Vapaa kuvaus

http://kristitty.net

Aloituksia

129

Kommenttia

16899

1. >>+Miten+Raamatussa+on+voitu+puhua+avioliitosta+ja+viikonpäivistä,+koska+ne+tulivat+vasta+Raamatun+julkaisun+jälkeen?+<<Nyt+väität+että+viikko+keksittiin+jo+ennen+juutalaisia.+Hienoa+että+pystyt+myöntämään+olleesi+väärässä.+Raamatun+mukaan+tosin+viikko+"keksittiin"+jo+luomisviikolla,+selvästi+ennen+Babylonia.
  2. Ad+hominem.
  3. Väitit+että+"Ai+monissa+kohdin.+En+ole+löytänyt+yhtään+jaetta,+jossa+JUMALA+olisi+ilmoittanut+tai+Jeesus+itse+sanonut+olevansa+JUMALA."+Osoitin+yllä+että+Raamattu+selvästi+ilmoittaa+Jeesuksen+olleen+Jumala.+Johanneksen+mukaan+Sana+oli+Jumala,+ja+Sanalla+hän+tarkoittaa+Jeesusta.+Tässä+muutama+jae+lisää:"Sentähden+juutalaiset+vielä+enemmän+tavoittelivat+häntä+tappaaksensa,+kun+hän+ei+ainoastaan+kumonnut+sapattia,+vaan+myös+sanoi+Jumalaa+Isäksensä,+tehden+itsensä+Jumalan+vertaiseksi."+Joh+5:18"Sen+tähden+minä+sanon+teille,+että+te+kuolette+synteihinne.+Sillä+jos+ette+usko,+että+MINÄ+OLEN+se,+joka+olen,+te+kuolette+synteihinne."+Joh.+8:24+(Minä+olen=ego+eimi,+Jumala+nimi)"Jeesus+sanoi+heille:+"Totisesti,+totisesti+minä+sanon+teille:+ennenkuin+Aabraham+syntyi,+MINÄ+OLEN"+(Joh.+8:58)Juutalaiset+ymmärsivät+Jeesuksen+tarkoittavan+olevansa+Jumala+sanoessaan+"Minä+olen",+siksi+he+seuraavassa+jakeessa+pomivat+kiviä+heittääkseen+häntä+niillä."Sillä+hänessä+asuu+jumaluuden+koko+täyteys+ruumiillisesti"+Kol.+2:9"Olkoon+teillä+se+mieli,+joka+myös+Kristuksella+Jeesuksella+oli,+joka+ei,+vaikka+hänellä+olikin+Jumalan+muoto,+katsonut+saaliiksensa+olla+Jumalan+kaltainen,+vaan+tyhjensi+itsensä+ja+otti+orjan+muodon,+tuli+ihmisten+kaltaiseksi,+ja+hänet+havaittiin+olennaltaan+sellaiseksi+kuin+ihminen;+hän+nöyryytti+itsensä+ja+oli+kuuliainen+kuolemaan+asti,+hamaan+ristin+kuolemaan+asti."+Fil.+2:5-8"mutta+Pojasta:+"Jumala,+sinun+valtaistuimesi+pysyy+aina+ja+iankaikkisesti,+ja+sinun+valtakuntasi+valtikka+on+oikeuden+valtikka."+Hepr.+1:8
  4. Kuten+yllä+lainattiin,+Jeesuksen+selvän+opetuksen+mukaan+laista+ei+katoa+pieninkään+piirto.+Uudessa+liitossa+laki+eli+Toora+kirjoitetaan+meidän+sydämiimme:++++”Vaan+tämä+on+se+liitto,+jonka+minä+teen+Israelin+heimon+kanssa+niiden+päivien+tultua,+sanoo+Herra:+Minä+panen+lakini+heidän+sisimpäänsä+ja+kirjoitan+sen+heidän+sydämiinsä;+ja+niin+minä+olen+heidän+Jumalansa,+ja+he+ovat+minun+kansani.”+(Jer.+31:33)++++”Ja+minä+annan+heille+yhden+sydämen,+ja+uuden+hengen+minä+annan+teidän+sisimpäänne,+ja+minä+poistan+kivisydämen+heidän+ruumiistansa+ja+annan+heille+lihasydämen,+niin+että+he+vaeltavat+minun+lakieni+mukaan+ja+noudattavat+minun+säädöksiäni+ja+toimivat+niiden+mukaan+ja+he+ovat+minun+kansani,+ja+minä+olen+heidän+Jumalansa.”+(Hes.+11:19-20)Missään+kohtaa+Raamattua+meille+ei+anneta+lupaa+tehdä+syntiä+rikkomalla+lakia+vastaan,+vaikka+olemme+armon+emmekä+lain+alla:"Kuinka+siis+on?+Saammeko+tehdä+syntiä,+koska+emme+ole+lain+alla,+vaan+armon+alla?+Pois+se!"+(Room.+6:15)Laki+ei+ole+raskas+taakka,+eikä+sitä+ole+vaikea+noudattaa:++++”Sillä+tämä+käsky,+jonka+minä+tänä+päivänä+sinulle+annan,+ei+ole+sinulle+vaikea+täyttää+eikä+liian+kaukana.+Se+ei+ole+taivaassa,+eikä+sinun+tarvitse+sanoa:+‘Kuka+nousisi+meidän+puolestamme+taivaaseen+noutamaan+sen+meille+ja+julistaisi+sen+meille,+että+me+sen+täyttäisimme?’+Se+ei+ole+meren+takana,+eikä+sinun+tarvitse+sanoa:+‘Kuka+menisi+meidän+puolestamme+meren+taakse+noutamaan+sen+meille+ja+julistaisi+sen+meille,+että+me+sen+täyttäisimme?’”+(5.+Moos.+30:11-13)++++”Sillä+rakkaus+Jumalaan+on+se,+että+pidämme+hänen+käskynsä.+Ja+hänen+käskynsä+eivät+ole+raskaat”+(1.+Joh.+5:3)Psalmi+119+on+176+jaetta+pelkkää+lain+ylistystä.+Kannattaa+lukea.
  5. Suomessa+luterilainen+kirkko+pitää+Raamattua+ylimpänä+ohjeenaan.+Kysymyksessä+sapatista+se+seuraa+kuitenkin+katolisen+kirkon+traditiota,+ihmisten+omasta+päästään+keksimää+käskyä.+Katolisen+kirkon+mukaan+katolinen+kirkko+on+siirtänyt+omalla+auktoriteetillaan+sapatin+sunnuntaille.+Luterilaisissa+tunnustuskirjoissa+Augsburgin+tunnustuksessa+asia+ilmaistaan+seuraavasti:”He+(katolilaiset)+viittaavat+myös+sapattiin,+joka+kymmenen+käskyn+vastaisesti+näyttää+siirretyn+vietettäväksi+Herran+päivänä.+Mistään+muusta+esimerkistä+ei+tehdä+niin+suurta+numeroa+kuin+sapatin+muuttamisesta.+Näin+he+korostavat+äärimmilleen+kirkon+valtaa,+koska+se+on+kyennyt+myöntämään+vapauksia+jopa+kymmenen+käskyn+määräyksestä.”+(Augsburgin+tunnustus+XXVIII,+Kirkollinen+valta+http://tunnustuskirjat.fi/augstunn2.html#kirkollinenvalta)Katolinen+lehti+The+Catholic+Universe+Bulletin:”Roomalaiskatolinen+kirkko+vaihtoi+sapatin+sunnuntaiksi+jumalallisella,+erehtymättömällä+auktoriteetillaan,+jonka+se+on+saanut+perustajaltaan,+Jeesukselta+Kristukselta.+Protestantilla,+joka+väittää+Raamatun+olevan+ainoa+hengellinen+ohje,+ei+ole+mitään+valtuutusta+viettää+sunnuntaita.”+(The+Catholic+Universe+Bulletin,+August+14,+1942,+p.+4.)The+Convert's+Catechism+of+Catholic+Doctrine:”K:+Mikä+päivä+on+sapatti?V:+Lauantai+on+sapatinpäivä.K:+Miksi+vietämme+sunnuntaita+lauantain+sijaan?V:+Me+vietämme+sunnuntaita+lauantain+sijaan+koska+Katolinen+kirkko+siirsi+juhlallisuuden+lauantailta+sunnuntaille.”(The+Convert's+Catechism+of+Catholic+Doctrine+(1957)+p.+50)Kardinaali+James+Gibbons+kirjoittaa:”Voit+lukea+Raamatun+ensimmäisestä+mooseksen+kirjasta+ilmestyskirjaan,+etkä+löydä+ainuttakaan+riviä,+joka+valtuuttaisi+sunnuntain+pyhittämisen.+Kirjoitukset+vahvistavat+lauantain+uskonnollisen+juhlimisen,+päivän,+jota+me+emme+ikinä+pyhitä.”+(Kardinaali+James+Gibbons,+The+Faith+of+Our+Fathers+1978)Selvästi+sunnuntain+vietto+on+protestanttisuuteen+tullut+suoraan+katoliselta+kirkolta,+uskonpuhdistajilta+jäi+tämä+doktriini+puhdistamatta.