Vapaa kuvaus

☁☁☁☁🦅⛅🌧️🌧️🌧️🌧️
🌫️individualistinen dualisti💧
🌊🌊🐬🐋🌊🌊🏝️🏝️👨‍🌾🌱

- Olet siellä missä mielesi sijaitsee nyt -
- Fyysinen olemus on kuin pilvi, mutta mieli on kuin kallio -

Muoto
〰️〰️〰️〰️
Olemassaolo
〰️〰️〰️〰️
Aine

Aloituksia

154

Kommenttia

4124

1. Descartes:+HeiAugustinus:+Hei+pitkästä+aikaa.+Descartes:+Keskulteltaisiinko+ajattelusta+tällä+kertaa?+Augustinus:+Ja+olemisesta.+Descartes:+Ajattelen,+siis+olen.Augustinus:+Jos+erehdyn,+niin+olen. Descartes:+Olet+oikeassa.+Augustinus: Mitä+tarkoitat+kun+sanot+'ajattelen'?+Descartes:+Tarkoitan,+että+ajattelija+ajattelee+tämän+ajatuksen.+Augustinus:+Ja+se+ajattelija+olet+sinäDescartes:+Toki,+silloin+kun+ajattelen.+Augustinus: +Ja+kun+minä+erehdyn,+niin+minä+ajattelen+tämän+epätoden+ajatuksen?+Descartes:+KylläAugustinus:+Taidamme+olla+hyvin+pitkälle+samaa+mieltä.+Descartes: +Kysymys+taitaakin+vain+liittyä+tietämiseen.+Augustinus:+Kyllä.+Tiedän+olevani+olemassa.+Descartes:+Paljoa+muuta+emme+voikaan+tietää.+Augustinus:+Voimme+kuitenkin+uskoa.+Descartes:+Uskotko,+että+minä+olen+olemassa?+Augustinus:+Ei+ole+hyvää+syytä+epäillä+olemassaoloasi.+Descartes:+Pitäisikö+siis+sanoa+'uskon,+siis+olen'+?+Augustinus:+Tai,+'jos+uskon,+niin+olen'+?+Descartes:+Tietokin+olisi+vain+uskon+erikoistapaus.+Augustinus:+Usko+on+enemmän+kuin+pelkkää+ajattelua.+Descartes:+Kuinka+niin?+Augustinus:+Siihen+liittyy+intentionaalisuus.+Descartes:+Ja+väittämiä,+jotka+voivat+olla+tosia+tai+epätosia,+totta.+Augustinus:+Uskolla+on+kohde.+Descartes:+Se+on+siis+jotenkin+korkeampaa+ajattelua?+Augustinus:+KylläDescartes:+Ahaa,+nyt+ymmärrän,+miksi+otit+erehtymisen+mukaan+lauseeseesi.+Halusit+intentionaalisuuden+mukaan.+Sehän+on+hienosti+sanottu.+Augustinus:+Liittäisin+uskoon+totuusarvon.+Descartes:+Eikö+intentionaalisuus+tarkoitakin+kykyä+viitata+itsensä+ulkopuolelle?Augustinus:+Kyllä.+Descartes:+Entäpä,+jos+ajatus+viittaa+itseensä?+Augustinus:+Siinäpä+se+pointti+taitaa+ollakin!+Descartes:+Ajatus+voi+olla+varma+vain+itsestään!+Augustinus:+Kaikesta+muusta+se+voi+kyllä+erehtyä.+Descartes:+Siis+intentionaalinen+ajatus+voi+erehtyä.+Augustinus:+Vasta+kun+ajattelu+on+tietyllä+tasolla+voi+pohtia+olemista.+Descartes:+Uskooko+kissa+hiiren+olemassaoloon?+Augustinus:+Epäileekö+kissa+hiiren+olemassaoloa?+Descartes:+Ei+epäile.+Augustinus:+Tavallaan+siis+kissakin+uskoo.+Descartes:+Kissat+ovat+herkkäuskoisia.+Augustinus:+Mekin+taidamme+olla+herkkäuskoisia?+Descartes:+Ajattelen+asiaa.+Palataan+asiaan+myöhemmin.+Augustinus:+Joka+tapauksessa+kiitos+jälleen+mielenkiintoisesta+keskustelusta,+oletpa+tai+etDescartes:+Samoin.
  2. Halutaan+painottaa+ykseyttä.+Kirkko+ei+ole+vain+yksittäisten+uskovien+keskinäinen+summa.+"Kirkko-oppi+eli+ekklesiologia+on+teologiaan+kuuluvan+dogmatiikan+tieteenala,+joka+tutkii+kirkon+ja+seurakunnan+merkitystä."https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Kirkko-oppi.Myös+luterilaisessa+kirkossa+tehdään+työtä+asian+eteen.Evlut-kirkon+julkaisussa+Mitä+on+luterilaisuus+on+lukuKommuunio-ekklesiologia+–+eukaristinen+ekklesiologiaSiellä+puolestaan+on+kirjoitettu:"+Faith+and+Order+-komission+lähentymisasiakirjassa+Kirkko:+yhteistä+näkyä+kohtion+ensimmäisen+kerran+virallisesti+esitetty,+että+kommuunio-ekklesiologia+olisi+normatiivinen+tapa+ymmärtää+kirkon+olemus.+Asiakirja+toteaa:13.+[…]+Raamatullisesta+koinonian+käsitteestä+on+tullut+keskeinen,+kun+kirkot+ekumeenisesti+etsivät+yhteistä+ymmärrystä+kirkon+elämästä+ja+ykseydestä.+[…]23.+[…]+kirkko+ei+ole+vain+yksittäisten+uskovien+keskinäinen+summa.+Kirkko+on+perustavalla+tavalla+yhteyttä+Kolmiyhteisen+Jumalan+sisäisessä+yhteydessä+ja+samanaikaisesti+yhteisö,+jonka+jäsenet+yhdessä+osallistuvat+Jumalan+elämään+ja+missioon+(vrt.+2+Piet.+1:4).+Kolmiyhteinen+Jumala+on+sen+yhteyden+lähde+ja+tähtäyspiste.+Kirkko+on+siten+sekä+jumalallinen+että+inhimillinen+todellisuus.89"