Vapaa kuvaus

http://kristitty.net

Aloituksia

129

Kommenttia

16899

1. "Missä+kohtaa+Uutta+Testamenttia+Jeesus+käskee+uskovia+täyttämään+Tooran+käskyt?""Älkää+luulko,+että+minä+olen+tullut+lakia+tai+profeettoja+kumoamaan;+en+minä+ole+tullut+kumoamaan,+vaan+täyttämään.+Sillä+totisesti+minä+sanon+teille:+kunnes+taivas+ja+maa+katoavat,+ei+laista+katoa+pieninkään+kirjain,+ei+ainoakaan+piirto,+ennenkuin+kaikki+on+tapahtunut.+Sentähden,+joka+purkaa+yhdenkään+näistä+pienimmistä+käskyistä+ja+sillä+tavalla+opettaa+ihmisiä,+se+pitää+pienimmäksi+taivasten+valtakunnassa+kutsuttaman;+mutta+joka+niitä+noudattaa+ja+niin+opettaa,+se+pitää+kutsuttaman+suureksi+taivasten+valtakunnassa."+(Mt.+5:17-19)
  2. Ai+näin+sanotan+missään+kohtaa+Raamattua.+Raamattu+sanoo,+että+Jumala+siunasi+ja+pyhitti+sapatinpäivän,+siksi+sapatti+on+pyhä.+Kymmenessä+käskyssä+meidän+käsketään+pyhittää+sapatinpäivä,+ja+Raamattu+lupaa,+että+ne+ovat+siunattuja,+jotka+pitävät+käskyt.Pakanoista+puhutaan+mm.+tässä+kohtaa:"Älköön+sanoko+muukalainen,+joka+on+liittynyt+Herraan:+"Herra+erottaa+minut+peräti+kansastansa",+älköönkä+kuohittu+sanoko:+"Minä+olen+kuiva+puu".+Sillä+näin+sanoo+Herra:+Kuohituille,+jotka+pitävät+minun+sapattini+ja+valitsevat+sen,+mikä+minulle+otollista+on,+ja+pysyvät+minun+liitossani,+heille+minä+annan+huoneessani+ja+muurieni+sisällä+muistomerkin+ja+nimen,+joka+on+poikia+ja+tyttäriä+parempi;+minä+annan+heille+iankaikkisen+nimen,+joka+ei+häviä.+Ja+muukalaiset,+jotka+ovat+liittyneet+Herraan,+palvellakseen+häntä+ja+rakastaakseen+Herran+nimeä,+ollakseen+hänen+palvelijoitansa,+kaikki,+jotka+pitävät+sapatin+eivätkä+sitä+riko+ja+pysyvät+minun+liitossani,+ne+minä+tuon+pyhälle+vuorelleni+ja+ilahutan+heitä+rukoushuoneessani,+ja+heidän+polttouhrinsa+ja+teurasuhrinsa+ovat+otolliset+minun+alttarillani,+sillä+minun+huoneeni+on+kutsuttava+kaikkien+kansojen+rukoushuoneeksi."+(Jes.+56:3-7)Tässä+ei+puhuta+pyhittämisestä,+mutta+on+selvää,+että+sapatin+viettäjille+tulee+suuri+siunaus.Pyhittäminen+tarkoittaa+käytännössä+Herralle+erottamista.+Teet+siis+eron+saastaisen+ja+pyhän+välillä,+erotat+arkipäivät+sapatista,+niin+että+sapatti+on+Jumalalle+erotettu+päivä.