Vapaa kuvaus

☁☁☁☁🦅⛅🌧️🌧️🌧️🌧️
🌫️individualistinen dualisti💧
🌊🌊🐬🐋🌊🌊🏝️🏝️👨‍🌾🌱

- Olet siellä missä mielesi sijaitsee nyt -
- Fyysinen olemus on kuin pilvi, mutta mieli on kuin kallio -

Muoto
〰️〰️〰️〰️
Olemassaolo
〰️〰️〰️〰️
Aine

Aloituksia

152

Kommenttia

4086

1. Kristinusko+leviää+edelleenkin+Kiinassa+vaikka+kirkko+siellä+ei+edusta+poliittista+valtaa.
  2. Kun+itse+olin+nuori+en+ollut+kiinnostunut+uskonnosta.+Kävin+kyllä+rippikoulun,+mutten+käynyt+seurakunnan+tilaisuuksissa+sen+jälkeen.+Kerran+nuorena+sattui+kuitenkin+sellainen+tapaus,+että+aivan+yllättäen+aika+pysähtyi+kohdallani.+Aivan+kuin+videoelokuva+olisi+muuttunut+yksittäiseksi+kuvaksi.+Pysähtyneen+kuvan+lisäksi+hetkessä+oli+mukana+myös+tietty+ajatus.+Jotain+erikoista+tuossa+hetkessä+oli,+koska+muistan+sen+vieläkin+elävästi.+Mitään+vastaavaa+en+ole+kokenut+elämässäni+sen+jälkeen.Tuossa+hetkessä+en+mitenkään+muuttunut+uskovaiseksi.+Uskontoon+hetki+liittyy+sikäli,+että+siinä+hetkessä+edessäni+oli+Raamattu+ja+se+ajatus+oli+sellainen,+että+en+tunne+tuota+kirjaa+lainkaan.En+siis+muuttunut+uskovaiseksi,+mutta+sellainen+vaikutus+kokemuksella+oli,+että+aina+kun+satuin+olemaan+läsnä+tilanteessa,+jossa+joku+ateisti-agnostikko+alkoi+suoltamaan+uskontoon+liittyvää+jargonia,+sisälläni+liikahti+muisto+tästä+kokemuksesta,+enkä+voinut+yhtyä+ateisti-agnostikkojen+vuodatuksiin.+Tuntui+vain,+että+onkohan+se+nyt+ihan+noinkaan.Oikeastaan+tilanne+on+edelleen+sama.+En+tunne+olevani+uskovainen,+mutten+myöskään+uskonnoton+ateisti-agnostikko.+Kun+tuntee,+että+jokin+merkityksellinen+on+koskettanut,+ei+sitä+oman+kokemukseni+perusteella+kannata+unohtaa.+Itse+asiassa+lapsuudessani+oli+kaksi+muuta+tapahtumaa,+jotka+ovat+vaikuttaneet+voimakkaasti+kiinnostuksen+kohteisiini.+Näin+kerran+ällistyttävän+kauniin+piirustuksen+ja+se+vaikutti+minuun+syvästi.+Olin+kuin+toisessa+maailmassa.+Toinen+oli+se,+että+kysyin+itseltäni+miten+on+mahdollista,että+ihminen+tuntee+olevansa+olemassa.+Aikamoinen+kysymys+jo+lapsena.+Ajattelin+silloin,+että+ei+hätää,+koska+kun+kasvan+aikuiseksi,+saan+vastauksen+kysymykseen.+Nyt+aikuisena+olen+huomannut,+että+kristillinen+filosofia+antaa+näihin+minua+kiinnostaviin+asioihin+tyydyttäviä+vastauksia.+Kuinka+muuten+voisikaan+olla+kun+yhteen+tapaukseen+liittyy+oleelliselta+osaltaan+Raamattu.+Kummallista+on+ehkä+se,+etten+tunne+olevani+mitenkään+uskovainen.+Oma+kokemus+ei+kai+vaadi+uskoa.+Ihmisen+ei+ole+syytä+väheksyä+kokemuksiaan.+Kuitenkin+ne+vaikuttavat.
  3. Pari+linkkiä+laitoin+ja+englantia+oli+joukossa.+No+ei+haittaa.Kuuntelin+itsenäisyyspäivänä+hieman+Jordan+Petersonin+videoita+ja+luin+joitakin+kirjoituksia.+Eräs+video+käsitteli+Genesistä.Mieleeni+jäi+se,+että+hänen+mukaansa+oleellista+todellisuudessa+on+potentiaalisen+aktualisoituminen.+Todellisuuteen+kuuluu+sekä+potentiaalinen,+että+aktuaalinen.+On+1)+potenstiaalinen+2)+rakenne+3)+henki,+joka+antaa+rakenteelle+elämän.+Tämä+pätee+sekä+Genesikseen,+että+ihmisenkin+elämään+yleisesti.+Pitäisi+esim.+ottaa+vastuu+omasta+elämästä+ja+siivota+oma+huone+(luoda+järjestystä+kaaokseen).Pitänee+lukea+lisää,+mutta+tähän+saakka+on+ollut+linjassa+sen+kanssa+mitä+olen+itse+tänne+kirjoitellut.+Mukavaa,+että+joku+professori+on+samoilla+linjoilla.