Vapaa kuvaus

http://kristitty.net

Aloituksia

129

Kommenttia

16899

1. Jos+rekisteröityy+on+pitkiinkin+keskusteluihin+helppo+vastata.
  2. "Sillä+Kristus+on+lain+loppu,+vanhurskaudeksi+jokaiselle,+joka+uskoo."+tässä+on+kreikan+sana+telos+käännetty+loppu,+vaikka+se+tarkoittaa+täyttymystä+ja+päämäärää.+Kristus+on+siis+lain+täyttymys+ja+päämäärä,+laki+ei+loppunut+Kristukseen.+Jeesuksen+mukaan+laista+ei+katoa+pieninkään+piirto:”Älkää+luulko,+että+minä+olen+tullut+lakia+tai+profeettoja+kumoamaan;+en+minä+ole+tullut+kumoamaan,+vaan+täyttämään.+Sillä+totisesti+minä+sanon+teille:+kunnes+taivas+ja+maa+katoavat,+ei+laista+katoa+pieninkään+kirjain,+ei+ainoakaan+piirto,+ennenkuin+kaikki+on+tapahtunut.+Sentähden,+joka+purkaa+yhdenkään+näistä+pienimmistä+käskyistä+ja+sillä+tavalla+opettaa+ihmisiä,+se+pitää+pienimmäksi+taivasten+valtakunnassa+kutsuttaman;+mutta+joka+niitä+noudattaa+ja+niin+opettaa,+se+pitää+kutsuttaman+suureksi+taivasten+valtakunnassa.”+(Mt.+5:17-19)Uudessa+liitossa+laki+on+edelleen+voimassa:”Vaan+tämä+on+se+liitto,+jonka+minä+teen+Israelin+heimon+kanssa+niiden+päivien+tultua,+sanoo+Herra:+Minä+panen+lakini+heidän+sisimpäänsä+ja+kirjoitan+sen+heidän+sydämiinsä;+ja+niin+minä+olen+heidän+Jumalansa,+ja+he+ovat+minun+kansani.”+(Jer.+31:33)”Ja+minä+annan+heille+yhden+sydämen,+ja+uuden+hengen+minä+annan+teidän+sisimpäänne,+ja+minä+poistan+kivisydämen+heidän+ruumiistansa+ja+annan+heille+lihasydämen,+niin+että+he+vaeltavat+minun+lakieni+mukaan+ja+noudattavat+minun+säädöksiäni+ja+toimivat+niiden+mukaan+ja+he+ovat+minun+kansani,+ja+minä+olen+heidän+Jumalansa.”+(Hes.+11:19-20)Olet+pahasti+pihalla.+Minä+en+ole+ajamassa+ihmisiä+vanhan+liiton+alle,+vaan+uuden.+Mutta+uudessa+liitossa+lakia+on+edelleen+noudatettava,+lain+rikkomista+kutsutaan+synniksi,+eikä+meillä+ole+lupa+tehdä+syntiä+vaikka+olemme+armon+alla.
  3. Alkukielessä+ei+ole+lausetta+"Näin+hän+sanoi+kaikki+ruuat+puhtaiksi",+tuo+on+myöhempien+aikojen+lisäys.+Konteksti+on+tärkeä.+Fariseukset+eivät+syyttäneet+opetuslapsia+saastaisten+eläinten+syömisestä+vaan+pesemättömin+käsin+syömisestä.+Jeesuksen+opetus+on+että+epäpuhtain+käsin+syöminen+ei+saastuta+ihmistä.+Jeesus+ei+opettanut+että+kaikki+ruoka+on+puhdasta.