Vapaa kuvaus

http://kristitty.net

Aloituksia

129

Kommenttia

16899

1. Saatanallinen+harhaoppi+että+pitäisi+noudattaa+sapattikäskyä+ja+ruokasäädöksiä?+Täällä+palstalla+on+ihmisiä+jotka+opettavat+että+Jumala+ei+ole+kolmiyhteinen,+kävisit+heidän+kimppuun+mieluummin.+Olen+jo+monesti+täällä+ilmoittanut+että+ihminen+pelastuu+yksin+armosta+uskomalla+Jeesukseen.
  2. >>+Missä+Paavali+sanoo+ettei+ole+rikkonut+missään+kohtaa+Mooseksen+lakia?+<<”Ota+ne+luoksesi+ja+puhdista+itsesi+heidän+kanssansa+ja+maksa+kulut+heidän+puolestaan,+että+he+saisivat+leikkauttaa+tukkansa;+siitä+kaikki+huomaavat,+ettei+ole+mitään+perää+siinä,+mitä+heille+on+kerrottu+sinusta,+vaan+että+sinäkin+vaellat+lain+mukaan+ja+noudatat+sitä.”+(Apt.+21:24)”Mutta+sen+minä+sinulle+tunnustan,+että+minä+sitä+tietä+vaeltaen,+jota+he+lahkoksi+sanovat,+niin+palvelen+isieni+Jumalaa,+että+minä+uskon+kaiken,+mitä+on+kirjoitettuna+laissa+ja+profeetoissa,+”+(Apt.+24:14)”Minä+en+ole+mitään+rikkonut+juutalaisten+lakia+enkä+pyhäkköä+enkä+keisaria+vastaan”+(Apt.+25:8)”Miehet,+veljet!+Vaikka+en+ole+mitään+tehnyt+kansaamme+tai+isiemme+tapoja+vastaan,+annettiin+minut+kuitenkin+Jerusalemista+vankina+roomalaisten+käsiin”+(Apt.+28:17)Kyllä+olisi+kyseenalaista+ja+tekopyhää+toimintaa+Paavalilta+sallia+lain+rikkomisen+muille+mutta+itse+noudattaa+lakia+viimeiseen+asti.>>+Vähän+sama+asia+uudessa+testamentissa+sapatinkin+kanssa+josta+Paavali+kirjoittaa+että+jotkut+pitävät+toista+päivää+toista+parempana+ja+joku+kaikkia+yhtä+hyvinä.+<<Menee+vähän+sivuraiteille+ja+sapatista+on+täällä+jo+monta+ketjua,+mutta+menköön.+Konteksti+on+aina+tärkeä+kun+tulkitsee+Raamattua.+Room.+14+konteksti+on+"Hyväksykää+uskossaan+heikko+joukoonne+rupeamatta+väittelemään+mielipiteistä".+Sapatin+rikkomisesta+määrätty+rangaistus+oli+kuolema,+tuskin+siis+mikään+mielipidekysymys.+Missään+kohtaa+Room+14+ei+puhuta+sapatista+sanaakaan.+Heti+seuraavassa+jakeessa+6+puhutaan+syömisestä,+joten+todennäköisesti+jakeessa+5+mainituilla+päivillä+tarkoitetaan+paastopäiviä.Ja+vastaavasti+1.+Kor.+10+konteksti+on+epäjumalille+uhrattu+liha.+Korinttolaiset+eivät+painineet+kysymyksen+kanssa,+saako+saastaisia+eläimiä+syödä,+vaan+heidän+kysymyksensä+koski+epäjumalille+uhratun+lihan+syömistä.Minun+Raamatun+tulkinnassani+Jeesuksen+selvä+ja+ymmärrettävä+opetus+menee+aina+edelle+Paavalin+kirjoitusten,+joista+Pietari+sanoo+että+niissä+on+yhtä+jos+toista+vaikeaselkoista.+Jeesuksen+opetus+"laista+ei+katoa+pieninkään+piirto"+siis+valaisee+tässäkin+Paavalin+opetusta+-+emme+voi+tulkita+"syökää+kaikkea+mitä+lihatorilla+myydään"+kirjaimellisesti.Miksi+Jumala+antoi+ruokasäädökset+Israelille?+Tämä+on+tietysti+spekulaatiota,+mutta+uskon+että+Raamatussa+luetellut+saastaiset+eläimet+ovat+meille+epäterveellisiä.+Nooa+otti+arkkiin+puhtaita+eläimiä+seitsemän+paria,+saastaisia+vain+yhden+parin.+Siksi+Raamatun+mukaan+puhtaat+eläimet+ovat+todellakin+geneettisesti+puhtaampia+kuin+saastaiset,+sillä+ne+ovat+vähemmän+rappeutuneita+laajemman+geenipoolin+ansiosta.
  3. Emme+voi+tulkita+Paavalia+kirjaimellisesti,+jos+lihakaupassa+myydään+vaikkapa+uhanalaisia+tai+myrkyllisiä+eläimiä,+emme+tietenkään+voi+syödä+niitä.+Konteksti+on+tärkeä,+ja+Kor+10+konteksti+on+epäjumalille+uhratun+lihan+syöminen.+Tässä+suhteessa+Paavali+antaa+seurakuntalaisille+vapauksia.+Siitä+ei+keskusteltu,+mitä+lajeja+saa+syödä+ja+mitä+ei.+Paavali+itse+todistaa+ettei+hän+missään+kohtaa+ole+rikkonut+Mooseksen+lakia.+Olisi+tekopyhää+Paavalilta+itse+noudattaa+lakia+mutta+sallia+sen+rikkominen+muille.+Jeesuksen+selvän+opetuksen+mukaan+laista+ei+katoa+pieninkään+piirto,+joten+myös+ruokasäädökset+koskevat+edelleen+meitä.