Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
Kristitty.net
profiilit
Kristitty.net
Kristitty.net
Vapaa kuvaus
http://kristitty.net
Aloituksia
129
Kommenttia
16899
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Missä+on+todistettu+VT:n+olevan+osi+sumerilaisilta+kopioitua?+Lähde+kiitos.
02.05.2017 23:06
>>+Miten+Raamatussa+on+voitu+puhua+avioliitosta+ja+viikonpäivistä,+koska+ne+tulivat+vasta+Raamatun+julkaisun+jälkeen?+<<
Nyt+väität+että+viikko+keksittiin+jo+ennen+juutalaisia.+Hienoa+että+pystyt+myöntämään+olleesi+väärässä.+Raamatun+mukaan+tosin+viikko+"keksittiin"+jo+luomisviikolla,+selvästi+ennen+Babylonia.
02.05.2017 21:23
No+höh,+isältä+tietenkin,+koska+Jumala+on+kolmiyhteinen.
02.05.2017 21:06
Sinulla+varmaan+on+esittää+jokin+tieteellinen+selvitys,+jonka+mukaan+seitsenpäiväinen+viikko+keksittiin+vasta+Raamatun+julkaisun+jälkeen?
UT+puhuu+paljonkin+viikonpäivistä.+Sapattina+tapahtuu+paljon+asioita:
”Ja+hän+(Jeesus)+saapui+Nasaretiin,+jossa+hänet+oli+kasvatettu,+ja+meni+tapansa+mukaan+sapatinpäivänä+synagoogaan+ja+nousi+lukemaan;+”+(Lk.+4:16)
”Ja+palattuaan+kotiinsa+he+(opetuslapset)+valmistivat+hyvänhajuisia+yrttejä+ja+voiteita;+mutta+sapatin+he+viettivät+hiljaisuudessa+lain+käskyn+mukaan.”+(Lk.+23:56)
”Ja+sapatinpäivänä+me+(Paavali,+Timoteus+ja+Luukas)+menimme+kaupungin+portin+ulkopuolelle,+joen+rannalle,+jossa+arvelimme+olevan+rukouspaikan,+ja+istuimme+sinne+ja+puhuimme+kokoontuneille+naisille.”+(Apt.+16:13)
Viikon+ensimmäisenä+päivänä:
"Mutta+viikon+ensimmäisenä+päivänä+ani+varhain+he+tulivat+haudalle,+tuoden+mukanaan+valmistamansa+hyvänhajuiset+yrtit."
"Ja+kun+viikon+ensimmäisenä+päivänä+olimme+kokoontuneet+murtamaan+leipää,+niin+Paavali,+joka+seuraavana+päivänä+aikoi+matkustaa+pois,+keskusteli+heidän+kanssansa+ja+pitkitti+puhettaan+puoliyöhön+saakka."+(Apt.+20:7)
"Kunkin+viikon+ensimmäisenä+päivänä+pankoon+jokainen+teistä+kotonaan+jotakin+talteen,+säästäen+menestymisensä+mukaan,+ettei+keräyksiä+tehtäisi+vasta+minun+tultuani."+(1.+Kor.+16:2)
02.05.2017 20:58
Usein+väitetään,+että+sapattikäsky+2.+Moos.+20:10+mukaan+koskee+vain+Israelissa+asuvia+muukalaisia.+Tällainen+väite+on+älytön.+Kun+Mooses+antoi+lakinsa+kansalle,+paikan+päällä+oli+kuulemassa+sekä+juutalaisia+että+heidän+keskuudessaan+asuvia+muukalaisia.+Sapattikäskystä+kerrotaan+että+se+koski+myös+näitä+Israelissa+asuvia+muukalaisia.+Sitä+ei+osoitettu+Israelin+ulkopuolella+asuville,+koska+nämä+eivät+olleet+paikan+päällä!+Miksi+Mooses+olisi+antanut+käskyn+"älköönkä+muukalaisesi,+jotka+asuvat+kaukana+vierailla+mailla"?+Israelin+ulkopuolella+asuvat+muukalaiset+eivät+olleet+liiton+alaisia,+mutta+oli+muukalaisia,+jotka+vaelsivat+Israelin+mukana+ja+tahtoivat+palvella+Israelin+Jumalaa.+Sapattikäsky+koskee+kaikkia+jotka+uudessa+liitossa+liittyvät+Israeliin.
02.05.2017 20:49
Johanneksen+mukaan+Sana+oli+Jumala+ja+Sanalla+hän+tarkoittaa+Jeesusta.+Jeesus+on+siis+Johanneksen+mukaan+Jumala.
02.05.2017 20:38
Raamatussa+seitsenpäiväinen+viikko+annetaan+jo+luomisessa.+Juutalaiset+ovat+tätä+seitsenpäiväistä+sykliä+noudattaneet+siitä+asti.+Miten+voit+todistaa+että+seitsenpäiväinen+viikko+tuli+vasta+Raamatun+julkaisun+jälkeen?
02.05.2017 20:36
Ne+jotka+täällä+väittävät+että+uudessa+liitossa+saa+tehdä+syntiä,+ovat+mitätöineet+uuden+liiton.
02.05.2017 20:29
Ad+hominem.
02.05.2017 20:26
>>+Tämä+kommenttisi+kertoo+taas+vain+sen,+että+et+ole+itse+uudestisyntnyt,+etkä+siten+Jumalan+lapsi+!+<<
Ad+hominem.+Asiat+tappelevat,+ei+ihmiset.+Mikä+sinä+olet+tuomitsemaan+muita?
>>+Mutta+se,+joka+ei+ole+tullut+itse+Jumalan+opettamaksi,+sille+tämäkin+Totuuden+Sana+on+silkkaa+"hebreaa"+!+<<
Lainaamasi+Jeremian+kohta:+31:33+"Vaan+tämä+on+se+liitto,+jonka+minä+teen+Israelin+heimon+kanssa+niiden+päivien+tultua,+sanoo+Herra:+Minä+panen+lakini+(Tooran)+heidän+sisimpäänsä+ja+kirjoitan+sen+heidän+sydämiinsä;+ja+niin+minä+olen+heidän+Jumalansa,+ja+he+ovat+minun+kansani."+Tässähän+sanotaan+että+laki,+hepreaksi+Toora,+on+uudessa+liitossa+meidän+sydämissämme.+Millä+perusteella+voit+väittää+että+laki+on+uudessa+liitossa+kumottu?
Ja+mielestäni+on+naurettavaa+väittää+saaneensa+opetuksensa+suoraan+Jumalalta.+Opetuksesi+on+Raamatun+vastaista,+siksi+en+voi+millään+uskoa+että+olet+saanut+sen+suoraan+yläkerrasta.
02.05.2017 20:24
Todellakin+vaikuttaa+siltä+että+tahdot+vain+aukoa+päätäsi.+Kaiva+se+Raamattusi+esiin+ja+näytä+missä+kohtaa+olen+erehtynyt.
02.05.2017 20:17
Ja+Joh.+8:58+"Jeesus+sanoi+heille:+"Totisesti,+totisesti+minä+sanon+teille:+ennenkuin+Aabraham+syntyi,+olen+minä+ollut"+on+huono+käännös,+kreikassa+tuossa+kohtaa+lukee+vain+"minä+olen"+http://biblehub.com/interlinear/john/8-58.htm+mikä+tosiaankin+on+Jumalan+nimi:
"Jumala+vastasi+Moosekselle:+"Minä+olen+se,+joka+minä+olen".+Ja+hän+sanoi+vielä:+"Sano+israelilaisille+näin:+'Minä+olen'+lähetti+minut+teidän+luoksenne"."+2.+Moos.+3:14
02.05.2017 20:13
Väitit+että+"Ai+monissa+kohdin.+En+ole+löytänyt+yhtään+jaetta,+jossa+JUMALA+olisi+ilmoittanut+tai+Jeesus+itse+sanonut+olevansa+JUMALA."+Osoitin+yllä+että+Raamattu+selvästi+ilmoittaa+Jeesuksen+olleen+Jumala.+Johanneksen+mukaan+Sana+oli+Jumala,+ja+Sanalla+hän+tarkoittaa+Jeesusta.+Tässä+muutama+jae+lisää:
"Sentähden+juutalaiset+vielä+enemmän+tavoittelivat+häntä+tappaaksensa,+kun+hän+ei+ainoastaan+kumonnut+sapattia,+vaan+myös+sanoi+Jumalaa+Isäksensä,+tehden+itsensä+Jumalan+vertaiseksi."+Joh+5:18
"Sen+tähden+minä+sanon+teille,+että+te+kuolette+synteihinne.+Sillä+jos+ette+usko,+että+MINÄ+OLEN+se,+joka+olen,+te+kuolette+synteihinne."+Joh.+8:24+(Minä+olen=ego+eimi,+Jumala+nimi)
"Jeesus+sanoi+heille:+"Totisesti,+totisesti+minä+sanon+teille:+ennenkuin+Aabraham+syntyi,+MINÄ+OLEN"+(Joh.+8:58)
Juutalaiset+ymmärsivät+Jeesuksen+tarkoittavan+olevansa+Jumala+sanoessaan+"Minä+olen",+siksi+he+seuraavassa+jakeessa+pomivat+kiviä+heittääkseen+häntä+niillä.
"Sillä+hänessä+asuu+jumaluuden+koko+täyteys+ruumiillisesti"+Kol.+2:9
"Olkoon+teillä+se+mieli,+joka+myös+Kristuksella+Jeesuksella+oli,+joka+ei,+vaikka+hänellä+olikin+Jumalan+muoto,+katsonut+saaliiksensa+olla+Jumalan+kaltainen,+vaan+tyhjensi+itsensä+ja+otti+orjan+muodon,+tuli+ihmisten+kaltaiseksi,+ja+hänet+havaittiin+olennaltaan+sellaiseksi+kuin+ihminen;+hän+nöyryytti+itsensä+ja+oli+kuuliainen+kuolemaan+asti,+hamaan+ristin+kuolemaan+asti."+Fil.+2:5-8
"mutta+Pojasta:+"Jumala,+sinun+valtaistuimesi+pysyy+aina+ja+iankaikkisesti,+ja+sinun+valtakuntasi+valtikka+on+oikeuden+valtikka."+Hepr.+1:8
02.05.2017 20:08
>>+Miksi+jotkut+kohdat+Raamatusta+on+kirjaimellisesti+noudatettavia+ja+jotkut+saakin+sitten+sivuuttaa+ihan+hyvällä+omallatunnolla?+<<
Kirjoittaja+on+asian+ytimessä.+Millä+kriteereillä+kristitty+päättää+mikä+osa+Raamattua+koskee+meitä?
02.05.2017 19:52
Kuten+yllä+lainattiin,+Jeesuksen+selvän+opetuksen+mukaan+laista+ei+katoa+pieninkään+piirto.+Uudessa+liitossa+laki+eli+Toora+kirjoitetaan+meidän+sydämiimme:
++++”Vaan+tämä+on+se+liitto,+jonka+minä+teen+Israelin+heimon+kanssa+niiden+päivien+tultua,+sanoo+Herra:+Minä+panen+lakini+heidän+sisimpäänsä+ja+kirjoitan+sen+heidän+sydämiinsä;+ja+niin+minä+olen+heidän+Jumalansa,+ja+he+ovat+minun+kansani.”+(Jer.+31:33)
++++”Ja+minä+annan+heille+yhden+sydämen,+ja+uuden+hengen+minä+annan+teidän+sisimpäänne,+ja+minä+poistan+kivisydämen+heidän+ruumiistansa+ja+annan+heille+lihasydämen,+niin+että+he+vaeltavat+minun+lakieni+mukaan+ja+noudattavat+minun+säädöksiäni+ja+toimivat+niiden+mukaan+ja+he+ovat+minun+kansani,+ja+minä+olen+heidän+Jumalansa.”+(Hes.+11:19-20)
Missään+kohtaa+Raamattua+meille+ei+anneta+lupaa+tehdä+syntiä+rikkomalla+lakia+vastaan,+vaikka+olemme+armon+emmekä+lain+alla:
"Kuinka+siis+on?+Saammeko+tehdä+syntiä,+koska+emme+ole+lain+alla,+vaan+armon+alla?+Pois+se!"+(Room.+6:15)
Laki+ei+ole+raskas+taakka,+eikä+sitä+ole+vaikea+noudattaa:
++++”Sillä+tämä+käsky,+jonka+minä+tänä+päivänä+sinulle+annan,+ei+ole+sinulle+vaikea+täyttää+eikä+liian+kaukana.+Se+ei+ole+taivaassa,+eikä+sinun+tarvitse+sanoa:+‘Kuka+nousisi+meidän+puolestamme+taivaaseen+noutamaan+sen+meille+ja+julistaisi+sen+meille,+että+me+sen+täyttäisimme?’+Se+ei+ole+meren+takana,+eikä+sinun+tarvitse+sanoa:+‘Kuka+menisi+meidän+puolestamme+meren+taakse+noutamaan+sen+meille+ja+julistaisi+sen+meille,+että+me+sen+täyttäisimme?’”+(5.+Moos.+30:11-13)
++++”Sillä+rakkaus+Jumalaan+on+se,+että+pidämme+hänen+käskynsä.+Ja+hänen+käskynsä+eivät+ole+raskaat”+(1.+Joh.+5:3)
Psalmi+119+on+176+jaetta+pelkkää+lain+ylistystä.+Kannattaa+lukea.
02.05.2017 19:50
Suomessa+luterilainen+kirkko+pitää+Raamattua+ylimpänä+ohjeenaan.+Kysymyksessä+sapatista+se+seuraa+kuitenkin+katolisen+kirkon+traditiota,+ihmisten+omasta+päästään+keksimää+käskyä.+Katolisen+kirkon+mukaan+katolinen+kirkko+on+siirtänyt+omalla+auktoriteetillaan+sapatin+sunnuntaille.+Luterilaisissa+tunnustuskirjoissa+Augsburgin+tunnustuksessa+asia+ilmaistaan+seuraavasti:
”He+(katolilaiset)+viittaavat+myös+sapattiin,+joka+kymmenen+käskyn+vastaisesti+näyttää+siirretyn+vietettäväksi+Herran+päivänä.+Mistään+muusta+esimerkistä+ei+tehdä+niin+suurta+numeroa+kuin+sapatin+muuttamisesta.+Näin+he+korostavat+äärimmilleen+kirkon+valtaa,+koska+se+on+kyennyt+myöntämään+vapauksia+jopa+kymmenen+käskyn+määräyksestä.”+(Augsburgin+tunnustus+XXVIII,+Kirkollinen+valta+http://tunnustuskirjat.fi/augstunn2.html#kirkollinenvalta)
Katolinen+lehti+The+Catholic+Universe+Bulletin:
”Roomalaiskatolinen+kirkko+vaihtoi+sapatin+sunnuntaiksi+jumalallisella,+erehtymättömällä+auktoriteetillaan,+jonka+se+on+saanut+perustajaltaan,+Jeesukselta+Kristukselta.+Protestantilla,+joka+väittää+Raamatun+olevan+ainoa+hengellinen+ohje,+ei+ole+mitään+valtuutusta+viettää+sunnuntaita.”+(The+Catholic+Universe+Bulletin,+August+14,+1942,+p.+4.)
The+Convert's+Catechism+of+Catholic+Doctrine:
”K:+Mikä+päivä+on+sapatti?
V:+Lauantai+on+sapatinpäivä.
K:+Miksi+vietämme+sunnuntaita+lauantain+sijaan?
V:+Me+vietämme+sunnuntaita+lauantain+sijaan+koska+Katolinen+kirkko+siirsi+juhlallisuuden+lauantailta+sunnuntaille.”
(The+Convert's+Catechism+of+Catholic+Doctrine+(1957)+p.+50)
Kardinaali+James+Gibbons+kirjoittaa:
”Voit+lukea+Raamatun+ensimmäisestä+mooseksen+kirjasta+ilmestyskirjaan,+etkä+löydä+ainuttakaan+riviä,+joka+valtuuttaisi+sunnuntain+pyhittämisen.+Kirjoitukset+vahvistavat+lauantain+uskonnollisen+juhlimisen,+päivän,+jota+me+emme+ikinä+pyhitä.”+(Kardinaali+James+Gibbons,+The+Faith+of+Our+Fathers+1978)
Selvästi+sunnuntain+vietto+on+protestanttisuuteen+tullut+suoraan+katoliselta+kirkolta,+uskonpuhdistajilta+jäi+tämä+doktriini+puhdistamatta.
02.05.2017 19:46
"Alussa+oli+Sana,+ja+Sana+oli+Jumalan+tykönä,+ja+SANA+OLI+JUMALA."+(Joh.+1:1)
"JA+SANA+TULI+LIHAKSI+ja+asui+meidän+keskellämme,+ja+me+katselimme+hänen+kirkkauttansa,+senkaltaista+kirkkautta,+kuin+ainokaisella+Pojalla+on+Isältä;+ja+hän+oli+täynnä+armoa+ja+totuutta."+(Joh.+1:14)
02.05.2017 19:40
Ennen+kuin+joku+väittää+että+tuossahan+sanotaan+että+Sana+oli+Jumala,+ei+Jeesus:
"Ja+Sana+tuli+lihaksi+ja+asui+meidän+keskellämme,+ja+me+katselimme+hänen+kirkkauttansa,+senkaltaista+kirkkautta,+kuin+ainokaisella+Pojalla+on+Isältä;+ja+hän+oli+täynnä+armoa+ja+totuutta."+Joh.+1:14
02.05.2017 19:37
Kolmattatoista+kuukautta+ei+todellakaan+oteta+randomisti+käyttöön,+vaan+tarkkojen+sääntöjen+mukaisesti,+jotta+kalenteri+pysyisi+vuodenkierron+kanssa+kohillaan.+Muslimeilla+se+vasta+kalenteri+heittääkin+häränpyllyä,+koska+he+eivät+tee+vastaavaa+korjausta.+Ja+juutalaisille+kaikki+kunnia+siitä,+että+he+ovat+tuhansia+vuosia+viettäneet+sapattia+viikon+seitsemäntenä+päivänä,+tämän+ansiosta+tiedämme+että+lauantai+on+viikon+seitsemäs+päivä.
02.05.2017 19:35
Raamatun+mukaan+Jumala+on+yksi.
"Kuule,+Israel!+Herra,+meidän+Jumalamme,+Herra+on+yksi."+5.+Moos.+6:4
"Sinä+uskot,+että+Jumala+on+yksi.+Siinä+teet+oikein;+riivaajatkin+sen+uskovat+ja+vapisevat.+"+Jaak.+2:19
Johanneksen+evankeliumin+mukaan+Jeesus+on+Jumala:
"Alussa+oli+Sana,+ja+Sana+oli+Jumalan+tykönä,+ja+Sana+oli+Jumala."+Joh.+1:1
Raamatussa+ei+sanota+että+Jumala+on+kolmiyhteinen.+Sana+kolmiyhteinen+ei+esiinny+Raamatussa.+Joudumme+siis+turvautumaan+maalliseen+päättelykykyymme+ja+loogiseen+ajatteluun+suhteessa+Jumalan+kolminaisuuteen.
02.05.2017 19:32
806 / 845