Kadotukseen. Mitään välimuotoa ei ole. Ja vaikka olisi viiden eri seurakunnan jäsenkortti takataskussa mutta, ei ole uudestisyntynyt, on kadotettu!

• capiche
        johanneskolmasluku kirjoitti:

pitkäänhellari. asia on juuri noin kun kirjoitit. Itsekin, uudestisyntymisen kokeneena ja 35vuotta uskossa Jeesukseen kristukseen olleena tiedän mistä kirjoitat ja mitä tarkoitat. Ihminen on joko kokenut uudestisyntymisen Joh. 3:3 ja näin matkalla Taivaaseen, tai sitten EI ja matkalla Kadotukseen. Mitään välimuotoa ei ole. Ja vaikka olisi viiden eri seurakunnan jäsenkortti takataskussa mutta, ei ole uudestisyntynyt, on kadotettu!

Ihminen voi olla uudestisyntynyt ja silti hänellä on uskonkriisejä. Uskovan pitää myös kasvaa uskossaan ja antautua Jumalan johdettavaksi. Jos näin ei tee, niin ei pääse puusta pitkään.

Kriisit tulevat juuri silloin kun uskovan pitäisi mennä uskon tiellä eteenpäin. Totta kai saatana kuiskuttelee kriisivaiheissa myös korvaan, koska herkissä vaiheissa helppo taantua, tai tulee peräti kiusaus luopua uskosta.

Monilla uskovilla on nakertava epäilys, että jos he oikeasti antautuvat Jumalan johdatettavaksi, niin Jumala antaa heille jotain vaikeaa tai ikävää. Eivätkä he saa sitä mitä he elämässä luulevat haluavansa.

Löysin tyytyväisyyden ja kiitollisuuden siten, että päästin irti omista haluistani. Ei tullut ikävää elämää, ei tosiaan. Ikävämmän elämän olisin saanut, jos olisin runnonut läpi sen mitä luulin haluavani. Olin mm. valmis tyytymään paljon vähempään, kuin mitä Jumala oli kohdalleni ajatellut.

• uudistuva.usko

Miksi pitäisi kaiken aikaa todistella Jeesuksesta? Tarvittaisiin hengen uudistusta kirkoissamme! Ei ihme, että ihmiset kyllästyvät, kun koko ajan jauhetaan samoja asioita.

• Monasti ihmisen uskoa syö se, että hän ei todella elä Raamatun ohjeiden mukaan, ja oma sydänkin sen tietää.

• capiche

Usko ja epäily kulkevat välillä käsi kädessä. Vaikka jotkut äärifundamentalistit haluavat sen kieltää. Epäily ei ole vaarallista. Senkin voi viedä Jumalan eteen.

Raamattu varoittaa epäuskosta, ei siitä että kyseenalaistaa välillä oman tapansa uskoa. Jokaisen tavassa uskoa on jossain vaiheessa hengellisen kulttuurin mukana tulleita aineksia, joista Jumala haluaa hänet riisua. Uskonkriisit voivat johtaa myös uskossa kasvamiseen. Ihminen vaatii yleensä ahtaan paikan ja pienen pakon kehittyäkseen.

Mikä lopulta mättää? Etkö tunne mitään? Usko ei ole koskaan perustunut tunteisiin. Se joka perustaa uskonsa tunteisiin, joutuu kriisiin enemmin tai myöhemmin. Toinen virhe on uskoa, että kaikki Raamattuun kirjoitettu on tarkoitettu juuri sinulle. Toki siellä on paljonkin yleispätevää opetusta, mutta on myös lupauksia, jotka on tarkoitettu sille, jolle ne on luvattu. Jokaisen uskovan tie on yksilöllinen Jumalan edessä.

Lukemattomat kristityt ovat kokeneet sen mitä sinä nyt koet. Jotkut ovat kutsuneet sitä sielun pimeäksi yöksi tai erämaassa vaeltamiseksi. Silloin on roikuttava Daavidin sanoissa: vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en minä pelkäisi mitään pahaa, sillä Sinä olet minun kanssani.

Minäkin kävin aikoinaan läpi uskonkriisin. Sen seurauksena rakensin uskoni uudelleen alusta lähtien. Tärkein oppi oli, että usko ei riipu tunteista eikä Jumalan antimista. On vain päätettävä haluta seurata Jumalaa. Sielun pimeää yötä seuraa aamu ja ilo löytyy uudelleen. Olen kiitollinen uskonkriisitäni, sillä sen jälkeen uskoni on ollut vakaalla pohjalla. Ennenkaikkea löysin Jumalan lapsen vapauden.

Jos etsimme ensin Jumalan valtakuntaa, niin kaikki hyvä seuraa sen mukana. Mutta tuossa sananpaikassa ei muuten sanota, että kyseessä olisi sinun tai minun ajatukseni hyvästä. Jumalan käsitys asioista on erilainen kuin meidän. En ole aina saanut kaikkea mitä pyydän, mutta olen lopulta saanut enemmän kuin olen ymmärtänyt pyytää.

• psalmilaulaja

Agnostikko evankelista sanoi: "uskon edelleen Jumalaan, mutta se ei taida olla Raamatusta."

Ensinnäkin, kohdistuuko epävarmuus Raamattuun vai uskonyhteisösi tapaan tulkita Raamattua? Oletkohan hellari? Ettei olisi sama tilanne kuin minullakin: uskon 100% kyllä Raamattuun, mutten ole niellyt läheskään kaikkea sitä, miten hellariyhteisöissä Raamattua tulkitaan.

Seuraava kysymys liittyy tähän: kuinka hyvin oikeastaan tunnet Raamattua? Sen olen kyllä huomannut, että sananjulistajillain saattaa olla ällistyttävän heikko raamatuntuntemus. Niin että tiedätkö ihan varmasti, mitä siinä kirjassa oikeasti sanotaan vai perustuuko raamatuntuntemuksesi enemmän siihen mitä olet muilta ihmisiltä kuullut?

Kolmanneksi, epäilyksesi tuskin on mikään harvinaislaatuinen ilmiö. Hellariyhteisöissä epäilyksiä vain on vaikea tuoda esille, varsinkin jos on jonkinlaista "asemaa". Jos kaikille päästäisi antamaan totuusseerumia, kuinkahan monta agnostikkoa mahtaisi kaapeista putkahtaa esille?

Kannattaisi ehkä nyt kuitenkin ottaa evankelistan virasta jonkinlaista taukoa ja selvittää itselle perusteellisesti mihin uskoo, miten uskoo vai uskooko ollenkaan. Kulissien väkisin pystyssä pitäminen saattaa ajan kanssa vielä johtaa todellisiin vaikeuksiin.

Tsemppiä ja onnea totuuden etsinnöille!

• muihinhommiin

Ja jos sanoutuu irti tehtävästään, niin ei tarvitse tehdä tarkkaa raporttia seurakunnanjohdolle, miksi eroaa.

• Aloittajan pitää kysyä itseltään uskooko hän että Jumala on olemassa?
      Sitä ei voi päättää miten uskoo. Et voi päättää, että nyt alan uskomaan tai nyt en usko enää.

Kumpi olet?
      Jos uskoo niin hän on teisti.
      Jos ei usko niin hän on ateisti.

Millainen olet?
      Jos hän ei tiedä onko Jumala olemassa mutta uskoo niin hän on agnostinen teisti.
      Jos hän ei tiedä onko Jumala olemassa mutta ei usko niin hän on agnostinen ateisti.

Jos hän mielestään tietää että Jumala on olemassa niin hän on gnostinen teisti.
      Jos hän mielestään tietää ettei Jumalaa ole olemassa niin hän on gnostinen ateisti.

Minä ole agnostinen ateisti. Siksi, että en ole saanut mielestäni tarpeeksi hyvää todistetta Jumalan olemassaolosta. Jos löytyy tarpeeksi hyvä todiste niin sitten muutan kantaani.

Mikä on sinun sijoittumisesi tähän kysymykseen?

• avuksisinulle

Kirja: "Matka halki hengellisen yön" Uskonkriisi palvelustehtävässä. Kirjoittanut Mauri Nieminen

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskallatko katsoa pitkään silmiin

kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa
      Ikävä
      75
      2803
    2. Heippa mies......

Milloin rakastellaan vai odotetaanko vielä 10 vuotta?
      Ikävä
      57
      2726
    3. Uskallanko vielä kaivata sinua?

Siitä on niin kauan aikaa. Harmi, kun kaikki meni niin kuin meni. Elämässä oli aika raskasta silloin, ja näen sen sinun
      Ikävä
      17
      2433
    4. Elämäni rakkaus

Olet aina ollut ja luultavasti niin pysyykin 😘
      Ikävä
      41
      2052
    5. Huomenta rakas

Olet varmasti jo työn touhussa. Ahkera alfamies kun olet. 😅❤️
      Ikävä
      50
      1990
    6. Jani Mäkelä ihmettelee työministeri Satosen matkaa Aasiaan hoitajia rektyroimiseksi sieltä Suomeen.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/cfba6abc-f871-4ce2-b327-41aa5819934c Kokoomus on lähtenyt omin päin ilman hallitus
      Maailman menoa
      276
      1972
    7. Hymyilyttää

Kun mietin, että kun vielä kohdataan, niin nauretaan tälle meidän palstasuhteelle 😅. Ihanaa päivää sulle mies. Olet mi
      Ikävä
      21
      1291
    8. Oletko surullinen

Pahoillaan, pettynyt vai jotain muuta
      Ikävä
      38
      1129
    9. Missä meetwursti on keksitty?

Tapasin hiljattain erikoisen rouvan Prisman leikkelehyllyjen välissä pälyilemässä. Kun tulin kohdalle, rouva alkoi raivo
      Ruoka ja juoma
      0
      1060
    10. Aamun Trump

"DR: Trumpin väki lahjoi kodittomia grönlantilaisia esittämään Trump-faneja" Sillä lailla.
      Maailman menoa
      96
      989
    Aihe